Kirjoittaja Aihe: Yyber kevyt modifoffari  (Luettu 13364 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa -SS-

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.rc-foff.net
Yyber kevyt modifoffari
« : 09.01.14 - klo: 21.50 »
Yyber kevyt modifoffari ax10 akseleilla, miten?


Lähtökohta, painoa tässä kuvassa 1669g. (akku puuttuu kuvasta, sisältyy painoon)

Ajattelin laittaa tämän tänne foorumille, kun täälläkin on monia guruja neuvomaan ja hieman kiehtoisi keventää tätä foffariani.
Kyseessä siis ax10 akseleilla (xr10 kääntömodaus [scaletapaan]) toteutettu foffari. Perus ax10 loota, muoviset kardaanit ja mainitussa
kuvassa 130g/rengas omatekolaparenkaat. Runkona axun ax10 vakio, linkit vakiot, jousina big boret, perus fofficombo (kevennetty nopari).
Paljon siis osa-alueita, joilta voisi painoa pudottaa, ainoa mihin tässä ei liiemmin kosketa on kori, yllätys

Projekti sai jo tänään räjähtävän alun, kun laitoin autoon "Baby Clawseiksi" nimetyt foffirenkaat. Niiden avulla paino putosi 1469 grammaan.
-40g lähtee, kun poistaa puolet bedlock ruuveista ja hiotaan pinnat foffilapoja varten. Toki paino tuleekin takaisin, kun 8-lapainen laparengas
asettuu jokaiseen kulmaan. Mutta bedlockithan kandee vaihtaa heti muovisiin ja liimata kiinni, säästöä varmasti jopa 10g/rengas ja ihan perus
touring vanneko sopii noihin?

Lisää kevennysideoita mitä miettinyt:

- big bore iskarit vaihtoon, jo scx10 iskareilla (modaten) keventy 2.2 shafty hieman yli 20g
- 3S 1000mAh akku on pienennettävissä ainakin versioon 3S 800mAh 45/90C, säästetään n. 10g
- autossa muutamia sokeripaloja, ne pois ja juotokset tilalle, niin kevenee taasen 5-10g
- takana vielä alumiininen 4-link teline, se hiilariin niin säästetään kenties ainaski 1g
- ylä-ja alalinkit teettäis oikeassa mitassa keveemmästä matskusta, säästäs 1g/linkki, 8g? ainakin?
- runko on ax10 vakio, tekis hiilarista tai eri runko linkkeineen?
- korista voi muutaman gramman leikellä, hieman siivoilis koria, sen verran voi tehdä


Herkullisin:
Jos leikitellään ajatuksella, että yllämainituilla modauksilla päästä lähelle 1400g rajapyykkiä, niin saisko tän liikkuu jopa
1/18 harjattomalla mosalla? Foffissa ei tarvita todellakaan jatkuvasti himotehoja vain nopeusjaksolla hieman enemmän
sekä ratojen viimeisen portin pystysuorilla. Muuten voi jopa "madella" rinnettä pitkin, jos alla on hyvät renkaat
Punnitsin tuossa nykykoneen, joka on 182g ja 1/18 harjallinen mosa 42g. Auto kevenisi teoriassa tuosta 1400g ihanteesta
jopa 140g ja painoa olisi 1260g. Oma 1,9 crawlerini painaa kisakunnossa 1250g, joten painollisesti "taakan" ei pitäisi olla
se ongelma käyttää 1/18 mosaa.

Entä sitten ax10 akselit ja loota, kuormittaako ne liikaa pikku kasitoistasta?

Pakissa on myös 1/18 loota, mutten tiedä miten se toimis yhteen axun akseleiden kanssa ja kestäiskö? Sillä toki saa taas
kevennettyä, mutta miten menee välitykset ja mitä tykkää moottori, niin sitä en itse tiedä. 1/18 mosaan siirtyminen (jos
olisi mahdollista) antaisi mahkun myös kevyempään nopariin sekä akkuun.

Hetkellistä TOSINOPEUTTA/POWERIA kaivataan foffissa vain 1) nopeusjaksolla 2) jakson loppupystyissä.

Nuo kaksi ovat ne H-hetket, jolloin homma ei saa ns. "puutua". Olen kokeillut Eurorc:n 3S 450mAh 25/50C akkuja,
mutte ne puutu silloin (nyky foffi combon kans). 3S 1000mAh akulla on tullut ainakin mitä tahdon.

Joten, nyt kaikki viisaat ja viitseliäät ideoita kehiin! Mietin akseleidenkin vaihtoa, mutta ax10:ssä on tolla modauksella niin hyvä kääntö,
ettei sitä kyllä ole muilla tarjolla (luulisin). Saa heittää kevennysideoita ja tuo 1/18 mosajuttu ja loota ne on ratkaisevia kohtia. Osaavat
gurut kertokoon mielipidettä asiasta jos toisesta. Tavotellaan kovasti alle 1400g kisapainoa  :grin:

Kaikki vinkit ja niksit ovat tervetulleita!  :wink:

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Yyber kevyt modifoffari
« Vastaus #1 : 09.01.14 - klo: 22.07 »
Morjens

Mielenkiintoinen projekti, piti lukea ihan huolella.
Sulla on varmaankin lukitut diffit? Ja ihan Axun omat lukopalat? Googlen konvertterin mukaan nuo painavat 31g kappale joten lukitsemalla diffin jollain muulla tavalla säästyisi varmaankin painoa. Maverick Scout:in diffit voisi sopia, ne on jo valmiiksi lukittu mutta pitää valaa täyteen muovia jotta kestävät.

Poissa -SS-

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.rc-foff.net
Vs: Yyber kevyt modifoffari
« Vastaus #2 : 09.01.14 - klo: 22.19 »
Jep!

Lukitut diffit on ja ihan orginaalit, kestää vaikka mitä! Maverickin sopivuudesta ei ole tietoa,
mutta itse on tamiyan autoihin tullut tehtyä lukkoja eli se on tuttua. Diffin kevennys ei itselle
ekana tullutkaan mieleen, joten hyvä idea sieltä suunnalta, laitetaan listalle jatkoksi!

Nimenomaan kaikki ideat ovat tervetulleita, näistä saa paljon intoa projektiin ja toivotaan,
että lopulta päästään tuohon tavoitteeseen  :cool:

Poissa topcat

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Yyber kevyt modifoffari
« Vastaus #3 : 10.01.14 - klo: 09.23 »
Viimeisiä grammoja voisit saada pois vaihtamalla teräksisiä ruuveja titaanisiksi:

http://rc10.fi/index.php?topic=79831.0

Poissa Volvospede

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Yyber kevyt modifoffari
« Vastaus #4 : 10.01.14 - klo: 09.34 »
Korista voit leikata ikkunat auki ja reijittää lavanpohjaa ulkonäön kärsimättä juurikaan. Muutama gramma ja ne aika ylhäältä. Jonin lukkovinkki oli tosi hyvä kun se on myös pyörivää massaa, niin vaikuttaa tohon tehojen riittävyyteen aika lailla. Sit servoista voi saada painoa pois, en nyt aamu-unisena nähny oliko tossa servoja mainttu mitä siellä nyt on.

Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)

Poissa Veskuvaan

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Yyber kevyt modifoffari
« Vastaus #5 : 10.01.14 - klo: 23.55 »
mites olisi tämän tyylinen puoli keppi runko
Tarpeeks ku purkaa nii 16 autoa menee yllättävän pienee tilaa...

Poissa -SS-

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.rc-foff.net
Vs: Yyber kevyt modifoffari
« Vastaus #6 : 11.01.14 - klo: 11.09 »
Kevennystä varten on tiedettävä tarkemmin eri osien painot, joten laitoin auton osiin (paitsi akseleita ja lootaa)
ja täten sain tarkemmin tietoon mikä painaa mitäkin.

Eritellyt osapainot tällä hetkellä: (grammoina)
- laparenkaat.............265
- etuakseli.................188 (ohjauslinkkeineen, xr10 modattu akseli)
- moottori+pinjoni.......167
- taka-akseli................132
- 3s 1000mAh lipo.........91
- voimansiirto...............86 (slipperillinen)
- kori..........................77
- iskarit big boret..........62
- servo.......................58
- ruuvit, mutterit..........56 (pl. ei akseleista eikä laatikosta)
- kardaanit..................50
- nopari......................47
- runkolevyt................42
- alalinkit axun alut.......36
- ylälinkit....................15
- servo/akkuteline........13 (+1 tarranauha)
- voimansiirron pohja......9
- vastari......................8
- nopari/vastariteline......6
- rungon tukimuovit........6
- 4-link aluteline............6

= 1420g

Tuosta on hyvä alkaa kartoittamaan erilaisia kevennysmahdollisuuksia, niitä nimittäin löytyy yhä suhteellisen kivasti.
Runkorakennehan on jo suht kevyt, koska sisällä ei paljoa mitään ole, mutta runkolevyt on painavaa 3mm alua.
Jo alutaka 4-link telineen ero alu -vs- hiilari oli 3g, joten hiilarina runkolevyistä säästäisi ehkä jopa 10g/levy?
Samaten iskareista saa 22g pois, kun vaihtaa big boret modattuihin scx10 iskareihin. Toki vieläkin kevyempiä on,
mutta jousituksen toimivuus on myäs tärkeässä roolissa.

Joitain ruuveja pystyy lyhentämään ja 4-8 jättämään pois, kun yhdistää muutaman asian... Ensimmäisenä varmaan
näitä autonosia kevennetään/vaihdetaan keveyempiin mitä pakissa. Sen jälkeen alkaa todenteolla sähköjen mietintä,
että millaisia ratkaisuja sieltä voisikaan löytyä...



Diffistä: se lukkopala on puntarilla 13g, joten siinä ei isoa hyötyä saa, vaikka ns. "liimalukon" tekis.
+ ongelmana se, että tuossa orginaalissa on vetareille urat, jonne se asetetaan ja se on pakko olla.

Servo: perus 58g, mutta miettinyt jopa 1/18 kokoista, niitä on 20g luokassa ja vielä 5kg väännöllä.
Toki löytyy matalaprofiiliservojakin esim. savöx, sillä lähtee about +10 10g?

Tuollanen puolikeppirunko ei ole tullut mieleen, mutta edessäkin täytyy pitää joustot, muuten ei toimi
kovinkaan hyvin foffitarkoituksessa. Toki avarasti jos ajattelee niin tuo antaa runsaita uusia mahkuja,
mutta etujousituksen puuttuminen voi tai on kohtalokasta  :grin:

Saa ehdottaa listan osien tilalle muita (keveempiä) / ratkasuja. Samoin jos joku tekee hiilarista/kevyestä
matskusta esim. runkopaloja, linkkejä tms.. niin voi ilmoittautua  :wink:

Poissa -SS-

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.rc-foff.net
Vs: Yyber kevyt modifoffari
« Vastaus #7 : 11.01.14 - klo: 19.12 »
Projekti tai auto edennyt siihen tilanteeseen, että lepää pöydällä osina  :grin:
Samalla tuli ihan ajatuksen kanssa funtsittua mahdollisia ideoita, niin hyviä kuin hullujakin!

Heti NYT mahdollista suorittaa kevennykset:
- laparenkaat 65,5g/kpl.............-3 ( yhteensä: 4 renkaan painosta pois)
- taka 4-linkteline hiilariksi..........-3
- alulinkit muovisiksi..................-14 (6 linkin palloa tulee vielä)
- vastarista kuoret pois.............-5,5
- nopari/vastariteline pois...........-6
- korin muuntelu.......................-11
- ax10 kardaanit.......................-10
- noparin sokeripala pois.............-3,5

- yhteensä..............................-56g pois

Nuo muutokset on nyt "kasattu pöydälle". Niillä päästiin pudottamaan auton kisapainoa taas hivenen,
kun laskettu paino on 1366g. Pitää jostain nettikaupasta tilata tarkempi puntari, kun bilteman vaaka
näyttää vaan 2g tarkkuudella, niin pienimpien osien kanssa ongelmaa. Verkkiksessä onkin 0,01g tarkkuuspuntari, joten pitänee
noukkia sellainen huomenna! Korissa on vielä hivenen saumaa rei'itellä yms.. muttei enää hirveen montaa rammaa.

+ vaikka noinkin "hyvin" saa kevennettyä, tulee hieman suojateippiä vastaria suojaamaan + niparikiinnityksiä, joista koostuu
tottakai ikäviä lisägrammoja, mutta pääasia on se, että ollaan keventymässä, eikä painoa tulee lisää  :wink:

Hankintojen kautta mahdollista keventää:
- big boret -> scx10 iskareiksi.....-18
- savöx matalaservo..................-13,5
- 3S 800mAh 45/90C akku..........-13

"Thö" Hullut ideat:
- 1/18 iskarit............................-38 (big boreihin nähden)
- castlen micro sidewinder..........-25 (+ voi poikkasta on/off napin+johdon)
- runko "magic" material.............-12 (+ lähtenee vielä pari rammaa, kun leikkaa tarkasti)
- runkotukien hionta.................. (saanee 1-2g verran pois/tuki)
- kardaanit timmimittaan............. (katkaistaan kardaanit juuri sopivaan mittaan)
- knucklen hienohiontaa/puoli....... (siistitään ja kevennetään ehkä ramma verra?)
- uusi avarampi servo/akkuteline... (saanee 1-5g pois)
- taakse kolmilinkki..................... (4-link tangot pois, samaten 4-link hiilariteline, saa -4g)
- kardaanipäät muovisiksi............ (metalliyoke pois ja vain metalliristi yhdistämään kardaanipäät, säästää ainakin n.5g/pääty, eli jopa 20g)
- turhat ruuvit/mutterit pois........ (määrämittasia, kevyitä tilalle, säästää jotain?)
- 1/18 harjaton motti? teettää ax10 lootaan sopivan mottipukin, kestääkö kone??
- pikkuservo 1/18 sarjalainen? löytyy 5kg / 7,4v suht nopsaa, jaksaako kääntää mitenkä??
- vielä snadimpi ajoakku, tiedossa jo muutamakin, mutta kulkeeko riittosasti virtaa??

Seuraavaksi muutama idea pitää tsekata, että onko mahdollista toteuttaa vai meneekö umpikujaan.
Sitten onkin edessä hieman sähköjen tsekkausta, joissa on tingittävää, mutta voi tulla myös raja vastaan.
Juttu on kuitenkin pitää auto kisakykysenä eikä tinkiä esim. loppupystyn powerista. Sinänsä houkuttava juttu,
että auton painosta se ei jää kiinni, kun 1/18 mosalla ja noparilla oltas 1200g alapuolella, eli kuormaa alle
oman 1.9 kisacrawlerin verran.. mutta miten sit 1/18 mosan saa sovitettua, miten se kestää, miten nopari
kestää...  Vaikka tähän saisi 1/18 sähköt, tulee niistäkin saada sitten se tarvittava irti 1) nopeusjaksolla
2) loppupystyissä,  muuten ne jää vain koukkuun syömään matoa  :grin:

Tässä on monta monessa, mutta pääasia että eteenpäin mennään!

Poissa Master Calgar

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
    • Kultasepäksi käy tieni
Vs: Yyber kevyt modifoffari
« Vastaus #8 : 11.01.14 - klo: 23.50 »
Kevenisikö sähköosien kuorista pois siten, jos esim vastariin laittaisi sitä kumilitkua, joka kuivuttuaan kovettuu, suojaksi? En muista ko. aineen nimeä, mutta sellaista, millä jengi vesitiivistää omia sähköjään ja mitä sähkärit joskus tuntuvat käyttävän...

Nopari ja vastari tuollaisella, niin olisiko kevyempi kuin teippisuojus? En tiedä, kunhan on ajatus vain  :tongue:
Katon kautta mutkasta ulos ja oikopolkua hakemaan!
[Slash 4x4 Platinum][Xray T4][Axial SCX-10][TLR 22SCT][Xray XB9E]

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Yyber kevyt modifoffari
« Vastaus #9 : 12.01.14 - klo: 10.26 »
Renkaat näyttivät olevan suurin yksittäinen massa.

Voiko renkaita keventää esim tekemällä reikiä kulutuspintaan tai jotain?

Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa -SS-

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.rc-foff.net
Vs: Yyber kevyt modifoffari
« Vastaus #10 : 12.01.14 - klo: 10.46 »
Kevenisikö sähköosien kuorista pois siten, jos esim vastariin laittaisi sitä kumilitkua, joka kuivuttuaan kovettuu, suojaksi? En muista ko. aineen nimeä, mutta sellaista, millä jengi vesitiivistää omia sähköjään ja mitä sähkärit joskus tuntuvat käyttävän...

Nopari ja vastari tuollaisella, niin olisiko kevyempi kuin teippisuojus? En tiedä, kunhan on ajatus vain  :tongue:

Tuo varmasti olisi hyvä ratkaisu, mistähän voisi ostaa ko. litkua?
Teippikään ei mahdottomasti paina, mutta liimapintaan tarttuu hiekkaa, joka nostaa painoa.
Tuo "maski" samalla suojaisi komponentit, tosin lämpöjä joutuu seuraamaan.

Renkaat näyttivät olevan suurin yksittäinen massa.

Voiko renkaita keventää esim tekemällä reikiä kulutuspintaan tai jotain?

Renkaiden osalta on saavutettu maksimit, nimittäin normaalisti 1/10 foffarissa ajetaan
keskiarvollisesti n. 130g renkaalla x4 = 520g... Joten renkaiden osalta ainoa mahdollinen
kevennys on poikkasta muutama "puola" vanteesta, kun tuo koostuu kuudesta.
Muuten ei kyllä kevene enää renkaiden osalta  :grin:

Poissa -SS-

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.rc-foff.net
Vs: Yyber kevyt modifoffari
« Vastaus #11 : 12.01.14 - klo: 19.47 »
Jälleen nikkaroitu ja auto taas välillä kasattu ajokuntoon ja ajeltu lattialla.
Jottei olisi tätä spekulointitekstiä koko aikaa, niin lyödääs "shokkikuvat"  :D


Kori kuvassa väärinpäin, mutta akselit vaihtaa vielä puolia joustojen kera...


+21g, joka tulee kun kolmeen muuhun liimataan 12 lapaa/rengas = 1256g  ;D

Tänään päätin kasailla autoa noilla kevennysideoilla mitä löytyy ihan omasta takaa, ennenku aletaan törsää kevennysosiin.
Pari isoa kevennystä tuli iskareiden ja akun vaihdosta, alkutilanteeseen nähden hulppeet -77g. Ruuvit ja mutteritkin keräsin
kasalle ja vaihtelin keveempiin ja poistin turhia. 4-link teline ja linkit katos ja tilalla 3link. Paljon pikkumuokkauksia, joista
sitten kertyi yllättävänkin iso siivu painosta pois  :)

Servoksi istu futaban vakio, joka sekin kevennytti autoa -17g. Voimakin tippu, kun ennen oli 30kg, niin nyt 6,48kg vääntävä,
mutta suht asiallisesti se siihen nähden kääntyy. Nopeutta ei ole, mutta se on tiedostettu juttu ja toisaalta ei mikään pakollinen ollakaan.
Punnittaessa huomasi, että iskarit menee hieman pohjaan, kun se yks painavista asioista on siellä keskellä, 167g moottori...

Seuraavaksi/nytkin on haussa 540 kokoinen, mutta kevyempi TAI 540 kuorille rakennettu pienempi moottori. Tuo on nyt painavin
yksittäinen kohde, jonka keventäminen olisi toki kivaa, mutta parantaisi myös herkkien jousien taakkaa. Korista on vielä leikattavissa,
jahka saa akselit käännettyä ja summailtua muut osat paikalleen.

Lopulliseen painoon tulee toki vielä pari pikkuniparia ja tarranauha akulle, mutta muuten kaikki on kyydissä.
Ei se auta kuin jatkaa ja alkaa etsimään tosissaan keveempää konetta, että 1200g raja paukkus!  :D


Poissa kenzu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Yyber kevyt modifoffari
« Vastaus #13 : 12.01.14 - klo: 20.47 »
En omista vaakaa mutta luulen että tämä moottori painaa huomattavasti vähemmän kuin nykyinen koneesi.
Eli Velineon® 380 Brushless. Liikkuttaa kyllä todella kiitettävästi 1/16 kokoista autoa 3s:nä.
Esim. pikku revoa mikä painaa noin 1100g ilmeisesti ilman akkuja.

Eipä näköjään ollutkaan niin hirveen kevyt pienen googletuksen jälkeen... 140g...
« Viimeksi muokattu: 12.01.14 - klo: 20.52 kirjoittanut kenzu »
Hpi Savage XL Flux (8S) Castle XL2 & 780KV, Team Durango DESC410R Castle MMM & 2200KV, Traxxas E-Revo 1/16

Poissa -SS-

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.rc-foff.net
Vs: Yyber kevyt modifoffari
« Vastaus #14 : 12.01.14 - klo: 21.32 »
Alle kilon modifoffari?
1256 - 1000 = 256g, mistä tuon saisi kevennettyä?

- nopari............................nyk. 47.........tul. 22.........-25g (muutama gramma lähtee vielä johtoja lyhentämällä)
- moottori.........................nyk. 165........tul. 38.........-127g

Runkolevyt: 42g + jatkopalat 6g + ruuvit ?g
AX10 rungossa ei riittänyt paikat noille pienemmille iskareille, joten jouduin jatkopalat laittaa + tuplaruuvit ja mutterit
ja se tuotti painoa.. Hiilikuidusta kun tekisi ax10 muotin mukaan identtiset + tuon jatkopalan piirtäs samaan aihioon,
niin säästöä syntys varmasti 10-20g. Omateko "magic material" tarjoaa vain reilun -12g kevennystä
ja en voi olla varma kestääkö...  :D

Servo: 41g
Nyt servona futaban vakio, joka potkii 6,48kg voimalla. Paljonko tuosta voi vielä pudottaa sitä en tiedä, mutta
keveyden nimissä on kokeiltava. Paras saatavilla oleva olisi 18,3g, joten nykysestä saisi hulppeat -22,7g pois.
Kyseinen servo sykkii 6v virralla 0,15s nopeutta, holding torquessa 9kg ja dynamic torquessa 4,5kg.

Kori: 66g
Alkuperäinen kori ei tähän enää sovi, joten korimarkkinat on auki. Axiaalin peruskori sopis, mutta kaipaa siten vielä kevennystä.
Hieman saa keulaa ja perää lyhennettyä, kun lopullisesti asettuu paikalleen. Sitten muutamia reikiä/aukkoja, 5-10g.

Kardaanit: 40g
Metalliset päät vaihtais muovisiin ja jättäs vain metalliyoken "ristin" metalliseksi väliin. 4 päätyä, joten säästöä about ainakin -10g?
Lisäksi voi leikkoa määrämittaan ja näin poistaa ylimääräiset, säästänee ehkä?

Servo/akkuteline: 9g
Nykyisen voisi hyvin poikkasta keskeltä, jolloin toimisi vain servotelineenä ja akun kiinnitys sijoittuisi ihan akselin päälle.
Tosin voi olla, että mikäli pikkuservo tulee autoon, niin koko teline häviäisi ja saisi painon näin ihan akselin päälle  ;)
Säästöä täten siis ihan randomisti puolet -4-9g.

Diffien lukot:
?g
HD-lukkojen tilalle vakiot, niin kevennystä saadaan aikaiseksi n. -11g.

Voimansiirto: 86g
Nykyinen slipperillinen painava eli 86g. Slipperitön olisi 73g, joten tuosta säästäisi -13g.

Stinttiakku?
Jokaiselle kisajaksolle oma akkunsa 3S ja mahd. pieni mah, säästää grammoja, mutta pitäs saada kuitenkin riittävästi myös ulos?

Ylä-ja alalinkit: 22g & 15g
Jos tekis määrämittaan hiilikuidusta säästäis jotakin?

= noin -227g, vielä tarvitsee keventää 30g, niin menis alle kilon  :D

Tuossa nyt omat ajatukset tältä erää. AX10 akselikuoria on muutamia tässä, joita voi koittaa keventää myös.
Renkaista ei saa kuin 3 puolaa poikkastua, mutta jäänee hyöty niin pieneksi, että ehkä ne pidän paikallaan.
Vetareita voisi hioa - samaten knucklen ylijäämät ja saada gramman tai pari kevennettyä, mutta jostain pitäs
keksiä vielä kymmeniä. Yksi olisi sellainen kevyt kori, jonka vain maalais kevyesti, säästäs kenties nykysee 10-20g?
Sitten lisää keveempää ruuvia/mutteria, saanee pari rammaa pois?

Poissa -SS-

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.rc-foff.net
Vs: Yyber kevyt modifoffari
« Vastaus #15 : 15.01.14 - klo: 19.12 »
Tänään tuli rakennettua protoversio mottipukista tuolle 58g ulkopyörijälle  ;D
Axiaalin omaa ideana käyttäen valmistin prototyypin, jossa mottikiinnitys pikkumosan mukaan.


Tuommonen modakki ja ensiajot tehty monena eri versiona ja kesti kone leikin jopa pukkikin, kestävämpi siis rakenteluun..
Ps. tuo pinjoni on ruuviton ja laiteltu tuohon kohtaan kiinni, joten elkööt hämätkö, testin kesti!


Tällä koneella, moottoripukilla ja jouduin sokerinpalatkin laittaa, niin paino vielä melko korkea 1149g   :undecided:
Mukaan on laskettu kaikki ajoontarvittava myös vielä liimaamattomat lavat.

Otin eilen kuitenkin varaslähdön tuon motin toiminnan suhteen. Nyt oli kiinni 3800kv kone ja pinjoni 11.
Tilattu jo 5000kv ja 12, 15 sekä 18 pinjonit. Niin ja se mosa on 20g kevyempi kuin kokeilussa ollut  :grin:

Seuraavia kokeiluja/kehittelyjä:
- castlen micro sidukan kokeilu tässä (-25g)
- pikkuservon testaus (-23g), nyky servo/akkulevy pois ja miniservolle oma teline tilalle alemmas (-6g)

Lisäksi on moniakin ideoita. Todennäköisesti vaihdan koko etuakselin ja laitan axun CVD:t tähän, jollon tulee axun peruspalikat,
mutta vetarit siis kääntyy riittosasti tässä. Siinä säästänee grammoja, mutten spekuloi paljonko. Omateko runkokin on piirrettynä
ja laskeskelin, että nykystä runkoa -20g keveempi  ;) Kävi myös mielessä poistaa lexan kori ja rakentaa tuosta
samasta matskusta suoraan ns. paneelikori. Nykykori, runko ja palat painaa 110g, joten täytyy laskeskella paljonko voisi saada
etua, jos koko rungon+kehikon tekis samasta matskusta.

Olkoon siis seuraava painopäivitys alle 1100g!  :wink:

PS. Suuret kiitokset Miksu L, jolta sain koneen ja vinkkejä!  :azn:

Poissa -SS-

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.rc-foff.net
Vs: Yyber kevyt modifoffari
« Vastaus #16 : 18.01.14 - klo: 19.17 »
Jotain uutta taas!

Etuakselin on nyt purettu osiin ja punnitsin osat erikseen, jotta saa tarkemmat tiedot eri osien painosta.
Tässä etuakselissa onkin jo valmiina peruslukkopala ja vetareina CVD:t.

