Kirjoittaja Aihe: ProStock on syntynyt !  (Luettu 32562 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa PJEP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Sanasto
« Vastaus #120 : 17.11.02 - klo: 11.23 »
Löytyyköhän nettisivuilta suomenkielistä selityssanastoa tekniikalle?
Nyt kun on katsellut moottoreita ylläolevasta linkkihakemistosta esim merkinnät 17X2 tai 17x3 eivät ole itsestäänselviä. Uusituissa säännöissä C-12 kohdalla oli  mainittu 27x1. 17 ja 27 tarkoittanee käämien kierroksia, mutta mitä ovat 1,2 ja 3?
Ellei termistön selityssivua ole olemassa, siinä vinkki jollekin osaavalle ja innokkaalle alan harrastajalle.

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
ProStock on syntynyt !
« Vastaus #121 : 17.11.02 - klo: 16.27 »
Vesa: No se selittääkin paljon miksi tuossa Stratus 2.0 korissa on Stratuksen etusäleikkö eikä Sebringin säleikköä. Aikaisemmista TM:istä sai vain sellaisen käsityksen että Stratus olisi muuttunut Sebringiksi myös USA:n puolella. Metsäleireiltä käsin ei oikein pysy kehityksen kärjessä  :wink:

VesaK: Tietääkseni nyt ollaan etsimässä nimenomaan sitä vakiokoneen korvaajaa vakioluokkaan. Eli ProStock-kone korvaisi vuoden tai kahden sisällä TJ-10:n vakiokoneet - oli ProStock-kone sitten 17, 18, 19 tai 20 kierroksinen.

PJEP: Katso esim. http://personal.inet.fi/koti/ilkka.mannio/pautot/sanasto.htm. Noi viimeiset luvut ovat rinnakkaisten lankojen määrä, eli 17x2 koneessa on 17 käämikierrosta kahdella rinnakkaisella langalla, 17x3 koneessa on 17 käämikierrosta kolmella rinnakkaisella langalla jne.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Nopeudensäädin
« Vastaus #122 : 17.11.02 - klo: 16.35 »
Tiedoksi heille, joilla on käytössään nopari, jossa on lankalukurajoituksena 17t: ainakaan käytössäni ollut halpa ja hyvä LRP Sprinter -perusnopari ei sovellu ProStock-moottorille. Sprinterin lankalukurajoitus on 17, jonka se on hyvin kestänyt Syndicate-koneella, mutta jostakin syystä ProStockin 17 lankaa on sille liikaa. Nopari kuumenee kovasti ja sen oma lämpötilasuojaus katkaisee menon. Vaurioitumista ei ole tapahtunut, ja meno jatkuu, kun nopari on vähän jäähtynyt. Kisoissa jäähdyttelytauot viiden kierroksen välein eivät kai oikein istu.
On kokeiltu kahdella eri ProStockilla, joissa on Syndicate-koneen 17-lankaiset ankkurit ja virikoneiden pannut.

Omalta kohdaltani ongelma poistui, kun onnistuin pääsemään hyvän kerhokaverin kanssa sopimukseen hänen varanoparistaan. Kiitos, Kim!

Poissa PJEP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
ProStock on syntynyt !
« Vastaus #123 : 17.11.02 - klo: 16.46 »
Tämä poikii nyt lisäkysymyksiä, toivottavasti vastauksista hyötyy muutkin:
1.Miten vaikuttaa moottorin ominaisuuksiin, jos siinä on 1,2 tai 3 lankaa vierekkäin?
2.Onko tarkoitus rajoittaa lankojen määrää samaksi vai onko se vapaasti valittavissa?

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
ProStock on syntynyt !
« Vastaus #124 : 17.11.02 - klo: 16.54 »
PJEP: Kunnon moottorigurut osaavat vastata tähän paremmin mutta näin se menee peruspiirteiltään: 17x1 kiertää parhaiten, 17x3 vääntää parhaiten. Tuskinpa on tarve rajata lankojen määrää ProStockissa: TS-10 luokassa 12 kierroksesilla koneilla ajetaan kaikilla radoilla, mutta radan luonteen mukaan käytetään sitten joko 12x1, 12x2 tai 12x3 konetta. 17x2 kone on todennäköisesti paras valinta jokapaikanhöyläksi Suomen radoille.

