Kirjoittaja Aihe: FG ei starttaa + "erikoinen ongelma".  (Luettu 11792 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Chevy

  • Jäsen
    • Profiili
FG ei starttaa + "erikoinen ongelma".
« : 24.05.14 - klo: 06.21 »
Eli ongelmana olisi tuollainen  FG: Monsteri varustettuna Zenoahin G260RC koneella + DDM:n Dominator putkella.

Eli hommasin kärryn käytettynä ja vähän ajettuna, ja alkuunsa kärry toimikin juuri niinkuin pitääkin. = käynnistyi nätisti parilla nykäisyllä.

Mutta viimeisen kerran kun sain auton käyntiin, niin sitä sai nykiä erittäin kauan + kuivailla tulppaa/tehdä muitakin "kevätjuhlaliikkeitä", mutta tällöin auto kuitenkin suostui pitkän tappelemisen jälkeen käynnistymään.

Tämän jälkeen olen yrittänyt kärryä käyntiin kahdesti, ja molemmilla kerroilla tulos on ollut se, että tulppa kastuu, ja kone ei edes "lupaa".

Olen säätänyt kaasarin takaisin tuohon "perussäätöihin", ja kokeillut eri tulpilla, mutta silti auto ei käynnisty.l

- Kipinä löytyy (onko normaalia, että tulppa antaa "kahta kipinää"? (kipinä ei aina keskellä vaan välillä kaksi kipinää tuon kärjen? reunoilta)
- Bensaa tulee (pakko tulla jos kastelee tulpan).
- Puristuksia löytyy saman verran kuin toisesta omistamastani FG:stä (joka toimii vallan hienosti).

Ja sitten se omituisuus...

Eli tänään kun irroittelin tuon kaasarin yläosan, jotta voisin nähdä tuon kaasarin kalvon, niin havaitsin jonkin verran epäilyttävästi hiekkaa muistuttavaa ainetta tuon kaasarin kalvon yläpinnalla...

Nyt kysymys kuuluukin, että:

A: Mistä tämä hiekka on voinut tuonne päätyä? (ruuvit eivät olleet löysällä)
B: Voiko tämä olla syy tähän auton käynnistömättömyyteen?

Puhdistin kalvon bensalla, ja yritin tutkia sitä valoa vasten, ja ainakaan itse en nähnyt siinä reikiä/repeämiä.
« Viimeksi muokattu: 24.05.14 - klo: 06.26 kirjoittanut Chevy »

Poissa Lehtibakka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FG ei starttaa + "erikoinen ongelma".
« Vastaus #1 : 24.05.14 - klo: 06.38 »
Huolla kaasari tai vaihda toimivaan. Vaihda uusi tulppa. Tämän jälkeen uusi käynnstysyritys.

Varmuuden vuoksi tarkasta ilmansuodatin ja bensansuodattimen kunto. Kyllä sinne kaasariin pääsee likaa jos ajaa oikein pölyisissä olosuhteissa eikä pidä ilmansuodattimesta hyvää huolta. Jotkut vakiosuodattimetkin joutuvat aika koville hiekkamontulla ajellessa.

Jos on käynyt hyvä tuuri niin pytty ja laakerit ei vielä ole ottanut siipeensä epäpuhtauksista.

Poissa Chevy

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: FG ei starttaa + "erikoinen ongelma".
« Vastaus #2 : 24.05.14 - klo: 06.59 »
Tulppia on kokeiltu 3kpl erilaisia  (yksi käytetty autossa ollut, yksi käytetty toisessa vastaavassa moottorissa ollut jolla ko. moottori toimii + yhtä aivan "pakasta vedettyä tulppaa"... (kaikilla sama vaikutus = ei käy).

(kaikki ovat olleet malliltaan samanlaisia = NGK CMR7H)

Ilmansuodatin on uusi + asiallisesti oikeilla öljyillä öljytty (kuten kaikki muutkin suodattimet tähän asti).

Purin pois tuon ilmanputsarin jalkoineen, ja ainakaan tuolta en tuota hiekkaa löytänyt...

Vaihdoin myöskin juuri äsken tuon kaasarin kalvon, ja ainakin tuon jälkeen tuo kupliminen tuossa paluuletkussa tuota "primeri kuplaa pumpatessa" väheni/loppui"...

Käyntiin en tuota naapureiden iloksi viitsi tuossa parvekkeella näin aamuyöstä enään kokeilla...

On tämä elämä noiden Bensa autojen kanssa niin mukavaa...

