Kirjoittaja Aihe: Hiilikuidusta osien rakentaminen  (Luettu 51756 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tu(u)nari

  • Jäsen
    • Profiili
Hiilikuidusta osien rakentaminen
« : 05.08.04 - klo: 14.15 »
Onko kenelläkään kokemuksia hiilikuiduttamisesta. Ne suppeat tiedot mitä netistä on pikaisesti saatavilla eivät oikein riitä. Eli oletko itse tai tiedätkö jonkun rakentaneen hiilikuidusta.

Poissa tux10

  • Veteraani
    • Profiili
Hiilikuidusta osien rakentaminen
« Vastaus #1 : 05.08.04 - klo: 14.50 »
Jerry nyt sitä kuulemma on joskus harrastanut! :mrgreen:

Itse olen vaan valmiista hiilikuitulevystä osia tehnyt...
THE Car - OS - Savöx - Sanwa

Poissa Antti S

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/antti_88/
Hiilikuidusta osien rakentaminen
« Vastaus #2 : 05.08.04 - klo: 17.21 »
Mä olen kans aikas pal tehny osia hiilikuidusta. Kahteen thunderiin suurinpiirtein kaikki osat mitä voi! :mrgreen:

Tarkoititko tossa et kuka on ite tehnyt hiilikuitua vai et kuka on tehnyt hiilikuidusta osia??
Xray XB808 | Alpha Plus | Savöx

Poissa tux10

  • Veteraani
    • Profiili
Hiilikuidusta osien rakentaminen
« Vastaus #3 : 05.08.04 - klo: 18.31 »
Lainaus käyttäjältä: "Antti S"
Mä olen kans aikas pal tehny osia hiilikuidusta. Kahteen thunderiin suurinpiirtein kaikki osat mitä voi! :mrgreen:

Tarkoititko tossa et kuka on ite tehnyt hiilikuitua vai et kuka on tehnyt hiilikuidusta osia??


Viestissä luki, että:
Lainaus
Onko kenelläkään kokemuksia hiilikuiduttamisesta
Se on vähän niin kun lasikuiduttaminen, eli hän varmaan tarkoittaa että onko kukaan valmistanut hiilikuitua itse....

Ei sen luulis niin kovin erikoista olen, tarkkaa vaan että saa nättiä kuviota!
THE Car - OS - Savöx - Sanwa

Poissa Antti S

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/antti_88/
Hiilikuidusta osien rakentaminen
« Vastaus #4 : 05.08.04 - klo: 18.52 »
Lainaus käyttäjältä: "tux10"
Lainaus käyttäjältä: "Antti S"
Mä olen kans aikas pal tehny osia hiilikuidusta. Kahteen thunderiin suurinpiirtein kaikki osat mitä voi! :mrgreen:

Tarkoititko tossa et kuka on ite tehnyt hiilikuitua vai et kuka on tehnyt hiilikuidusta osia??


Viestissä luki, että:
Lainaus
Onko kenelläkään kokemuksia hiilikuiduttamisesta
Se on vähän niin kun lasikuiduttaminen, eli hän varmaan tarkoittaa että onko kukaan valmistanut hiilikuitua itse....

Ei sen luulis niin kovin erikoista olen, tarkkaa vaan että saa nättiä kuviota!


Siinä luki myös, että:
Lainaus
Eli oletko itse tai tiedätkö jonkun rakentaneen hiilikuidusta.


No en tiiä, jos vaikka viestin kirjottaja vastais tähän?
Xray XB808 | Alpha Plus | Savöx

Poissa -escorvet-

  • Jäsen
    • Profiili
Hiilikuidusta osien rakentaminen
« Vastaus #5 : 05.08.04 - klo: 19.46 »
Hiilikuitua ei laminoida aivan samalla tekniikalla kuin lasikuitumattoa. Jotku ainaki laittaa hartsin maton päälle ja tyhjiössä imee ilman pois, näin siitä saadaan jotenki toimivampi vedos, kyllähän tuota käytetään myös lasikuidun muovaamisessakin...
have fun...till your dad takes your hifi away...