Nopareista: Esim. LRP:n Quantum Competitionista ja CS:n Rocket MAXista on molemmista halvemmat versiot, joissa moottorirajoitus on 12 kierrosta. Tuollainen säädin soveltuu erinomaisesti juuri ProStockiin ja siinä on (lähes) samat ominaisuudet kuin huippumallissa.

Poissa Vihrea

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://rcee.has.it
ProStock on syntynyt !
« Vastaus #125 : 17.11.02 - klo: 18.06 »
tungen tämän nyt tähän samaan topicciin, miks kaikilla on stratuksen kori ??? (tai no ei iha kaikil, mut suurimmal osal) miks ei esim Volvo-S60 tai S40 tai jotai Ford Mondeon koreja ??? mä oon itte kyllästyny noihin stratuksen koreihin :D
Galant VR-4

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
ProStock on syntynyt !
« Vastaus #126 : 17.11.02 - klo: 18.23 »
Lainaus käyttäjältä: "Vihrea"
tungen tämän nyt tähän samaan topicciin, miks kaikilla on stratuksen kori ??? (tai no ei iha kaikil, mut suurimmal osal) miks ei esim Volvo-S60 tai S40 tai jotai Ford Mondeon koreja ??? mä oon itte kyllästyny noihin stratuksen koreihin :D

Kokeneet kuskit tuntevat autonsa käyttäytymisessä selviä eroja eri korien välillä. Lähinnä on kai kysymys siitä, tekeekö kori autosta yli- tai aliohjaavan vai neutraalin. Samasta syystä varsinkin kesäkauden ulkoradoilla samojen kuskien näkee käyttävän eri radoilla eri koria, joka on valittu radan ominaisuuksien mukaan (pito, profiili).

Niin kauan kun omassa ajossaan eroja ei havaitse, ei asiaan tarvitse kiinnittää paljoa huomiota. Tai oikeastaan toisinpäin: vaikka onkin tylsää, että useimmat käyttävät Stratusta, se on varma valinta niillekin, jotka eivät vielä ole oppineet korin merkitystä tunnistamaan. Kuten meikäläinen.

Edit: Jaahas juu... juniori tossa ohimennessään ilmoitti väsyneellä äänellä, että "sää muuten ajat Alfalla..."

Poissa Vihrea

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://rcee.has.it
ProStock on syntynyt !
« Vastaus #127 : 17.11.02 - klo: 18.42 »
kiitos VesaK vastauksesta. nyt sain vastauksen siihen kun mietin onko koreilla todellakin niin paljon vaikutusta pitoon ym.

minulta löytyy sellane Silverado pickup kori ja pitoa kun ei meinannut löytyä spinnasi koko ajan ja kun ostin Volvo S-60 korin ni johan alko pitoa löytyy  :wink:
Galant VR-4

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
TJ- ja ProStock-moottorien tehot
« Vastaus #128 : 17.11.02 - klo: 19.27 »
Lainaus käyttäjältä: "Heuli"
VesaK: Tietääkseni nyt ollaan etsimässä nimenomaan sitä vakiokoneen korvaajaa vakioluokkaan. Eli ProStock-kone korvaisi vuoden tai kahden sisällä TJ-10:n vakiokoneet - oli ProStock-kone sitten 17, 18, 19 tai 20 kierroksinen.

Uutta TJ-moottoria on pohtimassa varmasti viisaita tieteenharjoittajia, mutta pientä mietiskelyä silti kotikatsomostakin.
Jos ajatellaan, että nykyinen TJ-kone on teholtaan noin 130W luokkaa ja TS-kone noin 230W vaiheilla, niin kysymys kuuluu, minkälainen uuden TJ-koneen on oltava? Suurempitehoinen, pienempitehoinen vai nykyisenlainen, vaikka lankaluku ja ajoitus muuttuisivatkin?
Oikea vastaus riippuu nähdäkseni ainakin kahdesta tekijästä:

1. Halutaanko koneen olevan nykyistä sopivampi kokemattomille vasta-alkajille? Jos kyllä, tehon on oltava nykyistä pienempi tai korkeintaan yhtä suuri.

2. Nähdäänkö tulevaisuudessa kaksi vai kolme touringluokkaa? Jos kolme, tehon on oltava nykyistä pienempi tai korkeintaan yhtä suuri. Jos kaksi, teho voi olla nykyinen tai suurempi - unohtamatta kuitenkaan kohtaa 1.

