Kirjoittaja Aihe: Auttakee aloittelija pulassa !!!! Kiitos etukäteen :)  (Luettu 6358 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Skelektor

  • Tulokas
    • Profiili
Moro!

Mulla 1/5 koon 2-t bensacrossi, jossa on Sanwanin servot HVS-ZS ja SDX-901. 
Ostin Sanwan MX-V radion ja vastarin RX-37E. Ja vastarin akkuna toimii Ni-MH SC2000mAh 6.0V.
Pitääkö akun ja vastarin väliin laittaa regulaattori, etteivät servot/vastaanotin hajoa.
Kuulin vain huhua, että pitäisi....???

Voiko viisaammat auttaa ???

Kiitos etukäteen :)
« Viimeksi muokattu: 10.10.13 - klo: 00.31 kirjoittanut Skelektor »

Poissa ajv

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Akun ja vastarin väliin regulaattori !!!
« Vastaus #1 : 06.10.13 - klo: 00.05 »
Ei tarvitse, koska varmaan kaikki näihin laitteisiin tarkoitetut servot kestävät tuon 6V, kuten myös vastari. Jos sulla olisi esim. 2S-lipo (jännite täytenä 8,4V), niin silloin tarvitsisit jonkun jännitteenalentimen. Toisaalta on olemassa myös tuon 2S-lipon kestäviä servoja, kuten esimerkiksi tuo sinun HVS-ZS.
Team Durango DESC410 || MCD RRV4
Riihimäen PA-klubi

Poissa Skelektor

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Akun ja vastarin väliin regulaattori !!!
« Vastaus #2 : 10.10.13 - klo: 00.30 »
Vielä ois toisenlainen kysymys, et nyt on sit sellanen ongelma et kaasuservo pelaa hyvin, mut ohjausservo ei ns. jaksa kääntää renkaita. Ainoastaan vain silloin kun auton nostaa ilmaan.
Onko tässä nyt sellainen ongelma, että minun vastarin pattereina toimii (4kpl 1,5v Varta Longlife normaalejaparistoja) niin niissä ei niin sanotusti riitä amppeerimäärä... ???
Pitäiskö tässä nyt ostaa kunnon akut?? Minkälaiset akut pitäisi ostaa?
Ja vielä toinen kysymys et nuo servot pitävät paikoillaan melekosta surinaa ja kitinää... onko se normaalia?

Poissa emppu99

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akun ja vastarin väliin regulaattori !!!
« Vastaus #3 : 10.10.13 - klo: 08.00 »
Vielä ois toisenlainen kysymys, et nyt on sit sellanen ongelma et kaasuservo pelaa hyvin, mut ohjausservo ei ns. jaksa kääntää renkaita. Ainoastaan vain silloin kun auton nostaa ilmaan.
Onko tässä nyt sellainen ongelma, että minun vastarin pattereina toimii (4kpl 1,5v Varta Longlife normaalejaparistoja) niin niissä ei niin sanotusti riitä amppeerimäärä... ???
Pitäiskö tässä nyt ostaa kunnon akut?? Minkälaiset akut pitäisi ostaa?
Ja vielä toinen kysymys et nuo servot pitävät paikoillaan melekosta surinaa ja kitinää... onko se normaalia?

Kannattaisi hommata vastariakku ja ihan vääntävämpi servo,sillä homma ratkeaa:)
EXC125

Poissa Lehtibakka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Auttakee aloittelija pulassa !!!! Kiitos etukäteen :)
« Vastaus #4 : 10.10.13 - klo: 10.19 »
Servojen kitinä ja surina saattaa johtua huonosta asennuksesta (servo ei ole "vapaana" lepotilassaan), vastarin akusta (servo ei jaksa hakea paikkaansa), häiriöistä tai saattaa olla ihan normaalia kitinää ja surinaa.

Ainakin tuolle sinun systeemille suosittelisin Life vastarin akkua. Jännite alhaisempi kuin Lipo-akussa, mutta potku ei lopu kesken. Mulla on sekaisin 7,4V ja 6,0V servoja bensanorsussa ja kaikki on kestänyt sekä toiminut Life-akulla komiasti. Yleensä hyvälaatuinen 6V servo kestää vielä lifen mutta lipoa se ei enää kestä.

Nuo nimhi akut alkaa olla historiaa bensavehkeissä. Täyteen ladattu nimhi jaksaa jonkun aikaa, mutta hiukan ajelua ja servot muuttuu hitaiksi.


Poissa Lehtibakka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Auttakee aloittelija pulassa !!!! Kiitos etukäteen :)
« Vastaus #6 : 11.10.13 - klo: 12.39 »
Itse suosittelisin Lifeksi tätä http://www.hobbyfactory.fi/tuotteet/rc-autot-akut-ja-laturit-lahetin-ja-vastaanotinakut/life-66v-2000mah-2-3a-hump-size-rx-pack-eh-r05208 tai tätä http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=23825

Tuolta Hobbykingistä löytyy suurempiakin lifejä, mulla on käytössä 2S1P 4200mAh life, mutta tuota onkin sitten turha yrittää tunkea vastarikoteloon. Hyvin näyttää toimivan vaikka ei ylimääräisiä suojia olekaan ympärillä ja akku on ollut kiinnitettynä nippusiteillä auton sivuponttooniin.

