Kirjoittaja Aihe: Savage projektit  (Luettu 29962 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa SavageRS

  • Veteraani
    • Profiili
Savage projektit
« : 20.07.12 - klo: 20.31 »
Päivitetään myös hieman tätä vanhaa Savage XL 4WS juttua, kun osa jäi tuonne Savage 4.0 topicciin.

Mahdollista ajaa normaali ohjauksella, 4WS 4-pyörä ohjauksella sekä ajokoira tyyliin...jälkimmäiset ovat lähinnä show-juttu, mutta 4WS on todellä kätevä ahtaaseen paikkaan jouduttaessa. Muutenhan auto on täysin normaalisti ajettava, ei ole mitään estettä ajaa kuten tavallistakin.


Skid Plate suojaa alta tulevilta iskuilta, 3mm kiillotettua alumiinia.


Takapään ohjaus ja servo levy 3mm alumiinista joka kiillotettu.


Tänään tuli rakenneltua radiot kiinni, jännitenäyttö radiokotelon kanteen ja polttoainesuodatin / primerointi pumppu paikalleen. Radioksi tuli lopulta Futaba 4PKS, joka mahdollistaa mm. 4WS miksauksen.

Jännitenäyttö on mallia 6,0V  tarvike ja lasi syntyi servonkotelosta.



Suodatin / pumppu on yhdistelmämallia ja pidike on tehty 3mm alumiinista. Sopiva paikka löytyi iskaritornista.



Alkas Savage olemaan sitä myöden valmis.




« Viimeksi muokattu: 18.08.13 - klo: 19.27 kirjoittanut SavageRS »
MCD X4 PHR 30.5cc* Rovan Baja 5T CR600FT TWIN 57cc* Rovan Baja 5B OBR 30.5cc* Nutech XT5 Monster* HPI Savage XL Octane* HB Truckzilla .36* HB Truckzilla .46* HB Truckzilla Big Twin w 2 x Losi 454 .28*

Poissa SavageRS

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Savage projektit
« Vastaus #1 : 23.07.12 - klo: 17.50 »
Sadepäivän "kunniaksi" tuli väsättyä myös Truckzillaan pohjapanssari 2,5mm alumiinista, kiinnitys 3mm uppokanta ruuveilla.



Suodattimelle teline entisen virityksen tilalle, pysyypähän käynnissä vähän pitempään että ehtii juosta kääntämään jos tulee kuperkeikka...

MCD X4 PHR 30.5cc* Rovan Baja 5T CR600FT TWIN 57cc* Rovan Baja 5B OBR 30.5cc* Nutech XT5 Monster* HPI Savage XL Octane* HB Truckzilla .36* HB Truckzilla .46* HB Truckzilla Big Twin w 2 x Losi 454 .28*

Poissa SavageRS

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Savage projektit
« Vastaus #2 : 27.07.12 - klo: 20.54 »
Tulipa taas jatkettua vähän tota 6 x 6 x 6 projektiakin, takapään ohjausvivuston ekaversio valmis. Takaservoksi tuli 24,5 kg:n ja 250ml Ofnan tankki löysi toistaiseksi paikkansa tuosta päältä.



Seuraavaksi pitäisi alkaa leikkelemään runkoon kevennys / vahvike aukkoja...etupää menee varmaan XL rungon mukaan ja taakse ehkä toinen X leikkaus tai jos onnistuisi niin XL, niin tulisi se X XL.
MCD X4 PHR 30.5cc* Rovan Baja 5T CR600FT TWIN 57cc* Rovan Baja 5B OBR 30.5cc* Nutech XT5 Monster* HPI Savage XL Octane* HB Truckzilla .36* HB Truckzilla .46* HB Truckzilla Big Twin w 2 x Losi 454 .28*

Poissa SavageRS

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Savage projektit
« Vastaus #3 : 30.07.12 - klo: 17.06 »
Siitä tuli sitten X-runko tupla X:llä...L kirjain oli tarkoitus lisätä taakse, mutta vähän liian hankala toteuttaa käytännössä.  Melkonen homma kun ei ollut mitään CNC-koneita tai vesileikkuria käytettävissä. On siinä virheitä ja pakosta tuli naarmuja sinne tänne vaikka levy olikin pinnaltaan eloksoitua. Kohtuu samanlaiset tuli kun pulttasi levyt yhteen ja viimeisteli kiinni ne toisissaan. Tietenkin joiltakin kohdiltaanhan vasen ja oikea ovat täysin erilaiset.



