Kirjoittaja Aihe: RC hankintaa / valintaa  (Luettu 3223 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Miccos

  • Tulokas
    • Profiili
RC hankintaa / valintaa
« : 04.07.13 - klo: 08.43 »
Terve taasen!

Foorumin serverin vaihto hävitti tunnukseni sekä avaamani ketjun kyseisestä aiheesta, joten kysytään uudelleen.

Kuten sanottu, aiempi kokemus radio-ohjattavista on omalta osalta joskus 20 vuotta sitten omistamastani Nikko-autosta ja pari satunnaista lyhyttä pyrähdystä kavereiden autoilla tässä vuosien varrella.. eli todella vähän.

Noh, nyt on iskenyt sitten polte hankkia jotain paljon parempaa, kun vaan keksisi mitä? Jostain syystä etusijalla omissa mietinnöissä on tällä hetkellä nitroautot.

Olin jo käytännössä tehnyt päätöksen hankkia Kyoshon Inferno Neo race spec, mutta ulkomaisten ja kotimaisten foorumeiden lueskelut sai jarrut päälle.

Hyviä ideoita ja neuvoja vaihtoehdoista otetaan kiitollisena vastaan

Mitä ajatuksia nitro- / sähköautoista?? (jostain syystä se pärinä ja haju tuo paremman fiiliksen)


Joku ehti suosittelemaan JQ Products THECar RTR autoa joka vaikuttaa mielenkiintoiselle. Tästä kuulisin mielelläni lisää kokemuksia?

Poissa ylikar-h

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: RC hankintaa / valintaa
« Vastaus #1 : 04.07.13 - klo: 09.25 »
Jos kokemusta ei ole paljon , ja haluaa keskittyä ajamiseen, kallistuisin sähköauton kannalle. Omat kokemukseni nitroautoista on, että ne vaatii paljon enempi huoltoa ja säätämistä...tämä sai minut lopettamaan aikoinaan koko harrastuksen, mutta nyt harrastus taas alkanut uudesta sähköautojen huiman kehityksen ansiosta.
Harjaton tekniikka 6 S-lipoineen antaa riitävästi tehoa ( liikaakin )...ja ilman jatkuvaa säätämistä ja ruuvaamista..ja on myös "siistimpää" ( se öljy..) ja hiljaisempaa...
Mutta niinhän se on, että toinen tykkää äidistä..toinen tyttärestä... :smiley:

Poissa Arcticaz

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: RC hankintaa / valintaa
« Vastaus #2 : 04.07.13 - klo: 10.51 »
JQ:n THE Car RTR on hinta-laatusuhteeltaan erittäin hyvä hankinta. Testien perusteella oikein kestävä peli ja juuri sopiva aloittelijalle. Netistä löytyy JQ:n hyvät ohjeet miten pääsee autolla alkuun ja saadaan säädöt kohdilleen. Suosittelen!

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: RC hankintaa / valintaa
« Vastaus #3 : 04.07.13 - klo: 11.05 »
Tämä kysymys mielestäni kuuluisi tuonne: Minkä auton ostan-aiheeseen.
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa Miccos

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: RC hankintaa / valintaa
« Vastaus #4 : 05.07.13 - klo: 09.11 »
Niin, sähkövehkeet olisi varmaankin aloittelun kannalta helpompia => akut ladattuna => menoksi. Ja se mitä olen noita nykyisiä sähköautoja katsellus, kyllähän ne aika kovia menijöitä ovat.

Kunnollinen sähköautosetti vaatii käsittääkseni aika paljon investointeja laturiin ja akkuihin, jos haluaa ajella pidempään kerralla? Jos yhdellä 30-40€ akulla ajaa maks 15min, tarttee niitä olla aika läjä jotta voi ajella "koko päivän", varsinkin kun ottaa huomioon akkujen jäähdyttelyn ennen latausta ja itse latauksen. + Tällöin ollaan käytännössä verkkosähkön tarpeessa jotta saadaan latausrumba käyntiin. Mikä on nykyisten ajoakkujen kestoikä? 10 - 50 - 100 - ?? latausta vai mitataanko kestoikää kalenterilla? Eli mitä sitten on vuotuinen kustannus akkujen uusimisessa?

