Kirjoittaja Aihe: 1:8 Sähkömoottorit ja nopeudensäätimet rata-ajossa  (Luettu 9891 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa p-man

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Nyt kun patterikasi kuskeja näkyy radoilla jo paljon, niin tänne vois laittaa kokemuksia moottoreista ja nopareista.

Eli vain rata-ajo kokemuksia, ei pihasudittelua eikä 6s setupeista. Virallinen 1:8 sähköluokkahan ajetaan 4s akulla.

Nykyiset kasisähköt on todella tehokkaita ja luotettavia. Teho ja lämmöt ei enään tuntuis olevan ongelma, ennemminkin se että löytää moottorin millä on hyvä ajaa.

Itse ajoin ajopäiväkirjan mukaan noin 200 akullista radalla viimekesänä. Yhtäkään moottoria tai nopeudensäädintä ei hajonnut.
Kovalla helteellä 2000kv pikku Orionista mitattiin 80 astetta, mutta hyvin kesti. 2650kv Tekinin T8 moottori kävi vielä kuumempana ja en uskaltanut edes mitata sen lämpöja :) Kuitenkin sillä ajelin ilman mitään Ongelmia.

2650kv oli ainakin Lavangon radalle jo liian tehokas, teho oli todella vaikeaa saada rataan. Ajoaika kyseisellä moottorilla oli kuitenkin lähemmäs 15min.

Ens kesäks mulla on Tekinin 1900kv buggy ja 2000kv truggy moottorit. Luulen noista jommankumman olevan se optimaalisin tehon ja ajettavuuden suhteen. Todennäköisesti otan vielä Orionin VST2 690 Pro moottorin 2100kv:lla kokeiluun.
Kyosho - Team Orion - Tekin - AKA - Graupner - Sanwa

Poissa TeroP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 1:8 Sähkömoottorit ja nopeudensäätimet rata-ajossa
« Vastaus #1 : 05.02.14 - klo: 22.00 »
Oma "noobikokemus" rata-ajosta kasibuggyllä koostuu testailusta Joensuun/Ylämyllyn radalta, joka tosin on enempi mielestäni kymppiautoille tehty rata.

Testattu 1900kv 6-pole + 80A rtr-nopari ja Xerun 150A+2200kv comboilla. Kummassakin oli jokseenkin samat huiput (reilu 50km/h) eri ratastuksilla ja nollaennakko Xerun combolla ja kummallakaan setupilla nopeus ei ollut ongelma, vaan se oli lähinnä kasibuggyn kääntyvyys (kaartuvuus) joka tapauksessani johtui renkaista.

1900kv vehje oli ajossa kuumempi pidemmän välityksen takia. Tämän lisäksi 2200kv oli sensorin takia helpompi ajaa sopivaa vauhtia. Tarkoitus olisi sulan aikaan käydä testaamassa lisää kummallakin autollani, koska setupit ovat jonkin verran muuttuneet ja varsinkin truggyn jäätävä pito ja ohjattavuus on testattava, vaikkakin truggyni välitykset ovat tällä hetkellä kohtuullisen lyhyet 4s:lle, mutta eiköhän siinä vauhti sen verran riitä kuin on tarvetta.
Absima TR8TE (kit): HW Xerun 150A / 4274SD 1800KV, Savöx Sc-1256Tg, Gens Ace 5000mAh 40C 2*3s
TeamC TR8E (rtr): HW SCT Pro 120A / 4274SD 2200KV, Savöx Sc-1256Tg, Gens Ace 5000mAh 50C 2*2s

Poissa p-man

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: 1:8 Sähkömoottorit ja nopeudensäätimet rata-ajossa
« Vastaus #2 : 06.02.14 - klo: 12.50 »
Oliko se 1900kv moottori saman kokoluokan kone kuin 2200kv? Fyysisesti pienemmät koneet lämpiää helpommin 3,5kg patterikasissa.
Kyosho - Team Orion - Tekin - AKA - Graupner - Sanwa

