Kirjoittaja Aihe: Mitä tulee huomioida 1/8 polttiksen käytössä talvisaikaan ?  (Luettu 6051 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa rado

  • Jäsen
    • Profiili
Miten tollainen Agama tykkää kylmästä & lumesta ;) ?

Mitä tulee huomioida ettei tulisi ikäviä konerikkoja yms. ?

t. Ensimmäistä talvea odottava polttislainen.

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
- säätö pääneulasta huomattavasti kesäistä rikkaammalle

- käynnistys kuumailmapuhaltimen kanssa (tai sisätiloissa)

eipä muuta tule mieleen, ilmanputsaria ei lumi kauheesti haittaa paitsi että menee tukkoon jos sitä tulee paljon eikä mahdollisesti sulava vesi tietty ole hyväksi
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa rado

  • Jäsen
    • Profiili
Miksi kuumailmapuhallin jos sähköstartteri ja jaksaa käynnistää ?
Miten paljon rikkaammalle säätöruuvia jos nyt kaksi kierrosta auki & savu nähtävissä ?

Eikö silloin olla liian laihalla jos ei näy "pölläytyksiä" ?

t. 40v isä jolla vasta nyt mahdollisuus/rahat "lasten leluihin" :)

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Lämmitys koska silloin kone kuluu vähemmän ja käynnistyy helpommin
Voi olla ettei edes lähe muuten

1/2 - 1 kierros, jopa 2, riippuu kyllä kelistä (pakkasen määrä) ja moottorista
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa P.R

  • Veteraani
    • Profiili
Jäähdytysripojen peittäminen osittain esim. Foliolla tai vastaavalla.
Moottori pysyy lämpimämpänä,niin ei kulu heti piloille.
Tietty kovilla pakkasilla ei kannattais edes ajella...
Team Näätäracing                 www.rcm.fi

Poissa JUkka-san

  • Veteraani
    • Profiili
Ja kaikkien yllä olevien ohjeiden jälkeen pääset ostamaan uuden koneen väljän tilalle melko pian. Koneen pitää olla riittävän lämmin ja seoksen riittävän rikkaalla että kone saa voitelua. Hyvällä tuurilla noin voi käydäkin ;)

Polttikset toimii kuitenkin parhaiten kesällä!

Poissa risla

  • Veteraani
    • Profiili
kokemuksesta voin sanoa että tuo foliokaan ei välttämättä riitä, lumi lentää kokoajan koneeseen yms jokapaikkaan ja jäähdyttää samalla...  vaikeeta on saada isoilla pakkisilla lämmöt normiin,
tai saa kun vetää koneen piikille ja ostaa keväällä uuden niinkuin minä tein, tosin oli jo muutenkin valmis mosa.
toi ilmanputsari on tärkein suojata lumelta.  servot ois hyvä kestää roiskeita, mulla meni kaks normi servoo
koko talvessa,  tästä oli jo teksitiä tuossa alotteija topikissa.


edit: tulpan lämpöarvollakin vois olla jotain merkitystä koneen lämpöihin?

http://rc10.fi/index.php?topic=36963.3420

Poissa P.R

  • Veteraani
    • Profiili
Siinähän tulikin tarpeeksi syitä olla talvi ajamatta :grin:
Team Näätäracing                 www.rcm.fi

Poissa rado

  • Jäsen
    • Profiili
Voi prkl.
On nuo koneet sit heikkoja.
Uskoin että tämä olis ympärivuotinen harrastus & talvisaikaan hippeimmillään.
Eli -10 on jo liikaa ?

Montako tuntia tollanen kone voi yleensäkään kestää ?