En tiedä pitäisikö tuo rungon eloksointi poistaa ja kiillottaa koko runko vai veisikö jopa pulveri maalukseen...väriksi musta, harmaa tai joku ehkä räväkämpi väri ???

« Viimeksi muokattu: 31.07.12 - klo: 21.49 kirjoittanut SavageRS »
MCD X4 PHR 30.5cc* Rovan Baja 5T CR600FT TWIN 57cc* Rovan Baja 5B OBR 30.5cc* Nutech XT5 Monster* HPI Savage XL Octane* HB Truckzilla .36* HB Truckzilla .46* HB Truckzilla Big Twin w 2 x Losi 454 .28*

Poissa SavageRS

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Savage projektit
« Vastaus #4 : 10.07.13 - klo: 13.31 »
Voi olla aika venkura ajaa noin jos etu ja takapyörät kääntyvät aina yhtä paljon. :cool: Kiinnostuksella odottelen ensi testi raporttia.

Tuo 4-pyörä ohjaus on enempi sellanen show-juttu...sillä on kiva leikkiä ja temppuilla aina välillä, 4WS + pakki. Voi sillä ajaa tietysti täysin normaalisti vain etupyörä ohjauksella tai 4WS ohjauksella niin että etu/taka kääntyy eri suuntiin -> auto on tosi ketterä silloin tai ajaa kuin "ajokoira" -> auto menee sivuttain...myös pelkkä takaohjaus on mahdollinen jos haluaa.

Pitkästä aikaa tuli eilen käytyä ajamassa Savage XL:lla ja nitrolla yleensä...bensa-auton myötä, Nutech XT Monster tullut touhuttua sen kanssa. Täytyy sanoa että on nitro-autossa aina se oma viehätyksensä, makea ääni ääni, se upea nitron tuoksu ja ennen kaikkea se räväkkyys kun siihen löytyy oikeat säädöt...bensa-auto on kuin panssarivaunu   :cool:

Savage XL 4WS vs Nutech XT5 bensa
MCD X4 PHR 30.5cc* Rovan Baja 5T CR600FT TWIN 57cc* Rovan Baja 5B OBR 30.5cc* Nutech XT5 Monster* HPI Savage XL Octane* HB Truckzilla .36* HB Truckzilla .46* HB Truckzilla Big Twin w 2 x Losi 454 .28*

Poissa SavageRS

  • Veteraani
    • Profiili
Savage projektit
« Vastaus #5 : 29.07.13 - klo: 17.51 »
Taas ajankuluksi viritelty jotain...

Kaikki alkoi kun tuli taas ostettua kasa rompetta...niin se aina alkaa...tällä kertaa CEN GST 7.7:n osia ja siellä oli mukana käytetty CEN NX-76 moottori. Kone on kooltaan .46 eli 7,6cc siis todellinen Big Block pannu siis  :grin:
Kävin koneen läpi ja se osoittautui hyväkuntoiseksi vähän rujosta ulkonäöstä huolimatta.
Moottorissa ei ollut minkäänlaista käynnistysmekanismia paikallaan, mutta moottorissa oli jäljistä päätellen ollut aikaisemmin rotokäynnistys...kokeilin vanhaa HPI:n F4.1/4.6 rotopäätyä ja kas sehän kävi.
Vaihdoin vielä paremman kotelon ja sisukalut ristiin varaosalaatikosta.

