Kirjoittaja Aihe: Pienimuotoinen varoitus vain  (Luettu 59397 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa C-Art

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Pienimuotoinen varoitus vain
« : 19.06.04 - klo: 02.20 »
Jeps.. Pääsin juuri nuoremmille lahtimiitissä valistamaan metanolin vaaroista ja nyt se kävi itselle.. Pe-La yönä yli 6 tuntia vietin sairaalassa koska irroittaessani bensaletkua siellä ilmeisesti oli painetta ja roiskasi letkussa olleet löpöt suoraan suuhun..

Sairaalassa sanottiin että 15-30min myöhemmin kun olisin mennyt niin ois joko näkö tai henki lähtenyt.. Sitä ei suuhun imeytynyt kuin noin 0.1milligrammaa, eli todella vähän.. silti oli lähtö lähellä.. Sairaalassa ne ruiskuttivat raakaa pirtua suoraan suoneen joka on vastalääke metanolille.. ja ottivat 7 verikoetta yms..

Ei niin mukava kokemus... joten olkaa varovaisia.. Vielä henki ja näkökin tallella.. pitää vaan syvästi kiittää ja kumartaa sairaalan väelle ja olen todella kiitollinen asiallisesta toiminnasta..

Kiitos.

Mika R

  • Vieras
Pienimuotoinen varoitus vain
« Vastaus #1 : 19.06.04 - klo: 07.21 »
Voi hitto! Siis todellakin niin vähän.. huh huh. Hyvä että kerroit. Joo, "lääkkeeksi" annetaan tosiaan etanolia joka laimentaa metanolin vaikutuksen. Pääasia että selvisit vammoitta!

Poissa MarkusH

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.freewebs.com/markushe/
Pienimuotoinen varoitus vain
« Vastaus #2 : 19.06.04 - klo: 09.48 »
Mikä lie immuuni minäkin. Kyllä minullakin on vähän nitroa suuhun lipsahtanut. Elossa ollaan. Pienenä söin myrkky sieniä. Elossa ollaan.
Mutta keskiviikkona meinas kompressori räjähtää silmille. Elossa ollaan.

Käsissä nahka nyt tosi huono, kun olen "uittanut" käsiäni nitrossa

Poissa Toni N

  • Veteraani
    • Profiili
Pienimuotoinen varoitus vain
« Vastaus #3 : 19.06.04 - klo: 10.26 »
Lainaus käyttäjältä: "MarkusH"
Käsissä nahka nyt tosi huono, kun olen "uittanut" käsiäni nitrossa

Tiesitkö, että tämä myrkky imeytyy myös ihon läpi??!!

Itse olen saanut myös pienen määrän fuilia suuhun ja lääkärissä otettujen kokeiden jälkeen kysyi lääkäri, että onko kotona vahvaa alkoholia. Baarikaapista tietysti löytyy ja "lääkkeeksi" käskettiin ottamaan vähintään viisi annosta vahvaa alkoholia.
Homma toimi varotoimenpiteenä, jos ainetta olisi joku pieni määrä kerennyt imeytymään.

Tämä ei todellakaan ole vinkki, että miten voi kotikonstein selviytyä, vaan menkää aina lääkäriin jos ainetta suuhun, silmiin tms. joutuu.
Tyhjä

Poissa Hount

  • Veteraani
    • Profiili
Pienimuotoinen varoitus vain
« Vastaus #4 : 19.06.04 - klo: 11.35 »
Jaa, no sitten en enää ihmettele miksi minä en ole kupsahtanut jo nitrometanolin yliannostukseen, se kokoajan päällä oleva etanolisuojaus auttaa... ¤hips¤

No ei vaiskaan, en tiennyt että se on noin vaarallista! kyllä tiesin että metanoli on myrkyllistä yms. mutta noin pieninä määrinä jo vaarallista...

-Hount

Poissa Jartsa

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Pienimuotoinen varoitus vain
« Vastaus #5 : 19.06.04 - klo: 11.46 »
Sehän opetetaan jo kemian tunnilla. Jos sitä joutuu vähänkin suuhun sä saatat sokeuta hetkessä Tai imeytymään ihon läpi. Ja voi tulla vaikka mitä..
Sitähän ne virolaiset myy niissä pulloissaan. Voitte kuvitella seuraukset.

