Kirjoittaja Aihe: ETS suositumpi kun koskaan, FinTrackin suosio alhaisempi kun koskaan. Missä syy?  (Luettu 60516 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JuhaS14

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Hakukoneoptimointi
Kummalta tuntuu kun ETS ilmoittautuneita on yli 400 (ennätys) ja FinTrackissa 50 luokkaa kaikissa luokissa avauskisassa - Historiallisestihan Fintrackin osallistujamäärät ovat tippuneet mitä pidemmäks sarjaa on ajettu.

Huonolta vaikuttaa Suomen oman sarjan tulevaisuus jos osallistujamäärät tästä vielä tippuvat. Esim. porossa 10 kuskia - Tää on ETS:n suosituin luokka.

Ei tää nyt varmaan ihan pelkillä taloudellisilla aspekteilla ole selitettävissä, kun monessa maassa vielä huonompi tilanne kun Suomessa.

Olisiko ratkaisu kenties jonkunlainen yhteis-pohjoismainen sarja: Suomi, Ruotsi, Tanska, Viro - Miksei jopa venäjä jos viisumiasiat saadaan järjestettyä?

Toinen kysymys onko AKK:n alaisuudessa toimimisessa enää mitään järkeä, jos kerran se syö suurimman osan esim. osallistumismaksuista, niillä rahoilla voisi ihan hyvin kehittää sarjaa ja olisivat jonkunlainen porkkana myös kerhoille. Esim. lisenssijärjestelmä AKK:lla on järjettömän byrokraattinen ja kisojen järjestäminen hankalaa.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Noniin... Nyt faktat kuntoon ennen kuin aletaan lietsoa.

Ensinnäkin, harrastajamäärät ovat olleet laskussa viimeiset kaksi vuotta ympäri maailmaa liki pitäen kaikissa maissa. Niin jenkeissä, meillä Euroopassa kuin japanissakin, hieman eri tahdissa. Syitä on monia. Ja koskee kaikkia luokkia. Itseasiassa touringissa meillä on porukkaa vähentynyt muita luokkia vähemmän, suurimpia kärsijöitä ovat olleet m-8 ja m-10 mutta molemmissa silti kuskimäärät vielä hyviä per kisa.

Ilmoittautuminen on vielä ftt avaukseen auki, näytti olevan n80 ilmoittautunut joten tässäkin olkaa hakoteillä.
Akk ei syö osallistumimaksuja millään tavalla.... En ymmärrä koko väitettä.
Kilpailulupa on noin 100€.

Kilpailunjärjestäjälle jää ennen kuluja per osallistuja noin 30€.

Tuossa siis faktoja keskustelun pohjaksi.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa JuhaS14

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Hakukoneoptimointi
Noniin... Nyt faktat kuntoon ennen kuin aletaan lietsoa.

Ensinnäkin, harrastajamäärät ovat olleet laskussa viimeiset kaksi vuotta ympäri maailmaa liki pitäen kaikissa maissa. Niin jenkeissä, meillä Euroopassa kuin japanissakin, hieman eri tahdissa. Syitä on monia. Ja koskee kaikkia luokkia. Itseasiassa touringissa meillä on porukkaa vähentynyt muita luokkia vähemmän, suurimpia kärsijöitä ovat olleet m-8 ja m-10 mutta molemmissa silti kuskimäärät vielä hyviä per kisa.

Ilmoittautuminen on vielä ftt avaukseen auki, näytti olevan n80 ilmoittautunut joten tässäkin olkaa hakoteillä.
Akk ei syö osallistumimaksuja millään tavalla.... En ymmärrä koko väitettä.
Kilpailulupa on noin 100€.

Kilpailunjärjestäjälle jää ennen kuluja per osallistuja noin 30€.

Tuossa siis faktoja keskustelun pohjaksi.

Millä perusteella sitten ETS ilmoittautumisia on enemmän kun koskaan? Yli 400 kuskia on mun mielestä kohtuullinen saavutus kun ETS-kuskien maissa on vielä pahemmin talouskurimuksessa olevia maita: Kreikka, Italia, Espanja, Ranska...

80 kuullostaa jo vähän lupaavammalta, mutta jos Kiti on tänään viimeistä päivää auki ja poron ilmoittautumisia oli eilen kasassa 11 niin aika huonolta se näyttää sarjaa ajatellen. Mutta jo warmup-kisa näytti että kuskeja on todella vähän touringissa suomessa tällä hetkellä.

