Kirjoittaja Aihe: Tamiya Mini Classic & Competition säännöt  (Luettu 56542 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Morris70

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Classic & Competition säännöt 2015
« Vastaus #60 : 13.01.15 - klo: 08.19 »
M. porkka: Mielestäni kerhokisojen rikkaus on siinä et osallistumiskynnys on matala ja radalla on paljon eri tasoisia kilpailijoita. Silloin kilpailua syntyy myös kärjen takana ja jokainen voi kilpailla omalla tasollaan.
Jos jonkun mielestä 1,3sek nopeusero tekee toisesta liikkuvan mollan, niin kilpaileeko sit oikeassa kisassa. Tiedän olevani kärkeä paljon hitaampi, mutta silti kilpailen omien kykyjen ja taitojen mukaan. Ja maksan osallistumisesta saman kuin muutkin.
En halua dissata kerhokisoja, mut koen et mun nopeudella FTT ei ole minua varten ja siellä olisinkin ehkä liikkuva molla. Siksi en koe pienintäkään mielenkiintoa kyseistä sarjaa kohtaan. Toki kerhokisoissa vois parantaa katsastuksen tasoa, niin kuljettajien väliset erot vois pienentyä. Ei olis mineissäkään vaikea tarkistaa edes se mikä pinjoni kenelläkin on käytössä rattaista puhumattakaan. Niin kauan kuin tarkistuksia ei suoriteta se voi olla jokaisella mikä vain. Ja jokainenhan omaa omanlaisensa kilpailuvietin.
Toki kerhokisoissa on säännöt jokaiselle luokalle ja jokaisen pitäisi niitä noudattaa. En minäkään ole lähdössä FTT:hen VTR:llä vain kokeilemaan. Siksi mielestäni ei ole mielekästä et joku poro kuski tulis kerhokisoihin sääntöjen vastaisella kalustolla vain "nöyryyttämään" muita. Ei sekään mielestäni ole fiksua. Harjoitukset on sit toinen juttu.

Harri Pettersson / Morris Racing team

Poissa Luigi54/vielä vanhempi

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Classic & Competition säännöt 2015
« Vastaus #61 : 13.01.15 - klo: 09.20 »
Heitänpä myös lusikkani tähän soppaan:
1. Kuten Harri tuossa totesi, kerhokisojen suola on juuri se, että on monentasoisia kuskeja,mutta siitä huolimatta "naamat pysyy näkkärillä" kuten joku edempänä osuvasti mainitsi.
Nyt kuitenkin on selvästi nähtävissä , että halutaan esim. Minien näyttävistä lähtötapahtumasta(yhteislähtö viivalta) luopua tai ainakin kritisoidaan voimakkaasta...... Minun mielestä viivalta lähtö on luokan suola,se tuo mielenkiintoa esim.katsojille ja myös kisaajille, ehkä kuitenkin tämä pitäisi huomioida myös rataolosuhteissa.
Ja toisaalta miksi mennä Mineissä samaan normiformaattiin, Minit on aloittelija luokka(ainakin Classic),kun tuota lähtötapaa käytetään,näkyy se varmasti sitten jatkossa muissa luokissa parempana "ryhmäajotaitona" eli opettaa se !!!
2. Tuo tekninen vääntö koneista, millä nyt saa ajaa ja millä ei ... on turhaa,muissakin luokissa päätetään millä ajetaan .... "jonkinaikaa" mukana olleena ja myös mukana sääntötoimikunnassa, voin kyllä sanoa "kyllä näitä asioita on pohdittu ja punnittu" ja tähän tultu yhteistuumin.

Mikä sitten positiivista: Naamat Näkkärillä, eiköhän se ole se pääasia,että on mukavaa ja rentoa meininkiä, ja kuuluipa korviini(tosin toisien korvien kautta) Rauman kilpailunjohtaja HK:n kommentti,joka oli jotain tähän suuntaan: odotukset oli jotain kauheampaa(ajokäyttäytymisessä), mutta kisat/kisailijat yllätti positiivisesti eli oli herrasmiesmäistä ja rehtiä meininkiä radalla, Hannu vastatkoon, oliko näin?

 :cool:  BarbieThePink   :cool: 
« Viimeksi muokattu: 13.01.15 - klo: 14.50 kirjoittanut Luigi54/vielä vanhempi »
Tamiya Mini; Poikien Barbie , Tosimiesten Barbara....

Poissa Kivelaster

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Classic & Competition säännöt 2015
« Vastaus #62 : 13.01.15 - klo: 11.19 »
Moi,

Minusta Classic-luokan ajoformaatti on hyvä ja yhteislähtö on ihan OK. Sopii luokan luonteeseen, ja Eurajoellakin sai käydä radalla seitsemän kertaa. Kyllähän tuollainen samalta viivalta lähtö aiheuttaa kolistelua, mutta se ei välttämättä pilaa maltillisen kuskin kisaa. Itselleni tuli viime kisassa ekaa kertaa sellainen ahaa-elämys, ettei ole pakko painaa kaasua pohjaan lähdössä. Kisaa ei yleensä voiteta ekassa mutkassa, mutta se voidaan siinä kyllä hävitä. Ja toinenkin mutka näytti olevan aika kriittinen.

