Kirjoittaja Aihe: ETS suositumpi kun koskaan, FinTrackin suosio alhaisempi kun koskaan. Missä syy?  (Luettu 60513 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hannu K

  • Jäsen
    • Profiili
Laitanpa omankin lusikkani tähän soppaan kera mietteideni.
Älköön kukaan ny vetäköön hernettä tai mitään muutakaan sopimatonta minnekään,tarkoitukseni ei ole syyttää tai moittia ketään.

Kovasti ollaan huolissaan minne rahat menee ja mitä sillä saadaan.Kuten "Tumppi" jo hyvinkin tyhjentävästi kertoi:10,5€ jäsenseuranmaksusta+lisenssi 27€ (yht.37,5€)menee AKK:lle(siis mitä joutuu jokainen jäsen maksamaan)
Tuolla summalla mulla on vakuutus kisoissa.Olenko valmis hankkimaan vakuutuksen itse,jos säästän 10€?.EN
Vaikuttaisiko 10€ alennus siihen olisiko minulla kisoissa hauskempaa?.EI
Mielestäni senverta pieni summa,ettei pitäisi vaikuttaa kisaan osallistumiseen.

Kilpailumaksut ovat 10-30€,oli sit kyseessä FTT tai kerhokisa,käsittääkseni nuo rahat jää järjestävälle seuralle,ei AKK:lle.

Osallistujamäärät ovat mun mielestä ihan kohtuu isot verraten ETS:ään.Ollaanhan me pikkasen syrjässä ja pienempiä.Toki kisaajia sais olla enemmän,mut siitä ei voi AKK:ta syyttää.Jotta saadaan lisää kilpailijoita,on työ tehtävä ruohonjuuritasolla,eli seuroissa.

Meidän kerho(RaumRC)on suht nuori,vajaa 5v.Aktiiveja tasamaantallaajia n.20,silti viime kauden FTT-kilpailuissa oli meiltä mukana 9 kuskia(edustimme ATAK/UA ja EuranUA).Ongelmana näkisin ainoastaan sen et suurin osa meistä on "ikäihmisiä" eli nuoria pitäis saada lisää.Jokaisen seuran/harrastajan panostuksesta riippuu miten paljon kisaajia tulevaisuudessa on.
Ensin pitää saada harrastajia seuroihin/kerhoihin,innostuksen/taitojen kasvettua kilpailutoiminta tulee automaattisesti mukaan.

Vaikka itsekin oluesta kovasti pidän(juon liikaa),ei se mielestäni tähän touhuun sovi.Voi olla et saatais muutama katsoja paikalle houkuteltua mallas-juoman voimalla,mut ei alkoholin käyttöä voi sallia kilpailijoille/mekaanikoille.Eihän lätkäpelissäkään pelaajat,valmentajat,huoltajat ym. saa "vetä bissee",vaik se katsojille on sallittua.
Olen meidän omallakin radalla kieltänyt alkoholin käytön.Kyllähän tää koko kehittävä toiminta pitää olla suunnattu nuorisoon.
Ei ole oikein soveliasta esitellä harrastusta 10 vuotiaalle kaljatölkki kädessä.Otetaan ne kaljat sit illan päätteks kotona.

Kovasti on rivien välistä luettavissa arvostelua/syytöstä.En aina itsekään ole samaa mieltä mitä päätöksiä tekevät,mut muistakaa,et noi paikat missä päätökset tehdään,ovat käsittääkseni olleet jokaiselle avoimia,osa haussa pitkänkin aikaa.
Jos ei ole valmis ottamaan vastuuta,on viisasta nöyrtyä sen tekevien päätöksiin.
"Oppositiosta"on helppo huudella syytöksiä ja parannusehdotuksia,mut harvemmin heistä on tekijöiksi/vastuun ottajiksi.
Lajiryhmän edustajat tekevät varmasti töitä,moninkertaisen määrän verraten tähän "foorumi-huuteluun".
Annetaan heille arvostus ja työrauha.Asiallisesti esitettyjä kehitysideoita varmasti ottavat vastaan.

Katsastuksen "tiukkapipoisuuden" arvostelua en ymmärrä.Kun on millit ja grammat määrätty,niitä pitää noudattaa ja tarkastaa."hyväveli" toimintaa ei yleisesti ottaen hyväksytä,miksi se pitäis ottaa käyttöön katsastuksessa?

Hannu Kartano
Rauman Seudun RC-harrastajat ry. pj.
Awesomatix A700L,Ko Propo,RaumRC

Poissa JuhaS14

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Hakukoneoptimointi
MENOPUOLI : eli mitä PA maksaa AKK:lle..

1. a)Seura maksaa 170€/vuodessa jäsenmaksun
- kuinka moni seura sitten on pelkästään PA seura on toinen juttu

1. b)Jokaisesta lisenssin omaavasta kuskista joka on täysi-ikäinen menee AKK:lle 10,5€/nuppi/vuodessa, alle 18v lisenssin omaavista saa maksaa 2€/nuppi/vuosi

1. c) hetkonen... PAKOSTA ei mene noin! Jos seura antaa AKK:n hoitaa kokonaan oman jäsenrekisterinsä ja oman yhdistyksensä jäsenlaskut, niin luulen että silloin seura maksaa automatic AKK:lle jokaisesta jäsenestä 1.b) kohdan mukaisesti
( tästä asiasta en ole sata varma, mutta 90%).
-periaatteessa tuohon AKK:n jäsenrekisteriin pitää kuulua, mutta se miten sen sitten oma yhdistys hoitaa on eri juttu. Omalla osallani olen ARH:n jäsenet kirjannut AKK:n rekisteriin "ilmaisjäseniksi", jolloin me saamme kerran vuodessa laskun, jolla maksamme vain sen mukaan keillä on lisenssi. Muutama muukin rivijäsen on ARH:lla mutta ne ei ole AKK:n jäsenrekisterissä.

= noista yhteenlaskemalla sitten saisi summan joka menee tuon jäsenmaksun kautta AKK:lle

2. Lisenssi maksaa

2 a) PA lisenssi maksaa 27€ ja on siis kalenterivuodeksi
--- ainakin ennen vanhaan, kun konttorilla oli vakuutuksista tietävä kaveri niin lisenssistä pystyi saamaan palautuksena vakuutusosuuden, joka oli luokkaa 10€ jos oli näyttää toteen että on vapaaehtoinen tapaturmavakuutus voimassa, saman kalenterivuoden.
-- täten PA lisenssille jäisi hintaa luokkaa 17€ AKK:n kassaan
= PA lisenssimäärät saa kyllä varmaankin konttorilta, niistä sitten saa tuon summan

2 b) RC autoja koskeva EFRA lisenssi maksaa 51€
--- tästä mulla on semmonen käsitys että tuon AKK:n maksaa lyhentämättömänä EFRAlle
--- EFRA vaatii, että jokaisessa maassa on "kattojärjestö" jonka kautta kaikki maksut hoidetaan. AKK on EFRAn jäsen ollut vuodesta xxxx jotain. EFRA ei muistini mukaan kahta kattojärjestöä samasta maasta hyväksy. Joten siinä uudelle organisaatiolle oma haasteensa jos haluaisi perustaa oman organisaation ja haluaisi EFRAn jäseneksi.  Tietääkseni EFRAn "kautta" menee sitten myös IFMAR jutut"?" - kertokoon vaikka Jussi tarkemmin, ettei tule kovin paljoa väärää tulkintaa itseltäni, on kuitenkin vanhaan historiaan pohjautuvaa mielikuvaa.

