Kirjoittaja Aihe: TP-10 & Ratakasi Kausi 2015  (Luettu 34516 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ender

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
TP-10 & Ratakasi Kausi 2015
« : 21.07.14 - klo: 11.02 »
Tein tästä uuden ketjun, kun sopivaa ei löytynyt ja mielestäni näiden luokkien tulevaisuutta tulisi suunnitella yhdessä.

Muutamia omia ajatuksia/hahmotelmia mitkä tekisivät ainakin itselle kisoihin osallistumisen helpommaksi:

Vain kolme kisaa kesässä: kesä-, heinä- ja elokuun lopussa. Kaikki kisat lasketaan loppupisteisiin. Päivämäärät sovittaisiin mahdollisimman aikaisin jotta muut kesämenot pystyy suunnittelemaan kisojen mukaan.

TP-10 ja Ratakasi eri päivinä (la/su). Ei muita luokkia kisojen yhteydessä. Ratakasille SM-arvo. Junioreille jaettaisiin myös palkinnot.

Kisan aikataulu:

Perjantai
----------------------
12:00:21:00 Vapaata treeniä ajanotolla
Kauppiaiden läsnäolo olisi iso plussa.

Kisapäivä (la/su)
-----------------------
08:00-10:00 Vapaata treeniä radalla (ajanotto päällä)
10:00-10:30 Radan tarkistus/puhdistus ja ajajakokous

10:30-11:30 Pakollinen treeni
11:30:20:00  Alkuerät ja finaalit

Kisaradat: Tykkimäki, Hyvinkää ja Tattarisuo

Oma oletus kaudelle 2015 on että molemmat luokat tulevat saamaan enemmän osallistujia.

Racing Hobby

  • Vieras
Vs: TP-10 & Ratakasi Kausi 2015
« Vastaus #1 : 21.07.14 - klo: 13.15 »
Kannatan lämpimästi ehdotusta. Perjantaina "valvotut harjoitukset" ajanoton kanssa + diilerit mukana (myös muut kuin Capricorn ja Shepherd...)
lauantai ja sunnuntai lyhyemmiksi kokonaisajaltaan että perheelliset y.m. ehtisi tehdä vielä jotakin muutakin kyseisten päivien illansuussa.
-Finaalien automäärä rajoitettaisiin kahdeksaan ja ajoaika 30min finaliin.
Myös voisi harkita että 1/10 alkuerät ja 1/8 alkuerät olisi lauantaina ja finaalit sunnuntaina, saatais mekkareita kumpaankin sarjaan. Myös voitais houkutella muita kuskeja pohjoismaista, venäjältä, baltiasta.
Jos sosiaaliset tilat ja muut systeemit kohentuisivat Tattiksella voisi todenteolla panostaa kansainvälisyyteen.

Poissa JoukoH

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: TP-10 & Ratakasi Kausi 2015
« Vastaus #2 : 21.07.14 - klo: 13.39 »

TP10/C8 harrastaja määrillä on ihan turha lähteä venyttämään kisatapahtuman pituutta. Nuoretkin jaksaa keskittyä yhteen pitempään päivään vaikka eihän nykyisellään edes päivä ole pitkä.

Harrastajia ei tule C8 luokkaa SM arvon myötä lisää, minun mielestä siinä vaiheessa kun kisoissa käy riittävästi osallistujia niin lajiryhmä voi anoa SM arvoa luokalle.

Meidän kalenteriin tälle kesälle mahtui kolme TP10 kisaa ja jos kisat olisivat olleet useampi päiväiset niin luokka olisi jäänyt ajamatta.

Minun mielestä nuoret uudet harrastajat pitäisi saada TP10 pariin aktiivisemmin talven tourinkiluokista. Esim FTT nuorten mestaruus voisi koostua neljästä talvikisasta ja neljästä TP10 kesäkisasta.
Jouko Hyvärinen

Poissa -Jari-

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: TP-10 & Ratakasi Kausi 2015
« Vastaus #3 : 21.07.14 - klo: 14.04 »
Vain kolme kisaa kesässä: kesä-, heinä- ja elokuun lopussa. Kaikki kisat lasketaan loppupisteisiin. Päivämäärät sovittaisiin mahdollisimman aikaisin jotta muut kesämenot pystyy suunnittelemaan kisojen mukaan.

TP-10 ja Ratakasi eri päivinä (la/su). Ei muita luokkia kisojen yhteydessä.

Kisaradat: Tykkimäki, Hyvinkää ja Tattarisuo


Oma mielipide kilpailijana on se että TP-10 ja C8 pitää ehdottomasti pitää samana päivänä, ellei molempiin luokkiin saada vähintään 20-25 osallistujaa. Pienemmällä kilpailijamäärällä ei vaan yksinkertaisesti riitä mekaanikot finaaleissa, koska molemmissa luokissa on kuskeja joilla ei ole vakimekkaria.
C8 kuskien kannalta tilanne on tällä hetkellä valitettavasti se että C8 kilpailijat tukee TP-10 kuskeja auttamalla finaalien mekkaamisessa, mutta TP-10 kuskit ei välttämättä pysty auttamaan C8 kuskeja koska TP-10 finaali ajetaan heti C8 finaalin jälkeen. Eli TP-10 finalistit saa autot katsastuksesta mekattavaksi finaalia varten kun C8 ajaa finaalia (itse jouduin kieltäytymään juuri tästä syystä kahdelle eri C8 kuskille). Alkuerissä ristiinmekkaaminen onnistuu ihan hyvin molemminpäin.

