Future-RC

Kirjoittaja Aihe: Racers Group Finland Team 2014  (Luettu 11585 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa juska

  • Aluevalvoja
    • Profiili
Racers Group Finland Team 2014
« : 26.03.14 - klo: 21.57 »
Uusi kausi 2014 ja aika julkaista Teamimme sisältöä.





Contrast:in siipien alla ajaa kaudella 2014 Thomas Sojakka#1, Tuomo Otsavaara#9,Tommi Turku#12, Vesa Rousku#13 ja Juha Rousku#2.

RS5 Autoilla kilpailee Marco Käyhkö#7 , Toni Pernu #72 , Ilpo Koivisto #55 , Jari Virtanen #57 , Veikko Jalas #17

Team Managerina toimii Jiri Jokinen ja avustajana Sami Leppälä


Thomas Sojakka, numero 1
Pitkän linjan LS5 kuski. Tumpin vahvuutena on todella tasainen ajo, auton tuntemus ja menneellä kaudella vahvuuksiin astui mukaan myös äärimmäinen paineensietokyky.
Nopeudesta kertoo jotain se että, Tumppi on ajanut viimeset 4 kautta aina A-finaalissa.
Toki meriitteihin kuuluu myös 2011 Suomen Mestaruus!, 2010 Tumppi oli SM3 ja 2013 Suomen Mestaruus!
Tumpin tavoitteet kaudelle 2014 on mikäs muukaan kuin Suomen Mestaruus!

Marco Käyhkö, numero 7
Paluun 2013 kaudella tehnyt LS5 kuski, Marco on otti paluun vakavasti tehden hyvää tulosta koko kauden 2013.
Marcon 2013 kausi ei aivan mennyt ajatusten mukaan. Matkaan mahtui monta kömmähdystä ja toki onnistumisiakin oli, mm. teamin avauskilpailun alkuerien kolmoisvoitto. Tulevalla kaudella Marco ajaa RS5 autolla Teamin väreissä.
Marcon tavoitteet kaudelle 2014 on mitalisijoilla toki, SM kulta kuitenkin kiiltää kirkkaana silmissä.

Juha Rousku, numero 6
Neljättä kauttaan LS5 luokassa käynnistelevä kuljettaja joka tunnetaan räiskyvästä luonteestaan. Kauden 2012 avauskilpailun voitto joka oli Juhan uralle ensimmäinen SM-voitto. Palkintokaappia koristaa 2012 SM pronssi ja 2013 SM hopea.
Jokaiseen osakilpailuun lähdetään tavoittelemaan voittoa. Tavoite on siis vain ja ainoastaan Suomen Mestaruus!.

Tommi Turku, numero 12

Myös neljättä kautta aloittava LS5 kuski joka on hakenut vauhtia GT8 luokasta. Tommi tunnetaan reilusta ja tilaa antavana kuljettajana. Kaudella 2013 Tommi kuitenkin pääsi jo hyvään vauhtiin eikä näinollen tilaa tarvinnut enää antaa. Tommin Ensimmäinen LS5 osakilpailun voitto tuli Hyvinkään osakilpailusta ja hyvä vauhti oli päällä myös kouvolassa josta oli kotiin viemisenä Hopea pysti. Kaudella 2013 Tommi OTTI itselleen SM Pronssia!
Kun teamissä on voitontahtoa paljon niin Tommillakin vain Suomen Mestaruus mielessä.

Vesa Rousku, numero 13
Vesallakin neljäs kausi lähtee käyntiin ja tunnetaan varikolla "ku en mä tiiä" kaverina. Vesa on pidätellyt vauhtiaan piilossa ja meinaa tällä kaudella ottaa ohjaimesta kaikki liikeradat käyttöön.

Tuomo Otsavaara, numero 9
Tuomo on teamin uusi tulokas kaudelle 2014. Nuoresta iästään huolimatta erittäin kokenut kuljettaja joka tunnetaan erittäin kylmäpäisenä, tasaisena ja periksiantamattomana kuljettajana. Tasainen kehittyminen ja nousujohteinen harjoittelu on tuottanut tulosta 10vuotta kestäneellä RC-auto uralla. 2010 kaudella aloittanut LS5 luokassa. Kuuluu A-finaalin vakiohahmoihin. Ajaa kaudella 2014 Marco Käyhkön nopeaksi toteamalla NeoX autolla.
Tavoitteena SM-mitali.


LS5 SM sarjan osakilpailujen päivämäärät:

25,5-14 SM1 Kouvola
 8,6-14 SM2  Hyvinkään Vauhtipuisto
20,7-14 SM3 Tattarisuo
30 ja 31,8-14 SM 4 ja 5 Tattarisuo


Tsemppiä Kauteen 2014

Racers Group Finland Oy

Kauden 2014 loppusijoitukset:
2. Vesa Rousku
3. Tuomo Otsavaara
5. Thomas Sojakka
6. Juha Rousku
8. Tommi Turku
9. Marco Käyhkö
« Viimeksi muokattu: 14.01.15 - klo: 23.51 kirjoittanut RacersGroupFinland »
Racers Group Finland Team*Contrast NEOX*Abbate*Savöx*Panolin öljyt*Lissau pitoaineet*Racing Factory*Ajardos*Kranic*Vantaan tuotekuljetus*

Poissa juska

  • Aluevalvoja
    • Profiili
Vs: Racers Group Finland Team 2014
« Vastaus #1 : 06.05.14 - klo: 21.15 »
Kisaraporttia Kouvolan osakilpailusta.

Kouvolan kilpailuun lähdettiin sekalaisin miettein. Osa porukasta oli jo kerinnyt treenata enempi ja osa hieman vähempi.

Alkuerät meni hyvin ja kärkikymppi oli tiiviimmässä nipussa kuin koskaan aiemmin.
Alkuerien tulokset alla:

1 72 Toni Pernu HyUA 27 10:12.340
2 5 Antti Laurinkoski PKSRCA 27 10:19.250
3 9 Tuomo Otsavaara PKSRCA 26 10:05.857
4 88 Jethro Lehtojärvi TUA 26 10:07.020 5
1 Thomas Sojakka PKSRCA 26 10:07.027


Viimeisen alkuerän aikana taivas repesi ja vettä satoi muutaman minuutinajan kaatamalla.
C-finaali ajettiin märkänä. B-finaaliin rata kerkesi jo kuivumaan lähes kokonaan.