Toinen ei starttaa, ja toinen pyrkii "karkaamaan" heti kun silmä välttää... ("pientä ongelmaa" radioissa tämän kanssa)...

Mutta uusi vastari parempaan omistamaani radioon + killeri on jo tilattu, joten eiköhän ainakin tuo toinen tällä (toivottavasti) tokene...

« Viimeksi muokattu: 24.05.14 - klo: 07.06 kirjoittanut Chevy »

Poissa Andrimus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FG ei starttaa + "erikoinen ongelma".
« Vastaus #3 : 24.05.14 - klo: 07.21 »
Miltä puristukset tuntuu?
Oma bajan kone oli vain niin väljä ettei lähtenyt käyntiin. Uus pytty ja tokalla nykäisyllä käyntiin.

Poissa ylikar-h

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FG ei starttaa + "erikoinen ongelma".
« Vastaus #4 : 24.05.14 - klo: 07.25 »
Mulla noita bensa-autoja muutama, ja mielestäni idioootti varmoja.
Olen tullut vain siihen tulokseen, ettei niitä kannata liikaa "huoltaa" :laugh:
Sama kuin ruohonleikkuukoneiden kanssa, jos laitat syksyllä kaiken maailman after run - öljyjä koneeseen, saat keväällä repiä viikon konetta käyntiin / puhdistaa kaasuttimen..mutta kun jätät syksyllä silleen, kone hörähtää käyntiin parin nykäisyn jälkeen :shocked:

Poissa Pazuu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FG ei starttaa + "erikoinen ongelma".
« Vastaus #5 : 24.05.14 - klo: 09.22 »
Ainahan se hiekka pöly jostain pääsee, mut onhan tuohon vielä lisäsuojaa http://www.ebay.com/itm/Carb-Diaphragm-Filter-by-Team-Chase-HPI-Baja-5b-5T-Losi-5IVE-T-/190881795410?pt=Radio_Control_Parts_Accessories&hash=item2c71710d52.

minkälainen ilmansuodatin on?
1/5 FG "Bobby Car" Monster Truck 2WD
1/4 FG Volvo Marder Rallycross

Poissa Chevy

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: FG ei starttaa + "erikoinen ongelma".
« Vastaus #6 : 24.05.14 - klo: 22.02 »
Puristuksia tuntuisi olevan ihan kiitettävästi, tai ainakin saman verran kuin tuosta toisesta vastaavasta moottorista, joka siis toimii vallan hienosti.

Sen verran tuo kone tuosta narusta nyittäessä pistää hanttiin, että takapyörän saa nousemaan ilmaan pelkästään tuota puristusta vastaan.

Putsarina olen käyttänyt noita: http://rc-car-online.de/shop/en/products/y0101-y0101-power-save-racing-air-filter-set.html ja ilmanputsari öljynä olen käyttänyt tuota Bilteman Foami suodattimille tarkoitettua öljyä.


Poissa Pazuu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FG ei starttaa + "erikoinen ongelma".
« Vastaus #7 : 24.05.14 - klo: 23.09 »
Eli ainoastaa tuo, ei esisuodatinta?
1/5 FG "Bobby Car" Monster Truck 2WD
1/4 FG Volvo Marder Rallycross

Poissa TomH

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FG ei starttaa + "erikoinen ongelma".
« Vastaus #8 : 24.05.14 - klo: 23.20 »
Änkkäri pois----> ettei männässä ole jälkiä ja ruuvarilla kokeilee että renkaat/rengas liikkuu painamalla. Kaasari auki -----> kalvot elastiset ja ettei neulaan ole kertynyt grafiittia ----->kantaa. Puhdistus. Kalvojen alla tasopinnoissa on alumiininsia plommeja joiden allen keretyy myös epäpuhtauksia jos suotimet ei ole kunnossa.  Perus-säätöihin ja 98 tankkiin kunnon öljyllä. Tietty voi olla ilmavuotoja kampiakselin stefoissa ja tai sylinterin liimauksessa/tiivisteessä jotka voi todeta asettamalla sulkulevyt letkuliitoksella imu ja pako puolelle ----->  ylipaneistus ja sen sen jälkeen vaikka vuodon ilmaisijaa kohteisiin

Poissa Chevy

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: FG ei starttaa + "erikoinen ongelma".
« Vastaus #9 : 25.05.14 - klo: 00.15 »
Eli ainoastaa tuo, ei esisuodatinta?

Juu ainoastaan tuollainen, ilman esisuodatinta. Ei ilmeisestikään kovin fiksua?

Ja jos tuo auto ei ala vielä tuolla kaasarin kalvon vaihtamisen jälkeen starttaamaan, niin täytyy kokeilla noita Tomi H:n neuvomia konsteja.

Polttoaineena olen muuten noissa molemmissa autoissa käyttänyt tuota Nesteen 98 pohjaista pienkone bensiiniä, ja 2T öljynä Mobilin täyssynteettistä racin 2T öljyä.

Poissa Pazuu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FG ei starttaa + "erikoinen ongelma".
« Vastaus #10 : 25.05.14 - klo: 06.44 »
no niinkuin sanoin niin ainahan se hiekka jostain pääsee mut tässä yleisin suodatin + esisuodatin paketti

http://www.oneillbrothers.com/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/1/5/15416.jpg
1/5 FG "Bobby Car" Monster Truck 2WD
1/4 FG Volvo Marder Rallycross

Poissa moska

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: FG ei starttaa + "erikoinen ongelma".
« Vastaus #11 : 25.05.14 - klo: 09.25 »
Eihän siellä ola kampikammiossa tulva? Jos se on kunnolla kastellut niin voi olla että auttaisi ottaa tulppa pois ja nykiä kone kyljellään paikat kuivaksi
HPI Baja + Traxxas mini revo/slash + Crono

Poissa Chevy

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: FG ei starttaa + "erikoinen ongelma".
« Vastaus #12 : 31.05.14 - klo: 19.52 »
Kävimpä sitten tänään yrittämässä tuota autoa taasen  tuloksetta käyntiin.

Ongelmana tuntuu kokoajan olevan se että saa bensaa aivan liikaa = yrittää nykiä autoa pari kertaa käyntiin, ja tämän jälkeen ottaa tulpan irti, niin männän päällä on selvästi bensaa, ja tulppa on aivan märkä.

Olen kokeillut jo pari kertaa tuota auto kyljelleen tulppa pois ja nykimistä --> räkii selvästi bensaa, ja kun tarpeeksi kauan nykii, alkaa tulpan reijästä nousemaan savua/höyryä = eikös tämä ole sitä höyrystynyttä bensaa jonka pitäisi syttyä?

Täytyy tuossa irroitella tuo pakoputki ja katsoa että näkyykö tuossa männässä naarmuja/tarkistaa että nuo renkaat liikkuvat (niinkuin TomiH neuvoi).

Ja jos tuolta ei löydy mitään hälyttävää, niin sen jälkeen hankkia tuohon kaasariin täydellinen korjauskitti.

Ja jos tämäkään ei auta, niinsitten alan uskomaan tuohon että kone alkaa olemaan väljä.


Poissa Andrimus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FG ei starttaa + "erikoinen ongelma".
« Vastaus #13 : 31.05.14 - klo: 20.01 »
Kyllähän sinne bensaa pitää tulla.. Kuulostaa samalta kuin itselläni . Se vaan oli väljä ja kaiken lisäksi männän rengas kuoliossa..

Poissa Historik

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: FG ei starttaa + "erikoinen ongelma".
« Vastaus #14 : 31.05.14 - klo: 21.12 »
Paas kokeillen siitä toimivasta pirssistä sitä sytytyspuolaa tähän ei käyvään
kikottimeen ja testaa se sammutusnappi samalla. Meillä oli yhellä veljellä
samat oireet ja näihin paikantui....
Tamiya TRF416 VTR | FG MörköMini | Sakura FF FWD | NineEagles Bravo III |

Poissa Chevy

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: FG ei starttaa + "erikoinen ongelma".
« Vastaus #15 : 31.05.14 - klo: 21.13 »
Paas kokeillen siitä toimivasta pirssistä sitä sytytyspuolaa tähän ei käyvään
kikottimeen ja testaa se sammutusnappi samalla. Meillä oli yhellä veljellä
samat oireet ja näihin paikantui....

Täytyypä testata tuota... Mitenkäs muuten saako tuota palikkaa irti irroittamatta kokonaan tuota moottoria autosta?

Yritin nimittäin kertaalleen jo irroittaa tuota "vauhtipyörän koppaa" jonka alla tuo majailee, mutta itselläni tuo ei mahtunut tulemaan pois siten että kone oli autossa kiinni (koppa ei mahdu tulemaan pois, vaan ahdistaa noiden kahden alimman kiinnitys ruuvin kohdalta.)


