Kirjoittaja Aihe: FinTrack Tour TSS- ja TSP-10 -luokkien ykstyyppi moottori/combo valittu - 15.9.  (Luettu 32528 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Noista tulee yli 30 versiota jo nyt. Eli kun ei olla varmoja niin auto eväiksi katsastuspöydälle ja lasketaan hihnapyörien koko.
Ehkä joku otti onkeen mitä tässä haen.
Sisäisä välityksiä on 4 käytännössä, joten turha laskea erilaisia autoja jotka ovat hyvin pitkälti 1:1 kopioita toisistaan vetokaluston osalta.

1.9
2.0
Tamiyan 1.9xx (vai onko tämä muuttunut uusimissa malleissa?)
Awesomatix:ssa on varmasti jokin muu, en tiedä tarkemmin mikä.

Mut tässä on hyviä ehdotuksia ollut, esim katsastuskortti mihin merkkaat oman sisäisen välityksen. Katsastusmies voi sit sen tarkistaa jos sille on tarvetta.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Pointtina nyt olikin se, että kun automalleja on kymmeniä, kuka katsastusmiehistä oikeasti voi sanoa että kyse on varmasti jostain tietystä automallista eikä jostain muusta? Kaikkeen tuohon on aikaa muutama sekunti tai per auto.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Joku kommentoi aiemmin sääntöjen pilkuntarkkuutta siipien mittauksessa. Toistetaan nyt vielä sama kuin aiemminkin, että kyse on enemmänkin ohjeistuksen puutteesta ja huonosta valmistaumisesta, jos kieroksi ajettu kori hylätään ajon jälkeen. Jos kisa on tehty ajatusta käyttäen, niin katsastajatkin on kartalla siitä, miten ja mitä kannattaa mitata. Maalaisjärki auttaa useimmissa tapauksissa.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Pointtina nyt olikin se, että kun automalleja on kymmeniä, kuka katsastusmiehistä oikeasti voi sanoa että kyse on varmasti jostain tietystä automallista eikä jostain muusta? Kaikkeen tuohon on aikaa muutama sekunti tai per auto.
Ymmärtääkseni tässä katsastetaan kokonaisvälitystä, ei automallia? :)

Eli jos epäillään että välitys ei ole laillinen niin se voidaan tarkistaa. Tarkistus voidaan tehdä eri tavoilla:

Pistokoe tyyppisesti:
tarkistetaan spurri ja pinioni, oletetaan että sisäinen välitys on mitä ilmoitettu. Jos katsastuskortissa ilmoitetaan myös spurri ja pinioni, niin voi tarkistaa vain yhden. Jos halutaan säännöissä voidaan velvoittaa käyttäämään merkattuja spurreja/pinioneita.

Täystarkistus:
tarkistetaan kaikki rattaat vetokalustosta ja lasketaan lopullinen välitys. Hyvin samantapainen kun jos esim puretaan moottori ja todetaan se lailliseksi.

Miksi aikaa olisi muutama sekuntti? Aiotaanko välityksiä tarkistaa jokaisen erän välissä kaikista autoista? Itse koen, että välitystä ei tarvitse sen enempää katsastaa, kuin pistokokeilla päivän mukaan, niistä autoista jotka näyttävät radalla otollisilta kohteilta. Olisko tämä 3-10 autoa yhden päivän aikana. Alkuun tarkistettavia on varmasti enempi mutta loppukautta kohden varmaan hyvin vähän.

Moottorista on myös helppo vaihtaa roottori, ei niitä kumminkaan tarkisteta kaikista autoista jokaisen erän välissä. Säätimestä on myös helppo vaihtaa softa yhteen erään, ei niitä vilkkuvia valoja kumminkaan tarkisteta kuin maks kerran päivässä.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Automallista selviää, mikä välitys siinä kuuluisi olla/on, eikö vain?