Nitroilla käsittääkseni homma on helpompi. Jos on vastarissa ja lähettimessä virtaa sekä nitroa tankissa senkuin ajelee. Ei tietty nitrokaan ilmaista ole? Jos auton tankki vetää 1-1.5dl ja sillä ajaa sen 10min, gallonan kannusta saa noin 25 - 40 tankkausta => 250min - 400min ajoaikaa.. Gallona nitroa maksaa about saman kuin yksi akku ?

(tiedetään, pieni sisäinen insinöörini on taas päässyt valloilleen)

Varaosia tarvinnee suht samat määrät ja ne on suht saman hintaisia. Kalliimat osat molemmista löytyy sitten voimansiirrosta, eli nopari, sähkömoottori, kaasari, nitromoottori.

Ainakin oman pähkäilyn osalta sähkö vs. nitro on kustannuksiltaan arvioiden suht samoissa??

Sähköautoilla pystynee ajelemaan useimmissa "väärissä" paikoissa koska ne ei aiheuta niin paljon häiriötä?

Mitä autoja te suosittelisitte? Sähköistä vs. nitroista? RTR vai jotain muuta? Kuinka paljon rahaa tarvitsee varata jotta saa jotain citymarkettilaatua parempaa?

Itellä on tällä hetkellä mielessä mm. jo mainittu JQ Products tai traxxas slash / slayer?

Poissa emppu99

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: RC hankintaa / valintaa
« Vastaus #5 : 05.07.13 - klo: 09.23 »
itsellä oli viime kesänä auton hankinta edessä j nitroa en edes haaveillutkaan ekaks autoks koska viisaat foorumilaiset niin kehottivat :DD mutta jos on muutenkin osaava kaveri 1/1 koossa olevien vehkeiden kanssa niin mikäpä siiinä,ei varmasti ole mitään ongelmaa.
EXC125

Poissa ylikar-h

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: RC hankintaa / valintaa
« Vastaus #6 : 05.07.13 - klo: 10.06 »
En nyt tiedä näistä nykyisistä nitroautoista...mutta ei se ihan noin helppoa ollut muutama vuosi sitten.."nitroa tankkiin ja menoksi.. "...ovat voineet nekin kehittyä helpommiksi...olisi ihan kiva tosiaan kuulla nykyisten nitroautojen käyttäjiltä...onko se edelleen sitä säätämistä..mutta toisethan tykkää siitä..
Kyllä noi nykyiset ajoakut (lipot)  kestävät yllättävän kauan rajuakin ajoa ja paljon latauksia...kunhan satsaa ostovaiheessa rahaa enempi siihen akkuun..ei osta sitä halvinta... :smiley:

Poissa kyoshodbx

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: RC hankintaa / valintaa
« Vastaus #7 : 05.07.13 - klo: 10.35 »
Tyhjästä jos alkaa niin ei rahallisesti oo eroa ostaako sähkön vai nitron.akut 40e kappale mut nitro 40e 4litraa.laturin tarvii molemmat.hoppykingin kin akuilla ajaa 20minuuttia.

Poissa HLuomanen

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
    • Kotisivu
Vs: RC hankintaa / valintaa
« Vastaus #8 : 05.07.13 - klo: 10.44 »
Sähköpuolella itsekin pelkästään, mutta sen verran mitä olen tuota nitropuolta seuraillut erinäköisissä tapahtumissa ja foorumilla niin: kunnolla kun tekee niin konetta esilämmitetään ennen käynnistystä sähköllä tai kaasulla, ja polttoaine-ilmasuhteen säätö on edelleen neuloilla kiinteästi asetettava, ja kun se riippuu lämpötilasta, ilmankosteudesta ja ties mistä moottorin ja polttoaineen ominaisuuksista niin on käytännössä jokaista ajopäivää varten tarkistettava ja säädettävä moottorin käynti kohdalleen. Tässä vaiheessa sähköautolla on jo hyvinkin ensimmäisen akun ajanut.

