Kirjoittaja Aihe: Tamiya Mitsubishi Pajero (58044) The Retromaasturi -projekti  (Luettu 4327 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa zeniitti

  • Jäsen
    • Profiili


Tuli kaivettua tuo vanha 80-luvun sähköauto varaston paffilaatikoista. Joskus pikkupoikana sain tuollaisen lahjaksi jonkin moisena kittinä. Muistan sitä iskän kanssa rakentaneeni. Veli sai samalla Grasshopperin. Oli mega-radiot ja kaikki.

Nyttemmin näyttää vähän huonommalta  :cry:






Tarkoitus olis vähän putsata paikkoja ja rakentaa sähköt uusiksi. Vanhat servot varmaankin toimii, mutta päivittelen ohjausservon melkovarmasti, en ole varma vielä. Jos saan sen toimimaan, niin kyllähän silläkin voisi ajella. Motiksi on tulossa harjaton Hobbypower 3650 12T 3330KV. Nopariksi löytyy Ezrun 35A. Akkuna on joku 2S 5000mah.

Vanha nopeudensäädin onkin mekaaninen ja servolla ohjattu. On se vaan jotenkin aika siisti sekin. Koppaa kokeilen vähän putsailla ja maalata puutteet kuntoon. Lisävaloihin voisi väkästellä ledit. Saas nähdä mitä tästä tulee, pitää päivitellä kuvia ja tekstiä ketjuun.

Tässä vielä tavoite:


Speksejä:
http://www.rc-forum.de/drupal/?q=node/251
http://tamiyapedia.com/index.php?title=58044_Mitsubishi_Pajero
« Viimeksi muokattu: 21.05.13 - klo: 15.49 kirjoittanut zeniitti »

Poissa zeniitti

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Tamiya Mitsubishi Pajero (58044)
« Vastaus #1 : 14.05.13 - klo: 18.39 »
Vanha ohjausservo oli ok. Sain muutenkin tänään puuhasteltua jeesusteipillä uudet sähköt autoon ja tein koeajot. Hyvin pelas, pitää napsia parit kuvat pikapuoliin :)

Poissa Rahtimies

  • Kotkan seudun pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Tamiya Mitsubishi Pajero (58044)
« Vastaus #2 : 14.05.13 - klo: 18.58 »
Hienoa nähdä vanhoja autoja kaivettavan vinteiltä ja kellareista esille :)

Tästähän tuli uusintapainoskin, joten korinosiakin luulis olevan saatavilla.

Alustan varaosissa lunchbox/midnight pumpkin osat käy myöskin :)
Brat, Avante, Hornet, Grasshopper, Falcon, 808, SCRT10, M-03, Hyper 7 & 8, DEX410R, TT-01, T2

Poissa zeniitti

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Tamiya Mitsubishi Pajero (58044)
« Vastaus #3 : 16.05.13 - klo: 13.32 »
Kiitos kannustuksesta. Tosiaankin ensimmäiset koeajot on suoritettu. Kamat autoon, akku päällimmäiseksi ja jeesusteipillä varmistukset. Tuntui, että meni vähän liiankin helposti. Vanhat sähköt poistettu, mutta ohjausservo osottautui toimivaksi, joten jätin sen paikoilleen. Nopeus aivan riittävä näihin karkeloihin.

Tässä ekassa kuvassa ajonjälkeiset näkymät siten, että akku on pois tieltä.


Motti meni sinne ilman sen kummempia. Ratas oli metallinen ja näytti muut osat olevan muovisia. Ja sen kyllä huomasi ajossa. Rutinaa kuului kun oli vähän liikaa tehoa käytössä. En ole uskaltanut kurata vielä sisälle...


Ohjausservo, siihän se. Malli ACOMS ICas-5s


Siellä vastaaotin, on ne vaan pieniä :) Servon liitinkin meni kiinni miltei heittämällä.


Ja siinä kiinanopari. Hyvin pelitti eikä mennyt kuumaksi. Ei vaatinut mitään käyttöönottoa, kuin kovaa ajoa vaan.


Siinä vähän etutuentaa. Aiko moista pompotusta oli havaittavissa.


Ja sielä pohjasta löytyi vielä originelli virtakytkin. Pitää puuhastella nopatin virtanamiska tuonne samoille mestoille. Ei tartte kantta availla aina ajojen välissä.


Nyt kun kaikki (melkein) on havaittu toimiviksi, niin pitänee purkaa loputkin sähköt pois ja putsata paikat. Rasvaa laitetaan sinne mihin sitä kuuluu. Tasauspyörästö pitää tutkia tarkemmin vielä läpi. Voi olla ett jotain rattaita menee vielä vaihtoon. Aika näyttää. Nyt rahaa paloi uusiin osiin pikkuisen alle 70e. Aika pienellä menee jo pyritään viemään loppuunkin.