3. Kilpailun maksut
- Jokaisesta SM statuksen omaavasta kilpailusta maksetaan AKK:lle 94€/kilpailu
- Jokaisesta kansallisen statuksen omaavasta kilpailusta maksetaan AKK:lle 52€/kilpailu
- Jokaisesta alueellisen statuksen omaavasta kilpailusta maksetaan AKK:lle 31€/kilpailu
= sitten vain laskemaan kaikki kisat ja tuosta hinnat niille saadaan tämä euro määrä pihalle

Tuossa siis kaikki mitä PA maksaa AKK:lle, muuta ei just nyt tule mieleen....


Mitä sillä rahalla saa TULOPUOLI :

4. RC EFRA
--- AKK on jäsen ja maksaa kaikki EFRAlle menevät kulut. mm. aikaisemmin ainakin oli vielä eri maksut jokaiselle "luokalle" lisäksi. Tämän rahasumman varmaan saa kaivettua tai jos tietää kaikki noi pilku pystyy sen niistä laskemaan. EFRAn sivuilla varmaan on myös kaikki maksut mitä ne haluaa"?"

5. AKK maksaa lajiryhmän jäsenille kulut aiheutuvista kokouksista. Matkakulut, tilat, ruokailut.
- ensi vuodelle oma ajatukseni on, että f-2-f kokouksia ei pidetä kuin järjestäytymiskokous ja sitten koulutuspäivien yhteydessä. Ennen vanhaan niitä oli perinteiset 4kpl/vuosi. Sen lisäksi tullaan pitämään puhelinkokouksia ennen kesää ja kesän jälkeen.
- välissä pidetään sitten eri asiakokoukset puhelinpalavereina luokkayhteyshenkilöiden kanssa
-- luonnollisesti noista ei makseta mitään, vaan tehdään vapaaehtoispohjalta niiden kanssa, joilla on ihmeellinen halua tehdä työtä meidän kaikkien eteen..

6. Valmis byrokratia
6 a) - webbisaitti: jäsenmaksupalvelu, jäsenrekisteri, kilpailutieto järjestelmä, lisenssijärjestelmä
6 b) - oma lajikoordinaattori, ei ole 100% PA:ta tekevä. Mutta eipä niitä erikseen tunteja lasketa. Tehdään mikä on tarpeen, minkäkin lajin eteen.
6 c) - tiedottaja : itse seuraan esmeks URA puolen EM/MM kisoja hyvinkin aktiivisesti, joskus jopa niitä järjestäen. Olen etukäteen AINA valmistautunut : Pistänyt menemään tiedotteen lajikoordinaattorille ja tiedottajalle että ovat varuillaan "pian on tiedotettavaa". Sitten kisojen edetessä olen heitä emailillä pommittanut ja kertonut missä mennään, mikä oli tulos. Kun vain ITSE näkee vaivaa oman lajinsa eteen ja tekee valmistelevaa työtä niin meidän Tiedottaja on erittäin hyvin mukana ja pistää sitten meikäläisenkin tiedotus tusaukset painokelpoiseen kuntoon ja pistää ne eteenpäin! Se tarttee vain sen oman vaivan..
6 d) Mestarien ilta ! oman summansa sekin maksaa. Toki tiedän että toiset tätä arvostaa ja toiset ei arvosta. MUTTA sen kautta on loistava mahdollisuus saada myös Suomalaista PienoisAutoilua koko AKK:lle näkyviin sekä paikalla olevalle lehdistölle!

6 e) EDUT :
- http://www.autourheilu.fi/materiaalit/sopimuksetjajasenedut/
- http://www.autourheilu.fi/materiaalit/kilpailunjarjestaminen/pienoisautoilu/
-- Teosto
-- Lisenssin Pohjolan tuplaturva vakuutus
-- Kilpailun järjestäjän vastuuvakuutus
-- Turvallisuus yms. ohjeisto

TULOS ?
- noi menot kun laskee yhteen ja tiedossa olevat selkeät rahalla mitattavat asiat, niin jäljelle jää sitten summa joka menee tuohon byrokratia osuuteen... se miten itse kukin sitten tuota arvostaa on toinen asia. Mutta se joka hamuaa omaa organisaatiota saa ainakin tuosta hyvän viitteen, mitä kaikkea tulee olla...

Tuossa tämän päivän aivoituksia... joskos näillä jo pian saa nimimerkeille ihan oikeita nimiä tietoon ;-)

Kaivan noi muutamat muutkin asiat tuolta vielä ...

Mun laskujeni mukaan AKK:lle siis noin ~20 000€ luokkaa vuodessa pienoisautoilijoiden toimesta - Ellei enemmänkin. PKSRCA maksaa AKK:lle jäsenistään kuulemma jo 4000 euron luokkaa per vuosi,  tähän päälle muiden kerhojen lisenssikuskit (olisiko samanlainen kakku noin 4000€ (?) plus lisenssit ja kisat niin reilussa 20-25k€ pyörittänee?

Toi 25 000€ on musta aika iso raha vastineeseen nähden. Vakuutus tuskin maksaa jos koko sarjalle ottaa 2-3 euroa enempää per kuski näinkin vähäriskisessä lajissa. Jäsenrekkarin, nettisaitin, yms. pyörittäminen ei hirveetä energiaa vaadi (yhden suomen isoimman autokerhon jäsenrekkaria ja nettisivustoa pyörittäneenä voin sanoa).

Väittäisin että noilla jäljelle jäävillä rahoilla saisi tehtyä aika paljon parempaa markkinointia lajille kun AKK tekee, lisäksi tuo EFRAN systeemi on helvetin jäykkä, jos nyt mietitään että nyt tehdään päätös niin se on aikaisintaan 1.1.2016 voimassa jossakin asiassa. Lisäksi ylimääräinen byrokratia ja se että kisoihin olisi helppo tulla kun lisenssipakkoa ei olisi.

Poissa JoukoH

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Mun laskujeni mukaan AKK:lle siis noin ~20 000€ luokkaa vuodessa pienoisautoilijoiden toimesta - Ellei enemmänkin. PKSRCA maksaa AKK:lle jäsenistään kuulemma jo 4000 euron luokkaa per vuosi,  tähän päälle muiden kerhojen lisenssikuskit (olisiko samanlainen kakku noin 4000€ (?) plus lisenssit ja kisat niin reilussa 20-25k€ pyörittänee?

Toi 25 000€ on musta aika iso raha vastineeseen nähden. Vakuutus tuskin maksaa jos koko sarjalle ottaa 2-3 euroa enempää per kuski näinkin vähäriskisessä lajissa. Jäsenrekkarin, nettisaitin, yms. pyörittäminen ei hirveetä energiaa vaadi (yhden suomen isoimman autokerhon jäsenrekkaria ja nettisivustoa pyörittäneenä voin sanoa).

Väittäisin että noilla jäljelle jäävillä rahoilla saisi tehtyä aika paljon parempaa markkinointia lajille kun AKK tekee, lisäksi tuo EFRAN systeemi on helvetin jäykkä, jos nyt mietitään että nyt tehdään päätös niin se on aikaisintaan 1.1.2016 voimassa jossakin asiassa. Lisäksi ylimääräinen byrokratia ja se että kisoihin olisi helppo tulla kun lisenssipakkoa ei olisi.

Tuolla 25.000e ei promota tai organisoida kaikkia Suomessa ajettavia pienoisautoiluluokkia, maastosarja, M8, Ls-5, FTT ja ratapolttis. Jää n. 5.000e/luokka. Eihän tuolla edes palkkaa ketään hoitamaan pienoisautoilijoiden asioista.

Kattojärjestö tarvitaan muuten ei voida osallistua EM/MM kisoihin. Kilpailijan/huoltajan näkökulmasta EFRA:n homma toimii niin kuin pitääkin. Haetaan kisapaikkaa, maksetaan Efran lisenssi ja osallistutaan kisoihin.

Kartanon kommentti junnuista piti paikkansa, eipä ole FTT:ssä näkynyt paljon uusia junnuja. Tampereen seudulla Nokian kiinteällä mattoradalla käy vain muutama harrastaja ajamassa. Jos ei ole junnuja niin ei ole lajilla tulevaisuutta.

Kukaan ulkopuolinen taho, organisaatio tai yritys ei voi pelastaa pienoisautoilua. Jos seuroilla ja harrastajilla ole omaa tahtoa kehittää junnu toimintaa niin tulevaisuuden harrastajamäärät tippuvat entisestään.
Jouko Hyvärinen

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Edelleen käsittämätön kysymys.
Jos ajat et ota.
Käsittämätön on vastauskin.
Siis tää olikin tarkoitus räätälöidä niille jotka saapuvat kuljettajan kera.   :cool:


Vai eikö aikuisella  ihmisellä toimi ajatus vaan kisapaikalla on pakko mennä bisselle jos vaan mahdollisuus löytyy... Ja jos tosiaan itsehillintä lipsuu niin järjestäjän tehtävä on huolehtia kuljetus kotiin???


Siinä tapauksessa moisen sallittavuus onkin ihan tarpeeton, ajamalla/ajamaanhan sinne ollaan menossakin
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Kattojärjestö tarvitaan muuten ei voida osallistua EM/MM kisoihin. Kilpailijan/huoltajan näkökulmasta EFRA:n homma toimii niin kuin pitääkin. Haetaan kisapaikkaa, maksetaan Efran lisenssi ja osallistutaan kisoihin.
ETS kisat ovat jo suositummat ja enempi arvostettuja Euroopassa ja EM kisat täysin syöksykierteessä touringin osalta. Kantsiiko kahliintua AKK:hon siksi että pari kuskia käy touringin MM kisoissa, edistääkö se oikeesti harrastusta? Ollaanko rakentamassa harrastusta isolle kansalle vai MM kisoihin tähtäävä koulutuskoneistoa?

ETS selkeesti keskittyy harrastuksen kehittämiseen ja heitä palkitaan hyvällä menestyksellä. Tanskassa on myös isot myllerykset liiton osalta käynnissä ja siellä vaihdetitin ymmärtääkseni täkäläinen AKK kokonaan pois. Joku joka tietää siitä enempi voisi kertoa mikä on tilanne.

Ruotsissa tällä hetkellä tapellaan siitä saako lisenssin haltija ajaa kisoissa jotka eivät ole paikallisen AKK:n alaisia.

WJ ja SC cup pyörii sarjoina sujuvasti ilman AKK:n alaisuutta. Sääntömuutoksia saadaan heti tehtyä jos näin on tarve ja sarjoja on tämän takia myös voitu kehittää vapaasti ja ajaa hyvin löysillä säännöillä. Sääntöjä voidaan tosiaan muokata vaikka seuraavaan kisaan jos näin on tarve.

Olisko parempi irottaa koko FTT AKK:sta ja sitten pyörittää em/mm juttuja vaan AKK:n kanssa? Saataisko näin edistettyä lajia paremmin kun olisi vapaammat kädet? Ymmärtääkseni viime vuoden TSM sarjan muutokset jäivät puolitiehen koska AKK:n hallitus piti ne hyväksyä, ei voitu itse tehdä muutosta. Taas jos joku tietää paremmin, niin kertokoot miten oikeesti meni.

Oma henkilökohtainen mielipide ei ole AKK:ta vastaan tai puolesta, itse toivoisin että lajia kehitetään mahdollisimman paljon ja nopeasti sillä tavalla mikä palvelee harrastajaa ja että kaikki vaihtoehdot tutkitaan, eikä vaan oleteta että AKK on meille se paras vaihtoehto. Huomatkaa runsaat kysymysmerkit, niiden on tarkoitus herättää ajatuksia ja pohdintoja.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Ruotsissa tällä hetkellä tapellaan siitä saako lisenssin haltija ajaa kisoissa jotka eivät ole paikallisen AKK:n alaisia.

Mä olen mielenkiinnolla odottanut koska tämä tulee AKK:lle, sen jälkeen loppuu kerhokisat. SML noudattaa tätä käytäntöä, jos olet jäsen ja aiot pysyä jäsenenä sekä ajaa tittelikisoja jotka ovat SML alaisuudessa niin et aja yhtään kerho-, tai muuta kisaa jota ei järjestetä SML alaisuudessa.
Kylätason RC-kuski.

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Ruotsissa tällä hetkellä tapellaan siitä saako lisenssin haltija ajaa kisoissa jotka eivät ole paikallisen AKK:n alaisia.

Mä olen mielenkiinnolla odottanut koska tämä tulee AKK:lle, sen jälkeen loppuu kerhokisat. SML noudattaa tätä käytäntöä, jos olet jäsen ja aiot pysyä jäsenenä sekä ajaa tittelikisoja jotka ovat SML alaisuudessa niin et aja yhtään kerho-, tai muuta kisaa jota ei järjestetä SML alaisuudessa.
En usko etta on suomeen tulossa, kun ei oo lainopillista pohjaa koko hommassa. Onneks Suomessa kerhokisat on kans hyvin vahvoja, joten veikkaan jos olis pakko valita jompikumpi kerhot jattaisivat akk kisat pois.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa el_guido

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili

Olisko parempi irottaa koko FTT AKK:sta ja sitten pyörittää em/mm juttuja vaan AKK:n kanssa? Saataisko näin edistettyä lajia paremmin kun olisi vapaammat kädet? Ymmärtääkseni viime vuoden TSM sarjan muutokset jäivät puolitiehen koska AKK:n hallitus piti ne hyväksyä, ei voitu itse tehdä muutosta. Taas jos joku tietää paremmin, niin kertokoot miten oikeesti meni.

Toi FTT erilliseks kerhokisa sarjaks ja sit isot SM-kisat kauden päätteeks. Kerhokisoilla uudet kuskit sais hyvää kokemusta ja valmistautumista SM kisoihin. Tai sitten kesällä pitää SM-kisat.
Kuinka tuo AKK asiaan suhtautuu ja onko mahdollista.
Ja vielä että ei se kalja houkuttimena hyvältä kuulosta. Nolla toleranssi sen suhtee ja juuaa kotona sit.

Janne K. 30 vee ja ens kauden stanua ajava  ;)
Team associated B6.2D

Poissa SS

  • Fullspeed RC
    • Profiili
ETS suositumpi kuin koskaan, FTT:n suosio alhaisempi kuin koskaan
« Vastaus #98 : 23.11.14 - klo: 18.54 »
Lukekaa tuo Hannun kirjoitus vaikka kahteen kertaan ja ajatuksella, Hannu on saanut puettua tekstimuotoon minunkin ajatukseni. AKK ei kyllä ole syynä siihen ettei väkeä ole enemmän, vaikka itsekin toivoisin lajille enemmän näkyvyyttä liiton lehdessä ja televisiossa.
Ainahan voidaan kokeilla saada kisoihin sitä näyttävyyttä ja suuren maailman meininkiä, tuskin kukaan vastustaa esimerkiksi nättejä tyttöjä jakamaan palkintoja ja isoja screenejä joilta kilpailua on helppo seurata. Tässä asiassa heitänkin pallon ketjun aloittajalle, jolle tällaiset pr-jutut ovat varmasti helppoja järjestää, kunhan vain kilpailuorganisaation kanssa asiat on ensin sovittu. Nyt tulevana viikonloppuna tätä voidaan mielestäni kokeilla jos Juha on halukas asiaa järjestämään.
Yksi tie kilpailijamäärän lisäämiseen on kilpailujen mainostaminen muillekin kuin tätä foorumia lukeville harrastajille, kun kilpailuihin saadaan katsojia, tulee muutamasta katsojasta pakostakin uusia harrastajia, sen verran mukaansa tempaavasta lajista on kyse. Oikeastaan homman voi hoitaa ruohonjuuritasolla siten että niitä A4-kokoisia mainoksia jaetaan kauppakeskuksiin ja koulujen ilmoitustauluille ja jopa radiokanaville ilmoitellaan siinä toivossa että päästään eetteriin menovinkkien seassa.
Vesa on tehnyt hyvää työtä varsinkin Oulun seudun kisojen markkinoinnissa, valitettavasti vaikkapa Jäälissä taitaa asua enemmän napakettuja kuin ihmisiä, joten katsomo ei ihan täynnä ole ollut.
Kun keskitytään tulevaisuudessa siihen että saadaan kisat ihmisten tietoon ja koetetaan pitää kisapäivänä yllä mukavaa tunnelmaa sekä radalla että varikolla, siitä se lähtee.

Sami Salmela
Team Associated / Reedy             Sami Salmela Racing             -Make 12th scale great again-

Poissa el_guido

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Ehdottomasti toi mainostaminen on kaikkein suurin juttu saada porukkaa paikalle, varmasti on olemassa semmosia jotka ei tiedä koko lajista.  Facebookit sunmuut some kanavat tarjoaa hyvät ILMAISET puitteet joten rahaan ei voi vedota, lisäksi sitten esim. paikallislehteen mainosta ja kuten Sami kirjoitti niin kouluihin ja kauppojen ilomoitustauluille tuovat näkyvyyttä. Eipä itsellä olisi tietoa mistään kisoista jos ei tulisi foorumia seurattua. Ja itseasiassa oma innostus leimahti yhdestä paikallislehden haastattelusta, joten varmasti harrastajien määrä kasvaisi kun mainostamistakin lisätään.
Team associated B6.2D

Poissa macman

  • KerhoCup-ratasarja
    • Profiili
Itseäni miellytti heitto mahdollisen "kerhokisa" luokan ajamisesta SM-osakilpailujen yhteydessä.
Tämä voisi osaltaan tuoda lajin pariin uusia ketkä eivät vielä uskalla osallistua SM-sarjaan sekä vanhoja harrastajia
joilla esim. perhesyistä tai muuten osallistuminen saattaa jäädä vaikka yhteen kisaan. Mikä tämä luokka sitten olisi on kokonaan toinen juttu.

Mutta seuratasolta kaikki tämä lähtee liikkeelle. Raumalla on tänä vuonna tehty kovasti töitä nimenomaan näkyvyyden eteen jo pelkästään taloudellisista syistä että saadaan koko leikki maksetuksi.
Uusia touring kuskeja on tosin vasta tarjolla ehkä ensivuonna mikäli harrastuksen into jatkuu samana.

Olen Hannun kanssa hyvin samoilla linjoilla AKK:n suhteen. Kattojärjestöä tarvitaan homman pyörittämiseen.
Näin kun se on jo valmiina en näe mitään järkeä romuttaa toimivaa järjestelmää. Enemminkin pyrittäisiin saamaan AKK:sta enemmän irti esim. kansallisen media näkyvyyden suhteen.

Marko Aava
Rauman seudun RC-harrastajat ry.

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Itseäni miellytti heitto mahdollisen "kerhokisa" luokan ajamisesta SM-osakilpailujen yhteydessä.
Tämä voisi osaltaan tuoda lajin pariin uusia ketkä eivät vielä uskalla osallistua SM-sarjaan sekä vanhoja harrastajia
joilla esim. perhesyistä tai muuten osallistuminen saattaa jäädä vaikka yhteen kisaan. Mikä tämä luokka sitten olisi on kokonaan toinen juttu.
TSS ja TSP luokat ovat jo "kerholuokkia" perusharrastajille, koska TSM ja c12 ajetaan SM pisteistä (toki myös junnut ajaa TSS:ssä), joten sinänsä ei pitäisi olla mitään ramppikuumetta.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa macman

  • KerhoCup-ratasarja
    • Profiili
Niin lähinnä ajattelin tällä kerhokisaluokalla lisenssitöntä /seuratonta osallistumista.
Suomessa on kuitenkin paljon pieniä RC kerhoja mitkä eivät välttämättä ole AKK:n jäsen seuroja.
Tosin tässä tulee sitten ne vakuutus ym. jutut mitkä täytyy ottaa huomioon.
Eli taisi olla huono ajatus ehkä tämä jätetään kuitenkin toimivan kerhokisacupin hoidettavaksi.