Sitten mielipide kilpailunjärjestäjän näkökulmasta. TP-10 & C8 ja LS-5 kisat ajetaan juuri noilla kolmella radalla (+nitro-rataluokat myös Kuusankoskella), ja kilpailujärjestäjät on jokaisen luokan osalta samat, en näe kilpailujärjestäjän kannalta mitään järkeä tuplata A) järjestämisen työmäärää, ja B) kisaorganisaation varattuja viikonloppuja eriyttämällä nitro-rataluokat ja LS-5 eri viikonlopuille. Myös kilpailuorganisaatio (kilpailunjohtaja, tuomariston puheenjohtaja, katsastaja(t), tuomari(t), puhvettipitäjä(t), kierrostenlaskija yms.) haluaa tehdä kesällä muutakin kuin järjestää kilpailuja 0-korvauksella, varsinkin kun osa järjestävästä porukasta ajaa vielä jotain muita luokkia.
Puhumattakaan siitä miten nitro-rataluokat ja LS-5 saadaan kilpailukalenteriin eri viikonlopuille kun kalenteri on muutenkin jo täynnä.

Itse ajaisin ihan mielellään vielä neljännenkin osakilpailun Kuusankosken radalla niin kauan kuin siellä ollaan halukkaita järjestämään kilpailut.

***
EDIT: Lisäys vielä Vatasen ja Joukon vastausten jälkeen.

Perjantain ottaminen mukaan viralliseen ohjelmaan (kuten myös la-su kaksipäiväisyys) tarkoittaa käytännössä myös sitä että kilpailijat joutuu joko ajamaan tuplasti edestakaisin kisapaikalle tai olemaan hotellissa yötä, jonka ainakin itse haluaisin välttää. Ja vaikuttaa myös töissäkäyviin kisajärjestäjiin.

Ja tuosta kisatapahtuman venyttämisestä vielä sekin, vaikka kilpailijoiden määrä olisikin suurempi, esim. M8:a on pystytty ajamaan 72 kilpailijalla suht järkevästi yksipäiväisenä (6kpl 12 auton eriä). Rataluokissa ei olla vielä lähelläkään tuota kuuden täyden erän (60 kuskia) osallistujamäärää niin en koe muutosta järkeväksi edes aikataulun kannalta.
Kilpailutapahtuman pidentämisellä saavutettaisiin enemmän "virallista" ajoaikaa, ainakin näillä kuskimäärillä, mutta onko siinä oikeasti mitään järkeä hinkata vielä enemmän treeniä tai lähes merkityksettömiä alkueriä, kun vasta yli 34 kuljettajalla jouduttaisiin ajamaan 1/8-finaaleita jolloin alkuerien tuloksen merkitys kasvaa (1/4 + Semi + Finaali on vielä aivan mahdollista ajaa ilman suurempia huoltoja jos mitään ei ole rikki).
« Viimeksi muokattu: 21.07.14 - klo: 14.33 kirjoittanut -Jari- »
Jari Valkola
*** www.fullspeedrc.fi ** XRAY T4, ORCA ** XRAY NT1 2015, Novarossi  ***

Poissa Henri

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: TP-10 & Ratakasi Kausi 2015
« Vastaus #4 : 21.07.14 - klo: 15.51 »
Nyt kun kasi ratapolttista (ratakasi) on saatu taas pitkän tauon jälkeen uuteen kasvuun ja homma toimii kohtuu hienosti niin ei lähdetä tekemään mitään suuria muutoksia vaan korkeintaan pientä hienosäätöä:

-ehdottomasti yksipäiväiset kilpailut (itse tuskin lähden ajamaan monipäiväisiä kilpailuita, ihmiset ovat perjantaina töissä, ei ylimääräisiä majoituksia tai edestakaisin ajamista). Nyt päivä on pitkä mutta onnistuu kuitenkin koko homma yhtenä päivänä.
-molemmat foam luokat (kymppi ja kasi) samana päivänä niin kauan kuin vain mahtuu. Näillä osallistujamäärillä ja pienen kasvunkin jälkeen onnistuu helposti.
-pystyisikö aikataulua muuttamaan niin, että mekkaukset onnistuisivat paremmin ristiin nimenomaan finaaleita ajatellen kymppi ja kasi kuskien kesken? Tämä tukisi hienosti molempia foam luokkia. Voisiko esim. toisen eräharjoituksen tai/ja neljännen alkuerän jättää pois ja saada niin enemmän aikaa finaaleiden väliin?
-kilpailuiden määrä kilpailujärjestäjien mukaan. Toivottavasti edelleen neljä kilpailua joista kolme lasketaan yhteispisteisiin.
-kasille SM arvo sitten kun osallistujamäärä on riittävä.
-palkinnot tq ja kolme ensimmäistä (niinkuin autokilpailuissa yleensäkin on). Junioreille omat palkinnot.
« Viimeksi muokattu: 22.07.14 - klo: 11.51 kirjoittanut Henri »

Poissa Ender

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: TP-10 & Ratakasi Kausi 2015
« Vastaus #5 : 21.07.14 - klo: 20.00 »
Oma ajatukseni jakaa TP-10 ja Ratakasi –luokat eri päiville pohjautuvat näihin seikkoihin:

-   Mahdollistaa helpomman osallistumisen molempiin luokkiin. Meidän tapauksessa Aleksanteri TP-10 ja itse Ratakasi.
-   Sunnuntain luokan kuskit voivat mekata lauantaina ja lauantain kuskit voivat sitten mekata vastavuoroisesti sunnuntaina.

Perjantain vapaamuotoinen treeni ei ole tietenkään pakollinen ja ei myöskään sido montaa järjestävän seuran jäsentä (yksi?).

Tuolla esittämälläni aikataululla ei myöskään radalla tarvitsisi olla kuin vasta klo 10:00, jos ei halua osallistua aamun vapaisiin treeneihin. Tämä helpottaisi kaukaa tulevia, jos rata on jo tuttu.

Suurin osa osallistujista taitaa myöskin asua kohtuullisen ajomatkan päässä radoista (Tattarisuo, Hyvinkää ja Tykkimäki).

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: TP-10 & Ratakasi Kausi 2015
« Vastaus #6 : 21.07.14 - klo: 20.32 »
Jos jollain ihmeellä pääsis itse osallistumaan ensi vuonna, niin yksipäiväisyys on kyllä ehdoton kriteeri, kahta päivää ei yksinkertaisesti pääse. samoin uskon että kuskeja ei ole niin paljoa että on tarve olla radalla kahta päivää että tiedetään mikä on viikonlopun järjestys. Kuusankoski+kouvola+hyvinkää+tattis toimii erinomaisesti PK-seutulaisena.