Näin pitäisi ProStock-moottorinkin teholle hakea luonnollinen paikka. Nythän moottori epävirallisesti sovittiin 17-lankaiseksi, mikä ihan näppituntumalla antanee tehoa jossakin 200-210W vaiheilla. Voisi olla vähän vähemmänkin, ehkä 180-200W olisi sopiva. Mutta kuten on tullut useaan otteeseen todettua, tuleva kausi on kokeilua ja oikean asetelman etsimistä.

Poissa Juho.nordgren

  • Veteraani
    • Profiili
ProStock on syntynyt !
« Vastaus #129 : 17.11.02 - klo: 19.34 »
Itselläni on noparina GM V4 ja moottorina Peak Stratus 17*3. Ja hyvin se sen kestää ei kuumene ja on halpa nopari.

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
ProStock on syntynyt !
« Vastaus #130 : 17.11.02 - klo: 19.42 »
17 kierroksisia koneita on paljon myynnissä: niin huippuluokan käsinkäämittyjä kuin halpoja konekäämittyjä. Mitä kauemmaksi (ylöspäin) mennään luvusta 17 käämikierrosta sitä pienemmäksi käy myös moottorivalikoima. Maailmalla taidetaan ajaa mm. 21 kierroksisilla koneilla vakioluokkaa. Suomesta ei taida kuitenkaan löytyä yli 20 kierroksisia koneita kovinkaan paljon?

Poissa JesseT

  • Veteraani
    • Profiili
ProStock on syntynyt !
« Vastaus #131 : 18.11.02 - klo: 12.27 »
Eikös yksi suurimmista syistä uuden TJ-koneen valintaan ole juuri se, että vanha (krossareihin ja 1/12 autoihin sopiva) 27-lankainen ei jaksa oikein touring autoa kuljettaa niin että sen ajaminen olisi hauskaa.

Poissa Juho.nordgren

  • Veteraani
    • Profiili
ProStock on syntynyt !
« Vastaus #132 : 18.11.02 - klo: 18.42 »
Annetaan tuon TJ-luokan olla ja TJ:N ja TS:N rinnalla voisi ajaa tuota Pro Stockia. Siis tuo moottori mikä TJ:ssä nyt on niin se on ihan hyvä, koska se ei ole niin tehokas. Ja tämä meinaa sitä, että se on parempi aloittelioille.

Tämä vain oli aloittelian ehdotus!

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
ProStock on syntynyt !
« Vastaus #133 : 19.11.02 - klo: 13.26 »
Lainaus käyttäjältä: "Juho.nordgren"
Tämä vain oli aloittelian ehdotus!

Aloittelijat eivät ole "vain", vaan arvokkainta, mitä lajissamme on! Ainoastaan siten harrastus- ja kilpalajimme voi säilyä, että siihen jatkuvasti tulee uusia vasta-alkajia. Te olette lajin tulevaisuus.

Vasta-alkajien ajatuksia, mielipiteitä ja kysymyksiä saisi olla näissä kehitysaiheisissa topiceissa paljon enemmän.

Poissa Fridek

  • Tulokas
    • Profiili
Myohanen vastaus
« Vastaus #134 : 20.11.02 - klo: 15.37 »
Mutta jos tama Prostock luokka perustetaan virallisesti niin saatte ainakin yhen kilpailijan lisaa kunhan kotiudun mun reissulta :roll: ....
Pitaa vaan hommata nyt sitten kalustoa alusta alkaen!!! Saannot kuulostaa hyvalle kuhan sielta viriluokasta ei lahe tulemaan kaikki parhaat kuskit kisaamaan prostockiin :?:  :?

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Re: Myohanen vastaus
« Vastaus #135 : 21.11.02 - klo: 22.00 »
Lainaus käyttäjältä: "Fridek"
Saannot kuulostaa hyvalle kuhan sielta viriluokasta ei lahe tulemaan kaikki parhaat kuskit kisaamaan prostockiin :?:  :?