Mutta se on niin halpaa  :|

Poissa miksu-

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Pienimuotoinen varoitus vain
« Vastaus #6 : 19.06.04 - klo: 11.52 »
http://www.ttl.fi/internet/ova/metanoli.html

Lainaus
Pitkäaikainen altistuminen metanolille voi vahingoittaa keskushermostoa aiheuttaen muun muassa päänsärkyä ja näköhäiriöitä. Ihon toistuva altistuminen metanolille kuivattaa ja ärsyttää ihoa ja voi johtaa krooniseen tulehdukseen.


Ton mukaan, muutama tippa käsille ei pitäis aiheuttaa mitään, kunhan pesee tietenkin kunnolla.
HPI Nitro MT2

Poissa MarkusH

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.freewebs.com/markushe/
Pienimuotoinen varoitus vain
« Vastaus #7 : 19.06.04 - klo: 11.55 »
Mun kadet uvat aika kuivat ja nuppia särkee. :cry:

Poissa blenheim

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/blenheim
Pienimuotoinen varoitus vain
« Vastaus #8 : 19.06.04 - klo: 12.26 »
Onneksi ei käynyt sen pahemmin. Taitaa olla paras, että pyydän tyttöystävää tuomaan pullon vahvaa kiljua ikäänkuin varalle jos sattuu jokin vahinko käymään.  Totta kai sairaalaan mennään, mutta lähimpään lääkäriin matkaa noin 6 kilsaa, että silleen... Täytyypi olla entistäkin varovaisempi noiden polttoaineiden kanssa läträtessä. Käsissä nahka niin paksua, ettei ihan heti imeydy läpi ;)!
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!

Poissa Pekka V

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://koti.phnet.fi/virtpe/
Pienimuotoinen varoitus vain
« Vastaus #9 : 19.06.04 - klo: 12.42 »
Onneks ei käyny pahemmin! Itse olen huomannut kun tuon polttoaineen kanssa läträilee niin se kyllä ärsyttää käsiä ja se paineletkusta tulee aina välillä sellassia yllätyksiä, että roiskasee naamalle vähän sitä polttoainetta. Onneksi sinulla oli sairaala sen verran lähellä, kun mun lähin sairaala on ~20kilometrii meidän kotoa. :(

Poissa Niki

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Pienimuotoinen varoitus vain
« Vastaus #10 : 19.06.04 - klo: 12.48 »
Sama vika, lähin mikä on on sairaala, vissiin 30 kilometrin päässä, enkä edes tiedä missä siellä... Mullakin meni tippa suuhun, ei muutaku olutta perään, ja muutamat sylkäsyt, maistu olu kummalla, mutta onneksi selvittiin säihkähdyksellä. Toi on todella myrkyllistä, ja täytyy rauhottua pikkusen ton läträämisen kanssa. Ollaan jatkossa varovaisia, ettei kukaan sokeudu eikä muuta.  :oops:

Poissa Nike

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Pienimuotoinen varoitus vain
« Vastaus #11 : 19.06.04 - klo: 12.50 »
Pitääkin olla varovainen sitten kun alan itsekkin läträämään sen metanoolin kanssa. Pitää pitää suu kiinni ja aurinkolasit silmillä.  8)

Poissa jeejee

  • Veteraani
    • Profiili
Pienimuotoinen varoitus vain
« Vastaus #12 : 19.06.04 - klo: 13.06 »
Missä metässä te asutte????? :mrgreen:       Onneks tosiaan ei känyt pahemmin. Pitää olla varoavainen ettei isä nää tätä, sitten se ois 100% varma etten sais polttista..
Ääni kuuluu, mutta mitään ei tapahdu... TLT-1 semi scale crawler/ FG Monster Beetle/ Tamiya tb-02d / Asso b4 @ Mamba MAX / Tamiya High lift / LRP Shark/ TeamLosi xxx-nt / Spektrum

Poissa kukkalapio

  • Veteraani
    • Profiili
Pienimuotoinen varoitus vain
« Vastaus #13 : 19.06.04 - klo: 15.16 »
Se onkin kiva kun puhaltaa paineletkuun saadakseen polttoainetta kaasariin, jos se on niin myrkyllistä, että pienikin määrä aiheuttaa niin pahaa tuhoa. :cry:  Mä puhallan joka kerta ku lähen ajaa. On vielä näkö ja vissii henkikin tallella, mutta mutta...

Poissa Jartsa

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Pienimuotoinen varoitus vain
« Vastaus #14 : 19.06.04 - klo: 15.20 »
Lainaus käyttäjältä: "kukkalapio"
Se onkin kiva kun puhaltaa paineletkuun saadakseen polttoainetta kaasariin, jos se on niin myrkyllistä, että pienikin määrä aiheuttaa niin pahaa tuhoa. :cry:  Mä puhallan joka kerta ku lähen ajaa. On vielä näkö ja vissii henkikin tallella, mutta mutta...

Mutta minusta tuntuu että jos sitä tulee suuhun ja sylkäset sen heti pois..
Se ei ole kerinnyt imeytyä. Tai et niele sitä.

En kuitenkaan tahdo yhtään vähätellä aineen vaarallisuutta, ja saatan olla todella vääräss. Mutta on sitä suuhun mennyt. Heti sitä tuli vaistomaistesti syljettyä ulos ja valitettua että onpas pahaa,  :)

Poissa kukkalapio

  • Veteraani
    • Profiili
Pienimuotoinen varoitus vain
« Vastaus #15 : 19.06.04 - klo: 15.26 »
Niin ja aika harvoin sitä loppujen lopuksi siinä puhaltaessa suuhun meneekään.

Poissa C-Art

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Pienimuotoinen varoitus vain
« Vastaus #16 : 19.06.04 - klo: 16.27 »
Lainaus käyttäjältä: "Jartsa"
Mutta minusta tuntuu että jos sitä tulee suuhun ja sylkäset sen heti pois..
Se ei ole kerinnyt imeytyä. Tai et niele sitä.


Sitä ei tarvi niellä edes, minäkään en niellyt mutta lekuri selitti että se imeytyy todella nopeasti suun limakalvosta elimistöön, kuten minulle kävi.. Vaikka sylkäisin heti pois ja huuhdoin suun vedellä moneen kertaan niin silti mun elimistöön sitä meni..

Poissa Jartsa

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Pienimuotoinen varoitus vain
« Vastaus #17 : 19.06.04 - klo: 16.38 »
Niinkuin sanoin että saatan olla todella väärässä.  :D  No, hyvä että selvisi. Onneksi olen jo siirtynyt pois tuosta puhaltamisesta aikoja sitten =D


Edit, Siis olen!

Poissa blenheim

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/blenheim
Pienimuotoinen varoitus vain
« Vastaus #18 : 19.06.04 - klo: 17.14 »
Tolla ryyppypumpulla on toivotonta alkaa ryypyttämään konetta joten puhaltaminen jää ainoaksi keinoksi. Täytyy alkaa olla hyyvin hyyvin varovainen näiden nesteiden kanssa. Ja se on tosi, että suun limakalvosto on aika herkkä imemään kaikkea.
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!

Poissa Mage

  • Jäsen
    • Profiili
Pienimuotoinen varoitus vain
« Vastaus #19 : 19.06.04 - klo: 17.44 »
Taskumatti povitaskuun kun lähtee ajamaan. :D  Siitä voi sitten ottaa huikat jos menee suuhun metanolia, tai miksei vaikka muulloinkin..