A-finaali saatiin ajaa kuivana tosin sade vei parhaan terän pidosta mennessään. Finaaliin eri vaiheet olivat erittäin tapahtumarikkaita. Sijoitukset johtoauton takana vaihtui moneen otteeseen.

Tulokset:

1 72 Toni Pernu HyUA 77 30:11.410    RS5
2 9 Tuomo Otsavaara PKSRCA 74 30:05.704  Contrast
3 13 Vesa Rousku PKSRCA 73 30:09.582   Contrast
4 5 Antti Laurinkoski PKSRCA 73 30:12.875   FG
5 7 Marco Käyhkö PKSRCA 72 30:23.710  RS5
6 6 Juha Rousku RiiUA 71 30:01.869 7  Contrast
1 Thomas Sojakka PKSRCA 71 30:15.125  Contrast
8 10 Pekka Kuronen PKSRCA 71 30:15.578  Harm
9 12 Tommi Turku PKSRCA 69 30:02.402  Contrast
10 88 Jethro Lehtojärvi TUA 17 6:55.134  Harm

Kiitos Teamille hyvästä suorituksesta ja menestyksestä kouvolassa.
« Viimeksi muokattu: 29.05.14 - klo: 13.12 kirjoittanut RacersGroupFinland »
Racers Group Finland Team*Contrast NEOX*Abbate*Savöx*Panolin öljyt*Lissau pitoaineet*Racing Factory*Ajardos*Kranic*Vantaan tuotekuljetus*

Poissa juska

  • Aluevalvoja
    • Profiili
Vs: Racers Group Finland Team 2014
« Vastaus #2 : 29.05.14 - klo: 17.12 »
Kisaraporttia omin silmin...

Itseltä meni Kouvolan osakilpailu kyllä alle omien tavoitteiden. Keli oli haastava ja en oikein saanut autoa toimimaan koko päivänä.
Alkueriin lähdettäessä oli takapito täysin kateissa ja tuli vietettyä aikaa enemmän putkien päällä.

Neljänteen eräkierrokseen auto rupesi jo hieman tottelemaan käskyttäjää mutta, vesi sade päätti hyvin liikkeelle lähteneen erän.
Alkuerien jälkeen sijoitus 7:s eli vauhtia lähdettiin hakemaan B-finaalin 2 ruudusta.
B-finaali kuumensi omat tunteet vaikka sielläkin vauhti riitti nousuun A-finaalin.

A-finaalista nyt ei jäänyt paljoa kerrottavaa. Ajo ei pysynyt kasassa eikä autollakaan pystynyt ajamaan kovaa, perä oli kovin lipsuva. Autoa nyt kotona tutkinut eikä siitä mitään vikaa ole löytynyt, setuppia ei vaan löytynyt haastavaan keliin.

Hyvinkäälle uusin miettein ja säädöin.

Kiitos koko teamille ja suuret onnittelut Tuomolle, Stondelle ja Veskulle mahtavasta kilpailusta.

Terv. Juha Rousku

« Viimeksi muokattu: 30.05.14 - klo: 22.34 kirjoittanut Vesku »
Racers Group Finland Team*Contrast NEOX*Abbate*Savöx*Panolin öljyt*Lissau pitoaineet*Racing Factory*Ajardos*Kranic*Vantaan tuotekuljetus*

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Racers Group Finland Team 2014
« Vastaus #3 : 30.05.14 - klo: 09.58 »
Kisa rapsaa pukkaa:

Harjoituksissa hajosi yksi servo heti aamun kärkeen ja pääsi ropaamaan autoa heti. Toisessa alkuerässa tuli jo hyvä tulos, taisin olla siinä vaiheessa 4s. No Tuomo ja Stonde tuli kovaa 3:ssa alkuerässä ja pudottivat 6. Sijalle. Viimeiseen alkuerään olikin tulossa aikaan parannus mutta vesisade katkaisi erän minuuttia ennen ajan täyttymistä. Tuloksena siis 6 sija alkuerien jälkeen ja B-finaalin kärkipaikka.

B-finaalin alussa minut pyöräytettiin kahteen otteeseen ja putosin noin 7 sijalle josta alkoi tasainen nousu päättyen 4 sijaan. Rauhallisesti ajaen siis A finaaliin jossa 9s lähtöruutu.

A-finaalin lähtö sujuikin loistavasti ja taisin metsästää 3 sijaa jo ekalla kierroksella. Taisin muitten virheiden myötä käväistä heitkellisesti jo 3 sijallakin kunnes pyörähtelin muutaman kerran ja putosin taas muutamia sijoja.

Ajon edetessä vakiintui 5 paikka ja välillä olin saamassa kiinni edelläolijoita, välillä vähän jääden. Kunnes noin 20 minuutin kohdalla alkoi moottorista kuulua kova ääni. No varikolla huomattiin taas kerran pakosarjan pulttien löystyneen ja kiristyksellä takas radalle pari kierrosta muita perässä. Sija tässä vaiheessa 9.s Jepen keskeytettyä aikaisemmin.

Siinä sitten loppuaika köröteltiin muiden seassa koska ei ollut toivoakaan saada ketään kiinni. Vain jonkun keskeytyksellä olisi saanut sijoitusta kohennettua. No niitähän ei tullut ja loppusijoitus 9s.

Harmittaa huono sija ja möhläys koska vauhtia olisi ollut aina jopa podiumille asti. No hyvä puoli on että vauhtia riitti, auto toimii loistavasti ja sarjasta on tulossa ennätystasainen. Kouvolassa A finaalissa kaikilla olleilla olisi vauhtia löytynyt podiumille asti, niin tasaista oli. Tästä jatketaan Hyvinkäälle puolustamaan viimevuoden voittoa. Over and out.