Tuon laturin hylkäisin kyllä heti kättelyssä. Osta sellainen laturi (nimh, lipo ja life) joka toimii 240VAC JA 12DC sähköllä niin voit ladata akkua verkkovirralla ja auton akusta. Halvimmalla pääset kun ostat käytetyn laturin täältä foorumilta.

Talvella olen käyttänyt Nimh akkuja, koska jostain luin että lifet ei jaksa toimia kunnolla -10 jälkeen. Tosin jos jollain on kokemusta lifeistä talvikäytössä niin olisi mukava kuulla kokemukseen perustuva postaus tästä aiheesta.




Poissa Katala

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Auttakee aloittelija pulassa !!!! Kiitos etukäteen :)
« Vastaus #7 : 11.10.13 - klo: 13.19 »
Jos jaloissa pyörii käyttämätön pc poweri, niin tässä olis edukas laturi: http://www.ebay.com/itm/New-iMAX-B6-LCD-Screen-Digital-RC-Lipo-NiMh-Battery-Balance-Charger-/360658579743 Lataa myös LiFet.

Poissa risla

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Auttakee aloittelija pulassa !!!! Kiitos etukäteen :)
« Vastaus #8 : 11.10.13 - klo: 20.47 »
mun mielipide on että jos ostaa laturin, virtalähteen, radioo, servoo yms. niin ehdottomasti suomesta.
täällä kerran ainakin toimii takuu. kokemuksesta voin sanoa että uusi tavarakin voi olla rikki ja
vaihto onnistuu muutamassa päivässä.

ps. ja tuetaan kotimaisia kauppiaita jottei tarvii papattaa kun suomesta ei saa ja plaa plaa plaaaa.
noi akun hinnat vielä kun saatais suomessa edullisemmaksi :roll:


edit: mulla oli viime talvena life ja yks nimh akku käytössä niin muistaakseni en huomannu lifes mitään erikoista. nekin oli suojapussis ku hobaos akku "roikkuu" siin kyljes ilman suojaa.
« Viimeksi muokattu: 11.10.13 - klo: 20.53 kirjoittanut risla »

Poissa Lehtibakka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Auttakee aloittelija pulassa !!!! Kiitos etukäteen :)
« Vastaus #9 : 11.10.13 - klo: 21.27 »
Toi oli hyvä tieto mullekin että uskaltaa talvella kokeilla life akkuja.

No onhan mulla autossa killeri et ei se mihinkään karkuun pääse vaikka akusta sähkö loppuukin.

Vähän ot, mut onko skelektor sulla autossa killeri? Jos ei niin suosittelen hankkimaan.

Poissa risla

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Auttakee aloittelija pulassa !!!! Kiitos etukäteen :)
« Vastaus #10 : 11.10.13 - klo: 22.49 »
Toi oli hyvä tieto mullekin että uskaltaa talvella kokeilla life akkuja.

No onhan mulla autossa killeri et ei se mihinkään karkuun pääse vaikka akusta sähkö loppuukin.

Vähän ot, mut onko skelektor sulla autossa killeri? Jos ei niin suosittelen hankkimaan.

jos puhutaan nitro autosta niin ei oo killerii ikänä ollu eikä tuu. jousi/kumilenkki on mulla aina toiminu,
toki en tiä mitä tapahtuu jos tulee radio häikkä, mutta jos akku loppuu niin toimii pelkkä palautus kaasussa.

Poissa diyrc

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Auttakee aloittelija pulassa !!!! Kiitos etukäteen :)
« Vastaus #11 : 12.10.13 - klo: 17.44 »
Toi oli hyvä tieto mullekin että uskaltaa talvella kokeilla life akkuja.

No onhan mulla autossa killeri et ei se mihinkään karkuun pääse vaikka akusta sähkö loppuukin.

Vähän ot, mut onko skelektor sulla autossa killeri? Jos ei niin suosittelen hankkimaan.

jos puhutaan nitro autosta niin ei oo killerii ikänä ollu eikä tuu. jousi/kumilenkki on mulla aina toiminu,
toki en tiä mitä tapahtuu jos tulee radio häikkä, mutta jos akku loppuu niin toimii pelkkä palautus kaasussa.

Joo, ei taida killeristä olla paljonkaan apuja nitrossa, oikein säädetty failsafe & jousipatentti mullakin;)
Mut bensa-autostahan tässä oli kyse. Itsekkin killeriä vailla, olisikos esim. tuo hyvä valinta:
http://www.rcautot.fi/index.php?route=product/product&product_id=439&search=killer

Poissa risla

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Auttakee aloittelija pulassa !!!! Kiitos etukäteen :)
« Vastaus #12 : 12.10.13 - klo: 17.57 »
joo tuo killer bee on hyvä, mutta kannattaa tarkistaa toimiiko radio häriön tullessa oman radion kanssa
vai toimiiko vaan jos vastarinakku kyykkää. spekrumis toimi ku ihmisenmieli, kun sammutti radion
niin autokin sammu taikka auxin kautta.

eli radion merkillä myös väliä tuon killerin kanssa, traxxas radion kanssa ei sammu kun vastarinakun loppuessa.
tätähän on paria mallia joten vähän joutuu hakee kumman ostaa.

Poissa Lehtibakka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Auttakee aloittelija pulassa !!!! Kiitos etukäteen :)
« Vastaus #13 : 13.10.13 - klo: 20.09 »
Vanhoissa killereissä piti olla tarkkana että tuli ostetuksi oikea versio joka sopii omaan radioon. Nuo uudemmat pitäis toimia kaikkien radioiden kanssa.