Kirjoittaja Aihe: Golf kärry projecti  (Luettu 9812 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa umas

  • Jäsen
    • Profiili
Golf kärry projecti
« : 15.08.14 - klo: 16.53 »
Tarkoitus olis rakentaa tuollaiseen kokoontaitettavaan golf bagin kuljettamiseen tarkoitettuun kärryyn veto,ohjaus ja tarvittaessa jarru :shocked:. Vaatimuksena olisi että sen toiminta säde olisi n 10 km. Nopeus maksimissaan reipas kävelyvauhti.  ja ohjaukseksi riittää yksinkertainen loiva vasen,suoraan ja loiva oikea katkaisijalla koska tarkoitus ei ole sillä ajella ympäriinsä vaan helpottaa työntämistä. Tosin mitä paremmin sitä voi ohjailla niin helpottaa joissain tilanteissa. nopeuskin pitäisi olla jollakin helpolla katkaisijalla esim rulla jossa vaikka 10 eri nopeutta. millaisia ajatuksia tämmöinen proggis herättää? millaiset akut? moottori(t)? mistä ohjain? ohjaimen pitäisi olla esim vyöllä ja yhdellä kädellä käytettävissä. ja mikään näistä toiminnoista ei saa vaikuttaa manuaalisesti työnnettäessä...  :grin:
.
. . . .

Poissa Pauli4x4

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Golf kärry projecti
« Vastaus #1 : 15.08.14 - klo: 17.21 »
millaisia ajatuksia tämmöinen proggis herättää?
Sellaisia ajatuksia herättää, että kolopallon harrastajat taitaa olla vielä laiskempaa sakkia kun mitä olen tähän asti kuvitellut! Kävellään siellä pitkin kenttää(tai kovimmat kaverit jopa ajelee niillä koppimopoillaan) tekemättä fyysisesti juurikaan yhtään mitään sen kummempaa ja ollaan olevinaan niin urheilijoita niin urheilijoita! Ja nyt ei edes jaksettais enään hilata vehkeitäkään perässä pitkin kenttää! :roll: :grin: :roll:

Iteppä kysyit, joten ei herneitä! :wink: :tongue:

Poissa umas

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Golf kärry projecti
« Vastaus #2 : 15.08.14 - klo: 17.31 »
millaisia ajatuksia tämmöinen proggis herättää?
Sellaisia ajatuksia herättää, että kolopallon harrastajat taitaa olla vielä laiskempaa sakkia kun mitä olen tähän asti kuvitellut! Kävellään siellä pitkin kenttää(tai kovimmat kaverit jopa ajelee niillä koppimopoillaan) tekemättä fyysisesti juurikaan yhtään mitään sen kummempaa ja ollaan olevinaan niin urheilijoita niin urheilijoita! Ja nyt ei edes jaksettais enään hilata vehkeitäkään perässä pitkin kenttää! :roll: :grin: :roll:

Iteppä kysyit, joten ei herneitä! :wink: :tongue:

JUU siis itse olen sitä mieltä että ei golffi ole urheilua ennen kuin ihan huippu tasolla. Liikuntaa se ehkä on varsinkin aikaisemmalle saapumiserälle. itseäni vituttaa jos siinä tulee hiki. hikiurheilut erikseen!! :D
.
. . . .

Poissa Pauli4x4

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Golf kärry projecti
« Vastaus #3 : 15.08.14 - klo: 17.35 »
JUU siis itse olen sitä mieltä että ei golffi ole urheilua ennen kuin ihan huippu tasolla. Liikuntaa se ehkä on varsinkin aikaisemmalle saapumiserälle. itseäni vituttaa jos siinä tulee hiki. hikiurheilut erikseen!! :D
Oikea asenne! :grin:

Mutta jottei ihan menis aiheen ohi, niin laitappa kuvia vähän siitä häkkyrästä mikä pitäis saada liikkumaan, niin vähän hahmottaisi mitä pitäis oikein tehdä. :smiley:

Poissa umas

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Golf kärry projecti
« Vastaus #4 : 15.08.14 - klo: 18.50 »
tälläinen kärri kyseessä. Mekaniikan varmaankin pystyn itse toteuttaa mutta juurikin nuo akkujen ja moottoreiden koot ja mistä niitä saa ja miten tuon ohjaimen toteutaisin. Varsinkin tuo toimintamatka kiinnostais jos jollain on arviota siitä. Mulla ei ole nykyään kun noita tamiya mini vehkeitä niin pikkusen pieneks jää. kärryyn tulee toki myös bägi päälle ja koko setti painaa n 10kg. Tasamaalla kärry rullaa todella kevyesti.
.
. . . .

