Kirjoittaja Aihe: ETS suositumpi kun koskaan, FinTrackin suosio alhaisempi kun koskaan. Missä syy?  (Luettu 60515 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JoukoH

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: FinTrackin suosio alhaisempi kun koskaan. Missä syy?
« Vastaus #60 : 21.11.14 - klo: 12.36 »

Suomen laki estää tilapäisen anniskeluluvan myöntämisen sellaiseen urheilutapahtumaan missä on paljon nuorisoa.

Dopingsäännöt taas asettavat rajat kilpailijoille

Alkoholi (etanoli) on kielletty vain kilpailujen yhteydessä seuraavissa urheilulajeissa:

 autourheilu
 ilmailu
 jousiammunta
 karate
 moottoripyöräily
 moottoriveneurheilu
 
Alkoholi tutkitaan hengitysilmasta ja/tai verestä. Dopingrikkomuksen rajapitoisuus veressä on 0,10 g/l.
Jouko Hyvärinen

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili

Minkälaista systeemiä olette suunnitelleet kisojen jälkeiseen autojen-, kuskien- ja mekaanikkojen kotiinkuljetukseen kisapäivän jälkeen, jos alkoholi sallittaisiin.
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa Tomy

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Mielenkiintoista keskustelua. Huutelen näin sivusta, että crawling-kisoissa kaljan juonti en enemmän sääntö kuin poikkeus. Meininkiä pidetään myös rentona ja hauskana. Silti tämä ei heijastu merkittävästi osallistujamäärän kasvuna. Toki crawling on lähtökohtaisesti hyvin pieni marginaalilaji.

Innostuttuani 6 vuotta sitten rc-autoilusta, hämmästelin kovasti, että juniori-työtä ei Jyväskylän paikallisessa seurassa ollut käytännössä lainkaan. Koko seuran toiminta tuntui keskittyvän vain ja ainoastaan koviin kisakuskeihin ja heidän harjoittelumahdollisuuksiensa edistämiseen. Tänä päivänä paikkakunnalla on käsittääkseni jonkun verran junioritoimintaakin ja nuoria harrastajia on tämän seurauksena enemmän mukana. Kyllä lajin tulevaisuus on nuorissa. Ja aikuisissa siinä mielessä, että ymmärtävät nuorten harrastajien tärkeyden ja ennen kaikkea asettavat heidän harrastumahdollisuuksiensa edistämisen etusijalle.

Tiedämme, että rc-seurat ovat Suomessa pieniä ja resurssit ovat kaikin tavoin vaatimattomat. Esimerkiksi sisäharjoittelumahdollisuuden järjestäminen talveksi ei kaikilta seuroilta onnistu. Voisiko kattojärjestö AKK, joka verkkosivuillaan mainitsee tavoitteekseen "Liiton tehtävä on mahdollistaa autourheilun harrastaminen Suomessa.", tukea harrastusta Suomessa esimerksi mielipide- ja asennemuokkauksella päättäjien suuntaan? Varmasti näin tapahtuu moottoriurheilun puolella. Kuinka aktiivisesti AKK edistää pienoisautoilun harrastumahdollisuuksia Suomessa. Millainen on AKK:n pitkän aikavälin strategia pienoisautoilun suhteen?

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili

Minkälaista systeemiä olette suunnitelleet kisojen jälkeiseen autojen-, kuskien- ja mekaanikkojen kotiinkuljetukseen kisapäivän jälkeen, jos alkoholi sallittaisiin.

Taksillahan sitä pitää ajaa kun on siinä kohtaa jo niin sumussa ettei eteensä nää.  :shocked:
Flying Calacucco

Poissa Spif

  • Veteraani
    • Profiili
Mielenkiintoista keskustelua. Huutelen näin sivusta, että crawling-kisoissa kaljan juonti en enemmän sääntö kuin poikkeus. Meininkiä pidetään myös rentona ja hauskana. Silti tämä ei heijastu merkittävästi osallistujamäärän kasvuna. Toki crawling on lähtökohtaisesti hyvin pieni marginaalilaji.

Innostuttuani 6 vuotta sitten rc-autoilusta, hämmästelin kovasti, että juniori-työtä ei Jyväskylän paikallisessa seurassa ollut käytännössä lainkaan. Koko seuran toiminta tuntui keskittyvän vain ja ainoastaan koviin kisakuskeihin ja heidän harjoittelumahdollisuuksiensa edistämiseen. Tänä päivänä paikkakunnalla on käsittääkseni jonkun verran junioritoimintaakin ja nuoria harrastajia on tämän seurauksena enemmän mukana. Kyllä lajin tulevaisuus on nuorissa. Ja aikuisissa siinä mielessä, että ymmärtävät nuorten harrastajien tärkeyden ja ennen kaikkea asettavat heidän harrastumahdollisuuksiensa edistämisen etusijalle.

Tiedämme, että rc-seurat ovat Suomessa pieniä ja resurssit ovat kaikin tavoin vaatimattomat. Esimerkiksi sisäharjoittelumahdollisuuden järjestäminen talveksi ei kaikilta seuroilta onnistu. Voisiko kattojärjestö AKK, joka verkkosivuillaan mainitsee tavoitteekseen "Liiton tehtävä on mahdollistaa autourheilun harrastaminen Suomessa.", tukea harrastusta Suomessa esimerksi mielipide- ja asennemuokkauksella päättäjien suuntaan? Varmasti näin tapahtuu moottoriurheilun puolella. Kuinka aktiivisesti AKK edistää pienoisautoilun harrastumahdollisuuksia Suomessa. Millainen on AKK:n pitkän aikavälin strategia pienoisautoilun suhteen?
Tässä ollaan mielestäni asian ytimessä! Jos meillä on seuroissa laadukasta nuoriso- ja kerhotoimintaa ja laji kerää harrastajia, niin meillä on edellytyksiä selviytyä. Karrikoituna (lue: ei koko totuus) SM-sarjalla ei ole mitään tekemistä lajin suosion kanssa, koska harrastaminen alkaa seuroista ja siellä tehdään suurin työ. Harrastajat löytävät aina oman keinonsa laittaa asiat kuntoon riippumatta AKK:sta. Mielestäni tästä on hyvä esimerkki Winter Jumps, jota ei ajeta AKK:n luvalla (tai ajetaan kerhokisoina).

