Kirjoittaja Aihe: TowerPro, Hextronic - MG995 / saman merkin servojen suurimmat ongelmat yleensä.  (Luettu 3872 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa RCHobby

  • Tulokas
    • Profiili
Kasataas kokemuksia, servojen ongelmat mihin olette itse törmänneet ja kertokaa myös jos servot ovat olleet hyviä.

Pari topikkia löyty googlen jäljiltä, jossa jotain valotetaan, mutta itsellä ongelmat olivat vähän eri luokkaa.

Aloitetaan:

Ostin aikoinaan ebaysta 4kpl MG995 TowerPro servoja.

Törmäsin kolmen servon kanssa täysin samaan ongelmaan, kun servon avaa, niin siellä on yksi potikalle menevä johto irronnut ja siitä syystä lopettanut toimintansa.


Lisäksi, googlettamalla sain sellaisen käsityksen, että akselien laakerointi näissä on vähän huono. Noh kaikki 4 avattua huomasin, että yhdessä on parempi laakerointi akseleilla? Jaahas, hieno homma kiinalaisilta.


Muuta vikaa itsellä ei ole ollutkaan, seuraavaksi avaan kaksi juuri jumittunutta servoa ja raportoin niistä lisää.

Omakohtainen kokemus on:
Huono laatu, kestää 30min. Uskon vahvasti, että servon rasitus on suurena syynä hajoamiseen.
Oma projektini on 49cc 2 tahti koneella oleva runko hässäkkä, jossa servo hoiteli kaasun ja jarrun paikkaa, veikkaampa, että siinä on liikaa rasitusta servolle.

Poissa carrier

  • Jäsen
    • Profiili
Itsellä kokemusta kahdesta TowerPro (TowardPro) MG996R servosta. Toinen tilattu ebaystä, toinen tuli käytetyn auton mukana. En voi sanoa kuin että todella kuraa. Palautuminen mitä sattuu, liikkuu pykälittäin jos liikkuu lainkaan. En voi suositella. Sen sijaan HK:n Trackstar servot pelanneet hyvin, samoin XQ-Power merkkiset halpaservot (tosin kokemusta vain tyypistä XQ-S3015M).

Poissa RCHobby

  • Tulokas
    • Profiili
Carrier, minkälaisessa käytössä, minkälainen rasitus ja kestikö sulla kuitenki jonku aikaa vaiko miten?

Jatketaan...

En ymmärrä miten se on taas mahdollista, edelleen servon vika on potikasta irti lähtenyt johto?

Myös kun katsoo moottorin punaista ja mustaa johtoa, sielläkin on nähtävästi lämpöä ollut jonku verran. (mikäli kuvasta ei näe niin johtojen muovi vähän sulanut litteemmäksi molemmissa.)

Voiko tämä käydä niin kuumana, että servon potikasta sulaa aina yks johto irti?

Tuli mieleen toinen asia..
Käytössä on FLYSKY FS-GR3E 2.4GHz Receiver. Muistan kun ebaysta olen sen ostanut, niin siellä sanottiin "Power: 4-11v" Joten kuvittelin asian niin, että receiver tarvii tuon verran virtaa ja antaa servolle sen mitä servot yleensä tarvii 4.8-6v?
Syötän virtaa vastaanottimelle 7.4V, olisiko siinä mahdollisuus, että vastaanotin antaa myös servolle enemmän, jolloin tälläinen kiinan MG995 servo käy erittäin kuumana ja johto pääsee aina irti?
Täytyypä ettiä mittari ja tutkia, että paljonko vastaanotin antaa ulos täydellä vedolla, kun on 7.4V täydessä latauksessa.

Molemmat MG995:set toimii nyt, toisessa oli vain hajonnut liitin kun RC otti hiukan damagea. Mietinkin, että miksi servo oli jumissa kun sitä ei edes käytetty.. Se oli jarru servona, mutta vastaanotin bugaili jarrun ollessa päällä, niin otin siitä jarru servon irti. Kaasu servolla ajettiin kuitenkin varmaan 45min ennenkuin johto irtosi ja lähti irti. Servon rasitus oli sitä luokkaa, että servo veti vaijeria kaasarilta. Täytyypä huomenna tutkia taas.

Poissa carrier

  • Jäsen
    • Profiili
Eivät ole hajonneet, "dead zone" vaan on sen verran iso, että rattia saa kääntää melko paljon ennen kuin rupeaa liikkumaan ja sekin pykälittäin + em keskittämisongelma. Toinen servo saatu käytettynä, toinen ostettu uutena ebaystä. Molemmissa sama juttu ollut alusta asti. Ollut kevyessä sähkötruggy ja sähkömonsterikäytössä ja ovat edelleen.

Tuo johdon irtoaminen on vissiin tuon servon tyyppivika kun ei ole johtoa kiinnitetty mitenkään, tärinä irroittaa. En tiedä onko tuossa vastarissa BECciä, mutta oletan että ei ole. Jos käytät 2s lipoa jännitteen syöttöön vastarille niin siinä myös todennäköinen syy servon hajoamiselle, ei taida olla mitoitettu sellaiselle jännitteelle vaan tarttisit HV servot.