Poissa vilijo

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Golf kärry projecti
« Vastaus #5 : 15.08.14 - klo: 19.17 »
millaisia ajatuksia tämmöinen proggis herättää?
Sellaisia ajatuksia herättää, että kolopallon harrastajat taitaa olla vielä laiskempaa sakkia kun mitä olen tähän asti kuvitellut! Kävellään siellä pitkin kenttää(tai kovimmat kaverit jopa ajelee niillä koppimopoillaan) tekemättä fyysisesti juurikaan yhtään mitään sen kummempaa ja ollaan olevinaan niin urheilijoita niin urheilijoita! Ja nyt ei edes jaksettais enään hilata vehkeitäkään perässä pitkin kenttää! :roll: :grin: :roll:

Iteppä kysyit, joten ei herneitä! :wink: :tongue:



JUU siis itse olen sitä mieltä että ei golffi ole urheilua ennen kuin ihan huippu tasolla. Liikuntaa se ehkä on varsinkin aikaisemmalle saapumiserälle. itseäni vituttaa jos siinä tulee hiki. hikiurheilut erikseen!! :D

Sori ot:n jatko, mutten voi olla työntämättä räkäistä nokkaani asiaan.
Urheilu käsitteenä ei (nykyään) välttämättä sisällä liikuntaa.
En tiedä mitä nykysanakirja sanoo urheilusta mutta urheilun kriteerit ovat ennemminkin kilpailu.. joko henkisellä- ja/tai fyysisellä kantilla.

Pahoittelut pätemisestä ilman pätevyyttä.  :roll:

Onnea projektille! VAJ:n urheiluvälinekuljetin oli hieno laitos. Toivottavasti tästä tulee jotain vastaavaa.

Poissa umas

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Golf kärry projecti
« Vastaus #6 : 18.08.14 - klo: 19.20 »
Kiitos kiitos! tosin tämä taitaa olla väärä palsta kysellä tälläisistä vaikkakin rc asiaa onkin, mutta harva vissiin pelannut muiden kuin kaupasta saatavilla olevilla perus rc vehkeillä.
.
. . . .

Poissa Pauli4x4

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Golf kärry projecti
« Vastaus #7 : 18.08.14 - klo: 21.00 »
Sori, unohdin vastata tähän silloin aikaisemmin... :embarrassed:

Oon itse vähän huono kehittelemää mitään sähkölaitteita, kun lähinnä kaikkea polttomoottorilla toimivaa rakentelen, mutta itse ehkä lähtisin tuota kehittämään niin, että ostaisin pari halpaa akkuporakonetta, ja niistä tekisin molempiin vetäviin pyöriin omat moottorinsa, kun ne on tehty kuitenkin vähän kovempaan käyttöön kuin rc-autot, ja niissä on metalliset planeettapyörästötkin yms. Ja siis tankkimallin ohjauksella varustaisin tuon, eli toista rengasta jarruttamalla tai toista kiihdyttämällä toteutettu kääntö. Renkaat kannattaisi kyllä myös vaihtaa johonkin mitkä takaavat pitoakin tuolla nurmikko-olosuhteissa ja hiekalla, tai sitten vakiorenkaisiin pitäisi kikkailla vähän rouheempaa kuviota... Minkäs kokoiset nuo renkaat on vakiona halkaisijaltaan? Ja jotta pystyisi vielä manuaalisestikin tuota perässä hinaamaan, niin jonkun näköiset vapaanavat pitäis renkaisiin kehitellä, eli vaikka keskimutteria kiristämällä lukitsisi vetolaitteistoon, ja hiukan löysäämällä sitten vapautuisi.