Ehdotan, että nyt kun aktiiveja vaikuttaisi olevan niin paljon, joku tekee katsastuskortin ja toimittaa sen minulle sunnuntaihin mennessä, niin katsotaan saadaanko maximivälitys sääntöihin.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Automallista selviää, mikä välitys siinä kuuluisi olla/on, eikö vain?
Toki selviää, mut eikös ole vaan helpompaa kysyä mikä välitys siinä on niin ei tuu turhia väliaskelia? :)
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Kaikista helpointahan olis, jos olisi vaan rasti ruutuun kyssäri, onko kaikki sääntöjen mukaista, kyllä vai ei. Eli ollaan taas lähtöruudussa.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa eccer

  • EPUArc
    • Profiili
Ny menee iso mieskin hieman hämilleen tästä keskustelusta. Tuli tuossa ahaa elämys ja ostin itselleni käytetyn Xray t4 rungon ja tarkoituksena olisi siis lähteä talvella kokeilemaan taas monen vuoden tauon jälkeen turistia (TSS/TSP)

Näin ns. Uutena kuskina pistää hieman miettimään tätä hommaa näin uuden kuskin näkökulmasta. Mielestäni oli hieno saada seuraavaksi 2 vuodeksi varmasti kilpailija ystävällinen moottori/nopari yhdistelmä jolla sais kisata hienossa luokassa ja ny pitääki miettiä et onko mitää järkeä lähteäkkään kisaamaan, 'kun' pitääkin miettiä jo et eihän nää mun vehkeet kulje tarpeeksi näillä vakio hiluilla. Jonkin verran tuli lueskeltua aihetta täällä tuolta muilta aihe alueilta ja esim siellä puhutaan matolle sopivan välityksen sioittuvan 3.9-4.5 välimaastoon suomen radoilla. Eikös tämä onnistu lähes jokaisella automerkillä.

Siitä päästäänkin sitten tähän mun seuraavaan pointiin, miksi haluaisin yli välittää ja rikkoa samalla moottoreita länpöongelmien takia. En todellakaan. Eikös modi luokka ole sitä varten että saa virittää autoa niin paljon ku sielu sietää...

Katsastus kortti olisi varmasti oiva asia katsastuksen avuksi, mutta eikäs jo kilpailuun ilmoittaudutttuasi kilpailia (allekirjoittaa) noudattavansa sääntöjä jotka ovat kyseiseen luokkaan määritetty.

Tällaisia aivopieruja tuli kirjotettua ohi suun. Terv. Joonas Lyyski, toivottavasti mukana talven FTT Kisoissa.
Xray T4/ Xray XB4 / Muchmore / Protoform / Savöx / Orca / Futaba
http://testlogger.info / www.vaasanua.net / www.racingfactory.fi /

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Viimeiset 5 vuotta 1/12 stokkikisoja virin ohella maailmalla kärkikahinoissa (englanti, USA, eurooppa) ajaneena voin kertoa että nimenomaan kaikki pilkunviilaaminen alkaa siitä pisteestä kun laitetaan vakioluokan vehkeet autoon. Kun erot on pieniä niin se pieniki hyöty on iso vakioluokissa.

Kunhan comboja rantautuu tänne maaperälle niin eiköhän jokin maximivälitys saada aikaiseksi, joka on järkevä.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Tässä luonnos katsastuskortiksi (nauruversio).

Kunhan sisältö saadaan kohdilleen, niin sitten joku osaaja sovittelee asiat 1/2 A-nelosen kokoiseen tilaan.
Sellainen lappu kulkee hyvin taskussa tms. ja mahtuu taitettuna esim. siiven alle kun auto jätetään katsastuksen pöydälle erän jälkeen.

Ja sehän toimii esim. niin, että
>ilmoittautumisen yhteydessä osallistuja saa kortin, johon täytetään omat ja kaluston tiedot
>kortti kulkee siitä eteenpäin auton mukana aina kun auto tulee katsastukseen
>katsastus merkitsee korttiin katsastamiseen liittyvät merkinnät
>kadonnut kortti = parhaan tuloksen menetys

Ainakin tietoihin pitää lisätä renkaiden ostaminen, varmaan muutakin nousee esiin.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Tuossa on kuva DHI CUP:ssa käytetystä kortista, siitä varmaan jotain osviittaa hommaan saa, koska sen pohjilta tuntui ainakin Tanskan maalla homma toimivan ihan moitteetta:

Flying Calacucco

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Peitsamo. Veri simppeli :wink:
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Kaikista helpointahan olis, jos olisi vaan rasti ruutuun kyssäri, onko kaikki sääntöjen mukaista, kyllä vai ei. Eli ollaan taas lähtöruudussa.

Teoriassa tämä on totta, mutta käytännössä ei. Rasti ruutuun menettelyllä on helpompi todeta, että oho, meni väärään kohtaan, tai että en ihan tajunnut mitä tuo tarkoitti, mutta jos itse joutuu esim. välityksensä laskemaan ja kirjoittamaan paperille, niin kynnys tarkoitukselliseen pissittämiseen on jo paljon suurempi. Sama pätee muihinkin osa-alueisiin.

Mainittakoon tuosta katsastuksesta vielä sen verran, että niissä ulkomaan kisoissa mitä minä olen käynyt ajamassa, tärkein katsastuskohde vakioluokassa on ollut lähes aina akkujännite.
Flying Calacucco

Poissa elv

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Aika paljon viimeaikoina eri luokissa katsastaneena olen hämmentyneenä lukenut tätä keskustelua. Omasta mielestäni katsastamisenkin pitäisi lähteä reilun kilpailumahdollisuuden tarjoamisesta kaikille. Sen verran pitää pystyä käyttämään omaa järkeä ja tulkita tilanteita että mielivaltaisilta hylkäyksiltä vältytään. Katsastusvälineet ja säännöt ovat kuitenkin niin yksinkertaisia etteikö niitä pystyisi tasaveroisesti soveltamaan kaikkien osallistujien kesken.

Kilpailun johto voi sitten erikseen osoittaa autot jotka tuntuvat menevän muita kovempaa. Ja itsekin voi sen verran seurata tuloksia että osaa poimia perusteellisemmin tarkastettavat. Pistokokein tai jonkin katsastuskierroksen yhteydessä voi päivän mittaan pyrkiä käymään läpi kaikki sääntöjen määräämät kohteet.

Jos välityksiin halutaan soveltaa jotain sääntöä ja tapaa miten sitä sovelletaan niin voin ilmoittautua valmisteluun sekä toteutukseen.

@jarkko: toimikoon tämä samalla ilmona toimitsijaksi katsastukseen 29.11. Tikkurilan FTT -kilpailuun.

-Erno
Riihimäen PA Klubi

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut

@jarkko: toimikoon tämä samalla ilmona toimitsijaksi katsastukseen 29.11. Tikkurilan FTT -kilpailuun.

-Erno

Kiitos, erinomaista!!!  :smiley: :smiley: :smiley:
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa Hannu K

  • Jäsen
    • Profiili
Ei kait tässä ketjussa edes kuuluis keskustella noist välityksist,mut ku muutkin ovat kirjoitelleet,ni kerron myös omat mietteeni.

Käsittääkseni maksimivälityksen säännöllä pyritään välttämään moottorien polttamista.
Jos päätetään jokin max esim.3.7 sopiiko se kauden jokaiselle radalle,vai onko mahdollista että on niin hidas rata kauden aikana et tuollakin välityksellä polttaa motin?
Faktahan on se,et jos max välitys päätetään,jokainen ajaa sillä,ei yhtään lyhyemmällä.
Näinhän tää menee VTR:kin.

Itse en ole FTT:tä ajanut kuin kaksi kautta,molemmat stanussa.Palaneet moottorit olivat näitä uusia viallisia moottoreita.Aika moni kärjen kuskeista ajoi vanhoilla moteilla,itse uudella "viri" lrp:llä.
Omat välitykset kauden aikana olivat 4.3-4.9 kun kilpakumppanit ajoivat 3.2-3.7 tyyliin.
Suuret erot välityksiin selittyvät osin nopareista.

