Kirjoittaja Aihe: Tamiya Mini Classic & Competition säännöt  (Luettu 56532 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa pitsinki

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Classic & Competition säännöt 2015
« Vastaus #30 : 04.01.15 - klo: 08.21 »
Kauden alussa kun säätelin pojan classikkoa niin ero jäi noin 0.7sek omaan comppiin verrattuna molemmissa alla radialit.

Mitä tulee tuohon harjakoneen sallimiseen comppi luokkaan niin katsoikin syyn olevan yksinkertainen. Kuka haluaa enää ajaa classicia paria jannua vastaan kun voi mennä ajamaan isoon porukkaan haastamaan/ lyömään päihin keskikastin comppikuskeja joille puhtaan ajolinjan löytäminen ei aina ole helppoa. Bonuksena saa vielä hienompia koreja ym.
Oma näkemykseni onkin että mihin ihmeeseen tarvitaan classic luokkaa?
Nuorimmille kuskeille voisi Iskä laittaa hiilikoneen hiukan jarruttamaan nuoruuden intoa. B, c ja d finaaleista löytyy varmasti saman vauhtista kisa vastusta.

Kyllä niitä classic luokkaa haluavia/ajajia kuskeja vielä on. Mutta huomattavasti vähempi kuin combbi kuskeja. Eikös tämä luokka ole juuri sitä varten tehty, että uusien kuskien on helpompi lähteä kisailemaan. Tästä voi sitten halutessaan nousta comppiin, kun ajotaidot karttuvat ja haluaa kokeilla poimia vaikeampia päänahkoja  :grin: Itse tykkään ajaa classic luokkaa, kun nuo ajotaidot ei vielä ole päätä huimaavia. Tästä kun kehitytään joku päivä toivottavasti, niin tulen sitten combbiin jahtaan päänahkoja  :laugh:
Tämähän on vain minun mielipide sitten  :azn:
Mini M-03x4+muutama muu

Poissa Luigi54/vielä vanhempi

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Classic & Competition säännöt 2015
« Vastaus #31 : 05.01.15 - klo: 11.50 »
Jos nyt kantaa otan Classicin tarpeellisuutteen:
1. Se on vasta-alkajien luokaksi suunniteltu; kyllä se innostus kuolee varmasti,jos lähtee comppiin suoraan .. vastassa kun on luokan "melkokokenutta" konkareita ja varsinkin nyt, kun uusien sääntöjen myötä autojen säädettävyys on monipuolistunut eli tarvitsee jo todella osata ja ymmärtää auton käyttäytymistä.
2. Se on helppo luokka, mitään mullistavaa ei sallita, ja vaihtoehtoja ei yksinkertaisesti ole... tarkoittaa siis hop-up osia ja koria esim.
3. Kerhokisat-organisaatio on luotu nimenomaan "harrastaja-tason" tarpeita vastaamaan eli kynnys pitää olla niin matalalla kuin mahdollista, ja voisiko se olla tämän alempana? Hmm... Mistäs löydät vastaavan luokan, jolla on perusedellytykset kunnossa;autoja ja osia saatavissa kotimaasta sekä organisaation,joka huolehtii ja vie asiaa eteenpäin? Häh?

Paperilla tämä siis näyttää järkevältä ,mutta missä kisailijat...... hyvä kysymys.... kerhotoimintahan se on aina ollut  se juttu josta kaikki lähtee.... sieltä ne alottelijat tulee/saadaan ja sieltä niitä pitää saada aloittamaan... ja SE luokka on Classic esimerkiksi.

No mitä vois tehdä, no panostaa kerhotoimintaan ja lajin näkyvyyteen ja .....

Sääntöjä muuttaisin hieman: hiilikoneet pois ja harjaton combo tilalle, joka on suurinpiirtein vauhdillisesti samaa luokkaa kuin hiilikone eli reenata vois molemmilla ja kisata sitten tasaväkisesti harjattomalla.Mitä enemmän ajoa >> sen enemmän oppia,tietoa ja kokemusta... hiilikoneella maximi ajoaika 6-8 min./ajokerta+jäähdytystauko, hiilettömällä koko akullinen (n.15-25min) ilman jäähdyttelyjä(todettiin Endurance-kisassa)
Pitää muistaa , että harjaton kone on jo alle vuoden harrastamisen jälkeen PALJON halvempi kuin harjallinen, puhutammakaan helppoudesta ... säädinkustannushan tulee tietty kuitenkin päälle...
Mutta kuten sanoin Ei varmasti ole kustannuskysymys kun pääsee nauttimaan ajosta huomattavasti enemmän,joka on vasta-alkajalle se ehkä tärkein juttu alussa.