Poissa zeniitti

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Tamiya Mitsubishi Pajero (58044)
« Vastaus #4 : 21.05.13 - klo: 12.49 »
Noniin, tuli pihalla availtua ja purettua autoa vähän enemmän. Likaa oli kyllä ja paljon, mutta ei mitään sen kummempaa, jota fairyvesi ja hammasharja olis voittanut. Takapään rutinatkaan eivät johtuneet rikkinäisistä rattaista, vaan pelkästään yksikertaisesti siitä, että rattaiden hampaitten välissä oli pieniä kiviä :) Tähän väliin parit kuvat.

Tästä näkee hyvin selkeästi lian määrän


Rattaat ehjät, toki likaiset


Myös tämä puoli näyttää aivan ehjältä


Eipä ole rungossakaan moittimista


Mutta likaa oli a-lot!


Putsasin ja pesin auton kauttaaltaan. Rasvasin rattaat ja kasasin takapään. Samalla huomasin, että takakotelo on oikeastaan kiinni vain 2 ruuvilla 5 sijaan. Koeajossa huomasinkin tosi äkkiä, että eipä pysynyt takapää ja rattaat paikoillaan. Renkaat meni aivan jumiin ja kotelo vallan raoitti itseään. Toisesta kiinnitysruuvin kolosta oli vielä kierteet menny. Eipä siinä, kotelo uudestaan kasaan, vähän rasvaa perään ja parilla nippusiteellä varmistus kotelon kiinnipysymiseksi.

Samalla "tulppasin" ohuella muovilla ja kuumaliimalla kaikki ylimääräiset reijät rungosta. Siellä oli jos jonkin moista koloa ja läpeä. Lisäksi tein vielä "kurapellin" (oikeissa autoissa vastaava voisi olla tulipelti) ohjausservon kohdalle. Se pitää suurimmat kurat eturenkaiden heittämänä pois elektroniikasta. Kaikki omat muoviosat olivat valkoisia, joten mattamustaa kilikalia runkoon ja sehän oli siinä.

Sähköjäkin yritin laitella jo oikeille paikoille, mutta ei ne pysynyt kohdillaan. Oli ilmeisesti hieman huonoa tarraa. Pajeron oman virtakytkimen sain viriteltyä noparin virtakatkaisijan väliin. Nyt sekin pelaa nätisti. Pitää laittaa nopari vielä jytymmällä tarralla kiinni runkoon niin pääsee eteenpäin.

Kopasta revin sitten pitkän pohdinnan jälkeen kaikki orkkistarrat pois. Syy se, että koko kotelo oli kellastunut eikä olisi ollut järkeä masktata tarroja piiloon ja sittten maalata muut osat valkoiseksi. Olis kyllä ollut aika oksennuksen näköistä. Tarrat pois, rollbar pois, lisävalot pois ja maalaukseen. Vedin rollbarin mattamustalla ja muut mattavalkoisella. Maalipinta jotenkin epäonnistui, ei tullut tasainen vaan näytti vähän plastidipiltä tai muuten sellaiselta röpöltä. Voi olla, että jätänkin noin, olisi aika katu-uskottava. Joitain yksityiskohtia pitää vielä pensselöidä. Onko porukka käyttänyt maalauksessa pienoismallimaaleja vai mitä? Esim, valot, ovenkahvat ja muut näperrykset?

Sitten isona pohtimisen kohteena on akun sijoitus. Jotenkin auto pitäisi saada aika etupainoiseksi, koska potkua riittää ja muutenkin kaikki paino on jo takana. Ajattelin alunperin akkua pitkittäin mahdollisimman eteen ja ainakin vielä ajatus tuntuu järkevimmältä. Jostain pitäisi vain saada puuhasteltua teline tai joku cradle, missä akku olisi ja pysyisi. Mitä mietteitä muilla?

Poissa zeniitti

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Tamiya Mitsubishi Pajero (58044) The Retromaasturi -projekti
« Vastaus #5 : 24.05.13 - klo: 13.31 »
Jos tahtoisin tuonne vähän isommat renkaat niin mitä pitäisi tehdä? Löytyykö jostain ebaystä tai hobbykingistä tai mistä vaan tuonne sopivia rengas+vanne-settejä? Saisi tulla lisää maavaraa ja leveyttä.

Miten pitäisi toimia, jos haluais kasvattaa vähän raideväliä?

Meniskö sinne lunchboxin vanteet renkaineen?

http://imgur.com/a/W9TcX
« Viimeksi muokattu: 24.05.13 - klo: 13.46 kirjoittanut zeniitti »