-Tommi #12
« Viimeksi muokattu: 30.05.14 - klo: 22.50 kirjoittanut tturku »
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa TOMMI

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Racers Group Finland Team 2014
« Vastaus #4 : 31.05.14 - klo: 15.49 »
Hieman tarinaa meidän kisaviikonlopusta.

Lauantaina saavuttiin iltapäivällä radalle ja kuultiin aikataulun olevan myöhässä, joten treeniaikaa
oli tiedossa aika vähän. Auto oli säädetty jo Tattarisuolla ja toimi kohtuullisesti siitepölyn kyllästämällä
radalla. Päätettiin kokeilla näillä säädöillä ja käytetyillä renkailla.

Ekassa vedossa Tuomo totesi, että ei ole pitoa renkaissa. No, auto varikolle ja muutama säätömuutos.
Vaihdettiin myös uudet renkaat ja auto rupesi toimimaan paljon paremmin.

Kilpailupäivä alkoi radan opettelulla ja pienillä säätömuutoksilla. Toisen alkueräkierroksen jälkeen
Tuomo sanoi että vauhtia pitää löytyä lisää ja nämä renkaat pitää vaihtaa. Valittiin taakse seiskat ja
eteen kympit. Samalla laitettiin eteen Juskalta lainatut valkoiset jouset. Kolmannen eräkierroksen
jälkeen viidentenä, vaikka kone ei kiertänyt pääsuoralla kunnolla.

Neljänteen eräkierrokseen laitettiin sitten kaikki kuntoon ja sanoin Tuomolle, että nyt vedä
täysillä. Auto toimi erinomaisesti, mutta Antin ja Tonin kierrosaikoihin ei Tuomo pystynyt.
Kaverit veti tosi kovaa. No, neljän sekunnin parannus ja ruutu 3. Oltiin ihan tulessa molemmat.Tosin sade
pilasi kuuman ryhmän ajon.

Finaalia odotellessa auto käytiin läpi ja laitettiin uudet renkaat. Tavoitteena oli varmuus sekä
mahdollisimman vähän virheitä.

Startti onnistuikin hyvin ja ei muuta kun Tonin ja Antin perään täysillä. Kaverit menivät kyllä kovaa
mutta olivat ihan kohtuumatkan päässä, eli pienikin virhe heille olisi kostautunut. Tuomon yrittäessä
pysyä heidän perässä liimautui Jethro konttiin ja näytti olevan nopeampi. Tuomo ei vaan avannut ovea
missään kohtaa ja tätä kissa hiiri leikkiä jatkui jonkun kierroksen, kunnes Jethrolla tuli vika autoon.
Antin kolaroidessa jossain kohtaa Tuomo siirtyi toiseksi ja tässä vaiheessa alkoi todellinen jännitys
näytelmä. Kestääkö auto ja renkaat, riittääkö bensa. Kaikki toimi ja toisena poika tuli maaliin.

Maaliintulon jälkeen Tuomo sanoi, että jarruissa on jotain vikaa kun spinnaa.
Varikolla kun tutkittiin, niin ei ollut vika niissä, vaan irronnut pultti
etuiskarin alakiinnityspalasta. Pääsi keinumaan, kun oli enää yhdellä kiinni.Katastrofi oli siis lähellä.

Onnittelut tiimiläisille hienosta suorituksesta sekä kiitos kaikille kanssakilpailijoille.
Hyvinkäällä nähdään.

Tuomo #9
Ale
« Viimeksi muokattu: 31.05.14 - klo: 21.19 kirjoittanut Vesku »

Poissa Vesku

  • Aluevalvoja
    • Profiili
Vs: Racers Group Finland Team 2014
« Vastaus #5 : 31.05.14 - klo: 21.49 »
Kisaraportti:
Harjoituksissa opeteltiin ajamaan liukkaalla radalla mikä ei ole omaan mieleeni laisinkaan.
Alkuerät meni sitten säätöjä hakiessa ja eihän niitä tuntunut löytyvän oikein millään, eli vauhti oli hukassa täysin. Lopulta löytyi säätö millä auto oli kohtuullisen helppo ajaa muttei mikään nopein ja sillä päätin mennä sitten. Alkuerien jälkeen sijoitus oli 9. sija eli B-finaalin 4 lähtöpaikka jossa paikkapaikoin kostea rata loi vähän tilanteita mutta niistä selvittiin eli A-finaalin 8 lähtöpaikka.
A-finaali menikin sitten omaa ajoa ajaen koska oli tiedossa ettei vauhdillisesti pysty paljoa muita haastamaan. Ajo oli kyllä varmaan urani virheettömin suoritus ja sijoitus nousi muiden virheistä ja keskeytyksistä johtuen, mitä nyt välillä renkaat lämpeni liikaa niin sijoituksena loistava 3. sija maalissa mitä ei olisi ikinä aamulla uskonut.
-Vesku #13
Racers Group Finland
-Contrast - RS5 - H.A.R.M - PMT - Lightscale - SCSm2-

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Racers Group Finland Team 2014
« Vastaus #6 : 09.06.14 - klo: 22.07 »
Onnittelut RGF:n tiimille. Palkintopalli oli lähestulkoon kokonaan Contrastin punainen!

Kiitos myös omalta osalta taas koko "tiimille". Meitsi taas tuli, söi, joi, saunoi, ajoi ja katosi ilman suurempaa panostusta tiimiin yhteiseen.

Pitkä mopomatka kotiin sujui ilman ylläreitä ja suurempia sadekuuroja ja kalustokin saatiin kotiin vielä samana päivänä.

Tämän viikonlopun aikana selkeytyi taas ne syyt miksi tätä hienoa lajia jaksaa harrastaa, vaikka matkat on pitkiä ja panostukset tuntuu isoilta, KIITOS KAVERIT!!
« Viimeksi muokattu: 09.06.14 - klo: 22.17 kirjoittanut peitsamo »
Flying Calacucco

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Racers Group Finland Team 2014
« Vastaus #7 : 10.06.14 - klo: 10.24 »
Kisa raportti 8.6. SM II Hyvinkää:

Harjoituksiin lähdin vanhoilla renkailla ja samalla setupilla millä ajoin Kouvolassa. Toisessa alkuerässä kierrosajat olivat lupaavia, harjoitusten aikana hieman jarrubalanssin säätöä.

Ennen alkuerien alkua alkoi pieni sade ja rata oli märkä. Jätin ensimmäisen alkuerän väliin ja tein autoon varmuuden vuoksi sadekelin suojauksen. Toiseen alkuerään lähdin testaamaan sadekelin rengastusta. Eturenkaat toimivat mutta takarenkaissa ei mitään pitoa, hyvä testi ja nopeasti pois pyörimästä radalta. Sade oli loppunut tässä vaiheessa ja rata kuivui kovaa vauhtia.

Kolmanteen alkuerään rata oli jo täysin kuiva ja sinne lähdin tekemään hyvää tulosta. Auto toimi hyvin ja muutamia pieniä ajovirheitä lukuunottamatta olin hyvässä vauhdissa kunnes 7 minuutin kohdalla autosta loppui veto ja tuli keskeytys. Pinjonin lukitusruuvit olivat pyörineet auki lukitteista huolimatta. No kaikki jäi viimeisen vedon varaan. Sijoitus taisi olla tässä vaiheessa toisiksi viimeinen.

Viimeiseen alkuerään oli siis pakko saada tulos. No Auto oli helppo ajaa, nopea ja kävin läpi auton ettei enään tulisi hölmöjä keskeytyksiä löysien ruuvien takia. Ajo sujui hyvin vaikka 2 spinnausta tuli tehtyä, tulos 3 sijalle Stonden ja Jepen taakse ennen kuuman erän viimeistä alkuerää. Eli onnistuminen ja suora A-finaalipaikka tulossa, ellei pojat tulisi ohi kuumasta erästä. No kuumassa erässä Tuomo teki vielä parannuksen ja kuittasi ohi pudottaen neljänneksi. Stonde ja Jeppe olivat huomattavasti nopeampia mutta Tuomoon ero oli pieni, tosin samoin takana paljon nälkäisiä kuskeja joilla ajat todella lähellä omaa. Taas tulossa tasainen finaali.

Ainoan ongelman tuotti rengastus. pehmällä seoksella jolla alkuerät ajoin ei ollut mitään mahdollisuutta ajaa 10 minuuttia pidempään. Ja seuraavaa seosta ei ollut pakissa, kun kyseinen seos oli loppuunmyyty. No auton huolellinen tarkastus ja kokeilemaan toimisiko kovempi seos 5 nopeimman harjoitukseen. No eihän se toiminut halutulla tavalla ja pulmia oli tiedossa finaaliin jollei joltain löytysi ylimääräisiä uusia myydä.

Loppujen lopuksi Jarilta (Kiitos Jari, pelastit finaalin!) sain yhden uuden parin keskimmäistä seosta eli perään oli oikea rengastus. Eteen oli laittaa joko käytettyä oikeaa seosta tai uudet kovemmat seokset.
No finaaliin päätöksellä kokeillaan kovempaa uutta rengasta edessä toivoen että auto kääntyy tarpeeksi. Lämmittelyssä auto käyttäytyi hyvin, saas nähdä miten käy.

Lähtö sujui hyvin, sain pidettyä oman paikan mutta takaa oli kokoajan perässä hiillostamassa Antti ja Juska. Ensimmäisten kierrosten edetessä huomasin että Tuomo menee hieman karkuun ja pojat takana yrittää ohi, eli auto ei ollut tarpeeksi nopea mutkaosuuksilla eli puski ja muut olivat nopeampia. No yksi pitkäksi mennyt jarrutus ja Antti tuli ohi. Sama homma Juskan kanssa vähän myöhemmin ja samalla tavalla pikkuhiljaa pojat repivät eroa, ei mahtanut mitään.

No takaa ei enempää ollut tulijoita joten 6 sija vakiintui tässä vaiheessa. Stonde ja Jeppe olivat menneet menojaan mutta kolmospaikasta väänsivät Tuomo, Antti ja Juska. Oma ajo meni rauhallisesti tietäen ettei edellä menijöitä saa kiinni ellei heillä olisi renkaat loppuneet ihan täysin. Auto toimi hyvin vaikka välillä meinasi olla ongelmia jarrutuksissa, ja spinnaukset olivat pari kertaa todella lähellä, taisi niitä muutama ollakin.

Jeppe keskeytti servo-ongelmiiin ehkä noin 10 minuutin kohdalla ja sijoitus parani sijalla. Vähän aikaa myöhemmin ehkä noin 15-20 minuutin kohdalla Antin meno katkesi myös ongelmiin ja sijoitus nousi jo neljänneksi. Takana taisi tässä vaiheessa olla Vesku noin 6 sekunnin päässä ja tämä sama ero säilyikin koko matkan maaliin. Eli suurimman osan finaalista sain ajaa omaa ajoa sillä vauhdilla mitä pääsin. Maaliin neljäntenä joka oli erittäin hyvä tulos olosuhteet huomioon ottaen.

Contrastit kaikki 4 hienosti viiden parhaan joukossa, Tumppihan joutui jättämään väliin Hyvinkään lomamatkan takia.

Tasainen on sarja ja vielä on mahdollisuudet palkintopallille kauden päätteeksi. Stonde on kyllä dominoinut ja menee liian kovaa. Samoin Jeppe on taikonut todella kovan vauhdin, hänellä vaan harmittavasti finaalit kaatuneet  tekniikkamurheisiin ja huonoon onneen.

Tästä on hyvä jatkaa Tattikselle kolmeen viimeiseen koitokseen. Toivottavasti pääsen ajamaan seuraavaan skabaan koska polvileikkaus odottaa juhannuksen jälkeen ja toipuminen tulee viemään aikaa.

#12 Tommi
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa TOMMI

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Racers Group Finland Team 2014
« Vastaus #8 : 10.06.14 - klo: 19.53 »
Hyvinkää LS-5 SM2 8.6.

Aamu alkoi pienellä ongelmalla, kun kummassakaan harjoituksessa ponderi ei toiminut.
No, toinen ponderi kiinni ja alkueriä odottelemaan.
Seuraava vastoinkäyminen tuli sateen muodossa, eka alkuerä jäi ajamatta.Vieläkään ei tiedetty mikä on vauhti.
Toisessa alkuerässä laitettiin varmuuden vuoksi uudet renkaat alle ja sijoitus taisi olla neljäs.
Kolmas alkuerä meni pieleen, kun säästelin renkaita. Kuskin palautteesta viisastuneena päätin, että
hittoako näitä pihdataan. Viiden joukkoon on päästävä. Ja eikun uusi kierros alle neljänteen
alkuerään ja pieni muutos auton setuppiin.Poitsu vetikin sitten liki virheettömän ajon. Tuloksena
lähtöruutu kolme.

Viiden nopeimman harjoituseen kokeiltiin lyhyempää välitystä ja todettiin, että auto on nopeampi.
Ongelmana vain oli, että ei tiedetty riittääkö polttoaine finaalissa ja kestääkö spurri ison
välyksen takia. Päätettiin vaihtaa pitempi välitys takaisin, joka osoittautui oikeaksi ratkaisuksi.

Finaalin lähdössä tuli sitten pientä härdelliä Tuomon takana ja kolmen kärki otti pienen kaulan muihin,
mutta virheisiin ei ollut varaa. Stonden ja Jepen siinä vetäessä hieman kaulaa Tuomoon alkoi muutama
kaveri jo tulla aika lähelle.

Jepen keskeyttäessä kierroksella 20 huomasin, että Tuomo oli toisena, mutta heti perässä olivat Antti,
Juska, sekä Tommi. Eikä tainnut kaukana olla Veskukaan.Taistelu kakkos paikasta oli kova.
Taisivat sijoitukset vaihdella muutamaan otteeseen.

Kisan loppumetreillä alkoi Tuomon ja Juskan kamppailu kakkos paikasta, joka oli todella
huikeata katseltavaa. Antille oli tässä vaiheessa tullut keskeytys. Tuomo edellä ja Juska ihan kontissa kiinni.
Sijoitukset vaihtuivat muutaman kerran toisen tehdessä virheen.
Oli kyllä mielestäni kisan paras taistelu.

Viimeisellä minuutilla mietin, riittääkö pojalla bensa.
Maaliin tullessa tankissa oli likimain hajut jäljellä.
Toinen sija tässä porukassa on mielestäni kunnioitettava saavutus.
Kaverit ajaa aivan tajuttoman kovaa A-finaalissa, eikä isompiin
virheisiin ole varaa ollenkaan.

Lopuksi vielä onnittelut Stondelle voitosta.
Onnittelut myös tiimille. Oli hienoa nähdä koko porukka palkinnoilla.

Ale
Tuomo #9
« Viimeksi muokattu: 10.06.14 - klo: 20.16 kirjoittanut TOMMI »

Poissa Vesku

  • Aluevalvoja
    • Profiili
Vs: Racers Group Finland Team 2014
« Vastaus #9 : 21.07.14 - klo: 00.17 »
Tattarisuo LS-5 SM3 20.7.2014

Aamulla ajot alkoivat hyvällä mielellä, kisaa edeltävän torstain onnistuneen testin jälkeen. Auto istui käteen kuin rukkanen. Rengas valinta olisi voinut olla aamun treeneihin vähän parempi, ei toiminut ihan yhtä hyvin kuin torstaina mutta toimi kuitenkin. Koko kauden poissa ollut jännitys tuli myös esiin mikä osaltaan haittasi ajamista.

Ensimmäiseen alkuerään lähdin luottavaisin mielin uusilla renkailla. Auto toimi hyvin ja tuloskin olisi ollut loistava ellei liika jännitys olisi häirinnyt ajamista 5 ajovirheen arvoisesti. Lähtöruutu oli tässä vaiheessa 4.
Toinen alkuerä lähtikin parin pisaran saattelemana toivoen ettei sade yltyisi, no yltyhän se eli erä omalta kohdalta kesken ja sijoitus putosi yhdellä sijalla, koska muut ryhmät pääsi ajamaan kuivalla. Sen jälkeen taivas sitten repesi ja radalla oli vettä noin 5-20cm riippuen paikasta. Tästä johtuen loput alkuerät menikin rataa kuivatessa.

Kilpailuun tuli vielä noin puolentunnin vapaa harjoittelu ja eikun kokeilemaan pitoa että oliko hävinnyt sateen mukana ja onneksi ei. Auto toimi hyvin ilman ongelmia.
Viiden nopeimman harjoittelu meni ihan rengastestiksi ja päädyin eri renkaaseen finaalin mitä olin ajatellut aluksi.

Finaalin lämmittelyssä sydän pomppasi kun etujarrut oli todella tehottomat ja eikun varikolle jossa Ale tutki autoa mutta syytä ei löytynyt. Takaisin radalle ja ongelma jatkui, kierros ja takaisin varikolle jossa Ale vähän sääti jarruja lähemmäksi, no tässä vaiheessa lämmittely olikin jo ohi. Lähdön otin tosi varovasti jarrujen takia ja ekan kierroksen aikana jäin jonon viimeiseksi. Pikku hiljaa rupesivat jarrutkin palaamaan ja ei muuta kuin hillitön takaa-ajo, sain letkan kiinni ja eikun ohittamaan jossa tulikin sitten pari pahaa kolaria ja taas takaa-ajo asemaan. Näiden sählinkien jälkeen jännitys hävisi melkein kokonaan ja auto oli järjettömän hyvä ajaa. Ja eikun nami lattiaan ja kärkeä kiinni ottamaan. Sieltä sitten sijoitus kerrallaan loistavalla ajolla sain kärkeä kiinni. Tumpin kanssa väännettiin aikamme ja tässä vaiheessa Tuomolta loppui bensa 23 minuutin kohdalla, siitä noustiin  yhdellä sijalla. Hetki tämän jälkeen pääsin Tumpin ohi jolla oli toinen ohjausservo rikki. Jonka jälkeen olinkin jo toisena n.10 sekunttia kärjessä ajanutta Jeppeä perässä. Kun kuulin että aikaa oli noin 3 minuuttia jäljellä totesin mielessä että nyt järkevää säästellä bensaa koska en ollut varma tankin kestosta ja olin joutunut syöttämään täysiä koko finaalin, mikä olikin hyvä ratkaisu Jepellä loppui bensa 2 kierrosta ennen maalia jonka seurauksena pudotin vauhtia entisestään että pääsen maaliin. Ratkaisu kannatti, LS5 urani ensimmäinen voitto. Ja tankissa ei ollu kuin höyryt jäljellä.