Pitää sitten laittaa polttoaineet jonnekin mistä koira ei varmasti pääse niitä nuuhkuttelemaan tai juomaan.  :shock:  Tuosta meidä Jepestä kun ei ikinä tiedä. Se kun repii korkit irti kaikista pulloista jotka löytää..
Marko

Poissa 2 fast 4 u

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://khendricksson.1g.fi/kuvat/
Pienimuotoinen varoitus vain
« Vastaus #20 : 19.06.04 - klo: 19.53 »
Lainaus käyttäjältä: "blenheim"
Onneksi ei käynyt sen pahemmin. Taitaa olla paras, että pyydän tyttöystävää tuomaan pullon vahvaa kiljua ikäänkuin varalle jos sattuu jokin vahinko käymään.  Totta kai sairaalaan mennään, mutta lähimpään lääkäriin matkaa noin 6 kilsaa, että silleen... Täytyypi olla entistäkin varovaisempi noiden polttoaineiden kanssa läträtessä. Käsissä nahka niin paksua, ettei ihan heti imeydy läpi ;)!


Elikkä ensin juot pullon kiljua ja sitten lähet sairaalaan ajaan :wink:
>>Death Race Pilots<>WSA Freeriders<<

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Pienimuotoinen varoitus vain
« Vastaus #21 : 20.06.04 - klo: 01.47 »
Tätä osattiin jo odottaakin tapahtuvaksi. Onneksi ko. henkilöllä oli tilannetajua asian hoitamiseksi heti 112:n kautta ja hengissä selvittiin.

Montakohan kertaa tuolla polttispuolella kerrottiin tota letkujen imemistä huonoksi ideaksi? Mitä kohtaa ei ymmärretty?

Tervejärkinen lapsi tai aikuinen ei mene leikkimään 95E tai metanolin kanssa ollenkaan. Molemmat aineet imeytyvät ihon läpi.

Reissussa mukana olevaa vesipulloa voi pitää huuhtelu-ensiapuna, jos tuntuu että pari pisaraa roiskahtaa iholle.

Tuo lääketeollisuuden etanoli tosin käy myös hyvin ensiapuna, mutta silloin sitä pitäisi olla injektioneulassa valmiiksi odottamassa, sillä juomalla se, tai mikään kaksi kertaa laimeampi alkoholi ei ehdi imeytyä verenkiertoon.

PS. etanolin juonti/injektointi ei ole 'vastalääke' metanolille vaan hidaste maksalle hoitaa myrkyt pois kehosta.

PS2. C-Art, ne kokeet on ilmeisimminkin olleet veriarvojen tarkkailua varten. Kaikilla ei välttämättä kestä sisuskalut tollasia extremehoitoja...
---

Poissa ClodZ

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.neppis.com
Pienimuotoinen varoitus vain
« Vastaus #22 : 20.06.04 - klo: 02.06 »
Ei tarvita muuten kovin kummoista mielikuvitusta, jos haluaa arvailla miltä seuraavan päivän lööpit näyttäisivät, jos joku junioreista menettää näkönsä/henkensä imaistuaan päristimensä tankista kunnon hörpyt? Samalla voi sitten pohtia skenaarioita siitä kuinka yhteiskunta huolehtii lainsäädännöllä ettei vastaavaa pääse jatkossa tapahtumaan. Ko. aineiden hankinta ja säilytys voidaan tarvittaessa tehdä varmasti erinomaisen hankalaksi, joten jo muiden harrastajien edun vuoksi voisitte olla uittamatta käsiänne polttoaineissa?
XC - Poor boys Bruiser

Poissa blenheim

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/blenheim
Pienimuotoinen varoitus vain
« Vastaus #23 : 20.06.04 - klo: 08.39 »
Totta kai voimme olla kylpemättä siinä. Tosin sitä ei voi välttää aina kaikissa olosuhteissa. Yleensä kyllä on paperia tai vesihana lähellä. Ja kokemuksen äänellähän tuo ClodZ puhuu joten uskokaamme häntä.

Voi tosiaan olla aika arvaamattomat seuraukset jos joku menee ja heittää veivinsä/vammautuu tuosta polttoaineesta. Sitten on tämäkin harrastus vaikeutunut huomattavalla tavalla suomalaisten byrokraattien ja lainsäätäjien toimesta...
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!

Poissa ClodZ

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.neppis.com
Pienimuotoinen varoitus vain
« Vastaus #24 : 20.06.04 - klo: 09.09 »
Lainaus käyttäjältä: "blenheim"
Totta kai voimme olla kylpemättä siinä. Tosin sitä ei voi välttää aina kaikissa olosuhteissa. Yleensä kyllä on paperia tai vesihana lähellä. Ja kokemuksen äänellähän tuo ClodZ puhuu joten uskokaamme häntä....


