Kirjoittaja Aihe: Winter Jumps 2013-2014 - kisat, infot jne  (Luettu 41300 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa P.R

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2013-2014 - kisat, infot jne
« Vastaus #60 : 16.12.13 - klo: 15.17 »
Tuo renkaiden ostaminen kisapaikalta on mielestäni melko hölmö idea.
Muutenkin aikataulut on kisoissa niin tiukkoja että tuottais lisää päänvaivaa jarjestäjille sekä
Niille jotka tulevat kauempaa vasta kisa-aamuna.
Näin ainakin tällei ö-finaalikuskin näkökulmasta....
Team Näätäracing                 www.rcm.fi

Poissa uijui

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2013-2014 - kisat, infot jne
« Vastaus #61 : 16.12.13 - klo: 21.05 »
Mulle taas kelpais ne renkaat kisapaikalta, vanteille liimattuina. Ei tarvitsisi inserttiä arpoa, ja jokainen voisi sitten niitä renkaita paijata mielensä mukaan. Omassa autossa luultavasti ne ei paljoa huomiota saisi, mutta siksi ilmeisesti olen aina A-finaalin viimeinen (paitsi jos Matilta katkeaa hihna tai kaksi) silloin kun en pääse tavoitteeseeni, eli C-finaalin paalulle :cool:
Vastaheitolla voittoon.

Poissa kisaaja

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2013-2014 - kisat, infot jne
« Vastaus #62 : 17.12.13 - klo: 16.37 »
Mikäli renkaat olisi valmiiksi liimattu hexi vanteille, niin kisa aamuna ostetut kumit on mun toivelistalla :) Mikäli niitä ei ole valmiiksi liimattu, niin ei kiitos. On muutakin tekemistä aamulla ku nysvätä renkaiden kanssa ja aina ei välttämättä kykene ammutoimien ohella liimaus hommiin :shocked:

Mut iso peukku preglued kumeille, vakio insertille ja kielto kaikelle renkaan käsittelylle.
-Goldi

Poissa P.R

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2013-2014 - kisat, infot jne
« Vastaus #63 : 17.12.13 - klo: 16.57 »
Valmiit pyörät käy kyllä mutta jos liimaileen joutus niin sen ajan vois käyttää tärkeämpäänkin :azn:
Team Näätäracing                 www.rcm.fi

Poissa Soo

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2013-2014 - kisat, infot jne
« Vastaus #64 : 17.12.13 - klo: 23.02 »
Schumacher alko tekeen noita valmiiks liimattuina 12mm hexille eteen ja  taakse. Pitäs katella kaikkiin autoihin sopivat 12mm hexit.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2013-2014 - kisat, infot jne
« Vastaus #65 : 18.12.13 - klo: 00.33 »
Nimenomaan... samalla ofsetit kanssa.
Miks ei samantien tehdä yksityyppiautosäädinmoottoriakkuiskariöljyratasdiffikoriset uppi luokkaa?

Unohtakaa nyt tuo valmiiks liimattuna saaminen.
Ei onnistu.

Mä oon ajanu nyt jo reippaasti yli vuoden (tarkemmin ajateltuna taitaa olla jo 2 vuotta täynnä) yhdellä ja samalla insertillä.
Ei ole tarvinut puljailla inserttejen kanssa kun oli rata mikä tahansa niin aina laitan samat.

Toki niitä on tullut testailtua jo aikaa sitten eritavoin leikeltyinä, mutta jo vuosi sitten löytyi se mikä toimii ja sillä olen mennyt minipinnillä / spikellä ja jokaisella ajetulla sisäradalla.

Paria eri vannettakin olen testaillut ja tarkkasilmäiset ovat nähneet jo vuoden verran millä vanteella ajan joka kisassa.

Eniten näissä kisapaikalta ostettavissa renkaissa jne ajamattomuus kielto sääntöehdotuksissa ärsyttää että näistä on keskusteltu lähinnä vain ja ainoastaan silloin kun jotku yksittäiset henkilöt keksivät ruveta mutisemaan kuinka jotku huijaa... ja vain siksi että oma ajo ei ole sujunut.

Aivan kuten nämä lähti nytkin liikkeelle.