Välitykset ovat yksi auton säädöistä.Jos vauhti ei riitä yleensä pidennetään välitystä.Itse kuitenkin olen kahden kauden kisoissa onnistunut lisäämään "vauhtia" lyhentämällä välitystä.
Pitkä välitys ei tuo kuin suoralla loppunopeutta lisää,lyhyellä välityksellä ollaan pääsuoran puolessa välissä vielä edellä paremman kiihtyvyyden ansiosta.
Pääsuora radalla ei yleensä ole ajallisesti radan osuudesta kuin 10-15% Suuresta huippunopeudesta harvoin on hyötyä.
Lyhyellä välityksellä auto on radan "kiemuraisella" osuudella nopeampi paremman kiihtyvyyden ansiosta,toki vaikeampi ajaa kuin se ylivälitetty "mopo".

Päätätte suuntaan tai toiseen,ratkaisu on varmasti oikea ja sääntö kaikille sama.
Itse tulevalla kaudella tuskin ajan stanua,joko poroa tai sit hidastellaan/kolistellaan virissä,riippuen millä päivällä ajetaan mitäkin,eli ei ole tässä asiassa "oma lehmä ojassa".
Poitsulle laitan sit mahdollisesti säädöt stanuun.

Tulipas taas pitkästi.....

Hannu Kartano
Awesomatix A700L,Ko Propo,RaumRC

Poissa JuhaS14

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Hakukoneoptimointi
Mitenkään nyt nillittämättä niin hieman yleistäen tässä ketjussa kansainväliseen suuntaan / sääntöihin menemistä vastustavat vaan ne jotka eivät ole ikinä kansainvälistä kisaa ajaneet.

Poissa Zakko

  • Veteraani
    • Profiili
    • VaasanUA
Toimitan Lahden LTCC kilpailun katsastukseen proto tyypin Viljamin kuvailemasta laitteesta joka mittaa kahden taajuuden suhdetta(renkaankierrosluku/moottorin kierroslukuun). Laittetelen infoa kun saan softan ja raudan kasaan. Testailen tässä saako kannun päältä tarpeeksi tarkan kierrosluvun vai pitääkö kierrosluku ottaa sensorilta.

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Toimitan Lahden LTCC kilpailun katsastukseen proto tyypin Viljamin kuvailemasta laitteesta joka mittaa kahden taajuuden suhdetta(renkaankierrosluku/moottorin kierroslukuun). Laittetelen infoa kun saan softan ja raudan kasaan. Testailen tässä saako kannun päältä tarpeeksi tarkan kierrosluvun vai pitääkö kierrosluku ottaa sensorilta.

Wow, mielenkiintoista kuulla testin tuloksia.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa JuhaS14

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Hakukoneoptimointi
Ihan mielenkiinnosta, mutta millä välityksillä testiryhmä testasi noita stanukoneita?

Poissa unkka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Tänään sain käsiini tuon valitun TSP Orca 13.5 koneen. Mutta korjatkaa jos olen ymmärtänyt väärin, minusta kovasti näyttää että koneessa on säädettävä ennakko?


Eikö pitänyt olla kiinteä?


Poissa kaitsu82

  • EPUArc
    • Profiili
    • Kerhokisat
tuskin on oikea tuote...

Lainattu ekasta viestistä:
Moottori: ORCA 13.5t TX (tuotekoodin lisään myöhemmin. Kiinteä ennakko.
Tamiya m06, Tamiya mini x2, Tamiya F104, Tamiya TT-01, axial scx10,
http://kerhokisat.fi http://racingfactory.fi http://epuarc.fi/

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Käytettävä ennakko on asteikossa 10.

edit 10 on asteikon keskellä, ei 0.
« Viimeksi muokattu: 14.10.14 - klo: 22.39 kirjoittanut Vesa »
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa unkka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Käytettävä ennakko on asteikossa 0.

Eli on oikea tuote ja voi laittaa kiinni autoon. Alussa vaan sanottiin että valittu kone on speksien mukainen, jota tämä nyt ei ennakon (eikä ehkä hinnankaan) mukaan ole.

