Kirjoittaja Aihe: Onko tuo LRP Energy Power Fuel hyvää?  (Luettu 8027 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Nitromaani

  • Tulokas
    • Profiili
Onko tuo LRP Energy Power Fuel hyvää?
« : 15.01.15 - klo: 09.37 »
Ajattelin kysästä onko kokemuksia moisesta litkusta ja onko vinkkejä parempaan?

Poissa SixStars

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Onko tuo LRP Energy Power Fuel hyvää?
« Vastaus #1 : 15.01.15 - klo: 11.55 »
Kerran maistoin ja oli ihan kaameeta...

No ei, kyllähän se varmasti on ihan ok kun on ns. 'rc-valmistajan' brandilläkin.. kunhan katot että on sopivaa laatua omiin vehkeisiin ( 16%, 25% jne. mikälie veheje kyseessä onkaan.. )

Ja sitten kannun ravistelu = sekoitus ennen käyttöä ja säilytetään valolta suojassa ja korkkia ei pidetä turhia auki ( imee kosteutta -> huonontaa ainetta.. )
Kyosho Fazer EP Subaru, Traxxas Stampedet 2WD + 4WD, Kyosho Jetstream 800 vintagepaatti FOR SALE !, Quanum Nova Pro quadkopteri

Poissa Nitromaani

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Onko tuo LRP Energy Power Fuel hyvää?
« Vastaus #2 : 15.01.15 - klo: 13.32 »
Kiitos, ajattelin varmistaa kun kuullut huonoa Cool Powereista sun muista.

Poissa SixStars

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Onko tuo LRP Energy Power Fuel hyvää?
« Vastaus #3 : 15.01.15 - klo: 14.12 »
Kiitos, ajattelin varmistaa kun kuullut huonoa Cool Powereista sun muista.

Kuulopuheita  :tongue:
 Eiköhän kaikki aineet uutena ihan ok ole.. kunhan on oikeanlainen aine käyttöpeli huomioiden.. jos ei polttista osaa säätää ( niinkuin minä esim. ) niin ei se suurella todennäköisyydellä polttoaineen vika ole  :roll:

.. toisaalta jopa minä sain yhen polttiksen kukkumaan kohtuu vanhallakin aineella, kun auto oli 'jäänyt hyviin säätöihin'   :shocked:
Kyosho Fazer EP Subaru, Traxxas Stampedet 2WD + 4WD, Kyosho Jetstream 800 vintagepaatti FOR SALE !, Quanum Nova Pro quadkopteri

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Onko tuo LRP Energy Power Fuel hyvää?
« Vastaus #4 : 18.02.15 - klo: 08.08 »
Edelleen Cool Power on lentäviin laitteisiin. Ei autoihin.

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Onko tuo LRP Energy Power Fuel hyvää?
« Vastaus #5 : 18.02.15 - klo: 10.21 »
Hoke.
Lentäähän sinunkin auto välillä :wink:
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: Onko tuo LRP Energy Power Fuel hyvää?
« Vastaus #6 : 19.02.15 - klo: 11.38 »
Pari kolme vuotta ajanut LRP fuileilla eikä ole ongelmia ollut, säilytys mielummin puolilämpimässä tilassa kuin kylmässä. Fuili on toiminut hyvin vaikka on talvikauden kannu seisonut autotallissa, vajaatkin/avatut.

Ennen käyttöä kannun huolellinen ravistaminen on homman a ja o. Tämä toki koskee kaikkia valmiita polttoaine mixejä.
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Onko tuo LRP Energy Power Fuel hyvää?
« Vastaus #7 : 21.02.15 - klo: 08.54 »
LRP:n sivuilla ei ole selvitystä öljyistä muuta kuin synteettisen ja rsisnin yhteispaketti. kun fuilissa ei saa olla muuta kuin öljyä, nitroa ja mettistä, on ero juuri öljyssä. lennokkifuileissa on usein synteettistä "pesevää" öljyä joka onj murha automootorille. ei muodostu tuotan tärkeätä rissakalvoa joka suojaa kun ajetaan kauan piikillä.
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa Poinas2

