Kirjoittaja Aihe: EFRA 1/8th Off Road European Championships  (Luettu 9280 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa arp

  • Tulokas
    • Profiili
EFRA 1/8th Off Road European Championships
« : 10.07.13 - klo: 18.17 »
En tiedä onko tätä kukaan tänne postannu, onko ollut edes mainintaa koko kanavasta mutta nyt olis RC kilpa-ajoa livenä. Selostus on kuin F1:stä.

http://www.youtube.com/user/exint2

Edit: Kisat ohi, kooste:

EFRA 1/8th Off Road Euros - 2013 - The Final - Highlights!!
« Viimeksi muokattu: 16.07.13 - klo: 21.41 kirjoittanut arp »

Poissa Arcticaz

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: EFRA 1/8th Euros LIVE!!!! - Wednesday Practice
« Vastaus #1 : 10.07.13 - klo: 18.25 »
Millon suomen omat pojat on lauteilla?
Schumacher Cougar SV | XRAY T3`11 | Sanwa MT-4|JQ-Products THE Car Yellow Edition| Team Durango DESC410

Poissa arp

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: EFRA 1/8th Euros LIVE!!!! - Wednesday Practice
« Vastaus #2 : 10.07.13 - klo: 18.30 »
JQ näköjään vaihtanu leiriä länsinaapureiden puolelle xD

Poissa Arcticaz

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: EFRA 1/8th Euros LIVE!!!! - Wednesday Practice
« Vastaus #3 : 10.07.13 - klo: 18.35 »
Kisojen kuumin puheenaihe taitaa olla toi JQ:n fleda!
Schumacher Cougar SV | XRAY T3`11 | Sanwa MT-4|JQ-Products THE Car Yellow Edition| Team Durango DESC410

Poissa *Wimmu*

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: EFRA 1/8th Euros LIVE!!!! - Wednesday Practice
« Vastaus #4 : 10.07.13 - klo: 19.30 »
http://www.ffvrcweb.fr/remc/ Tuolta pääsee ihmettelemään tuloksia.
The

Poissa jucca

  • KUArc admin
    • Profiili
    • KuopioRC.fi
Vs: EFRA 1/8th Euros LIVE!!!! - Wednesday Practice
« Vastaus #5 : 11.07.13 - klo: 09.07 »
Tuolla kuvia muutaman sivun verran ja lisää tulee joka päivä. Taas on renkaita "jyrsitty" aika sileiksi: http://www.rcmag.com/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=53507&postdays=0&postorder=asc&start=0



Videota radan liepeiltä ja varikolta.

http://www.youtube.com/watch?v=J3v2jL6ZMjE&feature=player_embedded#at=364


Poissa *Wimmu*

  • Veteraani
    • Profiili
Lisäksi renkaat saa kuuleman mukaan ranskalaisten, italialaisten, saksalaisten toimesta päälleen "mämmit" varikkoalueen ulkopuolella. On nähtävästi parempi käydä "liimaamassa" renkaat parkkipaikalla niin saa paremmin pitoa kumeihin. Ihme touhua vaikka sääntökirja sanoo näin:

5.4. TYRES: All tyres must be black with the exception of side wall lettering. The application of any additives within the event perimeter is strictly forbidden. The penalty for that is immediate disqualification. No spikes, tubes or additional items intented to increase traction may be either glued to the outside of tyres or passed through tyres from the inside.
The

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa fsp

  • PRCA
    • Profiili
Lisäksi renkaat saa kuuleman mukaan ranskalaisten, italialaisten, saksalaisten toimesta päälleen "mämmit" varikkoalueen ulkopuolella. On nähtävästi parempi käydä "liimaamassa" renkaat parkkipaikalla niin saa paremmin pitoa kumeihin. Ihme touhua vaikka sääntökirja sanoo näin:

5.4. TYRES: All tyres must be black with the exception of side wall lettering. The application of any additives within the event perimeter is strictly forbidden. The penalty for that is immediate disqualification. No spikes, tubes or additional items intented to increase traction may be either glued to the outside of tyres or passed through tyres from the inside.
Eikö toi nyt ole ihan selvä asia. Jos ne käsittelee alueen ulkopuolella niin sallittua. Vai häh? Ja jos siellä on nyt yks tai kaks päivää toimittu näin, niin on kaksi vaihtoehtoa: a) joko sallia se kaikille (ja ehkä joka paikassa) b) kieltää se uudestaan/erikseen/laajemmin ja hylätä kaikki tähän astiset tulokset.