Mihin ihmeeseen porukka on unohtanut perus asiat? Jos kaverit on maalissa edellä... aja paremmin... säädä autosi paremmin... etsi itsellesi toimiva insertti tai vielä helpompaa... kopio asiat suoraan itseäsi nopemmalta kaverilta jonka vauhti ärsyttää.

Mä voin nimetä heti parikin kuskia joiden autoja olen joko lainannut ja ajanut/säätänyt jne tai kaveri on kopioinut autoni yksi yhteen ja jokainen WJ sarjaa ajanut on voinut nähdä kyseisten henkilöiden ajaneen ainakin kisassa tai useammassa kärkikahinoissa.
Samat kaverit ovat ensin mutisseet vastaan miten ei ole hyvä jne, mutta kun olen todennut että se on hyvä... turpa kiinni ja opettele ajamaan sillä niin kummasti on tulosta syntynyt.

Yksi esimerkeistä Juho Rajaniemi.
Vuosi sitten WJ kisassa neljänneksi.
Nicke... Samassa kisassa kolmanneksi.
Halonen... monessa kisassa korkealla ja erittäin monesti vauhti olisi kohdallaan, mutta herran itsensäkin mainitsemana kuski vaan kädettäny.
Jopa Samppa on kokeillut asioita laidasta laitaan ja nyt kun meidän autoja katsoo niin joo... on niissä pieniä eroja, mutta vain pieniä kuskin omia juttuja... Katsotaan millon se antaa niissäkin eroissa periksi ja kopioi sen mikä oli lopulta jälleen se nopeampi lopputulos  :wink: (sisälsi hieman huumorilla heitetyn kuitin)

Keskittykää olennaiseen... Treenaamiseen... treenaamiseen... ja vielä kerran treenaamiseen.
Autoon oikeasti hyvä setuppi ja se toimii missä vain kunhan kuski oppii radan metkut ja keskittyy ajamiseen.

Jokainen voi katsella nokian tuloksista mun touhuja ekasta treenistä lähtien.
Aika jäätävä kehitys päivän aikana siitä missä alkuun olin.
Riku kuulutteli että on kuski saanut auton säätöihin jne jne... Noh... säädin mä joo renkaiden kulmat kohdalleen koska olin ennen kisoja vaihtanut uudet linkit eikä campeerit ja haritus ollut ihan kohdallaan.
Silmämääräsesti alueelle ja sen jälkeen ekasta alkuerästä lähtien en koskenut auton säätöihin millään tavoin.
Keskityin tekemiseen ja kun ei homma kulkenut vieläkään tarpeeksi kovaa niin keskityin hommaan vielä enemmän... Ja sieltähän se taas löyty omasta tekemisestä ratin takana se koko homma.

Joo... jotku kuuli mun valittaneen kuinka en pidä turffista koska se vie autoa omituisesti, enkä tykkää edelleenkään nokian kartioista joiden hipaisusta auto on satavarmasti nutullaan...
No ratkasu ei ollut avautua radan rakentajille asiasta, vaan koska ne nyt vaan on asioita joista en vaan satu pitämään. Keskityin ajamaan paremmin.

Eipä tullut hetkeäkään mieleen syyttää omaa alisuorittamista muiden huijauksilla tai millälie ihmeellisyyksillä.
Mulle on niin monta kertaa ollut kaverit sanomassa... älä valita vaan keskity ajamiseen... aja paremmin.

Mun nimiin ei menny bestläppi... eikä paras alkuerätuloskaan... eräharjotuksista puhumattakaan.
Miksi sitten voitin... Perus asia... Tein vähemmän isompia virheitä.

Oulun kisa meni hieman penkin alle kun typeränä en laittanut uusia renkaita ennen renkaiden leimausta vaan lähdin jo ajetuilla renkailla liikkeelle. Ja lopulta homma ei kaatunut edes siihen, vaan yhteen typerään ajovirheeseen ja sen seurauksena auton hajoamiseen kohtalaiselta johtopaikalta.
Nuolin haavani enkä syytellyt muita... Keskustelin peilin kanssa syvällisemmin.