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
Ruotsissa tällä hetkellä tapellaan siitä saako lisenssin haltija ajaa kisoissa jotka eivät ole paikallisen AKK:n alaisia.

Mä olen mielenkiinnolla odottanut koska tämä tulee AKK:lle, sen jälkeen loppuu kerhokisat. SML noudattaa tätä käytäntöä, jos olet jäsen ja aiot pysyä jäsenenä sekä ajaa tittelikisoja jotka ovat SML alaisuudessa niin et aja yhtään kerho-, tai muuta kisaa jota ei järjestetä SML alaisuudessa.
En usko etta on suomeen tulossa, kun ei oo lainopillista pohjaa koko hommassa. Onneks Suomessa kerhokisat on kans hyvin vahvoja, joten veikkaan jos olis pakko valita jompikumpi kerhot jattaisivat akk kisat pois.

Kuten aikaisemmin kerroin, Suomessa tätä pelkoa ei ole! Se on jo muiden toimesta selvitetty Kilpailuviraston ja Korkeimman Hallinto Oikeuden toimesta, joten pelkoa ei ole.

Ilmeisesti Ruotsin maalla on sitten tilanne, että sitä ei vielä kukaan ole oikeudessa ulosmitannut... varmaa voittoa se tietäisi... tosin se vaatiikin aina oman raaminsa ja lakimiehen kun moisia haluaa ulosmitata... SML asioiden moottorina ei varmaankaan periksi anna, ennen kuin se "ulosmitataan" oikeudessa...

Poissa fsp

  • PRCA
    • Profiili
Ilmeisesti Ruotsin maalla on sitten tilanne, että sitä ei vielä kukaan ole oikeudessa ulosmitannut... varmaa voittoa se tietäisi... tosin se vaatiikin aina oman raaminsa ja lakimiehen kun moisia haluaa ulosmitata... SML asioiden moottorina ei varmaankaan periksi anna, ennen kuin se "ulosmitataan" oikeudessa...
Tämä WJ-organisaation "villeys" oli ensimmäinen asia, jota ihmettelin oman kampäkkini yhteydessä muutama vuosi sitten.

SML-toiminnassa mukana olevana näen tämän vaatimuksen villien kisojen rajoittamisesta hyvänä asiana. Ehkä joku tästä porukasta (eri lajiliitto eli AKK/pienoisautoilu) voisi selventää minulle ulkopuolisen silmin, mikä siinä on huonoa.

Koska mopopuolella on myös omat edullisemmat tavat järjestää kilpailuja, kuin normit kansalliset ja SM-kisat.

Poissa Stilo

  • Tiim Lahti
    • Profiili
    • S-grafix gallery
Jos lajin markkinointipuolta ajatellaan kokonaisuutena, olisi kilpailunjärjestäjän näkökulmasta mukava jos olisi tarjolla valmista markkinointimateriaalia hyödynnettäväksi. Näin saataisiin yhtenäisempi ja ammattimaisempi ilme koko toiminnalle. En ole FTT/Maastosarjan jne. kanssa joutunut toimimaan järjestelyssä, mutta LTCC:n osalta olen näitä miettinyt paljonkin ja koittanut kovasti saada brändättyä kyseistä kilpalua. Alan harrastajista löytyy onneksi innokkaita ja auttavia ihmisiä joiden avulla on kyseistä tapahtumaa saatu rakennettua niiltä osin, mitä itseltä on taito loppunut. Toki kaikkea ei voi saada ilmaiseksi, mutta näkisin, että tähän kannattaisi panostaa kerhojen sekä kattojärjestönkin taholta vaikka ihan rahallisesti jos ei ilmaisen työn tekijää löydy. Ainakin oman kerhon osalta voin sanoa, että mielellään vaikka maksettaisiin jos olisi tarjolla oikesti laadukasta materiaalia valmiina.
 
Muutamia asioita joita itse ainakin näkisin järkevinä:
 
- Yleinen laadukkaasti tehty RC-autot harrastuksena info-vihkonen tarjolle, jota voisi vaikka pienellä kustannuksella tilata kerhoille (toki aina parempi ilmaiseksi) ja jakaa kilpailuissa / messutapahtumissa. Meillä on Lahden kerholla ollut itsetehtyjä lappusia messuilla jne., mutta tulostusmahdollisuuksien ja graafikon taitojen puutteen vuoksi ne nyt on semmoisia kotikutoisen näköisiä. Laadukas printtivihko varmasti jättää paremman fiiliksen kuin epämääräinen mustavalkoinen tulostuspaperi A5 räpellys. Tähän toki voi lisäksi sitten jakaa paikallisesti kerhojen oman pienen yksinkertaisen mainoslapun/käyntikortin josta selviää seuran yhteystiedot.

- Valmis markkinointipohja FinTrack-Tour / Maastosarja / WJ jne. näille selkeästi "brändätyille" kilpasarjoille. Selkeällä yhtenäisellä graafisella ilmeellä olevat sarjalogot, sekä mainospohjat (paperimainos, nettibanneri SoMe-mainospohja, Youtube mainospohja?) josta kilpailunjärjestäjä voisi muokata oman kilpailun tiedoilla olevan version jota voisi sitten laittaa verkkoon / sosiaaliseen mediaan / paikallisille tiedotusvälineille. Laadukkaasti tehty mainos varmasti löytää tiensä paremmin medioihin ja jää mieleen kuin parin tekstirivin valkoinen lappunen.

Onko ajatuksia muilla, miten toimisi esimerkiksi tapa, jossa noitten sarjakilpailuiden järjestäjä sitoutuisi maksamaan summan X€ lisää markkinointimaksua kilpailun järjestämisestä, mutta sille rahalle saisi vastineeksi valmiiksi tehdyt mainokset?

edit:
Laitan vielä liitteeksi nuo lappuset joita meillä oli LTCC 2014 tapahtumassa jaossa yleisölle:
Lahden UA / RC-esite
LTCC 2014 katsojaopas
« Viimeksi muokattu: 24.11.14 - klo: 11.27 kirjoittanut Stilo »
EuroRC.com | Xray
S-Grafix | Tiim Lahti

Poissa SS

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Itsekin toivoisin AKK:n puolelta jonkinlaista markkinointiapua lajille joka on kaikista autourheilun muodoista ehkä katsojaystävällisin.

http://www.autourheilu.fi/sarjat/

Olisi mukava saada FintrackTourin, Maastosarjan ja M8 SM -sarjan logot tuohon sivulle.
Tämä nyt vain yhtenä ajatuksena jota Tumppi lajiryhmän pj:nä voi viedä liitossa eteenpäin.
Kannattaa muuten huomioida että esimerkiksi PKSRCA 366 jäsenellään on jo jonkinmoinen vaikuttaja
liittovaltuustossa ja tätä vaikutusmahdollisuutta on syytä pohdiskella ennen seuraavaa liittokokousta.

