Kirjoittaja Aihe: Tenavalle autoa hakusessa  (Luettu 54933 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Rafu

  • Jäsen
    • Profiili
Tenavalle autoa hakusessa
« : 08.08.14 - klo: 09.35 »
Moro

Fiksuus sikseen, iski into hankkia 2v pojalle sähköRC. Sillä asialla että tuollaista on itse himoinnut pienen ikänsä  on hyvin vähän tekemistä tämän innon kanssa.

Asia olisi semmoinen että minkälaisen laitteen uskaltaa antaa alle 3 v ajettavaksi. parinkympin autoa ajellaan kyllä jo jollain tapaa, tosin väliin se on kaasu pohjaan ja pakille sitten kun on törmätty johonkin.

Saako noista sutoista nopeuden rajoitettua niin minimiin ettei tule vahinkoa jos ajaa jaloille? Liekö mini-Z turvallisin, toisaalta vähän isompi varmaan kantaisi pidemmälle kun ikää tulee lisää kuitenkin joka vuosi.

Ajatuksia otetaan vastaan.

Poissa leinmi

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Tenavalle autoa hakusessa
« Vastaus #1 : 08.08.14 - klo: 10.15 »
Omalle pojalle ostin HPI mini reconin tuossa noin 2 vuotta sitten ja poika ollut kyllä siihen tyytyväinen, myös isi on voinut sillä kurvailla. Kestää osumaa paitsi vakio iskarit hajoavat helposti, uudet alumiiniset iskunvaimentimet eivät paljoaa maksa ja niitä saa vaikka Power racing liikkeestä.
Baja 5b(sc) 29cc// E-Revo brushless//Axial scx10 full alu//Hpi Mini Recon

Poissa Mölli

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Tenavalle autoa hakusessa
« Vastaus #2 : 08.08.14 - klo: 11.46 »
Traxxas Telluride voisi olla harkinnan arvoinen.
AE B6, Dex8, Ultima SC, Axial SCX10

Poissa jk täystuho

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Tenavalle autoa hakusessa
« Vastaus #3 : 08.08.14 - klo: 11.51 »
Durangon tuuppi sc rtr. hobbyfactory myy
Dex410v3, Dex410v4, DEx210v2 ja Durango detc410

Poissa Lerppu86

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Tenavalle autoa hakusessa
« Vastaus #4 : 08.08.14 - klo: 11.52 »
Kun kuski on noin nuori niin itsestä tuntuis järkevimmältä hankkia auto josta löytyy mm. hyvät puskurit ja vahvat tukivarret. Itse valitsisin kuitenkin auton josta löytyisi hyvin maavaraa, että sillä pääsisi sitten vaikkapa mummolan nurmikolla huristelemaan.

Eli käytännössä kaikki katuautot, ralliautot jne on pois suljettuja, koska kori ottaa aina ensimmäisenä vastaan. Ellei sitten halua ajaa sisätiloissa. Mutta ahtaammat ajopaikat tarkoittaa taas että kolareita tulee.

Nopeuden saa rajoitettua sopivaksi joten isäkin pääsee salaa nauttimaan ajelusta, jos auto poitsulta joutaa lainaan

1/10 luokan auto tosin voi olla hänelle vielä liian suuri, eikä sillä oikein sisätiloissakaan voi enää ajella. Itse olisin myös sitä mieltä että turvallisuus syistä olisi hyvä mennä vielä nikkeliakuilla ja siirtyä lipo akkuihin myöhemmin kuin jälkikasvu ymmärtää lipojen vaarat. Ellei auton sähköt ole lipo yhteensopivat niin nehän voi päivitellä myöhemmin kun kokemusta karttuu ja jos harrastus into pysyy yllä.

Mutta koska tähän nyt olisi hyvä liittää myös joku ehdotuskin niin oma valinta olis ehkä Traxxas Slash 1/16 4WD. Hintaa taitaa olla karvan yli 200€.