Lajiryhmä on tehnyt pienoisautoilulle strategian lähivuosiksi ja se toivottavasti saadaan julkaistua lähiaikoina. Itseasiassa se on ollut valmiina jo vuoden verran, mutta en ole vielä saanut virallista kuittausta, että hallitus on sen hyväksynyt. Laitan kyselyä asian perään, niin saataisiin se julkiseen jakeluun ja kommentoitavaksi.

Team Associated | JConcepts | Reedy | LRP | RCM
www.testlogger.info

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili

Minkälaista systeemiä olette suunnitelleet kisojen jälkeiseen autojen-, kuskien- ja mekaanikkojen kotiinkuljetukseen kisapäivän jälkeen, jos alkoholi sallittaisiin.

Taksillahan sitä pitää ajaa kun on siinä kohtaa jo niin sumussa ettei eteensä nää.  :shocked:

Eikös tämän pitäisi olla jokaisen edes sillointällöin alkoholia nauttivan autoilevan ihmisen tiedossa.
Mun mielestä täysin käsittämätön kysymys.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Ne valittajat ovat yleensä koko homman syöpä, niin tässäkin touhussa.

Eriävän mielipiteen ja kritiikin antajat leimataan valittajiksi ja heidät rinnastetaan erittäin vakavaan sairauteen,  tällä tavalla niitä harrastajia saadaan lisää ja pidettyä nykyiset hommassa mukana.

Hyvin hoidettu.

Siinä olen täysin samaa mieltä että jokaisen on ymmärrettävä oma tasonsa ja jos syystä tai toisesta ei kehitystä tapahdu tilanteeseen on tyydyttävä. Olisiko syytä joskus miettiä miten näiden alemman ja keksitason kuskien motivaatiota ja viihtyvyyttä saataisiin parannettua?

Ei ainakaan sillä että toistuvasti keskusteluissa painotetaan stanuluokan olevan nuorille ja aloitteleville kuskeille eikä vanhoille pieruille tai kädettömille jotka haluaa kilpailla mutta vauhti ei riitä nopeampaan luokkaan. Tähän viittasin jo aiemmassa kirjoituksessa mutta se meni ilmeisesti ohi. Tai, se taidettiin rekisteröidä ja kehoittaa siirtymään VTR- luokan pariin tai juomaan olutta.
Kylätason RC-kuski.

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Koheltaja.
Jos et ole huomannut niin ainakin wjssä meitä paskempia kuskeja mollataan tällä tavalla.
A finalistit ajaa 3 finaalia ja me muut p*skat 2 finaalia.
Jää aina niin prkleen huono maku tuosta systeemistä.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Valittamisella ja kritiikillä on mielestäni eroa, ainakin faktat pitää olla kunnossa jos jotakin aletaan lietsomaan kuten tämän ketjun ekassa viestissä oli.

Kuka ja ketkä painottavat stanun olevan junnuille ainostaan? Ei ainakaan allekirjoittanut eikä lajiryhmä, sillä säännöt on nimenomaan tehty ikämiehiä suosivaksikin. Minusta kun tuntuu että se ennakkoasenne kumpuaa jostain muualta, ja itse koetaan ettei olisi soveliasta ajaa vakioluokkaa jos ikää on yli18. Kuten maailmallakin on, stanut on täynnä ikäukkoja. Mielestäni aloittelijaksi lasketaan kaikki ikään katsomatta ja siksi vakioluokka on tehty.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa jucca

  • KUArc admin
    • Profiili
    • KuopioRC.fi
AKK on kattojärjestö joka ajaa lähinnä 1:1 autokuskien asiaa. Kartingia, rallia, yms. Pienoisautoilu ei niitä kiinnosta varmaan pätkääkään muuten kuin tulevien lisenssirahojen suhteen. AKK ei mielestäni pyri kehittämään tai panostamaan pienoisautoilun markkinointiin ollenkaan. Se on yksi syy miksi harrastajamäärät myös vähenee, koska lajille ei saada tarpeeksi näkyvyyttä.

Vähän OT mutta...
Samaa mieltä, aika olematonta on ollut pienoisautoilun huomioiminen ym. kattojärjestön taholta, vai olenko väärässä? Ainoastaaan jos joku voittaa EM- tai MM-kultaa (käytännössä ura-auloilijoiden toimesta) niin silloin järjestössä havahdutaan muistamaan tätä lajia parin lauseen jutulla, muuten on aika lailla hiljaista. Poissa silmistä, poissa mielestä?

« Viimeksi muokattu: 21.11.14 - klo: 16.50 kirjoittanut jucca »

Poissa Pööki

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Sen sijaan että täällä foorumilla haukumme toisiamme ja AKK:ta kilpaa voisimme keskittyä yksinkertaisesti kehittämään tätä lajia ja sen suosiota. Siihen on mielestäni erittäin yksinkertainen resepti ja kaikki siihen tarvittava on täälläkin jo moneen kertaan sanottu.

Meillä on SM-sarjat eri luokille, on stanut, virit ja mitä lie. Kisat ovat ehkä vähän tiukkapipoisia, katsastus on tarkkaa ja tiukkaa ja kisa varsinkin kärjessä on todella kovaa. Niin sen pitääkin olla kun kyse on SM-sarjoista.

Toiseksi meillä on krossissa WJ-sarja, correissa oma kesä- ja talvisarja ja vuotuinen kisa Lahdessa (TLCC) jotka kaikki ovat tunnelmaltaan rennompia, katsastus on rennompaa, kisat ovat hauskoja ja niissä on yleisöllekin nähtävää. Käsittääkseni TLCC:ssa sitä yleisöäkin on jopa ollut.