Osallistujien määrä tp-10 luokassa on laskenut viimeisten 4? vuoden aikana, siihen rahalliset syyt on varmasti yksi syy, mut veikkaan että pohjimmiltaan syyt johtuvat siitä ettei talven kuskeja pystytä houkuttelemaan ulos ajamaan rc-harrastuksen hienointa luokkaa.

TP-10/C8 puuhamiesten kannattaisikin lähestyä talven kuskeja kyselyllä ja kysyä miksi he eivät osallistu tai mitä pitäisi tapahtua että osallistuisivat. Näin ei tarvitse arvailla mikä on hyvä idea ja mikä huono. Kyselyjä voi esim tehdä rc10 digitaalisesti ja WJ+FTT+SC kisoissa talven aikana.

Itse uskon että suurin syy miksi C8 luokka päässyt hyvään vauhtiin on talven aikana tehty kartoitus ja selkee "sitoutuminen" C8 topicissa, näin porukka tietää mitä "ostavat" kun päättävät käyttää rahansa ja sitoutua ajallisesti juuri C8 luokkaan.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa oldfart

  • TamUA
    • Profiili
    • http://www.oldfartsracing.org
Vs: TP-10 & Ratakasi Kausi 2015
« Vastaus #7 : 22.07.14 - klo: 09.03 »
Pysytään nyt yhden päivän kisoissa. Jo nyt kuskeja on huolestuttavan vähän.
Se mitä pitäisi miettiä on aikataulu. Mihin tarvitaan 4 alkueräkierrosta kun  kaikki kuskit on semeissä automaattisesti?
Miten olisi 3 kierrosta ja eräkierrosten välin edes 15 min tauko. Lounastauolla ei oo mitään virkaa.
Tietysti on oma valinta mutta vähän on hoppu päivä kun ajaa molempia luokkia ja sit mekkaa kahta  tp-10 kuskia alkuerät.
Noissa tauoissa olisi sekin hyöty että teemu ja simo jne ehtisivät oman kisaamisen ohessa paremmin auttaamaan muita koneiden kanssa jne.
Toisekseen jos homma menee kahdelle päivälle kuskit ja varsinkin mekkarit loppuu  ihan kesken kun nytkin on pulaa.

Poissa Ender

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: TP-10 & Ratakasi Kausi 2015
« Vastaus #8 : 22.07.14 - klo: 09.40 »
TP-10/C8 puuhamiesten kannattaisikin lähestyä talven kuskeja kyselyllä ja kysyä miksi he eivät osallistu tai mitä pitäisi tapahtua että osallistuisivat. Näin ei tarvitse arvailla mikä on hyvä idea ja mikä huono. Kyselyjä voi esim tehdä rc10 digitaalisesti ja WJ+FTT+SC kisoissa talven aikana.

Juuri FTT -luokassa on monta potentiaalista kuskia TP-10 ja Ratakasi -luokkiin. FTT -luokkahan on hyytynyt kesän osalta aika totaalisesti.

Miksei Ratakasista voi tehdä SM -luokkaa jo talven aikana, jos saataisiin esim. ennakkoilmoittautuneita lähemmäs 20 ? Ratakasihan on kuitenkin kansainvälisesti virallinen luokka. Mitään uutta luokkaa ei olla kuitenkaan tekemässä. SM-arvo toisi aivan varmasti muutaman huippukuskin sarjaan mukaan.

Poissa mairue

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: TP-10 & Ratakasi Kausi 2015
« Vastaus #9 : 22.07.14 - klo: 10.15 »
Jos nyt ei alettaisi muuttelemaan ainakaan isommin konseptia, kun se kerran ollaan saatu ihan kivasti rullaamaan (Siis c8 osalta). Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, ettei aleta ajamaan mitään 8 kuskin tynkäfinaaleja eikä varsinkaan 2-päiväisiä kisoja. Muissa luokissa on jo nähty, ettei kisojen turha venyttäminen koko viikonlopun mittaiseksi ainakaan lisää kilpailijamäärää.

Perjantaisin jokainen saa treenata nykyiselläänkin jos niin haluaa tehdä?

Kuusankosken rata toimi ainakin treenatessa hyvin myös näillä autoilla, kilpailuolosuhteista toki en vielä tiedä.

-Tomi
Team EuroRc - Xray - Hobbywing
Future-rc - Capricorn - Max power

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: TP-10 & Ratakasi Kausi 2015
« Vastaus #10 : 22.07.14 - klo: 10.18 »
Miksi SM luokka :cheesy:
Onko väliä jos kisoja on niin nimike vain vaihtuu.
No onhan siinä se ero että voi kehua että on SM sarja 16 eikä kerhosarjan 16 kuin SM ssa kuin on tasokkaampa menoa.
Onko sinulla tietoa mitä eroa on kuin on SM kisat vs kerhokisat?
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: TP-10 & Ratakasi Kausi 2015
« Vastaus #11 : 22.07.14 - klo: 10.58 »
Laitoin Feissariin (Fb) uuden foorumin sen tilalle joka katosi kun Antti O häippäsi. kaikki mukaan sinne ja paljon kuvia, jutskia ja videoita !   https://www.facebook.com/groups/595594547225364/
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa -Jari-

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: TP-10 & Ratakasi Kausi 2015
« Vastaus #12 : 22.07.14 - klo: 21.56 »
Oma ajatukseni jakaa TP-10 ja Ratakasi –luokat eri päiville pohjautuvat näihin seikkoihin:

-   Mahdollistaa helpomman osallistumisen molempiin luokkiin. Meidän tapauksessa Aleksanteri TP-10 ja itse Ratakasi.
-   Sunnuntain luokan kuskit voivat mekata lauantaina ja lauantain kuskit voivat sitten mekata vastavuoroisesti sunnuntaina.
Helpottaa ehkä siinä tapauksessa että saman perheen sisällä ajetaan molempia luokkia, mutta pahoin pelkään että muutamaa poikkeusta lukuunottamatta lauantaina kisapaikalla on lauantain kuskit ja sunnuntaina sunnuntain kuskit, eli tilanne menisi vain huonompaan suuntaan.