Poissa Potski

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2013-2014 - kisat, infot jne
« Vastaus #66 : 18.12.13 - klo: 11.37 »

Jopa Samppa on kokeillut asioita laidasta laitaan ja nyt kun meidän autoja katsoo niin joo... on niissä pieniä eroja, mutta vain pieniä kuskin omia juttuja... Katsotaan millon se antaa niissäkin eroissa periksi ja kopioi sen mikä oli lopulta jälleen se nopeampi lopputulos  :wink: (sisälsi hieman huumorilla heitetyn kuitin)
tavoin.


 Moi,

 Hokekin voi varmaan muistella, mistä niitä diffin sisukaluja käytiin ihmettelemässä hirveällä kiireellä ekan alkuerän jälkeen?

 Edelleen olen rengassäännöstä samaa mieltä. Sallitaan vapaa määrä renkaita. Näin ei tarvitse arpoa renkaan kulutusastetta ja lopulta tehdä valistunutta arvausta siitä, kestääkö rengas vai ei. Jos valinta on väärä ja renkaat loppuu finaaleissa, on koko kisa kuta kuinkin reisillä. Esimerkkinä renkaiden loppumisesta muistaakseni viime vuonna Turussa vai Jyväskylässä, kun Karrin renkaat alkoivat olla jo niin sileät, että alkoivat toimia vasta erän puolivälissä.

 Vastaavasti vapaalla rengasmäärällä satunnainen perusharrastaja voi edelleen ajaa sillä samalla rengas setillä, minkä on ostanut joskus syksyllä. Hän ei ole näin ollen pakotettu ostamaan uusia renkaita. Kärkikuskeilta puolestaan pienenee spekuloinnin määrä, kun voi laittaa vähän huolettomammin erilaisia renkaita ja jos ko. rengas ei toiminutkaan, kisa ei ole vielä menetetty. Kärkikuskien rengaskulutkaan tuskin kovasti muuttuvat, sillä jo nyt kisoihin lähdettäessä mukana on vähintään 2 settiä renkaita (ainakin itselläni), joista sitten kisa-aamuna voi arpoa itselleen paremmat.

Inserttiä en lähtisi yksityypittämään. Jo nyt autoissa on melkoisia painoeroja, mikä tarkoittaa luonnollisestikin sitä, että tarvitaan erikovuisia inserttejä eri autoihin, jotta autosta saadaan paras irti. Toki autosta saa paremman säätämällä, vaikka alla olisikin liian pehmeä tai kova insertti, mutta parasta siitä ei välttämättä saa ulosmitattua. Esimerkkinä nyt nelkut, kun niistä on viimeisimmät punnitustulokset. Koivulan Asso oli aivan alarajalla painonsa puolesta (en muista tarkkaa lukua, mutta luokkaa 1600 g), mun kevennelty Durango painoin 1750 g ja Hoken möhkö 1860 q. Tästä vielä esimerkiksi meidän kerhosta eräs uusi Yokomo painoi erittäin kevyillä akuilla yli 1900 g. Tästä karkealla matikalla kevyimmän ja raskaimman auton ero on noin 20-25 %. Mun korvaan kuulostaa melko oudolta, että sama insertti olisi kaikille tasaväkinen. Toki se vähentää spekulointia, mutta pahimmillaan vie touhua yksimerkki kilvanajoon. Yksityyppi kilvanajo sitten ihan äärimmäisenä ääripäänä.

 Toisaalta tässäkin päästään samaan asiaan, kun polttispuolella oli keskustelun aiheena keväällä (ilmeisesti joka keväinen ilmiö, näin olen ymmärtänyt isojen poikien puheista). Loppupeleissä kyse on siitä, halutaanko ahkeria testaajia palkita kovasta työstä ja panostuksesta (rengas ja insertti testit), vai halutaanko tällainen säätökohde ottaa pois vaikuttamasta lopputuloksiin. Mun mielestä on oikein palkita kova panostus mahdollisella pienellä edulla, jonka hankkimallaan rengastietämyksellä saa. Moni muu voi olla eri mieltä. Pääsääntöisesti renkaiden nopeus ratkeaa kuitenkin sopivalla kulutusasteella, jonka tuoma etu voidaan pienentää sallimalla vapaa määrä renkaita.