Myös aikaisemmin ehdotettu Traxxas Telluride voisi olla oiva valinta ensimmäiseksi autoksi. Hinta kylläkin hyppää noin satasella. Omasta mielestä tuntuis että toistaiseksi kustannukset kannattaa pitää mahdollisimman alhaisena mutta toki se on päättäjän pussista kiinni.

Auton spekseillä ei sinällään ole tässä tapauksessa mitään merkitystä koska kuski valitsisi auton jokatapauksessa pelkästään ulkonäkö kriteereillä.



 


« Viimeksi muokattu: 08.08.14 - klo: 12.02 kirjoittanut Lerppu86 »
Älkää antautuko valheellisen hyvänolontunteen valtaan... Kyllä se siitä vielä särkyy...

Poissa Rafu

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Tenavalle autoa hakusessa
« Vastaus #5 : 08.08.14 - klo: 13.51 »
Ulkokäyttö on tarkoitus eli maavara on ehdoton toive. pitääpä illemmalla tutustua jo ehdotettuihin. Lipo näkökulmakin on ihan hyvä, tokikaan ei itse lataile vielä hetkeen kun ikää tosiaan on vasta se 2v mutta pianhan tuosta kasvaa ja alkaa olla tarve itse latailuun.

Poissa Mölli

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Tenavalle autoa hakusessa
« Vastaus #6 : 08.08.14 - klo: 14.16 »
Ulkokäyttö on tarkoitus eli maavara on ehdoton toive. pitääpä illemmalla tutustua jo ehdotettuihin. Lipo näkökulmakin on ihan hyvä, tokikaan ei itse lataile vielä hetkeen kun ikää tosiaan on vasta se 2v mutta pianhan tuosta kasvaa ja alkaa olla tarve itse latailuun.

1/16 slash ei oikein etene maastossa. Lipot kannattaa ottaa heti mukaan koska muuten kaikki aika kuluu latailuun. Aikuinen on kuitenkin lataajana.
AE B6, Dex8, Ultima SC, Axial SCX10

Poissa sulo2604

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Tenavalle autoa hakusessa
« Vastaus #7 : 08.08.14 - klo: 17.31 »
Mulla poika ja isä ajelee HPI E-firestorm fluxilla. noparia säätämällä saa vauhdin sopivaksi ja kulkua riittää tarvittaessa myös isälle. Ja on kestävä!
HPI Baja 5B SS, HPI E-Firestorm Flux

Poissa neruda

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Tenavalle autoa hakusessa
« Vastaus #8 : 08.08.14 - klo: 17.38 »
Ensin meinasin kommentoida, että 2-v on aika vähän, mutta sitten aloin miettimään asiaa tarkemmin. Tyttö on tällä hetkellä 2,5-v ja haluaa silloin tällöin testata Mad Forcea :) Tosin tehdään kyllä niin, että minä kaasutan ja tyttö kääntää.

5-v poika ajelee Madilla itsekseen, välillä tulee toki pieniä ajatuskatkoja ja törmää esim. puuhun. Itsellä on ohjaimen EPA-säädöt nollilla, jolloin tuo Mad Force on vauhdiltaan melkein perus-nikkoon verrattavissa. 7000mAh lipot käytössä, joten ajoaikakin on kyllä melko pitkä vaikka itse testailen välillä täysillä tehoilla.
Kyosho Mad Force Kruiser, Axial Wroncho, Axial Yeti XL kit

Poissa Hidastelija

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Tenavalle autoa hakusessa
« Vastaus #9 : 09.08.14 - klo: 15.11 »
Meillä 2v pojalle ostin aikanaan Traxxas 1/16 e-revo monsteriauton. Autolla on nyt ajettu jo useampi vuosi ja yllättävän edullisesti on varaosien suhteen päässyt. Auto on pieni ja kevyt, joten kestää törmäilyjä hyvin. Lisäksi renkaat on kuitenkin niin suuret, että lyhyellä nurmikollakin ajelu onnistuu.