Pysytään nyt yhden päivän kisoissa. Jo nyt kuskeja on huolestuttavan vähän.
Se mitä pitäisi miettiä on aikataulu. Mihin tarvitaan 4 alkueräkierrosta kun  kaikki kuskit on semeissä automaattisesti?
Miten olisi 3 kierrosta ja eräkierrosten välin edes 15 min tauko. Lounastauolla ei oo mitään virkaa.
Tietysti on oma valinta mutta vähän on hoppu päivä kun ajaa molempia luokkia ja sit mekkaa kahta  tp-10 kuskia alkuerät.
Noissa tauoissa olisi sekin hyöty että teemu ja simo jne ehtisivät oman kisaamisen ohessa paremmin auttaamaan muita koneiden kanssa jne.
Toisekseen jos homma menee kahdelle päivälle kuskit ja varsinkin mekkarit loppuu  ihan kesken kun nytkin on pulaa.
Täysin samaa mieltä! Lisäyksenä vielä se että erien lähtöväliä voisi kasvattaa nykyisestä 11minuutista vaikka 15minuuttiin, myös tällä saavutettaisiin se että Teemulla on paremmin aikaa auttaa ja kerkeää tarvittaessa katsomaan myös miten kone/kytkin/vaihde toimii radalla. Se on kuitenkin ehkä tärkeintä että koko toi kombo on balanssissa.
« Viimeksi muokattu: 22.07.14 - klo: 22.07 kirjoittanut -Jari- »
Jari Valkola
*** www.fullspeedrc.fi ** XRAY T4, ORCA ** XRAY NT1 2015, Novarossi  ***

Poissa Tuukka T

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: TP-10 & Ratakasi Kausi 2015
« Vastaus #13 : 23.07.14 - klo: 10.28 »
Oma näppituntuma varikolta on se, että tulisi pysyä yksipäiväisissä kisoissa ja saada ne vietyä pari tuntia nopeammassa aikataulussa läpi. Varsin yksikertainen resepti tähän on, että tiputetaan yksi harkkakierros ja yksi alkueräkierros pois ja viedään jäljelle jäävät rundit kukin tunnissa läpi. Toisaalta voidaan ajaa ratakasissa hieman pidemmät finaalit ilman että aikataulu toisesta päästä juurikaan venyy. Yhtä ja yleispätevää runkoa on mahdoton laatia sikäli kun osallistujamäärä on arvoitus, mutta miten olisi sellainen perusviritys että treenit klo 8-9, alkuerät 9-12 ja iltapäivän semit ja muut finaalit iltapäivällä alkaen 12:30 niin että mekkausaikaa olisi jokaisella kuljettajalla vähintään 45min? Järjestäjille jäisi nopeaan lounaaseen aikaa puoliltapäivin, kisaajilta sämpylä ja pizza menee tarpeen tullen samalla kun ruuvari on toisessa lapasessa. Päivä olisi nykyisillä osallistujamäärillä pulkassa klo 16 ja jos jengiä tulee lisää tai halutaan jättää autojen mekkaustauko TP10 semien ja Rata8 A-finaalin väliin niin että saadaan mekkareita ristiin, vastaavasti lopetus venyisi puolesta tunnista tuntiin pidemmälle.

Esim:
5-6 erää

Treenit      8:00 - 9:00
1. alkuerä   9:00 - 10:00
2. alkuerä   10:00 - 11:00
3. alkuerä   11:00 - 12:00
                  
Rata8 B-fin   12:30   (5+30min)            
TP10 1/2 A   13:10   (5+20min)            
TP10 1/2 B   13:40   (5+20min)            
Rata8 A-fin   14:10   (5+30min)            
TP10 A-fin   14:50   (5+45min)            
                  
Palkinnot   15:55               
***
Jälkipäin juolahti mieleen että Rata8:ssa renkaiden kestävyys taitaa olla kortilla puolen tunnin finaaleissa joten voi olla parempi pitäytyä 20min pituudessa. Iltapäivän aikataulu sisältäen TP10 huoltotauon finaalissa ristiinmekkaamisen mahdollistamiseksi voisi olla seuraava:

Esim2
Rata8 B-fin   12:30   (5+20min)            
TP10 1/2 A   13:00   (5+20min)            
TP10 1/2 B   13:30   (5+20min)
TP10 mekkaustauko   13:55   (45min)      
Rata8 A-fin   14:40   (5+20min)            
TP10 A-fin   15:10   (5+45min)            
                  
Palkinnot   16:15               
« Viimeksi muokattu: 23.07.14 - klo: 10.39 kirjoittanut Tuukka T »
Löysin rantein...

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: TP-10 & Ratakasi Kausi 2015
« Vastaus #14 : 23.07.14 - klo: 10.41 »
Nämä tiukat aikataulut on tullu kisajärjestäjäkin todettua moneen kertaan toimimattomaksi syistä että:

- ne eivät salli minkäänlaista viivästystä, ja niitä tulee aina varsinkin ulkokisoissa
- järjestelyorganisaatiolla ei ole kuin max 5min taukoja päivän aikana, ei semmosta kukaan jaksa
- todellisuudessa homma ei vain toimi tiukalla aikataululla, kun ajojen välillä ei ole kuin varttitunti, varsinkin jos tarvii ladata vastariakkuja jne mekata ja säätää,  mutta toki tiukemmalla kuin nykyinen tullaan toimeen.