:cool: Barbie :cool:

"emmää mitään tiiä ku oon niin vähän aikaa harrastanut.."
Tamiya Mini; Poikien Barbie , Tosimiesten Barbara....

Poissa vwlt35

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Classic & Competition säännöt 2015
« Vastaus #32 : 05.01.15 - klo: 16.59 »
Moro.
Mitä nopeuden säädintä ja akkuja olette käytäneet mini classic luokassa ja mistä olette ostaneet.
2  FG BC 2wd Kupla 2Tamiya m05

Poissa sagee

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
    • Äänekosken Pienoisautoilijat Ry
Vs: Tamiya Mini Classic & Competition säännöt 2015
« Vastaus #33 : 05.01.15 - klo: 18.15 »
Moro.
Mitä nopeuden säädintä ja akkuja olette käytäneet mini classic luokassa ja mistä olette ostaneet.
Mulla on vaan Tamiyan vakio nopari Racing Factorystä ostettu ja Gens Ace 4000mah lipo akku EuroRC:stä, omasta mielestä nuo on ihan toimivat minissä.. :cheesy:
-SM

Poissa Luigi54/vielä vanhempi

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Classic & Competition säännöt 2015
« Vastaus #34 : 05.01.15 - klo: 19.41 »
Moro.
Mitä nopeuden säädintä ja akkuja olette käytäneet mini classic luokassa ja mistä olette ostaneet.

Kuten Saku jo tuossa mainitsi,yleisesti on vakio-perussäätimiä(kuten Tamiya) käytössä sekä sitten vanhempia hiilikoneiden säätimiä ..... jep,juuri niitä,joista aikanaan maksettiin hunajaa ja pari mansikkaa.....sinänsä ne eivät paljoakaan eroa(ei ainakaan jos silloista hankintahintaa vertaa..) no parempi kaasutuntuma yms...., mutta eipä juurikaan sen enempää tehoa ---- eli summasummarum: hiilikone on se joka hyytyy eli kun ajetaan "hand-out"koneilla on enemmän ja vähemmän tuuria ,jos sattuu saamaan hyvän koneen...jos niitä enää sitten siellä joukossa onkaan....
Hiilettömällä ,kun on ajeltu compissa jo usean vuoden ajan niin vieläkin on monella käytössä alkuperäinen kone,ja tietääkseni ei ole koskaan kisa kaatunut huonoon koneeseen compissa...Classicissa kyllä useastikin.
Akuthan onkin sitten kaikilla samat suunnilleen, eli niistä ei eroja paljoakaan tule.....

- Barbie -
Tamiya Mini; Poikien Barbie , Tosimiesten Barbara....

Poissa rMa

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Classic & Competition säännöt 2015
« Vastaus #35 : 05.01.15 - klo: 23.19 »
Yhden Minin kokemuksella muutama aloittelijan kommentti. Ostin Mini Cooper M03 RTR auton ajatuksena ajaa mahdollisesti muutama kerhokisa. Sitten tutustumaan sääntöihin.

Mutta eihän tuolla saakaan ajaa missään kisoissa? Lyhyt kori(35€ huh huh), sliksit, ajoon... hittolainen, tulipa vaikea ajettava. No eipä siinä mitään, laitetaan vielä öljyiskarit(mitäs öljyä näihin pitäis laittaa, entä jouset?) ja diffin kiristyssarja. Nivelvetarit. Kuulalaakerit totta kai. Ja painoja. Ja M05 ohjauspalat. Alumiinisena niin kestää ajoa. Niin ja sliksit tarvii kuulemma pitoainetta, RTR radiaaleilla pärjäsi joten kuten ilmankin. Mitäs tässä jäikään eroksi comp miniin? Helppous(?), moottori ja säädin... mutta kun niillä ei saa ajaa compissa?

Satasen RTR kitin päälle meni rahaa n. 150€. Ajettavuus säätämisen jälkeen ehkä himpun parempi kuin pitkäakselivälisenä RTR versiona. Kolme kymppiä tuosta olisi voinut säästää jos olisi jättänyt ohjauspalat ja vetarit hankkimatta.