Ainoa miinus autossa on huippunopeuden rajoittaminen. Nopeudensäätimestä löytyy normaali mode ja training mode. Tuo hitaampikin nopeus on pienelle lapselle ahtaassa paikassa turhan paljon.

Ollaan oltu revoon kuitenkin niin tyytyväisiä, että keväällä ostettiin pikkuveljellekin sama auto toisen värisenä.

Poissa Rafu

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Tenavalle autoa hakusessa
« Vastaus #10 : 09.08.14 - klo: 22.27 »
Mitä eroa noilla Slash ja E-revo laitteilla on 1/16 koossa?

Poissa Hidastelija

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Tenavalle autoa hakusessa
« Vastaus #11 : 09.08.14 - klo: 22.56 »
En ole 1/16 slashiä livenä ikinä nähnyt, mutta meillä tallissa on 1/16 e-revon lisäksi traxxas 1/16 rally. Meidän autoja vertaamalla slashin kuviin, erot näyttäisivät olevan:

E-revon renkaat ovat suuremmat ja tukivarret pidemmät --> e-revo on leveämpi ja siinä on suurempi jousitusvara.

Slashissä on koko auton peittävä kori sekä suuremmat puskurit.

Molemmissa autoissa on sama runko ja tekniikka.

Poissa Henripit

  • Jäsen
    • Profiili
Tenavalle autoa hakusessa
« Vastaus #12 : 10.08.14 - klo: 08.40 »
Ite ostin 1/16 traxxas revon omille 3 ja 4v pojilleni. Nimheillä tullut ajeltua, mutta kolmea akkua saa olla koko ajan lataamassa, joten Lipot tilasin. Ei olla testattu vielä. Ollaan ajeltu sport modella, pojat osaa hyvin rajoittaa kaasun käytön omiin taitoihin sopivaksi. Melkein kaikki poikien kaverit jotka kokeillut, ei tajua, ettei sitä kaasua voi pitää koko ajan pohjassa. Eli jotkut osaa, jotkut ei.. Minirevossa riittänyt hyvin maavara. Ollaan ajeltu asfaltilla, nurmikolla, hiekkakuopalla ym. Mulla tosin pikkuisen alkup isommat renkaat.

Poissa -AP-

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Tenavalle autoa hakusessa
« Vastaus #13 : 11.08.14 - klo: 21.57 »
Moi.

Nyt kaveri meinaa hommata pojalleen (7.v) ekan auton ja tuli minulta kyselemään että mikäs pojalle laitetaan, no tiedustelin budjettia nii sellanen 400€ noin ja sillä sitten pitäisi saada kaikki.. Eli nyt heitän palloa tänne kun mun mielestä sc olisi kannattava hankinta? Eikä asialla ole ku pikku hoppu kun kuunloppun pitäs saada auto.

Tietty yv:llä voi myös heitellä ideoita.

Antti

-Xray xb9 spec. 2013-Savöx-Team Orion-sanwa-Novarossi-

Poissa mcly

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Tenavalle autoa hakusessa
« Vastaus #14 : 12.08.14 - klo: 08.03 »
Mä en ostaisi ensimmäiseksi autoksi SC autoa jos sillä tullaan ajelemaan siellä ja täällä. Noi SC autot on melko helposti mahasta kiinni mummolan nurmikolla tai osaksi pikku metsäpoluilla. Itselläni ei tosin ole kokemusta kyllä 1/16 koosta mutta kaippa se suhteessa menee kun 1/10 SC autokin liukuu maha pohjassa nurmikolla. 4x4 menee toki eteenpäin lyhyessä nurmikossa mutta silti lisämaavara ei ole ehkä pahitteeksi.