9,8g....................vihreä ax10 linkki+linkinpäät (tilalle tulee toinen snadimpi)
9,5g....................ckrc alukääntölinkki (tilalle tulee toinen snadimpi)
12,5g..................ruuvit ja mutterit akselista
1,5g x2................aluhexit
0,1g x2................pintap
12,3g x2..............cvd vetarit
24,3g..................akselikuori takaosa, laakerit ja 3-linkosa
16,4g..................akselinkuori etuosa
12,9g x2..............aluknuckle+laakerit (vaihdetaan ax10 muovisiin)
2,5g x2................ax10 muovihubi
34,6g..................ax10 diffi, vakio lukkopalalla
11,5....................diffin pinjoni+tanko

......................................177,2g
osakasana punnittuna.........178,9g
kasassa punnittuna.............179,2g

Kyseinen 0,1g tarkkuudella punnitseva puntari tekee siis jonkinverran heittoja.
Pitäisi saada vielä tarkempi puntari, jotta näkisi vielä tarkemmat painot. Nyt
heittoa kertyy osina punnittuna -vs- kasattuna jopa 2 grammaa...



1100,1g keventelyyn:
40,0g...omat runkopalat+kori samasta aihiosta
10g......550 akun tilalle 400mAh
6,7g.....rungon jatkopalat pois
6,0g.....hiilari servo/akkuteline pois
?g........miniservosta johto lyhennellen
?g........knucklet vaihdetaan muovisiin
?g........kääntölinkit optimiin
?g........castlen micro sidukan moottoriliittimet pois ja juottaa suoraan moottoriin + on/off pois + servojohdon lyhennys
?g........taka-akseliin vakiolukkopala
?g........spurrin keventämistä, lisää reikiä kehälle
?g........taka-akselin tolppien poikkasut
?g........akseleiden hiontaa
?g........kardaanit timmimittaan
?g........kardaanipäät muovisiksi

Randomisti koottu eri vaihtoehtoja joista saisi painoa pois. Isoimman mahkun antaa runko+kori,
joka on juuri piirtelyssä paffille. Yhdistettynä niistä saa hyvät runkopalat + foffikorin ja kevyestä
matskusta tehtynä arvioin ainakin -40g keventymisen. Nykyrunko+kori kaikkineen on n. 110g.



Tulipas otettua pahvia esille ja piirrettyä tulevaa runkoa/koria 1/1 mitoille...
Tässä siis esitellään uutukainen eli V Productions LW1401  :cool:


Hyvin kevytrakentinen LOOK eli kylkipaloina toteutettava runko+kori yhdistelmä. Kyljet yhdistetään välituilla ja perä, katto,
nokka peitetään max kevyellä paneelilla/hyväksi todetulla kevyellä pinnalla.


Hieman muutamien osien sommittelua ja näkee samalla miten sopii runkoon.

Wheelbase asettuu 290mm ja kun painolla haetaan keveyttä, niin itse LOOK on sitä myös.
Kokonaiskorkeus renkaineen on hurjasti vain 145mm +-0, riippuen mihin asentoon iskarit asentaa.
Iskareille tuli piirrettyä lisäksi ns. "kaarisäätö", jossa kulmaa voi vaihtaa nopeasti. Tuon sisällyttäminen
runkokoriin vaatii pienet suorakulmapalkit ja pienen korotuksen nokkapellin tasosta, mutta mahdollistaisi
jatkossa myös erilaisten iskareiden käyttämisen. Pitää kummiski vielä hioa tuota...  :wink: Se rakentuisi
ns. "korin" yläpuolelle ja sitä voisi todella nopeasti säätää esim. ennen 2 jaksoa.

Runko on suunniteltu renkaiden halkaisija huomioonottaen. LOOK tahdotaan foffimaiseksi, mutta samalla
pyhittää keveydelle ja säätövarojen osalta monipuolisuudelle. Aiempi runko+kori painavat n. 110g,
joten tuleva keventää reilusti auton kokonaispainoa. Kylkipalat painavat arviolta 20-30g/puoli,
siihen tulee lisäksi tukipilarit, joita on ainakin 6kpl:tta (axun vakiot 4,1g/kpl x6 = 24,6g) ja tämän
lisäksi tulee vielä todella ohuet paneelit perään, kattoon ja nokkaan. Paino spekuloiden täten
70-100g. Täten se 40g tavoite voi olla vain haavetta, mutta kaikki ratkeaa, kun saa uuden rungon
tuottoon ja pääsee puntarille. Lisäksi tukipilareiksi on ehdottomasti löydettävä kevyemmät vaihtoehdot.

Mut täst jatketaan!  :wink:

Poissa -SS-

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.rc-foff.net
Vs: Yyber kevyt modifoffari
« Vastaus #17 : 20.01.14 - klo: 20.30 »
Vapaapäivä omistettiin tämän projektin edistämiseen ja sitä edistystä on todellakin tapahtunut!

Aamusta laskeskelin autoon tarvittavat ruuvit ja mutterit, joita tulee nyt sitten kevyempänä. Muttereissa luotan ihan muovisiin ja ruuveja tulee alumiinisinä.
Tällä muutoksella saadaan jopa ihan axussakin 10-30g keveyttä, riippuen kuinka paljon orginaaleja käyttänyt. Aamusta skannasin myös V Productions LW1401
rungon tietokoneella ja pistin piirrellen tietokonemuotoon.


Seuraavaksi olikin luvassa pahvipiirroksen leikkely ja siitä uusintapiirrosta "magic materiaalille"...


Pahvipiirros siirretty toisella materiaalille ja leikkely ihan käsivermein, protyyppi kun on kyseessä.


Yllätyin itsekin, että yksi kylkipala on näinkin kevyt  :D


"Melkein" symmetrinen runkoproto koottuna.


59g: 4 runkotuella, pohjalevyllä ja vielä tähän kokeiluun painavilla ruuveilla + muttereilla.
(runkotuet axun vakiot, ei kauniita, mutta nyt kevyimmät vaihtoehdot vielä; hiottuna 2g/kpl)


Sitten aletaan kasaamaan, tarkoituksena saada painokuntoon illaksi!


Miltein ajokunnossa, muttei aivan, painoa päästiin silti puntaroimaan, että minne sattuu heilahtamaan...


961g + paneelit= 3,1g, 2x servon kiinnitysruuvia= 1,5g, muutama sähköjen kiinnitysnipari/tarra + paneelien kiinnitykset
- kevyempi moottori, kevyempi akku, sähköjohtojen kutistus, muovimutterit ja ruuvit, perän muovikardaanin
määrämittaan lyhentäminen, etuakselin aluknucklen vaihto muoviseen, servopäädyn 3 turhan osan poisto
ja onhan noita muitakin jekkuja vielä tiedossa!


Maavaraa tässä 64mm, mutta tulee laskeutumaan about 50mm tienoolle, jahka kolmilinkit sekä iskarit
löytävät lopulliset (hyvät) paikkansa rungosta. (kuten mallipiirroksessa)


Joustoja renkaan verran eli about 100mm. (huom. 3-linkit ei vielä kiinni)


Pikkuservollekin ideoitu jo paikka, ellei tähän, niin pari senttiä oikealle viistosti akselikuorta vasten.