Miksi emme siis keskittyisi kehittämään näitä lisää? Niin sarjoja kuin yksittäisiä kisojakin. En tarkoita että luodaan lisää luokkkia Jenkkien malliin vaan menisimme enemmänkin juuri sinne ETS:n suuntaan. Nyt olisi jollain maahantuojalla hyvä sauma luoda uusi kaupallinen kilpailu tai sarja jo olemassa oleville luokille. Sponsoreita mukaan, valitaan kisapaikka niin että yleisöäkin saadaan paikalle, tehdään väliaiakashowta, kutsutaan isoja nimiä maailmalta mukaan. Rennot säännöt, ajokaavio esim. Reedy Racea mukaillen jolloin myös yleisön on helpompi ymmärtää kuka johtaa.

Kyllä me sitä kattojärjestöäkin tarvitaan. Olkoonkin että AKK ei pienoisautoilusta välitä. Mutta siksi meillä on lajiryhmä jonka tehtävä on pitää meidän puolia ja kehittää lajia. Molemmille (AKK ja kaupalliset sarjat/kisat) on kyllä tällä hiekkalaatikolla tilaa. Jos SM-kisoissa on kilpailijoita kolmannes siitä mitä jossain muussa sarjassa niin eipä sillä nyt niin väliä. Ne nopeimmat kuskit ajaa sen SM-sarjan kuitenkin.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Toistetaan vielä jo muutaman kerran todettu tosiasia ja tilanne:

AKK:n lajivastaava vaihtui 3 kertaa viime vuonna, ja PA oli heittopussina, mutta nyt asiaa hoitaa asialleen omistautunut henkilö, jolla homma tapahtuu.

Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Kuka ja ketkä painottavat stanun olevan junnuille ainostaan?

Mun käsitys on stanuluokasta parin vuoden takaa kun sitä vähän aikaa pojan kanssa ajettiin joten saatan kirjoittaa vanhan tiedon/käsityksen varjolla. Stanut on jostain syystä muutenkin "aliarvostetussa" asemassa osittain näiden mielikuvien takia vaikka luokkana on todella hieno, haastava ja sopivan vauhtinen monelle kuskille.

Jollain keinolla pitäisi saada mielikuvia ja asenteita muutettua että saataisiin harrastajat tajuamaan tämän luokan potenttiaali, ehkä sitä kautta saadaan monelle kuskille uutta intoa kun voi häpeilemättä ajaa omalle vauhdille sopivassa luokassa. Monelle on iso kolaus omatunnolle myöntää että kädet ei riitä prossa muuhun kun jäännösfinaaleihin mutta ei kehtaa lähteä ajamaan "junnuluokaksi" miellettyä stanua.

Hieman sama juttu tuntuu olevan krossipuolella, stanuluokka on luotu ja vauhdillisesti moni tekisi siellä parempaa tulosta mutta eihän sinne "aloittelijoiden" luokkaan voi mennä ajamaan.

Vai onko todellisuus se ettei oma ego anna periksi ajaa omille taidoille/harjoittelumäärälle sopivaa luokkaa, vaan pitää väkisin yrittää pysytellä nopeammissa luokissa ja kun siellä ei menestystä tule niin aletaan paiskomaan leluja lattialle?

Nämä on niitä asenne ja mielikuva juttuja ja oikein suunnatulla markkinoinnilla ehkä saisi asenteet muuttumaan, ja sitä kautta harrastajat pysymään lajin parissa sekä motivoitua kisaamiseen?

Kylätason RC-kuski.

Poissa macman

  • KerhoCup-ratasarja
    • Profiili
Hiukan on pakko kommentoida vaikka asia ei edes minulle kuulu.

Itse näkisin että melkein 100 kilpailijaa Suomen kokoisessa maassa on enemmän kuin hyvin tällaisessa hieman marginaali lajissa.
Eli jos ETS onnistuu keräämään koko Euroopassa 400 kilpailijaa missä kisapaikasta esim. 600-700km säteellä asuu "hieman" enemmän ihmisiä kuin koko Suomessa niin eiköhän tuo FTT:n osallistuja määrä ole vaan ole aika hyvin?

Yksi asia mikä saattaa hieman hillitä aloittelijoiden intoa osallistua kauden aloitus kilpailuun on tämä lisenssi asia. Tuntuu tyhmältä ostaa lisenssi yhtä kisaa varten ja heti vuoden vaihteen jälkeen uusi loppukautta varten. AKK:n jäykässä systeemissä tuskin on mahdollista tarjota uusille aloittelijoille esim. yhtä vapaata kuukautta ilmaiseksi kun hankkii lisenssin koko kaudelle?
Tähän törmäsi meikäläisen into viime vuonna osallistua ensimmäiseen kisaan.

Olisiko hän tämä sääntöjen kohta mitenkään syynä luomaan mielikuvaa aloittelijoille ja junnuille suunnatusta luokasta?

"Lisäksi TSS-10 luokassa 18 vuotta täyttäneiden osallistumista rajoitetaan seuraavasti. TSS-10 FinTrack-sarjan osakilpailuihin 18 vuotta täyttänyt ei saa osallistua
kahden edellisen kauden aikana jossain sähkö rata SM-sarjassa (C-12, TSM-10) parhaaseen puolikkaaseen sijoittunut kilpailija
kahden edellisen kauden aikana muissa ROA SM-sarjoissa (TP-10, M2-10, M4-10, M-8, LS-5) parhaaseen kolmannekseen sijoittunut kilpailija
kahden edellisen kauden aikana ROA EM/MM -kilpailuissa parhaaseen puolikkaaseen sijoittunut kilpailija
edellisellä kaudella TSP-10 FinTrack-sarjassa parhaaseen kolmannekseen sijoittunut
edellisellä kaudella TSS-10 FinTrack-sarjassa kolmen parhaan joukkoon sijoittunut  18 vuotta täyttänyt kilpailija"

Tälle on varmasti omat syynsä mutta onkohan näille rajoituksilla tarvetta?






Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili

Minkälaista systeemiä olette suunnitelleet kisojen jälkeiseen autojen-, kuskien- ja mekaanikkojen kotiinkuljetukseen kisapäivän jälkeen, jos alkoholi sallittaisiin.

Taksillahan sitä pitää ajaa kun on siinä kohtaa jo niin sumussa ettei eteensä nää.  :shocked:

Eikös tämän pitäisi olla jokaisen edes sillointällöin alkoholia nauttivan autoilevan ihmisen tiedossa.
Mun mielestä täysin käsittämätön kysymys.

Eli autot jäävät kisapaikalle ja taksilla hurautetaan vaikka toiseenpäähän suomea.
Vai nähdäänkö samanlaisia lehtijuttuja kuin muutamapäivä takaperin, kun peijaisten jälkeen löytyi ruumis paikan pihalta.
Eiköhän se ole viisainta että jatketaan ilman alkoholia, ja hoidetaan ne hommat asianmukaisissa paikoissa.
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Edelleen käsittämätön kysymys.
Jos ajat et ota.

Vai eikö aikuisella  ihmisellä toimi ajatus vaan kisapaikalla on pakko mennä bisselle jos vaan mahdollisuus löytyy... Ja jos tosiaan itsehillintä lipsuu niin järjestäjän tehtävä on huolehtia kuljetus kotiin???

Juu jep
« Viimeksi muokattu: 21.11.14 - klo: 19.51 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Hupaisaa että koko keskustelu menee kaljan ympärille ku se oli selkeesti heitetty röllin toimesta oikeen täkyksi.

Miksette keskity olennaiseen mikä on Juhan toimesta nostettu jo 2x esille:

Paljonko menee AKK:lle ja mitä sillä rahalla saadaan.
Näköjään viime vuoden rahoilla ei saatu "mitään" koska ei ollut ketää joka pitäisi PA porukasta edes huolta. Mikään ei siis pakota että kisoja ajetaan AKK:n alaisena jos ei harrastajat näin halua, toki AKK:n tuottamat palvelut pitää silloin korvata tai jättää pois. WJ ja SC Cup esim ajetaan AKK:n ulkopuolella.

Olisi hyvä jos lajiryhmästä kerrottaisiin tarkemmin:
1) paljonko rahaa vuodessa menee AKK:lle
2) mitä palveluita AKK tarjoo sillä rahalla
3) mitä AKK on tehnyt tai tekee tulevaisuudessa lajin eteen.

Itse tiedän osan mitä tarjoovat, mutta ei haittaisi että asia kerrottaisiin kunnolla, jotta _kaikki_ harrastajat ymmärtävät mitä ostetaan ja myydään.
« Viimeksi muokattu: 21.11.14 - klo: 20.52 kirjoittanut goos »
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
Tervehdys,
vanhat ja itselleni uudet  forumilaiset...

Aina silloin tällöin olen forumia tutkinut, vaikka ei ole kuulunutkaan omaan ykkös intressiin seurata ;-) ... nyt sitten viime aikoina jostain syystä olen seurannut enemmänkin.

Kerään täkyjä tästä topicista, aika harmittavasta keskustelusta ! Forumilla kun on paljon lapsia ja nuorisoa todennäköisesti lukijoina...

Jos halutaan provosoivasti asioita esille tuoda, ei sitä pitäisi kuitenkaan kaljan kautta tuoda, Suomessa pääsääntöisesti joka tapauksessa lapsi- ja nuorisotyölle tarkoitetun lajin parissa  :police:

Paljon  on kuitenkin rivien välissä sitä oikeaa "kritiikkiä" joka tarttee vastauksia, että yhteinen suunta kaikille jälleen löytyisi !

Omalta osaltani kerään noita asioita ja palaan asiaan, kun uuden lajiryhmän toimikausi on alkanut ja pääsemme tekemään yhdessä lajiryhmän jäsenten ja luokkayhteyshenkilöiden kanssa sitä yhteistä työtä MEIDÄN kaikkien Rakkaan harrasteen eteen!

varmaan vuoden 2002 viimeisestä PAn omasta sääntökirjasta voisin kaivaa tänne copy-paste puheenjohtajan terveiset tulevalle vuodelle, ei nyt tässä ole.. sen verta kaukana just nyt, kisojen parissa - tyhmyyksissä järjestämässä - ei kilpailemassa ;-) että muilla olisi laadukkaita kisoja !

Ihan pieni toive vain... hiukka jäitä hattuun, asialinjalla, ja niihin varmasti tartutaan ja riittävät meriselitykset annetaan !

.... olkoon tuossa sitten samalla vaikkapa uuden (vanhan) pj.n esille tulo : Tumppi
--- paljon on outoja nimimerkkejä, ihan pakosta pelkkiä nimimerkkejä en arvosta - jos en tunne, joten jos tosissanne meinaatte saada äänen kuuluville, niin mulle voi lähettää ihan omalla nimellä postiakin : tuomo_iso-aho@hotmail.com

Poissa Metsäläinen

  • Fullspeed RC
    • Profiili


Suomessa pääsääntöisesti joka tapauksessa lapsi- ja nuorisotyölle tarkoitetun lajin parissa  :police:



Mitä tämä tarkoittaa ja miten se ilmenee missään?
Ja kuinka äänen saa paremmin kuuluviin, jos sinulle lähettää sähköpostia?