Hyllyssä oli vanha Savage X jolla ei ollut ajettu aikoihin...samoin nippu XL:n runkolevyjä roikkui naulassa...hmm noista voisi ehkä tehdä jotain...  :roll:



Savage X palasiksi, XL:n runkolevyt ja moottorin alustalevy kiinni, HB Truckzilla .46:n moottoripukki ja sovittamaan moottoria paikalleen. Vähän Dremelin jyrsinterää oikeanpuoleiseen runkopalkkiin ja moottori löysi paikkansa. Jossakin vaiheessa voisi tehdä uudet runkolevyt 3mm alumiinista tyyliin Truckzilla .46, mutta XL mitoituksella...saa nähdä sitten.



Kytkinkellosta rattaat irti ja toisin päin...ensiövälityksiksi tuli näin aluksi tuttu 17T/47T.
Tuollainen .46 moottori (23 000 i/min) ei kierrä niin paljon kun Savagen normi .28 (30 000 i/min), joten välityksiä täytynee vaihtaa vielä isompaan suuntaan .



Pilliksi tuli CEN:n oma pilli, tunnetusti toimii ainakin XL Savagen 5.9cc koneen viripillinä...toiminee siis sellaisenaan myös tuossa ja löytyyhän siihen Hot Bodies .46 truckzilla:n pillikin, jota voi jossakin vaiheessa kokeilla.



Tankkina toimi toistaiseksi Savagen oma 160 ml purkki, mutta CEN:n isompi 210 ml tankki sopii melkein heittämällä omalla kiinnikkeelllään, kunhan tekee  sopivan adabterilevyn rungon kylkeen.



Koeajot on ajettu ja ihan mukavasti tuntuu toimivan...roto ehti tuskin pyöräyttää paria kertaa enempää puristuksen yli kun pärähti jo käyntiin. Yllättävän vaimea murina vakioputkella, ärhäkästi reagoi ja pyörät lyö tyhjää samantein kun antaa kaasua, vääntöä tuntuu piisaavan kuten saattoi olettaakin, laatikko tuntuisi pelaavan myös, tosin kolmosvaihteesta en tiedä ottaako päälle, ei ollut riittävästi tilaa kokeilla. Saapa nähdä mikä voimansiirrosta pettää ekaksi  :shocked:

Varmaan täytyy vaihtaa ainakin diffeihin jykevämmät  Flux tai GT3 Savagen sintered 29T/9T rattaat, mutta mennään nyt niin kauan kun nuo 43T/13T vakiot kestää  :cool:
Laatikon vahvistamista voisi myös kokeilla vaikka tuolla SV250 modilla.

Tulipahan tuollekin vanhalle Escalade:n kopalle käyttöä, sovitettu pikaisesti päälle...juuri sopiva ajelukoppa, tullut kanssa jostain jonkun rompekasan mukana. Pakoputken kiinikettä modattu kuvanoton jälkeen, nyt istuu paremmin
« Viimeksi muokattu: 02.08.13 - klo: 12.24 kirjoittanut SavageRS »
MCD X4 PHR 30.5cc* Rovan Baja 5T CR600FT TWIN 57cc* Rovan Baja 5B OBR 30.5cc* Nutech XT5 Monster* HPI Savage XL Octane* HB Truckzilla .36* HB Truckzilla .46* HB Truckzilla Big Twin w 2 x Losi 454 .28*

Poissa SavageRS

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Savage projektit
« Vastaus #6 : 31.07.13 - klo: 17.31 »
Tuli näperreltyä GST:n isompi tankki paikalleen. Tein 3mm alumiinista adabterilevyn johon CEN:n 210ml tankki tulee ensin kiinni omalla kiinnikkeellään. Sen jälkeen adabterilevy/tankki ruuvataan kiinni Savagen runkoon alkuperäisen tankin kiinnitysreikiin.