Mulle tuo Classic luokka on kaikkein hauskin. Pikkuhiljaa sitä on onnistunut hilaamaan itseänsä jumbosijalta ryhmän puolivälin nurkille (jos on hyvä päivä). Kärkeen on edelleen toivottoman pitkä matka, mutta ilahduttavaa on huomata että kyllä ne kärkiautotkin käy välillä kyljellään ja katollaan. Kuuluu vissiin lajiin. Jos ajaa maltilla, ja auto pysyy koko erän pyörillään sekä etenee sovittuun ajosuuntaan, saattaa lopullinen sijoitus olla yllättävän hyvä  :cool:

Toivottavasti luokka pysyy hengissä ja osallistujia riittää. Itse tein kauden alussa periaatepäätöksen, että ajan kaikissa kerhokisoissa ainakin Classic luokan ja sitten jonkun toisen luokan fiiliksen mukaan.

-Mika #67


Poissa Luigi54/vielä vanhempi

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Classic & Competition säännöt 2015
« Vastaus #63 : 13.01.15 - klo: 14.59 »

Sääntöjä muuttaisin hieman: hiilikoneet pois ja harjaton combo tilalle, joka on suurinpiirtein vauhdillisesti samaa luokkaa kuin hiilikone eli reenata vois molemmilla ja kisata sitten tasaväkisesti harjattomalla.

Tätä sattumalta testattiin viime viikonloppuna. Se comppiluokan SP:n 17.5 lankanen pienemmällä pinjonilla (oliko nyt 16 vai 18t) kulki suoralla lähes täsmälleen samaa vauhtia kuin vakio hiilikone.

Joo,kyllä varmaan menikin yhtä kovaa...mutta se ongelma on : Wanhaa comppikonetta SP2500kv ei ole enää saatavissa(valmistus lopetettu) eli sitä ei voi käyttää jatkossa siis enää saatavuuden takia.Uusi HW comppikone 3000kv on taas nyt käytössä pienimmällä mahdollisella pinionilla (16-17T riippuen auton rungosta), pitäis keksiä jostain hiiletön Classicciin noilla kriteereillä,jotka mainitsin. Uusissa autosarjoissa(RTR?) on kuulemma Tamiyan  säädin ,joka käy kuulemma sekä hilelliselle ja hiilettömälle koneelle.... se vois olla hyvä ratkaisu yxtyyppi säätimeksi,kun ei taida olla hinnalla pilattu.. vaikken tiedäkään mitä se maksaa.
Että silleen.
-Barbie-
Tamiya Mini; Poikien Barbie , Tosimiesten Barbara....

Poissa Jämsä

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Classic & Competition säännöt 2015
« Vastaus #64 : 13.01.15 - klo: 15.08 »
Mielenkiinnosta seuraan tätä keskustelua Minien eli ns. sisäänheittoluokan suhteen. Itsekin olen muutama vuosi sitten ajanut Mineillä ja pari kertaa ihan kisoissakin. Mini-luokka on erittäin hyvä luokka, koska kalusto on tasaväkistä. Autosarjat ja moottorit ovat sopivassa tehosuhteessa toisiinsa. Autotkin ovat näyttävän näköisiä ja niistä saa helposti jutun juurta. Suurin ratkaiseva asia pärjäämisessä on ajotaidon kehitys. Mineissä se näkyy selvimmin. Toki muutama jippo pitää ymmärtää autojen toiminnasta, mutta myöskin se asia on Mineissä helppoa. Säätökohteita ei ole kovinkaan monta. Ja kokeneilta kavereilta saa varmasti hyviä neuvoja kun kehtaa kysyä.

Sitten kun ajotaidot alkavat olla sillä tasolla, että "uskaltaa" siirtyä Turistin kimppuun, niin perusymmärrrys jono-ajamisesta ja ohittamisista sekä tien antamisista on jo hallussa. Nämä asiat ovat Mineissä parasta ja tarkoitan näitä asioita aloittelijan näkökulmasta.

Minit ovat viihdyttävää seurattavaa ja kisatkin ovat jännittäviä katsojille ja myös kisailijoille.


Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: Tamiya Mini Classic & Competition säännöt 2015
« Vastaus #65 : 13.01.15 - klo: 15.09 »
Uusissa autosarjoissa(RTR?) on kuulemma Tamiyan  säädin ,joka käy kuulemma sekä hilelliselle ja hiilettömälle koneelle.... se vois olla hyvä ratkaisu yxtyyppi säätimeksi,kun ei taida olla hinnalla pilattu.. vaikken tiedäkään mitä se maksaa.
Että silleen.
-Barbie-

Uusi säädin tulee ainakin rakennussarjoissa, säädin toimii sekä harjallisilla, että harjattomilla SENSORILLISILLA moottoreilla. Malli on TBLE-02S, veikkaisin säätimen hinnaksi 60-90 euroa, ei ihan ilmainen...   mutta harjattomaksi säätimeksi naurettava helppo ja mutkaton, säätökohteita on vain muutamia. Kestää moottoritehoja 10.5T asti, BEC 1,5A.