T: NOT FOR CHILDREN UNDER 14 YEARS. THIS IS NOT A TOY.
Eurorc - Tamiya Lunch Box - Blackfoot -  Avante BS - Arrowmax - Halko - Hobbywing - Highest - Futaba

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili


Suomessa pääsääntöisesti joka tapauksessa lapsi- ja nuorisotyölle tarkoitetun lajin parissa  :police:



Mitä tämä tarkoittaa ja miten se ilmenee missään?
Ja kuinka äänen saa paremmin kuuluviin, jos sinulle lähettää sähköpostia?

T: NOT FOR CHILDREN UNDER 14 YEARS. THIS IS NOT A TOY.

Joo siis mun message oli tuossa se, että jos ei ole pokkaa kirjoittaa omalla nimellä forumilla vaan pelkällä nimimerkillä (jota en tunne) niin itse en jurikaan noteeraa.. varsinkaan jos ei sitten kerro emailin kautta että joo mun nimimerkki on se ja se ja oon oikeesti se henkilö... nimimerkin taakse kun on niin helppo piiloutua...

En muistini mukaan ole jättänyt yhtäkään asiaa vastaamatta tahi selvittämättä. Tosin kausi alkaa 1.1.2015 mutta tarpeen mukaan asiat on tuttuja jne.. joten vastauksiakin löytyy kun vain tuntee/tietää kysyjän ! Mutta tuntemattomille nimimerkeille.. hmm.. ei maksa vaivaa.

Poissa JuhaS14

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Hakukoneoptimointi
Hupaisaa että koko keskustelu menee kaljan ympärille ku se oli selkeesti heitetty röllin toimesta oikeen täkyksi.

Miksette keskity olennaiseen mikä on Juhan toimesta nostettu jo 2x esille:

Paljonko menee AKK:lle ja mitä sillä rahalla saadaan.
Näköjään viime vuoden rahoilla ei saatu "mitään" koska ei ollut ketää joka pitäisi PA porukasta edes huolta. Mikään ei siis pakota että kisoja ajetaan AKK:n alaisena jos ei harrastajat näin halua, toki AKK:n tuottamat palvelut pitää silloin korvata tai jättää pois. WJ ja SC Cup esim ajetaan AKK:n ulkopuolella.

Olisi hyvä jos lajiryhmästä kerrottaisiin tarkemmin:
1) paljonko rahaa vuodessa menee AKK:lle
2) mitä palveluita AKK tarjoo sillä rahalla
3) mitä AKK on tehnyt tai tekee tulevaisuudessa lajin eteen.

Itse tiedän osan mitä tarjoovat, mutta ei haittaisi että asia kerrottaisiin kunnolla, jotta _kaikki_ harrastajat ymmärtävät mitä ostetaan ja myydään.

Hyvä, että joku ymmärsi pointin. Itselleni tää AKK:n asema on ainakin melko outo. Me kaikki harrastajat maksetaan sinne rahaa ja sinne menee muutakin rahaa, homma toimii jäykästi ja aloittelijoiden on vaikea päästä kisoihin (tää on tullut monta kertaa esille, että monet ei ymmärrä tuota lisenssipolitiikkaa, en oikeen ymmärrä minäkään, vakuutukset kilpailijoille saisi otettua paljon helpomminkin esim. kisajärjestäjän toimesta - Tuskin se ees paljon maksaisi).

Kalja nyt on ihan toisarvoinen asia ja mulle on ihan sama onko sitä vai eikö ole. ETS:ssä on ja taisin koko viikonlopun aikana peräti 2 kaljaa juoda.

Mun oma fiilis et AKK jarruttaa enempi osallistujämääriä kisoissa kun tuo niitä lisää. Ja ainakin mielummin itse suuntaisin mun rahani lajin kehittämiseen kun jonkun kartingin tai AKK:n toimistotädin palkkaan.

Itseäni siis kiinnostaa paljonko seurat / lisenssit / yms yhteensä tuovat pienoisautoilijoiden rahaa AKK:lle ja mitä sillä saadaan?
« Viimeksi muokattu: 22.11.14 - klo: 00.34 kirjoittanut JuhaS14 »

Poissa Metsäläinen

  • Fullspeed RC
    • Profiili


Suomessa pääsääntöisesti joka tapauksessa lapsi- ja nuorisotyölle tarkoitetun lajin parissa  :police:



Mitä tämä tarkoittaa ja miten se ilmenee missään?
Ja kuinka äänen saa paremmin kuuluviin, jos sinulle lähettää sähköpostia?

T: NOT FOR CHILDREN UNDER 14 YEARS. THIS IS NOT A TOY.

Joo siis mun message oli tuossa se, että jos ei ole pokkaa kirjoittaa omalla nimellä forumilla vaan pelkällä nimimerkillä (jota en tunne) niin itse en jurikaan noteeraa.. varsinkaan jos ei sitten kerro emailin kautta että joo mun nimimerkki on se ja se ja oon oikeesti se henkilö... nimimerkin taakse kun on niin helppo piiloutua...

En muistini mukaan ole jättänyt yhtäkään asiaa vastaamatta tahi selvittämättä. Tosin kausi alkaa 1.1.2015 mutta tarpeen mukaan asiat on tuttuja jne.. joten vastauksiakin löytyy kun vain tuntee/tietää kysyjän ! Mutta tuntemattomille nimimerkeille.. hmm.. ei maksa vaivaa.

Kiitos vastauksesta toi selvensikin jo paljon. Eli tällä foorumilla nimimerkit on eri arvoisessa asemassa,
ketä kuunnellaan ketä ei? Vastauksia ei voi ilmeisesti yleisesti tehdä että ne tulisi kerralla useampien tietoon. Onnea tulevalle kaudelle. Olisin voinut lähettää sähköpostin mutta ei maksa vaivaa.
Eurorc - Tamiya Lunch Box - Blackfoot -  Avante BS - Arrowmax - Halko - Hobbywing - Highest - Futaba

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
MENOPUOLI : eli mitä PA maksaa AKK:lle..