MCD X4 PHR 30.5cc* Rovan Baja 5T CR600FT TWIN 57cc* Rovan Baja 5B OBR 30.5cc* Nutech XT5 Monster* HPI Savage XL Octane* HB Truckzilla .36* HB Truckzilla .46* HB Truckzilla Big Twin w 2 x Losi 454 .28*

Poissa SavageRS

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Savage projektit
« Vastaus #7 : 18.08.13 - klo: 18.51 »
Ikuisuusprojekti Hot Bodies Truckzilla .46 alkaa olemaan pikku hiljaa valmis. Vielä vähän viimeistelyä kuten vääränlaisten ruuvien vaihtoa oikeanlaisiin jne.
Projektin on käytetty vain HPI ja HB alkuperäisiä osia, osat hankittu parin vuoden aikana pääasiassa EBAY:sta ympäri maailman sekä Hobbylinnasta, josta löytyikin yllättävän paljon. Rahallisesti en ole laskenut, mutta n. 600 - 800 eur lienee oikea arvio. Jaa miksikö, no ihan vaan huvin vuoksi...  :cool:

Tuosta lähdettiin liikkeelle, pöydällinen osia.


Valmis tai ainakin melkein.


- Runko HB Truckzilla 1 inch longer Chassis
- Moottori HB .46 7.6cc Truckzilla
- HB Tuned Pipe & Manifold truckzilla .46
- Vaihteisto Savage XL 3 Speed with High Gear
- HPI Reverse module eli pakkimoduli
- HPI Sintered 9T/29T Bullet Proof diffit
- HB High Speed Dog Bones
- 17T Truckzilla Clutgh Bell / 47T Spur gear
- Jarru HB 2 Disc Steel Brake + extra copper brake pad (DIY)
- Kori HPI Savage 21 GT1 Silver/Purple/Black





Renkaina alla HPI Goliath HPI Tremor vanteilla.


HB teräsjarru päivitettynä väliin lisätyllä ylimääräisellä kuparipalalla. Vääntiönä punaisen lasikuitujarrun väätiö.




Olisi ollut helppo päivittää tämä Truckzilla samalla uudemmaksi X-malliksi, uudemmat bulk head:t, skid platet, radiokotelo jne, mutta halusin kasata sen sellaiseksi kun se alunperin on suunniteltu eli vanhempien Savage 21 ja 25, 25 SS muuttamiseen Truckzilla:ksi.
Vaihdelaatikko on uudempi XL mallin 3-vaihteinen johon lisätty pakki. Diffit on päivitetty uudemman Savage GT-3 mallin Sintered Bullet Proof 9T/29T versioiksi, jotka ovat vähän hentoisemmat kun FLUX:n Machined BP 9T/29T.

PS. Jos jollakin sattuu olemaan uusia tai käytettyjä HB Truckzillan osia, mitä tahansa, niin olen kiinnostunut...kaikki mallit, Truckzilla Sport, Truckzilla .46 ja Truckzilla Big Twin kaikki kiinnostaa  :wink:

MCD X4 PHR 30.5cc* Rovan Baja 5T CR600FT TWIN 57cc* Rovan Baja 5B OBR 30.5cc* Nutech XT5 Monster* HPI Savage XL Octane* HB Truckzilla .36* HB Truckzilla .46* HB Truckzilla Big Twin w 2 x Losi 454 .28*

Poissa wille86

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Savage projektit
« Vastaus #8 : 18.08.13 - klo: 19.01 »
On kyllä pirun komea vekotin!!!  :grin: miten paljon tuossa  HB .46 7.6cc Truckzillassa on potkua? Saisko videoo tuosta ja nutechin xt-5?  :roll:
Savage Flux XL, Savage XL 5.9, Losi 5ive T

Poissa SavageRS

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Savage projektit
« Vastaus #9 : 18.08.13 - klo: 19.17 »
On kyllä pirun komea vekotin!!!  :grin: miten paljon tuossa  HB .46 7.6cc Truckzillassa on potkua? Saisko videoo tuosta ja nutechin xt-5?  :roll:

Kiitti  :smiley:

Kyseistä moottoria tai muutoskittiä ei ole ollut myynnissä enää vuosiin.