Yhteenvetona vauhti oli kohdillaan ja finaalin rengas valinta osui kohdalleen ja kaiken lisäksi auto oli omaan käteen sopiva mikä teki ajamisesta nautinnollista.

Onnittelut myös Tumpille toisesta sijasta ja muillekin onnistuneille.

#13 Vesa Rousku
Racers Group Finland
-Contrast - RS5 - H.A.R.M - PMT - Lightscale - SCSm2-

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Racers Group Finland Team 2014
« Vastaus #10 : 21.07.14 - klo: 13.57 »
Oma kisarapsa eilisestä LS-5 SMIII @tattarisuo

Autoon tehtiin ennen kisaa alustan säädöt uusiksi alustaa reippaasti jäykentäen, mutta en testannut muutoksia ennen kisaa. Harjoituksissa vaivasi auton perän liukkaus nopeissa mutkissa sekä auton puskeminen radan keskiosuudella. Tähän löydettiin osittainen lääke iskareiden asentoja muuttamalla ja toisessa alkuerässä auto tuntui jo huomattavasti paremmalta ajaa ja sieltä tulikin kohtuullinen 6 sija joka jäi voimaan taivaan revettyä.

Auto oli välillä erittäin nopea ja kellotinkin koko kisojen nopeimman kierroksen toisessa alkuerässä. Auto oli vieläkin välillä perästä liukas nopeissa mutkissa ja muutamat luistatukset ja parit isommatkin pyöräytykset taisi tulla tehtyä. Hankalaa siis ajaa kun auton käytökseen ei ollut luottoa. Autosta ei löytynyt kuitenkaan mitään joka olisi löysällä tai mikä selittäisi perän ongelmat. 

Järkyttävä ukkoskuuro keskeytti toisen alkueräkierroksen viimeisen hiitin kesken ja näin pääsin kohtuullisen hyvillä mielillä kuitenkin B-finaaliiin starttaamaan kärkipaikalta.

Ajoa haittasi myös oma fyysinen kunto. Jo harjoituksissa huomasin ettei seisoen pystynyt ajamaan kuin muutaman minuutin. Toinen polvi leikattiin hiljattain ja vasta yksi päivä ilman keppejä oli alla. Täytyi siis alkaa luovaksi ja järjestäjien avustajalla sainkin rakennettua parista tuolista ja korokejakkarasta tarpeeksi korkean istumen lauteille josta pääsin ajamaan jotenkuten. Istueeltaan ajo ei ollut ihan helpoimmasta päästä ja jakkaran sijainnista johtuen yhteen mutkaan näkeminen oli välillä hankalaa. Lisäksi palli oli todella hutera ja sortuikin osittain b-finaalin puolessa välissä jolloin ajaminen oli todella hankalaa finaalin loppuun.

B-finaaliin alussa pääsin lähdössä repimään muutamilla ekoilla kierroksilla pientä kaulaa takana tuleviin mutta sen jälkeen alkoi auton pito-ongelmat ja vauhti alkoi hiipumaan. vähän ajan kuluttua joudun päästämään jo Markon ohi hänen ollessa huomattavasti nopeampi. Vauhti ei riittänyt millään perässä pysymiseen ja vähän tämän jälkeen oman spinnauksen jälkeen jäin kiinni letkuihin ja sijoitus romahti jonnekin 6-7 paikkeille.

Onnistuin kuitenkin nousemaan viimeiseen nousupaikkaan sijalle viisi kunnes takaa tuli 2 kiekkaa lähdössä jäänyt Laurinkoski tuli hurjaa vauhtia ohi  ja vauhtia ei pystynyt kasvattamaan mitenkään että ajamalla olisin saanut edellä olijoita kiinni Laurinkosken noustessa jo toiseksi finaalin edetessä. Onni puuttui omalta osaltani peliin kun Laurinkosken auto hyytyi akun loppumiseen ennen finaalin loppua jolla pääsinkuin pääsinkin kiinni viimeiseen A-finaali paikkaan. Oma vauhti riitti pitämään muut takana ja näin A-finaalin viimeiseen ruutuun.

Alkuerät keskeyttänyt kaatosade vei hieman pitoa radasta finaaleihin joskin A-finaalissa oli jo erittäin hyvä pito. Sade toisaalta saattoi vähän auttaakin koska jo alkuerissä nähtiin 2-pyörällä ajamisia sekä muutama kaato pidosta johtuen.

Autoon ei vieläkään löytynyt mitään selvää syytä miksi pitoa takapäässä ei ollut nopeissa mutkissa ja samoilla setupeilla auto kuitenkin toimi muilla hyvin.
A-finaaliin sain jakkaran teipattua tukevasti kiinni (Kiitos Jartsalle ideasta ja toteutuksen auttamisesta!) joten jakkara kesti kasassa finaalin. Oman auton nopeus oli tiedossa finaaliin lähdettäessä joten mistään hyvästä sijoituksesta ei lähdetty ajamaan ja paineet oli poissa. Vauhti olisi riittänyt 8 sijaan mutta muutama tallitoverin keskeytys bensaongelmiin nosti sijoituksta 2 pykälällä lopputuloksissa. 6 sija siis ennemmän kuin hyvä omaan suoritukseen liittyen joten tyytyväinen pitää olla.

