Kirjoittaja Aihe: Kaikkien kokemukset ensi kisasta  (Luettu 1921 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Midder

  • Veteraani
    • Profiili
    • TeamLrp
Kaikkien kokemukset ensi kisasta
« : 09.07.04 - klo: 11.58 »
Elikkä haluisin kuulla kokemuksia millaista oli, kun olitten ensimmäisessä kilpailussa. Missä luokassa aloititte? Millainen oli fiilis ensimmäisen kisan jälkeen? Opitteko paljon kisasta? Millä kalustolla ajoitte? Entä oliko teillä ennen kisaa ketään idolia rc touhusta? Minulla itselläni oli mm Jukka Steenari ja mikseimpä myös nykyään.

Poissa Midder

  • Veteraani
    • Profiili
    • TeamLrp
Kaikkien kokemukset ensi kisasta
« Vastaus #1 : 10.07.04 - klo: 20.08 »
Hmm jo 69 kertaa on luettu viesti eikä mukamas kenelläkään ole ensi kokemusta kisoissa olemisesta. Aika hämmästyttävää  :mrgreen:

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Kaikkien kokemukset ensi kisasta
« Vastaus #2 : 12.07.04 - klo: 14.30 »
Aihe on erittäin hyvä. Juuri sellainen, jossa jokainen kisoissa käynyt voi antaa panoksensa uusien kisaajien rohkaisemiseksi - siis lajimme tulevaisuuden hyväksi.

Syy, miksi kukaan ei kirjoita mitään, on sama kuin millä tahansa elämän alalla nykyisin: ei viitsitä vaivautua. On paljon helpompaa olla tekemättä mitään, edes kertomatta omista kokemuksistaan, ja ainoastaan käydä lukemassa, onko joku muu saanut jotakin aikaiseksi. Foorumimme on jo pitkään ollut täynnä vapaamatkustajia, jotka eivät itse anna mitään. Siitä ne korkeat katsojaluvut.

Oma huoltaja-ensikokemukseni lyhyesti, koska olen saman jo aiemminkin kertonut:
Elettiin kevättä 2001, ja juniori oli käynyt 3-4kk harjoittelemassa Hiekkaharjun erinomaisissa aloittelijatreeneissä. Kerhokaveri Nappe rohkaisi osallistumaan VAU:n kerhokisoihin, ja sinne mentiin. Itselleni kokemus oli ikimuistoinen: jännityksen tunne juniorin ajoa katsellessa oli uskomattoman voimakas. Mutta positiivinen.
Itse kisa meni hyvin, ja olimmekin tarpeettoman kauan pysyneet sieltä poissa. Nimenomaan kerhokisoihin voi ja pitää mennä heti, kun pystyy ajamaan rataa ympäri ja tarvittaessa väistelemään muita autoja.

Sen jälkeen onkin sitten käyty lähes kaikki kisat läpi, mihin vain ollaan mukaan ehditty. FinnTrack-sarjaa on kierretty jo neljättä kierrosta, ja yksi kisa on käyty Ruotsissakin. Eikä ole tarvinnut katua ennen kuin vasta ihan viime aikoina, ja sekin muista syistä kuin itse lajista johtuen.

Autona ekassa kisassa ja kauan sen jälkeenkin oli Xpress MKIII. Haastava peli, mutta tarpeettoman vaikea säädettävä vasta-alkajalle.

Kisoissa on koettu varmasti kaikki mahdollinen, mitä yhdelle tiimille tarvitsee sattua. Viimeisimpänä viime lauantain crossikisafinaalit:
Hyvin ajettu neljäs lähtöruutu muuttui viimeiseksi sijaksi, koska
- ekassa finaalissa pyörä irtosi jo ensimmäisellä kierroksella. Irtosi, koska pyörän mutteri lepäsi rauhassa mekkauspöydällä :mrgreen:
- tokan finaalin hyvältä näyttänyt 2. sija päättyi hieman epäonnistuneeseen hyppyalastuloon ja matkan jatkamiseen nilkutellen.
- kolmannen finaalin sankari oli nostaja, joka ei löytänyt mollarenkaiden väliin joutunutta autoa: 51sek kierros, kun se normaalisti oli 24sek hujakoilla. Lisäksi auto näytti hyytyvän loppuvaiheessa.

Nämä vain vitseinä siitä, miten kenellä tahansa voi koska tahansa asiat mennä perusteellisesti pieleen. Kuten touring-EM-joukkueemme useille kisaajille kävi. Mutta siitä ei pidä lannistua, vaan siinä yksi lajin mausteista onkin, että yhtään ei tiedä, mitä ensi kerralla tapahtuu  :wink:

Poissa Juhana

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://personal.inet.fi/koti/2fast2rc
Kaikkien kokemukset ensi kisasta
« Vastaus #3 : 12.07.04 - klo: 15.36 »
Minun eka kisani oli viime elokuun PM kisat vaasassa. Olin saanut touringin vain 3 viikkoa ennen kisaa. Treenamassa olin touringilla käynyt 4 kertaa. Kisat meni todella hyvin ensimmäisiksi kisoikseni. Jo aamulla meinasi olla ilmassa vähän katastrofin makua kun nukuin pommiin ja oli kisapaikalla 5min ennen ilmoittautumisajan loppua. Muuten päivä menikin ihan putkeen.
Xray