Poissa TeroP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 1:8 Sähkömoottorit ja nopeudensäätimet rata-ajossa
« Vastaus #3 : 06.02.14 - klo: 13.42 »
Ei ole, eli tuo 1900kv TeamC moottori on ilmeisesti vain rebrandatty 4068 Tenshockin tekele? En koskaan testannut kyseistä moottoria HW:n noparilla tuolla radalla, se olisi ollut hieman paremman tuntuinen loppuvuodesta tekemieni testieni perusteella kaasutuntumaltaan. Tuolla RTR-noparilla ajeltuna kaasu tuli "kuminauhaefektillä", joka vastaa jokseenkin Xerunin/SCT Pron punchin heikointa asetusta.

Tarkoituksena tulevaisuudessa olisi testata myös punchin eri arvoja hieman paremmin, ainakin SCT prolla asetuksiin pääsee nopeasti käsiksi, kun ei tarvitse repiä noparin johtoa vastarilta irti. Mutu/käsivaratuntumalta testattuna noilla huonosti pitävillä renkailla vähemmän yllättäen punch 1 oli helpompi ajaa kuin arvoilla 3 tai 5, mutta kurveista kiihdytys pääsuoralle tuntui hieman laiskalta tällöin.
Absima TR8TE (kit): HW Xerun 150A / 4274SD 1800KV, Savöx Sc-1256Tg, Gens Ace 5000mAh 40C 2*3s
TeamC TR8E (rtr): HW SCT Pro 120A / 4274SD 2200KV, Savöx Sc-1256Tg, Gens Ace 5000mAh 50C 2*2s

Poissa p-man

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: 1:8 Sähkömoottorit ja nopeudensäätimet rata-ajossa
« Vastaus #4 : 12.07.14 - klo: 22.14 »
Nyt on tullut Tekinin 1900kv buggymoottorilla lähemmäs 50 akullista ajettua. On juuri sopiva moottori ainakin Lavangon radalle! Huippunopeus pääsuoralla on polttisten luokkaa, kiihtyvyys todella hyvää ja silti mukavan smuutti ajaa.
Tehokas ajoaika oli 5000 akulla 22min ja lämmöt oli noin 60 astetta kun viimeks mitattiin, ulkona oli +25 astetta. Ei ole nyky moottoreissa enään lämpö ongelmia.
Vara-autossa oon käyttänyt Orionin 180A säädintä ja VST2 690 pro 2100kv moottoria, loistava paketti sekin!
Kyosho - Team Orion - Tekin - AKA - Graupner - Sanwa

Poissa p-man

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: 1:8 Sähkömoottorit ja nopeudensäätimet rata-ajossa
« Vastaus #5 : 13.07.15 - klo: 21.36 »
Kannattaa tarkkailla moottorin etupään laakeria! Itsellä meni tasan 100:n akullisen jälkeen ja toisesta 120 akullisesta ajetusta myös ihan loppu. Saviradan pöly tuhoaa noi aika tehokkaasti. Tietty voishan siihen jonkun stefan kehitellä vaikka o-renkaasta, mut kuluu ne ilman pölyäkin kovassa käytössä.
Kyosho - Team Orion - Tekin - AKA - Graupner - Sanwa

Poissa JUkka-san

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1:8 Sähkömoottorit ja nopeudensäätimet rata-ajossa
« Vastaus #6 : 09.08.15 - klo: 13.45 »
Tässä tulee muutamia pohdintoja kesän ajeluista sähkökaseilla....

Kannattaa käyttää muutama ajatus nopeudensäätimen asentamiseen. Säädin ei saisi saada kovia iskuja ja johdot pitäisi asentaa siten että ne eivät pääse tärisemään. Nopari kannattaa asentaa kolmen kaksipuoleisen teipin päälle ja varmistaa vielä nippusiteellä että se ei varmasti pääse irtoamaan. Jos säädin tulee joustavan "hyllyn" päälle, (kuten esim Xray:ssa) kannattaa "hyllyn" ja rungon väliin laittaa jotain pehmikettä että "hylly" ei pääse lyömään kovaa runkoa vasten.

