Kirjoittaja Aihe: ProStock on syntynyt !  (Luettu 32546 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jaska

  • Tulokas
    • Profiili
ProStock on syntynyt !
« Vastaus #90 : 31.10.02 - klo: 08.45 »
Joo kyllä kulkee 17 lankasella riittävästi, ei tunnu oikeen tukivarret kestävät moista höykyytystä, mutta hauskaa on  :D

Poissa PJEP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
ProStock on syntynyt !
« Vastaus #91 : 13.11.02 - klo: 18.36 »
Miten muuten on ProStock- luokan tilanne, ajetaanko tulevalla kaudella kisoja tällä moottorilla?

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
ProStock on syntynyt !
« Vastaus #92 : 14.11.02 - klo: 09.13 »
Ainakin Kuusankoskella ajetaan.

Poissa PJEP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
ProStock on syntynyt !
« Vastaus #93 : 14.11.02 - klo: 09.46 »
Lisäkysymys: Millähän säännöillä sitä ajetaan, tarkoitan lähinnä renkaita ja ajoaikaa jne. Ko luokka on herättänyt nimittäin enenevää kiinnostusta TJ-10 luokkaan tulleitten muutosten jälkeen.

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
ProStock on syntynyt !
« Vastaus #94 : 14.11.02 - klo: 12.07 »
Tekniset säännöt kuten TS-10. Poislukien moottorirajoitus, joka olisi siis min 17 kier. Eli renkaat CS-22(, CS-27, CS-32 tai CS-37)

Ajoaika?
Täällä on ehdotettu 6 min. Miltä kuullostaa?

Poissa winqqu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
ProStock on syntynyt !
« Vastaus #95 : 14.11.02 - klo: 12.21 »
6 minuuttia jaksaa ainakin Syndicatessa hyvin, jopa vanhoille 2400mAh pattereilla.
5min olisi ehkä parempi kun 17T koneesta aletaan
repiä tehoja  :mrgreen: , ja muutenkin osallistuneiden joukko voi olla aika kirjavaa ettei mene "akkukilpailuksi".
THR

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
ProStock on syntynyt !
« Vastaus #96 : 14.11.02 - klo: 12.53 »
Lainaus käyttäjältä: "Mr Cale"
Ainakin Kuusankoskella ajetaan.

Hyvä! Kerrassaan erinomaista.

Ihan vain väliaikatietona: VAU:n treeni-illoissa on kovasti sytytty ProStock-luokasta, ja radalla on pörrännyt ainakin 5 tulevaa kisaajaa itse väsätyillä moottoreilla: Syndicate-koneen 17t-ankkuri vanhan virikoneen pannussa. Tehoa riittää niin hyvin, että TS-luokastakaan tulevilla kuskeilla ei pitäisi olla valittamista vauhdin suhteen.
On jutusteltu, olisiko lankaluku pitänyt olla isompi, mutta eiköhän näin ole hyvä: ProStockin pitääkin olla selkeästi TJ-moottoria tehokkaampi, ja nyt se istuu TS:n ja TJ:n väliin todella hyvini. Edellytykset toimia siirtymävaiheena TJ:sta TS:iin ovat siis hyvät, sen lisäksi, että luokkaan tulee varmasti paljon sellaisia, jotka eivät kisoissa aja kumpaakaan perinteistä luokkaamme.
Viiden jo harjoitelleen kisaajan lisäksi tiedossani on omassa lähipiirissä toiset viisi varmalta vaikuttavaa osallistujaa, kaikki pelkästään VAU:sta siis.

ProStock-moottori on siis helppoa ja halpaa tehdä osista itse, mutta olen myös kuullut ainakin yhden kauppiaankin jo tilanneen valikoimaansa 17t-moottoreita.

Kannatan 5 min ajoaikaa samasta syystä kuin Winqqu esitti.