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • WEBSTORE
Vs: Onko tuo LRP Energy Power Fuel hyvää?
« Vastaus #8 : 21.02.15 - klo: 14.53 »
Ei modernissa autofuilissa tarvi olla rissaa. Markkinoilla on erittäin hyvin toimivia täysin synteettisellä öljypaketilla olevia fuileja ja kun homma on tehty kuten pitää, koneet pelaa ja kestää ongelmitta. Plussana rissan puuttumisesta kone ei karstotu/kerää nokea ja vältetään myös ongelmat jossa rissa hetken säilytyksen jälkeen voi muun fuilin haihduttua tukkia kaasatia ja jumittaa luistin. Tosin laadukkaassa fuilissa tätä jumittamista tapahtuu vähemmän, Mutta rissan aiheuttamaa karstottumista ei voi välttää. Kuten Jethro jo totesi, niin ravistaminen kannattaa muistaa. Ei siksi että se joidenkin väitteiden mukaan ""palauttaisi"" tehot vaan sillä varmistetaan että öljyt ja fuili on sekasin ja voitelu pelaa.
EA-Import Oy Webstore: www.eaimport.net
ALPHA Plus - BETA - BULLIT - TeamDurango - PIRANHA Fuel - M2C - TRESREY - KyPOM - H-Energy - REDS - RevolutionRcDesign - ThunderInnovation - Yaiba

Poissa Screwed

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Onko tuo LRP Energy Power Fuel hyvää?
« Vastaus #9 : 21.02.15 - klo: 20.51 »
Ei modernissa autofuilissa tarvi olla rissaa.
Mutta silti joka autofuilissa sitä on. Ikinä en ole nähnyt 2-t moottoria karstoittuneen rissasta ja olen kuitenkin ajanut polttiksilla maalla, ilmassa ja vedessä 25 vuotta. Nelarit karstoittuu kyllä mutta niiden käyntilämpötila on paljon suurempi kuin 2-tahtisilla. Sen takia lennokkinelareissa on syytä käyttää vain synteettistä öljyä. Mutta kyllä mä 40 000 rpm pyöriviin 2-tahtisiin laitan vähän rissaa sekaan oli ne sitten maalla, ilmassa tai vedessä.
« Viimeksi muokattu: 22.02.15 - klo: 13.07 kirjoittanut Screwed »

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Onko tuo LRP Energy Power Fuel hyvää?
« Vastaus #10 : 22.02.15 - klo: 12.54 »
En tiedä niin kysyn.
Eli aikoinaan kuin minä ajoin m8 (-90 luku) autoja niin löpössä oli aina rissaa koska siihen aikaan ei löytynyt parempaa voitelua joka myös jäähdytti konetta.
No kysyn nyt että sisältääkös tämän päivän löpöt rissaa vai onko se edelleen voiteluaineiden ykkös juttu.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Screwed

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Onko tuo LRP Energy Power Fuel hyvää?
« Vastaus #11 : 22.02.15 - klo: 13.56 »
Ei se rissa jäähdyttänyt 90-luvulla eikä jäähdytä tänäänkään. Se on vanha urbaanilegenda. Metanoli jäähdyttää. Rissa tekee sellaisen sitkeän voitelukalvon mitä synteettiset ei tee. Kovaa kiertävä kiertokanget ja niiden alalenkki on tosi kovilla jolloin se rissa kyllä jeesaa niitä.

Aikoinaan 90-luvulla testasin öljypitoisuuden vaikutuksen käyntilämpötilaan M8-krossarissa. Pienin pitoisuus mitä käytin oli 7% ja sillä kone kävi kaikkein viileimpänä. Yhtään moottoria en rikkonut testeissä. Itse käytin kuitenkin 10-12% autoissa varmuuden vuoksi. On olemassa metanolimottoreita jossa kiertokangen alalenkki on neulalaakeroitu ja niissä moottoreissa öljysuositus on valmistajan puolesta 6-8%. Eli sitä öljyä tarvitaan nimenomaan sen alalenkin takia ja mitä kovempaa moottori kiertää niin sen kovemmalla rasituksella se on.