Poissa risla

  • Veteraani
    • Profiili
ostat jonkun vanhan väljän koneen ja annat mennä vaan niin ei tarvii siitä niin murehtia :grin:

kyllähän koneeseen saa sitten keväällä ostettua uuden männän, syliteriputken ja veivin, ja taas mennään.
ja kenties laakerointi ois paikallaan. 

eikai se pakkasen määrä haittaa vaan se että saa koneen lämmöt pysymään yli 100 asteessa normisäädöillä

Poissa rado

  • Jäsen
    • Profiili
Mut samoilla koneilla ajetaan aavikolla +50 & täällä härmässä +10 asteessa. Kuulua tuonkin vaikuttavan. Mistä tietää käynnistyksen jälkeen että kone riittävän lämmin ajoa varten & onko hyvästä ajaa tankki ajojen päätteeksi aina tyhjäksi niin että kone sammuu bensapulaan ?

Poissa risla

  • Veteraani
    • Profiili
lämmöt pitää OLLA sallituissa arvoissa kun ajetaan ja niin myös neulojen säädöt ettei kone kulu/hajoa yms.

lämpömittarilla näkee lämmöt, aina parempi kun ees strattaa niin lämmitä kone 100 asteiseks.

tankki ja letkut ja kone tyhjäks ajon päätteeks, voi vielä pyörittää ja hehkuttaa konetta että varmisti tuli
tyhjäks. voi vielä sitten heittää vai aftrerun öljyt pataan, en tiedä sisältääkö nitrot sitä.

Poissa rado

  • Jäsen
    • Profiili
Jollei omaa lämpömittaria niin pian moottori vainaa ? Aika haastavaa jos koneen lämpöjä pitää jatkuvasti seurailla jonkun esmes infrapunalämppärin avulla koska siilihän on eri lämpöinen eri kohdista.
Tankki ajettu ainakin toistaiseksi aina ajon päätteeksi tyhjäksi niin että kone on sammunut nitropulaan.

Eihän lämmöt voi pysyä vakiotasolla koska auto käy välillä tyhjää, sitten taas hanatetaan & toisaalla se taas menee hukkaan pikkupyörityksin.

Mistä tietää että koneen tunnit ovat täyttymässä ja minkä hintaluokan remppa on koneremontti noin karkeasti ?

Neuloista vielä. Tuossa on mielestäni vain neula tuloputken juuressa ja se on ollut aina sen 2kierrosta auki.
Lisää nopeutta ei tarvitse yhtään koska nytkään ei meinaa pysyä lapasissa soralla ;)

Poissa risla

  • Veteraani
    • Profiili
talviajossa on melkein pakko olla just se mittari, mitataan tulpanpäästä mikä on kuumin kohta?

lueppa tuolta alottelija topicista missä käsitelty samaa asiaa. 

lämmöt toki vaihtelee ajon mukaan mut jos vaikka scaala on esim. 100-130 astetta..........

väljäks käyny, remppa noin 100€

kyllähän noita neulja pitäis säätää kelien mukaan, ei sitä kaasua oo pakko pohjaan painaa :wink:

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Jollei omaa lämpömittaria niin pian moottori vainaa ? Aika haastavaa jos koneen lämpöjä pitää jatkuvasti seurailla jonkun esmes infrapunalämppärin avulla koska siilihän on eri lämpöinen eri kohdista.

Moottori mitataan aina vain ja ainoastaan yhdestä kohdasta.

Eli IR mittari suunnataan suoraan tulpanreikään.

Muiden kohtien lämpötiloilla ei ole merkitystä.

Poissa rado

  • Jäsen
    • Profiili
Eipä tunnu moottori lämpiävän kuin 60 asteiseksi vaikka kuinka antais käydä tyhjäkäyntiä.
Pitääkö tuo kone tosiaan folioida vai voiko noilla lämmöillä ajella ?
Tuo 60astetta mitattu paikoillaan ollessa joten vedätyksessä varmaan nousee lämmöt mut tuuli & lumi jäähdyttää.

Auto sammuu aina välillä joten taitaa saada kosteutta ilmanputsarista vai Mikähän tuon tukahduttaa ??