Poissa Cruisaaja

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Kuis se menikään?
« Vastaus #97 : 14.11.02 - klo: 14.19 »
Vesa, Winqulla on ilmeisesti oma lehmä ojassa. Katsoin sen ajoja torpalla jo viime keväänä ja se stumppasi akut joka hiitissä. En muista mihinkä asti pääsi, mutta aina loppui mehut kesken kennoista...muistatko?? vai oisko johtunut siitä kun se remppasi Jokomoo aina joka hiitin jälkeen :mrgreen: Ei vaan, tuo prostock vois kiinnostaa minuakin, joten täytyypä ruveta testaamaan asian eteen jo... vois olla vaihtelu poikaa.
Sponsored by own wallet

Poissa winqqu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Re: Kuis se menikään?
« Vastaus #98 : 14.11.02 - klo: 15.17 »
Lainaus käyttäjältä: "Cruisaaja"
...aina loppui mehut kesken kennoista...muistatko??

Hekoheko  :D
Helppo se on jälkeenpäin tulla nälvimään, mutta odotas kun pistetään uutta patteria peliin. On tullut vähän treenattua ... (huu)
THR

Poissa Cruisaaja

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
ProStock on syntynyt !
« Vastaus #99 : 14.11.02 - klo: 16.50 »
Winqqu: Minun täytyykin kaivella vanhoja kun olen nykyisin niin harvoin vieraillut torpassa :cry: Ei vaan, eiköhän siihen ole muutosta luvassa tuonnempana.  No, mutta jos sinun akut on päivitetty tuoreempiin = lue TEHOKKAAMPIIN (3300?) niin silloinhan se 6min ajoaika lie ok sinullekkin... vai? Kuulinkin huhun, että Reijo myy nykyisin eioota kun joku oli tyhjentänyt patterihyllyn :mrgreen:
Sponsored by own wallet

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
ProStock on syntynyt !
« Vastaus #100 : 14.11.02 - klo: 17.05 »
Joo-o, mutta pidetään mielessä, että ProStock on

* sellaisten harrastelijoiden luokka, jotka eivät "kuulu" TS- eikä TJ-luokkaan.
* TJ-kuskeille vauhdikkaamman ajon kokeiluluokka, "mini-viri". Ehkä myös välivaihe siirtymisessä TS:iin.
* hauskanpitoluokka TS-kuskeille
* TS- ja TJ-kuskien "kohtaamispaikka"
* kuka ties mitä siitä vielä kehittyy

Kahden ensimmäisen ja varsin tärkeän ryhmän vuoksi mielestäni ajoaika ei voi olla 5 min enempää, akkujen vuoksi.
Sääntöjen pitää myös olla mahdollisimman yksinkertaiset, ilman poikkeuksia: moottori 17-lankainen, muuten sääntökirjan mukaan.

Poissa PJEP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
ProStock on syntynyt !
« Vastaus #101 : 14.11.02 - klo: 19.34 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"

ProStock-moottori on siis helppoa ja halpaa tehdä osista itse, mutta olen myös kuullut ainakin yhden kauppiaankin jo tilanneen valikoimaansa 17t-moottoreita.


Onko asia niin, ettei valmiita prostock moottoreita ole oikein saatavilla? Jos moottorit kasataan virin kannuun, niin silloinhan myös ennakko on säädettävissä? Entä onko ankkuritkin itse käämittyjä? Silloinhan katsastajilla on ongelma selvittää , onko niissä todella 17-kiekkaa. Ilmeisesti valmiita ankkureita on saatavilla.