Samppa

Poissa Jugga

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2013-2014 - kisat, infot jne
« Vastaus #67 : 18.12.13 - klo: 21.06 »
Keskittykää olennaiseen... Treenaamiseen... treenaamiseen... ja vielä kerran treenaamiseen.

Sallitaan vapaa määrä renkaita.

Samaa mieltä!
Team NäätäRacing

Poissa Janne A

  • Veteraani
    • Profiili
    • finRC.com
Vs: Winter Jumps 2013-2014 - kisat, infot jne
« Vastaus #68 : 03.01.14 - klo: 00.55 »
Haluaisin kysyä, että milloin tulee se raja vastaan, kun aletaan karsimaan lisäluokkia tai kilpailijoiden useampien luokkien ajamista?

Parin viikon päästä ajettavaan Turun kisaan on ilmoittautunut 87 autoa.
Edellisessä kisassa Nokialla oli 91 kuskia ja päivä oli pikkusta vaille pitkä! Virallinen aikataulu alkoi klo 08.00 ja palkintojen jako oli merkattu loppuvaksi klo 21.10.

Tämä on ns. positiivinen ongelma, mutta onko kukaan miettinyt mihin raja vedetään?

Poissa JoukoH

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2013-2014 - kisat, infot jne
« Vastaus #69 : 03.01.14 - klo: 08.24 »
Haluaisin kysyä, että milloin tulee se raja vastaan, kun aletaan karsimaan lisäluokkia tai kilpailijoiden useampien luokkien ajamista?

Parin viikon päästä ajettavaan Turun kisaan on ilmoittautunut 87 autoa.
Edellisessä kisassa Nokialla oli 91 kuskia ja päivä oli pikkusta vaille pitkä! Virallinen aikataulu alkoi klo 08.00 ja palkintojen jako oli merkattu loppuvaksi klo 21.10.

Tämä on ns. positiivinen ongelma, mutta onko kukaan miettinyt mihin raja vedetään?

Jos ajetaan 2 eräharjoitukset, 4 aika-ajot ja kaikille 3 finaalit niin silloin voi olla 9 erää. Radasta riippuen maksimissaan päivä sallii 90 kuljettajaa. Tällä kaaviolla päivä on 12h pitkä + palkintojen jako.

Ensi talvelle kaavailtiin Nokialle 80 kuljettajan rajaa mitä kilpailuun otetaan.
Jouko Hyvärinen

Poissa m.e.

  • Veteraani
    • Profiili
    • https://fi-fi.facebook.com/WinterJumps/
Vs: Winter Jumps 2013-2014 - kisat, infot jne
« Vastaus #70 : 03.01.14 - klo: 10.27 »
Joo, kyllä tuota on pohdittu. Lisäluokkahan (stokkiluokka) ei venytä kilpailupäivää juurikaan, mikäli siihen osallistuu 6-10 kuskia. Joka tapauksessa heille pitäisi olla oma alkuerä sekä finaalit. Keskimäärin tuo siis venyttää kisaa yhden finaalierän verran (10 min), jos muuten viimeinen finaali ajettaisiin kaksinkertaisena.

Itse lähtisin mieluummin siitä, että jos alkaa olla ahdasta, niin ajetaan 2 treeniä ja 3 alkuerää, siinäkin kyllä saadaan alkuerien jälkeen porukka järjestykseen. 1 treeni + 4 alkuerää vai 2 treeniä + 3 alkuerää? Siksi 2 treeniä, että muussa tapauksessa aamulla paikalle tulevat olisivat selkeästi heikommassa asemassa rataan tutustumisen ja säätämisen kanssa verrattuna illan treeneihin osallistuneisiin. Eli tuolla kaavalla kisapäivää saataisiin lyhennettyä kisailijoiden määrästä riippuen ehkä n. 1,5 tuntia.

Jos osallistujarajoitusta ajattelee, niin millä kriteereillä tuo tehtäisiin? Olisiko se nopeusjärjestys ilmoittautumisten suhteen vai joku muu?

Rengaskeskusteluun voisi myös hieman ottaa kantaa. Ongelma on radat, joissa on paljon laattaa tms. liukasta materiaalia (esim. Tikkurila). Multisurface-radoilla (esim. Nokia) ongelmaa ei ole. Ja mitä ongelmaa tarkoitan?