« Viimeksi muokattu: 13.01.15 - klo: 15.13 kirjoittanut HVoltage »
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa rMa

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Classic & Competition säännöt 2015
« Vastaus #66 : 13.01.15 - klo: 15.50 »
TBLE-02S maksaa Racingfactoryllä 50€.

Poissa thomsva

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Classic & Competition säännöt 2015
« Vastaus #67 : 13.01.15 - klo: 17.15 »
Minien moottoripohdinnoissa on haasteena välitykset. Isolla 20t pinionilla on kokonaisvälitys 5,8 ja pienimmällä 16t pinionilla 7,25.

Jos laskee teoreettista huippunopeutta nykyisellä  Compkoneella HW 13T/ 3000kv/ 7,4volt / 7,25 välitys / 58mm renkaan halkaisija saadaan 33,5km/h. Vastannee aika hyvin todellisuutta. Raidallinen HW 13t kone sisäisesti 380 kokoinen, mikä tarkoittanee että vääntöä on vähemmän kuin vastaavassa 540 kokoisessa vaikka vauhtia onkin riittävästi. Lyhyen välityksen ansiosta se lähtee myös aika smoothisti liikkeelle vaikka on sensoriton.

Jos 540 kokoisella sensorillisella koneella halutaan päästä vastaaviin huippunopeuksiin tarvitaan jo melko voimakas mylly. Esim. VTR:ssä käytetty LRP X12 17.5T kulkisi (teoriassa) Minin pisimmällä välityksellä 30,7km/h ja pikkupinionilla 24,5km/h. Nopeus jäisi siis aika vaatimattomaksi mutta kun katsoo VTR autojen kiihtyvyyttä niin näkee että vääntöä tuossa moottorissa kyllä aika paljon enemmän kuin Mini tarvitsee. Voisi ajatella että Minin muovinen voimansiirto voi joutua aika koville.

Jos Classiciin halutaan harjaton moottori se voisi kenties olla jokin 21.5T sensorillinen? Se vastannee huippunopeuden puolesta nykyistä harjallista konetta. Vääntöä sillä on kyllä paljon enemmän joten voi olla että ajettavuus on aika erilaista. Olen hankkinut testattavaksi myös raidallisen Turnigy Trackstar 17T koneen. En ole sitä vielä ruuvannut autoon kiinni. Se on hinnaltaan vain ~25EUR mutta sensoriton ja ei saatavilla kotimaasta.
« Viimeksi muokattu: 13.01.15 - klo: 17.50 kirjoittanut thomsva »
Talvi: GT12 / M-Chassis, F1  Kesä: FG Mini 1:5

Poissa MonsTTer

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • KyPak
Vs: Tamiya Mini Classic & Competition säännöt 2015
« Vastaus #68 : 13.01.15 - klo: 17.48 »
Siis HW koneella pitää olla 16 pinjoni ja vanhalla saa olla 20 sääntöjen mukaan.
(o\_!_/o)

Poissa thomsva

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Classic & Competition säännöt 2015
« Vastaus #69 : 13.01.15 - klo: 17.51 »
Siis HW koneella pitää olla 16 pinjoni ja vanhalla saa olla 20 sääntöjen mukaan.

Jep, kirjoitin tuohon edelliseen viestiin yhteen kohtaan väärin. Nyt korjattu. Kiitos.
Talvi: GT12 / M-Chassis, F1  Kesä: FG Mini 1:5

Poissa Hannu K

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Classic & Competition säännöt 2015
« Vastaus #70 : 13.01.15 - klo: 17.55 »

Mikä sitten positiivista: Naamat Näkkärillä, eiköhän se ole se pääasia,että on mukavaa ja rentoa meininkiä, ja kuuluipa korviini(tosin toisien korvien kautta) Rauman kilpailunjohtaja HK:n kommentti,joka oli jotain tähän suuntaan: odotukset oli jotain kauheampaa(ajokäyttäytymisessä), mutta kisat/kisailijat yllätti positiivisesti eli oli herrasmiesmäistä ja rehtiä meininkiä radalla, Hannu vastatkoon, oliko näin?

 :cool:  BarbieThePink   :cool:

Vastataanpa ny sit.  :wink:
Jotenkin tuohon tapaan tokaisin kisan jälkeen.Nuo "kauhun sekaiset odotukset" päivän osalta olin kohdistanut itseeni.Ensimmäinen kisa kilpailunjohtajana/tuomarina ja kuten ennakkoon oli tiedossa,samaan finaaliinkiin mahtuu monen tasoista ja nopeuksista kuskia,joten aamulla oli vielä hiukka epävarma olo,miten päivä osaltani tulee sujumaan.

Tuomarin silmin tuli tarkemmin seurattua lähinnä 3-5 auton kärkeä,lähdöstä riippuen.Loppuletkan tuomarointi valitettavasti jäi näillä taidoilla pienemmälle,muttei mielestäni suurempaa vääryyttä tapahtunut.
Tuomaroinnissa otimme Jeppen ja Maken kanssa hyvinkin tiukan linjan.
Kuten rangaistusten määrästäkin voi todeta(oli aika vähän),kilpailu oli hyvinkin puhdasta ja reilua.
Tuosta tuo positiivinen yllätys.

Noissa minien yhteislähdöissä oli "pakko sulkea tuomarin silmät" parin ekan mutkan ajaksi ja yleisön tavoin "nauttia" lähdöstä.

Päivä oli pitkä,eikä ainakaan itselläni ollut luppoaikaa,silti aika kului siivillä ja oli mukavaa.

Mielestäni kisat olivat varsin onnistuneet.
Harvinaisen hienot ja puhtaat finaalit,kärkipaikoista taisteltiin rehdisti,eikä yritetty "väkisin"ohi,mitä valitettavasti lähes jokaisessa kisassa tapahtuu.Siitä jää aina jollekin paha mieli.Nyt uskoisin (ainakin toivon)että jokainen on hyvällä mielellä.

Kiitos kaikille kisaan osallistuneille.
Hannu Kartano




Awesomatix A700L,Ko Propo,RaumRC

Poissa pitsinki

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Classic & Competition säännöt 2015
« Vastaus #71 : 13.01.15 - klo: 18.11 »
Kyllähän mineihin kuuluu yhteis lähtö, itse olen ainakin ihan fiiliksissä, jos lähtö onnistuu ja saan pidettyä edes muutaman sekunnin classikin kuuminta ryhmää takanani. Niin kuin kivelasteri sanoi, ei sitä kisaa ekassa kurvissa voiteta vaan voidaan hävitä.
Eihän sitä pidä välttämäti rynniä ekaan mutkaan täysiä, vaan katsoo ryminät pois, ja poimii muutaman päänahan hetkeksi.
Seuraavia yhteislähtöjä odotellessa  :azn:

Kalle #92#
Mini M-03x4+muutama muu

Poissa macman

  • KerhoCup-ratasarja
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Classic & Competition säännöt 2015
« Vastaus #72 : 13.01.15 - klo: 18.12 »
Sen verran vielä omaa näkökulmaa. Itse olen aina tykännyt nimenomaan comppi minien hitaudesta. Luitte oikein hidashan tuo on comppi minikin kun verrataan muihin rataluokkiin. Siihen on vielä omat ajotaidot jotenkin riittäneet. Ja toki se että auto on ollut etuvetoinen on vielä helpottanut ajamista. Noin pari vuotta sitten ajoin yhden classic mini kisan, mutta kun sama auto kävi moottoria vaihtamalla comppiin ne nähnyt syytä jatkaa classicissa ajamista.
Ainoat asiat mitä olen aina jaksanut ihmetellä ovat olleet nämä yhteislähdön ja renkaiden kanssa puljaaminen.
Joskus olen toivonut että minissä olisi joku helppo rengas joka toimista suoraan paketista alle laitettuna siihen asti kun se on puhki ajettu ilman ylimääräistä sorvailua.
Yhteislähdöllä on näemmä vankka kannattaja kuntansa ja hyvä niin. Esim stanukunkussa kun on ajettu miniä lisäluokkana on ajoformaattina käytetty perinteistä FTT tyyppiä enkä koe sen mitenkään vähentäneen minien viihdyttämis kerrointa. Tosin katsojat
olisivat ehkä parempia vastaamaan tähän.

Kaikesta tästä sääntöihin liittyvästä ihmettelystä huolimatta meillä oli todella mukavaa ja hienoa kisata kaikkien teidän kanssa.
Mikäli tarve vaatii RaumRC:n sääntövänkärit ry on halukas ja innokas järjestämään vaikka toisetkin kerhokisat tällä kaudella
jos niin halutaan  :grin:

PS. Onneksi kerhokisoissa on muitakin hienoja luokkia joihin voin siirtyä kun yhteislähtö alkaa liikaa jurppimaan. :smiley:

Poissa Luigi54/vielä vanhempi

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Classic & Competition säännöt 2015
« Vastaus #73 : 13.01.15 - klo: 22.45 »
No summa summarum; OLI HYVÄT,HAUSKAT,RENNOT KISAT , ja jäi hyvä mieli, tämähän on se juttu.
Ainahan sitä on vääntöä ja mielipiteitä ... pidetään se rikkautena kuitenkin.
Se miksi nyt "paasaan" hiilettömästä koneesta ja/tai combosta Classicciin, johtunee varmaankin osaksi ,että kerhokisat-konsernin harjalliset koneet alkavat pikku hiljaa saavuttamaan viimeisen käyttöpäivän.Ehkä olisi aika miettiä huoletonta(hiiletön) vaihtoehtoa sekä yxtyyppi säädintä...... thomsva tuossa edellä valottokin asiaa puolitieteellisesti ja testejä vois suorittaa asiassa.... ensi syyskautta ajatellen..... nämä asiat ovat ajatusasteella,mutta jos muutoksia aletaan suunnitella,on se tehtävä hyvissä ajoin.

 :cool:  BarbieTheBimbo  :cool:
Tamiya Mini; Poikien Barbie , Tosimiesten Barbara....

Poissa Kivelaster

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Classic & Competition säännöt 2015
« Vastaus #74 : 14.01.15 - klo: 10.47 »
Moi,

Vielä tästä moottoriasiasta. Mitä nyt pikaisesti googlettelin, niin Tamiyan perus harjallisia moottoreita saa edelleen maailman kaupoista jopa hyvinkin edullisesti ja se voisi silti olla vielä hetken aikaa yksi vaihtoehto. Kuskeilla on todennäköisesti edelleen hiilisäätimiä ja jos ei ole niin Tamiyan perus säätimiäkin saa halvimmillaan 20...25€ välimaastoon ja monia muitakin jopa alle 30 euron.

Seuraavaa kautta ajatellen voitaisiin vaikka menetellä niin, että kerhokisaorganisaatio toimittaa vanhat koneet kierrätykseen kauden 2015 päätyttyä ja hankitaan uudet moottorit tilalle. Jos tämä kuullostaa muuten hankalalta, niin voin vaikka itse ilmoittautua moottorivastaavaksi seuraavalle kaudelle ja ostaa suuruusluokkaa 15...20 kpl J-moottoreita kisaorganisaation käyttöön mikäli tämä jäljempänä jotenkin kompensoidaan vaikkapa osallistumismaksuissa (mitähän taas tuli luvattua  :shocked: ) Luulisi, että mosilla ajaa n. 2 kautta, ainakin. Varmaan kokeneimmilla kuskeilla on joku käsitys paljonko nykyisillä kolhoosikoneilla on ajettu.

Toinen vaihtoehto on hajaton, mutta se aiheuttaa sitten taas paljon polemiikkia siitä mikä moottori valitaan yksityypiksi ja mitkä on keskenään tasavertaisia. Mulla on itsellä yksi lähes ajamaton Thomaksen aikaisemmin mainitsema 17T Turnigy Track Star, ostettu HobbyKingistä viime kesänä. Ajatuksena oli laittaa se Tamiyan Wild Willyyn, mutta kone osoittautui niin lähelle vakio harjallisen kulkua, että Willy kiihdyttelee nyt tiukemmalla mosalla.

Mä voisin muutamana tulevana viikonloppuna kokeilla Classic minissä tätä jo mainittua Track Staria, sekä lisäksi vaikkapa jotain normaalia 17,5 lankaista (esim. LRP X12) jota porukalla on muutenkin. Tiksissä on pitkä pääsuora ja meillä kaksi liki samanalaisiksi rakennettua Classicia niin on helppo verrata vauhtia ja kiihtyvyyttä nykyiseen moottoriin. Säätimeksi tietysti joku Stock-säädin, ilman sensoria.

Itse puoltaisin edelleenkin wanhaa harjallista, koska se ei aiheuttaisi uusille kuskeille lisäinvestointeja Classic luokkaan. Jokaisen uuden minin mukana tulee harjallinen moottori. Sillä voi ihan hyvin ajaa ja treenata, jolloin joka tapauksessa on aluksi ostettava halpa hiilisäädin kun sitä ei auton mukana aina tule (ainakaan kotimaisten kauppojen autoissa). Kisat mentäisiin edelleen Hand Out -koneilla ja kustannus jäisi kisaorganisaation kannettavaksi. Uskaltaisin melkein väittää, että 15 vakiokonetta saa suunnilleen 100 eurolla.

Tietysti voisi miettiä asiaa niinkin, että kisaorganisaatiolla olisi jotakin sopivaa sensoritonta tai sensorittomana kaytettävää mosaa Hand Out -koneena. Silloin koneet kestäisivät liki maailman tappiin ja olisivat tasaväkisiä keskenään, eikä uusien kuskien tarvitsisi taivastella saako kisalaillista moottoria juuri sillä hetkellä jostain päin maailmaa. Tämmöinen Hand Out -kone voisi olla liki mikä vain, kunhan koneita on riittävästi jemmasssa ja varaosana saa edes laakereita.

Tällaisen Hand Out -ratkaisun suurimmaksi ongelmaksi muodostuisi noparijohtimien liityntä (ja mahdollisesti M3 kierteet...). Jos moottorin ja noparin välissä on jotkut irrotettavat liittimet, niin samanlaisien liittimien löytäminen kisapaikalla kaikille 10-15 Classic kuskille kuullostaa epätodennäköiseltä. Ja jos kone juotetaan nopariin joka kisaan ja sitten irti, niin perus harjallinen alkaa kuullostaa pitkäikäiseltä. Liittimien ja johtojen jatkuva irti-kiinni rehaaminenkin saattaisi johtaa tilanteeseen, että pronssilaakeri ja hiiliharjat tuntuvat yllättävän kestäviltä osilta, alumiinikannun korkkaavista kierteistä puhumattakaan.

Ylläoleva pohdinta siis siltä kantilta, että Classic luokka jatkuisi niin että siihen on matala kynnys tulla, se olisi mahdollisimman tasaväkinen eikä aiheuttaisi kisailijoille turhia lisäkustannuksia. Ja vaikka hiljalleen tulevina vuosina vaihdettaisiinkin sopivaan harjattomaan koneeseen, uusilla harjallisilla Hand Out koneilla voi melko edullisesti tekohengittää tätä luokkaa vielä pari-kolme kautta. Todennäköisesti tätä harjallista J-moottoria saa pilvin pimein vielä silloinkin, kun nykyinen(kin) comppikone on jo katoavaa kansanperinnettä...

terveisin,
-Mika




Poissa Luigi54/vielä vanhempi

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Classic & Competition säännöt 2015
« Vastaus #75 : 14.01.15 - klo: 14.52 »
Pala historiaa Classicin koneista:
Hand-Out koneet hankittiin silloisten kerhokisat-kisajärjestäjien toimesta ja piikkiin.Sovittiin aikanaan , että kisan jälkeen kisajärjestäjä huoltaa koneet(laakerien voitelu + pintapuolinen puhdistus) seuraavaa käyttäjää varten. Jossain vaiheessa myös koneita testattiin, tasapuolisen laadun takaamiseksi.Että silleen.
Aikanaan myös Classicin finaalien ajoaikaa pudotettiin nykyiseen 8 minuuttiin 10:stä minuutista,koska selkeästi kaksi viimeistä minuuttia oli liikaa niille.Teknisesti koneet ei kestä hyvänä,kun niitä vedättää väkisin,eli ajotapa vaikuttaa huomattavasti koneesta saatavaan tehoon ja ennenkaikkea kestävyyteen.
No se siitä historiasta.
Kyllä voidaan jatkaa samalla linjalla,vaikka toleranssia tulee olemaan koneissa.Nyt sitten on vain päätettävä kuka ne kustantaa ... ja ylläpitää.
Mikahan ilmoittautui jo "konevastaavaksi" , enää puuttuu maksaja(t).Tästähän voimme keskustella ..... ja päättää.Katsoisin kuitenkin Hand-Out koneet välttämättömiksi eli ei ajettaisi omilla(aikanaan sekin riistäytyi käsistä,kun kisailijat käytti kisassa useita koneita... pääasiassa uusia ,pakasta vedettyjä ja olipa seassa muutama PellePeloton,jotka sorvas kollektoreita ja avasivat koneet ja käänsivät kollektorista ennakkoa tai magnetoivat magneetit uudelleen....).
Että silleen , oli kilpailuvietti kova.

 :cool:  Barbie  :cool:
Tamiya Mini; Poikien Barbie , Tosimiesten Barbara....

Poissa rMa

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Classic & Competition säännöt 2015
« Vastaus #76 : 14.01.15 - klo: 15.31 »
SP:n Competition V3.0 koneissa on irroitettavat plugit moottorin päässä. 21.5T näyttäisi olevan kotimaisella kauppiaalla hyllyssäkin, ehkä sitäkin voisi testata?

Poissa Kivelaster

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Classic & Competition säännöt 2015
« Vastaus #77 : 14.01.15 - klo: 16.40 »
Kuten jo avasin suuni ja hölmöilin, niin voin toimia moottorivastaavana ensi kauden ja jo nyt tiedustella josko maailmalta saisi ostettua edullisen nipun harjallisia. Voin hankkia koneet ja rahastaa ne takaisin tulevan kauden mittaan sillä tavoin kun kisaorganisaatio hyväksi katsoo. Vaihtoehtoja tähän lienee useita. Voin myös tehdä kisojen välissä pienen huollon, eli laittaa tipat rasvaa laakereihin ja katsoa että kaikki koneet toimivat.

Jonkinlaista yksinkertaista moottoritesteriä voisi myös kuvitella, mutta sen pitäisi olla sellainen että koneen testaus ottaa vain muutaman sekunnin ja sillä selviää paljonko kone antaa ja ottaa tehoa tietyllä kierrosluvulla ja jännitteellä ja mikä on esim. maksimikierosluku. Ei ole rakettitiedettä mutta vaatii jonkin verran viitseliäisyyttä. Tällaista testeriä en kehtaa vielä luvata.

Meillä on myös pari erilaista 21.5T konetta (formuloissa), muttei tuota Speed Passionia. Voin samalla muita vaihtoehtoja kokeillessani vilkaista kuinka mini noin kiitää 21.5 lankaisella verrattuna vakio hiilikoneeseen. Epäilen vähän että se jää hiilikoneen jalkoihin, kun välitys jäänee lyhyeksi ja KV-luku on kovin pieni. Nämä mun (ja mahdollisesti Thomaksen) testaukset eivät siis tule olemaan kannanottoja minkään yksittäisen moottorin tai valmistajan puolesta. Mutta niistä saattaa saada jonkinlaista osviittaa kuinka eri moottorit käyttäytyvät vs. nykyinen hiilikone.

Mitä noihin SP:n irrotettaviin plugeihin tulee, niin aikanaan kolmesta ostamastani V3.0 sarjalaisesta yhdestä jäi kaksi plugia käteen ja liitintä ei oltu ehditty irrottaa kuin kaksi kertaa.

Jos tässä ajateltiin SP V3.0:aa Hand Out koneeksi, niin se(kään) ei liene riittävän kestävä. 50€ Hand Out koneen tulisi hinta suhteuttaen kestää liki kymmenkertainen aika hiilikoneeseen nähden, eli kerhokisakäytössä vähintään 20 vuotta.  Lujilla on.

-Mika

Poissa vato

  • EPUArc
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Classic & Competition säännöt 2015
« Vastaus #78 : 14.01.15 - klo: 19.56 »
Olipas hyvää tekstiä Kivelasterilta!
Ei silleen,kyllä hiilikone puoltaa paikkaansa,ja hyvin perustein.
Tuossa "motit" kierrätykseen vaiheesa voitaisiin niitä myydä jollain x-eurolla halukkaille?Loput kiertoon..

Ja mitä tulee alkuerien lähtöön,se kuuluu mineihin.Onhan se Pelimiehen lähtö,siinä tehdään alkutaktikointi,,,,lähteäkkö täysillä,,,,jos en kerkee ekojen joukossa,painanko jarrua hiukan,,,runnonko vierellä ja toivon parasta,,,jätänkö kaasun painamatta summerin kuultuani ja lähdenkin hiukan muiden takana ja yritän luovia romukasan ohi?

http://www.youtube.com/user/qmile
Tamiya 417x vtr,TamiyaMiniM05/M03 Classic+Comp,Huge FF11,TRF417 V5,Huge FF12,Tamiya F104

Poissa Luigi54/vielä vanhempi

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Classic & Competition säännöt 2015
« Vastaus #79 : 15.01.15 - klo: 08.04 »


Jonkinlaista yksinkertaista moottoritesteriä voisi myös kuvitella, mutta sen pitäisi olla sellainen että koneen testaus ottaa vain muutaman sekunnin ja sillä selviää paljonko kone antaa ja ottaa tehoa tietyllä kierrosluvulla ja jännitteellä ja mikä on esim. maksimikierosluku. Ei ole rakettitiedettä mutta vaatii jonkin verran viitseliäisyyttä. Tällaista testeriä en kehtaa vielä luvata.



Jos tässä ajateltiin SP V3.0:aa Hand Out koneeksi, niin se(kään) ei liene riittävän kestävä. 50€ Hand Out koneen tulisi hinta suhteuttaen kestää liki kymmenkertainen aika hiilikoneeseen nähden, eli kerhokisakäytössä vähintään 20 vuotta.  Lujilla on.

-Mika
[/quote]

Testeri löytyy minulta,vanha Tekin ... sillä niitä on testattu aikaisemminkin.... toimii.Voimme palata asiaan sitten "nokakkain".

Tuo hinnan suhteuttaminen ei kyllä pidä paikkaansa,jos verrattaisiin mieluummin käyttötunteja eli ajoaikaa/kone,päästään varmasti ihan toiseen lukuun...

 :cool:  Barbie  :cool:
Tamiya Mini; Poikien Barbie , Tosimiesten Barbara....

Poissa Luigi54/vielä vanhempi

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Classic & Competition säännöt 2015
« Vastaus #80 : 15.01.15 - klo: 08.08 »


Ja mitä tulee alkuerien lähtöön,se kuuluu mineihin.Onhan se Pelimiehen lähtö,siinä tehdään alkutaktikointi,,,,lähteäkkö täysillä,,,,jos en kerkee ekojen joukossa,painanko jarrua hiukan,,,runnonko vierellä ja toivon parasta,,,jätänkö kaasun painamatta summerin kuultuani ja lähdenkin hiukan muiden takana ja yritän luovia romukasan ohi?
[/quote]


Samaa mieltä.

 :cool:  Barbie  :cool:
Tamiya Mini; Poikien Barbie , Tosimiesten Barbara....

Poissa Luigi54/vielä vanhempi

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Classic & Competition säännöt 2015
« Vastaus #81 : 16.01.15 - klo: 07.37 »
Mielenkiinnosta seuraan tätä keskustelua Minien eli ns. sisäänheittoluokan suhteen. Itsekin olen muutama vuosi sitten ajanut Mineillä ja pari kertaa ihan kisoissakin. Mini-luokka on erittäin hyvä luokka, koska kalusto on tasaväkistä. Autosarjat ja moottorit ovat sopivassa tehosuhteessa toisiinsa. Autotkin ovat näyttävän näköisiä ja niistä saa helposti jutun juurta. Suurin ratkaiseva asia pärjäämisessä on ajotaidon kehitys. Mineissä se näkyy selvimmin. Toki muutama jippo pitää ymmärtää autojen toiminnasta, mutta myöskin se asia on Mineissä helppoa. Säätökohteita ei ole kovinkaan monta. Ja kokeneilta kavereilta saa varmasti hyviä neuvoja kun kehtaa kysyä.

Sitten kun ajotaidot alkavat olla sillä tasolla, että "uskaltaa" siirtyä Turistin kimppuun, niin perusymmärrrys jono-ajamisesta ja ohittamisista sekä tien antamisista on jo hallussa. Nämä asiat ovat Mineissä parasta ja tarkoitan näitä asioita aloittelijan näkökulmasta.

Minit ovat viihdyttävää seurattavaa ja kisatkin ovat jännittäviä katsojille ja myös kisailijoille.

JUURI NÄIN !!!!!
 :cool:  Barbie  :cool:
Tamiya Mini; Poikien Barbie , Tosimiesten Barbara....

meritane

  • Vieras
Vs: Tamiya Mini Classic & Competition säännöt 2015
« Vastaus #82 : 16.01.15 - klo: 08.17 »
Moro,

Kumpaa luokkaa muuten ajetaan enemmän classicia vai comppia? Eli kumpi luokka kannattaa laittaa kisakutsuun vai molemmat?

Tane

Poissa kumitarzan

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Classic & Competition säännöt 2015
« Vastaus #83 : 16.01.15 - klo: 08.30 »
kyllähän tuossa compissa on enemmn kuskeja mutta kaksin aina kauniimpi vai miten se nyt meni  :cool:

Poissa macman

  • KerhoCup-ratasarja
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Classic & Competition säännöt 2015
« Vastaus #84 : 16.01.15 - klo: 09.23 »
Mikäs kisakutsu on kyseessä?  Jos se mattocupin osakilpailu niin tietysti molemmat luokat erikseen.
Mikäli kyseessä on joku lisäluokka tai muukilpailu niin molemmat minit voi laittaa yhteen. Eli comp säännöillä
ja myös classic kone sallittu. Näin saatte kaikki minit mukaan eilä kenenkään tarvitse jäädä rannalle   :azn:

Poissa Luigi54/vielä vanhempi

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Classic & Competition säännöt 2015
« Vastaus #85 : 16.01.15 - klo: 09.29 »
Mikäs kisakutsu on kyseessä?  Jos se mattocupin osakilpailu niin tietysti molemmat luokat erikseen.
Mikäli kyseessä on joku lisäluokka tai muukilpailu niin molemmat minit voi laittaa yhteen. Eli comp säännöillä
ja myös classic kone sallittu. Näin saatte kaikki minit mukaan eilä kenenkään tarvitse jäädä rannalle   :azn:

Ei oo Matto Cup:in osakisa,vaikka asiasta käytiinkin keskustelua....
 :cool: Barbierundum :cool:
Tamiya Mini; Poikien Barbie , Tosimiesten Barbara....

Poissa MiG-77

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Classic & Competition säännöt 2015
« Vastaus #86 : 16.01.15 - klo: 09.32 »
Mikäs kisakutsu on kyseessä?  Jos se mattocupin osakilpailu niin tietysti molemmat luokat erikseen.
Mikäli kyseessä on joku lisäluokka tai muukilpailu niin molemmat minit voi laittaa yhteen. Eli comp säännöillä
ja myös classic kone sallittu. Näin saatte kaikki minit mukaan eilä kenenkään tarvitse jäädä rannalle   :azn:

Tuossa vakio/comppimoottorit ongelmana samassa lähdössä on että ne vakiot jää auttamatta jalkoihin. Muut comppi luokan viripalikat ei tuo niin paljon eroa ja classic auto voi räpistellä vastaan. Testattu on :wink: (comppiluokan autolla on vaikeuksia ohi päästä kun pinjonilla oli vauhti rajoitettu suurinpiirtein vakiomoottorin tasolle. Toki kun ohi pääsi niin oli hieman nopeampi [~ 0,5s kierros], muttei mitenkään radikaalisti)
« Viimeksi muokattu: 16.01.15 - klo: 09.37 kirjoittanut MiG-77 »

Poissa macman

  • KerhoCup-ratasarja
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Classic & Competition säännöt 2015
« Vastaus #87 : 16.01.15 - klo: 09.46 »
Ei siinä lähdössä ole mitään ongelmaa jos sitä ei väkisin tehdä. Raumalla ajettiin yksi kilpailu syksyllä Kivelän Rasmus ajoi tyyllikkäillä ajolinjoilla itsensä vakio motin kanssa neljänneksi ja jätti muutaman comppi koneen taakseen.
Niin ja sen verran lisäyksen että alkuerä lähdöt lähdettiin ftt tyylliin pienin välein jolloin tuo konetehon ero ei niin paljon haitannut.

meritane

  • Vieras
Vs: Tamiya Mini Classic & Competition säännöt 2015
« Vastaus #88 : 16.01.15 - klo: 09.49 »
Mikäs kisakutsu on kyseessä?  Jos se mattocupin osakilpailu niin tietysti molemmat luokat erikseen.
Mikäli kyseessä on joku lisäluokka tai muukilpailu niin molemmat minit voi laittaa yhteen. Eli comp säännöillä
ja myös classic kone sallittu. Näin saatte kaikki minit mukaan eilä kenenkään tarvitse jäädä rannalle   :azn:

Kyllä työ sitten huomaatta, kun myö kisakutsu julkaistaan  :wink:

Poissa MiG-77

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Classic & Competition säännöt 2015
« Vastaus #89 : 16.01.15 - klo: 09.53 »
Ei siinä lähdössä ole mitään ongelmaa jos sitä ei väkisin tehdä. Raumalla ajettiin yksi kilpailu syksyllä Kivelän Rasmus ajoi tyyllikkäillä ajolinjoilla itsensä vakio motin kanssa neljänneksi ja jätti muutaman comppi koneen taakseen.
Niin ja sen verran lisäyksen että alkuerä lähdöt lähdettiin ftt tyylliin pienin välein jolloin tuo konetehon ero ei niin paljon haitannut.

Toki hyvä kuski tekee ihmeitä, mutta kuten me olemme testanneet sillä vakio\comppimoottorilla tulee Kuopion radalla ~2s eroa kierrosajoissa (vrt 0.5s jos sama suoravauhti). Pääsuora on sen verta pitkä, että comppi pääsee helposti ohi ja classikit jää jalkoihin.