Kuitenkin on hyvä muistaa, että auton ulkonäkö ja mieltymykset on hyvin tärkeässä osassa lapselle vaikka auto ei menisi joka paikassa :smiley: Joten jos ei ihan yllätyslahjaksi tule niin kannattaa näyttää kuvia  :wink:
[Team Durango DESC10] Sanwa MT-4, Hobbywing Ezrun Max8 G2, 4278SD 2250KV, Savôx 1258TG

Poissa Hidastelija

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Tenavalle autoa hakusessa
« Vastaus #15 : 12.08.14 - klo: 11.08 »
Mittasin tehtaan säädöissä olevasta 1/16 erevosta maavaraksi yhdellä akulla 25/30mm edessä/takana. Vertailun vuoksi (muistaakseni) tehtaan säädöissä oleva 1/10 slashin maavara on 23/25mm.

Käytännössä pikku revo tulee hitaalla vauhdilla nätisti ylös asvaltin reunassa olevasta 6cm korkeasta rotvallista. Kovalla vauhdillakin se kyllä tulee pihalle asti, mutta törmäys kuulostaa ikävältä isän korvissa :)

Vaikka slash ja pikku revo molemmat kulkevat nurmikolla, kannattaa nurmikolla ajamisen kanssa olla kuitenkin varovainen. Auton liikkuminen nurmikolla ei ole kovin hyvin rullaavaa ja moottori lämpenee helposti liikaa.

Poissa -AP-

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Tenavalle autoa hakusessa
« Vastaus #16 : 12.08.14 - klo: 11.18 »
Niin tosiaan 1/10 sc on oli ajatuksena mutta nyt ovat tulossa junnutiistaihin kattelemaan ja kokeilemaan lavankoon. Toivottavasti tämä antaa heille sen mitä en pysty kertomaan.
-Xray xb9 spec. 2013-Savöx-Team Orion-sanwa-Novarossi-

Poissa mcly

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Tenavalle autoa hakusessa
« Vastaus #17 : 12.08.14 - klo: 16.58 »
Niin tosiaan 1/10 sc on oli ajatuksena mutta nyt ovat tulossa junnutiistaihin kattelemaan ja kokeilemaan lavankoon. Toivottavasti tämä antaa heille sen mitä en pysty kertomaan.
Tosi hyvä juttu  :smiley: Ja 1/10 on sitten jo niin paljon isompi, että jos vaan ulkonäkö miellyttää niin SC autoa harkitsemaan  :wink:
[Team Durango DESC10] Sanwa MT-4, Hobbywing Ezrun Max8 G2, 4278SD 2250KV, Savôx 1258TG

Poissa uijui

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Tenavalle autoa hakusessa
« Vastaus #18 : 12.08.14 - klo: 17.23 »
Mulla on tuolla 11kk pojalla sellainen 20e auto joka kulkee eteen ja taakse kääntyy. Osaa jo ajaa eteenpäin ja sitten heittää radion ja auton antennista seinään. Täytynee katella joku pomminkestävä isorenkainen auto kun vähän vanhenee....
Vastaheitolla voittoon.

Poissa Henripit

  • Jäsen
    • Profiili
Tenavalle autoa hakusessa
« Vastaus #19 : 12.08.14 - klo: 18.06 »
Mä en ymmärrä miks ostaa lapselle noita sc autoja varsinkaan takavetoisena. Lapset haluaa kokeilla, että pääseekö se auto ton kiven päältä, hyppäiskö tosta möykystä, meneekö metsässä ym. Ei ne tarvii huippuunsa viritettyjä ajo-ominaisuuksia huippuvauhdeissa. Lisäksi 1/10 autot on niille liian isoja. Hyvä jos jaksaa ilmaan nostaa. Että kun autoa lapselle ostatte, niin miettikää mitä se lapsi haluaa. Ne tarvii nelivedon, maavaraa, kestävyyttä. Ei 100km/h huippuja, äärimmäistä mutkanopeutta, 6s lipoja tai rata-ajo-ominaisuuksia.

Itse päädyin mini Revoon.