Valitettavasti rento, kansallinen WJ-sarja on saanut oikeita kilpaurheilun piirteitä. =) Joissain kisoissa viime ja tällä kaudella jotkut kuskit ovat tietoisesti rikkoneet sääntöjä käsittelemällä renkaita muilla aineilla kuin vedellä. Toiset ihan avoimesti, toiset hieman enemmän salassa.

Tätä asiaa ollaan tutkittu sekä seurattu ja asialle ollaan mietitty järkevää ratkaisua. Uuden rengassetin korkkaaminen kisa-aamuna voisi olla yksi ratkaisu, mutta ainakaan tässä vaiheessa tuota sääntöä ei olla tekemässä. Näihin asioihin siis keskityttäisiin loppukaudella:

*Yksi olisi se, että renkaita ei missään vaiheessa saisi viedä pois kisapaikalta (varikko + rata-alue). Kenelläkään ei ole mitään tarvetta mennä vessaan tai käsienpesulle renkaiden kanssa.
*Kaikenlainen renkaiden pesu on kielletty, myös vesipesu.
*Renkaiden nappuloita saa leikata kuten ennenkin ja renkaita saa kuluttaa, jos piikit ovat liian pitkät kuskin mielestä.
*Ja yksi on asenne; jos oikeasti halutaan kisata reilusti, niin kaikki ymmärtävät, että renkaiden käsittely myös ennen kisoja jätetään tekemättä.

Jokainen kuski voi tosiaan omalta osaltaan toimia näiden sääntöjen mukaisesti, mutta valitettavasti tämä lisää hieman järjestävän seuran työmäärää, kun ainakin sivusilmällä pitää valvoa tuota rengasasiaa. Toki kun tällainen sääntö on voimassa, niin vaatiihan se melkoista pokkaa luikkia jonnekin renkaiden kanssa.

Yritetään pitää touhu kuitenkin reiluna kaikkia kohtaan, niin ei tarvitse miettiä mahdollisia sanktioita tällaisten sääntörikkomuksien varalta. Eiköhän ne nopeimmat erotu joukosta reilullakin pelillä.

Poissa kyoshodbx

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2013-2014 - kisat, infot jne
« Vastaus #71 : 03.01.14 - klo: 14.37 »
Tuosta päivänpituudesta on sanottavaa.eli uskoisin et vähemmilläkin erille tuo paremmuus saahaan kyllä ratkaistua.varsikin lasten kanssa kisoja kierrellessä ollaan monesti oltu valmiita jo ennen viimeisiä finaaleja.päivän pitkittyessä kun ei ne tulokset parane ja nopeemmat on edelleen nopeempia.renkaita vois mielestäni olla vapaa määrä et vois ajella varastoja tarkemmin kun ei ois pakko uusilla alkaa.epäilen et 2alkuerää toinen lasketaan ja 2 tai 3 vinaalia niin järjestys on selvä.virkeillä kuskeilla vois olla tiukempia vääntöjä.kenenkään osallistumista ei pitäis kieltää sillä perusteella et ei sovi aikatauluun.toimisi mielestäni myös kerhokisoissa joita enemmän kiertelemme.

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: Winter Jumps 2013-2014 - kisat, infot jne
« Vastaus #72 : 03.01.14 - klo: 14.55 »
Samaan kaavaan maastosarjan kanssa, tuuppi lauantaina ja nelkku sunnuntaina.

WJ on kuitenkin virallista mandaattia lukuunottamatta yhtä suosittu/ arvostettu kuin maastosarja - ellei jopa auositumpi/ arvostetumpi.
Old fart

Poissa _jtr_

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2013-2014 - kisat, infot jne
« Vastaus #73 : 03.01.14 - klo: 20.33 »
Samaan kaavaan maastosarjan kanssa, tuuppi lauantaina ja nelkku sunnuntaina.

WJ on kuitenkin virallista mandaattia lukuunottamatta yhtä suosittu/ arvostettu kuin maastosarja - ellei jopa auositumpi/ arvostetumpi.