Poissa Poinas2

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • WEBSTORE
Eikö toi nyt ole ihan selvä asia. Jos ne käsittelee alueen ulkopuolella niin sallittua. Vai häh? Ja jos siellä on nyt yks tai kaks päivää toimittu näin, niin on kaksi vaihtoehtoa: a) joko sallia se kaikille (ja ehkä joka paikassa) b) kieltää se uudestaan/erikseen/laajemmin ja hylätä kaikki tähän astiset tulokset.

Niin tai sitten miettiä kisapaikaksi sellainen rata, jossa pitoaineiden käytöstä ei ole niin hyötyä. Kieltäähän tota ei pysty niin kun "alan" harrastajat tietää. Gumeja kun voi marinoida vaikka siellä omassa vaatekaapissa valmiiksi. Siitä sitten voi olla montaa mieltä mitä järkeä touhussa on
EA-Import Oy Webstore: www.eaimport.net
ALPHA Plus - BETA - BULLIT - TeamDurango - PIRANHA Fuel - M2C - TRESREY - KyPOM - H-Energy - REDS - RevolutionRcDesign - ThunderInnovation - Yaiba

Poissa *Wimmu*

  • Veteraani
    • Profiili
Tieto kisapaikalta kertoo seuraavaa: Kisoissa on ollut jo tai tulee olemaan palaveri koskien juuri tuota pitoaineiden käyttöä.

Yksiselitteisesti säännöt mainitsee kilpailu alueella käyttö kielletty, eli parkkipaikkahan on kilpailu aluetta mihin kilpailijat parkkeeraavat autonsa. Hotelli taas ei ole kilpailu aluetta.

Eiköhän tuohon tule kokonaan uusi lausunto sääntöihin näiden kisojen jälkeen.

The

Poissa Kaheli

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Eikös se ole pitoaineen käyttöä jos AJAA pidotetuilla renkailla?
Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Voisi taas kysäistä, että millä tämäkin mestaruus oikeasti pitäisi ratkaista ellei auton säätämisellä ja ajamiselle.

Kun jotkut aina kuitenkin lähtevät renkaiden sääntöjenvastaisen käsittelemisen tielle, jos siihen vaan on jonkinlainen mahdollisuus, niin ne mahdollisuudet pitäisi aukottomasti eliminoida etukäteen. Tämä ei vapaalla renkaalla ole käytännössä mahdollista.

Toinen rengasjuttu on renkaiden suhteettoman suuri rooli tuloksen tekemisessä. Tämä selviää hyvin esim. lukemalla kuskien kommentteja RedRC:stä. Pitää olla ko. kierrokselle sopiva pehmeys/kovuus sen ja sen valmistajan siitä ja siitä rengasmallista.

Ratkaisu = arvokisoihin tarkkaan valvottu yksityyppirengaskäytäntö, jolloin mestaruus ratkotaan siellä missä pitääkin.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa tonza81

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Ajamalla...
JQ Products-Alpha-Sanwa-Savöx                            Team Durango Dex410-Team Orion-Sanwa-Savöx                            Dex210-HW-Robitronics-Sanwa

Poissa fsp

  • PRCA
    • Profiili
Eikös se ole pitoaineen käyttöä jos AJAA pidotetuilla renkailla?
Niin mutta sitä ei ole tossa säännössä kielletty. Olisko tässä säännössä joku syy historiasta miksi se on noin hölmösti kirjattu? Ja tosta radasta niin ei kyllä itseä hokittais yhtään olla bambina jäällä pitkää viikonloppua!