Olen havainnut, että myös viripuolella on kiinnostusta ProStock-luokkaan.
5 min ajoaika vaikuttaa järkevältä.
Kuinkahan paljon sarjasta kiinnostuneita mahtaa löytyä?
Sunnuntai kilpailupäivänä saattaa rajoittaa kyllä osallistujia.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
ProStock on syntynyt !
« Vastaus #102 : 14.11.02 - klo: 20.48 »
Lainaus käyttäjältä: "PJEP"
Onko asia niin, ettei valmiita prostock moottoreita ole oikein saatavilla? Jos moottorit kasataan virin kannuun, niin silloinhan myös ennakko on säädettävissä? Entä onko ankkuritkin itse käämittyjä? Silloinhan katsastajilla on ongelma selvittää, onko niissä todella 17-kiekkaa. Ilmeisesti valmiita ankkureita on saatavilla.

Olen havainnut, että myös viripuolella on kiinnostusta ProStock-luokkaan.
5 min ajoaika vaikuttaa järkevältä.
Kuinkahan paljon sarjasta kiinnostuneita mahtaa löytyä?
Sunnuntai kilpailupäivänä saattaa rajoittaa kyllä osallistujia.

Kyllä 17-lankaisia moottoreita on saatavilla, mutta koska sellaisilla ei ole kilpailuissa ajettu (paitsi Syndicate), eivät Suomeen tuodut mallit välttämättä ole mitään erikoisen hyviä, vaan pihasudittelu-kalustoa. Ostin nimittäin itse yhden sellaisen, jossa oli säädettävä ajoitus, mutta teho oli pettymys, heikkojen magneettien vuoksi. Eipä ollut hintakaan hirveä, ja saanhan siitä hyvän ankkurin. Mutta tarkkana silti kisakonetta ostaessa!
En ole vielä sen kummemmin kysellyt kauppiailta, ainoastaan kuulin, että eräs kauppa on tilannut kunnon kisakoneita.

VAU:n treeni-illoissa on siis muodissa vanhan Syndicate-moottorin ankkurin laittaminen vanhaan virirunkoon. Ei ole hinta kovin paha, koska uusikin Syndicate-moottori maksaa muistaakseni 35 €, ja virikannuja saa TS-pojilta ilmaiseksi. Moottori on tosiaan vapaalla ajoituksella, kuten saa ollakin. Sehän tuo ajoitus-oppia TJ-pojillekin, jotka luokkaa kokeilevat.

Enpä uskalla arvailla luokasta kiinnostuneiden määrää laajemmin, mutta omasta lähipiiristä laskin ketterästi 10-12 heppua, jotka ovat esiintyneet hehkuvin poskin, ja lisäksi muutama varovaisempaa innostusta osoittanutta.

On totta, että sunnuntai on kisapäivänä huono. Mutta hyvä edes niin.

Poissa Toke

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
ProStock on syntynyt !
« Vastaus #103 : 14.11.02 - klo: 22.07 »
Lainaus
Sääntöjen pitää myös olla mahdollisimman yksinkertaiset, ilman poikkeuksia: moottori 17-lankainen, muuten sääntökirjan mukaan.


Sääntökirjan mukaan :?:  :?: Eli nykyisten luokkien pohjaltako? Kumman mukaan?

Millainen moottorin rakenne voisi olla. Onko lankarajoitus ainoa rajoitus, vai pitäisikö rajoittaa laakerointia, ennakkoa tai päädyn kiinnitystä tms. Entä sallitaanko käsinkäämityt ankkurit? Itselläni on käsitys että konekäämityissä koneissa on laatueroja ihan saman merkin saman mallin sisällä.

Sitten on rengassääntö, millaiset rajoitukset siihen tulisi (kai sitä jotenkin rajoitetaan, ettei dremelöintiin palata). Mielestäni olisi hyvä jos sallittaisiin kaikki nykyään sallitut renkaat, eli kaikki CS:sät ja lisäksi ne joita Touring-Rallissa käytetään. Näin niiden jotka aikovat ajaa useampaa luokkaa olisi helppoa osallistua myös ProStockiin.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
ProStock on syntynyt !
« Vastaus #104 : 14.11.02 - klo: 23.12 »
Lainaus käyttäjältä: "Toke"
Sääntökirjan mukaan :?:  :?: Eli nykyisten luokkien pohjaltako? Kumman mukaan?