+1

Päivät on jo nyt liian pitkiä, eikä lajia viedä eteenpäin rajoittamalla osallistumista.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2013-2014 - kisat, infot jne
« Vastaus #74 : 04.01.14 - klo: 02.25 »
Juuri näin.
Samalla myös vähentää kahteen luokkaan osallistuvan härdeliä.
Itse en ole vuosiin ajanut kahta luokkaa koska omalla panostamisen ja ressaamisen tasolla jompikumpi luokista menee räveltämiseksi.
Eri päivinä ajettuna voisin harkitakin, vaikka se toki nostaisikin hieman kisakustannuksia hotellin jne johdosta.

Poissa uijui

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2013-2014 - kisat, infot jne
« Vastaus #75 : 04.01.14 - klo: 10.29 »
-1 kaksipäiväisyydelle, -1 vapaille reeneille perjantaina, -1 vapaalle määrälle renkaita.

Tämä hommahan menee sykleissä, eli kyllä kohta taas kaikki ajaa tourinkia, ja osallistujamäärät tippuu. 
Vastaheitolla voittoon.

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: Winter Jumps 2013-2014 - kisat, infot jne
« Vastaus #76 : 04.01.14 - klo: 12.34 »
Mistä löytyy WJ säännöt kuluvalle kaudelle?
Mistä löytyy tämän hetkinen sarjatilanne?

Ajavatko stanukrossit sarjaa?

Pikaisia vastauksia odotellessa...
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa Testikuski

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2013-2014 - kisat, infot jne
« Vastaus #77 : 04.01.14 - klo: 12.49 »
Hyvä startti on lukea edellinen sivu.
Ospa Rc

Poissa vilijo

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2013-2014 - kisat, infot jne
« Vastaus #78 : 04.01.14 - klo: 13.01 »
Mistä löytyy WJ säännöt kuluvalle kaudelle?
Mistä löytyy tämän hetkinen sarjatilanne?

Ajavatko stanukrossit sarjaa?

Pikaisia vastauksia odotellessa...

Noita tietoja tuli aiemmin itsekin etsittyä eikä ne välttämättä viestien seasta kerta katsomalla löydy. Samoin nollaennakkosäädinlistaa tuli haettua vähän sieltä sun täältä.

Kannattaisiko sarjan perustiedot/tulokset yms. päivittää säikeen ensimmäiseen viestiin tai kilpailijanumeroiden kanssa samaan viestiin niin löytyisivät kaikille hieman vähemmällä hakemisella?


Oma mielipide tämän hetken osanottajamäärällä:
kaksipäiväisyys +1 (ja juurikin tuuppi lauantaina ja nelkku sunnuntaina)
vapaa määrä renkaita +1  (ei tavitse varastoida pakkiin uutta, puoliksi kulunutta ja jotain muuta vaan voisi ajella niillä mitä siellä sattuu olemaan ilman pelkoa että se merkattu kumi onkin jo sileä ekan finaalin jälkeen)

Poissa m.e.

  • Veteraani
    • Profiili
    • https://fi-fi.facebook.com/WinterJumps/
Vs: Winter Jumps 2013-2014 - kisat, infot jne
« Vastaus #79 : 04.01.14 - klo: 14.23 »
Päivitetyt WJ-säännöt ja pistetilanteet löytyvät tämän ketjun ensimmäisistä viesteistä.

Poissa el_guido

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2013-2014 - kisat, infot jne
« Vastaus #80 : 04.01.14 - klo: 19.06 »
Samaan kaavaan maastosarjan kanssa, tuuppi lauantaina ja nelkku sunnuntaina.

WJ on kuitenkin virallista mandaattia lukuunottamatta yhtä suosittu/ arvostettu kuin maastosarja - ellei jopa auositumpi/ arvostetumpi.

+1

Päivät on jo nyt liian pitkiä, eikä lajia viedä eteenpäin rajoittamalla osallistumista.

+1

Osallistumista rajottamalla alkaa porukka siirtyä esim, touring:iin.
sekä ääni myös vapaalle määrälle renkaita.
Team associated B6.2D

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: Winter Jumps 2013-2014 - kisat, infot jne
« Vastaus #81 : 04.01.14 - klo: 21.19 »
Hyvä startti on lukea edellinen sivu.