Johdot kannattaa asentaa siten että ne eivät lähde ylöspäin noparista, vaan 90 asteen kulmassa juotoskorvakkeista. Itsellä loppui ajot PM-kisoissa siihen että plusjohto repeytyi irti piirilevystä. Todennäköisesti johdon paino oli nitkuttanut sitä pikkuhiljan irti, ja lopulta pieni kaato irrotti johdon. Johdot kannattaa tehdä melko lyhyiksi ja tukea hyvin johonkin kiinteään osaan autossa. Jos käyttää muita liittimiä kuin bulletteja, kannattaa johdot paketoida erittäin hyvin akkupantojen alle. Feikki-deansit eivät näihin peleihin sovi! Samoin moottorille kolvataan johdot suoraan kiinni ilman liittimiä.

Monissa nopareissa vakioasetukset ovat liian tehokkaalla kasiautoihin. Ajoitus ja punch kannattaa säätää todella matalalle kun ottaa uuden säätimen ja noparin käyttöön. Itse aloitin Hobbywing SCT Pro-säätimellä ja Reds 1900 kV-koneella ennakolla 1 ja punchilla 2. Säädin välityksen sopivaksi (pinioni 14 ja spurri 46, kokonaisvälitys 10,84). Vähitellen lisäsin ennakkoa isommaksi ja koneen lämmöt olivat noin 70 asteessa 10 minuutin ajon jälkeen  ilman tuuletinta ja siiliä kun ennakko oli arvossa 4. Lopulta nostin punchin arvoon 3. Tällä yhdistelmällä vauhtia on riittävästi ja auto on helppo ajaa.

Vantaan kisa vaikutti olevan aika kova sähköille, pito oli kova ja hyndät isoja! Yllä olevilla ohjeilla uskoisin että sähköt saa kestämään hyvin. Itseltäni hajosi koko kesän aikana vain yksi säädin, ja sekin mekaanisesti johdon irtautumiseen. Nyt asennan johdot eri tavalla, ja kuvittelen säätimen kestävän sen jälkeen hyvin.

Kirjoitelkaa muutkin kommenttia nopari/moottoriongelmistanne ja miten olette ne ratkaisseet.

Poissa p-man

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: 1:8 Sähkömoottorit ja nopeudensäätimet rata-ajossa
« Vastaus #7 : 09.08.15 - klo: 18.39 »
Itsellä on tänä kesänä ollut Deanssien kanssa ongelmia. Kaks kertaa on pitänyt sivareilla vetää piuhat poikki, kun deanssit on hitsaantunut yhteen. Toisella kerralla hajotti vielä moottorinkin. Nyt on sellaset siniset liittimet testissä, jotka ystävälliseltä kanssaharrastajalta radalla sain.

Noparit on kestänyt hyvin, poislukien yks minkä käräytin vesilammikkoon ajaessa.. Omaa tyhmyyttä :)

Kaikenkaikkiaan M8e on ollut helppoa ja huoletonta harrastamista!
Kyosho - Team Orion - Tekin - AKA - Graupner - Sanwa

Poissa Volvospede

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:8 Sähkömoottorit ja nopeudensäätimet rata-ajossa
« Vastaus #8 : 11.08.15 - klo: 10.03 »
Mulla on ollu 3 eri 1/8 sähkö comboa.

1. Castle mmp + 2200kv kone, joka tuli sc8e assossa vakiona. Toimi siinä hienosti, tehoa oli hyvin, tuntuma kelpas mulle ja ei kuumentunu. Siirsin ne sitten teknon patterikasiin ja noparin lämpöongelmat alkoi, varmaan siksi koska pienen korin alla jäähdytys ei pelannu samalla tavalla kuin sc autossa. Siirsin noparin hyllyyn ja moottorikin hajosi lopulta kun magneetit irtos roottorista.

2. Sky RC Toro + 2250 truggy 6-pole. Tuntuma jälleen hyvä vaikkei sensoria, tehoa sairaasti ja kävi viileänä. Ekassa moottorissa joku valmistusvika, mutta takuuseen saatiin uutta jolla ajettiin koko kesä. Nyt kyseinen kombo on ollut varalla.