Korjaa toki jos olen väärässä mutta esim. lisensseistä kaikki menee AKK:lle lyhentämättömänä ja myös kisojen osallistujamaksuista ainakin osa? Mä en oikeen ymmärrä mitä AKK lisäarvoa tuottaa tällä hetkellä pienoisautoilulle,    lähinnä tuo lisäbyrokratiaa, tämä ei liene pelkästään AKK:n ongelma vaan myös EFRA:n - EM-kisoissa kilpailijamäärät vähenee, mutta ETS-sarjassa ne nousevat.

Mä kyllä ymmärrän sen, että voidaan tyytyä siihen tosiasiaan että "harrastajamäärä vähenee" riippumatta mitä tehdään, lähinnä mua kiinnostaisi mitä AKK yrittää tehdä jotta harrastajamäärät eivät vähenisi? Mun tietääkseni pienoisautoiluun niiden kohdistamat resurssit on aika 0, sen takia sylettää maksaa lisenssimaksuja tälläiselle järjestölle joka pumppaa meidän rahat lähinnä kartingiin.

Ihan suoraan sanottuna mun mielestä ETS sarjaa suunnitellaan huomattavasti pitkäjännitteisemmin kun FTT:tä ja se näkyy kaikessa: Viime vuosien osallistujien sähköpostit on kerätty esim. talteen ja sieltä tulee joka kilpailuun erillinen kutsu ja vielä muistutus sähköpostilla - Tämäkin varmasti nostaa aktiviteettia verrattuna Suomalaiseen sarjaan jossa ainoa tiedotuskanava tuntuu olevan RC10 foorumi.  Koneet, moottorit ja pitoaineet on tiedossa hyvissä ajoin, niitä ei ilmoiteta viikkoa tai kuukautta ennen kun sarja alkaa.

Esim. tää jokavuotinen rengaspelleily. Niin kauan kun mä oon ajanut niin aina ekaksi sieltä on tullut "Huono erä" FTT-renkaita, sen jälkeen on saatu "korjattu versio". Mä en ole esimerkiksi tämän vuotisesta renkaasta kuullut yhtään positiivista palautetta vielä tuolla radalla ja olen siellä lähes joka päivä useamman tunnin istunut, negatiivista sitäkin enemmän. Voisiko rengastoimittajan valita esimerkiksi kahdeksi vuodeksi? Voisiko renkaaana käyttää jotain kansainvälisesti käytettyä rengasta - Esim. ETS rengasta jolla on ajettua kymmeniä tuhansia akkuja "testiä" ja jonka saatavuus/laatu/toimitusmäärät ovat sellaisia että niitä riittää kaikille hyvälaatuisina.

Siitä kyllä plussaa että tämän vuoden prostock-kone vaikuttaa oikein hyvältä, toki ETS-sarjaa ajavia / sinne siirtymistä olisi palvellut myös se että suomessa olisi ajettu samalla kalustolla (stokissahan tosin säädin on sama).

Voisiko kenties tuosta hyvin menestyneestä sarjasta ottaa jotain mallia tänne Suomeenkin?
« Viimeksi muokattu: 20.11.14 - klo: 08.55 kirjoittanut JuhaS14 »

Poissa JuhaS14

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Hakukoneoptimointi
Esim. tämä kertoo hyvin ETS tilanteen.......

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Nyt tulee niin paljon sellasta oletusta että ollaan aika kaukana totuudesta, eli korjataanpa taas.

Luonnollisesti lisenssimaksu menee AKK:lle, se on alle 30euroa. Kisan ilmoittautumisesta ei mene penniäkään AKK:lle, miksi menisi? Kilpailulupa on muistaakseni tällä hetkellä vajaan 100e, sillä saadaan tapahtumalle vakuutukset, Teoston-luvat soittaa musiikkia tapahtumassa jne, kannattaa tutustua AKK:n sivuilla niin ei jää epäselvää.

Kilpailunjärjestäjä maksaa pari euroa per osallistuja FTT-palkintokassaan, ei liity mitenkään AKK:hen, on lajiryhmän ja luokkayhteyshenkilön määrittelemä summa vuosien takaa. Kuten sanoin, osallistujasta jää seuralle rengasmyynnin kanssa noin 30-35euroa per nuppi.

Tiedoksesi, että FTT-rengas nimenomaan valitaan kahdeksi vuodeksi aina kerrallaan, niin nytkin. Kaikki testaajat olivat yhtä mieltä valitusta renkaasta, se oli paras ajettava ja ongelmia ei ollut. Vaihtoehtoja oli 3 joista yksi oli Muchmore, yksi oli LRP ja yksi oli Sweep. Valinta oli kaikinpuolin selkeä ja perusteltu.

Olisi myös voitu valita toinen rengas, jossa oli liimaa kulutuspinnalla useissa testirenkaissa, renkaat liimaamatta jne ja lisäksi kumi olisi ollut ihan liian kova suomen pidolle tai lähinnä sitä muodostamaan. Kolmas vaihtoehto olisi ollut viimeksi käytetty rengas, josta tuli 2v aikana 3 täysin erilaista erää. Ensimmäinen kausi oli ok, toisen kauden aluksi tuli saippuarengas, jossa ei ollut mitään pitoa. Sitten tuli viimeisin versio, jolla pitoa oli äärimmäisen paljon. Eli virkistetäänpä nyt muistia, että ei unohtuisi.  Valituksen määrä on aina vakio, sen olen jo oppinut.

Suurin osa kuskeista kenen kanssa olen keskustellut on pitänyt renkaasta, tietysti laatuongelma on konkreettinen mutta siihen on puututtu heti alussa. Lahden LTCC kisassa ei raportoitu kuin pari ongelmatapausta, siellä oli kuitenkin suomen kärki paikalla, ja reilu 50 kuskia.

Jos koneeksi olisi valittu TSP:ssä Muchmore, voi sitä itkun ja spekuloinnin määrää, miten kaikki FTT-valinnat osuivatkaan yhdelle maahantuojalle? Tiedoksi myös, että allekirjoittanut ei ole hyötynyt taloudellisesti  millään tavalla tehdyistä valinnoista, minulla ei ole kaupallisia sidoksia.

Olisin kyllä hyvin yllättynyt, jos jostain päätöksestä joskus tulisi positiivista palautetta. Myöskin olisi hyvä alkaa nähdä se, että AKK ei ole mikään mörkö, ja lajiryhmä ei tee asioita vaikeuttaakseen harrastajien elämää.
« Viimeksi muokattu: 20.11.14 - klo: 09.17 kirjoittanut Vesa »
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Suosittelen tutustumaan seuraaviin dokumentteihin ennenkuin arvioi, pitäisikö kilpailu järjestää a, yksityishenkilönä b, yrityksenä c, yhdistyksenä/seurana?


http://www.autourheilu.fi/attachements/2013-12-02T11-51-35253.pdf

http://www.autourheilu.fi/attachements/2014-01-24T09-03-15218.pdf

http://www.autourheilu.fi/materiaalit/kilpailunjarjestaminen/pienoisautoilu/
« Viimeksi muokattu: 20.11.14 - klo: 09.26 kirjoittanut Vesa »
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Sen sijaan että tässä lajissa annetaan puukkoa lajin sisällä sitä kehittävien suuntaan, kannattaisiko laittaa omat kortensa kekoon ja oikeasti tehdä jotakin lajia kehittävää? Jos jokainen kisaaja käyttäisi ~2-3h viikossa lajin edistämiseksi niin myös harrastajia voisi olla enemmän.

Tiedoksi myös se, että lajiryhmä ei "tyydy" vastaukseen, että harrastajamäärät ovat laskussa. Lajistrategian avulla ne yritetään saada nousuun ja sen eteen tässä allekirjoittanutkin käyttää 5-10h viikossa oman seuran asioiden edistämisen lisäksi aikaa itse kisaamiseen liittyvän ajankäytön lisäksi. Mutta luonnollisesti jos "yksi pyörä pyörii ja muut on lukossa" niin eteneminen on hidasta.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa 69sale

  • Veteraani
    • Profiili
Akk ottaa enemmän kuin antaa... ja se on FAKTA. vakuutus yhtiöt ovat voittoa tuottavia yhtiöitä. Joo nyt tähän tulee vastauksia.. ei tarvitse selittää olen kuulunut ja läheltä seurannut akk:n toimia eräiden tahojen ryyppyreissut ja p*skanjauhanta...
Suomen valtion edustus ja virkamieskoneisto ja yhtiöiden kusetus ja hyväveli järjestely ovat verrattavissa akk:n toimiin.
RcJokkis #69,Fg Leo 2020 4wd,Fg Challenge line

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Varmasti ottaakin - meinaatko että ETS- järjestäjät tekee hommaa katteetta?