Poissa Tu(u)nari

  • Jäsen
    • Profiili
Hiilikuidusta osien rakentaminen
« Vastaus #6 : 05.08.04 - klo: 20.31 »
Lähinnä kiinnostaa, että miten se kotikonstein onnistuu, eli kaipaan neuvoja niiltä, jotka ovat tehneet osia hiilikuidusta. Ilmeisestihän hiilikuidun laminointi eroaa ainakin siten lasikuiduttamisesta. että celcoatia ei tarvita. Itse epoxi ilmeisesti toimii myös pinnoitteena? Onnistuuko homma ilman alipainesysteemeitä?

Poissa Antti S

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/antti_88/
Hiilikuidusta osien rakentaminen
« Vastaus #7 : 05.08.04 - klo: 20.41 »
No mä olen tehnyt osia hiilikuidusta!
Ei se vaikeeta oo edes kotikonstein, mä tein niitä niin et laitoin alkuperäisen osan hiilikuituun kiinni ja sit aloin siitä työstää. Rautasaha ja pieni viilasarja on hyviä työkaluja, jollain dremelillä vois saada tehtyä vähän nopeemmin.
Xray XB808 | Alpha Plus | Savöx

Poissa -escorvet-

  • Jäsen
    • Profiili
Hiilikuidusta osien rakentaminen
« Vastaus #8 : 06.08.04 - klo: 20.13 »
gelgoat on kuin pinta "maali" normaalisti kun liskuidutetaan muottiin, vahan päälle laitetaan gelgoat, esim:veneissä. En ole koskaan kuullut/nähnyt rc-autoissa käytettävän gelgoattia. Hiilikuitu levyn valmistaminen on kotikonstein todella vaikeaa.Suomessa on muutama hiilikuitu "ammattilainen". Lasikuitu ammattilaisia on joka kämpässä. Tampereella on ainaki eräs firma miltä homma onnistuu, ovat tehneet joskus ainakin kiihdytysauton koreja just sillä tyhjiö systeemillä. Tyhjiön rakentaminen kotikonstein on tosi vaikeaa/epäjärkevää. Kotikonstein tyhjiöstä tulee kertakäyttöinen ja tekeminen toimivaksi on mahdotonta jos ei ole rakentanut useampaa aikaisemmin. Suosittelen itse tekemään seuraavasti: laitat ostoilmoituksen tuohon foorumin ja ostat joltaki ylimääräisen auton alustan ja työstät siitä. Yokomolla on ainakin ristiinlaminoitua runkoa, joku erikkoismalli, tämä on todella jäykkä alusta, siis voi keventää poraamalla jne...tsemppiä :P
have fun...till your dad takes your hifi away...

Poissa jval

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Hiilikuidusta osien rakentaminen
« Vastaus #9 : 07.08.04 - klo: 06.40 »
Lainaus käyttäjältä: "Antti S"

 Rautasaha ja pieni viilasarja on hyviä työkaluja, jollain dremelillä vois saada tehtyä vähän nopeemmin.


Hiilikuitu "syö" nopeasti pikaterästyökalut. Työstäminen vaatii kovametallityökalut.

Jos dremelöitte tai muuten viilaatte/hiotte hiilikuitua, niin käyttäkää kunnollisia suojaimia. Hiilikuitupölyä voi verrata asbestiin.
Janne Valtanen OSPA Ry
|  Roche P12V GT-12  |  Associated B6.2DC & B6DC |  Tamiya M05 Ver.II Pro & M03  | Hobbyfactory

Poissa jerzirccar

  • Veteraani
    • Profiili
Hiilikuidusta osien rakentaminen
« Vastaus #10 : 07.08.04 - klo: 08.17 »
Hiilikuidun laminointi on helpompaa kuin vaihtaa lapsen todella p*skassa oleva vaipan, eli toisin sanoen helppo.