Edelleenkään en kuitenkaan usko että AKK olisi mitenkään kilpailijamäärää rajoittava tekijä.

Sami Salmela
Team Associated / Reedy             Sami Salmela Racing             -Make 12th scale great again-

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
nämä lajiesittely yms.. markkinointijutut menee tuonne tulevan lajiryhmän työlistoille, katotaan mitä voidaan tehdä omasta puolestamme ja selvitellään AKK:n osuutta..

olikos laiskanläksynä jotain muuta vielä minne en ole vastausta onnistunut kaivamaan ?
- pa lisenssi lkm yms.. selvittelen jossain vaiheessa konttuurilta...


Se varmaan jo tuli selville, että aikamoinen fakiiri saapi olla joka nyt vaikka tuolla esiteyllä summalla mitä joku laski about 25k€ saataisiin samat palvelut ja jatkuvuus työlle, kuin mitä meillä nyt on"?"

Ja kuten toin esille, kerhokisa statusta kannattaa pohtia siellä missä tarjonta on aloittelijoille/junnuille/jäähdyttelijöille/harrastajille EI PRO SM/EM/MM kuskeille kohdistettua!

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Tämä WJ-organisaation "villeys" oli ensimmäinen asia, jota ihmettelin oman kampäkkini yhteydessä muutama vuosi sitten.

SML-toiminnassa mukana olevana näen tämän vaatimuksen villien kisojen rajoittamisesta hyvänä asiana. Ehkä joku tästä porukasta (eri lajiliitto eli AKK/pienoisautoilu) voisi selventää minulle ulkopuolisen silmin, mikä siinä on huonoa.

Käytännössä SML tappaa kerhokisailun hyvin tehokkaasti diktatuurimaisella toiminnallaan kisojen järjestämisten suhteen. Jos AKK:lla olisi sama systeemi niin yksikään pienoisautokerho ei järjestäisi kerhokisoja tai omia kisasarjoja, hyvää näissä on matala osallistumiskynnys, edullinen kisamaksu, kevyempi kisaorganisaatio ja vähemmän byrokratiaa. Esimerkkejä löytyy vaikka kuinka ja paljon mutta SML toiminta ei onneksi kuulu tähän topicciin.



Kylätason RC-kuski.

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
Jos kaikki ei tiedä mitä kerhokisa status muutoin tarkoittaa, niin kerrottakaan lyhykäisesti...

Eli kisan järjestäjä ilmoittaa AKK:lle viikkoa (vaiko enempi) etukäteen että he pitävät moisen kisan. Se on VAIn vapaamuotoinen ilmoitus ! Toki seura on silloin myös AKK jäsen..
- tälläisessä kilpailussa on lisenssien vakuutukset voimassa, sekä järjestäjällä AKK:n kautta voimassa oleva vastuuvakuutus.. yms. perus jutut..
- ne jotka osallistuu ilman lisenssiä osallistuu omalla vastuullaan, ei liene ongelma kuitenkaan "?"


Poissa fsp

  • PRCA
    • Profiili
Tämä WJ-organisaation "villeys" oli ensimmäinen asia, jota ihmettelin oman kampäkkini yhteydessä muutama vuosi sitten.

SML-toiminnassa mukana olevana näen tämän vaatimuksen villien kisojen rajoittamisesta hyvänä asiana. Ehkä joku tästä porukasta (eri lajiliitto eli AKK/pienoisautoilu) voisi selventää minulle ulkopuolisen silmin, mikä siinä on huonoa.

Käytännössä SML tappaa kerhokisailun hyvin tehokkaasti diktatuurimaisella toiminnallaan kisojen järjestämisten suhteen. Jos AKK:lla olisi sama systeemi niin yksikään pienoisautokerho ei järjestäisi kerhokisoja tai omia kisasarjoja, hyvää näissä on matala osallistumiskynnys, edullinen kisamaksu, kevyempi kisaorganisaatio ja vähemmän byrokratiaa. Esimerkkejä löytyy vaikka kuinka ja paljon mutta SML toiminta ei onneksi kuulu tähän topicciin.
Otin lopulta puhelimen käteen siirtymällä ja soitin Moottoriliittoon...

Myös Moottoriliitolla on oma kerhokilpailu systeemi ja malli, joka hyvin tehokkaasti toimii esim. mx ja enska-puolella. Siihen kuuluu juuri nuo mainitsemasi matalakynnys (harrastajalisenssi+kerhon jäsenyys), kevyempi organisaatio ja byrokratia. Tästä toimintamallista tiedän parin kuukauden päästä hyvin paljon enemmän.

Myös SML toiminnasta on tehty valitus Kilpailuvirastolle, mutta sitä ei oltu otettu edes käsittelyyn asian "vähäpätöisyyden" johdosta, se siis Kilpailuviraston näkökanta. AKK puolestaan oli toiminut kovin erilaisella tavalla, ja oli jakanut kilpailulupia sekä ry:n että Oy:n alta. No siinä vaiheessa kun Oy alkaa toimia lupien jakajana ja evätä lupia kilpailevilta järjestäjiltä, niin puhutaan monopoliaseman väärinkäytöstä ja Kilpailuvirasto alkoi kiinnostua. Eli periaatteessa AKK sössi itse omat puuronsa.

Joskus 10v sitten olin vielä itsekin "skeptinen" esim Moottoriliittoa kohtaan. En nyt sano sanallakaan mitään AKK:sta, koska vaikka luulin sen olevan vastaavanlainen organisaatio, niin ilmeisesti näin ei ole. Se kansainvälinen paletti, josta SML on osa, on oikeastaan ihan fiksu noin 100 vuoden aikana rakentunut järjestelmä, johon ainakin Suomessa pääsee mukaan vaikuttamaan käden ylös nostamalla. Kaikista siellä toimivista ihmisistä ei tietysti voi tykätä, koska yhteensä jäseniä on noin 30 000, mutta on siinä systeemissä myös hyvätkin puolensa.