Poissa Zakko

  • Veteraani
    • Profiili
    • VaasanUA
Kaikkien kokemukset ensi kisasta
« Vastaus #4 : 14.07.04 - klo: 09.45 »
Mun eka kisa oli viime vuoden Botniatrack. kisa meni ihan hyvin kun oli treenattu matoilla jotka olivat jäässä olevan asfaltin päällä ja radalle pääsi lunta aina jostain oven raosta. mielestäni kisaaminen oliniin hauskaa että piti olla heti seinäjoella viikon päästä. :D

Poissa Midder

  • Veteraani
    • Profiili
    • TeamLrp
Kaikkien kokemukset ensi kisasta
« Vastaus #5 : 21.07.04 - klo: 12.58 »
Todella kiva, että sentäs jo kolme on jaksanut vaivautua kertomaan kokemuksia. Itsellänikin on aikeissa ruveta kisaamaan kunhan nyt ensin saisi päätettyä luokka mitä rupean ajamaan niin olisi mielenkiintoista lueskella kommentteja ensi kisoista. Lisää kommentteja vaan  :)

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Kaikkien kokemukset ensi kisasta
« Vastaus #6 : 21.07.04 - klo: 23.01 »
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Kaikkien kokemukset ensi kisasta
« Vastaus #7 : 22.07.04 - klo: 00.34 »
Ensimmäinen kisa oli keväällä Laukaan FinTrack IV, luokkana siellä TJ-10.

Kokemukset olivat ihan positiiviset. Ensimmäisenä perjantain treeneissä pääsi ihmettelemään radalla ajamista yleensä, koska täällä Mikkelissä sisävuorossa rata on varmaan 1/3 tuosta Laukaan radan koosta, eli siis nopeita mutkia ja muuten kaarevia ajolinjoja ei pahemmin ollut päässyt harjoittelemaan. Nopea ajotyylin totaalinen muutos siis oli ensimmäisenä vuorossa.

Perjantaina 3 akkua treeniä, kaikki tuntui menevän ihan OK ja myöskin sai juonesta kiinni tällä isommalla radalla. Illalla tietysti hirvee stressaus aamuisesta herätyksestä kun piti olla aikaisessa kisapaikalla (majoitus ihan vieressä) ja varmuudeksi vielä latasin yhen akun valmiiksi että jos nukkuu pommiin, niin yksi akku on edes jossain latingissa.

Heräsin kuitenkin ihan ajoissa ja olin varmaan ensimmäisenä kisapaikalla odottamassa RC-Pisteen auton saapumista, koska autoni oli vielä tuossa vaiheessa alipainoinen. Hirveä stressaus tästäkin tietenkin oli edeltävänä iltana, että varmasti kerkeää saada lyijyä ajoissa. ;)

Kisaa ennen tietysti vallitsi myöskin jännitys kiteden suhteen, koska olin tilannut puuttuvat 3 paria kiteitä useampi viikko ennen kisaa, mutta jostain syystä toimitus hieman venähti. Jännitys laukesi perjantaina aamulla kun hain 3 tuntia ennen kisapaikalle lähtemistä postilaatikostani puuttuvat kiteet. Tiukoille meni, mutta eipä tuo mitään muuta aiheuttanut kuin sitä paljon puhuttua stressiä.

Perjantain vapaasta harjoittelusta vielä sen verran, että olin varmasti koko kisojen aikana ainut auto, joka onnistui ajamaan aidatulta rata-alueelta ulos. Takana nimittäin oli n. 1 metrin leveä reikä aidassa kulkemista varten ja tietenkin onnistuin posauttamaan autoni siitä lävitse suoraan takana kulkevalle kylpylän käytävälle. Korokkeella itselläni oli naurussa pitelemistä, ajatukset olivat jotain "ei miten mä pystyin tuonkin tekemään". ;)

Lauantaina kisat oikeastaan menivät ihan putkeen, otin kaiken varman päälle, eli en pahemmin lähtenyt mitään muuta hakemaan kuin kokemusta kilvanajosta. Jos nyt näin jälkeenpäin miettii, niin olisi pitänyt alkaa säätämään välityksiä heti ekan harjoituksen jälkeen, mutta tuolloin se ei tuntunut niin tärkeältä, koska kuitenkin omassa suorituksessa välityksestä riippumatta oli parantamisen varaa.

Ainut asia joka oikeastaan ensimmäisistä kisoista jäi negatiivisesti mieleen oli kierroslaskenta, joka siis ensimmäisessä finaalissa jätti minulta yhden kierroksen laskematta ja tämä maksoi 3 sijaa lopputuloksisssa. Virhe tietysti oli oma kun en juuri sen merkityn linjan kohdalta ajanut ylitse (rytäkkä mutkassa), mutta toisaalta pistää myöskin ihmettelemään tuon linjan sijoittaminen kyseiseen kohtaan yleensäkin, koska se oli radalla varmaan ainut paikka missä oli mahdollisuus siitä linjasta ohitse. ;)

Ei muuta kuin kisaamaan, ehdottomasti suosittelen sitä kaikille tästä harrastuksesta kiinnostuneille. Vaikka en itse mikään kokenut kuljettaja olekaan, niin silti tarjoan mielelläni kaiken apuni ja tietoni aloitteleville kuskeille mikäli kysymyksiä ilmenee taikka kisoissa paikanpäällä jotain on missä voin auttaa (esim. sorvaus).