Poissa Poinas2

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • WEBSTORE
Vs: Onko tuo LRP Energy Power Fuel hyvää?
« Vastaus #12 : 22.02.15 - klo: 15.41 »
Mutta silti joka autofuilissa sitä on. Ikinä en ole nähnyt 2-t moottoria karstoittuneen rissasta ja olen kuitenkin ajanut polttiksilla maalla, ilmassa ja vedessä 25 vuotta. Nelarit karstoittuu kyllä mutta niiden käyntilämpötila on paljon suurempi kuin 2-tahtisilla. Sen takia lennokkinelareissa on syytä käyttää vain synteettistä öljyä. Mutta kyllä mä 40 000 rpm pyöriviin 2-tahtisiin laitan vähän rissaa sekaan oli ne sitten maalla, ilmassa tai vedessä.

No ei 100% varmasti ole kaikissa fuileissa rissaa. Tervetuloa 2000-luvulle  =) Sä voit toki lisäillä rissaa sen mitä parhaaksi katsot, mutta ei sitä sinne fuiliin tarvitse tai rissaa sisältävä fuili ole yhtään parempaa kuin synteettinenkään. Ja edelleen rissa kun ei pala työtahdin aikana, se nokeaa konetta. Tämä on fakta. Se kuinka paljon sitä töhnää sinne kerääntyy on sitten tapauskohtaista, riippuu fuilista/rissan määrätä ja laadusta, säädöistä yms.   
EA-Import Oy Webstore: www.eaimport.net
ALPHA Plus - BETA - BULLIT - TeamDurango - PIRANHA Fuel - M2C - TRESREY - KyPOM - H-Energy - REDS - RevolutionRcDesign - ThunderInnovation - Yaiba

Poissa Screwed

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Onko tuo LRP Energy Power Fuel hyvää?
« Vastaus #13 : 22.02.15 - klo: 17.30 »
No ei 100% varmasti ole kaikissa fuileissa rissaa.
Tarkkuutta, pyydän. En sanonut että kaikissa fuileissa. Sanoin nimenomaan että lennokkifuileja on ilman rissaa. Sanoin että kaikissa autofuileissa on rissaa. Jos olet eri mieltä niin laita linkki autofuiliin missä on 25% nitroa, öljypitoisuus 8-12% missä ei ole rissaa seassa.

Poissa Poinas2

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • WEBSTORE
Vs: Onko tuo LRP Energy Power Fuel hyvää?
« Vastaus #14 : 08.03.15 - klo: 14.10 »
Tarkkuutta, pyydän. En sanonut että kaikissa fuileissa. Sanoin nimenomaan että lennokkifuileja on ilman rissaa. Sanoin että kaikissa autofuileissa on rissaa. Jos olet eri mieltä niin laita linkki autofuiliin missä on 25% nitroa, öljypitoisuus 8-12% missä ei ole rissaa seassa.

No ihan ekana tulee tietysti mieleen toi meidän jakelema Piranha. Maailmalla on muitakin esim OptiFuel, NEO+ jne.

Oikeestaan tässä on tärkeempää se, että käyttää kunnollista fuilia ja ennenkaikkea pitää huolta siitä pannusta eli käyttää kunnollisia ja hyvin öljyttyjä suodattimia ja vaihtaa niitä riittävän usein ja opettelee säätämään sen vehkeen. Lisäksi kun säilyttää sen fuilinsa kuivassa ja tasalämpöisessä, muistaa ravistaa ennen käyttöä eikä aja 2-3v vanhalla litkulla niin hyvin menee. Sen jälkeen voi sitten alkaa miettimään näitä muita juttuja. Ja vaikka sen alalenkin voitelu onkin tärkeää, niin kyllä siellä koneessa on monta muutakin paikkaa jotka alkaa nopeesti kitisemään jos ei ole öljyä  :wink:
EA-Import Oy Webstore: www.eaimport.net
ALPHA Plus - BETA - BULLIT - TeamDurango - PIRANHA Fuel - M2C - TRESREY - KyPOM - H-Energy - REDS - RevolutionRcDesign - ThunderInnovation - Yaiba

