Kirjoittaja Aihe: Vintage-radio Futaba Attack ja elektroninen nopeudensäädin?  (Luettu 4129 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jiho

  • Tulokas
    • Profiili
Jahas,
kyselläänpä onko kokemuksia, eli otsikon mukaisesti varastosta löytyy toimiva rc-maasturi 80-luvulta Futaba Attack radiosetin kera, autossa mekaaninen nopeudensäädin, harjamoottori..

Onnistuuko vanhan vastaanottimen kanssa jonkun nykyään myynnissä olevan elektronisen nopeudensäätimen ohjaus?

Tiedän, että pitää huomioida moottorin sopivuus säätimelle jne, mutta kaikkea ei viitsisi uusia, toimivat kuitenkin ja suht vähän ajettu aikoinaan.

edit:
Jotain lisää Futabasta ja vastaanottimesta FP-R2GS
- "digital proportional"
- 27MHz
- 3P mini connectors

jos se kertoo jollekin enemmän kuin mulle.   :azn:

Ja löytyy autostakin jotain höpinää, mut ei videota keulimisesta..
http://www.rc4on.com/blog/?p=251
« Viimeksi muokattu: 30.12.13 - klo: 21.49 kirjoittanut jiho »

Poissa P3

  • Jäsen
    • Profiili
Kyllä pitäisi toimia nykyisten säätimien kanssa, kunhan laitat hiiliharjalliselle moottorille sopivan säätimen.
Vastarin liitin on vain erilainen, eli tarvitset väliin esim. tällaisen:
http://www.cermark.com/products/Exchange-adapter%3A-Futaba-G-to-Futaba-J-male.html#

Sitten päästään siihen että tuo ei ollut ´80-luvullakaan kovin kestävän auton maineessa ja nyt se on 30 vuotta vanha, muoviosat ovat varmasti aika hauraita ja varaosia on hankala löytää. Vakiomoottoria kireämpää ei kannata edes harkita, hyvä jos sen kestää.

-P

Poissa jiho

  • Tulokas
    • Profiili
Okei, hyvä tietää noista liittimistä, kiitti.

Voihan se olla, että kasvava tietämys esim. rattaiden hajoamisherkkyydestä vähentää investointi-intoa huomattavasti ja hommaan vain pari nimh-akkua.. tutkitaan vaihtoehtoja.

Onko rattaat tosiaan niin erikoisuuksia, ettei mitkään yleisesti myytävät (?) käy varaosiksi? Onhan se vanha peli ja rc-autojen alkuajoilta...

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Nykyään ei ole samanlaisia yleisesti myytävänä.
Itse olen tuollaisen aikanaan omistanut ja rattaat olivat tosiaan heikot.

Poissa vilijo

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Mahtaakohan tuossa olla samoja osia muiden maruin mallien kanssa?
Huutonetissä pyörii jonkin verran maruin nostalgia malleja.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Bigbearin kanssa paljon samaa.

Jouset ja perän rattaat ovat eri... Muistaakseni myös pyöränakseleissa eroja... sitä en muista enää tarkkaan.

Poissa Pauli4x4

  • Veteraani
    • Profiili
Itseasiasssa elektroninen nopari saattaa jopa säästellä vähän noita vanhoja heikkoja autoja, koska niillä ei pysty vetämään vauhdista pakkia päälle niin kuin vanhoilla mekaanisilla nopareilla, ja se juuri on monen auton rattaat aikoinaan laittanut sileäksi.

Poissa jiho

  • Tulokas
    • Profiili
Tuota Paulin pointtia minäkin mietin. Tämä autohan oli muutoin suorastaan suunniteltu keulimiskikkailuun, akku takana ylhäällä ja perässä 'tukipyörät' estämässä katolleen kiepsahdus (ei muuten välttämättä estänyt). Olihan se näyttävä stuntti pakituksesta heittää etupyörät linkkuun ja täysille eteen -> 180 asteen käännös ja wheelie, mutta eipä kakarana tullut mieleenkään, että voimansiirto siellä kohta kirskuu   :)
Aika vähän tosiaan ajettu tällä, eli säästeliäästi kruisaamalla voisi vielä kestää vaikka kuinka.. toiveajattelua.