Takavetoisilla 1:10 skaalan autoilla ajelee yhdellä 5000-6000 mAh akulla n. 20-35 min, riippuen kaasusormen raskaudesta. Nelivetoisilla ehkä sitten vähemmän, vähintään tuo 15 min nyt kumminkin kaikilla järkeväntehoisilla seteillä. Yhtä takavetoista autoa kohden kun on kaksi akkua niin pärjää, kolmella akulla pärjää oikein hyvin. Lipo-akut ei lämpiä juurikaan, ei niissä ole samanlaista ilmeistä jäähdyttelyn tarvetta kuin NiMH-akuissa. Eli 2WD-auto kolmella akulla + oma korjaus- ja säätötoiminta + verkkovirtaa tai auton 12 V akku + asiallinen lipo-laturi 5 A antoteholla + omat lepotauot, muiden ajovuorot radalla tms., tarkoittaa että käytännössä on mahdollista ajaa vaikka aamusta iltaan.

Rahaa sähköpuolen 1:10 skaalan 2WD -autolla aloittamiseen kannattaa varata n. 600 €, siinä on lipo-laturia, pari akkua ja muutama työkalukin jo mukana eikä tartte minkään tarvikkeen kohdalla tilata honkongista sitä halvinta. Harjaton moottoritekniikka kannattaa laittaa heti kättelyssä, hiilikoneisiin ja -säätimiin ei euroakaan.
Kauhavan UA, Short Course 2WD (SC2-10) harrastelija vuodesta 2010

Poissa e-revo vxl

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: RC hankintaa / valintaa
« Vastaus #9 : 05.07.13 - klo: 11.11 »
päivää!

itsellä on sekä nitro että sähkö. Kumpikin on revoja eli traxxas revo 3.3 ja sitten e-revo brushless. Jos pitäisi noista päättää kumpi on tehokkaampi, nopeampi, ''parempi'' yms. niin kyllä se kallistuu kolminkertaisena sähkön puolelle. En voi itsekään käsittää miten kauvvan ajelen tolla sähköautolla--> ajoaika siis. Siihen menee siis tupla akut jotka itsellä on hobbykingin kiinalaiset 3s 5000mah lipot. Ne makoivat kappaleelta muistaakseni n.30-35dollaria ja suomeen saatuina hinta oli postikuluineen siinä 60-70€ mikä on noin 1,5 gallonan nitro kanisterin verran koska yksi gallona on n. 40€.

Ajoaika kun akut ovat autossa siis sarjassa joka ei nosta kapasiteettai. Niin sillä ajelee tajuttoman kauvvan. Tarkkaa aikaa en ole katsonut mutta sellasta seka ajoa ja ajokaverien kanssa samalla höpöttämistä niin sellanen vähintään 40-60min mitä itsekin ihmettelen koska kaasu sormi on välillä aika raskas. 

Akkujen elinikä on nykyään lipoissa todella hyvä. Omat akut menossa toista vuotta ja lähes päivittäisellä käytöllä. Latauskertoja taitaa olla nykyään noilla lipoilla oikein käytettynä n. 500-1000 (en vanno aivan oikeaksi mutta ainakin 500 latausta kesävät)

Sehän on sitten oma valintasi kumpaan päädyt mutta itse suosittelen sähköautoa. Harva polttis tekee paikallaan hiekalla/missään voltin  :wink:
Ja kuulostaa se sähkökin aika hyvälle ja uskottavalle ainakin oma relluni kun pinjoni ja spurri on tehojen takia todella lähekkäin (6s lipo taitaa antaa koneelle sen 4 kw poverii) niin toi oma ainakin vinkuu ja ''viheltää'' kun kiihdyttää ja valuttaa vauhdista ihan samallailla kun vähän tehokkaampi diesel auto ilman katalysaattoreita ja partikkeli suodattimia  :grin:

Mutta niinkun sanoin se on oma valintasi sitten loppujen lopuksi, mutta suosittelen kuuntelemaan mitä täällä foorumilla myös muut viisaammat kuin minä sanovat.