Tervetuloa kaikki uudet, entiset ja nykyiset kuskit läheltä ja kaukaa!
Ei huolta, vaikka TS-heppuja tulvii ProStockiin. Pääasia, että he pitävät sitä hyvänä. Samoin muutama heppu TJ:stä. Ja ennen kaikkea kaikki ne, jotka eivät tapaa osallistua kumpaankaan noista perinteisistä.

ProStockissa varmasti käy, kuten on käynyt VAU:n Syndicatessa: kuskeja on paljon ja eri tasoisia. Vasta-alkajasta tasokkaisiin TS-kuskeihin. Parhaat menevät A-finaaliin, seuraavaksi parhaat B:hen jne. Kaikille löytyy tasoistaan seuraa. Mikäs sen parempi "elävä" skaala, tasomittari olisikaan: siinä jos missä pystyy mittaamaan oman kehittymisensä.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Re: SE ON SYNTYNYT !
« Vastaus #136 : 19.12.02 - klo: 22.54 »
.
Alustukseksi lainaus tämän topicin ekalta sivulta:

Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Lainaus käyttäjältä: "Mr Cale"
Miltä kuullostaisi, jos Kuusankoskella FinTrack 1 yhteydessä sunnuntaina solukumi- ja C-12 -luokkien lisäksi ajettaisiin Pro Stock 17? Järjestäjän puolesta tämä varmaankin onnistuu, jos vain FinTrack talvisarjan säännöt sen mahdollistaa.

Kuulostaa siltä, että SIINÄ SE LOPULTAKIN ON!!!
Kiitos Mr.Cale ja Heuli. Olenkin ollut havaitsevinani, että teidän suunnastanne kaikkein todennäköisimmin tulevat ne tervejärkisimmät kommentit. Ei siis toki aina, heh...

Nyt eivät Winqqut ja sen seitsemän kääpiötä pääse maanpetturoimaan ainakaan lisenssiverukkeilla, sillä 2003 ekoihin kisoihin hommattu lisenssi on sitten käytettävissä koko vuoden. Ja aikaa hommaamiseen on.

Ja Heuli laittoi säännöt, niinkuin ne on. Osallistujia en tosin rajaisi minkään kisamenestyksen mukaan, vaan kaikki ovat avoimeen luokkaan tervetulleita! Jos vaikka J.Steenari sattuisi olemaan joululomilla Suomessa, tai jos T.Leinoa, J.Levästä, T.Kauppista & Co. muuten ajeluttaisi, niin siitä vaan! Saadaan me "harrastelijat" ainakin kehua olleemme samoissa kisoissa isojen poikien kanssa.

Nyt kaikki kaupasta hakemaan 17-t -konetta! Koko THR on täten haastettu. Samoin kaikki VAU:n syndikaattipapat, ja tietenkin myös tarsperelaiset. Nääs.

---
Edit: Sponsoroin ekoja kisoja lahjoittamalla potun isojen poikien terveysjuomaa lohdutuspalkinnoksi sille, joka jää ekoissa kisoissa viimeiseksi. Edellyttäen, että hän on täysi-ikäinen.


No niin. Kuten Kuusankosken FinnTrackin tuoreesta kisakutsusta näemme, Mr Cale ja KyPak pitivät sanansa, ja ProStock-luokan historiallinen ensimmäinen valtakunnallinen kilpailu on tosiasia 12.01.2003.

Ensimmäiseen kilpailuun osallistuminen on erinomaisen tärkeätä, sillä sen perusteella jo tehdään johtopäätöksiä ja tuomioita.
Niinpä sanonkin jokaiselle, joka vähänkin on kiinnostunut luokasta: Se tavanomainen ujostelu ja arkailu tyyliin "katsotaan nyt" ja "en nyt viitsi vielä tähän kisaan" pitää tällä kertaa unohtaa. Jokaisen aidosti kiinnostuneen on tunnettava vastuunsa asian eteen. Tämä on nimittäin ainutlaatuinen ja ainutkertainen tilaisuus, joka myös helposti menetetään, ikuisiksi ajoiksi. Mistä arvelette riippuvan, ajetaanko myös tulevissa FT-kisoissa ProStockia?
Kun luokka on hyvin startannut, ei sitä voi enää mikään pysäyttää, vaan "kriittinen massa" kerää osanottajia enemmän ja enemmän. Siksi juuri eka kisa on tärkeä.