Millainen moottorin rakenne voisi olla. Onko lankarajoitus ainoa rajoitus, vai pitäisikö rajoittaa laakerointia, ennakkoa tai päädyn kiinnitystä tms. Entä sallitaanko käsinkäämityt ankkurit? Itselläni on käsitys että konekäämityissä koneissa on laatueroja ihan saman merkin saman mallin sisällä.

Sitten on rengassääntö, millaiset rajoitukset siihen tulisi (kai sitä jotenkin rajoitetaan, ettei dremelöintiin palata). Mielestäni olisi hyvä jos sallittaisiin kaikki nykyään sallitut renkaat, eli kaikki CS:sät ja lisäksi ne joita Touring-Rallissa käytetään. Näin niiden jotka aikovat ajaa useampaa luokkaa olisi helppoa osallistua myös ProStockiin.

Enpä ole nyt tsekannut, erotteleeko sääntökirja TJ:n ja TS:n, josko mitenkään. Jos erottelee, niin TS on toki lähempänä.

Mielestäni moottorissa ei tarvitse ola muuta sääntöä kuin lankalukurajoitus. Tietenkin samoin pykälin "harvinaisista maamagneeteista" kuin TS/TJ. Ajoitus on oltava vapaa, sillä sehän juuri aiheuttaa TJ-luokassa yhden suurimmista päänsäryistä. Samoin ankkuri voi mielestäni olla myös käsinkäämitty.

Renkaiden osalta ajatuksesi suuresta vapausasteesta on hyvä, mutta  yksinkertaisuuden vuoksi sekin kannattaa sitoa voimassaolevaan sääntökirjaan.

ProStock on vasta alkamassa ja jotta alku olisi sääntöjenkin osalta helppo, ei mitään ylimääräisiä pykäliä kannata harkita. Ensimmäinen talvikausi on kokeilujakso, jonka aikana ja jälkeen voidaan sitten keskustella, pitäisikö sääntöjä fililata joiltakin osin.

Poissa Nappe

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.power-racing.net
ProStock on syntynyt !
« Vastaus #105 : 15.11.02 - klo: 10.18 »
Sääntökirja ei erottele Tj-10 ja TS-10 luokat millään muulla kun ikärajoituksella ja moottorin käämityksellä.

Ainakin minun mielestä, jotta ProStock olisi miellyttävä luokka, sitä tulisi ajaa VOIMASSAOLEVIEN TS-10 luokan sääntöjen mukaan, poislukien moottorisääntöä, eli käämikierroksia pitää olla vähintään 17.

Jos aletaan ajaa eri rengassäännöillä niin kukaan ei pysy kärryllä, ja taas joutuu ostaa isot määrät uusia renkaita ja insertejä, joita sitten käytetään pari kertaa, ja jää pakkiin pyörimään. Tuskin kukaan haluaa ajaa ralli-renkaalla matolla, ja varmaan kaikki ralli-kuskit ajaa jotain muutakin kilpaluokkaa.

Siis ProStock:
TS-10 paitsi moottorirajoitus 17 minimi.
Eli: Vapaa pääty, vapaat hiilet, kuulalaakeroitu. Vapaat välitykset, 1500g minimipaino, 6kennoa, 5min ajoaika (tai 6min, aivan sama) voimassaoleva rengassäntö (talvi 02/03 CS22/27/32...).
TS-10 Säännöt löytyy: http://www.akkry.fi

Eli käytännössä sama auto jolla lauantaina ajetaan Ts-10 tai Tj-10 luokassa menis SUORAAN ProStockiin, vain vaihtamalla moottoria.

Liukulaakereista ei ole kuin kiusaa, kiinteäpäätyinen tarkoittaa että virittelijät saa enemmän tehoa irti, hiilisääntöjä ei jaksa kukaan kuitenkaan valvoa ja lisää rengassotaa ei kaipaa kukaan.