Viimeiseen 2 kisaan pitää löytää peräpito kohilleen niin on mahdollista taistella kärkisijoista. Myös jalan pitäisi olla sellaisessa kunnossa että pystyy ajamaan kunnolla seisten. Sarjan kärjessä on tiukkaa podium sijoitukset ovat menneet ristiin joten vielä on mahdollisuuksia puolustaa viimekauden pronssia, mutta podiumille pitää kivuta viimeisissä kisoissa. Mielenkiinnolla odotetaan viimeistä kisa viikonloppua.

#12 Tommi "Inva" Turku
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa mikari

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Racers Group Finland Team 2014
« Vastaus #11 : 30.07.14 - klo: 09.31 »
Tattarisuo LS-5 SM3 20.7.2014
...
Kun kuulin että aikaa oli noin 3 minuuttia jäljellä totesin mielessä että nyt järkevää säästellä bensaa koska en ollut varma tankin kestosta ja olin joutunut syöttämään täysiä koko finaalin, mikä olikin hyvä ratkaisu Jepellä loppui bensa 2 kierrosta ennen maalia jonka seurauksena pudotin vauhtia entisestään että pääsen maaliin. Ratkaisu kannatti, LS5 urani ensimmäinen voitto. Ja tankissa ei ollu kuin höyryt jäljellä.
#13 Vesa Rousku

ONNEA VESKU!
Old skool rc -  Scorpion 2014 (1984 remake) - Super Tomahawk 2015 (1985) - Optima 2016 (1986) - Hang on racer (HOR) Suzuki bike (1992)
For maximum fun two wheels are better than four!

Poissa Vesku

  • Aluevalvoja
    • Profiili
Vs: Racers Group Finland Team 2014
« Vastaus #12 : 02.09.14 - klo: 20.44 »
Pikku rapsa päätöskisoista.

Lauantai: Aamu alkoi liukkaan radan niksejä opiskellen ja pieniä setuppi muutoksia tehden. Loppupeleissä tuli urani ensimmäinen TQ eli suoraan A-finaaliin.
Finaali lähti hyvin käyntiin tasasella ajolla mentiin jonkin aikaan. Jonkin ajan kuluttua auto rupesi puskemaan rajusti johon lisättiin oma herpaantuminen niin maalissa oltiinkin sitten 3. johon olin ongelmiin nähden tyytyväinen.

Sunnuntai: En tehnyt hirveitä setuppi muutoksia, pientä hieno säätöä. Enemmän keskityin rengaskokeiluihin löytäen hyvän setin jolla melkein sai TQ:n mutta pienestä virheestä johtuen Stonde oli pikkuisen parempi eli sija 2 AE:n jälkeen.
Finaalin lähdin vähän riskillä uudella rengas seoksella. Lähtö meni loistavasti pitäen sijoituksen ja Stonden perään hyvällä fiiliksellä. Jossain vaiheessa perä karkasi pääsuoran alussa ja siitä letkuihin jumiin, koska ryhmä oli tänään tasainen niin taisin pudota kuudenneksi ja siitä sitten kärkeä tavoittelemaan. saavutinkin ryhmää mutta rengasvalinta ei ihan onnistunut joten virheitä tuli siellä ja täällä tähän lisättynä oma herpaantuminen niin kärki karkasi. Jepen ja Juskan vaikeuksien avulla pääsin taas kolmanneksi mikä riitti varmistamaan SM2 sijan.

Onnittelut omasta puolestani kauden onnistujille.

Kaudesta jäi hyvä maku omasta nousseesta ja tasoittuneesta vauhdista johtuen.

Sarja oli tosi tasainen ja virheestä menee melkein aina sijoituksia, sellaista kilvanajon pitääkin olla!
Mielenkiinnolla jään odottamaan ensikautta.

#13 Vesa Rousku
Racers Group Finland
-Contrast - RS5 - H.A.R.M - PMT - Lightscale - SCSm2-

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Racers Group Finland Team 2014
« Vastaus #13 : 03.09.14 - klo: 23.41 »
Kisarapsa: SM IV ja V 30-31.8. @ Tattarisuo
Leikattu polvi oli hyvin parantunut jotta pääsi lauteilla seisomaan ilman ongelmia koko viikonlopun. Edellisen tattiksen kisan auton peräpidon heikkoutta yritin etsiä kisojen välissä löytämättä mitään vikaa autosta, takavakaajaa jäykstin ennen ajojen alkua.

Lauantain alkuerät meni autoa säätäessä ja perään lisäpitoa hakiessa. Ensimmäisen AE-n taisin jättää väliin kun vaihdoin diffiin öljyt kaikessa rauhassa ja kokeilin takana iskareiden eri asentoja. Diffin öljyjen vaihdolla eikä iskarin asennoilla tullut parannusta autoon joten seuraavaksi lähdettiin ruuvaamaan autosta rungon ruuveja pois ja ohuemmat sivujäykkärit asentaen, jotta auton rungon flexaus lisääntyisi. Tällä taktiikalla auto paranikin huomattavasti mutta ajoittain yhä perä karkaili, huomattavasti vähemmän kuitenkin kuin ennen.

Alkuerien jälkeen tasaisessa kärjessä tulokseksi tuli taas kerran 6s. paikka ja B-finaaliin hakemaan vauhtia paalulta. B-finaalissa ei ollut vaikeuksia alun pyörähtelyn jälkeen ajaa A-finaaliin, sijoitus taisi olla lopussa kolmas tai neljäs. A-finaaliin ruutuun siis 8 tai 9.

A-finaalin lähtö sujui hyvin ja alussa pääsin hyvin nousemaan noin 5 sijalle kunnes taas tuli pyörähdys ja paikka putosi muutamalla sijalla. Sieltä taas kirimään edessä olevia. Ajo sujui ajoittain loistavasti mutta myös ajovirheitä tuli tehtyä ja jos jäät letkuihin, jäit aina puolikierrosta jonka kurominen oli todella vaikeaa, niin tasaista vauhtia melkein kaikki finaalistit ajoivat. No koska vauhti ei riittänyt mokien jälkeen oli loppusijoitus 7. Parannettavaa jäis siis sunnuntain kisaan ja myös käytännössä SM- mitalit karkasivat lopullisesti.