Poissa Matti V

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Tenavalle autoa hakusessa
« Vastaus #20 : 12.08.14 - klo: 18.56 »
Itse olen omille lapsille suunnitellut Tamiyan WR-02 tai GF-01 autoa. On isot renkaat, kunnon puskurit ja GF-01:ssä neliveto. Nämä näyttävätkin valmiiksi jo sopivan lapsellisilta ja ovat silti oikeita rc-autoja.
RevolRC Ultim8 #88

Poissa -AP-

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Tenavalle autoa hakusessa
« Vastaus #21 : 12.08.14 - klo: 19.08 »
Ja tässä tapauksessa lapsihan tietenkin itse päättää minkä haluaa, yritän vain antaa mahdollisuuden valita nikon ja oikean rc-auton väliltä. Kun kerran tultiin apua kysymään.
 
Lapset kasvavat todella nopeasti ja ehkä isi ajattelee jo ensi kesää kun tuo lavanko on kuitenkin lähellä missä ajaa.
Ja onhan sitten nähnyt ainakin oikeitakin autoja kun ensiviikolla junnutiistaihin mennään..
« Viimeksi muokattu: 12.08.14 - klo: 20.28 kirjoittanut -AP- »
-Xray xb9 spec. 2013-Savöx-Team Orion-sanwa-Novarossi-

Poissa horna

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Tenavalle autoa hakusessa
« Vastaus #22 : 12.08.14 - klo: 20.49 »
Itse ostin silloin 3v pojalle Losin Comp rock crawlerin. Iso pyöräinen hitaasti kulkeva möyrijä. Tuolla ajeli ja oppi ajamaan. 4 vuotiaan sai poika 1:10 krossi-auton hitaalla harjallisella moottorilla. 5 vuotiaana ostin pojalle Hong norin scrt sc auton.
Kokemuksia crawleri oli hyvä alkuun meni riittävän hitaasti hitaalla harrallisella moottorilla. Menee pahoista paikoista eikä rikkoonnu helpolla kun vauhdit pienet. Silti poika tykkää autosta edelleen, koska sille on helppo tehdä ratoja ja koettaa mistä se menee. Tekniikkaa päivitettiin sitten harjattomiin ja 3s lipo akkuihin. Autosta on mennyt 3vuoden aikana parit rattaat ja parit vetarin tapit ja käyttöä on ollut, vaikka nopeampiakin autoja on käytettävissä. sen etenemiskyky kun on vaan niin huikea. Nyt vanha radio alkoi reistailemaan ja uuden ostin eilen. Nyt 4 kanavainen jolla saadaan nelipyöräohjauskin autoon. Eli taas lisää etenemiskykyä ja ajamisen mielekkyyttä. Tietenkin autoon on rakennettu valot pimeitä syksyiltoja varten. Auto on siis edelleenkin pojan suosikkeja tuon Hong norin SC-auton kanssa. Corrilla pääsee lujaa ja nytten käyty muutaman kerran radalla. 1:10 krossi auto on vähän jäänyt näiden varjoon, koska se ei oikein kulja nurmikolla ja muutenkan huonommassa maastossa. Mutta sillä saavat sitten kaverit kokeilla;-)
Nyt pojan täyttäessä kohta 6v alkaa jo rata-ajokin sujua ja siitä taas uutta nostetta harrastukseen. Poika vaihtelee jo renkaat itse autoon, pesee korin ja renkaat jne. Pikkuhiljaa siis harjoitellaan mekkaus hommia.
Ongelma 3vuotiaille on radioiden kädensijan paksuus, Esim traxxasin radio on aika paksu. Eli radiossa pitäisi olla epa säätö kaasulle ja kädensija ohut että pieni käsi yltää kaasuliipasimelle. Esim LRP:n C3-STX oli hyvä, mutta nyt poistunut tuotannosta.
Tässä nyt omia ajatuksia liityen lähinnä säikeen aloittaneeseen viestii.
T: Hannu
MFR,Robin 25, 3xJConsepts bj4, Tamiya tt01E, 2x Thunder Tiger MTA4+LRP, Corally RDX PHI+novak brushless, LRP S8TXe, Losi LST, SV27, GWS Beaver, Losi 1:10 comp crawler+losi brushless, Atlas 1:16 hydro.

