Kirjoittaja Aihe: 3D-tulostetut osat RC-autoon  (Luettu 1794 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa nikolai.ylimys

  • Tulokas
    • Profiili
3D-tulostetut osat RC-autoon
« : 01.12.13 - klo: 22.16 »
Moro

Ostin kesän aikana tuommosen käytetyn Kyoshon DRX-mallin, kone siinä on ilmeisesti tuommoinen GXR18 nitrolla käyvä.

Alan tuntemusta itselläni ei ole oikeastaan yhtään, enkä pahemmin välitä näillä vekottimilla ajelusta. Itsehän olen pelkkä tylsä mekaniikkasuunnittelija. Sen verran testasin toimivuutta joskus t-paitakeleillä vielä että hehkut toimi ja lähti käyntiin, kaasarin säädöt sunmuut jätin kokematta. Eli pitäis toimia ihan ok vielä!

Tarkotuksena alunperin oli ostaa auton toimiva runko jonka ympärille suunnittelen ja valmistan sitten tuolla kotitulostimellani uusia osia pääosin koriin ja ehkä hieman alustaan ja tekniikkaan harrastuksena. Nyt kuitenkin iski pienehköjä kysymyksiä otsalohkoon kun suunnittelin tuommoisesta biomuovista (PLA) ja nylonista tulostaa niitä osia. Eli jos joku viittis lyhyehkösti vastata.

Kuinka kuumaa pakokaasu on suunnilleen putkesta tullessaan? +100 celsiusta? Mitkä osat lämpenee yli sadan yleensä? jonkunmoinen jäähdytyselementti on ainakin tuossa hehkutulpan ympärillä, kuinka kuumaks ne lämpenee?
Oletteko törmänny joihinkin huomattavan surkeisiin osiin joita kannattaisi vahvistaa, yleensäkin näiden polttomoottoriautojen käyttäjinä, eikä pelkästään tässä mallissa mikä multa löytyy? Aika ohutta muoviahan nuo näyttäisivät olevan, vetaritkin on kovin ohuet. Voisin tehdä sellasia osia että ne ois kevennettyjä ja vahvistettuja, osittain onttoja ja osittain vaikka tuettuja.
Mitä mieltä olette pakoputken jatkamisesta, tuleeko liikaa vastapainetta jos siitä pillin päästä tekee vielä jatko-osia vaikka äänien vaimentamiseksi tai muuten muuttamiseksi? Kelailin vähän että jos siitä jatkais semmosen putkiston että äänet hiljenis ja madaltuis ja sit vielä jakais jonkun pöntön jälkeen dualiks sinne perään, niinkuin autoissa oikeastikin.
Joitain käyttäjien ideoita voisin ottaa vastaan kehitysehdotuksina. Ainakin kun mietin sitä tankkausta ja käynnistystä niin aika hölmöä että se kori pitää ottaa pois. Oisko semmonen kori käytännöllinen joka vaikka aukeis päältäpäin, mutta ei tarvis ottaa pois? Tai vaikka kiinteä hehkusysteemi? Onko kosteus ollut ongelma sähköosien kanssa yleensä vaikka talvella ajaessa?