Pointti ei ole siinä maksaako kuski 30euron lisenssin AKK:lle vai ei. 30euroa on pieni raha joka mahdollistaa kilpailujen järjestämisen nykyisellään, kun esim. tilat eivät ole omat.

On ihan turha verrata AKK:ta ja ETS-organisaatiota, on kyse kahdesta täysin eri asiasta. Kirjoituksesi perusteella oletan, että et myöskään itse maksa vakuutusmaksuja?


Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa 69sale

  • Veteraani
    • Profiili
Maksan kyllä. Minun asiat kylläkään ei kuulu tähän. Esim. Valtiohan määrää vakuutuksen pakolliseksi.
Jääkiekkoliitolla on akk:n kaltainen vakuutusjärjestely, mutta vaihtoehtona ottaa oma vakutuus joka on parempi. Akk:lla tätä vaihtoehtoa ei ole. Esim. Ralli puolella kun on kv lisenssi ei tarvitse ns. Suomi lisenssiä ottaa mites pa-autoilu? Ja en puutu ftt tai ets sarjoihin kun en tiedä asioista mitään. Tähän lisäksi kysymys joka ei kuulu asiaan mitenkään, mutta onko akk:la yksinoikeus SM-arvoon?
RcJokkis #69,Fg Leo 2020 4wd,Fg Challenge line

Poissa Spif

  • Veteraani
    • Profiili
Akk ottaa enemmän kuin antaa... ja se on FAKTA. vakuutus yhtiöt ovat voittoa tuottavia yhtiöitä. Joo nyt tähän tulee vastauksia.. ei tarvitse selittää olen kuulunut ja läheltä seurannut akk:n toimia eräiden tahojen ryyppyreissut ja p*skanjauhanta...
Suomen valtion edustus ja virkamieskoneisto ja yhtiöiden kusetus ja hyväveli järjestely ovat verrattavissa akk:n toimiin.
Nyt mielellään sitten todellisia faktoja esiin. Muuten tämän viestin lisäarvo keskusteluun on nolla.

Samaa mieltä, että viime vuosina AKK on ottanut enemmän kuin antanut. Tähän on ollut yksi iso tekijä lajipäällikön vaihtuminen todella useasti. Nyt tilanne on vakiintunut ja tilanne varmasti paranee lähiaikoina.
Team Associated | JConcepts | Reedy | LRP | RCM
www.testlogger.info

Poissa 69sale

  • Veteraani
    • Profiili
En sano tarkempaan kuin jo 90-luvulla erään lajin siirtyminen akk:n "alaisuuteen", olin lajityöryhmän matkoilla.. akk kustansi matkat ja yöpymiset tuli siinä pari päivää "ryypättyä", asiat lajityöryhmän "kokouksissa" oli jo kirjattu ja päätetty... nykyään laji toimii harrastus ystävällisenä ilman akk:n ns.toimia.

Kuitenkin kilpailijat itse vaikuttaa kilpailija määriin. Eli jos tarjottava tuote on hintaan x tietynlainen,ja toisessa paikassa halvempi/parempi, jokainen valitsee itse.
« Viimeksi muokattu: 20.11.14 - klo: 11.40 kirjoittanut 69sale »
RcJokkis #69,Fg Leo 2020 4wd,Fg Challenge line

Poissa -Petsku-

  • EPUArc
    • Profiili
Itteä ainakin harmittaa näin pelkkää Touringia ajavana tuo, että kesällä ei olle ollenkaan FTT -kilpailuja. Nyt kuitenkin näyttää, että moni viime vuoden TSP kuljettaja (Olen katsonut ainostaan varattuja numeroita ja FTT1 osallistujaluetteloa, tarkempaa faktaa ei ole asiasta) on siirtynyt konemuutosten jälkeen viriin, niin luulis niitä kuljettajia löytyvän SM-arvon verran myös kesälle.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Kyse ei ole ehkä niinkään sisällöllisistä asioista, vaan siitä miten sen asian toteuttaa. Itselle tuli vaan mieleen se, että mieluummin kuuntelen Radio Cityn Mötörhead-uutisia, kuin STT:n uutisia, vaikka niissä sama sisältö olisikin.