Poissa Miksu L

  • Veteraani
    • Profiili
Eipä tunnu moottori lämpiävän kuin 60 asteiseksi vaikka kuinka antais käydä tyhjäkäyntiä.
Pitääkö tuo kone tosiaan folioida vai voiko noilla lämmöillä ajella ?
Tuo 60astetta mitattu paikoillaan ollessa joten vedätyksessä varmaan nousee lämmöt mut tuuli & lumi jäähdyttää.

Auto sammuu aina välillä joten taitaa saada kosteutta ilmanputsarista vai Mikähän tuon tukahduttaa ??

Foliota ympärille että saat kaminan kuumemmaksi ja pääneulaa auki. Kaasarin hienosäädön teet lämpömittarilla.

Poissa rado

  • Jäsen
    • Profiili
Eli rikkaammalle ja odottelee 100asteen lukemia ?
Kuinka paljon kone kestää lämpöä ennenkuin leikkaa kiinni ?
Käykö jotkut koneet yli 200 asteisenakin ?

Poissa P.R

  • Veteraani
    • Profiili
Niin paljon vaan fylliä ympärille että saat lämmöt pidettyä yli 100 asteen.
200 astetta on jo hyvin epäterveellinen lukema.
Team Näätäracing                 www.rcm.fi

Poissa Miksu L

  • Veteraani
    • Profiili
Hyvä lämpötila on noin 120-130 astetta. Nuo lämmöt täytyy ajamalla saada, ei tyhjäkäynnillä odottamalla. Eli ajelet ympäriinsä hetken aikaa, sitten pysähdyt ja mittaat lämmön. Nopeus on mittauksessa valttia. :wink:

Poissa rado

  • Jäsen
    • Profiili
Jos hiljaan ajossa jossa vain hetken luukutuksia lämmöt jää alle 100 niin onko se pahasta ?
Lämpöjä nostetaan laittamalla konetta laihemmalle ?

Poissa Miksu L

  • Veteraani
    • Profiili
Voi olla, riippuu siitä kuinka paljon lämpö jää alle 100 asteen. :grin: Mutta 60 astetta on liian vähän. Laihemmalle juu niin lämmöt nousee. Talvella voi olla aika vaikea hakea sitä ihanne lämpötilaa ja luotettavaa kaasarin neulojen asentoa.

Poissa rado

  • Jäsen
    • Profiili
Jos ajaa 60asteisella koneella niin meneekö se nopeasti rikki ?
Entä jos lämmöt lähellä 150astetta ?

Mitä kuumempi, sitä tiukempi kone ?

Poissa Miksu L

  • Veteraani
    • Profiili
Kyllä, moottori kuluu nopeasti väljäksi.
Tuskin saat näillä keleillä lämpöjä noin korkealle, mutta parempi sekin on kuin ajaa kylmällä moottorilla.

Mitä kuumempi, sitä väljempi ja kylmänä tiukempi ja keskilämpösenä piukempi. :azn:

Muista laittaa mäntä aina sammutusten jälkeen alakuolokohtaan, näin lämpölaajenemiset eivät pilaa moottoria.

Poissa rado

  • Jäsen
    • Profiili
Mikä juju tuossa männän alasajamisessa oikein on ?

Poissa P.R

  • Veteraani
    • Profiili
Sylinteriputki on kartion mallinen,eli tiukempi yläkuolokohdassa.
Tämä sen takia koska nitromoottoreissa ei ole männänrenkaita.
Jos mäntä jää yläkuoloon,ja moottori jäähtyy niin sylinteriputki ei pääse palautumaan normimittaansa koska
mäntä on "kiilana".
Olikohan tarpeeksi hankalasti sepustettu :roll:
Tuo männän alakuoloon siirtäminen ajon jälkeen on lähinnä uudenkarheassa moottorissa tärkeämpi juttu.
Team Näätäracing                 www.rcm.fi