Kirjoittaja Aihe: FinTrack Tour TSS- ja TSP-10 -luokkien ykstyyppi moottori/combo valittu - 15.9.  (Luettu 32473 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
FinTrack Tourin TSS-10 moottori-säädin -combo on valittu.

Moottori: MR-FZX215WF FLETA ZX 21.5T Brushless Motor Type-W Fixed Timing Version
Säädin: ME-FLEK FLETA Euro Brushless ESC Black (Suomen FTT-varten tehty combo, tuotenumero tulee myöhemmin)

Koneeseen ja säätimeen tulee lasermerkinnät Suomen sarjaa varten.

Koneessa on kiinteä ennakko.

Testiproseduurissa on otettu huomioon moottoreiden lämmöt testiolosuhteissa, yleinen tuotteiden laatu, käytettävyys, saatavuus, kesto, ajettavuus, speksien mukaisuus. Lisäksi valinnassa painoi ETS-sarjassa todettu laatu ja ongelmattomuus.
 
Comboon hinta: 139,90€



FinTrack Tourin TSP-10 moottori on valittu.

Moottori: ORCA 13.5t TX  Tuotekoodi OTM135TX. Kiinteä ennakko. * käytettävä ennakko asteikolla 10 (keskellä) Lisätty 14.10.2014

Hinta: 79€

Maahantuoja: Hobbyfactory Oy

Valinnassa päädyttiin 4:stä testimoottorimerkistä ORCA:an. Testejä on ajettu sekä matolla touringissa että krossissa kesällä. Testilämpötilat, ajettavuus, laatu ja speksien mukaisuus puolsivat päätöstä valita ORCA.


AKK:n pienoisautoilun lajiryhmän puolesta,

Vesa Yli
Sähköluokkien vastuuhenkilö

*************************************************************************************

FinTrack Tourin nykyisten ykstyyppimoottoreiden ns.sopimuskausi päättyy tähän kauteen ja nyt ovat haussa ainakin 2015 ja 2016 kausien moottori TSP-10 luokkaan sekä combo TSS-10 luokkaan.


Speksit:

TSS-10 Combo
- yksityyppi nopeuden säädin ja moottori, combo
- combon hintaluokka 80-150€
- moottori 21,5T, kiinteä ennakko
- nopeuden säätimessä vakiona 0-ennakko, mieluiten ei ohjelmoitavissa. Jos ohjelmointi niin selvä näyttö 0-ennakosta
- combo voi olla valmis paketti tai maahantuojan tekemä
- oltava saatavilla seuraavat kaksi vuotta

TSP-10:
-  yksityyppi moottori
- hintaluokka n.50-70€
- moottori 13.5T, kiinteä ennakko
- oltava saatavilla seuraavat kaksi vuotta

Testejä varten tarvitaan vähintään 5 moottoria ja 5 comboa.


Valitut moottorit ja combot ovat myös maastosarjan S2- ja S4-10 -luokkien viralliset moottorit/säätimet kausilla 2015-2016.

Jos olette kiinnostuneet osallistumaan, testattavat moottorit ja säätimet tulee toimittaa osoitteeseen:
 
Vesa Yli
Tornipolku 4 A 12
90130 Oulu
 
tai sovittaessa muulla tavoin. Renkaat tulee toimittaa viimeistään perjantaina 9.5.2014.
« Viimeksi muokattu: 14.10.14 - klo: 22.42 kirjoittanut Vesa »
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC


Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Testit ovat käynnissä, päätös tulee syyskuun puoliväliin mennessä. Sisäradat ovat kesän kiinni ja tarpeellinen testidata on vielä vajaa, koska osa testikalustosta tuli vasta kesäkuun alussa viivästyksistä johtuen. Näin on varmistettu mahdollisimman monen osallistuminen kilpailuttamiseen, mutta myös joustettu aikataulullisesti hieman. Kaikista testiin tulevista merkeistä oli tieto jo ajoissa, mutta tehtailla oli yllättävän pitkä viive saada kalusto tänne asti.