1. a)Seura maksaa 170€/vuodessa jäsenmaksun
- kuinka moni seura sitten on pelkästään PA seura on toinen juttu

1. b)Jokaisesta lisenssin omaavasta kuskista joka on täysi-ikäinen menee AKK:lle 10,5€/nuppi/vuodessa, alle 18v lisenssin omaavista saa maksaa 2€/nuppi/vuosi

1. c) hetkonen... PAKOSTA ei mene noin! Jos seura antaa AKK:n hoitaa kokonaan oman jäsenrekisterinsä ja oman yhdistyksensä jäsenlaskut, niin luulen että silloin seura maksaa automatic AKK:lle jokaisesta jäsenestä 1.b) kohdan mukaisesti
( tästä asiasta en ole sata varma, mutta 90%).
-periaatteessa tuohon AKK:n jäsenrekisteriin pitää kuulua, mutta se miten sen sitten oma yhdistys hoitaa on eri juttu. Omalla osallani olen ARH:n jäsenet kirjannut AKK:n rekisteriin "ilmaisjäseniksi", jolloin me saamme kerran vuodessa laskun, jolla maksamme vain sen mukaan keillä on lisenssi. Muutama muukin rivijäsen on ARH:lla mutta ne ei ole AKK:n jäsenrekisterissä.

= noista yhteenlaskemalla sitten saisi summan joka menee tuon jäsenmaksun kautta AKK:lle

2. Lisenssi maksaa

2 a) PA lisenssi maksaa 27€ ja on siis kalenterivuodeksi
--- ainakin ennen vanhaan, kun konttorilla oli vakuutuksista tietävä kaveri niin lisenssistä pystyi saamaan palautuksena vakuutusosuuden, joka oli luokkaa 10€ jos oli näyttää toteen että on vapaaehtoinen tapaturmavakuutus voimassa, saman kalenterivuoden.
-- täten PA lisenssille jäisi hintaa luokkaa 17€ AKK:n kassaan
= PA lisenssimäärät saa kyllä varmaankin konttorilta, niistä sitten saa tuon summan

2 b) RC autoja koskeva EFRA lisenssi maksaa 51€
--- tästä mulla on semmonen käsitys että tuon AKK:n maksaa lyhentämättömänä EFRAlle
--- EFRA vaatii, että jokaisessa maassa on "kattojärjestö" jonka kautta kaikki maksut hoidetaan. AKK on EFRAn jäsen ollut vuodesta xxxx jotain. EFRA ei muistini mukaan kahta kattojärjestöä samasta maasta hyväksy. Joten siinä uudelle organisaatiolle oma haasteensa jos haluaisi perustaa oman organisaation ja haluaisi EFRAn jäseneksi.  Tietääkseni EFRAn "kautta" menee sitten myös IFMAR jutut"?" - kertokoon vaikka Jussi tarkemmin, ettei tule kovin paljoa väärää tulkintaa itseltäni, on kuitenkin vanhaan historiaan pohjautuvaa mielikuvaa.

3. Kilpailun maksut
- Jokaisesta SM statuksen omaavasta kilpailusta maksetaan AKK:lle 94€/kilpailu
- Jokaisesta kansallisen statuksen omaavasta kilpailusta maksetaan AKK:lle 52€/kilpailu
- Jokaisesta alueellisen statuksen omaavasta kilpailusta maksetaan AKK:lle 31€/kilpailu
= sitten vain laskemaan kaikki kisat ja tuosta hinnat niille saadaan tämä euro määrä pihalle

Tuossa siis kaikki mitä PA maksaa AKK:lle, muuta ei just nyt tule mieleen....


Mitä sillä rahalla saa TULOPUOLI :

4. RC EFRA
--- AKK on jäsen ja maksaa kaikki EFRAlle menevät kulut. mm. aikaisemmin ainakin oli vielä eri maksut jokaiselle "luokalle" lisäksi. Tämän rahasumman varmaan saa kaivettua tai jos tietää kaikki noi pilku pystyy sen niistä laskemaan. EFRAn sivuilla varmaan on myös kaikki maksut mitä ne haluaa"?"

5. AKK maksaa lajiryhmän jäsenille kulut aiheutuvista kokouksista. Matkakulut, tilat, ruokailut.
- ensi vuodelle oma ajatukseni on, että f-2-f kokouksia ei pidetä kuin järjestäytymiskokous ja sitten koulutuspäivien yhteydessä. Ennen vanhaan niitä oli perinteiset 4kpl/vuosi. Sen lisäksi tullaan pitämään puhelinkokouksia ennen kesää ja kesän jälkeen.
- välissä pidetään sitten eri asiakokoukset puhelinpalavereina luokkayhteyshenkilöiden kanssa
-- luonnollisesti noista ei makseta mitään, vaan tehdään vapaaehtoispohjalta niiden kanssa, joilla on ihmeellinen halua tehdä työtä meidän kaikkien eteen..

6. Valmis byrokratia
6 a) - webbisaitti: jäsenmaksupalvelu, jäsenrekisteri, kilpailutieto järjestelmä, lisenssijärjestelmä
6 b) - oma lajikoordinaattori, ei ole 100% PA:ta tekevä. Mutta eipä niitä erikseen tunteja lasketa. Tehdään mikä on tarpeen, minkäkin lajin eteen.
6 c) - tiedottaja : itse seuraan esmeks URA puolen EM/MM kisoja hyvinkin aktiivisesti, joskus jopa niitä järjestäen. Olen etukäteen AINA valmistautunut : Pistänyt menemään tiedotteen lajikoordinaattorille ja tiedottajalle että ovat varuillaan "pian on tiedotettavaa". Sitten kisojen edetessä olen heitä emailillä pommittanut ja kertonut missä mennään, mikä oli tulos. Kun vain ITSE näkee vaivaa oman lajinsa eteen ja tekee valmistelevaa työtä niin meidän Tiedottaja on erittäin hyvin mukana ja pistää sitten meikäläisenkin tiedotus tusaukset painokelpoiseen kuntoon ja pistää ne eteenpäin! Se tarttee vain sen oman vaivan..
6 d) Mestarien ilta ! oman summansa sekin maksaa. Toki tiedän että toiset tätä arvostaa ja toiset ei arvosta. MUTTA sen kautta on loistava mahdollisuus saada myös Suomalaista PienoisAutoilua koko AKK:lle näkyviin sekä paikalla olevalle lehdistölle!