Mutta sinänsä hyviä pointteja ja keskustelua kaikinpuolin, jotain muutoksia tarvinnee tehdä, alkuerien määrän vähentäminen on varmaanki järkevin vaihtoehto.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Ender

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: TP-10 & Ratakasi Kausi 2015
« Vastaus #15 : 23.07.14 - klo: 11.40 »
Päivän kulusta noin yleisesti:

Mielestäni päivä tulee näin kesäisin aloittaa niin myöhään kuin aikataulullisesti järkevää ja päivän lopetus niin myöhään kuin mahdollista. Tämä helpottaa pitkämatkalaisia jotka ajavat kisapaikalle vasta aamulla. Herätykset viiden maissa sotkevat koko päivän. Jos taas tulet edellisenä iltana, harvassa hotellissa saa edes aamupalaa ennen seitsemää. Nitroluokissa paikalla pitää olla kuitenkin myös hieman aikaisemmin ennen omaa ajoa kuin sähköpuolella, jossa auton voi laittaa jo lähtiessä valmiiksi (tosin FTT –kisatkin voisivat mielestäni alkaa vasta klo 09:00).

Minusta tuo aamun vapaa treeni 08:00-10:00 ja pakollisen ohjelman aloittaminen vasta tämän jälkeen olisi mielekkäin ja joustavin. Voisi tilanteen mukaan suunnitella oman ohjelman. Kesäiltoina/öinä ei ole myöskään mikään ongelma ajaa takaisin kotiin (kunhan aamulla vain ei ole tarvinnut heräillä ”liian” aikaisin).

Ohjelman pitää olla myös sellainen, että ajoaikaa tulee mahdollisimman paljon ja mieluiten kisailua muita vastaan (vaikea yhtälö toteuttaa varsinkin, jos kaksi luokkaa samana päivänä).

Turhan tiukkaa aikataulua ei myöskään saa tehdä. Varsinkin kun näissä nitroluokissa on enemmän tekemistä erien välillä.

Olen vieläkin sen kannalla, että TP-10 ja Ratakasi pitäisi olla eri päivinä. Tästä seuraa rennompi aikataulu ja mielestäni myös helpompi mekaanikkojen saanti. Isoin ongelma tästä on kilpailun järjestäjien puolella. Toisaalta FTT –kisat ovat vähentyneet ja jos ajettaisiin vain 3 kisaa… Pitääkö kisat myös järjestää vain paikallisen seuran toimesta ? Eikö tässä voisi olla jotain yhteistyötä ? Voisiko ”tuotot” jakaa vasta sarjan lopussa kaikille osallistuneille seuroille ? Olen myös valmis korkeimpiin osallistumismaksuihin (vaikka nykyisinkin oma kisabudjetti on aika tiukoilla), jos tämä parantaa kisojen yleistä tasoa. Osallistumismaksut on kuitenkin loppupeleissä aika pieni kuluerä, jos kaikki vuoden RC-kulut lasketaan.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: TP-10 & Ratakasi Kausi 2015
« Vastaus #16 : 23.07.14 - klo: 14.40 »
Ihan yleisesti puhuen, tällä hetkellä kisaajamäärät missä tahansa luokassa ovat huolestuttavan vähäisiä. Syitä on varmasti monia, ei mitään yhtä ja oikeaa syytä. Tosiasia kuitenkin on, että kaikki suomessa ajettavat kisaluokat ovat kärsineet ~25-50% osallistujakadosta tänä ja jo viime vuonna.

Sama on trendi myös monissa muissa maissa, prosenttiosuuksista en osaa siellä sanoa. Jokatapauksessa, niin kauan kuin kisaajia on järkevä määrä kisojen järjestämiseksi, määrää ei kannata vähentää. Suomen kalenteri vuosi on haasteellinen, koska sisäkausi alkaa syys-lokakuussa ja kestää huhtikuulle asti. Toisille tuo aika on pääluokkien kisojen kiertämistä, kesäsarjoja kiertäville se on rennompaa ja ei niin hektistä treenaamista ja kerhokisoja jne.

Tällä hetkellä sanoisin, että Suomen harrastajamäärän laaja luokkakirjo taistelee varsinaisten SM-kisaluokkien ja seurojen hyvinvointia vastaan. Kaikille ei voi mitenkään tarjota kaikkea, eikä varsinkaan läpi vuoden. Suurin ongelma paikkakunnilla joissa on kriittisen verran harrastajia mutta kaikille pitäisi tarjota rata ja puitteet. Koska polttisrataluokat on kuitenkin 1/5, 1/8 ja -1/10 -luokkineen riittävän hyvinvoiva, pitää mielestäni tulevinakin vuosina hyödyntä yhteiset kisaviikonloput järkevästi. En näe että 3/3 pistelasku toisi lisää kuskeja, koska se "pakottaa" ajamaan kaikki kisat. Varsinkin kesällä sää sotkee usein kisaa, olisi monen kausi paketissa huonolla tuurilla ekan sateisen ja penkin alle menneen kisan jälkeen.

Kisapäivän aikatauluja kun hieroo ja puntaroi, kannattaa muistaa myös ympäristöluvissa mainitut käyttöajat. Useimmiten ei ennen klo 9 saa ajaa ja harvemmin enää klo 21 jälkeenkään.

Missään nimessä eri luokkien sarjoja ei pitäisi yhdistää kuten aiemmin jossain ehdotettiin TP-10 + TSS-10, koska kyse on kahdesta täysin eri luokasta.

Oma mielipide on, että on hyvä nähdä vanhoja naamoja taas tuloksissa polttisluokissa, mutta tulevaisuuden kannalta polttisluokkiin tulis saada rutkasti junnuja, koska keski-ikä taitaa ajolavalla olla kohta lähemmäs 40v.

Voisin veikata myös, että jos Future-RC:n supportti jäisi pois polttisrataluokista, niin ei siellä kovin montaa kuskia olisi paikalla. Liian paljon on aina vastuuta liian vähällä määrällä ihmisiä. Rohkeasti siis vaan ajamaansa luokkaa edustamaan ja uusia kuskeja hankkimaan - ajoitpa missä tahansa luokassa!