Poissa RCHobby

  • Tulokas
    • Profiili
Tuo johdon irtoaminen on vissiin tuon servon tyyppivika kun ei ole johtoa kiinnitetty mitenkään, tärinä irroittaa. En tiedä onko tuossa vastarissa BECciä, mutta oletan että ei ole. Jos käytät 2s lipoa jännitteen syöttöön vastarille niin siinä myös todennäköinen syy servon hajoamiselle, ei taida olla mitoitettu sellaiselle jännitteelle vaan tarttisit HV servot.
Johdot on kiinni kolvauksella, sen takia ihmettelenkin, että miten se irtoaa?  :azn:
Tarvii meinaa aika paljo lämpöä ja kun ne on mulla ollut jo 4 kertaa MG995 servon potikasta aina joku johto.

Vois olla yks mahdollisuus nyt sitten, että tuo vastaanotin syöttää vähä turhan kovalla virralla näitä kiinan servoja.. Johto lähtee aina irti mutta mikään ei ole kärynnyt, vielä.  :roll:
Vastarissa on siis 2x 3.7V 18650 Li-ion akkua ollut.. Ohjausservot eivät onneksi ole hajonneet.

Poissa carrier

  • Jäsen
    • Profiili
Mitä joskus googlailin, niin jotta tärinä ei irroittaisi kolvauksia niin johto pitäisi olla tuettu johonkin esim. kuumaliimalla. Johdot ovat käsittääkseni tuettu kunnolla paremmissa servoissa. Jenkkisaiteilta taisi löytyä keskustelua juuri tuosta viasta, joka siis on tyypillinen MG995 servoille ja johtuu tuosta tuennan puutteesta.

Poissa Diese-listi

  • Veteraani
    • Profiili
Vastaanotinhan syöttää eteenpäin sen mitä sille annetaan kun siinä ei erillistä bec-piiriä ole vaan + ja - navat menee rinnan piirilevyllä.
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

Poissa RCHobby

  • Tulokas
    • Profiili
Tuli tosiaan heitettyä koko servo täyteen saniteettisilikonia :D Ainakin se kesti puolentunnin ajon, mutta uus servohan on tulossa niin mitäpä tuolla väliä on. Syötin tosiaan edelleen sinne 2x 3.7V sarjassa ja mittari näytti niille 8v, että eipä tuo MG995 varmaan niistä ylivolteista ole niinkään kiinnostunut.


Poissa Elmaurizio

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Noihin käytössä oleviin radiohin ja servoihin liittyen: olet kyllä pahasti "sivuraiteella", tuo vastari ei kestä 7,4v jännitettä koska sen suositeltu käyttöjännite on (Power : 4.5-6v dc), eli olet Ebaystä saanut väärää tietoa, vastari kyllä kestää LIFE-vastariakun, eli se ei ole HV vastari joka kestää nuo 7,4v lipo-vastariakut ilman regulaattoria vastariakun ja vastarin välissä. Kun lisäksi käyttämäsi servot eivät ole myöskään HV servoja niin ongelmat ovat lähes varmoja ja joku paikka tuossa yhdistelmässä melko varmasti päästää ns.toimintasavut. Itse olen käyttänyt ko. Flysky 3GTB radioita ja tuota vastaria pitkään lähes ilman ongelmia, ainoastaan yhdesta vastarista katosi kantomatka kun oli vastarin antennijohto hinkkautunut melkein poikki, mutta uuteen vastariin laitoin tipan silikonia vastarin sisälle siihen kohtaan mistä johto tulee ulos vastarista ja hyvin on kestänyt.

Poissa RCHobby

  • Tulokas
    • Profiili
Noihin käytössä oleviin radiohin ja servoihin liittyen: olet kyllä pahasti "sivuraiteella", tuo vastari ei kestä 7,4v jännitettä koska sen suositeltu käyttöjännite on (Power : 4.5-6v dc), eli olet Ebaystä saanut väärää tietoa

Kyllä, ebay myyjä väitti 4-11v silloin kun olen ostanut vastaanottimen FS-GR3E.
Uskon, että olet oikeassa, että mahdollisesti tulee ongelmia. Tällä hetkellä ongelmat ovat kuitenkin olleet ainoastaan MG995 servot. Viimeksi tosin korjattu MG995 toimi ainakin 30min ajon verran kaasuservona, kun sinne laitettiin silikoni sisälle pidättämään suurinta tärinää. Olen tosiaan syöttänyt vastaria 2x 3,7v 4900mAh 18650 akuilla ja täyteen ladattuna ne antavat yleismittariin 8v.
Talven aikana tuo projekti muuttuu kuitenkin kovempaan suuntaan. Täytyy laittaa uudelle vastarille sitten joku hyvä akku ettei nuo kovemmat servot kärähtele, vaikka ovat tähänkin asti kestäneet.