HB väitti aikanaan että tehoa olisi 5HP...moottori on Force:n valmistama HB:lle. Force:n vastaava .46 jossa pakoaukko normaalisti takana, sille ilmoitetaan luokkaa 3 - 4 HP lähteestä riippuen.
Tehot näissä ovat vähän suuntaa antavia...vääntöähän tuollaisessa on, mutta ne kiertävät vähemmän n. 23 000i/min kun joku .28 - .30 pannu kiertää helposti yli 30 000 i/min.

Nutech XT5:sta enempi juttua foorumin Bensa-autot / Nutech 1.5 autot osiossa.

Videoita ei ole olemassa...tai no kaverilla voi olla jotain Nuudelista kun on oltu ajamassa.
MCD X4 PHR 30.5cc* Rovan Baja 5T CR600FT TWIN 57cc* Rovan Baja 5B OBR 30.5cc* Nutech XT5 Monster* HPI Savage XL Octane* HB Truckzilla .36* HB Truckzilla .46* HB Truckzilla Big Twin w 2 x Losi 454 .28*

Poissa wille86

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Savage projektit
« Vastaus #10 : 18.08.13 - klo: 20.27 »
Itsekkin tuli hommattua tollanen nitro savage ja sitä täytyis lähteä jollain tapaa rakentamaan/tuunaamaan  :laugh: Ainakin XL kokoon se täytyy saada niin jos ajettavuus siinä vähän paranisi tai sitten suoraan vaan ostas xl savagen  :laugh:
Savage Flux XL, Savage XL 5.9, Losi 5ive T

Poissa SavageRS

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Savage projektit
« Vastaus #11 : 10.09.13 - klo: 21.21 »
Aloin kasailemaan nurkkiin ajan mittaan kertyneitä alumiiniosia yhteen ja tuollainen niistä alkoi hahmottumaan. Moottori on vielä avoin, joku .28 - .38 varmaankin, vaihteistona toimii käytetty 3-vaihteinen aski, shimmattu jämäkäksi, High gear ja pakki löytyy.

Runkona toimii jo vanha moneen kertaan käytetty ja jämäkkä hyväksi havaittu Fastlane Machinen:n runko.


Muistaakseni Hot Racing servo saver, mukana tulee laakerit. Raidetangot ovat väliaikaiset kunhan paremmat löytyy.


Iskarit ovat jotkut mitkä lie king kong:t (?) jotka tuli joskus hankittua Ebay:sta ja jäivät kaappiin pölyyntymään. Tukivarret ovat tuntemattomat ja käytetyt, tulivat yhden käytetyn Savagen mukana jonka ostin joskus. Upright:t ovat Integyn tuotantoa.


Golden Horizon alu diffikotelot pitää sisällään HPI Machined Bullet Proof 29/9 rattaat ja 50 000 / 30 000 öljyt.


Alza Racing - Bulk Head Brace set pitää tukivarsien tapit paikoillaan. Bulk head aluslevyt ovat myös samaa tuotantoa.


Puskurit ja skid platet ovat mustaa muovia ja tulevat myös säilymään sellaisina. Ne kestävät paremmin kolhuja ja joustavat törmäyksissä...alumiini taipuu, mutta ei palaudu. Vaihteiston kuoret ja radiokotelon saisi myös alumiinisena, mutta muoviset saa kelvata, uskon että käytössä paremmat ja kevyemmät.

MCD X4 PHR 30.5cc* Rovan Baja 5T CR600FT TWIN 57cc* Rovan Baja 5B OBR 30.5cc* Nutech XT5 Monster* HPI Savage XL Octane* HB Truckzilla .36* HB Truckzilla .46* HB Truckzilla Big Twin w 2 x Losi 454 .28*

Poissa SavageRS

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Savage projektit
« Vastaus #12 : 23.09.13 - klo: 19.49 »
Tämä Fast Lane Machinen runkoon kasattu alumiini Savage on pölyyntynyt varastossa ilman konetta jo toista vuotta. Valitsin sen alustaksi uuteen kokeiluun ja sovittelin siihen Octane XL:n 300ml tankin, sekä radio/servo/akkukotelon. Tankki meni melkein heittämällä paikalleen omilla kiinikkeillään ja radiokotelonkin saa kiinni kun tekee alumiinista sovitelevyn.