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Voisi taas kysäistä, että millä tämäkin mestaruus oikeasti pitäisi ratkaista ellei auton säätämisellä ja ajamiselle.

Kun jotkut aina kuitenkin lähtevät renkaiden sääntöjenvastaisen käsittelemisen tielle, jos siihen vaan on jonkinlainen mahdollisuus, niin ne mahdollisuudet pitäisi aukottomasti eliminoida etukäteen. Tämä ei vapaalla renkaalla ole käytännössä mahdollista.

Toinen rengasjuttu on renkaiden suhteettoman suuri rooli tuloksen tekemisessä. Tämä selviää hyvin esim. lukemalla kuskien kommentteja RedRC:stä. Pitää olla ko. kierrokselle sopiva pehmeys/kovuus sen ja sen valmistajan siitä ja siitä rengasmallista.

Ratkaisu = arvokisoihin tarkkaan valvottu yksityyppirengaskäytäntö, jolloin mestaruus ratkotaan siellä missä pitääkin.

Kovin jätkä kyllä kertoo millä renkaalla pitää ajaa niin ei tarvii ykstyyppirengasta!
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Eikös se ole pitoaineen käyttöä jos AJAA pidotetuilla renkailla?
Niin mutta sitä ei ole tossa säännössä kielletty. Olisko tässä säännössä joku syy historiasta miksi se on noin hölmösti kirjattu? Ja tosta radasta niin ei kyllä itseä hokittais yhtään olla bambina jäällä pitkää viikonloppua!

Eikö tuo sääntä vain estä pitoaineista tulevat terveyshaitat kisapaikalla.
Ei muuta tarkoitusta sinänsä. Eli saa pidottaa kunhan teker sen muualla (=kotona tms)
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa *Wimmu*

  • Veteraani
    • Profiili
Ei tarvitse olla yksityyppirengas, pitäisi olla kisoissa "rengasparkki" mihin kuskit vie x määrän renkaita missä ne merkataan. Ja päivän päätteeksi ne sinne palautetaan kuten sähköpuolella.
The

Poissa Arcticaz

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Onko tänään ajoja kisoissa?
Schumacher Cougar SV | XRAY T3`11 | Sanwa MT-4|JQ-Products THE Car Yellow Edition| Team Durango DESC410

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Voisi taas kysäistä, että millä tämäkin mestaruus oikeasti pitäisi ratkaista ellei auton säätämisellä ja ajamiselle.

Kun jotkut aina kuitenkin lähtevät renkaiden sääntöjenvastaisen käsittelemisen tielle, jos siihen vaan on jonkinlainen mahdollisuus, niin ne mahdollisuudet pitäisi aukottomasti eliminoida etukäteen. Tämä ei vapaalla renkaalla ole käytännössä mahdollista.

Toinen rengasjuttu on renkaiden suhteettoman suuri rooli tuloksen tekemisessä. Tämä selviää hyvin esim. lukemalla kuskien kommentteja RedRC:stä. Pitää olla ko. kierrokselle sopiva pehmeys/kovuus sen ja sen valmistajan siitä ja siitä rengasmallista.

Ratkaisu = arvokisoihin tarkkaan valvottu yksityyppirengaskäytäntö, jolloin mestaruus ratkotaan siellä missä pitääkin.

Kovin jätkä kyllä kertoo millä renkaalla pitää ajaa niin ei tarvii ykstyyppirengasta!

Miten ihmeessä tuo rengas asia oli tiedossa suomessa jo ennenkuin jätkät lähti koko kisaan???
Minä en ole edes koko rataa nähnyt kuin kuvista ja silti tiesin millä renkaalla siellä tulee kärkijätkät vetämään.
Eikä se vaikeeta ole jokaisen katsoa vaikka kotisohvalta millä renkaalla ronnefalkki ym. ovat ajaneet.