Sunnuntaina autoon tarvitsi tehdä vain pieniä säätöjä, sai keskittyä renkaiden testaukseen ja oikean seoksen löytämiseen. Pitokin oli todella hyvä jo aamusta asti. Taas tuli ajettua vikassa erässä hyvä ja virheetön ajo, mutta tasaisessa joukossa sijoitus jäi taas kerran 6:si. Tällä kertaa edelle jäi Jeppe vain sekunnin erolla. Kisaajien tasaisuutta kuvastaa hyvin se että sunnuntain alkuerien 8 nopeinta kuskia olivat kaikki samalla läpillä, jota tuskin on ikinä aikaisemmin tapahtunut.

Taas B-finaalin paalulta ja alun spinnauksen jälkeen tasaisemmalla ajolla helposti A-finaaliin. Olisko tällä kertaa lähtöruutu ollut 7s. A-finaalissa sitten tuli oikeastaan pelkästään itse sössittyä hyvän lähdön jälkeen. Ensin pari sijaa ylös ja taas pari kertaa letkuihin kiinni josta sai taas lähteä taka-ajamaan edellä olevia. Jossain vaiheessa varikkosuoralle tultaessa luistattelin aika kovaa kylkiedellä varikon lankkuun jonka jälkeen auton käytös muuttui todella levottomaksi. Tämän jälkeen tuli spinnattua silloin tällöin ja ajo oli lähinnä taistelua maaliin asti ilman toivoa paremmasta sijoituksesta. Loppusijoitus 8s.

Viikonlopusta jäi käteen pieni pettymys. Vauhti oli hetkittäin erittäin hyvää mutta lukuisat virheet rokottivat hyvät sijoitukset. Taisin kellottaa lauantaina 3. nopeimman kierrosajan ja sunnuntaina 4. nopeimman. Tasaisessa kärjessä ei vain ole yksinkertaisesti varaa tehdä virheitä. Rata oli todella upea ajaa "väärään suuntaan" ja toivon että jatkossa myös ajettaisiin osa kisoista näin päin. Kiitos järjestäjille hienosta viikonlopusta!

Kauden sijoitukset:
SM I Kouvola: 9s.
SM II Hyvinkää: 4s.
SM III Tattarisuo: 6s.
SM IV Tattarisuo: 7s.
SM V Tattarisuo: 8s.

SM loppusijoitus 8s.

Kiitos Tiimille ja kanssakilpailijoille koko kaudesta. Tasaisin ja hienoin kausi tähän mennessä! Onnittelut Stondelle SM kullasta, Veskulle SM Hopeasta ja Tuomolle SM Pronssista! Ja eipä tiimillä muutenkaan huonot sijoitukset olleet SM tilastossa.

Ensi kaudella jatketaan taas!

#12 Tommi
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa TOMMI

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Racers Group Finland Team 2014
« Vastaus #14 : 04.09.14 - klo: 22.55 »
Tattarisuo sm4 ja sm5:

Lauantai : Kolea keli ja Tuomo pienessä flunssassa ei luvannut kovin hyvää kisapäivälle.
Ensimmäisen eräkierroksen jälkeen oltiin aika hännillä.
Autoa yritettiin säätää päivän aikana, mutta tulos ei parantunut merkittävästi.
Tuomon lähtöruutu oli  b-finaalin 3. No, eipä tässä hätää sanoi Tuomo.
"Kyllä mä viiden joukkoon pääsen". Maaliin tullessa oli 2.

A-finaaliin auto käytiin läpi, mutta ilmeisesti sivujäykkärien ruuvit takaata jäi kattomatta.
Finaalin puolessa välissä auto oli oikealle kaartaessa levoton.
Lopputulos 6.

Sunnuntai:Nyt oli kuski terve ja kelikin näytti paremmalta. Treenit mentiin edellisen päivän säädöillä.
Alkueriin vaihdettiin välitys ja ekalla vedolla Tuomo oli 3. Loput alkuerät meni sitten vaihtelevasti,
kahdessa tuli keskeytys ja yhdessä 2 sekunnin parannus. Tämä ritti 3. ruutuun.

A-finaaliin autossa oli kaikki tarkistettu, mutta olin tankkauksen jälkeen laittanut korkissa olevan
huohotus letkun huonosti kiinni. Lämmittelyssä Tuomo huusi, että bensaa roiskuu autosta.
Auto varikolle ja letku kiinni. Totesin samalla, että tankki oli jonkin verran vajaa, enkä ehtinyt
tankata enää. Oli muuten todella hermoja raastava puolituntinen. Taisin jossain vaiheessa
huutaa Tuomolle, että säästä bensaa. Tässä vaiheessa kaveri ajoi toisena ja seuraava oli kierroksen
jäljessä. Finaalin jälkeen katsoin tankkiin ja sanoin Tuomolle, että jäihän sulle sinne vielä "ruokalusikallinen". Finaalin 2. sijoituksella varmisti Tuomo itselleen SM-pronssin sarjassa.

Kauden sijoitukset kisoissa:

SM1 Kouvola 2. (ae 3.)
SM2 Hyvinkää 2. (ae 3.)
SM3 Tattarisuo 10. (ae 1.)
SM4  Tattarisuo 6. (ae 13.)
SM5 Tattarisuo 2. (ae 3.)

Lopuksi vielä onnittelut Stondelle kullasta,Veskulle hopeasta sekä tiimille hienosta suorituksesta
kisoissa. Kiitämme myös kaikkia kanssakilpailijoita sekä järjestäjiä mahtavasta kaudesta.
Ensi kaudella sitten yritetään kovemmin.

Ale  mekaanikko/nostaja
Tuomo #9
« Viimeksi muokattu: 04.09.14 - klo: 23.02 kirjoittanut TOMMI »

Poissa Stonde

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Racers Group Finland Team 2014
« Vastaus #15 : 09.09.14 - klo: 08.26 »
Norppa kiittää RGF:ä kaudesta! Taas ajettiin puhtoisena kauden kilpailut  :wink:
RS5 Modelsport | Modellsport IT | PowerHD