Tu(u)nari soita minulle niin voin kertoa miten se homma menee.

Jerzi

Poissa -escorvet-

  • Jäsen
    • Profiili
Hiilikuidusta osien rakentaminen
« Vastaus #11 : 07.08.04 - klo: 10.43 »
mitä käytät "hartsina"? millä imet liiat pois ja millä saat painettua kuidut tarpeeksi lujaan yhteen? :shock:
have fun...till your dad takes your hifi away...

Poissa Antti S

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/antti_88/
Hiilikuidusta osien rakentaminen
« Vastaus #12 : 07.08.04 - klo: 13.47 »
Lainaus käyttäjältä: "jval"
Lainaus käyttäjältä: "Antti S"

 Rautasaha ja pieni viilasarja on hyviä työkaluja, jollain dremelillä vois saada tehtyä vähän nopeemmin.


Hiilikuitu "syö" nopeasti pikaterästyökalut. Työstäminen vaatii kovametallityökalut.

Jos dremelöitte tai muuten viilaatte/hiotte hiilikuitua, niin käyttäkää kunnollisia suojaimia. Hiilikuitupölyä voi verrata asbestiin.


Toi on kyllä ihan totta!!! Mut honkkarista saa halvalla pienen viilasarjan ja rautasahan terän isi toi töistä :wink:
Xray XB808 | Alpha Plus | Savöx

Poissa jerzirccar

  • Veteraani
    • Profiili
Hiilikuidusta osien rakentaminen
« Vastaus #13 : 07.08.04 - klo: 15.46 »
KEVRA OY myy erittäin hyvää epox hartsia yhden kilon ja 5 kilon erissä. Kuin hiilikuitu on laminoitu siihen laitetaan paksu polyeteeni kalvo päälle ja sitten olen laittanut sileän levyn päälle ja siihen painoa n.20kg, se määrä on hoitanut hienosti tehtävänsä ja ei se liika harsti mikään ongelma juttu ole. Hiilikuidun laminoiminen on erittäin helppoa ja todella helppo työstää mutta pitää vain muistaa että poraterinä käytetään TUNGSTEN terästä ja viila saisi olla mielummin titaanista silloin asiat on niin kuin voita ottaisi voi veitsellä.
Jerzi

Poissa jval

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Hiilikuidusta osien rakentaminen
« Vastaus #14 : 08.08.04 - klo: 06.27 »
Lainaus käyttäjältä: "jerzirccar"
... käytetään TUNGSTEN terästä ja viila saisi olla mielummin titaanista...


Tungsten Carbide = kovametalli.

Jerzi tarkottaa varmaankin timantti-viilaa..
Janne Valtanen OSPA Ry
|  Roche P12V GT-12  |  Associated B6.2DC & B6DC |  Tamiya M05 Ver.II Pro & M03  | Hobbyfactory

Poissa Hount

  • Veteraani
    • Profiili
Re: Hiilikuidusta osien rakentaminen
« Vastaus #15 : 20.01.05 - klo: 17.06 »
Nostetaan "vanhaa" topiccia sen verran että kysyisin mistä te olette noita valmiita hiilikuitulevyjä ostelleet, itselläni ei ole mitään käryä mistä lähtisi metsästämään, kun tarttis jotain palikoita tehdä Superiin.

 -Hount

Poissa Sami L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Hiilikuidusta osien rakentaminen
« Vastaus #16 : 20.01.05 - klo: 21.35 »
Atalasta löytyy kahta paksuutta levynä.
Uskoisin jonkun suuremman hiilikuituun keskittyneen firman myyvän enemmän ja useampia laatuja.
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Poissa MAaltonen

  • Tulokas
    • Profiili
Hiilikuidusta osien rakentaminen
« Vastaus #17 : 20.01.05 - klo: 23.24 »
http://www.r-g.de/ osoitteesta löytyy todella hyvät ohjeet itse materiaaleista ja niiden käyttämisestä. Olen käyttänyt monia heidän tuotteitaan mm. L20, joka on hyväksytty lentokonekäyttöön. Hinnatkin ovat kilpailukykyisiä.