Kauko-ohjausta suunnittelisin vasta sitten kun itse kärry on jo suhteellisen toimivassa mallissa...

Kuinkas kokoontaitettava tuon pitäisi olla vielä muutoksen jälkeen muuten? :grin:
« Viimeksi muokattu: 18.08.14 - klo: 21.04 kirjoittanut Pauli4x4 »

Poissa umas

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Golf kärry projecti
« Vastaus #8 : 21.08.14 - klo: 18.42 »
Kyllä kokoontaitettavuus pitää säilyä. renkaan koko on about 25-30cm. ohjaus olis helppo tehdä eturenkaaseen. ja uskon että kulkee vaikka veto vain jommassakummassa takarenkaista. Ainakin jos kuviota lisää "pikkuisen". Itsekkin miettinyt akkuporaa mutta tuo vapaakytkin asia pitäis olla joku tosi helppo. kuinkas sitä akkukonetta voisi sitten ohjata?
 
.
. . . .

Poissa Pauli4x4

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Golf kärry projecti
« Vastaus #9 : 21.08.14 - klo: 19.02 »
Kyllä kokoontaitettavuus pitää säilyä. renkaan koko on about 25-30cm. ohjaus olis helppo tehdä eturenkaaseen. ja uskon että kulkee vaikka veto vain jommassakummassa takarenkaista. Ainakin jos kuviota lisää "pikkuisen". Itsekkin miettinyt akkuporaa mutta tuo vapaakytkin asia pitäis olla joku tosi helppo. kuinkas sitä akkukonetta voisi sitten ohjata?
Jos renkaat on noi suuret, niin silloin kannattaa kyllä niihin kuviota vain liimailla lisää, kun valmiita käyttökelpoisia renkaita tuohon hommaan ei varmaan löydy.

Voisin melkein väittää, että ongelmia tulee jos on vain yksi vetävä rengas, niin ohjattavuudessa kuin etenemisessäkin... Itse ajattelin että tuo pikkuinen rengas seurais kivasti perässä, kun ajais isot pyörät edellä. En myöskään usko että tuo pienellä renkaalla ohjaaminen toimii kovin loistavasti, mutta painojakauma tietysti vaikuttaa paljon siihenkin asiaan, luulisin.

Niin kuin sanoin aiemmin, niin itse olen huono kehittelemään sähkölaitteita, mutta ihan yksinkertaisesti voisi tehdä akkuporan liipaisin napista, eli nopeuden säätimestä, mekaanisesti servo-ohjatun. Nappi ja servo vaan toisiinsa, ja sopiva mekanismi siihen että servo painaa nappulaa. Silloin vehje liikkuisi ja kääntyisi ihan kahdella moottorilla ja kahdella servolla.

Mutta varmaan jollain sähkögurulla olis tähänkin joku sivistyneempikin ratkaisu. :grin:

Poissa aFox

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Golf kärry projecti
« Vastaus #10 : 21.08.14 - klo: 19.08 »
Pwm ohjausta voisi kokeilla akkuporien moottoreihin. Joko valmiilla ohjaimella tai tehdä itse esim arduinolla. Sitä mieltä minäkin että molemmat pyörät vetäviks. Mikrokontrollerilla jos tekis ohjaimen nii sais samalla hoidettua tuon ohjauksen jos takapyörillä ohjais.

Poissa vilijo

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Golf kärry projecti
« Vastaus #11 : 22.08.14 - klo: 08.35 »
Vapaakytkimen saa vaikka jostain vanhasta polkupyörästä. Sitä en sitten tiedä kuinka helposti sen saa hyödynnettyä? Akselia jatkamalla ehkä.
Samallahan siitä tekee ketjuvetoisen ja pinionin saa takavaihtajan pikkurattaasta.