-Aki
1:16 skaala E-Revo vxl, 1:1 skaala Toyota Supra mk3 turbo

Poissa MiG-77

  • KUArc
    • Profiili
Vs: RC hankintaa / valintaa
« Vastaus #10 : 05.07.13 - klo: 12.34 »
Tuohon akkujen ajoaikaan annan minäkin korteni kekoon. LRP:n 5200 akku kestää omassa 2wd SC:ssä ajaa kevyesti sen 25min. Ikinä en ole tainnut ihan cutoffille sillä ajaa (joka on asetettu siihen suurimpaan mahdolliseen. En nyt ulkoa muista oliko 3,4V vai 3,6V per kenno)

Poissa Hanski82

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: RC hankintaa / valintaa
« Vastaus #11 : 05.07.13 - klo: 12.43 »
Mikäli paikkakunnallasi on harrastetoimintaa niin kannattaa ostaa samanlainen auto kuin muillakin. Yksin pihassa suttausta ei kauaa jaksa.

Poissa JUkka-san

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: RC hankintaa / valintaa
« Vastaus #12 : 05.07.13 - klo: 19.42 »
Jos ajatuksissa on kasikrossarin osto niin tässä hieman ajatuksia nitro vs. sähkö -keskusteluun.

Kustannuksiltaan sähkö on selvästi edullisempi. Nopari ja moottori noin 200 euroa (Hobbywing), akut kolme sarjaa noin 60 euroa sarja (Turnigy NanoTech) siis 180 euroa, laturi 135 euroa (Sky B6 dual), virtalähde 80 euroa, ohjausservo 60 euroa. Yhteensä noin 650. Polttikseen tarvii moottorin ja pillin 250 euroa, servot 120 euroa, starttiboksin ja akun 80 euroa, hehkun 20 euroa, vastarin akun 20 euroa, laturin 50 euroa ja pikkusälää noin 50 eurolla (filttereitä, tulppia yms...). Yhteensä noin 600 euroa.

Molemmat setit ovat siis koottu niin että voi harrastaa. Halvemmallakin voi saada, mutta laadusta voi joutua tinkimään. Sähköautolla ajaa tuolla rahalla aika pitkään, polttikseen joutuu laittamaan hieman rahaa koko ajan (kytkinlaakerit, tulpat, filtterit, polttoaine...). Sähköosissa ei ole varsinaisesti kuuluvia osia. Jos ostaa uudet akut joka kesäksi, se on ainoa kulu.

Ajoaika sähköllä on radalla 5000 mAh:n 4s-akuilla ja noin 2000 kV-moottorilla noin 15 minuuttia. Jos akkuja on kolme, voi ajaa käytännössä koko ajan. Akkuja ei tarvitse jäähdyttää koska ne eivät kuumene. Koneen saa jäähtymään tuulettimella muutamissa minuuteissa.

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: RC hankintaa / valintaa
« Vastaus #13 : 05.07.13 - klo: 20.05 »
En nyt tiedä näistä nykyisistä nitroautoista...mutta ei se ihan noin helppoa ollut muutama vuosi sitten.."nitroa tankkiin ja menoksi.. "...ovat voineet nekin kehittyä helpommiksi...olisi ihan kiva tosiaan kuulla nykyisten nitroautojen käyttäjiltä...onko se edelleen sitä säätämistä..mutta toisethan tykkää siitä..
Kyllä noi nykyiset ajoakut (lipot)  kestävät yllättävän kauan rajuakin ajoa ja paljon latauksia...kunhan satsaa ostovaiheessa rahaa enempi siihen akkuun..ei osta sitä halvinta... :smiley:

ei ne oo mihinkään muuttunu ;)
kokenemmaalle usein mielekkäämpi juttu kuin sähkiset eikä mitenkään vaikeita, itse koen sähkikset jopa vaikeampina, toki riippuu mistä luokasta puhutaan mutta jos ajatellaa nyt vaikka tuota 1:8 krossia.
Mä en jaksa latailla ja tänään latasin kerran vastarin akun ja ajoin koko aamupäivän; sähkiksillä en ikinä pääse ajaa koskaan noin paljon --> tuskastun.
aloittelijan osalta tilanne on toinen; joku osaa, joku ei, sitä on vaikee ennustaa. Osaavat kaverit on tuossa avuks. Monet kypsyy ja vaihtaa sähköön.
mut sähköt on helpompia yksin; ei stumppaa jos kaataa eikä tarvii tankata (tulla alas korokkeelta) jne.
joo ja jos joku miettii et mulla olis ollu huippu vehkeet niin ei: Inferno NEO .21 RTR, vanhat AKA renkaat ja DXR3R 5 vuotta vanha (?) ratti, ei mitään hipo osia vaan suoraan paketista, ainoo mitä oli hipoo niin radipostin servot ja LiFe vastarin akku, jotka oli yhtä kalliit  ku loppu auto LOL.
« Viimeksi muokattu: 05.07.13 - klo: 20.09 kirjoittanut GT Warrior »
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa diyrc