Testejä ajetaan kesällä ja voi olla että päätös saadaan aiemminkin, mutta viimeistään yhdessä FTT-rengaspäätöksen kanssa syyskuun puolivälissä eli 15.9. Tämän pitäisi mielestäni riittää hyvin maahantuojille kaluston tilaamista varten, koska syys-lokakuu on tunnetusti hiljaista aikaa sisäradoilla kesäkauden juuri päätyttyä ja ulkoradoillakin on vielä kohtuullinen käyttöaste.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Ender

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Testejä ajetaan kesällä ja voi olla että päätös saadaan aiemminkin, mutta viimeistään yhdessä FTT-rengaspäätöksen kanssa syyskuun puolivälissä eli 15.9. Tämän pitäisi mielestäni riittää hyvin maahantuojille kaluston tilaamista varten, koska syys-lokakuu on tunnetusti hiljaista aikaa sisäradoilla kesäkauden juuri päätyttyä ja ulkoradoillakin on vielä kohtuullinen käyttöaste.

Kiitoksia, 15.9 on ihan ok päivä saada tieto.

TSS-10 ja TSP-10 -luokat kokevat kyllä aika ison muutoksen ja kaikki joutuvat päivittämään kalustoaan, toivottavasti ei vaikuta osallistujamääriin. Tästä on ollut aika vähän keskustelua... Omasta mielestä voi olla ihan ok muutos (17.5T -> 21.5T ja 10.5T - 13.5T).

Ovatko ehdolla olevat TSS-10 -säätimet sellaisia, että niitä voi käyttää myös 13.5T moottorin kanssa ?

Ehdolla olevien moottorien ja säätimien merkkien julkaiseminen voisi olla myös avoimuuden nimissä ok, mutta voisi tietysti vähän häiritä testaajien "rauhaa".


Poissa nassikka10

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Testejä ajetaan kesällä ja voi olla että päätös saadaan aiemminkin, mutta viimeistään yhdessä FTT-rengaspäätöksen kanssa syyskuun puolivälissä eli 15.9. Tämän pitäisi mielestäni riittää hyvin maahantuojille kaluston tilaamista varten, koska syys-lokakuu on tunnetusti hiljaista aikaa sisäradoilla kesäkauden juuri päätyttyä ja ulkoradoillakin on vielä kohtuullinen käyttöaste.

Kiitoksia, 15.9 on ihan ok päivä saada tieto.

TSS-10 ja TSP-10 -luokat kokevat kyllä aika ison muutoksen ja kaikki joutuvat päivittämään kalustoaan, toivottavasti ei vaikuta osallistujamääriin. Tästä on ollut aika vähän keskustelua... Omasta mielestä voi olla ihan ok muutos (17.5T -> 21.5T ja 10.5T - 13.5T).

Ovatko ehdolla olevat TSS-10 -säätimet sellaisia, että niitä voi käyttää myös 13.5T moottorin kanssa ?

Ehdolla olevien moottorien ja säätimien merkkien julkaiseminen voisi olla myös avoimuuden nimissä ok, mutta voisi tietysti vähän häiritä testaajien "rauhaa".
Oisko mitään mahdollisuutta saada tietoa moottoreista/nopareista jo aiemmin...auto muilta osin käytännössä valmis, mutta moottorin (ehkä myös noparin) osto vielä edessä TSS-10 luokkaan :wink:
XRay T3-11, Sanwa MT-4

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Valitettavasti ei ole mahdollista. Testit jatkuu vielä, infot tulee sovittuna ajankohtana.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa nassikka10

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Huomenna - siis ylihuomenna - lisää tietoa moottoreista ja nopareista...eikö?
« Viimeksi muokattu: 13.09.14 - klo: 21.34 kirjoittanut nassikka10 »
XRay T3-11, Sanwa MT-4

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Villi kysymys.
Mikähän välitys tulee olemaan sellainen perus vakioluokkaan jos 21.5 on se koneen numerot. Ja tullaanko saamaan sellaiset kiinni joka autoon. Tiedä sitten.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Villi kysymys.
Mikähän välitys tulee olemaan sellainen perus vakioluokkaan jos 21.5 on se koneen numerot. Ja tullaanko saamaan sellaiset kiinni joka autoon. Tiedä sitten.
Jerzi

normaali turistiin sai muistaakseni 2.2 välityksen 64dp rattailla :)
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Villi kysymys.
Mikähän välitys tulee olemaan sellainen perus vakioluokkaan jos 21.5 on se koneen numerot. Ja tullaanko saamaan sellaiset kiinni joka autoon. Tiedä sitten.
Jerzi

Lrp:n X20 21.5T manuaali suosittaa 1/10 turistiin 2S akulle välitystä 3,5.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Turbokisa

  • Jäsen
    • Profiili
Hi Vesa. Is motor changes starts from becoming season or from 2015/2016?

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Hi Kirill,

Sorry for not translating the new motor rules yet - yes, they are used from this day on or as soon as they become available via distributors - that is the "2015" season - and the first National race is in November 2014.

Best regards,
Vesa
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa JuhaS14

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Hakukoneoptimointi
Tuleeko maksimivälityskin kuten ETS stock / prostock?

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Jos maksimivälitystä ei tule niin voisi veikata, että melko pian uuden tyypin laitteiden käyttöönoton jälkeen ensimmäisten ylivälitystä seuranneiden hajoamisten seurauksena alkaa keskustelu moottorien kestävyydestä.

Minun suositus on "stock + spec" ainakin stanuun eli sääntöihin välitykselle maksimi. Porossa voisi jättää pelin avoimemmaksi.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa Spif

  • Veteraani
    • Profiili
Jos maksimivälitystä ei tule niin voisi veikata, että melko pian uuden tyypin laitteiden käyttöönoton jälkeen ensimmäisten ylivälitystä seuranneiden hajoamisten seurauksena alkaa keskustelu moottorien kestävyydestä.

Minun suositus on "stock + spec" ainakin stanuun eli sääntöihin välitykselle maksimi. Porossa voisi jättää pelin avoimemmaksi.
Varmasti osittain asia on näin, että alkuun porukka ylivälittää koneet. Muodostuuko asiasta isompi ongelma, niin en ainakaan tässä vaiheessa usko.

Periaatteessa tuo maksimivälitys on hyvä idea ja siitä on keskusteltu. Ongelma on kuitenkin sen mittaaminen. Jos jollain on tiedossa yksinkertainen ja yksiselitteinen tapa mitata välitys, niin viestiä vain tulemaan. Maksimivälitys on silloin hyvä sääntö ensi kaudeksi. Ilman hyvää mittaustapaa maksimivälitys ei käytännössä ole vaihtoehto.
Team Associated | JConcepts | Reedy | LRP | RCM
www.testlogger.info

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Periaatteessa tuo maksimivälitys on hyvä idea ja siitä on keskusteltu. Ongelma on kuitenkin sen mittaaminen. Jos jollain on tiedossa yksinkertainen ja yksiselitteinen tapa mitata välitys, niin viestiä vain tulemaan. Maksimivälitys on silloin hyvä sääntö ensi kaudeksi. Ilman hyvää mittaustapaa maksimivälitys ei käytännössä ole vaihtoehto.
Tässä taitaa juuri se ero olla EFRA:n alaisissa ja ETS kisoissa, mistä puhuttiin aikasemmin toisessa säikeessä...

ETS kisoissa pystytään saamaan tämmöinen sääntö toimimaan, EFRA:n alla se ei onnistu. En tiedä miten asiaa valvotaan ETS:ssä mutta sääntö ollut jo monta vuotta. ETS järjestäjiltä saa varmasti vastauksen miten asiaa valvotaan kun vaan kysyy.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Maximivälitys voidaan kyllä ottaa käyttöön mikäli sen valvomiseen on helppo ja selkeä keino. Se että jokin ei ole mitattavissa helposti, on sama kuin sääntöä ei ole.

Ja toisinpäin kun kääntää saman, niin jos ei osata käyttää työkaluja niin vika on niissä, ei tietenkään käyttäjässä. Epätarkka mittaustapa on sama kuin ei katsota about ollenkaan.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa PMi

  • Veteraani
    • Profiili
Mielestäni maksimivälitys voidaan ottaa käyttöön ja vierittää vastuu kilpailijalle esim katsastus- tai välityskortilla. Kortilla kilpailija esittää pinjonit ja spurrit, joita aikoo käyttää kilpailun aikana ja kun auton sisäinen välitys tiedetään niin maksimivälityskin on tiedossa. Jos kilpailija jää kiinni vilungista niin sanktiot sen mukaisia.
Kuinka korttia sitten käytettäisiin, eiköhän sarjasääntöön keksitä jotain.
Sama maksimivälitys kuin ETS-sarjassa, 5,0.

Elikkä, kilpailijalle vastuuta tekemisistään.
« Viimeksi muokattu: 16.09.14 - klo: 11.37 kirjoittanut PMi »
Power Racing / Awesomatic  / Sanwa / LRP

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
VTR luokassa ollut maksimivälitys  jo käytössä muutaman vuoden.
Lainaten Kalle Lehtoa.
Tää on väärä paikka kusettaa jos haluaa ajaa sääntöjen vastaisilla kalustoilla.

Siis miten se on vaikeata?

Jos sääntöön tulee pykälä missä sanotaan selvästi että jos ylivälität se on vuoden kilpailukieltoa siitä päivästä kuin jäät kiinni.

Noin helppoa se vaan on.

Olin kerran kypakilla katsastusmiehenä ja tarkistin noita välityksiä.
Voin sanoa että helppoa oli tarkistaa.

Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Voihan sen mitata kun ottaa pinionin pois ja mittaa vetorattaan halkaisijan tönärillä, kaikissa kun se ei ole luettavissa. Eli osassa autoja pitää purkaa puoli autoa. Myös kaikkien autojen sisäinen välitys on oltava tiedossa jotta voi varmistaa.

Vuosi kisakieltoa jos jää kiinni.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Spif

  • Veteraani
    • Profiili
Tässä taitaa juuri se ero olla EFRA:n alaisissa ja ETS kisoissa, mistä puhuttiin aikasemmin toisessa säikeessä...

ETS kisoissa pystytään saamaan tämmöinen sääntö toimimaan, EFRA:n alla se ei onnistu. En tiedä miten asiaa valvotaan ETS:ssä mutta sääntö ollut jo monta vuotta. ETS järjestäjiltä saa varmasti vastauksen miten asiaa valvotaan kun vaan kysyy.
Ei ole kyse siitä, että toimiiko asiat ETS:ssä tai toimiiko ne EFRA:ssa. Nyt ne pitää saada toimimaan Suomessa. Jos ETS:ssä on toimiva keino, niin otetaan se käyttöön. Pyysin vain konkreettisia ehdotuksia, että miten asia hoidetaan. Jos ei ole toimivaa tapaa hoitaa asia, niin on yksinkertaisempaa jättää sääntö kirjoittamatta. Aivan kuten Vesa on jo maininnut. Eikös viime aikoina ole toivottu, että säännöt pitää saada suoraviivaisemmaksi ja "rennommiksi"?
Team Associated | JConcepts | Reedy | LRP | RCM
www.testlogger.info

Poissa thomsva

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Ehkä sitä voi kehitellä jonkun kohtuullisen nopean katsastustavan pyörittämällä voimansiirtoa. Tehdään pinioniin tussimerkki ja pyöritetään voimansiirrosta renkaita ensin yksi kierros. Jos vähimmäisvälitys on esim. 3,25 pitää tussimerkin olla siirtynyt selväsi yli 90 astetta alkuperäisestä (selvästi yli 3,25 kierrosta). Jos tulos on lähellä rajaa eli 3,2-3,3 välillä niin tehdään seuraava vaihe eli pyöritetään voimansiirrosta renkaita tasan viisi kierrosta. Pinionin pitäisi silloin pyöriä 16,0-16,5 kierrosta ja 16,25 on sallittu raja. Ei ole pakko laskea kierroksia, vaan tarkistetaan ainoastaan tussimerkin siirtymistä. Jos se on siirtynyt vähintään 0,25 kierrosta (90 astetta) niin välitys on ok. Jos on spurrissa yksi piikki liian vähän (~1% ero) tulos jää lähes 60 astetta vajaaksi. Näin melko pienetkin erot pitäisi olla mahdollista huomata.