Riippumatta siitä, mikä auton ja ajotaidon ja kuskin kunto sattuu olemaan - KAIKKI MUKAAN! Nyt tehdään suomalaista rc-historiaa!
Kilpailulisenssinkin ehtii vielä hommaamaan, kun laittaa hösseliksi.

Lainauksen edit-lisäyksessä antamani lupaus jumbosijan palkitsemisesta muuten pitää edelleen paikkansa. Kysymys on ainoastaan siitä, minkä ikäistä terveysjuomaa palkintona on - riippuu osanottajamäärästä.

Edit: Kisapäivämäärä korjattu  :oops:  Kiitos Jesse T.

Poissa Nappe

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.power-racing.net
ProStock on syntynyt !
« Vastaus #137 : 20.12.02 - klo: 10.12 »
Niin, ja vielä mainittakoon nyt että KYPAK järjestää aina loistavia kisoja, rata on yleensä iso ja touring-henkinen, joten ajaminen on nautinto :) Myös tästä syystä suosittelen Pro-Stock uran aloittamisen kuusankoskella!

Ja tietenkin osallistun itse Pro-Stock luokkaan :)

Poissa JesseT

  • Veteraani
    • Profiili
ProStock on syntynyt !
« Vastaus #138 : 20.12.02 - klo: 11.01 »
VesaK: "...ensimmäinen valtakunnallinen kilpailu on tosiasia 12.11.2003."
 :shock: ???

Poissa Nappe

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.power-racing.net
ProStock on syntynyt !
« Vastaus #139 : 20.12.02 - klo: 11.05 »
Niin, ja oikeastaan ensimmäinen kansallinen Pro-Stock 17 kilpailu ajettiin tietääkseni vuonna 2000 ModelExpossa... Mutta kuitenkin :)

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
ProStock on syntynyt !
« Vastaus #140 : 21.12.02 - klo: 00.35 »
Lainaus käyttäjältä: "Nappe"
Ja tietenkin osallistun itse Pro-Stock luokkaan :)


Just niin!

Uusia tulokkaita kenties mietityttää, minkälainen porukka on ajamassa ProStockia. Kukapa sen tietäisi, mutta vilkkaiden keskustelujen perusteella viimeisen parin kuukauden ajalta yhden sun toisen kanssa on itselleni muodostunut käsitys, että ProStockia ajaa:

- muutama TS-tason kuski (kuten Nappe, Yippo, poro-Vesa, Winqqu, JesseT, Kalle K., Cruisaaja, ym.)
- muutama TJ-kärkitason kuski (kuten Marko S., JuhoK, ym.)
- muutama TJ- ja Syndicate-keskitason ja häntäpään kuski (kuten Kari M., Jaska S., Pasi T., Roope R., VesaK, ym.)
- monta uutta tulokasta, jotka eivät ole osallistuneet kisoihin aiemmin lainkaan (kuten Make, Antti H., ym)

Kaikista eniten tervetulleita ovat juuri viimeksi mainitut, sillä luokan perimmäinen tarkoitushan on antaa kisamahdollisuus kaikille.

Pitää muistaa, että ProStock-moottorilla auto kulkee ihan oikeasti lujaa, monille jopa liian lujaa (kuten itselleni). Parempi kuitenkin niin, että potkua riittää, kuin että sitä olisi liian vähän.

Mitä enemmän on osanottajia, sitä luonnollisemmiksi asettuvat eräjaot osaamisen ja kokemuksen mukaan. Kolme erää olisi optimi.

Ja vielä kerran: kenenkään ei pidä jättää kisaa väliin sillä perusteella, että "ei osaa ajaa". Tämä on rc:n jokamiesluokka.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
ProStock on syntynyt !
« Vastaus #141 : 21.12.02 - klo: 11.53 »
Kyseessä lienee myös meikäläinen,joka listalla siis on mainittu kyseenalaisella etuliitteellä... :lol:  :oops:  :?
Itse en kyl aio ajaa kyseistä luokkaa, millään todennäköisyydellä.
Jätä siis mut laskuista pois:)

Sunnuntaisin jos/kun ajetaan, 12-luokka mun heiniä.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
ProStock on syntynyt !
« Vastaus #142 : 21.12.02 - klo: 12.30 »
Lainaus käyttäjältä: "Vesa"
Kyseessä lienee myös meikäläinen,joka listalla siis on mainittu kyseenalaisella etuliitteellä... :lol:  :oops:  :?
Itse en kyl aio ajaa kyseistä luokkaa, millään todennäköisyydellä.
Jätä siis mut laskuista pois:)

Sunnuntaisin jos/kun ajetaan, 12-luokka mun heiniä.