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: RC hankintaa / valintaa
« Vastaus #14 : 05.07.13 - klo: 20.49 »
Meillä vaimon kanssa noita kasikrosseja 4kpl, molemmilla sähkö- ja nitroversiot.
Valinta on vaikea noiden välillä, fiiliksen mukaan mennään molemmilla..
Jos on "pikkumekaanikon" vikaa eikä naapurit ihan lähellä niin ehkä nitro ihan pelkän äänen&tuoksun takia, muutoin sähkö.

Poissa Miccos

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: RC hankintaa / valintaa
« Vastaus #15 : 08.07.13 - klo: 08.24 »
Kiitoksia hyvistä ja perustelluista vastauksista.

Ei tämä kyllä vielä tehnyt yhtään helpommaksi tätä valintaa =)

Viikonlopun aikana tuli ahkerasti lueskeltua foorumia ja kahlattua mm. noin 40 sivua slashin säiettä läpi. Jotenkin jäi vähän huono kuva siitä vehkeestä, aika monella oli ollut ongelmia auton kanssa ja monet ongelmista oli selkeästi suunnittelun kukkasia jne? Toisaalta, varmasti kaikista autoista löytyy vikoja ja ominaisuuksia joista haluttaisiin eroon..

Sinällään yllätyin, kun näitä on lueskellut, että yleinen fiilis kaikilla tuntuu olevan ettei mikään RTR auto ole oikeasti valmis ajoon.. kaikkiin tarvitsee / kannattaa tehdä modifikaatioita jotta kestävyys, hallittavuus ja ajettavuus paranee. Toki ymmärrän, että RTR paketeissa on halvempia osia ja yleensä enemmän muovia, mutta silti ajatus siitä, että ostat auton ja ensimmäiseksi rakentelet siihen DIY patentteja jotta sen uskaltaa viedä ulos, on aika vastenmielinen.

jatketaan mietintää

Poissa emppu99

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: RC hankintaa / valintaa
« Vastaus #16 : 08.07.13 - klo: 08.37 »
 no siinä tapauksessa todennäköisesti on sitten kyseessä vain halu parantaa autoa,kyllä se slash vakionakin 100% varmasti aloittelijalle riiittää  :wink:
EXC125

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: RC hankintaa / valintaa
« Vastaus #17 : 08.07.13 - klo: 08.52 »
Kysymysten määrä ja laatu kertoo enemmänkin harrastajien tasosta kuin autosta. Joistain autoista on ihan erisävyisiä säikeitä... Kannattaa katsoa ulkomaisia foorumeitakin kun täällä harrastajamäärä on harmittavan pieni.

Poissa m.e.

  • Veteraani
    • Profiili
    • https://fi-fi.facebook.com/WinterJumps/
Vs: RC hankintaa / valintaa
« Vastaus #18 : 08.07.13 - klo: 10.13 »
Harjallisen Slashin heikoin paikka on moottori (Traxxasin Titan 12T), jonka käyttöikää on vaikea etukäteen arvioida. Joskus se kestää vain muutamia akullisia, joskus jopa satoja vetoja. Sisäänajo, moottorin suojaaminen kiviltä ja järkevät välitykset auttavat toki tuossa kestossa. Harjattomassa paketissa ei tätä ongelmaa ole.

Muita "heikkoja" paikkoja autossa ei montaakaan ole. Törmäyksissä auton pitää antaa jostain periksi, näin myös kisa-autot suunnitellaan. Tällaisia sulakkeita Slashissa ovat seuraavat palat, jotka on hyvä pitää harrastajan pakissa:

Casterpalat 3632
Ohjauspalat 3736
Takahubit 3752
Vetoakselien osat