6 e) EDUT :
- http://www.autourheilu.fi/materiaalit/sopimuksetjajasenedut/
- http://www.autourheilu.fi/materiaalit/kilpailunjarjestaminen/pienoisautoilu/
-- Teosto
-- Lisenssin Pohjolan tuplaturva vakuutus
-- Kilpailun järjestäjän vastuuvakuutus
-- Turvallisuus yms. ohjeisto

TULOS ?
- noi menot kun laskee yhteen ja tiedossa olevat selkeät rahalla mitattavat asiat, niin jäljelle jää sitten summa joka menee tuohon byrokratia osuuteen... se miten itse kukin sitten tuota arvostaa on toinen asia. Mutta se joka hamuaa omaa organisaatiota saa ainakin tuosta hyvän viitteen, mitä kaikkea tulee olla...

Tuossa tämän päivän aivoituksia... joskos näillä jo pian saa nimimerkeille ihan oikeita nimiä tietoon ;-)

Kaivan noi muutamat muutkin asiat tuolta vielä ...

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili


Suomessa pääsääntöisesti joka tapauksessa lapsi- ja nuorisotyölle tarkoitetun lajin parissa  :police:



Mitä tämä tarkoittaa ja miten se ilmenee missään?

T: NOT FOR CHILDREN UNDER 14 YEARS. THIS IS NOT A TOY.

No kyllähän kautta historian PienoisAutoilu Suomessa on aina ollut pääsääntöisesti lapsille ja nuorisolle kohdistettua toimintaa. Ei ole tilastoa vaan mutu tuntumaa, veikkaan että monilla seuroilla nuorisojäseniä (alle 18v) on enempi kuin aikuisjäseniä.. Pääsääntöisesti, eli ei koske kaikkia olemassa olevia seuroja tahi kerhoja.. Kyllähän tätä samalla täytyy tehdä koko ajan myös sitä silmällä pitäen että lapsia ja nuoria tulee mukaan saada, koska niissä on aina se uusi tulevaisuus. Ei meissä ukkoutuvissa...

AKK sen itse markkinoi noin:
http://www.autourheilu.fi/nuoriso/

Mä en tota kommentin alakertaa ymmärrä? Leluista en ole mitään kommentoinut... Olen vuosien varrella nähnyt ja kohtuu läheltä saanut seurata kuinka Suomalaisia huippukuskeja on alettu RC puolella tekemään ihan sieltä alle 10 vuotiaasta...

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
...
Tähän lisäksi kysymys joka ei kuulu asiaan mitenkään, mutta onko akk:la yksinoikeus SM-arvoon?

Otan tämän tuolta välistä, koska on aina ollut mielenkiintoinen juttu  :wink:

Ei AKK:lla ei ole yksinoikeutta mihinkään SM "titteliin".

Kuka tahansa (pl. AKK:n alainen jäsenseura) voi järjestää vaikka ensi vuonna kerrasta poikki SM kilpailun 10 luokkien Sähkö Touringille, siihen ei esteitä ole. Ko. kilpailuun saa osallistua myös ne jotka ajavat kilpaa myös AKK:n alaisissa kilpailuissa -heillä ei ole vaaraa siitä että lisenssi menisi!

Se kenen silmissä sitten mikäkin SM kisa on arvostettu, on kokonaan toinen juttu. Malliesimerkkiä löytyy vaikka ammatti nyrkkeilyn MM tittelistä... se kun voi olla vaikka neljällä eri henkilöllä samaan aikaan  :shocked:

Kilpailun järjestäjinä ei tule olla sellaisia henkilöitä jotka omaavat AKK:n toimitsijalisenssin. Tästä on seurauksena se, että menettää tuon toimitsija lisenssinsä. Tähän on syynä ilmeisesti se, että Toimitsija lisenssin saaminen edellyttää jonkinasteista koulutusta ja koska AKK sen koulutuksen maksaa ja järjestää, niin silloin ei ole hyväksyttävää että mennään toimimaan toiselle organisaatiolle.

Tämä on kutakuinkin faktaa....
- ennen kuin alkaa vastaväittelemään, niin kannattaa kaivaa netistä esille 1:1 SuperSaloon asiat mitä jokus tapahtui siellä, sen lisäksi kannattaa kaivaa tuo toimitsijalisenssijuttu : liittyy siihen kun 1:1 Jokkis Suomessa joitakin vuosia sitten "hiukka" hajaantui...

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
Koheltaja.
Jos et ole huomannut niin ainakin wjssä meitä paskempia kuskeja mollataan tällä tavalla.
A finalistit ajaa 3 finaalia ja me muut p*skat 2 finaalia.
Jää aina niin prkleen huono maku tuosta systeemistä.
Jerzi

Tämän asian korjaaminen vaatii "vain" sen että sarjan järjestäjät kuuntelevat kilpailijoita ja muuttavat kilpailusysteemiä sikäli mikäli tarpeekseen näkevät. Jos sinne saadaan kilpailijoita lisää sillä että lisätään se kolmas finaali, niin totta ihmeessä se kannattaa tehdä. Tämä asia menee ko. luokan luokkayhteyshenkilön/sarjan järjestäjien puolelle... jossa luokkayhteyshenkilön rooli on olla se koostava osapuoli.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Jos sinne saadaan kilpailijoita lisää sillä että lisätään se kolmas finaali, niin totta ihmeessä se kannattaa tehdä.