Jenkeissä ja briteissä on jo jonkin aikaa järjestetty erilaisia "workshoppeja" joissa luokkiensa proot ovat opettamassa kädestä pitäen 1-2 päivää ihan perusasioita uusille junioreille, kertovat säädöistä jne ja auttavat rakentamisessa. Tällaista olen koittanut saada tänne useaan otteeseen vuosien saatossa aikaiseksi, mutta yleinen seura-aktiivisuus on tullut vastaan, joten parempi kun ei edes kysy vaan tekee itse, tai jättää tekemättä,  kun ei kiinnostuneita ole ilmoittautunut. Ongelma on hyvin yleinen.

Pallo siinä seuroille siis tulevaisuutta varten. Tästä keskustellaan varmasti lajiryhmässäkin lähitulevaisuudessa.


Tuossapa muutamia juttuja aiheesta ja sitä sivuten.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa JoukoH

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: TP-10 & Ratakasi Kausi 2015
« Vastaus #17 : 24.07.14 - klo: 08.17 »
Missään nimessä eri luokkien sarjoja ei pitäisi yhdistää kuten aiemmin jossain ehdotettiin TP-10 + TSS-10, koska kyse on kahdesta täysin eri luokasta.


Miksei? Puhuin nuorten mestaruudesta ja kyllä nuoret mielellään ajaisivat yhdistettyä luokkaa. Vaikka luokat poikkeaa hieman toisistaan niin juuri nuoret saavat kaivattua kokemusta ja aktivoituvat myös kesällä ajamaan. TSS-10 luokan ajajista kun vain muutamat haluavat ajaa kesällä sähköllä. Kerran kun kokeilee niin sittenhän näkee tulokset. Edes tämän vuoden TSS-10 "pakko" kesäkisa ei houkutellut kuin muutaman nuoren paikalle vaikka nuorten mestraruus ratkesi siellä.

Nykyinen TP10 aikataulu palvelee todella hyvin juuri niitä jotka vähemmän ajavat. Sallii myös harjoittelun että semeissä on kaikki kunnossa ja vauhti kohdallaan. En lähtisi muuttamaan aikataulua mihinkään.

Joku halusi ajaa itse C8 ja poika TP10, ei muutako seuraavassa kisassa kokeilemaan miten homma toimii. Luulen että päivä on onnituu myös nyky systeemillä. Opettelette vain ristiin mekkauksen.
Jouko Hyvärinen

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: TP-10 & Ratakasi Kausi 2015
« Vastaus #18 : 24.07.14 - klo: 08.56 »
Ihan jo vaikka siitä syystä, että samalla kalustolla ei ole mahdollista ajaa koko kautta koska kyse on kahdesta täysin eri luokasta. Vähän sama kuin harrastaisit keihäänheittoa mutta puolet kauden kisoista olisivatkin alamäkipyöräilyä. Ei siis mitenkään mahdollista.

Tuo rajaus karsisi pois käytännössä suurimman osan kuskeista jo sen takia, että ei ole harjoittelumahdollisuutta, koska ulkoratoja ei ole kuin pari kolme suomessa.  Ja näin mahdollistaisi mestaruudesta ajamisen vain parille kuskille.

Kuinka moni niistä TSS-10 kuskeista ajaa sitten tällä hetkellä TP-10? Edelliskisan listoilla 1 kuski.

Mielestäni kesän kisojen merkitys koko vuoden sarjassa on aivan liian suuri esim FTT-luokissa, jos kisoja ajettaisiin sama määrä kuin talvella, taikka vain 3. Jos talvella on kisoissa 30 kuskia ja taso erittäin kova, kesällä 15 kuskin lähtölista koostuu 5 täytekuskista. Ei oikein voida puhua samanarvoisista kisoista, jos talvella on ajettuna vaikka 3 voittoa ja kesätäytekisoista 3 voittoa kun suurin osa puuttuu listoilta.


Mutta tuolle ehdotukselle omalta taholtani ehdoton ei. Muuten en näe mitään erityisiä muutostarpeita, paitsi osallistujamäärän toivoisin kasvavan.
« Viimeksi muokattu: 24.07.14 - klo: 09.05 kirjoittanut Vesa »
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: TP-10 & Ratakasi Kausi 2015
« Vastaus #19 : 29.07.14 - klo: 14.54 »
Kuusankosken rata toimii aivan loistavasti myös C8-autolla.

Itse kaipaisin kilpailupäivään lisää vapaa-aikaa ja vähemmän lähtöjä. Erityisesti siinä finaalia ennen on aina hektinen kiire joka tuntuu vähän hassulta, kun muistaa että koko päivä on ajeltu periaatteessa enemmän tai vähemmän treenilähtöjä. Myös lyhyemmät kilpailupäivät olisi hyvä juttu.

Kannatan myös sitä että pysytään siinä 20min finaalissa, se on teknisesti helpompaa kaikille. Minun puolestani niitä voitaisiin ihan hyvin ajaa vaikka 2kpl, jotka laskettaisiin yhteen..

Itse en anna juurikaan painoarvoa sille onko joku luokka SM-luokka vai ei. Pääpointti on siinä että jengi haluaa ajaa niillä autoilla ja nauttia siitä. Siihen tarvitaan puitteet/olosuhteet ja joku formaatti miten se tehdään.

-A-

ps. TP10 ja Ratakasi on nykyosallistujamäärillä aivan pakko ajaa samana päivänä. Syita siihen on monia.

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: TP-10 & Ratakasi Kausi 2015
« Vastaus #20 : 29.07.14 - klo: 16.50 »
Niin toimii. Se oli erittäin mukava kisa kaikinpuolin viime vuonna.

Antilla hyvät pointit!
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: TP-10 & Ratakasi Kausi 2015
« Vastaus #21 : 30.07.14 - klo: 10.14 »
Lisää ajatuksia..