Alipaineen etu on se että sillä saadaan ylimääräinen hartsi pois joka on aivan turhaa lujuuden kannalta. Kuitu itse on se joka kantaa kuorman. Hartsi pitää kuidut yhdessä. Nyrkkisääntö laminoinnissa on se että tavoite on saada osaan mahdollisimman paljon kuitua ja vähän hartsia koska silloin osasta tulee kestävä ja kevyt.  Illman alipainetta on vaikea saada osaan yli 50% kuitua.

Levyn valmistaminen on helppoa, tarvitaan vain kaksi sileää ja jäykkää pintaa esim. lastulevy mikä on viilutettu, jotka kasitellään vahalla ja irroitusaineella jonka jälkeen laminoidaan kuitumatto yksi kerrallaan päällekkäin. Kuitujen suunnalla ja maton ominaisuuksilla voidaan vielä vaikuttaa mihin suuntaan osa on erikoisen jäykkä.

Vinkki: jos haluat tehdä määrätyn paksuista levyä niin laita levyjen väliin raunoille halutun paksuinen kappale niin silloin levystä tulee juuri sen paksuinen !

Ruuvipuristimilla puristetaan kaikki ylimääräinen hartsi pois.

Terv. Markus Aaltonen

Poissa Niki

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Hiilikuidusta osien rakentaminen
« Vastaus #18 : 21.01.05 - klo: 07.55 »
Minä olen leikellyt kotosalla noita hiilikuituisia osia tuoringautoista. Se on onnistunut erittäin hyvin ihan Dremelillä ja siihen laikka kiinni. Mutta ainoa on, että ole kuullut että hiilikuidun pöly on verrattavissa asbeistiin, erittäin pienen koostumuksensa ansiosta. En tiedä onko tuo totta, mutta kehotan kuitenkin olla kokeilematta. Eli siis "tavallinen" paperinen hengityssuojain ei välttämättä riitä suojaamaan, joten sitten ulkona työstämään. Nykyään esim. kärkkäinenhän myy pieniä paloja suoraa 2mm paksua levyä.

Poissa coronet

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Hiilikuidusta osien rakentaminen
« Vastaus #19 : 21.01.05 - klo: 16.52 »
Luin jostakin, että hiilikuitupöly voi mennä ihon läpi suoniin.
Huonoimmassa tapauksessa voi pölystä aiheutua aivoinfarkti.
Tamiya roks.

Poissa Sakkeri91

  • Veteraani
    • Profiili
Hiilikuidusta osien rakentaminen
« Vastaus #20 : 21.01.05 - klo: 16.56 »
Eli siis sade takki (mahd. tiiviisti päälle), sukellus lasit (ei uimalasit vaan sellaset yhellä "pleksillä" olevat), hengitys suoja, kumisaappaat ja ulos leikkaamaa...

Poissa Antti R

  • Veteraani
    • Profiili
Hiilikuidusta osien rakentaminen
« Vastaus #21 : 21.01.05 - klo: 17.31 »
Lainaus käyttäjältä: "Sakkeri91"
Eli siis sade takki (mahd. tiiviisti päälle), sukellus lasit (ei uimalasit vaan sellaset yhellä "pleksillä" olevat), hengitys suoja, kumisaappaat ja ulos leikkaamaa...


ja saa naapuri makeat naurut:D
-EhtoollisWeli

Poissa Sakkeri91

  • Veteraani
    • Profiili
Hiilikuidusta osien rakentaminen
« Vastaus #22 : 21.01.05 - klo: 19.24 »
Kokeilin ja naapuri meni nopeaa hakemaan sisältä pyssyä...
Tuli pikkasen kiirus...

