EA Import

Kirjoittaja Aihe: Tamiya Mini Classic & Competition säännöt  (Luettu 30018 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa thomsva

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Tamiya Mini Classic & Competition säännöt
« : 07.10.14 - klo: 10.34 »
Ohessa uudistetut säännöt Mini Classic ja M-Chassis Comp.

9.12.2014 M-Chassis Comp sääntölisäys
Yeah Racingilta on tullut M05 ja M06 autoihin sopiva tukivarsisetti, joka pidentää tukivarren pituutta +30% muuttamatta raideväliä. Koska kyseinen setti muuttaa auton geometriaa merkittävästi ja on lisäksi melko kallis, se halutaan testata ennen käyttöönottoa kilpailuissa. Kyseisen osasetin käyttö on siksi toistaiseksi kielletty.
Jos olet jo tilannut ko. tukivarsisetin ja/tai haluat liittyä testausryhmään, pyydän ottamaan yhteyttä yv:llä. Testien jälkeen ilmoitetaan puretaanko kielto vai jääkö se voimaan pysyvänä sääntönä.

8.1.2016 M-Chassis Comp sääntölisäys
Lisätty korilistalle Tamiya Mazda MX-5 #51583

12.9.2016 Säännöt päivitetty
Tämän viestin liitteenä olevat säännöt jäävät nyt historiaan. Ajankohtaiset säännöt alkavalle kaudelle löytyy täältä: http://kerhokisat.fi/
« Viimeksi muokattu: 12.09.16 - klo: 16.27 kirjoittanut thomsva »
Talvi: GT12 / M-Chassis, F1  Kesä: FG Mini 1:5

Poissa elv

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Classic & Competition säännöt 2015
« Vastaus #1 : 07.10.14 - klo: 12.07 »
Hienoa!

Tätä onkin kaivattu! Täytyy heti alkaa ruuvaamaan M-06:sta iskuun ja pistää uusi Alfa Giulia kori tilaukseen  :grin:

Onko lähtökohtaisesti niin että vain Tamiya -korit on listalla? Toistaiseksi?  :wink:

Itse kaipaisin ABC Hobbyn ja HPI:n minikoreja.

-e
Riihimäen PA Klubi

Poissa Kivelaster

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Classic & Competition säännöt 2015
« Vastaus #2 : 07.10.14 - klo: 13.02 »
Moi,

Näin ilmeisesti on, että nyt mennään tuon julkaistun Tamiyan korilistan mukaan. Sekin on huomattava laajennus edelliseen kauteen verrattuna, kuin myös se että saa käyttää takavetorunkoja.

Pientä viilausta on myös muissa säännöissä, sallittua on käyttää kaikkien valmistajien M-Chassis osia laajemminkin. Sallittua on käyttää säädettäviä ylätukivarsia kaikissa rungoissa, koska M06 rungossa niin on vakiona.

Servon saa pistää vaikka teipillä katolle, jos siitä kokee saavansa etua  :shocked:

Mutta suurin muutos on juurikin uudet rungot ja korit, kaikki muu lienee enemmän ja vähemmän kosmeettista. Henki lienee se, että vaihtamalla M06 runkoon ei saa ko. rungon mahdollistamia etuja yksinoikeutena. Eli säädettävät ylätukivarret tulivat kaikkiin mutta akkuina pitää käyttää edelleen kovakuorista pötköakkua, myös M06-rungossa.

Itse ajelen edelleen vakioilla ylätukivarsilla. Mitä Japanin insinööri on kerran kohdalleen laittanut, sitä älkööt kerhokisaajat säätämisvimmassaan pilatko   :laugh:

Hieno homma että saatiin säännöt. Nyt vain autoja nippuun!

-mika

Poissa tero

  • EPUArc
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Classic & Competition säännöt 2015
« Vastaus #3 : 07.10.14 - klo: 13.55 »
Nyt kun rungotkin on päivitetty vastaamaan tätä päivää, niin miksi ihmeessä ei saa käyttää nykyaikaisia kanttisia lipoja?

eivätkö pötkömallin lipot ole hieman aikansa päässä, tuskin niitä missään muussa rungossa käytetään kuin vanhan mallin mineissä.

Poissa Stinde

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Classic & Competition säännöt 2015
« Vastaus #4 : 07.10.14 - klo: 14.50 »
Ja Lahteen Classik-kisoihin ,  Lowride Pumpkingi .. tosin ilman "karjapuskuria"  :wink:
http://www.tamiyausa.com/items/radio-control-kits-30/m-chassis-cars-36350/rc-lowride-pumpkin-58594
Tamiya Mini M03R & FF03R #26
FG Mini #26

Poissa sagee

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
    • Äänekosken Pienoisautoilijat Ry
Vs: Tamiya Mini Classic & Competition säännöt 2015
« Vastaus #5 : 07.10.14 - klo: 15.23 »
Onkos mini classicissa sallittu 16 tai 18 pinioni? :smiley:

Poissa MonsTTer

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • KyPak
Vs: Tamiya Mini Classic & Competition säännöt 2015
« Vastaus #6 : 07.10.14 - klo: 15.32 »
Onkos mini classicissa sallittu 16 tai 18 pinioni? :smiley:
Kait on sallittuja, mutta kyllä se sillä 20 kulkee koviten.

#49
FWD Champ'16,'17. Schumi Mi5, XRay X12, Sakura FF+Zero, Tamiya mini M03R+M05V2Pro+M05V2R+M07, Axial Yeti.

Poissa MonsTTer

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • KyPak
Vs: Tamiya Mini Classic & Competition säännöt 2015
« Vastaus #7 : 07.10.14 - klo: 15.46 »
Nyt kun rungotkin on päivitetty vastaamaan tätä päivää, niin miksi ihmeessä ei saa käyttää nykyaikaisia kanttisia lipoja?

eivätkö pötkömallin lipot ole hieman aikansa päässä, tuskin niitä missään muussa rungossa käytetään kuin vanhan mallin mineissä.
Vaikken kuulukkaan sääntötoimikuntaan, mutta epäilisin näin:
Ettei kaikkien comppikuskien tarvii vaihtaa runkoa m-05 pro v2 tai m-06.
Ja taas tulis enempi kikkailua shortyjen yms. kanssa. :shocked:
Kyllä niitä pötköjä on vielä joka kauppiaalla tarjolla.
FWD Champ'16,'17. Schumi Mi5, XRay X12, Sakura FF+Zero, Tamiya mini M03R+M05V2Pro+M05V2R+M07, Axial Yeti.

Poissa mulli

  • EPUArc
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Classic & Competition säännöt 2015
« Vastaus #8 : 07.10.14 - klo: 23.04 »
Kannattaisin kyllä tuota kanttilipojen sallimista, olisi käyttöä myös noille ei niin tuoreille akuillekin. Mitään etuahan niistä ei ole, ja jos ne shortyt pelottaa, niin ne voisi kieltää.

Poissa thomsva

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Classic & Competition säännöt 2015
« Vastaus #9 : 07.10.14 - klo: 23.37 »
Jep, akkuasiassa on selkeitä näkökohtia sekä puolesta että vastaan. Käydään tätä asiaa ja muitakin kehitysideoita läpi kisojen yhteydessä. Uudet korit ja takavedot muodostavat jo ison muutoksen ja täytyy porukalla seurata miten luokka lähtee toimimaan ja tehdä sitten tarvittavat parannukset ennen ensi kautta.

Nyt vaan virittämään Minejä kisaiskuun! Itse varmaan ajan kevään Endurancessa nähdyllä Beetle takavedolla ellen sitten innostu vielä uutta koria tekemään...  :roll:

Talvi: GT12 / M-Chassis, F1  Kesä: FG Mini 1:5

Poissa kaitsu82

  • EPUArc
    • Profiili
    • Kerhokisat
Vs: Tamiya Mini Classic & Competition säännöt 2015
« Vastaus #10 : 08.10.14 - klo: 08.59 »
Akku asia otetaan luultavasti ensivuonna uudestaan "pöydälle" jos  noita uusia runkoja alkaa kisoissa näkymään. Tällähetkellä kuitenkin 90 prosenttia ajaa perus m03 tai m05 malleilla joihin sitä kanttilipoa ei saa laittaa, koska rungon keventäminen ja muokkaaminen on säännöissä kielletty turvallisuus syistä.
Tamiya m06, Tamiya mini x2, Tamiya F104, Tamiya TT-01, axial scx10,
http://kerhokisat.fi http://racingfactory.fi http://epuarc.fi/

Poissa macman

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Classic & Competition säännöt 2015
« Vastaus #11 : 08.10.14 - klo: 19.12 »
Kaveri rakentelee itselleen M-03:sta classic miniä. Sanoinko nyt oikein kun hän haluaisi laittaa M05 aluohjauspalat
hieman paremman raidetankojen geometrian toivossa, että ne täytyy sovittaa M03:sen casterpaloihin?
Nähdäkseni säännöt kieltävät niiden vaihdon M05:sen C-paloihin.

Poissa Kivelaster

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Classic & Competition säännöt 2015
« Vastaus #12 : 09.10.14 - klo: 16.50 »
Moi,

Myös M03 rungoissa on ollut kahdenlaisia C-paloja, niitä isokitaisia (M03L) ja vähän pienempiä (M03M). Näissä ohjauspaloissa on 5x11x4 laakeri tai 5x10x4 laakeri. M05 ohjauspala käy pienempikitaiseen C-palaan suoraan toiseen taas ei (ellei shimmaile). M05 ohjauspalassa on aina 5x11x4 laakeri. Myös King Pin:niä on kahta eri kokoa, M05/M03M on pienempi ja M03L isompi.

Ja jotta sekaannus olisi täydellinen niin jos ostaa M03 -runkoisen uudemmman korisen Minin, niin sinisessä Cooperissa #58400 on nuo pienemmät ohjauspalat ja 8 kpl 5x10x4 kuulalaakereita vakiona. Kun paketin kannessa on punainen Mini Cooper #58295, niin saa isommat ohjauspalat ja 5x11x4 kokoiset muovilaakerit. Sama tarina takaohjauspalojen kanssa. Niissäkin on kahta laakerikokoa. Muuten autot ovat samat.

Vaikka en tuomaristoa edustakaan, sanoisin että C-pala kuin C-pala kelpaa kuin myös siihen sopiva ohjauspala tai pain vastoin. Oleellista on käyttää aina M03/M05/M04/M06 rungon alkuperäisiä tai niihin suunniteltuja ohjauspaloja. Kaikkea voi käyttää ristiin kunhan vain etsiskelee ohjauspalaa vastaavan C-palan myös.

-mika

Poissa macman

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Classic & Competition säännöt 2015
« Vastaus #13 : 09.10.14 - klo: 20.57 »
Kiitos Mika asiallisesta ja selventävästä vastauksesta.
Juuri tällaisen sääntötulkinnan olen itsekkin ymmärtänyt
noudatettavan.
Tämä oli juuri se asia mitä yritin tuoda sääntöväännöissä esille ja minkä olisin halunnut myös selvyyden vuoksi lukevan classicin säännöissä.
Tosin ei varmaan ole vielä liian myöhäistä lisätä tätä sääntöihin?

Kiittäen M.Aava

Ps. tervetuloa Raumalle näyttämään mihin se M06 pystyy  :roll:

Poissa Kivelaster

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Classic & Competition säännöt 2015
« Vastaus #14 : 09.10.14 - klo: 23.30 »
Moi,

Raumalle tullaan jos ehditään ja pystytään. Itseasiassa mulla ei ole M06 autoa, thomsva ajaa ilmeisesti sellaisella. Aloin kesällä haalia osia M04 autoa varten siinä toivossa että takavetorungot sallitaan. Sain keräiltyä auton kasaan pelkistä varaosista (onneksi netistä löytyy manuaalit), osa tavarasta tuli Japanista, osa Saksasta. Saattoi jotakin olla HongKongistakin. Voisin sanoa, ettei ole halvin mahdollinen tapa koota M-Chassis autoa  :shocked:

Koriksi ajattelin ensiksi Alfa Giuliaa, mutta kun se jo meni muualle niin laitan tähän Fiat 500 korin. Siis sen uuden. Taas on veto väärässä päässä. M04 runko ei taivu kuin M- ja L-versioksi ellei kikkaile kääntämällä tukivarsia edestä taakse ja väärinpäin yms. Tähän en lähtenyt kun ajattelin että tulee vielä sanomista.  Servo, moottori ja iskarit pitäisi vielä hankkia, sitten on kaikki olemassa. Eikun ruuvaa nippuun.

Vähän jännittää minkälainen pyörähtelijä tästä tulee. Ainakin saa opetella ajamista uudelleen. Diffiä pitää varmaan jäykistellä paljon varovaisemmin kuin etuvetorungoissa.

-mika

Poissa thomsva

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Classic & Competition säännöt 2015
« Vastaus #15 : 09.12.14 - klo: 13.07 »
Aloitusviestiin lisätty tietoa Yeah Racingin uudesta M-Chassis "Long-Span" tukivarsisetistä. 
Talvi: GT12 / M-Chassis, F1  Kesä: FG Mini 1:5

Poissa TeemuS

  • EPUArc
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Classic & Competition säännöt 2015
« Vastaus #16 : 09.12.14 - klo: 13.45 »
Melko reilu sääntömuutos. Paremmille ihmisille eri säännöt....
www.racingfactory.fi  www.epuarc.fi  XRAY T4´15 XRAY T4´16

Poissa thomsva

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Classic & Competition säännöt 2015
« Vastaus #17 : 09.12.14 - klo: 14.02 »
Melko reilu sääntömuutos. Paremmille ihmisille eri säännöt....

Ei testaamisella ole tarkoitus kenellekään saada etua. Testaajat ilmoittanee sitten tarkemmin miten ja milloin testaavat.
Talvi: GT12 / M-Chassis, F1  Kesä: FG Mini 1:5

Poissa TeemuS

  • EPUArc
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Classic & Competition säännöt 2015
« Vastaus #18 : 09.12.14 - klo: 14.11 »
Eli mahdollisesti "testaajat" toteavat palikat kotimatoilla nopeammiksi ja tämän jälkeen ajavat helpot pisteet pois?
Eikö nuo nyt testit saisi ajeltua kilpailujen ulkopuolellakin kelloa vastaan....
Lainaus
se halutaan testata ennen käyttöönottoa kilpailuissa. Kyseisen osasetin käyttö on siksi toistaiseksi kielletty muilta kuin testausryhmään kuuluvilta.

www.racingfactory.fi  www.epuarc.fi  XRAY T4´15 XRAY T4´16

Poissa thomsva

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Classic & Competition säännöt 2015
« Vastaus #19 : 09.12.14 - klo: 14.34 »
Jep, tuunasin nyt vähän tuota sanamuotoa ettei saa käsitystä että joku olisi viemässä helppoja pisteitä. 
Talvi: GT12 / M-Chassis, F1  Kesä: FG Mini 1:5

Poissa kksaffy

  • PRCA
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Classic & Competition säännöt 2015
« Vastaus #20 : 26.12.14 - klo: 11.48 »
Etu- vai takaveto tohon comp. sarjaan..? Itse tykkäisin takavedosta varmaan, mutta onko todettu et ei
Ole yhtä nopee kun etuveto...? Eli onko kisoissa selvä jako näiden suhteen..?
DURANGO DEX410 V4, TLR 22-4, TEAMC TC02C, TURBO ULTIMA, ULTIMA, LAZER ZX-R, TURBO OPTIMA MID, SHUMACHER COUCAR/TOPCAT, CRONO PRIMA, KOPROPO, VAMPIRE, EURORC, HOBBYFACTORY..

Poissa kaitsu82

  • EPUArc
    • Profiili
    • Kerhokisat
Vs: Tamiya Mini Classic & Competition säännöt 2015
« Vastaus #21 : 26.12.14 - klo: 13.05 »
kyllä sillä takavedolla rattimies ajaa a-finaaliin. töitä se vaatii enemmän kuin etuveto mini
Tamiya m06, Tamiya mini x2, Tamiya F104, Tamiya TT-01, axial scx10,
http://kerhokisat.fi http://racingfactory.fi http://epuarc.fi/

Poissa Stinde

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Classic & Competition säännöt 2015
« Vastaus #22 : 26.12.14 - klo: 13.14 »
Lähtee kuin hauki rannasta... eli kiihdytyksissän takatuupista etua..mut sit tulee takkiin mutkaosuuksilla.
Kun kaasunkäyttöä ei voi annostella ihan etuvedon malliin  :evil:

Mut niinkuin Kaitsu totesi ... rattimies ajaa tuupparillakin kovaa..

Meikäläisellä tuuppari viel apaut sekunnin hitaampi kuin etuveto, mut säädetään ja totutellaan...
Tamiya Mini M03R & FF03R #26
FG Mini #26

Poissa Loomis

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Classic & Competition säännöt 2015
« Vastaus #23 : 28.12.14 - klo: 18.30 »
Stanukunkku mini comp etuveto vs. Takaveto - Radio-ohjattavia autoja Raision lukiolla


Siitä voi katsoa eroja. Jethron sininen salama olisi se takatuuppi.

Poissa pitsinki

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Classic & Competition säännöt 2015
« Vastaus #24 : 28.12.14 - klo: 20.43 »
Olipas tiukkaa vääntöä alussa. Hyvin näytti kulkevan ministerit.
Äänekosken Pienoisautoilijat Ry
Mini M-03x4+muutama muu

Poissa macman

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Classic & Competition säännöt 2015
« Vastaus #25 : 28.12.14 - klo: 21.49 »
Nyt näin ekakertaa M-06:sen sellaisen kaverin käsissä joka osaa sekä ajaa että säätää takavetoa. Varsin hienosti Jethro sai takatuupin kulkemaan ja vauhti vaan parani illan mittaan. Rauman osakilpailussa nähdään kyllä mukavat mittelöt kun nämä
videon sankarit saavat vastaansa comppi minin "kerman". Sen jälkeen pystytään jo paremmin vertailemaan noiden laitteiden kulkua toisiinsa nähden.

Poissa JJ.luoma

  • Uusi jäsen
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Classic & Competition säännöt 2015
« Vastaus #26 : 29.12.14 - klo: 11.59 »
Moi

Niin olikos tossa joku syvällisempi ajatus takana, ettei Stocki harjallisella voi osallistua Comppi-luokkaan? Ei vaan tarvisi silloin investoida mihkään sähköihin ja kyllähän tuolla harjallisella pystyy kuitenkin vähän haastamaan.

-Jari J

Poissa MonsTTer

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • KyPak
Vs: Tamiya Mini Classic & Competition säännöt 2015
« Vastaus #27 : 29.12.14 - klo: 13.23 »
Tossa laskeskelin omia kierrosaikoja Korian kisoista niin olen classicilla n.1,3sek./kierros hitaampi kun compilla. Tämä siis tarkoittaisi 10min.finaalissa n.3 kierrosta, eli kyllä sillä classicilla on vain liikkuva "molla" :wink:

Tuolta itse oon tilannu pari comppi komboa, ei oo hinnalla pilattu!
http://www.dx.com/p/hobbywing-combo-b1-1-10-1-12-brushless-13t-3000kv-motor-esc-w-programming-card-blue-black-187783#.VJwxCco7UIA

T: #49
FWD Champ'16,'17. Schumi Mi5, XRay X12, Sakura FF+Zero, Tamiya mini M03R+M05V2Pro+M05V2R+M07, Axial Yeti.

Poissa JJ.luoma

  • Uusi jäsen
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Classic & Competition säännöt 2015
« Vastaus #28 : 29.12.14 - klo: 14.01 »
Juu kyllä tuo 1.3sek kuulostaa järkevältä erotukselta. Tosin voipi olla että puolet tuosta selittyy classicin slikseistä joilla tuo nopeusero vielä entisestään korostuu. Eli radiaaleilla vauhti on jo jonkin verran  tasaisempaa.
Mikäs mahtaa olla compissa A-ryhmän kärjen ja B-ryhmän välinen ero Best läpeissä, oisko lähempänä sekuntia  :wink:

-JJ

Poissa macman

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Classic & Competition säännöt 2015
« Vastaus #29 : 30.12.14 - klo: 13.57 »
Kauden alussa kun säätelin pojan classikkoa niin ero jäi noin 0.7sek omaan comppiin verrattuna molemmissa alla radialit.

Mitä tulee tuohon harjakoneen sallimiseen comppi luokkaan niin katsoikin syyn olevan yksinkertainen. Kuka haluaa enää ajaa classicia paria jannua vastaan kun voi mennä ajamaan isoon porukkaan haastamaan/ lyömään päihin keskikastin comppikuskeja joille puhtaan ajolinjan löytäminen ei aina ole helppoa. Bonuksena saa vielä hienompia koreja ym.
Oma näkemykseni onkin että mihin ihmeeseen tarvitaan classic luokkaa?
Nuorimmille kuskeille voisi Iskä laittaa hiilikoneen hiukan jarruttamaan nuoruuden intoa. B, c ja d finaaleista löytyy varmasti saman vauhtista kisa vastusta.