Sähköjä: noparista poistetaan liittimet ja juotetaan suoraan moottorinjohtoihin. Akku vaihtuu vielä
10g pienempään ja tuo keveempi 5000kv moottori tulee nykysen tilalle.

Auton akseliväli on nyt 290mm ja tuohon sen alunperinkin suunnittelin. Tarpeen mukaan sitä voi sentillä-parilla pidentää,
mutta tähän runkoon saa ainakin hyvin ihan tuolla mitalla. Näyttää vahvasti siltä, että auto ei enää nouse yli kiloon,
kun puuttuvat osatkin on jo laskettu mukaan. Suurimmaksi haasteeksi voinee sanoa miniservon kiinnittämisen etuakseliin,
mutta siihenkin on tosiaan jo pari mahdollisuutta, joten onnistuu varmasti. Autossahan ei ole vielä kevyempi moottori
kiinni, vaan laittelen sen jahka saan siihen sopivat pinjonit. Siitä ja tulevasta akusta tulee n. -30g säästö. Niin ja ne
mutterit+aluruuvit, joten eiköhän tämä seuraavan kerran starttaa alle kilosena  ;D

Ps. nyt rungossa 4 runkotukea + kolmilinkit, mutta etuosaan laitan vielä yhden + 2,0g + ruuvit + mutterit, koska joustaa
tällä runkomateriaalilla siitä kohtaa turhan paljon. Muuten todella tukeva ja tuolla lisätuella ajettavissa!  ;)
Hiilikuitusena saan tämän myös teetettyä, nyt odotan arviota mitä painaa sama aihio hiilarina..

Jatketaan! Josko tulevalla viikolla kasalle ja viimestään sunnuntaina loppupainoa ajossa, kenties...

Poissa kenzu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Yyber kevyt modifoffari
« Vastaus #18 : 20.01.14 - klo: 20.46 »
Toi sun "magic materiaalille" näyttää ihan 3mm Forexilta...
Koita tehdä toi runko 2mm Dipondista.
Hpi Savage XL Flux (8S) Castle XL2 & 780KV, Team Durango DESC410R Castle MMM & 2200KV, Traxxas E-Revo 1/16

Poissa -SS-

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.rc-foff.net
Vs: Yyber kevyt modifoffari
« Vastaus #19 : 20.01.14 - klo: 20.53 »
Toi sun "magic materiaalille" näyttää ihan 3mm Forexilta...
Koita tehdä toi runko 2mm Dipondista.

Jep, tuo "magic" ei ole mitään pomminkestävää, mutta oikein tuettuna kenties kestää..  :grin:
Meinaatko että muovi-alu-muovi 2mm diponddi ois keveempää tässä? Hiilarista saan teetettyä
2mm kylkilevyt, sen painoo odottelen että minne asettuu, se kestää ainakin crawlereissa ihan kisatasollakin.

3mm dibondia tuli aikoinaan töissä työstettyä ja kyllä sekin kestävää on.

Poissa kenzu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Yyber kevyt modifoffari
« Vastaus #20 : 20.01.14 - klo: 22.51 »
Jep. Sitä juuri. Luulen että vois tehdä rungosta siromman.
Saahan tuon laskettua mitä toi tulis painamaan tosta materiaalista.

Faktaa Dipondista. Alumiinikerroslevy Dibond
Pintakerrokset 0,30 mm alumiinilevyä ja sisus polyeteeniä.
kevyt ja jäykkä rakenne; 2 mm 2,9kg/m2 ja 3 mm 3,8kg/m2
Vastaavanlaisia levyjä on monella mutta tolla nimellä ehkä tunnetuin.
Muistan nähneeni myös samantapaista levyä mutta väli oli kennolevyä mutta oli muistaakseni 3mm paksua.
Hpi Savage XL Flux (8S) Castle XL2 & 780KV, Team Durango DESC410R Castle MMM & 2200KV, Traxxas E-Revo 1/16

Poissa -SS-

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.rc-foff.net
Vs: Yyber kevyt modifoffari
« Vastaus #21 : 02.02.14 - klo: 18.31 »
Tänään on saatu päätökseen projekti, jossa lopulta lähdettiin hakemaan alle 1000g painoista modifoffaria.
Auto on nyt ajokuntoinen, kääntö parannettu ja 1mm muovipaneelitkin korvas pahviset  :D
Kuvista voi poimia muutoksia ja alempana sitten pientä koostetta...




Etuiskarit "niiaa" vähän liiaks ulospäin eli fiksaillaan niitä vielä..








Kääntö CVD-vetareilla yllättävän hyvä!


Verrattuna "normikokoseen" modified luokan autoon.




Kisakunnossa 972g

Tosiaan pikakelaten parit viimepäivät, joina tämä sai lopullisen muottinsa, niin sanottakoon seuraavaa.
1/18 servon kääntösäde ei riittänyt tähän projektiin, sillä se kääntösäde ei olisi kovinkaan suorituskykyinen foffissa.
Tilalle siis tuli perus 1/10 kokonen vakioservo, joka toi +20g lisää. Tuolla auto kääntyy nyt maximinsa (sen mitä
axun cvd:tkin kääntyy). Nopeushan ei servolla ole ihmeellinen, mutta silti ihan ok, kun hiekalla pääsee ajelee.
Paneelit vaihdoin peruspahvisista 1mm muovisiin, nekin painavemmat, mutta vähän tukevammatkin, eikä sade haittaa  :D
Aluruuveja ja muovimuttereita viljeltiin autoon niin paljon kuin mahdollista. Ihan kaikkia ei saatu, kun 25 ja 30mm pitkiä
ruuveja ei ollut eikä 6mm, mutta aika hyvin silti. Spurrista vähän "turhaa" muovia myös pois, himmeet 0,8g! Muuten
ei kevennyksiä sinänsä tullut, vaan tosiaan normiservo, servo/akkuteline, kolmilinkin päälle nopari/vastariteline ja
niparia + kiinnityskamppeita. Osat paikalleen ja menoks, ensajot (sisällä) tehty ja auto pelaa hyvin, odottaa kovasti jo
keväisiä hiekkarinteitä!  8)

Mietintämyssystä:
3S 400mAh 35/70C kyykkäsee täydellä kaasulla hiukkasen, joten hieman isompaa akkua kokeillaan (sen verran mitä painoo voi nostaa).
Etuiskarien välipalat ja kulmat hiotaan, jahka päästään ajaa ihan hiekalla, nythän ne "niiaa" hieman ulommas mitä olisi tarvekaan.
Servoksikin saattanee vaihtua ihan normipainonen ja hieman voimakkaampi, koska painon suhteen on mahku laittaa, kunhan auto pysyy
alle 1000g, niin kaikki on hyvin  ;) Muuten ei isompia muutoksia vielä tehdä, vaan otetaan ajoon ja ruvetaan hakemaan jonkinlaista
ajosetuppia, josko ei ihan viimeseks tällä jäis kisoissa?  :D