Poissa Antti S

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/antti_88/
Hiilikuidusta osien rakentaminen
« Vastaus #23 : 22.01.05 - klo: 19.42 »
Sinex OY myy muistaakseni myös hiilikuitulevyjä..
Xray XB808 | Alpha Plus | Savöx

Poissa tux10

  • Veteraani
    • Profiili
Hiilikuidusta osien rakentaminen
« Vastaus #24 : 22.01.05 - klo: 19.57 »
Kivaa tietää.. :D
Pojat ovat sitä aina leikelleet tossa ihan ilman suojaimia autotallissa... :D
THE Car - OS - Savöx - Sanwa

Poissa Antti S

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/antti_88/
Hiilikuidusta osien rakentaminen
« Vastaus #25 : 22.01.05 - klo: 20.38 »
Lainaus käyttäjältä: "tux10"
Kivaa tietää.. :D
Pojat ovat sitä aina leikelleet tossa ihan ilman suojaimia autotallissa... :D


Tai sitten siinä 1mx3m kopissa...  :wink:
Xray XB808 | Alpha Plus | Savöx

Poissa Hount

  • Veteraani
    • Profiili
Hiilikuidusta osien rakentaminen
« Vastaus #26 : 27.02.05 - klo: 16.32 »
Lainaus käyttäjältä: "Hount toisessa topicissa"

Dremelin jyrsinterällä ajattelin leikata, kertokaa toki jos joku kotikonsti olisi parempi.


No nyt kokeilin tuota jo. Terä meni 7cm leikkauksen jälkeen piloille. Kuumeni niin paljon että irtoava hiilikuitupöly oli punahahkuista ja käry oli jotain sanoinkuvaamatonta. Onneksi tein tätä ulkona niin että pieni tuulenvire kuljetti kaiken ylimääräisen pois. Hanskat ja hengityssuojain tottakai.
Leikkuujäljestä tuli kyllä siistiä, ei paljoa tarvitse viilaa näyttää, kunhan saisi loputkin leikattua hmph.

Onko parempia ideoita miten saisin työn saatettua loppuun?
Tuota dremelin laikkaa ajattelin kokeilla seuraavaksi, mutta sillä ei saa noita pieniä tarkkuutta vaativia mutkia siististi.

 - Hount

Poissa silleeni

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Hiilikuidusta osien rakentaminen
« Vastaus #27 : 27.02.05 - klo: 18.04 »
miten ois se dremelin laattaleikkuriterä.. Millä saa kaakeleihin tehtyä reikiä ja muuta.. Luulis sen kestävän jotain

Mika R

  • Vieras
Hiilikuidusta osien rakentaminen
« Vastaus #28 : 27.02.05 - klo: 18.49 »
Teette millä teette, mutta muistakaa käyttää suojamaskia. Hengitettynä toi hiilikuitupöly on tappavaa kamaa, se ei sula elimistössä.

Poissa Hount

  • Veteraani
    • Profiili
Hiilikuidusta osien rakentaminen
« Vastaus #29 : 27.02.05 - klo: 19.53 »
Lainaus käyttäjältä: "Mika"
Teette millä teette, mutta muistakaa käyttää suojamaskia. Hengitettynä toi hiilikuitupöly on tappavaa kamaa, se ei sula elimistössä.


Valmista tuli jo, ja käytin maskia koko ajan. Harmi vaan että maski vuosi vähäsen, kun niistin niin tuli vähän mustaa töhnää.

Päädyin lopulta jyrsinterän hajottua sellaiseen pieneen leikkuulaikkaan. Kuidutettuun sellaiseen.
Voitte kuvitella jos otatte veitsen pois nuotiosta ja leikkaatte sillä margariinia. Niin hyvin se söi hiilikuitua. Varauduin kolmella laikalla, loppupeleissä ensimmäinen ei kulunut kuin ~millin.
Ja leikkuujäljen sai siistiksi sellaisella pienellä dremeliin kiinnitettävällä hiekkapaperirullalla. Sekään ei kulunut paljoakaan.

Ihan tavallinen metallipora pystyi suht hyvin tuohon, ja tuli ihan siedettävät reiänreunukset.

 - Hount