Jep, taisitpa olla mukana, joulun läheisyyden innoitamana erinomaisen kunniakkaan etuliitteen kera  :wink:
Mainitut heput eivät suinkaan ole "varmoja" ProStock-osallistujia, vaan esimerkinomaisesti muuten vaan mukaviksi tunnettuja tapauksia, jotka voisivat, ja joiden kaltaiset voivat olla osanottajia.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
ProStockiin kuuma ryhmä !
« Vastaus #143 : 22.12.02 - klo: 11.09 »
Joulun kuumin uutinen: Teppo tavattu Torpassa harjoittelemassa ProStock-luokkaa varten!

Teppo laittoi tauluun (lue: Lap Counteriin) tiukat lukemat: jo toisella akullisella kierrosaika oli vain 0,01 sek jäljessä hänen omasta TS-koneella ajamastaan ajasta!
Tämä kertoo ensinnäkin siitä, etä 17-lankainen totisesti kulkee osaavissa käsissä riittävän lujaa. Toiseksi ja Tepon omin sanoin: 17-lankainen on rauhallinen ajaa. Siinä missä virikone edellyttää herkkää ja taitavaa kaasusormea, ettei auto hukkaisi energiaa ja sekunteja sutimiseen, ProStock-moottori on helpompi ajaa. Eräänlainen "sisäänrakennettu elektroninen luistonestojärjestelmä", kuten Teppo ja Nappe asiantuntevasti muotoilivat :mrgreen:

On super-hyvä juttu, että ProStockiin tulee mukaan myös TS:n A-finaalitason kuskeja! He tietenkin ajautuvat eri erään kuin meikäläiset, "hieman hitaammat" kuskit, mutta nyt on jokaisella mahdollisuus rankata itsensä jopa kansainväliseen huippuun asti.

Vasta-alkajatkaan älkööt pelästykö, jos ProStock-moottoria ei satu omistamaan, tai se ei pysy hansikkaassa. Luokkaan voi aivan yhtä hyvin tulla millä tahansa moottorilla, jossa on min. 17 lankakierrosta. Esim. normaali TJ-kone käy erinomaisen hyvin. Kokemattomalla tasolla ei nimittäin moottorin tehosta saa mitään hyötyä: itse häviän ProStock-moottorilla TJ-moottoreille mennen tullen :oops:

Ja vielä yksi juttu: siinä missä FinnTrackin lauantai-kisapäivä on täynnä jännitystä, hermoilua ja kireätä aikataulua, kakkospäivä-sunnuntait ovat aina olleet todella leppoisia ja rentoja tapahtumia. Porukkaa on vähemmän, järjestäjien ja lauantaina kisanneiden stressi on helpottanut, kaikilla on rento ja vapautunut meininki. Ne ovat olleet tunnelmaltaan kokemistani kisoista kaikkein parhaita.

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Re: ProStockiin kuuma ryhmä !
« Vastaus #144 : 22.12.02 - klo: 13.06 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Joulun kuumin uutinen: Teppo tavattu Torpassa harjoittelemassa ProStock-luokkaa varten!

Teppo laittoi tauluun (lue: Lap Counteriin) tiukat lukemat: jo toisella akullisella kierrosaika oli vain 0,01 sek jäljessä hänen omasta TS-koneella ajamastaan ajasta!
Tämä kertoo ensinnäkin siitä, etä 17-lankainen totisesti kulkee osaavissa käsissä riittävän lujaa. Toiseksi ja Tepon omin sanoin: 17-lankainen on rauhallinen ajaa. Siinä missä virikone edellyttää herkkää ja taitavaa kaasusormea, ettei auto hukkaisi energiaa ja sekunteja sutimiseen, ProStock-moottori on helpompi ajaa. Eräänlainen "sisäänrakennettu elektroninen luistonestojärjestelmä", kuten Teppo ja Nappe asiantuntevasti muotoilivat :mrgreen:

On super-hyvä juttu, että ProStockiin tulee mukaan myös TS:n A-finaalitason kuskeja! He tietenkin ajautuvat eri erään kuin meikäläiset, "hieman hitaammat" kuskit, mutta nyt on jokaisella mahdollisuus rankata itsensä jopa kansainväliseen huippuun asti.