Poissa umas

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Golf kärry projecti
« Vastaus #12 : 22.08.14 - klo: 09.16 »
takaperin ajaminen ei ole kovin hyvä ajatus koska tarkoitus on että suuremmat ohjausliikkeet tehdään käsillä kääntämällä ja pienemmät suunnan muutokset vain olisi kauko-ohjatut. voi olla jopa niin että ohjausta ei tarvitse ollenkaan kokeillaan ensin ilman pelkkää veto asiaa. kärryhän ei paina juuri mitään edes mailojen kanssa. joten akkuporissa riittää kyllä teho mutta mitenköhän on tuon kestävyyden laita?? n10km... ylimääräisiä akkujakaan ei viitsisi kuljettaa mukana.
.
. . . .

Poissa aFox

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Golf kärry projecti
« Vastaus #13 : 22.08.14 - klo: 19.32 »
Akkuhan voisi olla joku muukin kuin akkukoneen oma. Koneen kestävyydestä en tiedä, sehän riippuu koneestakin. Akun kestävyyttä voisi arvioida kun laskee vähän. Jos 25cm pyörä niin vajaa 0.8m pääsee kierroksella jos 10 000m pitää päästä nii 12500 kierrosta tarvitaan ja jos akkukone antas vaikka 700 kierrosta minuutissa nii 18min kestäs matka. Sitte pitäs testii jollain koneella kuinka kauan akku kestää yhteen soittoon ja kuormitettuna.

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Golf kärry projecti
« Vastaus #14 : 22.08.14 - klo: 20.53 »
Mä ajattelen sitä vauhdista päin:
Kävelyvauhti on 5-6 kmh. Vaikka ton 6ooo metriä 60 minsassa eli 100m /min .
0,8m kehäisellä 125 kiekkaa minsassa, ja reilu 1,6 tuntia kestäs sillä nopeudella ajella se 10 kilsaa. Porakonessa luki 350rpm,  pystyy 125 kierroslukuun puolikaasullaan, hitaalla vaiheellaankin.  On vääntöä.
Vaikka olis vaan vaijerilla kahvaan vedetyt etäohjaukset porakoneitten kaasuliipasimilta.
Maaston pehmeä pito sallii miehen poikkeuttaa vetosuunnan kädensijasta.
Jos ohjaus on pakko saada: kummallekkin puolelle omat, ni toimis puristuksien/kiertämisen suhteissa.
Stongan muotoinen kädensija olis sitten melkein pakko kyllä olla. Pakin tarve jäi ymmärtämättä, mutta:
Jatkojohdoilla suunnanvaihdot 2-riviseen kytkimeen, jos pakkia tarvitaan, ni vaihtuu molemmissa yhtäaikaa ja kaasun puristus/ tai kierto on taas loogista.

Painoista:
Voiko itte hyötykuorma, kärry kuormineen, painaa paljoa yli 10 kilon? Porakoneineen, vaikka olis kahdet akut rinnan per pora, alle 15kg yhteensä?
Jos tuo 2n porakoneen omilla akuillaan ajelemana kestää pitää 15 kilosen liikkeellä putkeen pari tuntia, onko määritteet saavutettuja? (Vai pitäskö tuplata paino?!?)

Ajopaikasta:
Golf kenttä on nurmea, ja hiekkaa vastustaa pientä pyörää, mut tolla 25cm halkasijalla jo pärjäis.
Kovin kärkkäästi laittasin myötäilyvaraksi ilmakumit, mutta herkästi paino alkaa sitten kasvaa. Saisi vaan vajaatäytteisellä kumilla reilusti pitoa tarvittaessa, eikä kaivautuisi maahan jälkiä jättämään. Suotavaa, luulisin!

Sähkön kulutuksesta:
Erään toisen projektin yhteydessä (rullakkokuljetin) havaittiin samaan ajonopeuteen välitetyn rullakonpyörän jaksavan yhdellä 150A kiinanoparilla ja 7xx kv lukusella paksummalla harjattomalla, 3s lipoin, kiskoa maalatulla betonilla yli tonnin painoista rullakkojonoa, noparin kuumenematta edes loivassa laiturin luiskan ylämäessä, jos on alkuvauhti ja jatkuva liike. Pito loppui ekana.
Ajoaikaa 15 min sillä kuormalla per 10Ah akkuja ( 2p kytketyt 3s5000mAh turnigyt).
10Ah neljäs-osa-tunnissa , ni 40Ah tunnissa kului, 11.1 volteilla 444wH kulutus noin.

