Kirjoittaja Aihe: mootttori lämpenee  (Luettu 1466 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa moti

  • Veteraani
    • Profiili
    • Motin Garage
mootttori lämpenee
« : 18.07.04 - klo: 18.09 »
Eli ongelma olisi tällainen...  
Hudyn 12 lankaisesta moottorista ajon aikana toinen virtajohdoista sulaa irti tinauksista tai vastaavasti hiilen johdin...  tinaukset on kumminkin tehty kunnolla...  

Ilmiö esiintyy ainoastaan gp:n 3300  ni-mh "kisa-akuilla" vaikka toisella ni-cd "kisa-akulla" ei vastaavaa lämpenemistä tapahdu...      Moottori ei ole palanut.. ainakin suojalakat on tallella...  

 Moottorin kuormituksella ei ole osuutta asiaan kun on sama ajaako vain tasakaasua vai kiihdytteleekö koko ajan..  noparina käytän Novakin cyclonea ja johdotukset tehty 2.5 neliöisellä kunnon johdoilla ja kunnollisilla liittimillä...

auttakaahan kaikki gurut ja ammattilaiset tai pihasudittelijat mikäli joskus samanlaisia oireita ollut...  


p.s Olisihan se kiva ajella tuolla akulla.. menee ainakin mukavasti..
Hobao \ GMade \  Xray \ JQ \ Xpress
        https://motingarage.com/

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
mootttori lämpenee
« Vastaus #1 : 18.07.04 - klo: 18.27 »
Millasta tinaa mahdat käyttää? Tuolla tinan laadulla voi olla aika suuri merkitys asiaan.

Tietysti kyseessä voi myöskin olla väärä välitys, eli välitystä lyhentämällä moottori saadaan käymään viileämpänä.

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
mootttori lämpenee
« Vastaus #2 : 18.07.04 - klo: 18.53 »
Kone ei lämpene sillä NiCd akulla, koska se on jo ilmeisesti niin lussahtanut, ettei se pysty enää antamaan kaiukkea virtaa, jonka moottori suostuisi ottamaan.

Ensinnäkin mieleen tulee väärä välitys. Eli kannattaa kokeilla pienemmällä pinjonilla, jonka pitäisi korjata tilanne. Ongelmana voi myös olla voimansiirron takkuaminen. Eli joku voimansiirron osa ei liiku vapaasti, jolloin moottori joutuu tekemään ylimääräistä työtä. Seuraavaksi vikana voisi olla aivan liian suuri ennakko tai hivenenkin negatiivinen ennakko.

Jos lämpeneminen on jo niin suurta, että tinat sulaa, niin moottori on todella lähellä tuhoutumista, joten asialle kannattaa tehdä jotain hyvin nopeasti.

Poissa moti

  • Veteraani
    • Profiili
    • Motin Garage
mootttori lämpenee
« Vastaus #3 : 18.07.04 - klo: 23.03 »
tinana on nyt ollut ihan "perustinaa"   ilmeisesti pitänee siirtyä hopeaseoksiseen vai lieneekö muitakin?    

-eri välityksiä olen kokeillut..
-ajoitus nollilla... eikä ole vaikutusta lämpenemisen suhteen vaikka pistää negatiivistä tai positiivista.. kokeiltu...  
 -vedossa ei ylim. kitkaa.. juuri huollettu purettu pyöritelty (hereesti pyörii)

ilmeisesti  tuo ni-cd on aika kulahtanut vaikka ei vielä menossa huomaakkaan kun vertaa ni-mh akkuun...  voipi olla..  mutta täytyy tutkia lisää...

mutta kiitos jo näistä vastauksista
Hobao \ GMade \  Xray \ JQ \ Xpress
        https://motingarage.com/

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
mootttori lämpenee
« Vastaus #4 : 18.07.04 - klo: 23.19 »
Kokeile käyttää moottoria ilman pinjonia. Jos moottori lämpenee tällöinkin, niin vika on itse moottorissa. Jos lämpenemistä ei tapahdu tällöin, niin vika on muualla.

Poissa Kuula

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://ilmaisajelijat.info
mootttori lämpenee
« Vastaus #5 : 20.12.04 - klo: 16.43 »
Löysin tämmösen vanhahkon topikin, niin aattelin kysästä täällä enkä tehdä uutta. Ongelmana on lähinnä hiilien "hurja" lämpenimen. Hetken ajolla hiilet tai paremminkin hiilille menevät "johdot" polttaavat kättä. Voimansiirrossa ei ole vikaa, koska lämpenee vapaastikkin pyöriessä. Miten tuo ajoitus olisi? Moottorista on hankautunut etiketit pois jossa se 0-kohta näkyi. Mistä sen nyt voisi saada selville? Olen koneen avannut ja putsannut, puhistanut laakerit ym huollot. Moottorin virkaa toimittaa Mad Sciencen Terminal Velocity. Kiertää 44k...
*Life is 2 short, so live it to the MAX!!!*

Poissa RaDon

  • Veteraani
    • Profiili
mootttori lämpenee
« Vastaus #6 : 20.12.04 - klo: 19.07 »
Lainaus käyttäjältä: "Kuula"
Löysin tämmösen vanhahkon topikin, niin aattelin kysästä täällä enkä tehdä uutta. Ongelmana on lähinnä hiilien "hurja" lämpenimen. Hetken ajolla hiilet tai paremminkin hiilille menevät "johdot" polttaavat kättä. Voimansiirrossa ei ole vikaa, koska lämpenee vapaastikkin pyöriessä. Miten tuo ajoitus olisi? Moottorista on hankautunut etiketit pois jossa se 0-kohta näkyi. Mistä sen nyt voisi saada selville? Olen koneen avannut ja putsannut, puhistanut laakerit ym huollot. Moottorin virkaa toimittaa Mad Sciencen Terminal Velocity. Kiertää 44k...


Hiilien kuumeneminen johtuu todennäköisesti liiallisesta kipinöinnistä...
Tarkista hiilien ja kollektorin kunto.

Ennakon nollakohta on moottorin kannun päädyssä olevien ruuvinreikien välissä. Elikkäs, kun siellä on kaksi reikää vierekkäin kummallakin puolella niin ennakon nollakohta on niiden vierekkäisten ruuvien välissä. 180 asteen tarkkuudella löydät ennakon nollakohdan puolen kokeilemalla. Jos siis moottori pyörii väärään suuntaan, käännä päätyä 180 astetta.