Poissa winqqu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
ProStock on syntynyt !
« Vastaus #106 : 15.11.02 - klo: 10.19 »
Aikani kuluksi makasin netissä ja kahlasin käypiä koneita luokkaan,
miltä nämä vaikuttaa ??

LRP FUSION PHASE 2 no.50170 (17x2)
http://www.lrp-electronic.de/e/main_frameset_e.htm
Power Racing Oy

CS CX-4 no.P1702 (17x2)
http://www.cs-electronic.com/magnetic.htm
Medasec Ky ?, saakohan suomesta ???

Integy MATRIX V8.0 (21172) 17x2
http://secure400.automatedshops.com/cgi-bin/ams/shopzone30.cgi/~wfp16353/st_prod.html?p_prodid=1014&p_catid=&sid=2dODWE0W-ALf2LU-26102503981.c8
Medasec Ky

Team Orion Orbital 2 Pro BB no.22018 (17x3)
http://www.team-orion.ch/products/motors_mw.asp#Ball%20Bearing%20Modifieds
TQ-Racing

Peak Stratos no.PEK1110 17x3
http://www.peakmotors.com/machine_wound_motors.asp
Pro-Hobby Oy

Trinity Speed Gems Pro Mod. 17x2, 17x3
http://www.teamtrinity.com/motors/speedworks.asp
Dantom ????

Corally Pro Series Gold Label no.341726 17x2
http://www.corally.com/team/default1.htm
Future RC Finland
THR

Poissa Toke

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
ProStock on syntynyt !
« Vastaus #107 : 15.11.02 - klo: 16.14 »
Tietysti olisi hyvä kun moottorin kierrosluku on ainoa ero luokkien välillä, mutta olisi hyvä ratkaista miten ts:n ja tj:n sääntömuutokset vaikuttaisi prostockiin. Harrastusluokka kun on kyseessä, voisi olla tarpeen ainakin kunnollinen siirtymävaihe jos sääntömuutoksia tulee.

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
ProStock on syntynyt !
« Vastaus #108 : 15.11.02 - klo: 20.18 »
Jos ensi vuonna ajetaan muutamia kisoja sekä matolla että asvaltilla erilaisissa olosuhteissa ProStockkia 17 kierroksisilla koneilla, niin eiköhän siitä saa hyvän pohjan kauden 2004 tai 2005 vuosien suunnitelmia varten. Luokkaa tulee ajaa kokeiluina muutamia, jotta saadaan varmuus sen sopivuudesta myös aivan uusille kuljettajille. Kynnys ei saa olla liian suuri kisoihin lähtemiseen. Jos 17 koneet viritetään aivan huippuunsa, niin nehän kulkevat erittäin kovaa. Tuo viiden minuutin ajoaika olisi paras vaihtoehto, koska luokka on nimenomaan suunniteltu harrastajille. Näin ei niillä kalleimmilla akuillakaan ole suurta etua harrastajien laitteisiin verrattuna (sama ajatus kuin nykyisessä TJ-10:n ajoajan lyhentämisessä viidestä neljään minuuttiin).

Poissa PJEP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
ProStock on syntynyt !
« Vastaus #109 : 15.11.02 - klo: 20.40 »
Veikkaanpa, että halukkuus siirtyä pois nykyisestä TJ-10 tulee kasvamaan, varsinkin jos suunnitelmat nykyisen moottorin vaihtamisesta johonkin muuhun versioon toteutuvat.  Olen ymmärtänyt, että uutta vakiomoottoria ollaan kuumeisesti etsimässä. Välivaiheen vaihtoehtona prostock olisi hyvä vaihtoehto ellei halua suoraan siirtyä viriin.
Olisko CS22 renkaat hyvä vaihtoehto- niitä kaiketi löytyy jokaiselta.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
ProStock on syntynyt !
« Vastaus #110 : 16.11.02 - klo: 08.57 »
Lainaus käyttäjältä: "Heuli"
Luokkaa tulee ajaa kokeiluina muutamia, jotta saadaan varmuus sen sopivuudesta myös aivan uusille kuljettajille. Kynnys ei saa olla liian suuri kisoihin lähtemiseen. Jos 17 koneet viritetään aivan huippuunsa, niin nehän kulkevat erittäin kovaa.