Varmasti on hyvä startti vaikka lukea koko foorumin kaikkine diipadaapoineen...

Pointti olikin siinä, että kiinnostus kaivaa näin tärkeitä asioita jostain viestiketjujen syövereistä ei palvele ketään. Eteenkään kun edessä on yhden ehtoon aherrus erälistojen ja aikataulujen kanssa...

Kiitos vain tyhjästä avusta...

Mutta Matti olikin jo reakoinut pyyntööni joten ...
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa uijui

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2013-2014 - kisat, infot jne
« Vastaus #82 : 04.01.14 - klo: 21.58 »
Eikö kukaan uskalla nyt tunnustaa että on ajanut pitoaineen kanssa, sillein rennosti kilpaa?

Tunnustan, että minulla on voinut olla tuubissa 2011 tai 2012 kaudella staggerit eturenkaina, joissa on käytetty joskus pitoainetta.
Vastaheitolla voittoon.

Poissa uijui

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2013-2014 - kisat, infot jne
« Vastaus #83 : 05.01.14 - klo: 09.40 »
Eikö kukaan uskalla nyt tunnustaa että on ajanut pitoaineen kanssa, sillein rennosti kilpaa?

Tunnustan, että minulla on voinut olla tuubissa 2011 tai 2012 kaudella staggerit eturenkaina, joissa on käytetty joskus pitoainetta.

Ja tällä heitollani tarkoitin, että ne yksityyppirenkaat pussista aamulla olisi todella jees. Esim. meillä oli aiemmin sisärata jossa piti renkaissa käyttää pitoainetta välillä. Ja äkkiäkös ne kumit menee sekaisin.
Vastaheitolla voittoon.

Poissa nikoprkl

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
    • http://www.teamentisetkuskit.com
Vs: Winter Jumps 2013-2014 - kisat, infot jne
« Vastaus #84 : 06.01.14 - klo: 00.03 »
Minusta olisi helppo ratkaisu, että sallittaisiin 2-3 kierrosta renkaita / kisa. Oikein mikään ratahan ei kuitenkaan suosi ihan uusia kumeja, jolloin ei voida puhua edes kustannuksien kasvamisesta, olisi vain paljon helpompaa kaikille, kun ei tarvitsisi aamulla arpoa sitä väärää rengas sarjaa autoon ja hävitä kisoja jo ekassa alkuerässä.

-Niko
EuroRC / TEK

Poissa micsa.fi

  • RIP
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2013-2014 - kisat, infot jne
« Vastaus #85 : 06.01.14 - klo: 00.51 »
Vaikka en itse ole WJ-sarjaan osallistunutkaan, niin heitän omat kommenttini tähän sekaan:

Mielestäni tuo nykyinen välimalli, jossa rengassarjojen määrä on rajattu yhteen, ilman renkaiden alkuperän ja käsittelyn poissulkemista, on heikosti toimiva malli. Jos renkaat kuluisivat niin paljon, että kisapäivän aikana oikeasti kuluisi useampi sarja uusia renkaita (kuten esim. syksyn MM-kisoissa sokeriradalla), niin tällöin nykyinen malli voisi olla järkevä koska silloin saataisiin kustannuksia pidettyä kurissa. Suurimmalla osalla radoista kulutus on kuitenkin niin vähäistä, että kisapäivän 8-10 akullista ei paljon renkaissa näy.

Jos rengassarjojen määrä on vapaa, niin kisan aikana (tai etukäteen) voi itse testata haluaako ajaa uudella renkaalla vaiko niillä puolikaljuilla treenirenkailla. Joskus voi olla jopa edullisempaa ajaa niitä melkein sileitä pinnejä useampi sarja loppuun kun hankkia joka kisaan uudet nakit.