Ohjaus- ja pakkiservot asentuivat myöskin kätevästi Octanen servotelineeseen. Pakkiservon vipu vaihtuu kun löydän sopivan ja ohjauslinkki pitää vaihtaa myös Octanen pidempään. Kuvassa näkyy etummainen kavennettu tankin kiinnike, FLM:n rungossa oli sopivasti reiätkin etummaiselle kiinikkeelle, takimmainen kävi sellaisenaan.


Kuvissa näkyvä vanha F4.6 moottori on vain sovitusta varten, moottoriksi on tarkoitus tulla Force R36 CDI-Conversiolla...niin polttoaineeksi tulee 2T bensiini, ei nitro.
« Viimeksi muokattu: 08.02.15 - klo: 18.29 kirjoittanut SavageRS »
MCD X4 PHR 30.5cc* Rovan Baja 5T CR600FT TWIN 57cc* Rovan Baja 5B OBR 30.5cc* Nutech XT5 Monster* HPI Savage XL Octane* HB Truckzilla .36* HB Truckzilla .46* HB Truckzilla Big Twin w 2 x Losi 454 .28*

Poissa SavageRS

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Savage projektit
« Vastaus #13 : 24.01.15 - klo: 16.38 »
Vaikka viimeksi kuluneen vuoden aikana nitro-autojen kanssa touhuaminen on jäänyt taka-alalle, niin Savagea ei ole suinkaan unohdettu. Päinvastoin, uusin tulokas on bensa käyttöinen Savage XL Octane. Siitä ja sen rakentelusta on juttua bensa-auto osiossa.





Tuolla on muutamia kuvia, joita päivitän sitä mukaa kun projekti etenee.

Rakentelu projekti -> http://rc10.fi/index.php?topic=61427.120
MCD X4 PHR 30.5cc* Rovan Baja 5T CR600FT TWIN 57cc* Rovan Baja 5B OBR 30.5cc* Nutech XT5 Monster* HPI Savage XL Octane* HB Truckzilla .36* HB Truckzilla .46* HB Truckzilla Big Twin w 2 x Losi 454 .28*

Poissa SavageRS

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Savage projektit
« Vastaus #14 : 16.02.15 - klo: 20.39 »
Tämäkin projekti eteni taas hieman, jatkan varsinaista auton rakentelua toistaiseksi täällä.

Force .36 kone paikallaan koesovituksessa...aika hyvin kaikki sopi lopulta paikalleen ja näyttäisi myös toimivan. Kaasu/jarru servo piti kääntää toisin päin kotelossa ja tehdä uusi jarruvipu ja vivustot pianolangasta, sekä polkupyörän pinnoista. Servovipu vaihtuu vielä alumiinisen L-malliin kunhan joskus tulee ja muutenkin nuo violetit linkien osat voisi vaihtaa...nuo vain sattuivat löytymään pakista.



Octanen ohjauslinkki paikallaan ja tein samalla paremman Reverse modulin vivuston.



Forcen kone sai Roto Startin romppeet peräänsä. Ofna-Forcen kulmamallinen Torque Back Plate olisi ollut parempi, mutta se ei oikein sopinut tuon hivenen korkean Octanen radio/servo/sytkä kotelon kanssa, joten joutui laittamaan tuollaisen perinteisen. Mahdollisesti tuossa voisi käyttää myös HPI:n uudemman F4.6 koneen #109535 - HPI Nitro Start Back Plate:a.



Erikoista että vaikka Fast Lane Machine ei ole runkoa tehdessään osannut vuosia sitten edes uumoilla bensakäyttöisestä Savagesta, niin Octanen bensatankki ja servoteline istuivat silti paikalleen runkoon kuin ne olisi suuniteltu siihen. Pari ruuvinreikää piti tosin senkata, että turvakaari istui paikalleen. Tankin pystyy myös irrottamaan käden käänteessä, kiinni kolmella sokalla. Turvakaaressa näkyvään reikään ajattelin asentaa sellaisen polttoaineen suodattimen jossa on pumppu...ompahan helpompi primeroida kone.

MCD X4 PHR 30.5cc* Rovan Baja 5T CR600FT TWIN 57cc* Rovan Baja 5B OBR 30.5cc* Nutech XT5 Monster* HPI Savage XL Octane* HB Truckzilla .36* HB Truckzilla .46* HB Truckzilla Big Twin w 2 x Losi 454 .28*

Poissa wille86

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Savage projektit
« Vastaus #15 : 16.02.15 - klo: 20.57 »
Hienoa toteutusta kuten yleensä SavageRS projekteissa :smiley: Toi midtank modin vois vaikka tehdäkkin niin sais ajoaikaa huomattavasti enemmän tankilliselta.
Savage Flux XL, Savage XL 5.9, Losi 5ive T

Poissa SavageRS

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Savage projektit
« Vastaus #16 : 17.02.15 - klo: 18.37 »
Sovittelin tänään putkea paikalleen...Exhaust Manifold on HPI:n oma ja putki on CEN GST:sta, se on todettu kohtuu hyväksi ainakin HPI K5.9 koneen kanssa, joten kokeillaan sitä tässäkin. Sovittelin myös Primer-pumpun suodattimella turvakaareen. Lyhyt pätkä bensaletkua pumpun ja kaasarin välissä on sitä varten, että polttoaineen tulon kaasarille näkee.



wille86 : Tankki on ihan passeli 300ml tilavuudellaan, letkut täytyy vaihtaa nitron kanssa, nuo eivät kestä sitä, tässä on tarkoitus käyttää 2T-bensaa polttoaineena. Muuten tuo on kyllä pätevä tankki ja edukas ainakin eBay:ssa. Normaalin, X tai SS mallin Savage on liian lyhyt rungoltaan, jos haluaa käyttää Octanen servo/radio/akku koteloa...pitää olla XL tai tälläinen n. 1 1/2"  pidempi runko kuten tämä FLM. En tiedä miten tankki ja radiokotelo sopivat XL-runkoon...mutta voisi olettaa että kohtuu helposti.
MCD X4 PHR 30.5cc* Rovan Baja 5T CR600FT TWIN 57cc* Rovan Baja 5B OBR 30.5cc* Nutech XT5 Monster* HPI Savage XL Octane* HB Truckzilla .36* HB Truckzilla .46* HB Truckzilla Big Twin w 2 x Losi 454 .28*

Poissa wille86

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Savage projektit
« Vastaus #17 : 18.02.15 - klo: 18.29 »
Joo tietysti letkut vaihtoon bensasta nitroon.  Tuleeko tuolla cenin putkella vääntöö vai enemmän kierrosta lisää? Löytyis yks ylimääränen tallista niin vois vaikka kokeilla.
Savage Flux XL, Savage XL 5.9, Losi 5ive T

Poissa Juha-Matti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Savage projektit
« Vastaus #18 : 18.02.15 - klo: 18.58 »
Suattaa urahttoo tuo savagen savage tuolla ymyri konneella :tongue:

Poissa SavageRS

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Savage projektit
« Vastaus #19 : 18.02.15 - klo: 19.44 »
Joo tietysti letkut vaihtoon bensasta nitroon.  Tuleeko tuolla cenin putkella vääntöö vai enemmän kierrosta lisää? Löytyis yks ylimääränen tallista niin vois vaikka kokeilla.