3. Hobbywing 1/8 150A säädin + 2200kv kone. Tuntuma hitaassa vauhdissa ehkä parempi kuin edellisissä, muttei mitään merkitystä koska niin hitaasti ei radalla ajeta. Tehoa tarpeeks ettei kukaan tuu ohi pääsuoralla, iso pinion eikä lämpöongelmia. Tällä on nyt ajettu koko kesä.

2. ja 3. ei oo missään paremmuusjärjestyksessä vaikka hw on nyt paikallaan, mulla oli keväällä kaks autoa ja kun myin sen missä oli sky rc kiinni, niin se jäi varalle. Loppukesästä vois vaikka kokeilla vaihtaa ton paketin vielä ja testaa huomaako eroa. Uskon ettei vaikuta mun ajossa.

Jukalta tuli hyviä vinkkejä jo noihin asennuksiin ja yks mitä voi vielä funtsailla jos lämpöongelmia tulee, on jarrujen teho ja jarrujen käyttö yleisesti. Itellä jarruteho on melko alhaalla ja sit mä käytän kans jarrua aika vähän. Tehokkaat jarrut tekee paljon lämpöä ja jos niitä kayttää vielä rajusti niin ongelmia voi tulla. Ja yleensä silleen smuutisti ajamalla pääsee kovempaa kuin repimällä ja jarraamalla täysiä..



Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1:8 Sähkömoottorit ja nopeudensäätimet rata-ajossa
« Vastaus #9 : 06.09.15 - klo: 22.19 »
Kannattaa lukea EFRA säännöt. Piuhoja ei saa juottaa suoraan nopariin akuista: Täytyy olla liitin välissä  jonka katastrooffi tilanteessa saa nostajakin irti. Oman Traxxas kokemuksen perusteella voin suositella kiristysjousilla varustettuja Traxxas liittimiä (Traxxas High Current Connectors)
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:8 Sähkömoottorit ja nopeudensäätimet rata-ajossa
« Vastaus #10 : 06.09.15 - klo: 22.39 »
Kannattaa lukea EFRA säännöt. Piuhoja ei saa juottaa suoraan nopariin akuista: Täytyy olla liitin välissä  jonka katastrooffi tilanteessa saa nostajakin irti. Oman Traxxas kokemuksen perusteella voin suositella kiristysjousilla varustettuja Traxxas liittimiä (Traxxas High Current Connectors)

En ole koskaan nähnyt suotaan nopariin juotettuja johtoja RC autoissa. Aina on ollut liitin välissä.
« Viimeksi muokattu: 07.09.15 - klo: 07.59 kirjoittanut Bigbear »
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa Metsäläinen

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:8 Sähkömoottorit ja nopeudensäätimet rata-ajossa
« Vastaus #11 : 07.09.15 - klo: 06.53 »
Kannattaa lukea EFRA säännöt. Piuhoja ei saa juottaa suoraan nopariin akuista: Täytyy olla liitin välissä  jonka katastrooffi tilanteessa saa nostajakin irti. Oman Traxxas kokemuksen perusteella voin suositella kiristysjousilla varustettuja Traxxas liittimiä (Traxxas High Current Connectors)

Akkujen lataaminen saattaa olla hieman vaikeaa, jos on juottanut akun suoraan nopariin.
Eurorc - Tamiya Lunch Box - Blackfoot -  Avante BS - Arrowmax - Halko - Hobbywing - Highest - Futaba