Tarkennus: viittasin kylpemisellä lähinnä tuohon  aiemmissa viesteissä esille tulleeseen käsien lotraamiseen aineissa, vahingoillehan ei voi mitään, silloin pitää vain tietää kuinka toimia.

Ja mitä kokemukseen tulee, niin sitä ei vieläkään suuremmin polttispuolelta ole, mutta kaikenmaailman kemikaalien kanssa olen joutunut tekemisiin niin palokunnan kuin korjaamohommien myötä, ja selväksi on käynyt se ettei turhia riskejä kannata ottaa. Olen muuten joskus seissyt palavan rikkihapposuihkun alla, tosin raskaassa myrkkypuvussa ja paineilmalaitteiden kera, tämä sattui joskus vaarallisten aineiden käsittelykurssilla.  

Ja sitten vielä se etanoli erikseen, siitä riittäisikin tarinoitavaa...  :wink:  

Hei muuten, kannattaa laittaa puhelimeen muistiin Myrkytyskeskuksen numero, 09 - 471 977. Sieltä saa apua ympäri vuorokauden, jos on sattunut jokin vahinko vaarallisten aineiden kanssa. Erinomainen apu jos vaikkapa koira on päässyt tonkimaan jotain purnukoita joiden arvelee olevan vaaraksi sille. Kannattaa varata ko. purkki viereen, päivystävä henkilö osaa neuvoa tuoteselosteen perusteella tarvittavissa toimenpiteissä.
XC - Poor boys Bruiser

Poissa blenheim

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/blenheim
Pienimuotoinen varoitus vain
« Vastaus #25 : 20.06.04 - klo: 14.17 »
Huu, varmaan kohtalaisen pelottava kokemus toi palavan rikkihapposuihkun alla seisominen. Kaikista turvavarusteista huolimatta.

Kiitoksia tuosta numerosta, on tallennettu nyt puhelimeen :)!
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!

Poissa fiesta6

  • Veteraani
    • Profiili
Pienimuotoinen varoitus vain
« Vastaus #26 : 20.06.04 - klo: 14.33 »
Itse oon käynyt vain ADR kurssin, onneksi siellä ei kokeiltu mitään käytännössä  :mrgreen:
Taas kehissä.. ;)

Poissa rala.p

  • Veteraani
    • Profiili
Pienimuotoinen varoitus vain
« Vastaus #27 : 20.06.04 - klo: 17.06 »
Oho :shock: miten noin pieni määrä vaikuttaa ei uskois, mutta kai se on pakko uskoa.
Iteki oon tuon metanolin kanssa ollu kosketuksissa, mutta vielä eletään eli varmaan on vahva nahka käsissä.
On tuota pikaliiman höyryäkin tullu välillä hengitettyä mutta ei sekään ole aiheuttanu edes päänsärkyä joten kai ihmisissäkin on eroja...

Kiitti muuten tuosta numerosta jos vaikka joskus tarviiniin nyt on puhelimen muistissa.

Minä ainakin säilytän polttoainetta ulkovarastossa lukkojen takana jotta nuo koirat ei sitä rupeis juomaan.
Ja muutenkin varmuuden vuoks...
Inferno Kanai 3, Ultima st, nitro blizzard, Asso TC3 FT ja racer

Poissa Jartsa

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Pienimuotoinen varoitus vain
« Vastaus #28 : 20.06.04 - klo: 17.13 »
Ehkä he sairaalassa olettivat että se oli puhdasta metanolia? Ei tiiä ei tiiä.  :?

Poissa hellgren

  • Veteraani
    • Profiili
Pienimuotoinen varoitus vain
« Vastaus #29 : 20.06.04 - klo: 17.19 »
Sillä ei ole mitään merkitystä, että mikä määrä nitrometanolia on välittömästi terveydelle haitallista. Jos riski joka tapauksessa on, niin miksi se pitäisi ottaa, jos se on yksinkertaisin varotoimin minimoitavissa?
Lahti Rock City