Juuri niin. 17t-moottorilla auto tosiaan kulkee niin kovaa, että esim. meikäläisen, joka taidoissaan sijoittuu TJ:n häntäpäähän, koko ajosuoritus keskittyy kaasusormen hillitsemiseen. On muuten ollut hienoa löytää kaasuliipasimen ON- ja OFF-asentojen väliltä erilaisia muitakin vaihtoehtoja :wink:

On tietysti sellainenkin pointsi, että vähemmän kokemusta omaavan ei tietenkään ole pakko laittaa autoonsa omia taitojaan ylittävää moottoria, vaan sen ajoitus voi olla pienempitehoinen ja moottoria säästävä, tai koko moottori voi toki voi olla mikä tahansa muukin >17t.
Ajotaidollahan on täysin ratkaiseva merkitys, joka kokemattomassa päässä täysin kumoaa tehoeron moottoreissa: kokeillessani omaa ProStock-konetta Torpassa saatan suoralla tehdä kaulaa takana tulevaan TJ- tai Syndicate-autoon, mutta mutkaosuudella olemme jälleen puskuri puskurissa. Tämä toistuu, kunnes minä ajan ulos :oops:

ProStock-luokka tarjoaa siis sisääntulon myös kokemattomammille aikuisharrastajille, jotka ajavat vähemmän kovaa. Kuten VesaK. Karista, Jaskasta, Pasista, Roopesta puhumattakaan. Winqqu sen sijaan menee jo aika lujaa, mutta olisittepa nähneet hänetkin vielä vähän aikaa sitten... Jokomon varaosakaupassa tiedettiin aina, milloin Winqqu oli käynyt radalla.

TJ-luokan moottorisäännön uudistajat joutuvat ymmärtääkseni vakavasti miettimään TJ:n profiilia. ProStock-luokan syntyminen osui siinä mielessä vähän huonoon saumaan, että kenen kristallipallo kertoisi, tuleeko ProStockista todella välivaihe TJ:n ja TS:n välille, vai eikö tule? Jos tulee, uuden TJ:n on kai oltava nykyistä selkeämmin vasta-alkaja- ja kisatoimintaan sisääntuloluokka, myös moottoriltaan.
Ajoaikamuutos viittaisi siihen, että tähän suuntaan mennään. Ja se taas ennustaa ProStockille vahvaa asemaa lähitulevaisuudessa.
Ehkäpä siis kävikin niin, että ProStock ei osunutkaan huonoon saumaan vaan erittäin hyvään.

Poissa Vihrea

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://rcee.has.it
ProStock on syntynyt !
« Vastaus #111 : 16.11.02 - klo: 11.07 »
kertokaas mistä saan tollasen ProStock moottorin?  :oops:
Galant VR-4

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
ProStock on syntynyt !
« Vastaus #112 : 16.11.02 - klo: 11.16 »
Katsohan. mitä Winqqu kirjoitti tuossa n. 10 cm ylempänä.