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Vähän historiaa Pienoisautoilun markkinoinnista:
Aikoinaan PSA:n eli slotracingin puolella hyvin tehokas markkinoija oli SEURAKUNNAT ja niiden nuorisotyö. kun RC autot ja varsinkin sähkö/mattoautot tulivat oli useissa kerhoissa montakymmentä jamppaa faijoineen ajamassa viikottain kerhokisoja. Kun Rc /pienoisautoilu siirtyi AKK:n alaisuuteen, tuntuu että markkinointi aikalailla hyytyi siihen. Käsittääkseni RC autoharraste on aivan olennainen nuorison tekninen harraste jossa opitaan monia perustavaalaatuisia valmiuksia. Tunnen monta aivan huipputeknologiafirmoissa työskentelevää jannua, joiden "korkeakoulu" on ollut Rc autoharraste kovalla kansainvälisellä tasolla.

Mielestäni tätä puolta tulisi painottaa kun ollaan tekemisissä esim kuntien tai kaupunkien päätävien elinten kanssa. Tukea ja näkyvyyttä TÄYTYY SAADA LISÄÄ, eikä se voi olla vain alan firmojen vastuulla. Kyse ei ole vain "leikstä skaalakokoisilla kilpa-autoilla" vaan paljon laajemmasta asiasta ja nuorison koulutuksen suuntautumisesta tekniselle alalle.
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Itse olen markkinoinnut nää 2 viimeistä kisaa jota tiksissä on ajettu näin.
Olen tehnyt pienimuotoisen videon kännykällä ja ladannut sen faceen.
Ei maksanut mitään ja ilmaista mainosta.
Facessa en ole nyt seuraavaa ftt kisaa mainittavan lainkaan.
Pitäisköhän taas sellaisen tehdä???
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa JuhaS14

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Hakukoneoptimointi
Mielestäni isoin ongelma koko lajille on tosiaan tällä hetkellä markkinointi. Sitä ei oikein järjestelmällisesti tehdä lajin sisällä yhdenmukaisesti - On sitten kyse offroad- tai onroad-luokista. Siinä ei ole myöskään mitään viiden vuoden pläniä.

RC10 on mielestäni koko harrastuksen "etusivu" nykyisin Suomessa ja yksi asia voisi miettiä on jonkunlainen budjetti RC10n kehittämiseen (lue mainostus / foorumihöpinän lisäksi artikkelit (muistaakseni ennen tämmöisiä etusivulla oli? Kisaraportit yms) sekä yhtenäinen Facebook-sivusto teeman "RC-Autoilu" alle jota mainostetaan "ilmaiseksi" ja ihan oikealla rahalla. Esimerkiksi Facebookissa voidaan mainontaa aika edullisesti kohdistaa juuri tietyn ikäisille, tietyille paikkakunnille ja tiettyyn sukupuoleen - ( Lue junnut ja isit ).

Toinen juttu on mediasuhteet, niiden hyödyntäminen on kovin olematonta. Mulla esimerkiksi on suhteet saada hyvälaatuisia juttuja läpi ja saada myös toimittajia paikalle radiosta/telkusta/lehdistä, se mitä kannattaisi miettiä on mitä näille esitetään: Onko se yksittäinen sponsorikuski kertomassa miten ajaa KV-kisoja (kuten suurin osa näkemistäni harrastusta käsittelevistä lehtijutuista on ollut) vai ihan suoraan kisaraportit. Tämä vaatii vähän vaivaa ja kirjoitamista, että jokaisesta kisasta lähettäisiin vähintään paikallislehtiin "ilmaissisältöä" eli suht valmiiksi kirjoitettu artikkeli tai paikallinen media kutsuttaisiin mukaan aina - oli sitten kyseessä kerhokisa tai "virallinen".

Kolmas: Vanhoista olemassa olevista kuskeista kiinni pitäminen: Eli sähköpostirekkari lajiryhmän käyttöön kaikista 3-4 viime vuoden aikana osallistuneista kuskeista ja tiedotusta sekä ennakkohehkutusta. Uskokaa tai älkää niin ihmiset tulevat jos heitä "painostetaan", muistutellaan ja kutsutaan paikalle, pelkkä RC10 ei ole mielestäni riittävä kanava tähän. Yleisestikin tiedotukseen hyvä lisäkanava myös kilpailijoille voisi olla Lajiryhmän virallinen FB-ryhmä, koska osaa lukee RC10 satunnaisesti, sen sijaan facebookissa monet notkuvat jatkuvasti.

Tuo seurakuntien puuttuminen on itseänikin pistänyt silmään - -90-luvulla suurin osa kerhoista oli SRK-loppuisia, joissa seurakunta tarjosi tilat harrastukseen ja rahat mattojen yms. hankintaan.  Kannattaisiko seurakuntia alkaa painostaa?

Itse voin auttaa kyllä markkinoinnissa, koska sitä jo työni puolesta teen. Ehdottaisin RC-autoilulle erillistä markkinointiosaston perustamista johon valittaisiin joukko harrastajia eri puolilta Suomea, se voisi mielestäni olla täysin erillinen lajiryhmästä, mutta toimia heidän apunaan, jolloin lajiryhmä voisi keskittyä itse sääntöjen ja byrokratian pyörittämiseen.

Junnujen houkutteleminen mukaan on musta prioriteetti #1. Tällä hetkellä tilanne on se, että 10 20-30 vuotiasta kohden on yksi 10-15 vuotias ainakin PKSRCA:lla ja ikävä tosiasia on, että 10 vuoden kuluttua laji on kuollut tätä menoa, jossei jotain aleta tekemään. -90 luvulla suhde oli 90% junnuja ja 10% vanhempia kuskeja.

Mä en oikeasti usko että tämä laji on tällä hetkellä niin kallista kun vedotaan tohon finanssipolitiikkaan koko ajan, ajaminen kilpaa on tänä päivänä huomattavasti halvempaa kun lamavuosina tai vielä 10-vuotta sitten, jolloin akku-, rengas- ja moottorikustannukset olivat moninkertaiset nykypäivään verrattuna. Tämä laji on mun mielestä suhteellisen halpa jos verrataan oikeastaan mihin muuhun vaan nykypäivän lapsien harrastuksiin: Jääkiekko esimerkiksi on huomattavasti kalliimpaa käsitykseni mukaan. Väittäisin, että lähes tulkoon "parhaan laitteiston" yhteen luokkaan saa tuhannella eurolla, ei sitä voi nyt ihan kauheen kalliina pitää esim. motocrossiin, kartingiin, jääkiekkoon, tietokonepelaamiseen tai mihin muuhun oikeestaan verrattuna.
« Viimeksi muokattu: 25.11.14 - klo: 06.50 kirjoittanut JuhaS14 »

Poissa Metsäläinen

  • Fullspeed RC
    • Profiili

Junnujen houkutteleminen mukaan on musta prioriteetti #1. Tällä hetkellä tilanne on se, että 10 20-30 vuotiasta kohden on yksi 10-15 vuotias ainakin PKSRCA:lla ja ikävä tosiasia on, että 10 vuoden kuluttua laji on kuollut tätä menoa, jossei jotain aleta tekemään. -90 luvulla suhde oli 90% junnuja ja 10% vanhempia kuskeja.