Poissa xsaara1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:8 Sähkömoottorit ja nopeudensäätimet rata-ajossa
« Vastaus #12 : 30.09.15 - klo: 21.39 »
Tuli todella hyvä paketti kasailtua lavangon radalle...Honkkarin X2, turnigyn trackstar 120A nopari ja samainen trackstar 2100kv motti, 14t pinjoni...Auto tosin hieman sekoitus x1,x2 ja iskarit taisi olla mugenin, mutta jokatapauksessa todella hyvä ajettava ja vauhti juuri passeli, pysyy komiasti polttiksen imussa...Akkuina turnigy 5000mah 4s 25c ja gens ace 5000mah 4s  40c, mutta ajossa ei kyllä tunnu mitään eroa, eli jaksaa mennä yhtälailla tuolla 25c akullakin. Tosiaan tämä track star on vielä sensoriton (halpis kombo kiinasta), mutta niin kuin jo totesin niin pirun mukava ajettava...
xray xb4 17, Agama A215 sve

Poissa tuplaesa1

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1:8 Sähkömoottorit ja nopeudensäätimet rata-ajossa
« Vastaus #13 : 17.09.16 - klo: 16.24 »
Moi, ajattelin kysyä että onko Castle Creationsin 1512 1Y 1/8 Brushless Motor (2650kV), hyvä valinta 1/8 koon truggyyn, 4s akuilla olisi luonnollisesti ajettava, auto on merkiltään Durango DNX408T nitro josta tehty RC-Monsterin palikoilla E versio.

Joten toimiskohan toi buggy moottori hyvin tuos truggyssa?
Ja minkä noparin homman sille kaveriksi, amp rating moottorissa on 120A, eli joku 150A tai isompi lie tarvitaan. Onko ehdotuksia?

Ja mitä akuiksi, mahdollisimman iso C arvo veikkaisin.


Jos joku ystävällinen jaksaisi vastata niin olisin erittäin kiitollinen
-= ( Pro-Line | Castle Creations | Spektrum | RPM | Savöx | V-Dezign | Alza-Racing | Savage Flux HP | Durango DNX408T ) =-

Poissa JUkka-san

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1:8 Sähkömoottorit ja nopeudensäätimet rata-ajossa
« Vastaus #14 : 17.09.16 - klo: 20.27 »
Ylikireä buggy-kone ei varmaan ole ihan optimiratkaisu truggyyn. Kannattaa ennemmin harkita jotain pitkäkannuista truggy-konetta kv-alueella noin 2000 kV. Autosta tulee edelleen tarpeeksi nopea, mutta lämpöongelmat eivät ole niin suuria ja akulta ei vaadita ihan niin paljoa.

Nopariksi hinta/laatu-suhteeltaan paras vaihtoehto on varmasti Hobbywing XR8 plus. 120 ampeerinen säädin voi jäädä hieman pieneksi, mutta jos sellaiseen päädyt niin Hobbywing SCT-Pro on aika lyömätön kapistus hinnaltaan.

Pattereina riittää hyvin joku 50C (sikäli kun niillä luvuilla enää on muuta kuin mainosmerkitystä), joku yli 5000 mAh. Valmiit nelikennoiset akut ovat ainakin omien kokemuksieni mukaan olleet aika kuraa, kennojen sisäiset vastukset ovat korkeita ja samassa akkupaketissa erittäin vaihtelevia, joten jatkossa palaan takaisin kahteen 2s akkuun sarjaan kytkettynä.

Poissa ylikar-h

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1:8 Sähkömoottorit ja nopeudensäätimet rata-ajossa
« Vastaus #15 : 22.09.16 - klo: 20.17 »
Kertokaas " gurut" , mistä johtuu isommilla sähköillä ajettaessa moottorin pätkiminen isoilla kierroksilla varsinkin, jos koekäyttää laitetta "pukkien" päällä ?
Kyse ei ole vialllisesta säätimestä / moottorista tai sähkön saannista, onko kyseessä jokin "ajoitus", mitä voi esim. säätimestä muuttaa ? Säätökapulasta löytyy esim " timing" kohta, onko sillä vaikutusta tähän pätkimiseen, eli ilmiö vähän samanlainen kuin "oikeissa" autoissa kierrosluvun rajoitin menee päälle..
Vai onko se paljon puhuttu akun C arvo liian pieni ?
« Viimeksi muokattu: 22.09.16 - klo: 21.20 kirjoittanut ylikar-h »