Poissa Vihrea

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://rcee.has.it
ProStock on syntynyt !
« Vastaus #113 : 16.11.02 - klo: 12.06 »
anteeksi sokeuteni. käykö prostock luokkaan mikä moottori vaan kunhan on 17x2 17x3 jne.

edit: oisko tämä hyvä kone prostockiin http://www.power-racing.net/modules.php?op=modload&name=webshop&file=index¤t_op=showp&pid=57771

? :|
Galant VR-4

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
ProStock on syntynyt !
« Vastaus #114 : 16.11.02 - klo: 13.11 »
Vihrea: Tuo moottori on virallinen Syndicate-luokan kisakone, joten se sopii myös uuteen ProStock luokkaan. Parempi valinta on kuitenkin moottori, missä saa säädettyä koneen ennakkoa - Syndicate-koneessa se on kiinteä. Tuo moottorisääntö rajaa moottorit 17 käämikierroksesta alaspäin (eli sallittuja ovat 17, 18, 19...), lankojen määrä on rajaamaton (eli sallittuja ovat 1, 2, 3...).

VesaK: Oletko edelleen kolmen virallisen touringkisaluokan kannalla Suomessa? Mielestäni edelleen järkevin ratkaisu on vapaa viriluokka (nykyinen TS-10 12-koneilla) ja vapaa vakioluokka ilman mitään ikärajoja jne. (eli kaavailtu ProStock). Vakiomoottorit kannattaisi poistaa mielestäni kokonaan touringautoista, mutta kuitenkin siten, että ProStockkia voisi ajaa vanhoilla vakiokoneilla vuoden verran eli olisi ns. siirtymäkausi TJ-10:stä ProStockkiin.

Poissa PJEP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
ProStock on syntynyt !
« Vastaus #115 : 16.11.02 - klo: 17.39 »
Nyt odottaisi tarvikekauppiaiden avautumista -  kuka myy, mitä ja millä hinnalla Prostock-luokkaan sopivia moottoreita! Miksei myös ankkureita, jos moottorin saa kerran kasata vanhasta virikannusta.

Poissa Lapari

  • Tulokas
    • Profiili
Säännöistä
« Vastaus #116 : 16.11.02 - klo: 19.12 »
Oisko mitään mahdollisuutta ajatella tähän luokkaan sallittavaksi myös GT- ja DTM-luokkien koreja.

Ei olisi varmaan keneltäkään pois jos korisääntö mittojen osalta pidetään sääntökirjan mukaisena mutta sallitaan GT- ja DTM-luokkien korien käyttö.

Aika tylsää kun kaikki ajaa nykyään Stratuksella joten nyt ois mahkut muuttaa tuokin kertaheitolla..

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
ProStock on syntynyt !
« Vastaus #117 : 16.11.02 - klo: 20.24 »
Stratus on selvästi suosituin kori, mutta kyllä esim. Alfa 156 ja Opel Vectra ovat varteenotettavia vaihtoehtoja. Touringluokkien autojenhan on tarkoitus näyttää henkilöautoilta, ei urheiluautoilta. DTM-luokan korit kyllä käyvät TS-10:iin, jos niissä on neljä ovea. Suomessa ei kannata siirtyä omiin sääntöihin vaan on kannattavampaa seurata EFRAn sääntöjä - olihan suomalaisia viime EM:ssä kymmenen parhaan joukossa peräti neljä!

Katselin uutta TM:n vuoden 2003 autokuvastoa ja siellä oli Chryslerin kohdalla Sebring korvannut Stratuksen. Mutta katsastin vielä Dodgen ja siellä oli edelleen Stratus ja se näytti Sebringiltä. Protoformin Dodge Stratus 2.0 koria myydään 1:1 suhteessa USA:ssa Dodge Stratus nimellä ja esim. täällä Euroopassa Chrysler Sebring nimellä. Eli tämän perusteella Dodge Stratus 2.0 kori on olemassa ja se on laillinen kisoihin myös Euroopassa?