Vasta-alkajatkaan älkööt pelästykö, jos ProStock-moottoria ei satu omistamaan, tai se ei pysy hansikkaassa. Luokkaan voi aivan yhtä hyvin tulla millä tahansa moottorilla, jossa on min. 17 lankakierrosta. Esim. normaali TJ-kone käy erinomaisen hyvin. Kokemattomalla tasolla ei nimittäin moottorin tehosta saa mitään hyötyä: itse häviän ProStock-moottorilla TJ-moottoreille mennen tullen :oops:

Ja vielä yksi juttu: siinä missä FinnTrackin lauantai-kisapäivä on täynnä jännitystä, hermoilua ja kireätä aikataulua, kakkospäivä-sunnuntait ovat aina olleet todella leppoisia ja rentoja tapahtumia. Porukkaa on vähemmän, järjestäjien ja lauantaina kisanneiden stressi on helpottanut, kaikilla on rento ja vapautunut meininki. Ne ovat olleet tunnelmaltaan kokemistani kisoista kaikkein parhaita.

Me aiomme osallistua myös pro-Stock kisaan leikkimielisesti.

Aika kiinnostava juttu jos Teppo on ajanut todela 17 lankasella yhtä lujaa kuin 12 lankasella. Jos näin tosiaan on, mihin tarvitaan viimisen päälle akkuja jne. onhan teho ero 12-17 lankainen aika valtava ????

Kyllä ennenkin on voinut verrata kykyjä mestareihin, tosin 12 lankasten luokassa ja kyllä se aikataulu on ihan sama myös sunnuntaina !
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa Teppo

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.mx.teamentisetkuskit.com
ProStock on syntynyt !
« Vastaus #145 : 22.12.02 - klo: 14.02 »
Jees eli vähän viel siitä mitä tapahtui torpassa...
Ajelin siinä ihan reeniä 12 lankaisella ja CS-27 renkailla jolloin tuo nopeinkierros oli 8.71 jonka jälkeen Nappe lainasi samaan kannuun samoilla hiilillä yms. vanhan konekäämityn syndikate 17x1 ankkurin jossa oli "serrated" sorvaus.. eli ei ihan peili kirkas pinta mutta kuitenkin sorvattu.
Autoon kiinni ja arvioitiin että vähän saa pidempää välitystä laittaa kuin 12-lankaiseen jossa oli n 7.0 välitys. Valitsimme 6.3 välityksen ja Nappen kanssa radalle kisaamaan... vauhdissa hävittiin suoralla mutta mutkaosuudella imettiin ero kiinni joten ei muuta kuin pidempää piikkiä koska auto lähti mutkasta ulos vielä liian hyvin...

No sitten siirryttiin alle 6 välitykseen ja radalle... nyt oli huippunopeus lähes samoissa kuin normaalissa 12-lankaisella ja ajettavuus oli edelleen helpompaa...
Tuloksena oli 8.72 nopeinkierros ja suurin osa kierroksista 8.80-8.90 väliin ajoajan ollessa siinä lähemmäs 6.30 minuuttia Sanyon 3000 akuilla.
Tehoa tuosta 17-lankaisesta saisi varmaan kikkailemalla enemmän ja tuo laaja vääntö helpoittaa ajamista joten pienellä radalla ero ei ole suuri.

Lopuksi tietysti piti vielä kokeilla sorvatulla 12-lankaisella... menihän se sit sentää 8.66 vauntia mutta suurin ero oli tuo sutimisen määrä... taitava viritetyn kuski sen hallisee ja pystyy painamaan tasaista kierrosaikaa 5 minuuttia mutta vähänkään kokemattomampi kuski ajaa 17-lankaisella paremman tuloksen erässä...

Lauantain TS-10 tuloksia verratessa sunnuntain prostockin tuloksiin ei varmaan suurta eroa pienemmillä radoilla synny.. johtuen yleensä heikosta pidosta ja siitä että sunnuntaina on rata opittu paremmin ja foamit tuovat pitoa rataan..