Lisäkevennystä?
Tätä tehdessä totesin, että alle 900g olisi myös saavutettavissa, mutta se vaatii jo hieman hiontaa ja hauskoja "kikkoja". Jahka joku muu
rakentaa modifoffarin, joka on alle 1000g ja tulee samalle viivalle ajamaan foffia, niin sitten voin alottaa "vaihe II" keventämisen, mutta
sitä ennen ei ole tarvetta. Tulin myös kokeilleeksi 1/18 losin crawleriakseleita projektina, mutta kun osia iskin puntarille, niin äkkiä siinäkin
paino nousi 700g ilman ruuveja, sähköjä ja monia osia. Voisi säästää about 100g suoraan + hifistellen lisää, mutta ei ole varmuutta miten
losin 1/18 crawlloota kestäisi 5400kv castlen 1/18 mosaa, miten välitykset tykkää kovasta vauhdista ja... Anyway, nyt ollaan saavutettu
päämäärä ja nyt aletaan kehittämään auton suorituskykyä, unohtamatta painoa eli tämä ei koskaan liho kilon puolelle, ei koskaan!  ;D

Kevennysfaktoja:
- renkaiden osuus projektissa painonsuhteen on VALTAVA
- samoin käytettävä moottori
- lisäksi akselit, jos 1/18 akseli+lootan saa toimimaan/kestämään = säästää painoa!

Omassa projektissa omatekorenkaat auttoivat todella paljon tuon alle kilon haaveen saavuttamisessa. Myös vinkit helikopterimoottorin
käytöstä otettiin "hulluutena", mutta hyvin on jerkkua ja ennenkaikkea keveyttä! Aika näyttää miten projekti saa jatkoa, nyt jäädään
odottelemaan kevätaurinkoa, joka sulattaa mehukkaasti hiekkakuoppia  8)

Kiitos kaikille vinkeistä, tiedoista ja kiitos seuraamisesta.
To Be Continued...

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Yyber kevyt modifoffari
« Vastaus #22 : 03.02.14 - klo: 00.00 »
Voin tehdä helposti ja nopeasti sinulle rungon.
Voin tehdä tarjouksen sinulle jos niin haluat.
Löytyy 2.2mm paksua ristokudoista tavaraa nyt ja varmasti lähtee painoa pois.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa -SS-

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.rc-foff.net
Vs: Yyber kevyt modifoffari
« Vastaus #23 : 08.02.14 - klo: 22.20 »
Eka kisa takana ja kyllä yllätti 5000kv ulkopyörijä helimosa mutki!
DS 3S 550mAh 45/90C akulla ja pikkuliittimillä irtos hienosti jerkkua!
Kisakunnossa 981g!

RC Foff - Modified Class Car - Lightweight First Comp TWF2014

Lisää juttua tarkemmin täältä: http://rc-foff.net/smf/index.php?topic=4796.0

Poissa Miksu L

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Yyber kevyt modifoffari
« Vastaus #24 : 08.02.14 - klo: 22.56 »
Kappas vaan, EMAX polskuttaa autoa hienosti eteenpäin. :azn: Niin mikä nopari tuossa nyt oli käytössä?

Poissa -SS-

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.rc-foff.net
Vs: Yyber kevyt modifoffari
« Vastaus #25 : 08.02.14 - klo: 23.08 »
Kappas vaan, EMAX polskuttaa autoa hienosti eteenpäin. :azn: Niin mikä nopari tuossa nyt oli käytössä?

Juu, kuljettaa varsin mallikkaasti tuo 5000kv, jos ois hivenen tehokkaampaa saatavilla, niin ottasin.
Itseasiassa pistin menee viestiäkin, onko noita esim. 5400 taikka 6000kv, ois sit aika passeli.

Noparina tuossa on castlen micro sidewinder ja pelas ihan A-luokkasesti ainaki tänään  :wink:

Potkua toki jo tollasenaan "sutivaan" talvikisaan hienosti, joten ei voi kun olla tyytyväinen.
En ihan heti olisi uskonut, että voi ns. "oikeesti" pistää edes vähän kampoihin ihan oikeille rc-foff autoille,
mutta niin se teki ja yllätti kyllä muutkin  :azn:

Poissa -SS-

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.rc-foff.net
Vs: Yyber kevyt modifoffari
« Vastaus #26 : 24.02.14 - klo: 17.55 »
Noniin!

5750kv harjaton inrunner moottori tilattu! Painoa tosiaan vain 4g enemmän kuin nyk. 5000kv harjaton ulkopyörijä.
Samalla tuli pinjoneiksi otettua 18 lisäksi 20 ja aiempi 15 jo löytyy. Hobbylinnasta bongasin myös 26:n, mutta
kokeillaan nyt ensin 18/20, josko ne antas nyt sopivasti vauhtia, unohtamatta sopivaa vääntöä.

Tänään lähti myös testipiirros eteenpäin eli hiilikuidusta tullaan tekemään kylkipalat sekä ainakin moottoripukki.
Mahdollisuuksien mukaan hyödynnetään "hukkapalatilat" ja tehdään muitakin simppeleitä osia, katsotaan nyt...
Niin ja runkopaloista tulee paljon "sirommat" mitä nyk. styreenipalat ovat, kun kestävyyttä tulee, niin on varaa
hieman kaunistaa ulkoasua  :wink:

Seuraavaan kilpailuun on liki kuukausi, joten tässä ehtii hyvin kehittää autoa ennen seuraavaa mättöä.
Edelleen pysytään alle 1000g painossa, mutta parannellaan osia ja kehitellään sitä sun tätä. Laittelen
lisää juttua, kun saan konkreettisesti jotain edistystä aikaiseksi  :smiley:

Poissa -SS-

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.rc-foff.net
Vs: Yyber kevyt modifoffari
« Vastaus #27 : 26.02.14 - klo: 21.49 »
Doddii, edistysaskelia taasen!


Tänään saapui Vertical Hobbystä 5750kv harjaton inrunneri sekä 18 ja 20 pinjonit, kiitos sinne!


Mottivertailua: ylimpänä ulkopyörijä, sit castle ja tuo uusin. (autossa kii oleva sinine ulkopyörijä suht samankokone ku tuo violetti)


Tässä piirrellään matskuja tuotantoa helpottavaan CAD-muotoon, DraftSightilla.

Tosiaan tänään ilokseni saapu verticalilta osia ja tuo odotettu mosa pääsi heti puntarille/mittailuun. Painoa on vain 40,8g,
joten sitä ei täten tule kuin 2,8g lisää aiempaan verrattuna. Lisäksi reikävälit on samat tässä uudessa ja nyt kiinniolevassa,
joten tuotahan pääsee nopeasti koeajamaan  ;) Pinjoneita tuohon on nyt 15, 18 ja 20, joten odotan innolla mitä tuolla
moottorilla ja 20 pinjonilla saadaan aikaseksi!