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
ProStock on syntynyt !
« Vastaus #118 : 17.11.02 - klo: 01.57 »
Kas, Heulikin on herännyt ja huomannut saman minkä moni jo aikaa sitten...:wink: Stratus=Sebring... :roll:  Aivan kuten niin monta kertaa aikasemmin jo mainittu... Euroopassa kun ovat Chryslereita (ja Plymoutheja!) , pitäiskö siis vanhatkin stratukset kieltää, kun ovat Dodgeja... :D  

Oli pakko mainita :lol: ...vaikka jo lupasin etten enää kommentoi aiheesta :oops:
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
ProStock on syntynyt !
« Vastaus #119 : 17.11.02 - klo: 09.59 »
Lainaus käyttäjältä: "Heuli"
 VesaK: Oletko edelleen kolmen virallisen touringkisaluokan kannalla Suomessa? Mielestäni edelleen järkevin ratkaisu on vapaa viriluokka (nykyinen TS-10 12-koneilla) ja vapaa vakioluokka ilman mitään ikärajoja jne. (eli kaavailtu ProStock). Vakiomoottorit kannattaisi poistaa mielestäni kokonaan touringautoista, mutta kuitenkin siten, että ProStockkia voisi ajaa vanhoilla vakiokoneilla vuoden verran eli olisi ns. siirtymäkausi TJ-10:stä ProStockkiin.


Esitit yhden ydinkysymyksistä, jota olet pohdiskellut ennenkin. Sivumennen sanoen, ihailen tapaasi tuoda asiat esille asioina, asiallisesti, johdonmukaisesti ja rauhallisesti. Siinä meillä monilla on paljon opittavaa. (Tätä älköön kukaan tulkitko ainoastaan itsekritiikiksi :wink: )

Mutta siihen asiaan. Onko kolmelle touringluokalle tilaa, riippuu varmasti paljon siitä, miten käy TJ-10:n. TJ tulee jo alkavalla kaudella menettämään osanottajia erilaisista syistä, mutta toisaalta uusiakin osallistujia on tulossa, A8-kisoista päätellen. Pysyykö luokasta poistuvien ja siihen tulevien määrä pitkällä aikavälillä tasapainossa, on avainkysymys.
Sääntöjen muuttaminen vasta-alkajaystävällisemmäksi on riskaabeli yritys, jonka toivon onnistuvan. Riskaabeli siksi, että "viipymäaika" luokassa lyhenee, eli taitojen kehittyessä siirrytään vaativampiin luokkiin nykyistä nopeammin, ainakin jos luokkia olisi kolme. Mutta jos tulijoita saadaan näin enemmän, luokka voi hyvin ja hetken kuluttua koko lajimmekin voi paremmin.

Kaksi touringluokkaa on tietenkin varma ja koeteltu ratkaisu. Mutta se toinen ei voisi olla ProStock kaavaillussa muodossaan muuten kuin osanottarajoitusten osalta, joita siis ei ole. Et varmasti tarkoittanutkaan, että ProStock 17-lankaisella ajoitettavalla moottorilla olisi TJ:n seuraaja. Siihen se on tietenkin liian tehokas, ja karkottaisi vasta-alkajat.

Kolmen luokan osalta yksi arvoituksista on, minkälaisen vastaanoton ProStock saa nykyisten TS-kuskien keskuudessa. Ei olisi mikään suuri ihme, jos osa TS-väestä havaitsisi ProStockin mielekkäämmäksi luokaksi. Ratkaisevaa on, minkälainen "kriittinen massa" siihen muodostuu, koska se ylläpitää luokkaa ja vetää siihen väkeä. Jos kisapäivä olisi lauantai, olisi oma arvaukseni aivan selvä.
Mutta alkava kausi on kokeilukausi ja se myötä saamme kaikki tietää, miten luokka istuu suomalaiseen rc-autoiluun ja mitä eri ryhmät siitä pitävät. Hatunnostio Kuusankoskelle, joka on luvannut järjestää ensimmäisen kilpailun.

Lopuksi lainaan erään suuresti arvostamani rc-kuljettajan muotoilemaa määritelmää: "17-lankainen moottori on teknisesti lähellä optimia. Kaikki sitä vähempilankaiset moottorit ovat modifioituja lämmityslaitteita."