Eikös useissa patteriporakoneissa ole noin 3Ah akut vakiona. jos tarpeen kahdentaa, ni 6Ah?
Ja voltit on melkein minimissään sen 3s lipon LiIon akun  10,6 - 11 voltin. Monessa 18 volttiakin.
Taitasin koittaa pelkin vakioakuin ensin, jos uudet. 3Ah3s lipon 11.1 voltilla edustaa kuitenkin jo 33,3wh energiaa. Siis 13 % jo tunnetusta kuormasta, vastaan paljon pienempi työn vaatimus..

En ole ratkaissut ilman sähköä ajelua ollenkaan vielä:
Pakista tinkimällä voisi miettiä suuntalaakerin liimaamista vanteen ja akselin väliin, kiinteän vedon sijasta?

Enkä taatusti ota toista rc autoista poikkeavaa projektia yrittääkseni, haluan uskoa oppineeni kerrasta.
Kerron vaan ideoitani, ja muuta saa hommata ainekset + toteuttaa omilla riskeillään.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa Pauli4x4

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Golf kärry projecti
« Vastaus #15 : 22.08.14 - klo: 22.15 »
Muistakaas sitten matemaatikot, että porakoneissa on myös planeettavaihteisto, jonka välitys pitäisi tietää tapauskohtaisesti, kun noita laskelmia tekee.

Ja ilman muuta kannattaa planeettoja käyttää, koska tuon kokoisen renkaan pyörittämisessä niistä on kuitenkin jo oikeaa hyötyä, niin moottorit pääsee paljon vähemmällä. Oikeastaan ilman planeettoja on ihan sama mitä rc-moottoreita sinne sitten virittelee, että tuosta se porakoneen osien käytön hyöty oikeastaan tuleekin, kun eihän niissäkään se itse moottori nyt loppupeleissä kummoinen ole, kun vaihteisto hoitaa tuon momentin lisäyksen.

Itse tekisin nuo vapaanavat ihan vanteen keskimutteria löysäämällä. Vanne kiristyis mutteria kiristämällä jotain kitkapintaa vasten tiukasti, jolloin itse voimansiirto olisi ihan kitkan varassa, ja hiukan mutteria löysäämällä alkaisi sitten rengas pyörimään vapaasti kitkan hävitessä.

Jos tarvitset projektia varten jotain osia, niin mulla on nykyään 3D-tulostin, jolla kyllä syntyy tarpeellista palikkaa tarpeen vaatiessa... :wink:

Poissa aFox

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Golf kärry projecti
« Vastaus #16 : 23.08.14 - klo: 07.45 »
Juu ihan esimerkkinä vaan, tietenki riippuu koneesta. Yleensähän niissä on vielä pari eri nopeutta.

Poissa SixStars

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Golf kärry projecti
« Vastaus #17 : 23.08.14 - klo: 18.38 »
Mites ajatuksena semmonen kun on noissa hinattavissa henkilönostimissa ( joita voi 'ajaa' sähköllä siinä nostopaikkaa hieroessa ).. eli se 'vetopyörä'-moottoricombo painetaan kiinni siihen varsinaiseen renkaaseen viputsydeemillä ( joka tässä tapauksessa voisi olla samantyyppinen kuin lastenrattaiden jarruhässäkkä ) - se olis helppo ratkaisu tuohon vapaa / veto - vaihtoon ettei tartte minkään hylsysarjan kanssa gollfailla menemään pyörännapoja kiristellen matkalla  :undecided: - eikä myöskään itse kärryyn tarvis tehdä käytännössä mitään muutoksia, vain asentaa nuo lisäosat..
Kyosho Fazer EP Subaru, Traxxas Stampedet 2WD + 4WD, Kyosho Jetstream 800 vintagepaatti FOR SALE !, Quanum Nova Pro quadkopteri

Poissa pajatso

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Golf kärry projecti
« Vastaus #18 : 24.08.14 - klo: 15.33 »
Moro,

mielenkiintoinen projekti. Haasteena kiinnostava että ei saa vaikuttaa manuaaliseen vetämiseen...ja jos täytyy olla vielä pakki... Noilla renkaan pyörintänopeuksilla välitys on kauhea (tai sitten joku erikoinen hidas =kallis moottori) -> rengas tulee suksena kun vetää kättyä perässä ilman moottorin apua.

Lasten sähköauton vaihteistomoottori (550kokoinen) x2 jaksaisi varmaan kuljettaa kärryä ihan ok. Ne voisi jopa kestää, jos kärry painaa maltillisesti.
12v550 child electric bicycle high speed motor gear box child electric bicycle buggiest accessories

Akkuporan vaihdemoottori kestää, mutta muoto on vähän hankala.

Matopyörällä vaihde on pieni ja hiljainen. Mutta siinä renkaat on sitten ihan lukossa.


Sähköisiä (12V) magneettitoimisia kytkimiä löytyy jolla pyörän voi irrottaa vedosta, mutta ne maksaa 50 pala.

Entä voisiko moottori olla ilman kestomagneetteja oleva malli? Pyörisi kevyesti sähköttömänä... Esim vanhan pölynimurin moottori voisi 24VDC:llä tuottaa muutaman kymmentä Wattia. Eikä se pelkkä moottori ole kuin nyrkin kokoinen halppis 1500W imurissa. Tosin joku välitys siihenkin pitäsi kyhäillä.

Voisiko vetokahvassa olla joku vipu jolla mekaanisesti irrottaisi pyörät moottorista?

Lisäpyörät, jolloin kärryä kallistamalla vetävät pyörät nousisivat maasta?



p

ps. paljonkos tuommoinen kärry halvimmillaan on suomeen tuotuna :)



Poissa pajatso

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Golf kärry projecti
« Vastaus #19 : 24.08.14 - klo: 16.34 »
...ja vielä...

laittaisin molemmat pyörät vetämään. Etenee paljon paremmin.

Tuollaisella renkaiden asettelulla voisi ohjaus toimia siten, että ohjaimessa olisi viisi nappia. Eteen, loiva vas, loiva oik, pakki ja seis. Tekisin vielä siten että nappia ei tarvitse koko ajan painaa; tulee joku peukalovamma ja korvausvaateet. Loivissa kaarroissa hidastaisi toista moottoria vähän...tässä tapauksessa sarjavastus varman ok.

Kaukosäädinhän tuossa pitää olla mallia pieni, niinkuin sanoit. Joku RC vehkeen säädin on iso ja syö koko ajan sähköä. Ei hyvä.

Itsellä oli lasten sähköajoneuvon pysäytysvehkeenä kauko-ohjattavan pistorasian kaukosäädin. Ajoneuvossa oli sitten se pistorasian elektroniikka (toimii yleensä 5V) releineen. Toimi ulkona aika kaukaakin. Jos jotain negatiivista hakemalla hakee, niin siitä kun pitää nappia pohjassa, niin 20m säteellä ei toimi juuri minkään auton avaimen kauko-ohjaus  :grin:

p



Poissa aFox

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Golf kärry projecti
« Vastaus #20 : 24.08.14 - klo: 20.34 »
Juu se molempien veto ois hyvä olla, kuitenki temppuilee jos yhellä vetää. Akkuporastahan ei tietenkään käytetä kuin pelkkä moottori+vaihteisto ja istukka tarvittaessa eli ei sentään akkuporaa kokonaan toinna laittaa. Mikrokontrollerilla teko jos vaan onnistuu projektin tekijältä niin suosittelen kovasti sitä, ei tarvii kikkailla vastuksien kanssa ja saa lähes portaattoman ohjauksen tai portaallisen pelkkää ohjelmaa muuttamalla, ihan tarpeiden mukaan. Ja on helppo jälestä päin muutella tarvittaessa jos JA KUN ei ekalla satu kuitenkaan. Kontrollerit kun ei kalliita ole, oliko alle kympin jos ulkomailta tilailee vaikka kopio arduinoja. Siihen muutamia euron elektroniikka osia nii saa tuon pwm ohjauksen moottoreille.

Poissa pajatso

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Golf kärry projecti
« Vastaus #21 : 24.08.14 - klo: 21.28 »
Moro,

Juu...tokihan ne kuoret puretaan akkuporakoneista pois.  :azn:

Mites se ohjaus ilman yli sille kontrollerille? Löytyy varmaan jotain valmista settiä... Ja fetit siihen perään.

Ite laittaisin kyllä yhdellä nopeudella...jota vois vaikka siitä kärrystä säätää. Pehmokäynnistys, ettei keuli yli. E-baystä saa säätimen aika halvalla ja joissakin on myös tuo pehmokäynnistys.
Ohjaimeksi saa varmaan kympillä tilattua nelikanavaisen on off releboxin säätimineen.

Jos on koko ajan kontrolli nopeudensäätöön, niin ohjaimen koko vähän tuppaa kasvamaan. Noo...ei tietysti välttämättä. Meillä on esim yksi legon rc auto, jossa ohjauksessa on muutama porras, ja siinä patterit kestää ihan sikana. Voihan siinä olla tietty vähän viivettä, mutta hyvä kompromissi.

P

Poissa aFox

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Golf kärry projecti
« Vastaus #22 : 24.08.14 - klo: 21.42 »
Mites se ohjaus ilman yli sille kontrollerille? Löytyy varmaan jotain valmista settiä... Ja fetit siihen perään.

No sitä en tiedä. Täällä varmaan joku tietää mitä esim tälläsen radio ohjattavan vastaanotin antaa ulos? Saisko vaikka suoraan siitä signaalit mikrokontrollerille. Tai sitten löytyy siihen varmasti valmiita ohjeita ja lisäosia että saa arduinolla hoidettua molemmat päät. Hintahan ei noissa oo paha. Tosiaan feteillä sitten sen pwm ulostulon vahvistus.

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Golf kärry projecti
« Vastaus #23 : 25.08.14 - klo: 08.14 »
Entäs tällänen versio:
hobbykingistä tosihalpis 30-40 kilon servo jatkuvasti pyöriväksi modattuna per pyörä .Samasta kaupsta servotesteri, servojohdon metrinen jatko, ja y-haarotin. Kotibiltemasta vaikka 20 euron 6v12a pikku akku ja sille murikkalatain. Jos kiertopotikka ei käy makuun, ni partcosta liukupotikka tilalle. Saattasivat myydä sille kaasun palautusjousenkin suoraan.
Laittaa pienemmän vanteen, tai alennusrattaiston, jos ei väännä tarpeeksi. Porasettiäkin halvmpi listahintojen mukaan, on varmaan pienempiruokanen ku porilla.
Mutta ei sisällä vieläkään vapaata kuljetusta sähköittä, ellei laita servoille akselin suuntasta liikettä vapauttajaksi.
« Viimeksi muokattu: 25.08.14 - klo: 22.33 kirjoittanut 4wdkanootti »
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa pajatso

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Golf kärry projecti
« Vastaus #24 : 27.08.14 - klo: 18.08 »
Moro,

Saakohan noihin servoihin kunnolla kiinni tuollaisen ison pyörän...

Lasten sähköauton moottori näyttäis olevan sellainen, että siitä voi tuupata läpi akselin, ja sitten vaihdelootan viimeisen rattaan voi kiinnittää pyörän vanteeseen. Laakerointi tyyliin potkulaudan rengas.

P

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Golf kärry projecti
« Vastaus #25 : 28.08.14 - klo: 07.16 »
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__26361__Aluminum_Cross_Universal_Servo_Arm_JR_Futaba_HITEC_Blue_.html

Luulis tuollaisen risti- tai kiekko-muotosen aluvarren ymmärtävän riittävää laippaa isommankin vanteen kiinnittelyn puolesta.
Kaksoiskuulalakeroitu servon ulostulo kestää, mutta takalaakerinsa petikohta on heikoin. Tulee vastaan, jos pyöräulkona servosta. Painoraja, jonka jälkeen pyörä itse tarttee erillisen ripustuksen siis. Arvelisin että servo ei enää jaksa kun laakeripistekään kestä.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa umas

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Golf kärry projecti
« Vastaus #26 : 30.08.14 - klo: 11.57 »
Jebulis tosiaan projectin ensimmäinen vaihe on tuo pelkän vedon toteutus ja tuo isojen servojen käyttö voisi olla toimiva mutta hieman innostus laski ja rahaa en tähän viitsi paljoa käyttää koska löysin netistä tehdastekoisen käytetyn vajaalla 900€  :embarrassed: joka helposti tälläiseen mielestäni menee!? siellä nettikaupassa oli myös uusia sähkö vetoisia joissa ei ollut ohjausta 500-1000€. ihmettelen vaan kun tälläisiä kärryjä en ole koskaan missään kivijalka kaupassa enkä kentällä nähnyt niin oletin ettei niitä ole olemassa tai on niin kalliita.  :embarrassed:  Kiitokset kaikille vastanneille!! kokeilen kuitenkin tuota vetoa niin että laitan akkuporaan kiinni jonkun kumin yms ja sen kiinni kärryyn siten että se vetää renkaan kulutuspinnasta jotta voin kokeilla tehon riittämistä ja kuinka pitkälle se pötkii. jos toimii niin sitten projecti jatkuu....
.
. . . .

Poissa pajatso

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Golf kärry projecti
« Vastaus #27 : 30.08.14 - klo: 21.17 »
Moro,

Jep...900 on aika paljon. Ebayssa on electric golf caddy vekottimia 200eur lähtien. Monet ei varmaan lähetä suomeen, mutta joku voi vaikka pistää paketin tulemaan. 400 hintaluokassa oli jo aikamoisia vekottimia.

Eli joko teet jonkun ylivertaisen laitteen erikoistilauksesta (hinta toisarvoinen) joka menee keula pystyssä ohi naapurin vastaavasta kaupallisesta tuotteesta, tai sitten ostat valmiin, ja tuunaat sitä...jos on tarve.

Tehon tarpeesta....jos se painaa 15kg, ja pitää edetä pitkässä ruohossa 6km/h niin 100W voisi olla aika lähellä minimivaatimusta. Se pyörän gumesta puristava pikkurissa voi syödä vähän tehoja. Ite teen ketjuvedolla aina nuo omat projektit.

Ylipäänsä kamojen hinnat on vähän hassuja näinä aikoina. Esim auton peruurustutka systeemi maksaa autokaupassa 500eur ja ebaysta 7eur...kotiin kannettuna. Hassua.

P

Poissa Offinuub

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Golf kärry projecti
« Vastaus #28 : 30.08.14 - klo: 22.42 »
Ootkos miettinyt tota äänipuolta? Golffa pelanneena tiiän että siellä ollaan yleensä aika hiljaa niin joku vanha snobi saattaa olla että: Mhikäs helevetti se tuolla pyörii :D Toisaalta tiedä sitten noita poran ääniä tuossa käytössä. Kuhan nyt vaan heitin :)

Edit: Jos spede eläis niin siltähän vois kysästä. Raken tollasen ja vieläpä fpv kameralla ;)

R.I.P Spede
« Viimeksi muokattu: 31.08.14 - klo: 00.02 kirjoittanut Offinuub »

Poissa umas

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Golf kärry projecti
« Vastaus #29 : 05.09.14 - klo: 20.24 »
Joo testasin porakonetta ja totesin että juurikin tuo että ostaa valmiina sellaisen vetävän mallin ja tuunaa siihen jotain hauskoja ominaisuuksia kuten ohjauksen ja jotain kamera juttuja. Tuosta ääni puolesta ei mitään väliä kun pelaan vain kavereiden kanssa kun ei kiinnosta pelailla nimenomaan tuollaisten jöröjen kanssa :evil: Menee aina hermo  :grin: Tuota yhdeksääsataa perustelen sillä että pari hyvää akkukonetta maksaa n500€ ja siihen kaikki radiolaitteet vanhan kärryn hinta yms yms ni ollaan jo aika lähellä sitä. Eli kärry 3-500€ ja siihen halpa ohjaus systeemi ja kamera ja ehkä jotain gps juttuja ni ollaan taas aika liki sitä 900€  :grin: :grin:
.
. . . .