Ja kun tähän rengassotku keskusteluun aina väännetään mukaan niitä sanomisia kun on suomen säännöistä keskusteltu... Kuten tuo Vesan heitto esim on.
Ei tartte suomessa todellakaan mitään rengas sääntöä.
Täällä kyllä kerrotaan ihan avoimesti millä ajellaan ja niinkuin on saanut nähdä niin useammalla rengasmerkillä ja tyypillä on suomessa pärjännyt.

Eri asia on just näissä EM ja MM kisoissa kun sen oikeen renkaan saaminen on niin pirun hankalaa.

Nyt ei ole ilmeisesti porukalla ollut renkaan saannin kanssa ihmeteltävää, senkus ottaa dremelin kouraan jos nyt vähän väärä kuvio tuppaa olemaan.
Nyt on ongelmana pitoaineilla pelleilijät.

Jos nyt pidettäis ne suomen säännöistä keskustelut syrjässä ja keskitytään siihen mikä tuolla on nyt ongelmana.

Ei se etteikö tietäis millä pitää ajaa... Sen ties jokainen paikalla olleista jo hyvän aikaa sitten seosta myöden.
Pitoainepelleilyä ei ykstyyppirenkaalla poisteta.

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: EFRA 1/8 Off Road European Championships - Friday Qualifying!
« Vastaus #20 : 12.07.13 - klo: 23.36 »
Ihan ajamalla nämäkin kisat on toistaiseksi ratkaistu. Rata on sopivan haasteellinen. Setupin kanssa ollut itsellä ja muilla suurta tuskaa. Ei oikein mikään tunnu tepsivät. Itsellä auto puskee, toisilla taas perä lähtee soutaan, jne... Kysymällä täälläkin asiat selviää. Juttelin Gomezin kanssa rengaspitoasiasta 10 minuuttia. Palaan paremmalla ajalla siihen. Omat "ne renkaat" hankin radan rengaskauppiaalta, a 35€ kierros. Mörtit ajoi samalla setillä koko kisansa.

Kaikki virheemme on, JQ siteeratakseni, vain huonoa valmistautumista.

Kisat on hyvin järjestetyt. Puitteet on kunnossa. Vain omituiset 2 minuutin shake downit ihmetyttävät. Aamuisin ollut sellaiset. Paha vaan, että yökaste tekee radan pinnan pitäväksi,joten säätöapua ei siitä 3 kierroksesta ole lainkaan. Täältä tähän.

Poissa hmort

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: EFRA 1/8th Off Road European Championships - Finals Day!
« Vastaus #21 : 13.07.13 - klo: 07.49 »
Joo terveisiä vaan täältä Ranskasta... Max ei onnistunut saamaan yhtään puhdasta qualification kierrosta ja sen takia lähti 1/256 finaalista.. Yritimme viritellä autoon hubipainoja yms yms muita vippaskonsteja mutta auto meni kokoajan vaikeammaksi ajaa... Lopuksi palasimme vanhaan setuppiin ja päätimme ajaa sillä. Ja taas ensimmäisen mutkan kirous iski... Max joutui jonon hännille jonka jälkeen ruuhkassa hypyssä jonkun auto kirjoitti ja Max ajoi päin ja sai varikon läpiajo rangaistuksen ja taas hännille Arin ja Teemun kannustuksesta sai vauhdin päälle ja maalissa oli yhden mutkan päässä nousupaikasta.... Huonoa tuuria ja omaa hömöilyä setupin kanssa... Näiden takia tulos on nyt mikä tämä... Mutta niinkuin Tuukka tossa aiemmin totesi renkaita riitti kaikille ja se ei ollut ongelma... 35€ sarja ja sait ihan mitkä renkaat halusit... Me ajettiin koko viikko Procircuit Hotdices greenillä ja pitää ottaa ihan kuva renkaista eipä ole juurikaan kulunut... Edelleen kärki kahinoissa monta eri merkkiä..
-Henry Mort

Poissa jucca

  • KUArc admin
    • Profiili
    • KuopioRC.fi
Vs: EFRA 1/8th Off Road European Championships - Finals Day!
« Vastaus #22 : 13.07.13 - klo: 18.32 »
Finaalin lopputulokset. Jännitystä riitti kalkkiviivoille asti.


Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: EFRA 1/8th Off Road European Championships - Finals Day!
« Vastaus #23 : 13.07.13 - klo: 18.47 »
Oli kyllä jännä finaali kattoa.
Ronnefalkkia alusta asti lähdin kannattamaan ja sai kyllä jännittää niin että kämmenet hikos.

Hienoa hienoa.
Oikea jätkä voitti.

Poissa jucca

  • KUArc admin
    • Profiili
    • KuopioRC.fi
Vs: EFRA 1/8th Off Road European Championships - Finals Day!
« Vastaus #24 : 13.07.13 - klo: 20.43 »
Meinasin finaali päivän video linkin laittaa mutta se onkin jo tuossa ensimmäisessä viestissä. A-finaali alkaa kohdasta 6:07:00 noin suurinpiirtein.

Poissa pOINTER

  • SaloUA
    • Profiili
Vs: EFRA 1/8th Off Road European Championships - Finals Day!
« Vastaus #25 : 15.07.13 - klo: 09.49 »
Muistikos Tuukka käydä hiplaamassa kaikki autot parcfermeessä läpi finaalin jälkeen  :afro:
Kun ei pyydä mitään, ei välttämättä saakaan haluamaansa, mutta kun pyytää paljon, saattaa saada paljon - tai sitten ei.

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: EFRA 1/8th Off Road European Championships - Finals Day!
« Vastaus #26 : 15.07.13 - klo: 22.59 »
Paria hiplasin. Kokeilin Battlen kumit, olivat aika kovat. Autot sai heti pois, kun katsastus oli tehty. Ei niitä sinne jätetty happanemaan. (Oikeasti säännöissä sanotaan, että katsoa saa muttei koskea.)

Niin siitä Gomezin kanssa juttelusta. Kävin lämppäreissä katsomassa millä kumeilla porukka ajelee. Joku (italialainen) lämmitteli autoaan ennen erää. Pysäytin renkaan sormilla. Kaikki renkaat oli kuin tervattuja. Sormiini jäi tätä ruskea tavaraa. Etsin sitten Gomezin käsiini ja kysyin mikä tämä mämmipolitiikka oikein on. Hän sanoi suoraan, että ei aiota tätä asiaa valvoa mitenkään. "Käytä mitä lystäät". Perustelut olivat, että sitä sääntöä on mahdoton valvoa, koska renkaiden valmistusprosessissa tulee aineita kumiin. Kerroin tästä tervarenkaista, että eikö edes ennen erää voida katsoa porukoiden renkaat. Ei tainnut sitä kommentoida.

Tässä vaiheessa luulin, luulimme, että kisa ratkeaa näihin mömmöihin. Todellisuudessa en ketään nähnyt käyttävät enää alkuerävaiheessa sekä kalkkirata ei ollut kovin ihanteellinen näille aineille. Ko italialaisen ajon katsoin. p*ska kuski ja sitä samaa ehtana oli vissiin renkaissa.

Gomezin oma linja oli ettei rengasrajoitteita tehdä, se tappaa markkinat ja kilpailun. Rengasfirmat ampuu omaan jalkaansa, jos vain tiskinaltarenkailla voi pärjätä.

Itse koetun perusteella laatisin sellaisen säännön, että kisapaikalla pitää olla myynnissä järkevään hintaan ko radalle ja olosuhteisiin sopivia renkaita. Näin oli nyt ja se viimeistään ratkaisi, että rengas ei ratkaissut. Paitsi ehkä voittajan, kun esim Battle veteli työnantajansa kumeilla myös finaalissa samoiten Savoya.