Poissa uijui

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Tenavalle autoa hakusessa
« Vastaus #23 : 12.08.14 - klo: 21.20 »
Mulla oli itellä tikkuradio juniorina, ja olis varmaan vieläkin jos ei valtavirta olis pakottanut rattiin. Ei se parempi ole.

Crawleri on varmaan oikeasti hyvä ajatus tuommoiselle pienelle pojalle.
Vastaheitolla voittoon.

Poissa Rafu

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Tenavalle autoa hakusessa
« Vastaus #24 : 13.08.14 - klo: 23.02 »
Tuo crawleri vaikuttaa hyvin kiinnostavalta myös. Sopivan hidas :)

Onko tuossa 1/10 koko semmoinen "ainoa oikea"? Näkyy olevan tuommoinen mini crawlerikin 1/18.
« Viimeksi muokattu: 13.08.14 - klo: 23.17 kirjoittanut Rafu »

Poissa horna

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Tenavalle autoa hakusessa
« Vastaus #25 : 14.08.14 - klo: 07.25 »
Kyllä se ulkoajeluihin on 1:10. Tuo 1:18 olisi varmaan ihan kiva sisälle. 1:10 kokoisilla taitavat kisat käydä jos niihin joskus innostuu. Sitten on tosiaankin näitä välimallin möyrijöitä kuten jo mainittu Traxxxas telluride ja scale luokan Axial Honco ehkä myös Vaterra Twin Hammers. Esim tuohon Vaterra Twin Hammersiin vaihtaa 55T tai 35T mootorin, niin saa kulkemaan alkuun riitävän hitaasti. Käytetty Axial säilyttää hintansa todella hyvin, jos aikoo myöhemmin vaihta autoa nopeampaan. Losi on hyvä crawler Axialin rinnalla, mutta osien saanti kotimaasta tällä hetkellä heikkoa.
T: Hannu
MFR,Robin 25, 3xJConsepts bj4, Tamiya tt01E, 2x Thunder Tiger MTA4+LRP, Corally RDX PHI+novak brushless, LRP S8TXe, Losi LST, SV27, GWS Beaver, Losi 1:10 comp crawler+losi brushless, Atlas 1:16 hydro.

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Tenavalle autoa hakusessa
« Vastaus #26 : 14.08.14 - klo: 08.10 »
Crawlereihin ei saa juuri mitään osia Suomesta. Harrastajamäärä on niin pieni, että ei ilmeisesti kannata.

Poissa Rafu

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Tenavalle autoa hakusessa
« Vastaus #27 : 14.08.14 - klo: 16.37 »
Mitenkä tuommoinen Axial AX10 Deadbolt? Millainen laitse se mahtaisi olla. Losia löytyy huonosti.

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Tenavalle autoa hakusessa
« Vastaus #28 : 14.08.14 - klo: 17.17 »
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa Rafu

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Tenavalle autoa hakusessa
« Vastaus #29 : 14.08.14 - klo: 17.49 »
Hyvä vastaus, kiitoksia. Mainospuheet vaan ei aina vakuuta ja toistaiseksi asiantuntemus omakohtaisen kokemuksen puutteen vuoksi on rajallista. Kysymyksiä laitan tänne koska täällä varmaan on asioista ymmärtäviäkin jotka osaavat näppituntumalla verrata esim Axialin deadbolttia ja losin rock crawleria ja tuovat mukaan noviisille erittäin hyviä näkökulmia itse laitteen lisäksi kuten osien saatavuus jne.

Mahtavaa apua pohdintaan on tullutkin, siitä kiitos asiallisille osallistujille.  Suunta muuttunut jo melkoisesti ensimmäisistä ajatuksista.