Isotissiset gridgirlit paikalle ja hevimusa jytäämään, pönöttäminen ja pilkun viilaaminen pois. Buffaan tarjolle Currywurstia ja olutta. Illalla sitten vähän punkkua ja grillattua porsaanniskaa ja kunnon get-together banquetti sosiaalista elämää silmällä pitäen. Siitä se kiinnostus lähtee. :evil:

Ainiin, nuohan oli tosiaan Suomessa kaikki jo kiellettyjen listalla, joten jatketaan vaan samaa rataa ja ihmetellään, missä ne harrastajat on. Ne on siellä missä on oikeesti hauskaa.
Flying Calacucco

Poissa hmort

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Kyse ei ole ehkä niinkään sisällöllisistä asioista, vaan siitä miten sen asian toteuttaa. Itselle tuli vaan mieleen se, että mieluummin kuuntelen Radio Cityn Mötörhead-uutisia, kuin STT:n uutisia, vaikka niissä sama sisältö olisikin.

Isotissiset gridgirlit paikalle ja hevimusa jytäämään, pönöttäminen ja pilkun viilaaminen pois. Buffaan tarjolle Currywurstia ja olutta. Illalla sitten vähän punkkua ja grillattua porsaanniskaa ja kunnon get-together banquetti sosiaalista elämää silmällä pitäen. Siitä se kiinnostus lähtee. :evil:

Ainiin, nuohan oli tosiaan Suomessa kaikki jo kiellettyjen listalla, joten jatketaan vaan samaa rataa ja ihmetellään, missä ne harrastajat on. Ne on siellä missä on oikeesti hauskaa.

Ja tämä tarina taitaa valitettavasti olla tosi....
-Henry Mort

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Myytiinkö 2 vuotta sitten kisoissa olutta Suomessa, kun osallistujamäärät oli 120-140? Ei.

Suosittelen että jos kotona ei vaimon nähden voi ottaa olutta, ja sen takia pitää kisoja kiertää, niin kannattaa sitten etsiä jokin muu harrastus, jossa se on mahdollista, esim pubibiljardi tai tikanheitto.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Myytiinkö 2 vuotta sitten kisoissa olutta Suomessa, kun osallistujamäärät oli 120-140? Ei.

Suosittelen että jos kotona ei vaimon nähden voi ottaa olutta, ja sen takia pitää kisoja kiertää, niin kannattaa sitten etsiä jokin muu harrastus, jossa se on mahdollista, esim pubibiljardi tai tikanheitto.

Kyllä sitä kotonakin voi ottaa ei se siitä oo kiinni. Eikä se olut nyt tässä muutenkaan ollut pääasia, vaan se että asioita voi tehdä monella tavalla. Jos yksi ei toimi, niin ehkä pitäs kokeilla jotain muuta, eikö?

Ajattelutapa tuntuu vaan olevan se, että turpa kiinni, asiat tehdään niin kuin aina on tehty. Olisi ihan tervettä kaikkien kannalta osata ottaa vastaan palautetta ja yrittää poimia sieltä joukosta se olennainen viesti. Ei kaikki kritiikki ole selkään puukottamista, vaan usein siellä taustalla on ihan aito halu tuoda oma mielipide esille ja saada keskustelua aikaiseksi. Asioilla ei ole mahdollisuutta kehittyä jos ei synny keskustelua. Ja keskustelua ei synny jos kaikki osapuolet ovat mielestään absoluuttisen oikeassa. Eikä tämä Vesa ollut sinua kohtaan, vaan yleisenä kommenttina.
Flying Calacucco

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Pelikenttähän on huutanut tekijöitä, muttei niitä ole näkynyt. Joten silloin ei myöskään kritiikkiä kovin vakavasti (= ei ole merkitystä/painoarvoa henk koht.) voi ottaa jos ei ole huutelijoista vastuunottajksi.

Sen verran voi "tiiseriksi" sanoa, että tällä menolla niitä tekijöitä on huomattava määrä vähemmän eikä tilanne ainakaan paremmaksi muutu.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Ei se ihan noin mene. Kyllä kommentteja pitää ja kannattaa kuunnella, vaikka kaikki kommenttien antajat eivät suoraa työtä asian eteen tekisikään. Jos vastine on se, että turpa kiinni, kun et asian eteen ole mitään tehnyt, niin vaikea on kuvitella sen nostattavan kenenkään motivaatiota tulla asioita sellaiseen porukkaan tekemäänkään. Koko tämä vastakkainasettelu on yksi pahimpia innostuksen tappajia, kun palautetta ei haluta kuunnella, sitä ei jakseta loppujen lopuksi enää antaakaan ja asiat näivettyy olemaan ainoastaan niiden muutaman "tekijän" mielipiteitä sen sijaan, että laajempi näkökanta olisi huomioitu. Tämä on ihan suorassa suhteessa myös osallistujamääriin, uskon minä.
Flying Calacucco