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: EFRA 1/8th Off Road European Championships - Finals Day!
« Vastaus #27 : 15.07.13 - klo: 23.27 »
Omat kisakokemukset:

+ ehkä parhaat koetut Em-kisat kaikilta puolin. Moitittavaa ei ole kuin vähemmästä harjoitteluajasta kuin aiemmin sekä niistä oudoista 2 minuutin shakedown ajoista.
+ rata, helppo oppia, mutta vaikea ajaa virheettä lujaa. Ehkä 4 paikkaa radalla, jossa pystyi riskillä nopeuttamaan ajoa. Hyvä kombo tehdä taktisia asioita.
+ Shampanjabaari, otettiin kuoharit ajojen päätyttyä. (Säännöt kieltää yhden ainesosan ko aineessa, mutta "tulkitaan" elämään kuuluvaksi. Tiukka pipo kuuluu vain Suomeen.)
+ Ranskan vallankumouspäivän aaton juhlat, pitihän sitä juhlia.
+ oma yritys. Kokeiltiin kaikkea säätöön liittyvää. Ei auttanut, mutta yritettiin!
+ Davidivin (ja isän) pitkän työn kruunaus

Negat:
- yhtenä aamuna oli tunnin kylmä. Piti laittaa pitkähihaista päälle.
- valmistelut jäivät kesken koti-Suomessa. Ne "väärät" säädötkin pitäisi kokeilla, jotta osaa ko auton säätää heti oikeaan suuntaan. Koti-Lavanko vaan on niin pirskatin erilainen kuin Reims.

Kiitos kaikille kanssamatkustajille hyvistä kisoista! Tukijoille huomioimisesta.

Hajahavaintoja:
- Neumannin finaalin murheet, saattoi olla nopein mies. Autokin + renkaat aika mielenkiintoiset.
- "turisteja" ei ollut kuin muutama

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: EFRA 1/8th Off Road European Championships - Finals Day!
« Vastaus #28 : 16.07.13 - klo: 00.05 »
Se Gomez on ihan täys dorka, se tullut todettua kahdessa viimeisessa EFRA AGM:ssä.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Aapeli

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: EFRA 1/8th Off Road European Championships
« Vastaus #29 : 18.07.13 - klo: 20.56 »
Reissuterveiset. Meidän Sakke on oheisessa kuvassa juuri lähdössä ensilennolleen. Vähän räpiköinniksihän se meni mutta muutoin oli kaikin puolin erinomainen reissu. Rata, järjestelyt, tunnelma ja kelit aivan eronomaisia.

Patonkia tuli syötyä paljon mutta ajominuutteja kertyi vähän. Vähäisellä ajamisella ei oppinut kaikkea sitä uutta mitä ensikertalaisen tulisi oppia. Rata oli niin erilainen mitä koskaan on ajettu, että vanhoista säädöistä ja ajotyylistä olisi pitänyt heti luopua. Ymmärsimme tämän kuitenkin vasta kilpailun puolivälissä - liian myöhään.

Ei ollut tosiaan turisteja, kilpailu oli tasaista. Samalla sekunnilla oli tuloksissa parhaimmillaan 10 kuskia, joten pienetkin virheet saati sitten kaadot pudottivat lopputuloslistassa reilusti. Taito ajaa liikenteessä tällä tasolla ratkaisi paljon. Ei ajo ollut yleisesti mitenkään rumaa, mutta kaikkea vaan tuppasi tapahtumaan eikä varaa olisi ollut mihinkään ylimääräiseen.

Porukka ajeli monenlaisilla renkailla. Oli ihan slikseiksi ajeltua ja sitten tavallista cityblokkia. Toiset käyttivät mahdollisimman pehmeää seosta (esim. monet AKA kusikit) ja toiset kaikkein kovimpaa seosta (esim Savoyan Sweep semeissä). Me sweeppailimme siltä väliltä ja olimme tyytyväisiä siihenkin. Jotkut pehmensivät inserttiä reiittämällä tai leikkaamalla niitä ja toiset taas käyttivät erityisen jämäkkää inserttiä. Vanteita jäykistettiin tai oltiin jäykistämättä. Kaikkea sitä viikossa ehti nähdä.