Mitä renkaisiin tulee CS27 renkaat toimivat Rajatorpan radalla, jossa ajolinja on musta johtuen foam-renkailla ajosta ja ajo tuntuma on sama kuin muualla 22 ajaessa.

Prostock ei ole varmaankaan tarkoitettu totiseksi luokaksi ja sopiikin toivoa että kaikki viimeisenpäälle kalustourheilijat lynkataan varikolla, koska ihan samat viilaukset ja zäppäykset hyödyttävät kuin stanussa. Mahdollista on siis ajaa 17-lankaisella huippuunsa viilatulla moottorilla yksi akku ja sit taas viilaamaan... tai sitten rennosti useemman erän ja nauttia siitä rennosta kilvanajosta...

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Re: ProStockiin kuuma ryhmä !
« Vastaus #146 : 22.12.02 - klo: 14.03 »
Lainaus käyttäjältä: "CAi"
Kyllä ennenkin on voinut verrata kykyjä mestareihin, tosin 12 lankasten luokassa ja kyllä se aikataulu on ihan sama myös sunnuntaina !

Kiitos vaan tuestasi, CAi.
Jos hetkiseksi pysähdyt mietiskelemään, niin ymmärrät, että ProStock-luokka   ja mm. minun kirjoitukseni siitä ovat paljolti suunnattu rohkaisuksi kaikille niille, jotka tuntevat epävarmuutta tai tietämättömyyttä, ja jotka empivät kisoihin osallistumistaan.  

ProStock-luokkaa parempaa mahdollisuutta tulla mukaan kokeilemaan kisatunnelmaa, minkä ikäisenä ja tasoisena tahansa, ei ole, eikä pitkään aikaan tule. Se mahdollisuus on nyt. Ja se viesti pitää saada läpi.

Hienoa, että Christerkin on mukana.

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Aikoja
« Vastaus #147 : 22.12.02 - klo: 14.41 »
Teppo: Totta on mitä puhelit ja toivottavasti sama virittely ei heti tule pro-Stock luokkaan, mitä on stanu puolella, koska se selvästi auttaa 17 lankasissa.
Juho kertoi, että jenkeissä stanutkaan ei paljon jää vireille joillakin radoilla... tässä taas tullaan siihin, että se on nopein ja voittaa, kuka osaa säätää alusta parhaiten ja on nopein kuljettaja , mikä taas on enemmän kuin hienoa.
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Re: ProStockiin kuuma ryhmä !
« Vastaus #148 : 22.12.02 - klo: 22.46 »
Lainaus käyttäjältä: "CAi"
mihin tarvitaan viimisen päälle akkuja jne. onhan teho ero 12-17 lankainen aika valtava ????

Niin, ei oikeastaan mihinkään. Varsinkaan sisäradoilla, joilla pitoa on rajallisesti.

TS-moottorin teho lienee 10-20% suurempi kuin ProStock-koneen. Mutta kun ProStock -koneellakin saavutetaan radan pidon rajat, on lisätehosta hyötyä ainoastaan suoralla, jos se on pitkä. Kuten Teppo kirjoitti, lisätehosta on oikeastaan haittaa, ellei kuski osaa hyvin asiaansa. Erittäin mielenkiintoinen havainto.

Ulkoradoilla, jotka ovat pidempiä ja joilla pito on hyvä, asia on tietenkin totaalisesti toisin, siellä jokainen lisäwatti tule hyötykäyttöön.

Poissa Yippo

  • Veteraani
    • Profiili
    • Yippo's EBT statistics page
ProStock on syntynyt !
« Vastaus #149 : 27.12.02 - klo: 22.44 »
Nyt kun on lomalta välaikaisesti kotiudittu voin kertoa että olen tulossa Kuusankoskelle ja aion ajaa ProStockin...

Rataa ihmettelisin ja kummastelisin sen verran että jos rata on samanlainen lentokenttä kuin silloin kun Kuusankoskella olen ajanut (sillon kisat oli ekat siellä) niin ProSockissa pärjätäkseen täytyy ajaa välityksellä mikä menee alle 5:n ja tarkoittaa sitä että kone sorvataan ja hiilet vaihdetaan joka erään. Voisin esittää toiveen että lauantain ja sunnuntain välillä rataa muutetaan hieman mutkaisemmaksi ja hitaammaksi... Säästyisi koneita ja hiiliä...