Minun puolesta asia on ok.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Testatuista koneista testaajien mielestä paras vaihtoehto, huomioonottaen kaikki speksit, laatu, soveltuvuus jne ominaisuudet ja testitulokset tuo oli paras vaihtoehto.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Onko prostockin moottorin ennakkoa todellakin mahdollista säätää. Kuvan moottorissa asteikko näyttää tarkkaa lukemista ajatellen olevan aika kaukana osoittimesta.
Lukutarkkuus on katsastamisen vinkkelistä tärkeää eikä katsastuskohteeseen saisi liittyä tulkinnanvaraisuutta. Onko katsastukseen tulossa jotain lukutarkkuutta parantavaa mittatyökalua tms.?
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Eli siis 10 on se keskiasento, ei 0 kuten kirjoitin. Ainakaan testimoottorissa joka on tässä pöydällä ei ole ongelma lukea asteikkoa.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa eurorc.com

  • Veteraani
    • Profiili
    • EuroRC
Näin "kauppiaanakin" mukavaa lukea, että valittiin kone, josta voi ennakon vapaasti säätää, kun kuitenkin valintaa varten vaadittiin lajiryhmälle testiin koneita, joissa on kiinteä ennakko. Eli aika eriarvoisessa asemassa taas oltiin kun koneita valittiin. Tietty omaa tyhmyyttä, kun en osannut lähettää laittomaksi määriteltyjä koneita testiin vaan lähetin koneita, jotka täytti pyydetyt kriteerit, kuten kiinteän ennakon ja halvan hinnan.. (Kumpikaan ei nyt valituissa koneissa tainnut täyttyä?)
Olisiko ensikerralla fiksua vaikkapa infota kauppiaita jos kriteerit lennosta vaihtuvatkin?

Huomautuksena vielä, että emme olleet myöskään ainoita, jota tarjosivat pyydetyn mukaisia koneita.
Koitimme myös tarjota alkuun koneita säädettävällä ennakolla, mutta niitä ei huolittu edes testiin.

Pointti ei myöskään ole valittaa siitä, ettei konettamme valittu, vaan ihmettelen kovasti, miten tuo valintasysteemi ja järjestelmä toimii? Ainakaan tasa-arvoisesti se ei toimi mitenkään, eikä minun silmissäni myöskään edistä lajia.

-Niko
HobbyWing | Xray| Gens Ace | Pro-Line | Corally | Hudy | Yokomo | FTX | HPI
EuroRc.com - Facebook

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Eli siis 10 on se keskiasento, ei 0 kuten kirjoitin. Ainakaan testimoottorissa joka on tässä pöydällä ei ole ongelma lukea asteikkoa.

Pointti ei ole pelkän asteikon näkyminen kannun reunassa tai luettavuus vaan se kuinka kilpailijoiden oikeusturvan kannalta luotettavasti katsastus pystyy tarkkailemaan sitä, että säädettävässä päädyssä oleva nuoli on kaikilla juuri sääntöjen mukaisessa kohdassa suhteessa asteikkoon.

Toivon, että kuvassa näkyvästä asetelmasta syntynyt huoli on turha. Taustalla on se, minkä kaikki stanua hiilikoneaikana ajaneet tietävät, että hyvinkin pieni lisäennakko on etu tiukassa kisassa. Tästä syystä kiinteän päädyn koneessakin käytettiin hyödyksi ruuvireikien väljyys ja käännettiin päätyä ennakon puolelle se mitä se liikkui. Katsotaan miltä näyttää, kun saadaan moottori käteen.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa unkka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Sen perusteella mitä tuota moottoria tiistai-iltana tutkin niin ennakon säätö on todella helppoa. Eli jos nuo päädyssä olevat 3 ruuvia jättää hiukan löysälle voipi ennakkoa säätää käsin. (lue katsastuksen jälkeen/ennen).

Kyllä tämän valinnan avoimuus ja alussa esitettyihin vaatimuksiin perustuvuus ei ihan heti selviä tavalliselle kilpailijalle. Sitten säädettävää ennakkoa ei voitu kertoa edes kun valinnat julkaistiin ja perustella poikkeusta vaan loppuun asti mentiin "kiinteällä ennakolla".

Mikäli kyseessä olisi esim. jokin julkisenalan hankinta ei tämä päätös kestäisi. Vai pystyykö kukaan sanoamaan rehellisesti että tämä meni ihan putkeen ja on avoimuuden ja vakioluokkien hengen mukainen?

Jukka Laine, TSP-kuski