Kun auto nyt on jo melkein comp niin miksi sillä sitten pitäisi ajaa eri luokassa? Hiilimoottorien sallimisesta compiin tuskin olisi mitään haittaa. Moottorin ja säätimen voi sitten vaihtaa harjattomaan kun siltä tuntuu. En usko että kukaan ensikertalainen kuvittelee ajavansa heti voitosta. Oman tasoista ajoseuraa löytyy varmasti, ja samalla kalustolla pääsee sitten heti vertaamaan omaa vauhtia kärkikuskeihin. Rookiekuskeja ja etenkin junioreita voitaisiin varmasti motivoida toisinkin, esim. voitaisiin jakaa omat palkinnot ja sarjapisteet kuten FTT sarjan stock luokassa tehdään (nuortenmestaruus).

t. Rami, vielä toistaiseksi minikisaneitsyt

Poissa Andrimus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Classic & Competition säännöt 2015
« Vastaus #36 : 05.01.15 - klo: 23.23 »
No ehkä nämä pro kuskit ei halua sinne teiden tukoksia.. Mikä luulen itse vielä olevan.
Mini odottaa hyllyllä :grin:

Poissa macman

  • KerhoCup-ratasarja
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Classic & Competition säännöt 2015
« Vastaus #37 : 05.01.15 - klo: 23.42 »
Teiden tukoksi voi tällä hetkellä lähteä kuka vain sen kun ostaa harjattoman comppi koneen.
Ehkä pitäisi siirtyä formuloiden tyylliin eli jos ei aika kierros ole kolmen sekunnin sisällä kärjen vauhdista niin ei ole mitään asiaa kilpailuun?  :grin:




Poissa Morris70

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Classic & Competition säännöt 2015
« Vastaus #38 : 06.01.15 - klo: 09.51 »
Mac: Olihan tossa aiemmin et 1,3sek ero tekee sinusta jo liikkuvan mollan. Joten itselläni ei olis siis mitään asiaa kisoihin. Näit keskusteluja seuratessa tulee lähinnä mieleen et antaa muutaman PRO kuskin ajaa toisiaan vastaan tääl foorumin palstoilla ja lopetetaan koko kisa touhu. Mä olen pitäny tätä kerkokisat touhua rentona ja kaikille avoimena harrastuksena johon kaivataan lisää harrastajia. Vissiin tälläkin hetkellä on pulaa halukkaista kilpailun järjestäjistä. Mut jos neljä - viis PRO kuskia haluaa ajaa keskenään kilpaa ja kaikki muut HARRASTELIJAT ovat vain tiellä, niin mihin siihen kerhokisoja tarvitaan, ajakoot keskenään. Ja onhan näitä PRO kuskeja varten FTT, vai kuinka?

Ihmiset nyt vain on erilaisia ja kun puhutaan harrastus toiminnasta, jossa on paljon eri tasoisia ja eri resursseilla olevia kuljettajia, on vain rikkaus et on paljon eri nopeuksisia kuljettajia. Silloin kaikille löytyy tasoisensa kilpakumppani.

Harri Pettersson/ Morris rc Racing Team  :shocked:

Poissa TeemuS

  • EPUArc
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Classic & Competition säännöt 2015
« Vastaus #39 : 06.01.15 - klo: 10.18 »
Radial rengas vaihdettiin pois classikista koska sinne haluttiin helppo ja hyvä rengas. Nyt pikkuslicksi ei vaadi kuin liimaamisen vanteelle ja pitoainetta. Yhdellä rengassarjalla ajaa koko kauden kisat. Radialit pitää liimata vanteelle, hioa ulkoreuna, liimata ulkoreuna ja uudestaan hioa. Ja tämä show toistetaan joka kisaan.... Joka on aivan typerää.

Se että classicissa ei saa ajaa rtr korilla on vähän  :shocked: mutta tasaisempi luokkana kun kaikilla lyhyt malli.

Eikä siitä ole pitkä kun classic oli se suositumpi luokka.
www.racingfactory.fi  www.epuarc.fi  XRAY T4´15 XRAY T4´16

Poissa kumitarzan

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Classic & Competition säännöt 2015
« Vastaus #40 : 06.01.15 - klo: 10.27 »
en tiedä mitää muut classic kuskit on mieltä mutta itse olen nyt toista talvea classic kuskina ja kivaa on edelleen  :cool: eihän se oikein vauhdin hurmaa anna mutta sitä varten voi ajaa jotain muuta luokkaa.

Poissa -Petsku-

  • EPUArc
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Classic & Competition säännöt 2015
« Vastaus #41 : 06.01.15 - klo: 10.42 »
Kyllähän tuota Classic luokkaa tarvitaan aloittelijoille. Itsekkin ostin lapselle jouluksi Classic sääntojen mukaisen auton jolla on hyvä harjoitella. Tyttö on kyllä vielä niin nuori, et ei oo vielä tulos hetkeen kisoihin, mut kun taidot karttuu sen verran et auto pysyy radalla niin eiköhän tuonne classic lähtöihin tuu kans taas uus harrastaja.

Poissa pitsinki

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Classic & Competition säännöt 2015
« Vastaus #42 : 06.01.15 - klo: 13.37 »
en tiedä mitää muut classic kuskit on mieltä mutta itse olen nyt toista talvea classic kuskina ja kivaa on edelleen  :cool: eihän se oikein vauhdin hurmaa anna mutta sitä varten voi ajaa jotain muuta luokkaa.
+1
Mini M-03x4+muutama muu

Poissa Kivelaster

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Classic & Competition säännöt 2015
« Vastaus #43 : 09.01.15 - klo: 00.00 »
Moi,

Pistämpä lusikkani soppaan minäkin vaikka aihe onkin vähän tulenarka.

Itse ajan vasta toista kautta kerhokisoja ja Classic Minillä aloitin. Taidot on edelleen sitä luokkaa, että viisaampi olisi ollut jatkaa pelkällä Classicilla vaikka tallissa on jo Comp. ja vähän muutakin. Mutta Classicilla ajaminen on omasta mielestäni varsin hauskaa ja sillä aion kisata edelleen vaikka muutakin kokeilen.

Mitä tulee noihin liikkuviin molliin, niin edellisessä kerhokisassa (Matto Cup I, Koria) Classic luokan parhaat eivät olisi olleet ollenkaan viimeisiä Comppien seassa, päin vastoin. Katselin listoja ja totesin että nopein Classic olisi ollut tasan puolivälissä Comppiryhmää, kun suhteuttaa finaalien eri mittaisen keston. Siinä mielessä aivan turha vertailla kierrosaikoja, onko se ero 0,7s vai 1,3s tai jotain. Nopein Classic olisi siis ohittanut hitaimpia Comppeja parikin kertaa.

Rohkeasti vain Classic Minillä mukaan kaikki ne, jotka yhtään mielivät ajaa kilpaa rennossa ilmapiirissä. Sitä nämä kerhokisat parhaimmillaan tarjoavat.

terveisin,
-Mika #67
(eräs liikkuva molla)


Poissa Luigi54/vielä vanhempi

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Classic & Competition säännöt 2015
« Vastaus #44 : 09.01.15 - klo: 07.09 »
Moi,

Pistämpä lusikkani soppaan minäkin vaikka aihe onkin vähän tulenarka.

Itse ajan vasta toista kautta kerhokisoja ja Classic Minillä aloitin. Taidot on edelleen sitä luokkaa, että viisaampi olisi ollut jatkaa pelkällä Classicilla vaikka tallissa on jo Comp. ja vähän muutakin. Mutta Classicilla ajaminen on omasta mielestäni varsin hauskaa ja sillä aion kisata edelleen vaikka muutakin kokeilen.

Mitä tulee noihin liikkuviin molliin, niin edellisessä kerhokisassa (Matto Cup I, Koria) Classic luokan parhaat eivät olisi olleet ollenkaan viimeisiä Comppien seassa, päin vastoin. Katselin listoja ja totesin että nopein Classic olisi ollut tasan puolivälissä Comppiryhmää, kun suhteuttaa finaalien eri mittaisen keston. Siinä mielessä aivan turha vertailla kierrosaikoja, onko se ero 0,7s vai 1,3s tai jotain. Nopein Classic olisi siis ohittanut hitaimpia Comppeja parikin kertaa.

Rohkeasti vain Classic Minillä mukaan kaikki ne, jotka yhtään mielivät ajaa kilpaa rennossa ilmapiirissä. Sitä nämä kerhokisat parhaimmillaan tarjoavat.

terveisin,
-Mika #67
(eräs liikkuva molla)

Juuri näin... ei muuta kun mukaan(sekaan) vaan ja siitä se sitten aukeaa.Täällä Voorumin palstoilla on ajeltu kisoja virtuaalisesti jo monesti, mutta kannattaa tulla toteamaan todellisuus ja sitten vasta vetää johtopäätöksiä.

 :cool:  BarbieGoesToEurajoki  :cool:
Tamiya Mini; Poikien Barbie , Tosimiesten Barbara....

Poissa MiG-77

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Classic & Competition säännöt 2015
« Vastaus #45 : 09.01.15 - klo: 08.08 »

Sääntöjä muuttaisin hieman: hiilikoneet pois ja harjaton combo tilalle, joka on suurinpiirtein vauhdillisesti samaa luokkaa kuin hiilikone eli reenata vois molemmilla ja kisata sitten tasaväkisesti harjattomalla.

Tätä sattumalta testattiin viime viikonloppuna. Se comppiluokan SP:n 17.5 lankanen pienemmällä pinjonilla (oliko nyt 16 vai 18t) kulki suoralla lähes täsmälleen samaa vauhtia kuin vakio hiilikone.

Poissa Kivelaster

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Classic & Competition säännöt 2015
« Vastaus #46 : 09.01.15 - klo: 09.53 »
Moi,

Viime lokakuussa RaumRC cup harjoituskisassa oli 10 miniä. Olin pojan kanssa mukana, mutta tulkitsimme sääntöjä aavistuksen väärin ja itsellemme epäedullisesti, niin että osallistuttiin kisaan Classic koneilla. Kaikilla muilla oli comppisähköt. Autot olivat muutoin kyllä comppisääntöjen mukaiset.

Lopputuloksena poika oli neljäs ja minä kuudes. En lue meitä kumpaakaan vielä kovin kummoisiksi kuskeiksi, emme varsinaisesti aja palkintopallisijoista saatikka voitosta. Mutta tämä osoituksena vain siitä, ettei Classic moottori tee autosta välttämättä huonosti liikkuvaa mollaa Comppien seassa.

Eurajoen rata oli aika tiukka, jolloin tasaisesti vääntävä harjallinen ei hävinnyt comppisähköille kuin suoranopeudessa. Huomasin erheen vasta päivän mittaan, varsinkin jos olin suoran alussa ryhmän ekana mutta lopussa vikana...  :angry:

-Mika

Poissa Lari

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Classic & Competition säännöt 2015
« Vastaus #47 : 09.01.15 - klo: 10.27 »
Eurajoen rata oli aika tiukka, jolloin tasaisesti vääntävä harjallinen ei hävinnyt comppisähköille kuin suoranopeudessa. Huomasin erheen vasta päivän mittaan, varsinkin jos olin suoran alussa ryhmän ekana mutta lopussa vikana...  :angry:

-Mika

Mä olen tolla Classicilla nyt hetken pyörinyt Comppien seassa ja mun mielestä isoin ero tulee renkaista. Jos laitan isot renkaat, on huippunopeus hyvin liki sama. Mutta sen saavuttamiseen menee enemmän aikaa. Ja pikkuslickseillä ero tietysti korostuu. Esim harjoituslähdöissä Classicit on säälistä sijoitettu keulille, mutta tulevat aina yliajetuiksi ennen ensimmäistä mutkaa.

Ja lokakuun profiilia et pidä enää huomisen jälkeen tiukkana.  :laugh:
RaumRC

Poissa Luigi54/vielä vanhempi

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Classic & Competition säännöt 2015
« Vastaus #48 : 09.01.15 - klo: 13.25 »
Moi,

Viime lokakuussa RaumRC cup harjoituskisassa oli 10 miniä. Olin pojan kanssa mukana, mutta tulkitsimme sääntöjä aavistuksen väärin ja itsellemme epäedullisesti, niin että osallistuttiin kisaan Classic koneilla. Kaikilla muilla oli comppisähköt. Autot olivat muutoin kyllä comppisääntöjen mukaiset.

Lopputuloksena poika oli neljäs ja minä kuudes. En lue meitä kumpaakaan vielä kovin kummoisiksi kuskeiksi, emme varsinaisesti aja palkintopallisijoista saatikka voitosta. Mutta tämä osoituksena vain siitä, ettei Classic moottori tee autosta välttämättä huonosti liikkuvaa mollaa Comppien seassa.

Eurajoen rata oli aika tiukka, jolloin tasaisesti vääntävä harjallinen ei hävinnyt comppisähköille kuin suoranopeudessa. Huomasin erheen vasta päivän mittaan, varsinkin jos olin suoran alussa ryhmän ekana mutta lopussa vikana...  :angry:

-Mika

Joo,suurin ero tuleekin sitten koneen kestävyydessä... harjallinen ei kauaa potki varsinkaan , kun ajetaan 10min.
Onhan se ihan selvää,ettei liukulaakerikone kestä samaa kuin kuulalaakerikone.
Eli ero kasvaa iän myötä.
-BarbieGoesToEurajoki-
Tamiya Mini; Poikien Barbie , Tosimiesten Barbara....

Poissa Lari

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Classic & Competition säännöt 2015
« Vastaus #49 : 12.01.15 - klo: 09.33 »
Ekat kerhokisat takana ja mukavaa kilvan ajoa oli hitaimmassakin luokassa.
Mulle tuli yllätyksenä aika-ajojen yhteislähtö. En keksi mikä sen idea on? Yleisölle se tarjoaa ehkä viihdettä, mutta ei se ketään kilpailijaa palvele.
RaumRC

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: Tamiya Mini Classic & Competition säännöt 2015
« Vastaus #50 : 12.01.15 - klo: 09.52 »
Ekat kerhokisat takana ja mukavaa kilvan ajoa oli hitaimmassakin luokassa.
Mulle tuli yllätyksenä aika-ajojen yhteislähtö. En keksi mikä sen idea on? Yleisölle se tarjoaa ehkä viihdettä, mutta ei se ketään kilpailijaa palvele.

Juu, ei siinä mene kuin autot rikki. Takavetoisella sitä päätyi lähes poikkeuksetta jokaisessa lähdössä viimeiseksi, se kun ei kestä yhtään "nojailua".
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa Luigi54/vielä vanhempi

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Classic & Competition säännöt 2015
« Vastaus #51 : 12.01.15 - klo: 10.41 »
Ekat kerhokisat takana ja mukavaa kilvan ajoa oli hitaimmassakin luokassa.
Mulle tuli yllätyksenä aika-ajojen yhteislähtö. En keksi mikä sen idea on? Yleisölle se tarjoaa ehkä viihdettä, mutta ei se ketään kilpailijaa palvele.

Pointti on ollut,että opitaan lähtemään rinnakkainkin, tosin Raumalla ,kun oli jopa yhdeksää autoa rinnakkain ja lähtöpaikka/rata "ei niin ideaali" tälle lähtötavalle, se ei palvellut tarkoitusta niin hyvin....

 :cool: Barbie  :cool:
Tamiya Mini; Poikien Barbie , Tosimiesten Barbara....

Poissa macman

  • KerhoCup-ratasarja
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Classic & Competition säännöt 2015
« Vastaus #52 : 12.01.15 - klo: 11.18 »
Miksi täytyisi opetella lähtemään rinnakkain kun finaalitkin lähdetään formula tyyllisestä ruudukosta?
Ehkäpä tästä lähtötavasta pitäisi päästä eroon? Alkuerien idea menee hieman hukkaan kun heti joutuu taistelemaan finaalien tapaan paikasta jonossa. Välillä tuntuu että siinä opetetaan vain ajamaa röyhkeästi toisia pois kolkaten  :sad:

Poissa Luigi54/vielä vanhempi

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Classic & Competition säännöt 2015
« Vastaus #53 : 12.01.15 - klo: 12.12 »
Kerhokisat ;Matto Cup:in jatkosta:

Epualla kisat alustavasti maalis-huhtikuun vaihteessa .... ajankohta varmistuu tilavarauksen vahvistuttua.
Riihimäeltä odotetaan vielä tietoa, jos sinne saataisiin yksi osakisa, jos ei onnistu on KyPak valmis järjestämään vielä yhden kisan,jotta saadaan 4 osakisaa kasaan.
Vielä on sitten "M-Chassis 4hours Endurance" päättämättä, ajetaanko sitä .... KyPak on ainakin valmis järjestämään,jos halutaan.... mutta pitäis saada vähintään 8-10 joukkuetta,jotta se olisi mielekästä.
Saa ilmoittautua kisajärjestäjäksi,jos halua vaan on !!!
Kyl maar se tästä.... sit.

 :cool:  Barbie  :cool:
Tamiya Mini; Poikien Barbie , Tosimiesten Barbara....

Poissa MonsTTer

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • KyPak
Vs: Tamiya Mini Classic & Competition säännöt 2015
« Vastaus #54 : 12.01.15 - klo: 16.58 »
Mac: Olihan tossa aiemmin et 1,3sek ero tekee sinusta jo liikkuvan mollan. Joten itselläni ei olis siis mitään asiaa kisoihin. Näit keskusteluja seuratessa tulee lähinnä mieleen et antaa muutaman PRO kuskin ajaa toisiaan vastaan tääl foorumin palstoilla ja lopetetaan koko kisa touhu. Mä olen pitäny tätä kerkokisat touhua rentona ja kaikille avoimena harrastuksena johon kaivataan lisää harrastajia. Vissiin tälläkin hetkellä on pulaa halukkaista kilpailun järjestäjistä. Mut jos neljä - viis PRO kuskia haluaa ajaa keskenään kilpaa ja kaikki muut HARRASTELIJAT ovat vain tiellä, niin mihin siihen kerhokisoja tarvitaan, ajakoot keskenään. Ja onhan näitä PRO kuskeja varten FTT, vai kuinka?

Ihmiset nyt vain on erilaisia ja kun puhutaan harrastus toiminnasta, jossa on paljon eri tasoisia ja eri resursseilla olevia kuljettajia, on vain rikkaus et on paljon eri nopeuksisia kuljettajia. Silloin kaikille löytyy tasoisensa kilpakumppani.

Harri Pettersson/ Morris rc Racing Team  :shocked:
Kellehän tämä PRO kommentti on tarkoitettu Harri?
Jos tämän hiilikoneella comppia väännön aloittaja ajaa VIRI turistia FTT SM sarjassa, niin onkohan classic nyt ihan oikea luokka kerhokisoissa? Tarjolla olisi pikkasen kovempiakin luokkia, johon pienillä muutoksilla se PRO-VIRIkin tai mini kävisi... :shocked:

M.Porkka RC harrastelija
(o\_!_/o)

Poissa JPT

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Classic & Competition säännöt 2015
« Vastaus #55 : 12.01.15 - klo: 17.08 »
Tuosta yhteislähdöstä, olen vuodesta 2009 kiertänyt Mini/Vtr ja sitten kerhokisoissa juniorin mukana mekkarina. En ainankaan muista että tästä alkuerien yhteislähdöstä olisi juurikaan kuulunut kritiikkiä.
Minusta ainankin meidän kuski on aina tykännyt yhteislähdöstä vaikka monesti on ollut ottavanakin osapuolena. En usko että kisojen lopputulokseen alkuerien lähtötavalla on kuitenkaan ollut ratkaisevaa merkitystä. Kuitenkin sille ehkä hitaamalle kuskillekin voi tulla tiettyä mielihyvää jos sen onnistuneen lähdön jälkeen pystyy pitämään sitä (mikä se nyt oli) Pro kuskia  edes vähän aikaa takana.
Kuitenkin minusta Mineissä on ollut hienoa että ajetaan tosissaan kilpaa mutta kuitenkin pilke silmäkulmassa  :wink:
Tämmöinen hajatelma radan ulkopuolelta.

J Teräväinen   #6 mekkari

Poissa rMa

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Classic & Competition säännöt 2015
« Vastaus #56 : 12.01.15 - klo: 19.39 »
...
Jos tämän hiilikoneella comppia väännön aloittaja ajaa VIRI turistia FTT SM sarjassa, niin onkohan classic nyt ihan oikea luokka kerhokisoissa? Tarjolla olisi pikkasen kovempiakin luokkia, johon pienillä muutoksilla se PRO-VIRIkin tai mini kävisi... :shocked:

M.Porkka RC harrastelija

Minä(kään) en ollut lähdössä ajamaan classicia, comppia meinasin ajaa kunnes tajusin että moottorit on rajattu pelkkiin harjattomiin. Olisi ollut mukava haastaa comppikuskit antiikkisella moottorilla... No, tuli muita menoja keskelle päivää joten en olisi kuitenkaan päässyt osallistumaan. Päädyin sitten myymään auton eteenpäin ja sillä ajettiinkin E-joen kisassa Classic luokassa menestyksekkäästi. Yhden kisan takia tuskin olisi tullut kuitenkaan hankittua comp mottia.

Viime kisan osanottajamäärästä ja tässäkin ketjussa olevista viesteistä päätellen Classic luokalle on tilaus joten hieno homma että sitä on edelleen mahdollisuus ajaa. Jos vielä itse lähden kerhokisoihin niin todennäköisin luokka on sitten tuo comppi, takavetoisena. Enpä sulje pois VTR luokkaakaan vielä, sen verran tiukkaa kilvanajoa oli viime kisassa.

Kisojen finaalit katsoneena meininki oli juuri sellaista kuin mainitsitkin, tiukkaakin tiukempaa kilvanajoa mutta naama näkkärillä. Pakkohan tuonne on jossain luokassa päästä sekaan!

t. Rami

ps. Offtopic: kun tuo FTT nyt vedettiin esiin - itselle niin kuin kerhokaverillekin oikeampi luokka olisi varmaan poro tai stanu. Uuden Stanun vauhti vaan ei nyt tuntunut kiinnostavalta ja sunnuntai-iltamyöhään kotiin ajelu kisoista kun maanantai on työpäivä...ei kiitos! Onneksi virin perällä on reilusti tilaa. Ja sitten takaisin asian... mini säännöistähän tässä oli tarkoitus keskustella?
« Viimeksi muokattu: 12.01.15 - klo: 20.06 kirjoittanut rMa »

Poissa Andrimus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Classic & Competition säännöt 2015
« Vastaus #57 : 12.01.15 - klo: 20.40 »
No kynnys nousee lähteä mukaan tälläisellä kädettömällä pierulla, jos Classic jää pois.
Tuli meinaan eilen ekakertaa kokeiltua tälläistä tasamaan tallaaja radalla. Eikä se todellakaan ollut sellainen läpihuutojuttu kuin kuvittelin. Perskkeleen hauskaa kyllä oli :tongue:

Poissa jos

  • Jäsen
    • Profiili
    • RaumRC
Vs: Tamiya Mini Classic & Competition säännöt 2015
« Vastaus #58 : 12.01.15 - klo: 20.50 »
Tuodaanpa nyt oma näkökulma myös esille.

Eli itsellä on nyt toinen kausi kerhokisa luokassa menossa ja juurikin mini comp luokasta lähdettiin ja viimeisessä kisassa jo ajettiin kolmea eri luokkaa.
En myöskään ymmärrä tuota lähtötapaa alkuerissä, vaikkakin kerhokisat on mukava ja leppoisa tapahtuma on tuossa lähtötavassa aina joku kärsivä osapuoli ( itsekkin jäin joka lähdössä viimeiseksi viimeisimmässä kisassa ja yritä sieltä kuroa radan nopeinta miniä kiinni, kun finaalien korkeimmista lähtösijoista kilpaillaan...)
Mitä miniin tulee kilpaluokkana, en itse aja sitä menestyksen vuoksi, vaan kilpa treenin ja sen leppoisuuden vuoksi. Mini on mukavan erilainen luokka ja katsojille mielenkiintoinen (omakin mini menee suurimman aikaa kolmella tai kahdella pyörällä  :laugh: ) Omasta mielestä mini luokat olisivat juurikin soveliaat Reedy-race tyyliselle formaatille. Harjoituksissa katsotaan bl ja sen mukaan suoraan finaaleihin, josta lähdetään pääsuoralta... Finaalin perusteella jaetaan seuraavin finaaleihin kuskit. Jos ajetaan heti kilpaa, niin miksei ajeta ennemmin monia finaaleja, eikä alkueriä joissa jo ajetaan mies miestä vastaan vain lähtöruutujen vuoksi, eikä lopullisen tuloksen vuoksi?!?!?!

#85 Santeri
« Viimeksi muokattu: 12.01.15 - klo: 20.55 kirjoittanut jos »
RaumRc

Poissa MonsTTer

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • KyPak
Vs: Tamiya Mini Classic & Competition säännöt 2015
« Vastaus #59 : 12.01.15 - klo: 20.55 »
No kynnys nousee lähteä mukaan tälläisellä kädettömällä pierulla, jos Classic jää pois.
Tuli meinaan eilen ekakertaa kokeiltua tälläistä tasamaan tallaaja radalla. Eikä se todellakaan ollut sellainen läpihuutojuttu kuin kuvittelin. Perskkeleen hauskaa kyllä oli :tongue:
Ei se classic mihinkään pois jää, kunhan vaan nää lounaiskulmalaiset höyryää...
Mukaan vaan, hyvin opettavainen luokka josta hyvä ponnistaa ylöspäin!

#49
(o\_!_/o)