- Ajajakokous heti aamulla, ennen ajoja, lyhyt, ytimekäs max 10min, vain asiaa, ei diipadaapaa, jotka kaikki on kuulleet jo ennenkin
- aamun treenit, tarvitaanko niitä nykyisellä osallistujamäärillä, voisiko ne olla heti suoraan kellotettuja alkueriä?
- lähtöjen välillä löysempi vaihto, muutama minuutti tyhjää lisää joka väliin
- lounastauko kokonaan pois sieltä välistä, kilpailijat ei tarvii sitä, jos edellinen kohta toteutuisi
- alkuerien määrää voisi vähentää 1-2??
- TP10 voisi ajaa vaikka 10min finaalitreenin semien jälkeen? (ne joilla on paljon ruuvattavaa, voisivat halutessaan käyttää tämän ajan ruuvaamiseen??)
- Ratakasi.... joko myös finaalitreeni tai sitten se aiemmin mainitsemani tuplafinaali 2*20min
- palkintojenjako suoraan finaalin jälkeen, protestiodotusaika pois (vaikka niin että finaalin jälkeen on 5min aikaa ilmoittaa että aikoo tehdä protestin...)

Aikataulu esim:

8.45-8.55 Ajajakokous

9.00 AE1 Ratakasi #1
9.15 AE1 Ratakasi #2
9.30 AE1 TP10 #1
9.45 AE1 TP10 #2
10.00 AE1 TP10 #3

10.15 AE2 Ratakasi #1
10.30 AE2 Ratakasi #2
10.45 AE2 TP10 #1
11.00 AE2 TP10 #2
11.15 AE2 TP10 #3

11.30 AE3 Ratakasi #1
12.00 AE3 Ratakasi #2
12.15 AE3 TP10 #1
12.30 AE3 TP10 #2
12.45 AE3 TP10 #3

13.00 AE4 Ratakasi #1
13.15 AE4 Ratakasi #2
13.30 AE4 TP10 #1
13.45 AE4 TP10 #2
14.00 AE4 TP10 #3

14.30 B-finaali Ratakasi (10min)
15.00 Semifinaali TP10 (20min)
15.30 Semifinaali TP10 (20min)

16.00 Finaali #1 Ratakasi (20min)
16.30 Finaalitreeni TP10 (10min)
17.30 Finaali #2 Ratakasi (20min)

18.00 Finaali TP10 (45min)

19.00 Palkinnot ja kotiin (10min)

-A-
« Viimeksi muokattu: 30.07.14 - klo: 10.18 kirjoittanut MrOllinmaki »

Poissa Latvio_T

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: TP-10 & Ratakasi Kausi 2015
« Vastaus #22 : 30.07.14 - klo: 10.21 »
Lounas taukoa ei missään tapauksessa pois. Kilpailijat eivät ehkä tarvitse, mutta järjestäjät tarvitsevat. On aika raskasta istua 10-11 tuntia ajanotto kopissa ja erien välissä 5-10 minuutin tauko milloin yleensä lasketaan tuloksia. Eli ainoa tauko koko päivän aikana.

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: TP-10 & Ratakasi Kausi 2015
« Vastaus #23 : 30.07.14 - klo: 10.25 »
Toinen versio vielä lyhyempänä..


8.45-8.55 Ajajakokous

9.00 AE1 Ratakasi #1
9.15 AE1 Ratakasi #2
9.30 AE1 TP10 #1
9.45 AE1 TP10 #2
10.00 AE1 TP10 #3

10.15 AE2 Ratakasi #1
10.30 AE2 Ratakasi #2
10.45 AE2 TP10 #1
11.00 AE2 TP10 #2
11.15 AE2 TP10 #3

11.30 AE3 Ratakasi #1
12.00 AE3 Ratakasi #2
12.15 AE3 TP10 #1
12.30 AE3 TP10 #2
12.45 AE3 TP10 #3

13.00 AE4 Ratakasi #1
13.15 AE4 Ratakasi #2
13.30 AE4 TP10 #1
13.45 AE4 TP10 #2
14.00 AE4 TP10 #3

14.30 B-finaali Ratakasi (10min)
15.00 Semifinaali TP10 (20min)
15.30 Semifinaali TP10 (20min)

16.00 Finaalitreeni Ratakasi (10min)
16.15 Finaalitreeni TP10 (10min)

17.00 Finaali Ratakasi (20min)
17.30 Finaali TP10 (45min)

18.30 Palkinnot ja kotiin (10min)

-A-

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: TP-10 & Ratakasi Kausi 2015
« Vastaus #24 : 30.07.14 - klo: 10.29 »
Lisää ajatuksia..

- Ajajakokous heti aamulla, ennen ajoja, lyhyt, ytimekäs max 10min, vain asiaa, ei diipadaapaa, jotka kaikki on kuulleet jo ennenkin
- aamun treenit, tarvitaanko niitä nykyisellä osallistujamäärillä, voisiko ne olla heti suoraan kellotettuja alkueriä?
Koskas niille jotka ei oo ennen käyny kisoissa sit kerrotaan säännöt tai eivät ole montaa kertaa käyneet? Mitä tapahtuu kun perusjuttuja ei kerrata? Häviääkö ne asiat ajan myötä unohduksiin?

Ekana vuonna kuin ajoin tp-10 niin juuri 15mins harkat oli ihan kultaa.

Pysty rauhassa säätää mekkarin kanssa, vaihteiston säätö, kytkin ja moottori. Ehti tulla treenaan pari tankkaustakin. Kun alkuerät alko oli kalusto ihan ok säädöissä päivälle ja radalle, että pysty alkueriin lähtee ajamaan kisaa. Treeneihin ei oo pakko tulla jossei halua, joten se ei oo konkareilta pois ja lyhentää heidän päivää jos eivät halua tulla.

HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: TP-10 & Ratakasi Kausi 2015
« Vastaus #25 : 30.07.14 - klo: 10.32 »
Lounas taukoa ei missään tapauksessa pois. Kilpailijat eivät ehkä tarvitse, mutta järjestäjät tarvitsevat. On aika raskasta istua 10-11 tuntia ajanotto kopissa ja erien välissä 5-10 minuutin tauko milloin yleensä lasketaan tuloksia. Eli ainoa tauko koko päivän aikana.