Mitenkäs jos tuota yläkertaa lähtee tilaamaan, niin kannattaako  tilata suoraan tuollainen BigBore kitti?

esim: http://www.modellbau-bochum.de/navi.php?a=6657&lang=eng (tämä lienee täydellinen setti = sisältänee kaiken tarvittavan?)

Jos olen ymmärtänyt oikein, niin nuo erikokoiset yläkerrat käyvät noihin eri alakertoihin, kunhan vaan tuo pulttien määrä täsmää (oma koneeni on tuo 2- pulttinen versio.)


 
« Viimeksi muokattu: 31.05.14 - klo: 21.19 kirjoittanut Chevy »

Poissa Andrimus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FG ei starttaa + "erikoinen ongelma".
« Vastaus #16 : 31.05.14 - klo: 21.21 »
No bigbore pitää sisällään monta asiaa ;)))
Jos koneesi on sama mitä tuossa on lueteltu? Niin siihen se menee.
Eri asia on kuinka viriviri se pytty on..

Poissa Chevy

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: FG ei starttaa + "erikoinen ongelma".
« Vastaus #17 : 01.06.14 - klo: 23.15 »
Änkkäri pois----> ettei männässä ole jälkiä ja ruuvarilla kokeilee että renkaat/rengas liikkuu painamalla. 

OK... eli tein tuon, männässä ei näy jälkiä, mutta mielestäni tuo rengas ei kyllä liiku mihinkään.

Poissa Andrimus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FG ei starttaa + "erikoinen ongelma".
« Vastaus #18 : 01.06.14 - klo: 23.25 »
Eli männän rengas vaihtoon. Se on kuollut.

Poissa Chevy

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: FG ei starttaa + "erikoinen ongelma".
« Vastaus #19 : 02.06.14 - klo: 00.48 »
Eli männän rengas vaihtoon. Se on kuollut.

Näin täytyy toimia...

Mitenkäs muuten tuon pytyn takaisin kiinnitämisen kanssa, onko porukka täällä vetänyt ihan vain "ranne momentilla kiinni", vaiko momenttiavaimen kanssa.

Ja toinen mieleentuleva asia on, että kannattaako noiden tiivisteiden väliin laittaa tuota tiivisteliimaa?
Itseltäni löytyisi ainakin tuollaista Loctiten mustaa tasotiivistettä, jonka olen havainnut erittäin käteväksi noiden 1:1 autojen kanssa.

Pahoittelen jo etukäteen näitä mahdollisesti tyhmiä kysymyksiäni, mutta en ole noiden 2T koneiden kanssa paljoakaan aikaisemmin touhunnut.

Poissa Nieminen

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: FG ei starttaa + "erikoinen ongelma".
« Vastaus #20 : 02.06.14 - klo: 00.57 »
Mittaa "squish" ilman tiivaria jos jää vähintään 0,35mm niin ilman tiivistettä kunnon tahnalla kasaan.
Losi 5IVE, Losi DBXL, Baja 5T.

Poissa Chevy

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: FG ei starttaa + "erikoinen ongelma".
« Vastaus #21 : 11.06.14 - klo: 19.03 »
Männänrengas + tiivisteet tulivat, ja ovat nyt paikoillaan.

Sellainen kysmys tässä tuli vielä mieleen, että noita ulkomaalaisia foorumeita lukiessani sain sellaisen käsityksen, että tuon männänrenkaassa olevan "katkoksen" tulisi sattua johonkin tiettyyn kohtaan, ja ikäänkuin "lukittua" paikoilleen.

Itselläni tuo uusi rengas meni suht helposti paikoilleen, ja tämän jälkeen sain ujutettua tuon pytynkin takaisin paikoilleen kohtuullisen helposti, mutta se että mihinkä kohtaan tuo katkos tuossa renkaassa jäi, niin siitä ei ole mitään havaintoa...

Sen verran kuitenkin tarkastin, että tuo katkos ei näy tuolta pakoaukosta katsottaessa, joten uskallanko jatkaa mootorin niputtamista?


Poissa Lerppu86

  • KUArc
    • Profiili
Vs: FG ei starttaa + "erikoinen ongelma".
« Vastaus #22 : 11.06.14 - klo: 19.27 »
Itselläni tuo uusi rengas meni suht helposti paikoilleen, ja tämän jälkeen sain ujutettua tuon pytynkin takaisin paikoilleen kohtuullisen helposti, mutta se että mihinkä kohtaan tuo katkos tuossa renkaassa jäi, niin siitä ei ole mitään havaintoa...

Männässä, männänrenkaalle tarkoitetussa urassa on väkänen joka tulee männänrenkaan katkokseen.

Se estää männänrengasta pyörimästä männän ympärillä. Jos rengas on väärin männän ympärillä niin varmuudella se on myös entinen hyvin nopeasti.



Ja vielä kun muistaa laittaa männän päällä olevan nuolen pakoaukkoa päin niin hyvä tulee...

« Viimeksi muokattu: 11.06.14 - klo: 19.33 kirjoittanut Lerppu86 »
Älkää antautuko valheellisen hyvänolontunteen valtaan... Kyllä se siitä vielä särkyy...

Poissa Chevy

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: FG ei starttaa + "erikoinen ongelma".
« Vastaus #23 : 11.06.14 - klo: 21.28 »
Suuret kiitokset, tuo kuva selvensi asiaa erittäin paljon!

= Nyt pitäisi renkaan olla oikein paikallaan.

Harmi että pitää jättää asennus tältä erää kesken sillä työt kutsuvat, mutta uskoisin että kerkeän saamaan auton läjään viimeistään
tulevana viikonloppuna...

Poissa Chevy

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: FG ei starttaa + "erikoinen ongelma".
« Vastaus #24 : 14.06.14 - klo: 03.02 »
FG pelittää jälleen  :grin:

Tosin en kerinnyt sillä kovin pitkään ajelemaan, koska "yllättäen" heti kun sain vehkeet tulille niin päätti keli tietysti muuttua oikein kunnon vesisateeksi...

Joten ei muuta kuin nöyrimmät kiitokset kaikille jotka jaksoivat neuvoa meikäläistä tämän ongelman kanssa!





Poissa Katala

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: FG ei starttaa + "erikoinen ongelma".
« Vastaus #25 : 14.06.14 - klo: 15.06 »
Itsellä sama ongelma, eli moottori ei edes lupaa käynnistyä (ei ole koskaan käynnistynyt). Irroitin nyt sylinterin ja omasta mielestä sen työstöjälki ei näytä kovin hyvältä. Voisiko joku kokeneempi vilkaista kuvaa ja kommentoida. Pakoaukon päällä on tuollainen epämääräisen muotoinen syvennys. Voisiko tuo aiheuttaa käynnistömättömyyttä?

Poissa Lehtibakka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FG ei starttaa + "erikoinen ongelma".
« Vastaus #26 : 15.06.14 - klo: 22.01 »
Raaputa tuota koloa kynnellä. Jos tuntuu että oikeasti on monttu sylinterissä niin todennäköisesti sylkyn kromaus on lähtenyt lohkeamalla irti.

Tuo oli tuttu ongelma vanhoissa cy:n koneissa. Nykyiset toimii jo paremmin.

Poissa Katala

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: FG ei starttaa + "erikoinen ongelma".
« Vastaus #27 : 16.06.14 - klo: 07.45 »
Tuntuu selvästi. Ei muuta kuin uutta yläosaa tilaukseen.

Poissa Lehtibakka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FG ei starttaa + "erikoinen ongelma".
« Vastaus #28 : 16.06.14 - klo: 22.25 »
Samalla suosittelen antamaan viilaa sylkylle ennen kuin koneen kasaat. Saa kummasti puhtia lisää.

Poissa Chevy

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: FG ei starttaa + "erikoinen ongelma".
« Vastaus #29 : 21.06.14 - klo: 07.51 »
Tällä kertaa näin...

Kun sain tuon 4x4 FG:n toimimaan, niin "yllättäen" tuo 2wd härpäke päätti sitten lakata toimimasta...

Eli härveli lakkasi toimimasta nk "täydestä laulusta" = bensa loppui, ja tämän jälkeen ei sitten enään startannutkaan...

Tulppa näytti mustalta = rikkaalla on menty = kaasarin putsaus/säätö/mahd. tulpan vaihto + uudelleen kokeilu, ja toivottavasti toimii...

Meikäläisellä alkaa pikkuhiljaa muodostuo tietynlainen viha/rakkaus suhde näitä laitteita kohtaan, ihan niinkuin noita 1:1" V8 - Ameriikan ihmeiden"  kohdalla = Kivoja leikkiä silloin kun toimivat, mutta toisaalta mielenkiintoisa korjata kun eivät toimi...

Toisaalta, molemmat ovat sen verran yksinkertaisia, että kaiken saa korjattua kohtuu vaivalla, maalaisjärjellä ja mikä tärkeimpänä , täydennettynä tämänkaltaisten palstojen + youtuben neuvoilla...