Kylkilevyjen teko tyssäsi Adoben Illustratorin ja CAD:n "emme tykkää toisistamme" tilanteeseen. Toinen softa tehty toisenlaiseen
tarkoitukseen ja toinen toisenlaiseen, eikä niiden synkkays onnistu. Noh, hätähän ei ole paha, sillä softa, jolla nuo leikataan on
30pv ilmaisversionakin, täten latasin 2D CAD:n DraftSight ja aloin opettelemaan... Niin paljoa ei perusidea, työkalut ja tekeminen
eroa illuun nähden, etteikö siitä olisi ollut erinomaisesti hyötyä. Teinkin jo ekaversion (kuvassa) ja laitoin "tehtaalle", josta tuli
vastaus "Jep nyt rokkaa!!". Viikonloppuna teen tuosta finaaliversion ja laitan tuotantoon, niin saadaan eka hiiliversio testiin  :wink:

Lauantaina on tarkotus suunnata säkylään tekemään tällä autolla kultaakin arvokkaampia hiekkatestejä, KUN SE ON JO NY MAHDOLLISTA  :grin:
Tarkoitus LA kokeilla nykysellää pitävällä hiekalla ja SU sitten tuo uus mosa kiinni. Samalla viikonloppuna aherretaan kylkipalat ja suunnittelussa
on teetättää samalla omamallinen akku/servoteline sekä muutama muukin osa, joita en vielä paljasta.

Huomenna akkuja lataukseen, autoa nippuun ja lauantaina arvokasta kokeilua hienolla hiekalla, siitä sit videoo tottakai!  :cool:

Ps. meinas unohtua! Tilasin just savoxin matalaproffuservon, se ei tuo kun 4g nykysee lisää, mut on 3kg voimakkaampi ja pirusti nopeempi ku nykynen  :azn:

Poissa -SS-

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.rc-foff.net
Vs: Yyber kevyt modifoffari
« Vastaus #28 : 23.03.14 - klo: 19.07 »
On jäänyt tänne päivittäminen "hieman" taka-alalle, mutta edistystä on siis tapahtunut
todella paljon ja Lightweight II autokin jo tehty ekaan versioon. Pidemmittä puheitta
kiritäänpä aika muutamana kuvana...


Castlen 5400kv harjaton mosa on nyt kiinnitetty tähän ja pelaa varsin hienosti!

Muutoksia/parannuksia tehtynä:
+ välitykset (edessä 36 ja takana 43)
+ 3mm runko vaihdettu -> 5mm runkoon
+ kääntölinkistön parantelu
+ hubien kääntö, casteria hitusen
+ noparin ja vastarin uudelleensijoittaminen
+ hiilikuitu servo/akkulevy ja sen modaus



Myös rengasteollisuutta on kasvatettu tässä viikkojen aikana ja uutukaisia testiin..


1,5mm paksuset hiilarikylkipalat valmiina asennettavaksi!


Ensisilmäykseltä!



V Productions Pnesh F22 "Baby Rovers" uudet renkaat tehtynä ja testit osoitti, että pelaa hyvin!


Eilisestä Foff Cup 2014 Comp #1:stä otettu nykytilannekuva.



Tositoimissa kilpailemassa!


Koollista vertailua: vasemmalta -> oikealle: Lightweight, Lightweight II & Hadesbear.
Hadesbear on normaalikokoinen modified luokan foffiauto, joten siihen nähden LW:t
ovat hyvinkin paljon pienempiä.

Ja itse kisasta koostetta Lightweight -auton osalta juuri uunituoreesti tubessa:
https://www.youtube.com/watch?v=1TFjYxi0CqA&feature=youtu.be
Kisapaino kivat 940g ja voittohan sieltä napsahti aika yllättävästi!

Tuossa oli muutama ja enemmän esillä täällä, foffilajin omassa autotopikissa:
http://rc-foff.net/smf/index.php?topic=4796.0

ja Lightweight II: (jonka painohaitari 1000-1500g, [nyt 1415g]
http://rc-foff.net/smf/index.php?topic=4832.0

3vk kuluttua sitten säkylässä ihan hienolla hiekalla Foff Cup 2014 Comp #2,
jota odotellaan jo suuresti. Viikko sitten tuli jo siellä testailtua ja auto toimii
siinä hiekassa vielä todella paljon paremmin, mitä hill stagen soralla.

Nyt alkaa olemaan luotettava, eikä hajoa joka ajokerran jälkeen, joten voi keskittyä
muiden osa-alueiden parantamiseen. Ajotyyliltään tämä eroaa totaalisesti normiautoista,
kun on niin kevyt, että "liitää" vain pinnalla.

Poissa -SS-

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.rc-foff.net
Vs: Yyber kevyt modifoffari
« Vastaus #29 : 30.04.14 - klo: 20.06 »
Päivitetään tännekin pikana pitkästä aikaa! Projektihan on edelleen olemassa ja nyt enemmänkin
keskitytty ajamaan ja jätetty keventely väliin. Lisäksi Eagle Treen eLogger V4 tuli hankittua ja
kohta piisaa dataa kerättäväksi, todella kutkuva laite! Jottei ihan menisi kirjoitteluksi, niin parit kuvat ja muuta:


Näitähän on nykyään neljä ja se 900g rajakin rikottiin jo  :grin:

Lightweight I  -  Lightweight II  -  Lightweight III  -  Lightweight IV


Näissä maisemissa ajettiin säkylässä Foff Cup 2014 Comp #2, josta jäi LWI:lle käteen 3-sija,
mutta voitto ei vieraille karannut, kun LWII nappasi potin  :wink:






LW I:n kisa meni säkylässä mekaanikon (minun) kartaanin "läpi kiristykseen", jonka
seurauksena ajoin sitten nopeusjakson takavetoisena... kokemuks sekin  :grin:
Voittoon ei olisi saumat riittänyt, mutta 2-sijasta olis taisteltu tiukasti, jos ja jos...

------

Foff Cup 2014 Comp #3 - Kangasala


Kangasalla lähdettiin sitten todenteolla ratkomaan kummalla LW:llä lähdetään SM-sarjaa ajamaan!





Tässä kisassa palattiin sitten tekemisen meininkiin, kun mekaanikkopuolikin pelas.
Voitto kotiin ja cupissa johtoasema hieman paremmaksi. Tästä on videokin koostettu:
https://www.youtube.com/watch?v=OdyfT7EC5_Q&feature=youtu.be


Kisan jälkeistä loggerdataa testiakullinen.

---

Eagle Treen eLogger tuli hankittua + nyt juurikin tänään saapui lisäantureita, joten autoa osiin
(samalla kun huolletaan) ja antureilla leikkimään...




Brushless RPM ei vielä tässä kohtaa toiminnassa, mutta muuten kertyy voltit, ampeerit,
watit, kulutetut mahhit ja lämpötilat 3 kohteesta (esim. motti, nopari, servo).

Seuraava kisa onkin sitten liki 3vk kuluttua SM-sarjan aloitus Suonenjoelta! Itse ajelen
tällä orkkiksella, mutta mukaan lähtee ainakin LWII ja jos tälläkin foorumilla on foffista
kiinnostuneita ja suonenjoen lähellä tuolloin (sunnuntai 18.5), niin halutessaan on auto,
jolla pääsee ajamaan foffia -> ei maksa mitään kilpaileminen, eikä auton käyttökään!  :wink:

Jatketaan harjoituksia!