Olen sitä mieltä että tämä on mahdollista järjestää niin että kisa pyörii eteenpäin pysähtymättä koko päivän. (Tottakai kaikkien pitää päästä syömään ja kahville päivän aikana!!)

Työpaikoilla on siirrytty aikoja sitten liukuvaan työaikaan ja siihen että syömässäkin käydään vuorotellen. Olin vuonna 1992 kesätöissä Tielaitoksen korjaamolla, siellä olen viimeksi kokenut sen että pilli soi seinällä kahvitauon merkiksi, jolloin työt pysähtyvät ja kaikki siirtyvät kahvioon jonottamaan..

Se tuntui jo silloin tosi vanhanaikaiselta.

-A-
 

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: TP-10 & Ratakasi Kausi 2015
« Vastaus #26 : 30.07.14 - klo: 10.42 »
Koskas niille jotka ei oo ennen käyny kisoissa sit kerrotaan säännöt tai eivät ole montaa kertaa käyneet? Mitä tapahtuu kun perusjuttuja ei kerrata? Häviääkö ne asiat ajan myötä unohduksiin?

Ekana vuonna kuin ajoin tp-10 niin juuri 15mins harkat oli ihan kultaa.

Pysty rauhassa säätää mekkarin kanssa, vaihteiston säätö, kytkin ja moottori. Ehti tulla treenaan pari tankkaustakin. Kun alkuerät alko oli kalusto ihan ok säädöissä päivälle ja radalle, että pysty alkueriin lähtee ajamaan kisaa. Treeneihin ei oo pakko tulla jossei halua, joten se ei oo konkareilta pois ja lyhentää heidän päivää jos eivät halua tulla.

Kommentteja:
- Mielestäni olisi jopa ihan hyvä että tietyt Kekkoslovakianaikaiset juurtuneet käytännöt kevenisivätkin, siinä ei ole mitään pahaa.
- Kantava ajatukseni tässä oli se että nykyisillä osallistujamäärillä (kun kaikki pääsevät semeihin) alkuerillä ei ole juuri merkitystä, vaan ne ovat käytännössä treenilähtöjä, niiden painoarvoa voisi vähentää ja siirtää aikakapasiteettia siihen tärkeämpään kohtaan päivästä, eli semeihin ja finaaliin.
- Kumpikaan näistä luokista ei ole sellainen joka keräisi massoittain uusia ensikertalaisia mukaan. Heidän kanssaan voitaisiin ihan hyvin käydä asiat läpi henkilökohtaisesti. (joku sellainen käytäntö että näille ensikertalaisille määrättäisiin konkareista "kummi"-tyyppinen apu, toimisi varmasti aika kivasti??)

-A- 

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: TP-10 & Ratakasi Kausi 2015
« Vastaus #27 : 30.07.14 - klo: 10.54 »
Se mielenkiintoinen kysymys tässä taitaakin olla se että mihin suuntaan asioita halutaan muuttaa. Eli mihin muutoksilla pyritään?

Kuinka moni lähtisi siihen perusajatukseen mukaan, että homman houkuttelevuutta lisäisi:
- Lyhyemmät kisapäivät
- Myöhäisempi aamuherääminen
- Rennompi meininki, löysempi aikataulu, vähemmän tiukkaa byrokratian/sääntöjen/kattojärjestön pykälien palvomista...

==> Itse uskon että vaikka asioita muutettaisiin tähän suuntaan, samat kaverit voittaisivat kisoja edelleen ja mestarit saataisiin selville kuitenkin.

-A-

Poissa oldfart

  • TamUA
    • Profiili
    • http://www.oldfartsracing.org
Vs: TP-10 & Ratakasi Kausi 2015
« Vastaus #28 : 30.07.14 - klo: 12.09 »
Mitäs jos aamulla  olis 2x 15 min treeni, sitten 3 kpl eräkierrokisia joiden välissä 20  min tyhjää. Eli kun tp10 viimenen erä lähtee esim 11.30 niin seuraava kierros alkaa 12.00. Siinä välissä ehtii järjestäjäkin syödä ja  käydä  muilla asioillakin.
Lounastauolla ei tosiaankaan ole käyttöä.

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: TP-10 & Ratakasi Kausi 2015
« Vastaus #29 : 30.07.14 - klo: 12.15 »
Kommentteja:
- Mielestäni olisi jopa ihan hyvä että tietyt Kekkoslovakianaikaiset juurtuneet käytännöt kevenisivätkin, siinä ei ole mitään pahaa.
- Kantava ajatukseni tässä oli se että nykyisillä osallistujamäärillä (kun kaikki pääsevät semeihin) alkuerillä ei ole juuri merkitystä, vaan ne ovat käytännössä treenilähtöjä, niiden painoarvoa voisi vähentää ja siirtää aikakapasiteettia siihen tärkeämpään kohtaan päivästä, eli semeihin ja finaaliin.
- Kumpikaan näistä luokista ei ole sellainen joka keräisi massoittain uusia ensikertalaisia mukaan. Heidän kanssaan voitaisiin ihan hyvin käydä asiat läpi henkilökohtaisesti. (joku sellainen käytäntö että näille ensikertalaisille määrättäisiin konkareista "kummi"-tyyppinen apu, toimisi varmasti aika kivasti??)
kuhan noi asiat huomioidaan, niin voi olla että helpottaa ekakertalaisen kisat. Kummi hommasta en ole niin varma toimisko se käytännössä, koska siihen voi olla hankala velvoittaa ja jos ei velvoiteta sitä ei voi taata.

Mut se mikä lienee selvää on että johonkin suuntaan pitää vetää että saadaan porukka kiinnostumaan. Se voi olla että ongelmat eivät edes ole kisapäivissä vaan ihan muualla. Peräänkuulutan edelleenkin kevyttä kyselykierrosta nykyisiltä harrastajilta millä selviäisi miksi esim tp-10 ei haluta ajaa.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook