Kirjoittaja Aihe: Ohjauspalat customiin  (Luettu 4364 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa teme89

  • Tulokas
    • Profiili
Ohjauspalat customiin
« : 16.10.14 - klo: 13.09 »
Ensimmäinen RC ja samalla custom. Rakennan kouluprojektina tuollaista http://autsys.aalto.fi/en/FieldRobot2011

Suunnitellaan nelivetoa ja nelipyöräohjausta. Kummallekin akselille tulee ohjausservo, moottori, vaihde, hammasratas ja tasauspyörästö (Team Xray XB9 (1/8 scale)).
Nyt etsitään ohjauspaloja(steering knuckle). Edellisinä vuosina on käytetty Kyosho mad force:n alumiinisia ohjauspaloja, mutta niiden saatavuus on heikko.
Samalla pitäisi löytyä pyörän akselit, mutterit ja vetoakselit.
Robotista tulee aika raskas ja vetoakseleita pitää lyhentää, joten aivan pienimmät tai muoviset komponentit eivät kestä.

Ongelmana on Camber tai miten se vältetään.
Mistä tiedän että ohjauspalassa on 0 astetta Camberia?
Akseli on rakenteeltaan lähempänä rock crawleria kuin off-road RC:tä, joten camberia ei voi säätää nollaksi.
Ehdotuksia ?

Poissa Pauli4x4

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ohjauspalat customiin
« Vastaus #1 : 16.10.14 - klo: 19.49 »
Ensimmäinen RC ja samalla custom. Rakennan kouluprojektina tuollaista http://autsys.aalto.fi/en/FieldRobot2011

Suunnitellaan nelivetoa ja nelipyöräohjausta. Kummallekin akselille tulee ohjausservo, moottori, vaihde, hammasratas ja tasauspyörästö (Team Xray XB9 (1/8 scale)).
Nyt etsitään ohjauspaloja(steering knuckle). Edellisinä vuosina on käytetty Kyosho mad force:n alumiinisia ohjauspaloja, mutta niiden saatavuus on heikko.
Samalla pitäisi löytyä pyörän akselit, mutterit ja vetoakselit.
Robotista tulee aika raskas ja vetoakseleita pitää lyhentää, joten aivan pienimmät tai muoviset komponentit eivät kestä.
Mitenniin Mad Forcen knuckleja ei muka löydy? Noitahan on ebay pullollaan, ja ihan kohtuu hinnoin. Samaten todella moni muukin Kyoshon knuckle on vastaavilla mitoilla, mutta erilaisilla kääntövarsilla...

Lainaus
Ongelmana on Camber tai miten se vältetään.
Mistä tiedän että ohjauspalassa on 0 astetta Camberia?
Akseli on rakenteeltaan lähempänä rock crawleria kuin off-road RC:tä, joten camberia ei voi säätää nollaksi.
Ehdotuksia ?
Miten camber-kulma voi olla ongelma? Camberhan on renkaan pystykallistuma sisäänpäin, eli erillisjousitetussa voi camberia korjata ylätukivarsien pituudella, tottakai. Itse knucklet kuitenkin taitaa olla lähestulkoon kaikki siitä syystä ihan nollassa asteessa, ja sen voi todeta kyllä ihan silmämääräisestikin.

Mutta jos akseli on lähempänä crawleria, niin tarkoitatko että vehkeessä on jäykät akselit, eikä siis erillisjousitusta? Jäykissä akseleissa ei ole camberia, eikä sitä voi säätää, joten siltä välttyy automaattisesti. Ainoastaan casterkulmaa voi muuttaa, joka on siis olka-akselikulman kallistuma auton pituus suunnassa, mutta sellaisella ei taas ole myöskään mitään oleellista merkitystä tuon tyylisessä laitteessa.

Kyllä Mad Forcen jäykät akselit on jokatapauksessa kestävimmät mitä tässä kokoluokassa on, joten niitä kyllä kannattaa käyttää, ja varmaan kestävät ongelmitta 20kg kuorman tuossa käytössä, kun kerran kestävät hypyttääkin kymmenen kiloisia autoja. Samaten MF:n akseleita on helppo leventää tai kaventaa tarpeen mukaan lähes millaiseksi vain...

Poissa teme89

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Ohjauspalat customiin
« Vastaus #2 : 16.10.14 - klo: 20.44 »
Löysin vain muovisen näköisiä mad forcen osia, tosin en ole kauhean taitava ebayn kanssa.

Kyoshon muiden osien mitoista en osaa mitään sanoa. Se meillä on hieman ongelmana kun varaosa kaupassa ei ole tapana esitellä osien mittapiirroksia ja meidän RC tuntemus on olematon.

Camberin kanssa on se riski että robotti uppoaa pehmeään peltoon. Toisekseen se on ohjaajan aika ehdoton vaatimus. Joskus menneinä vuosina ryhmä oli erehtynyt ostamaa knucklen jossa oli camberia joten ohjaaja on tuo suhteen varovainen.

Minäkin kuvittelen että suurimmassa osassa on 0 astetta camberia, mutta sitä ei erikseen mainita enkä uskalla kaupan kuvan perusteella tehdä sitä johtopäätöstä. Esim olen katsellut noita http://www.modelsport.co.uk/hpi-aluminum-knuckle-set-hard-anodized-/rc-car-products/371778 mutta kun camberista ei puhuta mitään niin ei uskalla tehdä oletuksia.

Akseli on tosiaan jäykkä. Sen vuoksi olen katsellut rock crawlereita, mutta tuntuu että niissä on kokoluokat 1/10 tai 1/5. Eli on joko liian heikkoa tai mahdottoman suurta, kun ei mitoista ole suurempaa käsitystä.

Poissa Pauli4x4

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ohjauspalat customiin
« Vastaus #3 : 16.10.14 - klo: 21.09 »
Löysin vain muovisen näköisiä mad forcen osia, tosin en ole kauhean taitava ebayn kanssa.
Muovisia Mad Forcen knuckleja ei ole olemassakaan.

Tuossa esimerkiksi ihan hyvä diili laakereineen kaikkineen: http://www.ebay.com/itm/321532662689

Lainaus
Kyoshon muiden osien mitoista en osaa mitään sanoa. Se meillä on hieman ongelmana kun varaosa kaupassa ei ole tapana esitellä osien mittapiirroksia ja meidän RC tuntemus on olematon.
Esimerkiksi Kyoshon Infernoissa on Mad Forcen akseleihin sopivia knuckleja.

Lainaus
Camberin kanssa on se riski että robotti uppoaa pehmeään peltoon. Toisekseen se on ohjaajan aika ehdoton vaatimus. Joskus menneinä vuosina ryhmä oli erehtynyt ostamaa knucklen jossa oli camberia joten ohjaaja on tuo suhteen varovainen.
En oikein ymmärrä mitä tarkoitat... Olettekohan nyt ihan täysin perillä jäykkäakselin auton alustageometriasta, ja sen vaikutuksista ajettavuuteen? Leveä rengastus ehkäisee peltoon uppoamista, ja camberilla ei ole sen asian kanssa yhtään mitään tekemistä.

Lainaus
Minäkin kuvittelen että suurimmassa osassa on 0 astetta camberia, mutta sitä ei erikseen mainita enkä uskalla kaupan kuvan perusteella tehdä sitä johtopäätöstä. Esim olen katsellut noita http://www.modelsport.co.uk/hpi-aluminum-knuckle-set-hard-anodized-/rc-car-products/371778 mutta kun camberista ei puhuta mitään niin ei uskalla tehdä oletuksia.
Kyllä tuo linkittämäsikin osa on ihan 0 astetta. Kun vetoakselin ja olka-akselilinjan kulma on toisiinsa nähden 90-astetta, on camber 0.

Lainaus
Akseli on tosiaan jäykkä. Sen vuoksi olen katsellut rock crawlereita, mutta tuntuu että niissä on kokoluokat 1/10 tai 1/5. Eli on joko liian heikkoa tai mahdottoman suurta, kun ei mitoista ole suurempaa käsitystä.
Tamiya Clodbusterin akselitkin kyllä voisi kestääkin tuollaisessa laitteessa, ja niihin saa kyllä vahvempia alumiiniosia tarvittaessa vaikka miten paljon. Kääntyvyys ei kyllä ole järin huippua, mutta sitäkin voi parannella. Näissä olis se hyvä puoli, että niissä on moottorit jo valmiina akseleissa, ja samaten vaihteistot.

Mutta kyllä se Mad Forcen akseli on kuitenkin se kestävin vaihtoehto.

Poissa teme89

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Ohjauspalat customiin
« Vastaus #4 : 16.10.14 - klo: 21.46 »
Kuvan ja hinnan perusteella yritin päätellä tuota mad forcen knucklen materiaalia. Halpa hinta ja tapa millä L/R on laitettu pintaan viittasi muoviin. Ennen oli tosiaan RC4WD CNC knuckelet, harmi kun valmistus on lopetettu.

Meillä on edessä akseleiden lyhennys ja akselit pitäisi saada sopimaan Team Xrayn diffikseen, ennen on tehty niin että katkotaan sekä kyoshon että xrayn akselit ja liitetään ne toisiinsa.

Renkaita ei uskalla hirveästi enään leventää, rasittaa servoa ja pitäisi mahtua maissirivien väliin.

Käytin ohjaaja termiä hieman huonosti. En siis tarkoita RC:n ohjaajaa(pitäisi tulla autonominen robotti) vaan henkilökuntaan kuuluvaa opettajaa/kukkaron vartijaa.
Eikö camberissa pyörän toinen reuna kohdista pintaan suuremman paineen?

Onko kyosho infernoissa siis samat dogbonet ja knucklet kuin mad forcessa?
Entäs pyörän akselit? Nekin on yhtenä vuotena katkennut :)
Jos mad forcen osat on vain nimetty uudestaa infernoksi niin se olisi täydellinen ratkaisu.
Meillä on meinaan yksi pari noita mad forcen CNC knuckleja joten olisi kiva jos ne saisi samalla käytettyä
Tuollaiset CNC knucklet näyttää mukavilta  http://www.amazon.com/Kyosho-Inferno-KNUCKLES-Steering-Front/dp/B00F1M8W66
« Viimeksi muokattu: 16.10.14 - klo: 22.30 kirjoittanut teme89 »

Poissa Pauli4x4

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ohjauspalat customiin
« Vastaus #5 : 16.10.14 - klo: 21.58 »
Kuvan ja hinnan perusteella yritin päätellä tuota mad forcen knucklen materiaalia. Halpa hinta ja tapa millä L/R on laitettu pintaan viittasi muoviin. Ennen oli tosiaan RC4WD CNC knuckelet, harmi kun valmistus on lopetettu.
Kyllä ne ihan sintrattua alumiinia on, ja kestävät kyllä melko rankkaakin väärinkäyttöä, joten ei tarvista billet osille! :laugh:

Lainaus
Eikö camberissa pyörän toinen reuna kohdista pintaan suuremman paineen?
Kyllä, mutta en usko sen käytännössä juurikaan vaikuttavan renkaan uppoamiseen. Camber-kulma on kuitenkin katukäyttöön suunniteltu ominaisuus. Ja en usko että missään jäykässä akselissa on camberia, joten ei siitä kannata olla huolissaan. Eiköhän tuo vekotin sinne peltoon uppoa tuolla rengastuksella ihan samaan malliin, oli camberia tai ei. Leveämmät renkaat on kyllä ainoa keino lisätä kantavuutta, ja siitä syystä oikeissakin peltokoneissa on leveät renkaat ja paripyöriä sun muita. Kyllä tuollainen häkkyrä pitäisi tehdä telavetoisena jos tarve on pystyä ajamaan pehmeässä mahdollisimman vaivattomasti. :wink:

Poissa aFox

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Ohjauspalat customiin
« Vastaus #6 : 17.10.14 - klo: 07.07 »
Ja jos jäykkä akseli ja tulee pieni töyssy toiselle puolelle niin toinen puoli onki kallellaan ja uppoaa siis ton mukaan :grin: en usko minäkään että vaikuttaa camber. Ei sitä kuitenkaan oo koskaan 45 astetta,  tai no näkyyhän noita melkosia vekottimia liikenteessäki olevan...

Poissa Pauli4x4

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ohjauspalat customiin
« Vastaus #7 : 17.10.14 - klo: 21.22 »
Onko kyosho infernoissa siis samat dogbonet ja knucklet kuin mad forcessa?
Koiranluuvetarit on muuten samanlaiset, mutta pituudet vaihtelee. Knuckletkin on muuten mitoiltaan samoja, mutta sitä knucklesta lähtevää ohjausvartta on monen mallista, että kannattaa katsella sellaista joka ei kovin paljon Mad Forcen omasta poikkea, jos madin akselit on käytössä.
Lainaus
Entäs pyörän akselit? Nekin on yhtenä vuotena katkennut :)
En osaa varmaksi sanoa, mutta todennäköisesti on samat. Varmaan ollut jotai materiaalivikaa jos on poikki mennyt...
Lainaus
Jos mad forcen osat on vain nimetty uudestaa infernoksi niin se olisi täydellinen ratkaisu.
Meillä on meinaan yksi pari noita mad forcen CNC knuckleja joten olisi kiva jos ne saisi samalla käytettyä
Tuollaiset CNC knucklet näyttää mukavilta  http://www.amazon.com/Kyosho-Inferno-KNUCKLES-Steering-Front/dp/B00F1M8W66
Ei ole pelkästään uudelleen nimettyjä, ja tuossa linkittämässäsi on juuri melko erilainen tuo ohjausvarsi, joten voi olla että ei anna maksimikääntyvyyttä jos sen madin akseliputken päähän ruuvaa kiinni, eli suorempi varsi olis sopivampi kuin tuollainen käyrä. Saattaa kyllä toimia ihan ok, mutta en kyllä takaa sitä.

Poissa Veskuvaan

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Ohjauspalat customiin
« Vastaus #8 : 18.10.14 - klo: 12.36 »
Giga Crusherin knuckleilla #IF6B pitäisi saada camperia jos sitä on pakko saada, asteista en tiedä
Tarpeeks ku purkaa nii 16 autoa menee yllättävän pienee tilaa...

Poissa -Juho-

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Ohjauspalat customiin
« Vastaus #9 : 18.10.14 - klo: 16.33 »
Suurin ongelma tuossa taitaa olla caster, joka kallistaa pyörää käännöksessä, ei niinkään camber.
Mad Forcen/Infernon (7.5/777) ohjauspalassa on myös jonkinmoinen king pin kulma, eli ohjauspalan yläruuvi on sisempänä, kuin alaruuvi. Suorempiakin ohjauspaloja löytyy krossareista.
 Linkin ohjauspala on Inferno mp9:iin. Ei käy ainakaan mad forcen akseliin ja tässä on ylä ja alaruuvi kohtisuorassa linjassa akseliin (kpi 0 astetta)  Muistaakseni JQ Yellow editionissa on myös nolla kpi, ei toki käy suoraan mihinkään valmiiseen akseliin sekään.

edit:Mädin ja infernon ohjauspalat onkin eri...
« Viimeksi muokattu: 18.10.14 - klo: 21.05 kirjoittanut -Juho- »
Liikaa Kyoshoja

Poissa Pauli4x4

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ohjauspalat customiin
« Vastaus #10 : 18.10.14 - klo: 17.03 »
Suurin ongelma tuossa taitaa olla caster, joka kallistaa pyörää käännöksessä, ei niinkään camber.
Mad Forcen/Infernon ohjauspalassa on myös jonkinmoinen king pin kulma, eli ohjauspalan yläruuvi on sisempänä, kuin alaruuvi. Suorempiakin ohjauspaloja löytyy krossareista.
 Linkin ohjauspala on Inferno mp9:iin. Ei käy ainakaan mad forcen akseliin ja tässä on ylä ja alaruuvi kohtisuorassa linjassa akseliin (kpi 0 astetta)  Muistaakseni JQ Yellow editionissa on myös nolla kpi, ei toki käy suoraan mihinkään valmiiseen akseliin sekään.
No nyt tulee kyllä sellaista höpöhöpöä, että pakko vähän oikaista! :shocked:

"King pin kulma", eli suomeksi olka-akselikallistuma, eli caster, jolla ei ole mitään tekemistä itse knucklen eli kääntöpään kanssa, vaan kulma tulee akseliputken päissä olevan C-hubin kulman mukaan, ja itse knucklessa on sekä casteria että camberia tasan nolla astetta, ja olka-akselin ruuvit on myös tasan samassa linjassa. Ja Mad Forcen akselissa tuota caster-kulmaa voi vieläpä säätää mielensä mukaan todella helposti, kääntämällä vaan niitä akseliputken päitä haluamaansa asentoon.

En tiedä noista uudemmista Infernojen knuckleista, mutta vanhemmat ainakin on ihan täysin vaihtokelpoisia Mad Forcen akseleihin, ja olen itsekin useampaa erilaista käyttänyt omissa projekteissani, ilman mitään yhteensopivuusongelmia...

Poissa eSATA

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Ohjauspalat customiin
« Vastaus #11 : 18.10.14 - klo: 18.14 »
Pauli:KPI ja Caster on eri kulmat.

KPI--olka-akselin sisäkallistus
Casrer--olka-akselin takakallistus
Cannondale Scalpel Team Replica

Poissa Pauli4x4

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ohjauspalat customiin
« Vastaus #12 : 18.10.14 - klo: 18.21 »
Pauli:KPI ja Caster on eri kulmat.

KPI--olka-akselin sisäkallistus
Casrer--olka-akselin takakallistus
Joka liittyy miten tuohon edelliseen viestiini? :roll: EDIT: Oho, luinkin niin hätäisesti tuon, etten huomannut edes koko kpi-juttuja. :grin:

Muttä kuitenkin, tässä on ollut kyseessä MF:n jäykät akselit koko ajan, ja niissä ainoa olka-akselikallistuma tapahtuu juurikin auton pituus suunnassa, eikä leveyssuunnassa, joten olka-akselin sisäkallistumasta on turha puhua, kun sellaista ei tässä tapauksessa ole...
« Viimeksi muokattu: 18.10.14 - klo: 18.56 kirjoittanut Pauli4x4 »

Poissa Veskuvaan

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Ohjauspalat customiin
« Vastaus #13 : 18.10.14 - klo: 20.04 »
....Ja madin knuckleissa kpi:tä ei ole
Tarpeeks ku purkaa nii 16 autoa menee yllättävän pienee tilaa...

Poissa -Juho-

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Ohjauspalat customiin
« Vastaus #14 : 18.10.14 - klo: 20.51 »
Esimerkiksi Kyoshon Infernoissa on Mad Forcen akseleihin sopivia knuckleja.
Tuosta päättelin, että olisi kpi mädissäkin..
Eli 7.5/777/gt Infernoista ei sovi mädiin, kun niissä on kpi? Mp9:stäkö sopii?
Liikaa Kyoshoja

Poissa teme89

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Ohjauspalat customiin
« Vastaus #15 : 21.10.14 - klo: 15.41 »
Pari kuvaa inspiroimaan lisää vastauksia.

Kai löytyy muitakin vaihtoehtoja kuin mad force?
Redcat racing Rockslide ? 
Kestäisikö 1/10 rock crawlerit?

Axle liite kertoo mihin knucklet tulevat.
Jousitus kuvasta puuttuu ylhäällä sivuilla olevat jouset ja iskarit. Näkyy tuossa peltokuvassa akkulaatikon päällä.