Tilanne on päinvastainen, kilpailijoita on paljon ja päivälle tulee pituutta helposti 12h. Kun pudotetaan alemmilta luokilta yksi finaali pois niin päivän pituus lyhenee. Se, onko tällä asialla ajettu pitkänmatkalaisten etuja että pääsee 30-60 minuuttia aikaisemmin himaan vai onko syynä kisapaikan aukioloajat, onkin sitten eri asia.
Kylätason RC-kuski.

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili

Oletan että vuodesta toiseen harrastajia hiertää, että eivät tiedä konkreettisesti sitä minne rahat fyysisesti kulutetaan/käytetään. Tässä lajissa ei oikein sponsorointi näy, muuta kuin harrajien kukkarossa.
Oikeus ja kohtuus kai on, että mitä laji tuo AKK:lle, se palaa harrastuksen hyväksi takaisin.
Tällä lajilla on hirveän vaikea kilpailuttaa eri kaupunkeja kilpailun järjestämisen saanniksi, kuten esim. MM-rallissa tapahtuu (ne sponsorit näet puuttuvat asianmukaisine voiteluineen)

Täällä tuskin on  kovin montaa kirjanpitäjää joka osaa ne laskea, tietämättä esim. kilpailujen- tai lisenssien tulokertymää. Siitä on sitten erittäin vaikea myöskin laskea kulukohteita, tietämättä kohteita mihin eurot menevät konkreettisesti.

Epäilyksiä ei myöskään helpota tämä:
http://www.autourheilu.fi/sarjat/
....ihan niinkuin siitä jotain puuttuisi....jotenkin häpeäsyistä vai mistä (?)

- Tapsa
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
...
...
Yksi asia mikä saattaa hieman hillitä aloittelijoiden intoa osallistua kauden aloitus kilpailuun on tämä lisenssi asia. Tuntuu tyhmältä ostaa lisenssi yhtä kisaa varten ja heti vuoden vaihteen jälkeen uusi loppukautta varten. AKK:n jäykässä systeemissä tuskin on mahdollista tarjota uusille aloittelijoille esim. yhtä vapaata kuukautta ilmaiseksi kun hankkii lisenssin koko kaudelle?
Tähän törmäsi meikäläisen into viime vuonna osallistua ensimmäiseen kisaan.

Olisiko hän tämä sääntöjen kohta mitenkään syynä luomaan mielikuvaa aloittelijoille ja junnuille suunnatusta luokasta?

"Lisäksi TSS-10 luokassa 18 vuotta täyttäneiden osallistumista rajoitetaan seuraavasti. TSS-10 FinTrack-sarjan osakilpailuihin 18 vuotta täyttänyt ei saa osallistua
kahden edellisen kauden aikana jossain sähkö rata SM-sarjassa (C-12, TSM-10) parhaaseen puolikkaaseen sijoittunut kilpailija
kahden edellisen kauden aikana muissa ROA SM-sarjoissa (TP-10, M2-10, M4-10, M-8, LS-5) parhaaseen kolmannekseen sijoittunut kilpailija
kahden edellisen kauden aikana ROA EM/MM -kilpailuissa parhaaseen puolikkaaseen sijoittunut kilpailija
edellisellä kaudella TSP-10 FinTrack-sarjassa parhaaseen kolmannekseen sijoittunut
edellisellä kaudella TSS-10 FinTrack-sarjassa kolmen parhaan joukkoon sijoittunut  18 vuotta täyttänyt kilpailija"

Tälle on varmasti omat syynsä mutta onkohan näille rajoituksilla tarvetta?

Varmaan noita rajoituksia on syytä tarkastella aika ajoin, muuttaa - korjata - kenties poistaa.

Nyt kun puhutaan aloittelijoiden tahi junnujen luokista, olkoon vaikka jäähdyttelijä luokka.

Mikään ei estä muuttamaan olemassa olevia sarja systeemejä siten, että siellä ajetaan SM sarjaa joissakin luokissa - niissä tietty lisenssi pitää olla, sehän ei tietty ongelma ole kun ajetaan SM tittelistä. Samassa kisassa voidaan aivan hyvin ajaa sitten noita alemman tason täyteluokkia! Ne voi olla AKK:n suuntaan "statukseltaan" kerhojenvälisiä harjoituskilpailuja. Laji voi aivan hyvin ylläpitää niistä sarjasysteemiä, se mikä tuossa kerhojenvälisessä harjoituskilpailussa on loistavaa, niin on nimen omaan se että voit uutena tulla mukaan lisenssiä ei vaadita moisessa kisa muodossa! Ja kyse on vain AKK:n suuntaan menevästä statuksesta.

Ko. kilpailut/kilpailun osat ovat silloin luonnollisesti ikään kuin "perävalotakuuta" eli jos jotain tapahtuu, se ratkaistaan siinä heti pois, luonnollisesti mitään valitusoikeutta ei ole AKK:n suuntaan... mutta eipä noita viime aikoinaan muutoinkaan ole ollut, että oikein Vetoomustuomiota olisi tarvittu - tätä en tuolla PA:lle tulevissa eduissa muistanutkaan kertoa. Oma kulunsa varmaan tuonkin instanssin valmiudesta tulee... lakimiehiä kun ovat.

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
...
...
Epäilyksiä ei myöskään helpota tämä:
http://www.autourheilu.fi/sarjat/
....ihan niinkuin siitä jotain puuttuisi....jotenkin häpeäsyistä vai mistä (?)

- Tapsa

Tuohon sivuun varmaan sen minkä tahansa PAn sarjakilpailun logon saapi, joka vie sitten sarjan omille sivuille jonnekin paikkaan xxx.jotain.xxx osassa noissa ei ollut linkkiä, joten hiukka hoopoja pelkkinä lokoina.
Todennäköisesti vaati siis vain sen, että joku sen sarjan järjestämisen kanssa oleva tekee jonnekin sivut yms.. alkaa siis markkinoimaan sitä omaa sarjakilpailuaan!