Kirjoittaja Aihe: Itsetehty tulppa  (Luettu 3144 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Itsetehty tulppa
« : 01.09.13 - klo: 15.34 »
Morjensta!

 Tai vaikka niin että joku jolla löytyisi tarvittavia laitteita tehdä/koneistaa ns. kaksiosainen tulppa. Elikkä yksi osa olisi se tulpan ulkokuori eli se mikä kiinnittyy kierteillä kanteen kiinni. Sitten siihen kiinnitettäisiin se tulpan toinen osa missä on se terävä pää mistä hehkulanka kiinnittyy ja menee kierteillä siihen alaosaan asti. Kun tulppa palaa niin pitäisi irroittaa tulpasta se yläosa ja irroittaa entinen lanka, kolvata uusi kiinni ja laittaa tulpan yläosa paikoilleen. Sitten kolvaa vieltä hehkulangan alaosan kiinni ja tadaa, siinä olisi taas toimiva tulppa.

Mitä mieltä olette, olisiko mitenkään mahdollista tehdä noin pieniä osia vai onko tässä ollenkaan mitään ideaa?

Edit. Ensimmäinen lause poistettu. Tarkoitukseni oli nostattaa aiheesta keskustelua. Itsetehtyjen/korjattujen tulppien idean takana ei suinkaan ole se että niitä menee itselläni vähän väliä, se ei tarkoita sitä että yhdellä tulpalla ajetaan 5min vaan sitä että sillä ajetaan ≈1 gallona. Mielestäni idea voisi olla ihan toimiva ja jos se toimisi niin miksi en käyttäisi sitä.
« Viimeksi muokattu: 01.09.13 - klo: 21.52 kirjoittanut Asvalttisoturi »

Poissa P.R

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Itsetehty tulppa
« Vastaus #1 : 01.09.13 - klo: 18.29 »
Laitat nyt ensin säädöt kohdalleen ja/tai oikean lämpöarvon tulpan.
Ei niitä tulppia kuulu yhtenään mennä...
Team Näätäracing                 www.rcm.fi

Poissa Maxximo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Itsetehty tulppa
« Vastaus #2 : 04.09.13 - klo: 15.26 »
Luulen et sun hehkulanka tipahtaa jo hehkutusvaiheessa jos ihan tinakolvilla ajattelit sen kiinnittää.
"Short Course" Hyper 8 Pro @ harjaton Tekin T8 1550kv, Xerun 150A, 6S-4,5Ah A-spec, HN Torsen F&C - "Audi S1Q" Cyclone Pro @ T3.0 Nitro Star, CF Mod - Rallygame 1/8 Porsche 911 @ TT EB-4 S2, harjaton

Poissa rado

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Itsetehty tulppa
« Vastaus #3 : 15.09.13 - klo: 21.19 »
Eiköhän tuossa tosiaan ainakin hitsiä tarvitsis.
Kumma etteivät ole keksineet kaksiosaista tulppaa jo kun kuluva osa on tuo lanka & kaikesta yritetään tehdä pienempää sekä ennenkaikkea halvempaa.

Kivaltahan kuulostaisi turbotulpan hehkulanka vain 50centtiä. Montako laitetaan ?

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Itsetehty tulppa
« Vastaus #4 : 30.10.13 - klo: 08.38 »
Tulpan kunnostaminen uudella hehkulangalla on ihan normaali mekkaustoimenpide lajeissa jossa tulppa kestää tarkkaan yhden käynnistysen/ajon kuten siimaohjatuissa speediautoissa ja pylon racing lennokeissa. paineaalto pillistä takaisin sylinteriin on niin voimakas että se täräyttää langan poikki. Myöskin se että niissä käytetään puhdasta platinalankaa eikä wolframilankaa joka on vain päällystetty platinalla, on syy tulppien Käytä ja heitä menoon. Niissä lajeissa on pakko, kustannusten pitämiseksi kurissa, varustaa tulppa uudella hehkulanka kiepillä. Vedetään tulpasta pois vanhan langan jämät ja uusi hehkulanka kieppi kiinnitetään pistehitsaus laitteella joka on väsätty kasasta latautuvia kondensaattoreita ja sitten "zapataan" lanka kiinni tulpan pohjaan ja kantaan. On siinä oma hommansa tässäkin, ja yleensä niitten lajien kisoissa on joku jannu joka tekee tuota kaikille lajissa mukana oleville. Kustannus on kuitenkin murto osa uuden tulpan hinnasta. jos joku haluaa alkaa väsätä  ensin Zappauslaitetta ja sitten kokeilla touhua, minulta saa kyllä lankaa 0,18-0,20-0,22 läpimitalla eli noilla normaaleilla #5-#6-#7 lämpöarvoilla
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa rado

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Itsetehty tulppa
« Vastaus #5 : 30.10.13 - klo: 18.31 »
Mitä sille vanhalle langalle tapahtuu ? Tuleeko siitä massaa männänpäälle eli männästä tulee pikkuhiljaan "tehomäntä" ;) ?

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Itsetehty tulppa
« Vastaus #6 : 30.10.13 - klo: 20.49 »
vanha lanka nypitään kokonaan pois. Muutenkin tuo tulpan tuunaaminen on yksi tapa säätää sytytysennakkoa, eli mitä paksumpi lanka, sen myöhäisemmälle menee sytytys eli mylly saattaa röpöttää. Speediautoissa ja pylon lennokeissa ( ja joissakin veneluokssa) käytetään jatkuvaa hehkua, joko pienellä 1,2V akulla tai siten automaattisella "on board" hehkulaitteella. Ei tuo "turbotulppa" ole tulppien viimeinen sana, on tulppia jossa koko hehkulanka on esillä palotilassa, sitten vielä tuota lankaa vedellään esiin jotta sytytys menisi aikaisemmalle eli tulppa "kuumenisi"
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa