Kirjoittaja Aihe: Traxxas PowerCell lipot  (Luettu 5342 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mcly

  • Veteraani
    • Profiili
Traxxas PowerCell lipot
« : 05.09.14 - klo: 14.45 »
Moi !

Suoraan akku ongelmille ei ollut omaa aihetta ja kun juuri kyseisistä akuista on nyt kyse, laitoin tänne. Poistan/siirrän tämän http://rc10.fi/index.php?topic=12567.0 jos huomaan ettei näitä akkuja monella ole  :azn:

Kysymys kohdistuu lähinnä 4000mah 11.1V akkuun mutta yhtälailla kaikkiin TRXn akkuihin.. Minulla ja kaverillani on 3kpl kyseisiä akkuja. Ongelmaksi on nyt noussut se, että ajossa kahdessa näissä 2 kenno purkautuu selkeästi 1:stä ja 3:sta nopeammin. Virtaa akut kyllä ottavat hyvin ja toimivat siinä mielessä moitteettomasti. Lipo cutoff toki pelastaa sen menemästä liian alas mutta ihmetys on nyt pienoinen. Onko tätä ongelmaa muut havainneet ?

Uudet ainakin 4000 sarjan akut ovatkin 4400mah, joten olisiko kennoissa aikoinaan huomattu jotain vikaa ja näin ollen vaihdettu toisen valmistajan kennoihin ?

Laitoin TRX:llekin jo viestiä asiasta eikä tämä nyt ajoihin vaikuta mutta mielenkiinto alkoi heräämään  :smiley:

Muokkaus..

Ja nyt kun nimeltämainitsematon kaverini esitti huolestuneen kysymyksen mun tietämyksestä niin selvennettäköön että tiedossa on kyllä ettei nopari tiedä plus ja miinus johdoista kennojen jännitteitä  :wink:

Mutta ehkä paremmin sanottuna meneekö teoriassa niin, että moottori imee yhtälailla kaikkia kennoja samaan tahtiin vai onko aina jokin kenno enemmällä rasituksella.. ?
« Viimeksi muokattu: 06.09.14 - klo: 08.16 kirjoittanut mcly »
[Team Durango DESC10] Sanwa MT-4, Hobbywing Ezrun Max8 G2, 4278SD 2250KV, Savôx 1258TG

Poissa aFox

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Traxxas PowerCell lipot
« Vastaus #1 : 05.09.14 - klo: 19.22 »
Kyllähän se tasaseen pitäisi niitä muistaakseni purkaa. Se riippuu ihan akusta, mitä laadukkaampi nii sitä tasasempaan purkaantuu. Riippuu ihan akun kennojen sisäisistä resistansseista ja varauksesta.

Poissa SixStars

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Traxxas PowerCell lipot
« Vastaus #2 : 05.09.14 - klo: 21.38 »

Ja nyt kun nimeltämainitsematon kaverini esitti huolestuneen kysymyksen mun tietämyksestä niin selvennettäköön että tiedossa on kyllä ettei nopari tiedä plus ja miinus johdoista kennojen jännitteitä  :wink:

Mutta ehkä paremmin sanottuna meneekö teoriassa niin, että moottori imee yhtälailla kaikkia kennoja samaan tahtiin vai onko aina jokin kenno enemmällä rasituksella.. ?

Just näin ( eli tuo eka kohta ) - eiköhän se nopari laske vaan keskiarvoa 'lipo-cutoffille', eli jos vaikka 2S akun cutoffi on asetettu 3,2V/ kenno, niin toinen kenno voi olla vaikka 2,6V ja toinen 3,6V kun cutoffi tulee.. ( eli katkaisu tapahtuu 6,4V jännitteen alle mentäessä )

Ja teoriassa juuri pitäis 'kulua' jännite kaikista kennoista samaan tahtiin.. mutta laatuvaihtelu mikälie, akun sisäisten kontaktien epätasalaatuisuus yms. tms. käytännössä johtanee siihen että joku kenno voi olla toistaan 'heikompi' ...

Laturin tasaustoimintohan vaikka saattaa eroja tasoittaa syklien lisääntyessä ( ehkä ? ), mutta lipo-cutoffi lie syytä pitää 'reilusti' siellä 3V yläpuolella ( 3,4 - 3,6V ?? )
Kyosho Fazer EP Subaru, Traxxas Stampedet 2WD + 4WD, Kyosho Jetstream 800 vintagepaatti FOR SALE !, Quanum Nova Pro quadkopteri

Poissa mcly

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Traxxas PowerCell lipot
« Vastaus #3 : 06.09.14 - klo: 06.50 »
Just näin, kiitos  :smiley: Itellä se on asetettu siihen 3.4V, niin usein ykkönen ja kolmonen on 3.5 ja kakkonen on 3.2. Katotaan josko tasaantuisi. Akut eivät pullistele kuitenkaan yhtään joten pitänee seurailla mitä tuo kakkos kenno tekee jatkossa..
[Team Durango DESC10] Sanwa MT-4, Hobbywing Ezrun Max8 G2, 4278SD 2250KV, Savôx 1258TG

Poissa ylikar-h

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Traxxas PowerCell lipot
« Vastaus #4 : 06.09.14 - klo: 07.33 »
Itse olen huomannut Traxxas- lipoissa saman ongelman, eli lienee tyyppivika.
Tämä kennojen eriarvoisuus aiheuttaa myös ongelmia ladattaessa, kun jokin kenno menee 4,21 saakka, laturi ilmeisesti pudottaa latausvirtaa niin alhaiseksi, että se vajaa kenno jää 4,15-4,16..ja laturi ei lopeta automaattisesti latausta..kuitenkaan kennot ei lataudu. Sama ilmiö kahdella erimerkkisellä laturilla.

Poissa mcly

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Traxxas PowerCell lipot
« Vastaus #5 : 06.09.14 - klo: 08.15 »
Itsellä tosiaan yksi näistä akuista toimii moitteettomasti mutta toinen tiputtaa kakkoskennoa enemmän kuin muita. Tuo missä kakkoskenno tippuu muita nopeammin, saattaa joskus tasatakkin todella kauan. Missään vaiheessa en kyllä ole huomannut että yksikään olis mennyt yli 4.20 mutta siinä 4.19 ja 4.20 voi pyöriä hyvin tunninkin. Lopulta kuitenkin aina onnistuu joten siksi noilla on ajellutkin hyvillä mielin  :smiley:

Ilmeisesti siis tyyppivikaa mikä puhuisi sen puolesta että nykyiset 4 sarjan lipot ovatkin 4200mah..
« Viimeksi muokattu: 06.09.14 - klo: 09.52 kirjoittanut mcly »
[Team Durango DESC10] Sanwa MT-4, Hobbywing Ezrun Max8 G2, 4278SD 2250KV, Savôx 1258TG

Poissa s.heinonen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Traxxas PowerCell lipot
« Vastaus #6 : 06.09.14 - klo: 20.42 »
Itsellä tosiaan yksi näistä akuista toimii moitteettomasti mutta toinen tiputtaa kakkoskennoa enemmän kuin muita. Tuo missä kakkoskenno tippuu muita nopeammin, saattaa joskus tasatakkin todella kauan. Missään vaiheessa en kyllä ole huomannut että yksikään olis mennyt yli 4.20 mutta siinä 4.19 ja 4.20 voi pyöriä hyvin tunninkin. Lopulta kuitenkin aina onnistuu joten siksi noilla on ajellutkin hyvillä mielin  :smiley:

Ilmeisesti siis tyyppivikaa mikä puhuisi sen puolesta että nykyiset 4 sarjan lipot ovatkin 4200mah..

Viimeeks se oli vielä 4400mah :grin: koita jo päättää :grin:
Mutta siis jos noi sun akut on jo 2 vai 3 vuotta toimineet hienosti niin ovatko siis hintansa arvoinen hankinta? Itse aattelin Traxxasit ostaa kun olet niitä paljon kehunut :wink:



Ja nyt kun nimeltämainitsematon kaverini esitti huolestuneen kysymyksen mun tietämyksestä niin selvennettäköön että tiedossa on kyllä ettei nopari tiedä plus ja miinus johdoista kennojen jännitteitä  :wink:

Mutta ehkä paremmin sanottuna meneekö teoriassa niin, että moottori imee yhtälailla kaikkia kennoja samaan tahtiin vai onko aina jokin kenno enemmällä rasituksella.. ?

Just näin ( eli tuo eka kohta ) - eiköhän se nopari laske vaan keskiarvoa 'lipo-cutoffille', eli jos vaikka 2S akun cutoffi on asetettu 3,2V/ kenno, niin toinen kenno voi olla vaikka 2,6V ja toinen 3,6V kun cutoffi tulee.. ( eli katkaisu tapahtuu 6,4V jännitteen alle mentäessä )

Ja teoriassa juuri pitäis 'kulua' jännite kaikista kennoista samaan tahtiin.. mutta laatuvaihtelu mikälie, akun sisäisten kontaktien epätasalaatuisuus yms. tms. käytännössä johtanee siihen että joku kenno voi olla toistaan 'heikompi' ...

Laturin tasaustoimintohan vaikka saattaa eroja tasoittaa syklien lisääntyessä ( ehkä ? ), mutta lipo-cutoffi lie syytä pitää 'reilusti' siellä 3V yläpuolella ( 3,4 - 3,6V ?? )

Siis juuri näin. Itsellä oli kerran yhessä akussa (ei Traxxas) niin että kun curoff katkaisi niin kenno jännitteet oli päin per**ttä, ensimmäinen: 3,8V toinen: 3,75V ja kolmas: 1,5V. Toimi kyllä mainiosti vielä tasauksen jälkeen. Ja itsellä cutoff 3.0V/cell. Ja pikku revossa kun oli vakio sähköt niin cutoff kokonaan pois käytöstä syystä että se oli ihan p*ska :roll: akussa kun oli vielä puolet jäljellä niin rupes pätkimään.
Traxxas Summit / HPI Savage

Poissa mcly

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Traxxas PowerCell lipot
« Vastaus #7 : 06.09.14 - klo: 20.47 »
Tämän päivän ajojen jälkeen molemmat mun TRXn akut purkautuivat normaalisti.. hmm.. noh.. jatketaan seuraamista  :smiley:

Ja siis on edelleen tosi hyvät akut. 2 vuotta vanhat ja ottaa edelleen virtaa tosi hyvin ja purkaa myös.. Sen puolesta ei valittamista.

Tämän aiheen idea oli just se, että ihmetys oli miksi aina tuo kakkos kenno. Siihen jotain selitystä sainkin, kiitos siitä. Katsotaan mitä TRXn aspa vastaa siihen, onko näissä ollut enemmän ongelmaa miksi ovat vaihtaneet kennoja uuteen malliin..
[Team Durango DESC10] Sanwa MT-4, Hobbywing Ezrun Max8 G2, 4278SD 2250KV, Savôx 1258TG

Poissa mcly

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Traxxas PowerCell lipot
« Vastaus #8 : 07.09.14 - klo: 07.50 »
TRXn aspa..

Hello,

So long as the battery is correctly balanced it should discharge fairly evenly.  No there were no problems with the battery.

Traxxas handles international warranty issues through our international importers.  Please contact the local hobby shop where you purchased the vehicle and see if they can help.  If they cannot, ask them to contact their authorized Traxxas importer where they purchase their Traxxas products.  You may need to send the part to them for evaluation.

På finska..

Hei,

Niin kauan kuin akku on oikein tasapainossa sen pitäisi purkaa melko tasaisesti. Ei ole ollut mitään ongelmia akun.

Traxxas käsittelee kansainvälistä takuuasioissa kautta kansainvälisen maahantuojat. Ota yhteyttä paikalliseen harrastus liikkeeseen, josta ostit auton ja katso, jos he voivat auttaa. Jos he eivät voi, pyydä heitä ottamaan yhteyttä valtuutettuun Traxxas maahantuoja missä he ostavat Traxxas tuotteita. Saatat joutua lähettämään osan heille arvioitavaksi
« Viimeksi muokattu: 08.09.14 - klo: 18.50 kirjoittanut mcly »
[Team Durango DESC10] Sanwa MT-4, Hobbywing Ezrun Max8 G2, 4278SD 2250KV, Savôx 1258TG