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Pelikenttähän on huutanut tekijöitä, muttei niitä ole näkynyt. Joten silloin ei myöskään kritiikkiä kovin vakavasti (= ei ole merkitystä/painoarvoa henk koht.) voi ottaa jos ei ole huutelijoista vastuunottajksi.
ETS:hän pyörii yritystoiminnan kautta, palkkaa maksamalla on yksi tapa miten ihmisiä voidaan motivoida tekemään asioita.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Mikähän vastakkain asettelu muualla maailmassa sitten on, tapellaanko sielläkin kaljanmyynnistä kisapaikalla vai miksi porukkaa on vähemmän lähes poikkeuksetta joka maassa? ETS ei ole maa, se on kaupallinen sarja.

Kyllä tämä Suomessa lajin eteen työskentely ainakin on aika helvetin kaukana kiitollisesta tai motivoivasta toiminnasta, niin paikallisesti kuin valtakunnallisestikin. Ottaen huomioon että siihen kuluu useita tunteja viikossa, ilmaiseksi.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Mikähän vastakkain asettelu muualla maailmassa sitten on, tapellaanko sielläkin kaljanmyynnistä kisapaikalla vai miksi porukkaa on vähemmän lähes poikkeuksetta joka maassa? ETS ei ole maa, se on kaupallinen sarja.

Kyllä tämä Suomessa lajin eteen työskentely ainakin on aika helvetin kaukana kiitollisesta tai motivoivasta toiminnasta, niin paikallisesti kuin valtakunnallisestikin. Ottaen huomioon että siihen kuluu useita tunteja viikossa, ilmaiseksi.
Juha kyseli miten AKK voisi auttaa asiassa, ehkä hyvä tapa olisi alkuun maksaa pientä korvausta tehdystä työstä?
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vastakkainasettelua on se, että omasta mielipiteestä eroavat näkemykset leimataan välittömästi huuteluksi ja sitä kautta lyödään nyrkillä naamaan, kun ei haluta nähdä muuta kuin oma totuus. Ymmärrän ja tiedän ihan omakohtaisestikin, ettei nämä talkoohommat ole kovin kiitollisia,  mutta sen voisi tehdä kiitollisemmaksi sillä, että pyrkisi synnyttämään avoimen keskustelun ilmapiirin. Kaikkia ei voi miellyttää se on totta, mutta kaikkia voi kuunnella jos haluaa.
Flying Calacucco

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Kyllä tämä Suomessa lajin eteen työskentely ainakin on aika helvetin kaukana kiitollisesta tai motivoivasta toiminnasta, niin paikallisesti kuin valtakunnallisestikin. Ottaen huomioon että siihen kuluu useita tunteja viikossa, ilmaiseksi.

Ehkäpä tuomosta hommaa voisi aika hyvin verrata kansanedustajan työhön jossa oma näkemys ja kokemus on valttia, mutta kansan syviä rivejä kannattaa myös pitää korvalla jotta hommassa menestyy.
Flying Calacucco

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
No, mitäs ehdotat? Aloitetaan kaljanmyynti niin osallistujamäärät lähtee nousuun?
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Kyllä tämä Suomessa lajin eteen työskentely ainakin on aika helvetin kaukana kiitollisesta tai motivoivasta toiminnasta, niin paikallisesti kuin valtakunnallisestikin. Ottaen huomioon että siihen kuluu useita tunteja viikossa, ilmaiseksi.

Ehkäpä tuomosta hommaa voisi aika hyvin verrata kansanedustajan työhön jossa oma näkemys ja kokemus on valttia, mutta kansan syviä rivejä kannattaa myös pitää korvalla jotta hommassa menestyy.

Annan hommat sulle tai jollekkin "asiantuntevalle" vaikka samantien hoidettavaksi, jos siltä todella tuntuu, että kentän mielipiteitä ei ole kuunneltu.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Spif

  • Veteraani
    • Profiili
Olisi hieno juttu, että porukka myös osallistuisi esim lauantaina järjestettävään koulutuspäivään ja toisi siellä kehitysideoita tarjolle. Keskustelu olisi tehokkaampaa ja väärin ymmärrysten mahdollisuus pienenisi verrattuna foorumilla kirjoitteluun.