Näin siis teoriassa... käytännössä voi olla että on liian hidasta. Ihan promilletarkkuuteen ei myöskään päästä.
Talvi: GT12 / M-Chassis, F1  Kesä: FG Mini 1:5

Poissa Ender

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Eikös tuohon riitä vain autokohtaiset välitystaulukot katsastajille johon on merkattu millä pinjonilla ja spurrilla ko. auton maksimivälitys saavutetaan. Ei niitä automerkkejä niin montaa ole… 

Eikä välitystä tarvitse joka kerta tarkistaa.

Maksimivälitys 5,0 ei kyllä varmaankaan ole 21.5T moottorille sopiva. Varmaan joku 3.5 – 4.0 voisi olla parempi, mutta jonkun tämä pitäisi kyllä testata kunnolla.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Itse toivoisin ammattimaisempaa lähestymistapaa tähänkin asiaan ja kaiken 'ehkä, jos, vissiin, uskoisin' jne jahkaamisen sijaan olisi niitä konkreettisia esityksiä pöydälle mietittynä koska niitä ei ole vielä tullut vastaan.

Kaikki automerkit on katettava sekä mallit. Eli äkkiseltään tulee noin 20 autoa joilla voi ajaa joku kilpaa.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Kaikki automerkit on katettava sekä mallit. Eli äkkiseltään tulee noin 20 autoa joilla voi ajaa joku kilpaa.
Käytännössä kärkifinaaleissa ajetaan 3-4 eri sisäisellä välityksellä.

HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa IIVONEN

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Välitys sääntö olisi myös hyvä ettei moottoripukkia joutuisi koneistamaan pitkän välityksen takia.

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Itse toivoisin ammattimaisempaa lähestymistapaa tähänkin asiaan ja kaiken 'ehkä, jos, vissiin, uskoisin' jne jahkaamisen sijaan olisi niitä konkreettisia esityksiä pöydälle mietittynä koska niitä ei ole vielä tullut vastaan.

Kaikki automerkit on katettava sekä mallit. Eli äkkiseltään tulee noin 20 autoa joilla voi ajaa joku kilpaa.

Taidan tosiaan olla niitä harvoja katsastus miehiä jotka on Suomessa katsastanut välityksiä kisapaikalla ja voin sanoa että yllättävän suuri ongelma tästä saadaa aikaan vaikkakin ongelmaa ei todellakaan ole.
Tuo kortti juttu kuullostaisi erittäin hyvältä.
Eli korttiin tulee esim
-Kuskin ja auton numero
-Auto merkki
-Malli
-Sisäinen välitys
-Spurri
-pinioni
Kokonais välitys.

Itse tein niin kuin katsastin että mitkä autot menee muita kovempaa niin ne otin syyniin samantien. Jos oli tasaista niin ei tarvinnut. Ja rehdisti mentiin.

Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Master Calgar

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
    • Kultasepäksi käy tieni
Tulevatko nämä combot käyttöön siis tässä loppuvuodesta mahdollisesti alkavissa kähinöissä? Pahoitteluni jos kysymys kuulostaa typerältä  :tongue: Tarkoitus olisi kuitenkin lähteä tss10:ä ajelemaan nyt loppuvuodesta, jotenka mielellään varmistaisin tuon, näin noobin näkökulmasta  :azn:
Katon kautta mutkasta ulos ja oikopolkua hakemaan!
[Slash 4x4 Platinum][Xray T4][Axial SCX-10][TLR 22SCT][Xray XB9E]

Poissa PMi

  • Veteraani
    • Profiili
Tulevatko nämä combot käyttöön siis tässä loppuvuodesta mahdollisesti alkavissa kähinöissä? Pahoitteluni jos kysymys kuulostaa typerältä  :tongue: Tarkoitus olisi kuitenkin lähteä tss10:ä ajelemaan nyt loppuvuodesta, jotenka mielellään varmistaisin tuon, näin noobin näkökulmasta  :azn:

Yksinkertaisesti, kyllä.
Power Racing / Awesomatic  / Sanwa / LRP