Vääntöä tuolla lähinnä pitäisi tulla, riippuu koneesta. Bensan kanssa hävitään aina vähän tehossa, joten koitetaan saada mahdollisimman paljon vääntöä tilalle. Tuo lähes kokonaan alumiini Savage on myös kohtuu painava ja sen liikuttamisen kaivataan eniten juuri vääntöä.
Jännä nähdä saako tuota moottoria toimimaan mitenkään bensalla...voihan se olla että se kilahtaa kiinni, jos en saa lämpöjä kuriin. Nitromoottorin jäähdytys hoidetaan käytännössä runsaalla määrällä metanolia...alkoholihan on erinomainen jäähdytysaine, etenkin metsku. Bensa taas ei jäähdytä ja seoskin on huomattavasti laihempi sillä.
Bensakoneissa on lisäksi yleensä jonkinlainen puhallin jossakin vauhtipyörän yhteydessä, josta se puhaltaa lohkoon päin...lentokoneissa luonnollisesti potkuri. Kokeilen aluksi 5 voltin 50 x 50mm kotelopuhallinta, joka tulee moottorin vasemmalle puolen ja puhaltaa lohkoa / Cooling Head:a kohti. Voisihan siihen ehkä rakentaa jonkinlaisen puhallin kotelonkin ja myös pieni termari lohkon kylkeen.

CDI-sytkävermeet on jo olemassa, mutta tilasin vielä vähän erilaisen Hall-anturin ja odottelen sitä. Varsinaista moottorin muutos hommaa jatkan jossakin vaiheessa bensa-auto osiossa : Glow Engine -> Bensa + CDI-Ignition muutos topiccissa.

Jos tästä ei tule kalua ja koko hommasta tulee floppi, niin ompahan ainakin kokeiltu...eipä tuossa kummoisia summia ole edes kiinni, auto oli valmiina vailla konetta ja käytännössä kaikki osat ostettu eBay:sta.

Noita CEN:n putkia löytyy aika helpolla eBay.sta...
MCD X4 PHR 30.5cc* Rovan Baja 5T CR600FT TWIN 57cc* Rovan Baja 5B OBR 30.5cc* Nutech XT5 Monster* HPI Savage XL Octane* HB Truckzilla .36* HB Truckzilla .46* HB Truckzilla Big Twin w 2 x Losi 454 .28*

Poissa SavageRS

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Savage projektit
« Vastaus #20 : 18.02.15 - klo: 20.19 »
Suattaa urahttoo tuo savagen savage tuolla ymyri konneella :tongue:

Tai sitten se vaan jurahtaa jumiin... :laugh:
MCD X4 PHR 30.5cc* Rovan Baja 5T CR600FT TWIN 57cc* Rovan Baja 5B OBR 30.5cc* Nutech XT5 Monster* HPI Savage XL Octane* HB Truckzilla .36* HB Truckzilla .46* HB Truckzilla Big Twin w 2 x Losi 454 .28*

Poissa wille86

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Savage projektit
« Vastaus #21 : 08.03.15 - klo: 13.36 »
Vaihdoin savageen big bore iskarit 8 alumiinisen tilalle ja samalla tuli kokeiltuun tuota cenin putkea ja sehän toimi pirun hyvin, kesää odotellessa  :roll:
Savage Flux XL, Savage XL 5.9, Losi 5ive T

Poissa Honkkari

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Savage projektit
« Vastaus #22 : 08.03.16 - klo: 18.10 »
Hmmph sinänsä kai kysymys tänne kuuluu mutta löytyykö suomenmaalta mistään conversion kittiä millä saisi savage x4.6 ss:n sähköistettyä? Eli lähinnä vain moottoripukki kiinnostaisi , loput kyllä onnistuu tehdä itsekkin  :smiley:
Traxxas E-Revo@EzRun Max5 Hw 4274Sd | Hpi Savage goes Flux | Axial Exo | Futaba 4PLS

Poissa wille86

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Savage projektit
« Vastaus #23 : 14.04.16 - klo: 21.06 »
Mistäs sitä kannattas lähtee etsimään osia tuohon mid tank modiin? kävisköhän tuo bensa savagen tankki jos letkut vaihtaa?
Savage Flux XL, Savage XL 5.9, Losi 5ive T