Tähän vaikuttaa esimerkiksi harrastuspaikkojen vähäisyys ja nekin mitä on, on yleensä sellaisissa paikoissa
että juniorille kyyti välttämätön. Itse kuljen julkisilla ja matka-aika helsingistä Tikkurilanradalle on n.1-1,5 tuntia yhteen suuntaan.
Ja Lavankoon varmaan 2 tuntia ja joudun käyttämään vähintään kolmea eri kulkuneuvoa.
Eli vaatii vanhemmilta sitä että ovat valmiita kuskaamaan junioria, muutenkin kiinnostuneita lajista ja rahallisesti
panostamaan, koska harrastus ei ole halpa. Varsinkin jos juniori harrastaa jo jotain muuta niin voi olla aika hankalaa taloudellisesti useimmille perheille Suomessa.
Lajia pitäisikin markkinoida koko perheen harrastuksena, eikä vain lasten ja nuorten harrastuksena. Voi olla että
se toisi lisää harrastajia mukaan.
Miksi suuri osa uusista harrastajista on 20-100 vuotiaita johtuu varmasti edellä mainitsemistani asioista.

Tumpille: Not for children under 14 years. This is not a toy. Tämä teksti on suoraan RC-auton myyntipakkauksesta.
« Viimeksi muokattu: 25.11.14 - klo: 08.13 kirjoittanut Metsäläinen »
Eurorc - Tamiya Lunch Box - Blackfoot -  Avante BS - Arrowmax - Halko - Hobbywing - Highest - Futaba

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Myös Moottoriliitolla on oma kerhokilpailu systeemi ja malli, joka hyvin tehokkaasti toimii esim. mx ja enska-puolella. Siihen kuuluu juuri nuo mainitsemasi matalakynnys (harrastajalisenssi+kerhon jäsenyys), kevyempi organisaatio ja byrokratia.

Tässä on edelleen se ongelma että voi ajaa pelkästään SML:än alaisuudessa ajettavia kisoja, lisenssikuski ei voi osallistua muiden järjestämiin kerhokisoihin. Näihin kerhokisoihin pitää olla kerhon jäsenyys ja harrastajalisenssi, mitä ei taas tarvita liittojen ulkopuolisissa kerhokisoissa. Ja tämä taas syö satunnaisia harrastajia pois kisoista. Kerhokisat pitää toimia ja niihin pitää pystyä osallistumaan ilman liittojen rasitteita, vain sillä saadaan poimittua satunnaisia harrastajia mukaan touhuun. Myös lisenssikuskeille "liitottomat" kerhokisat on hyvä treenimuoto.

Eikö jätetä tämä SML aihepiiri koska se ei suoranaisesti kuulu tähän topicciin eikä enään sivua millään tavalla pienoisautoilua?
Kylätason RC-kuski.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Junnujen houkutteleminen mukaan on musta prioriteetti #1. Tällä hetkellä tilanne on se, että 10 20-30 vuotiasta kohden on yksi 10-15 vuotias ainakin PKSRCA:lla ja ikävä tosiasia on, että 10 vuoden kuluttua laji on kuollut tätä menoa, jossei jotain aleta tekemään. -90 luvulla suhde oli 90% junnuja ja 10% vanhempia kuskeja.

Tietotekniikka ja some on muuttanut nuorisokulttuuria aika paljon noista ajoista. Ennen vanhaan ei ollut kumpaakaan eikä kumpikaan ollut elämää hallitseva elementti, siihen aikaan pienoisautoilu tai mikä tahansa harrastus oli luonnollinen ajanvietto tapa. Nykyään nuorison ja motivaatio tuntuu olevan somessa ja pelaamisessa, ei niinkään harrastuspaikkoihin menemisessä. Tämä tuntuu rasittavan muitakin lajeja kuin pienoisautoilua.
Kylätason RC-kuski.

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Minusta tässä asiassa kannattaisi kyllä katsoa Ruotsiin: Siellä on älytön määrä ratoja joita kunta tai kaupunki ylläpitää. Niissä on aika korkea tuo varustetaso, on kerhotilat ja sosiaaliset tilat. Svedut on osanneet vetää oikeista naruista. Ihan sitten maailman skaalassa, kiinalaisten "teknologiaboomi" lähti liikeelle parikymmentä vuotta sitten siitä että valtio määrätietoisesti alkoi sponssaamaan taknisiä harrasteita. Kiinalaiset yhtä äkkiä olivat huipulla niin lennokki kuin vene Rc alalla. Pohjimmaisena ajatuksena oli tietenkin ettö täysin ummikot tekniikan alalta oppivat tuon hienomekaaniikan ja näin olivat valmiit  astumaan hommiin uusiin kokoonpanotehtaisiin. En tarkoita että Rc autoilijoita värvättäisiin suoraan johonkin firmaan, mutta kannattaa pitää mielessä muinainen Jorma Ollilan tokaisu: Sinä päivänä kun juotoskolvi tai Torx avain ei pysy Nokia inssin näpeissä on Nokian päivät luetut...
Eipä tainnu paljon pysyä...

Eli Suorituspaikkoja >> PR ja tiedotusta >> Harrastajia >> Kunnon näkyvyyttä menestyville harrastajille >> lisää harrastajia >> lisää resursseja harrastajille. Tosiaankin lajiryhmistä erillinen "Kehitys työryhmä" Siitä se lähtee.
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa el_guido

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Hämeenlinnassa saatiin vähä lisää uusia kuskeja kesällä järkätyn midsummer rc madnesin avulla. Markkinointia tehtiin mm. Finrace kisassa olemalla esillä katsojien seassa. Kalustoa on esitelyy messuilla ja mainoksia ja flyereita jaettu. Tulostakin tuli ja hämppälinnan rc radalla tehtiin vääjäämättä lähivuosien harrastaja ennätys. Ja tähän ei tyydytä vaa töitä jatketaan ja nytkin  jo uusia juttuja suunnitellaan.
Janne K.
Team associated B6.2D

Poissa *remppa*

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Moi,

Nyt on pakko ottaa kantaa:

Lähes kaikki nämä ehdotukset markkinoinnin lisäämisestä, juniorityöstä, harrastepaikkojen lisäämisestä jne jne jne ovat tiedossa, ehdotuksista ja ideoista ei ole puutetta!

TEKIJÖISTÄ ON PUUTETTA, kyllä näitä ehdottajia ja höpöttäjiä riittää!!

Aloittakaa joskus:

Mulla on tälläinen idea, aion toteuttaa sen näin..
Pumilio Racing www.pumilio.fi "osat joita et löydä kataloogeista"