Omaan silmään valitettavan moni keskustelu käydään negatiivisessa hengessä ja ainakin rivien välistä syyllistetään tekijöitä.
Team Associated | JConcepts | Reedy | LRP | RCM
www.testlogger.info

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
No siitä ois ihan hyvä aloittaa. Sitten sitä Currywurstia ja gridgirlejä. Jossain vaiheessa annetaan tuomareille ja katsastajille kenkää ja siirretään vastuuta kuljettajalle. Laaditaan kilpiluihin oheisohjelmaa, vaikka iltatilaisuus jos on kahden päivän kisat. Lisäksi jotain leikkimielistä hommaa mukaan, vaikka kiihdytysautokilpailut. Tilaisuuksien promoamista, jotta saatais edes vähän yleisöä, showmeininkiä, raketteja ja tulta, valkoisia elefantteja ja surmanajoa ihan mitä vaan, kunhan saadaan se helvetin mökötysilmapiiri pois.

Mulle homman tuli stoppi siinä kohtaa kun tajusin aina kisoista kotiin lähtiessä, että eihän mulla ollu ees kivaa. Meni muutama satanen rahaa, viikonloppu aikaa ja sain itselleni huonon mielen. Itsellä ei taidot ole koskaan riittäny näissä karkeloissa ajamaan ihan siellä kärkipäässä, joten se riemu pitää repiä ihan muualta, kun sitä riemun tunnetta ei tule, on aika lopettaa. Veikkaan etten ole yksin tuntemuksieni kanssa.
Flying Calacucco

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Kädet on aika sidotut kaljanmyynnin suhteen, kun AKK ei sitä salli. Keski-iän nousu kisoissa ei ainakaan muutu laskusuuntaan jos kaljakeissit sallittaisiin. Uskon että päinvastoin.

Edelleenkin ilmiö harrastajamäärien pienentymisesteä on GLOBAALI, joten kaljatarjoilulla se ei selity. Tai selittyy, jos ne tarjotaan jossain muualla ja porukka on siellä kisojen sijaan.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Mulle homman tuli stoppi siinä kohtaa kun tajusin aina kisoista kotiin lähtiessä, että eihän mulla ollu ees kivaa. Meni muutama satanen rahaa, viikonloppu aikaa ja sain itselleni huonon mielen. Itsellä ei taidot ole koskaan riittäny näissä karkeloissa ajamaan ihan siellä kärkipäässä, joten se riemu pitää repiä ihan muualta, kun sitä riemun tunnetta ei tule, on aika lopettaa. Veikkaan etten ole yksin tuntemuksieni kanssa.

Kuulostaa kovin tutulta skenaariolta. Kun oma taso on saavutettu ja kehitystä ei enään tule vaikka mitä tekisi, ja ajetaan jatkuvasti niistä samoista keskitason finaalipaikoista niin motivaatio hiipuu hyvin nopeasti.

Suomessa on kilpailujen taso kova ja kaikilla ei tule ikinä pää eikä kädet riittämään niihin vauhteihin että pystyisi kilpailemaan vaikkapa podium sijoituksesta. En sano että kaikkien pitää voittaa jotain mutta jos/kun tulokset jämähtää paikalleen niin jossain vaiheessa huomaa että tämä oli tässä.

Jos taas jäät ajamaan hitaampia luokki niin muuta ei tarvii kuunnella kun vittuilua siitä että ne on tarkoitettu junnuille eikä vanhoille pieruille tai niille joiden kädet ei riitä nopeampiin luokkiin. Muistetaan vielä se että laji on muuttunut vauhtien osalta erittäin paljon harjattomien ja lipoakkujen myötä, kyyti alkaa olla aika kylmää melkein joka luokassa.

Tällä hetkellä kisakulttuuri tuntuu olevan kehittyviä kuljettajia suosiva ja ne joilla taidot on tulleet vastaan, tai alkaa olla laskusuunnassa, unohdetaan kokonaan. Kaikille tämä ei ole elämäntapa ja ainoa harrastus vaan harrastus muiden joukossa, jos pienoisautoilu ei enään palkitse harrastamisen nälkää em. syistä niin lopettaminen on tosiasia.

Kylätason RC-kuski.