Jos renkaita halutaan tosissaan kontrolloida, niin FTT-tyylinen malli jossa kisapaikalla myydään käyttövalmiit preglued-renkaat kaikille on ainoa toimiva malli. Se olisi varmasti tehokkain keino rajata renkaiden käsittelyä laittomin keinoin pois, mutta edellyttäisi kaikkiin autoihin sopivaa vannetyyppiä...
Wacky Stack Racing Team

Poissa Testikuski

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2013-2014 - kisat, infot jne
« Vastaus #86 : 06.01.14 - klo: 08.41 »
Oulussa tuli spiket tiensä päähän päivän aikana. Muilla radoilla ei taida mini pinnit hirveesti kulua. Kokonais edullisempaa ainakin omalla kohdalla olisi vapaa rengasmäärä, jotta voisi ajaa renkaita vähemmäksi, kun ei kotipaikalla löydy montaa mahdollisuutta ajaa reeniä niillä.
 Onko tuo pidottaminen jollain multisurface radalla loppupeleissä kuinka kannattavaa, eli saako siitä kuitenkaan merkittävää hyötyä? En tiedä kun ei ole kokemusta aiheesta.
Ospa Rc

Poissa P.R

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2013-2014 - kisat, infot jne
« Vastaus #87 : 06.01.14 - klo: 09.19 »
Ajoaika koko kisojen aikana on noin 45min eräharjoitukset mukaanluettuna.
Siinä ajassa ei kyllä renkaita ajeta loppuun vaikka ei ihan uusilla lähtiskään..eihän tuo vastaa kuin 3 treeniakullista.
Hiitit saisivat olla 10 minuuttisia,mutta aikataulujen puitteissa ei onnistu mitenkään.
Kannatan kaksipäiväisyyttä, niin pääsee porukka ajamaan enempi järkevämmillä aikatauluilla.
Team Näätäracing                 www.rcm.fi

Poissa pande-72

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2013-2014 - kisat, infot jne
« Vastaus #88 : 06.01.14 - klo: 09.55 »
Moi.

Ääni vapaalle määrälle renkaita.

Vapaalla määrällä renkaita saadaan aikaan tasaisemmat kilpailut ja tasapuolisemmat lähtökohdat kuskeille kisaan.

Tom Thusberg

Ps. vielä kerkee Turussa ajamaan uudella säännöllä :wink:
 

Poissa Potski

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2013-2014 - kisat, infot jne
« Vastaus #89 : 06.01.14 - klo: 10.00 »
Oulussa tuli spiket tiensä päähän päivän aikana. Muilla radoilla ei taida mini pinnit hirveesti kulua. Kokonais edullisempaa ainakin omalla kohdalla olisi vapaa rengasmäärä, jotta voisi ajaa renkaita vähemmäksi, kun ei kotipaikalla löydy montaa mahdollisuutta ajaa reeniä niillä.
 Onko tuo pidottaminen jollain multisurface radalla loppupeleissä kuinka kannattavaa, eli saako siitä kuitenkaan merkittävää hyötyä? En tiedä kun ei ole kokemusta aiheesta.

Moi,

 Oman perstuntuman mukaan renkaiden erot ovat pienimmillään, kun radassa on kova pito (astroturf, juuri pidotettu primeri rata, matto tms.). Kun pito heikkenee radasta, oli kyseessä sitten muutama yksittäinen kohta tai koko rata, renkaiden merkitys kasvaa. Myös kovavauhtisilla radoilla (Tikkurila) renkaiden merkitys korostuu. Tällöin voisin olettaa, että pitoaineilla saatava etu ei ole niin suuri kova pitoisilla radoilla. Esimerkiksi Nokian rata oli siinä mielessä loistava, että minkälaisilla renkailla tahansa pääsi lujaa - vauhti oli vain eri kohdissa rataa. Nokialla tosin myös pieni tila ja profiili tukivat tuota rengaspeliä, tai sen puuttumattomuutta.

 Toisaalta touring autoilussa kaikilla on pitoa ja käytettävä pidotus on kuitenkin merkittävässä roolissa, joten varmasti myös krossipuolella aina saa edun pitoaineella, kovalla pidolla etu vain on hyvin paljon pienempi kuin liukkaalla. Kovalla pidolla myös erot ovat pienemmät, jolloin pienemmät asiat ratkaisevat.

 Paras tilannehan mun mielestä olisi, jos ratojen pinnat olisivat sellaisia, että uusi rengas olisi yksinkertaisesti nopein - kuten ulkona. Ja kuten joku jo sanoikin, tällöin tuo rajattu määrä renkaita olisi fiksua.

Samppa