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Onko tuo LRP Energy Power Fuel hyvää?
« Vastaus #15 : 10.03.15 - klo: 15.48 »
Ei modernissa autofuilissa tarvi olla rissaa. Markkinoilla on erittäin hyvin toimivia täysin synteettisellä öljypaketilla olevia fuileja ja kun homma on tehty kuten pitää, koneet pelaa ja kestää ongelmitta. Plussana rissan puuttumisesta kone ei karstotu/kerää nokea ja vältetään myös ongelmat jossa rissa hetken säilytyksen jälkeen voi muun fuilin haihduttua tukkia kaasatia ja jumittaa luistin. Tosin laadukkaassa fuilissa tätä jumittamista tapahtuu vähemmän, Mutta rissan aiheuttamaa karstottumista ei voi välttää. Kuten Jethro jo totesi, niin ravistaminen kannattaa muistaa. Ei siksi että se joidenkin väitteiden mukaan ""palauttaisi"" tehot vaan sillä varmistetaan että öljyt ja fuili on sekasin ja voitelu pelaa.
Jos nyt tähän "ikuisuuskysymykseen" taas ottaisi kantaa. Poinas2 levittää määrättyjen fuilivalmistajien mantraa  joka menee näin: "Rissa on vanhanaikainen voiteluaine, synteettiset on paljon parempia ja pitävät moorttorin puhtaana" Ensin: fakta on että synteettinen rissa (laboratoriossa tehty noudattaen rissan kemiallista kaavaa) on LÄHES yhtä hyvä kuin alkuperäinen luonnontuote. Toiseksi: tätä mantraa levitetään mutta se koskee etupäässä LENNOKKIFUILEJA. lenokkifuilit operoivat tilanteessa jossa on toimiva ilmaajäähdytyss, automoottorit, varsikinin Buggyssa toimivaty olosuhteissa jossa polttoaineen ( ja siinä etupäässä öljyn) jäähdytysvaikutus on pääasiallinen jäähdytystapa. Kun ajetaan sylkyn lämpötiloissa yli 170 C astetta, alkaa öljy palaa, niin syntyeettinen kuin rissa. Nyt kuitenkin luonnon rissan kemiallisen kaavan erikoisuus on juuri tuo hartsiutuminen: RISSA muuttuu paksummaksi voiteluaineeksi vähitellen,erittäin koreissa lämpötiloissa, kunnes sen liukuominaisuudet katoavat ja jää jäljelle sitkeä hartispinta. Tämä hartsipinta kuitenkin estää metallipintoja leikkautumaan toisiinsa eli mylly ei "leikkaa kiinni". Synteettien öljy on tässä vaiheessa täysin palanut tai haihtunut pois ja metallipintojen välissä ei ole enää suojakalvoa.  kun motti on kuitenkin " kunnossa" käyttäjä vaan kiroaa tuota rissaa joka "likaa moottorin". pointti on siinä että käyttäjän täytyy tehdä ajon jälkeinen huolto AINA, vaikka moottori vaikiuttaisi kunnossa olevalta. Tuon alkavan hartispinnan saa pois helposti oikeilla liuottimilla. CRC tai WD 40 EI OLE näitä oikeita, vaan esimerkiksi halpa lamppupetrooli, moottori petrooli (löpö)tai jos saat hankittua JET-A1 lentokerosiini. kerosiinissa on tosi tehokkaat liuottimet ja lisäksi öljyä joka voitelee paikt "after run" tuotteiden tapaan. Kun poltoainevalmistaja sanoo : 2% risiniöljyä, 6% synteettistä öljyä, voit turvallisella mielellä käyttää tätä sekä rata autossa että buggyssa. Sitten pihasuditteluun on olemassa fuileja jossa tuo säilytysöljy eli after run komponentti on valmiina. Kisakäytössä se tosin hiukan verottaa fuilin muita ominaisuuksia, joten valitse oikea fuili kulloisenkin käyttöön.
Tässä vähän lukemista niille jotka ajattelee "NitroVaarin"  taas lörpöttelevän omiaan... Jos käytätte Byron fuileja, älkää uskoko mitä kauppianne latelee  kun tarjoaa täs synteettistä voitelupakettia( Sitä samaa liturgiaa kuin edellä,) vaan pyytäkää hankkimaan varastoon BYRON Gen 2 race fuel tuotetta, se on OIKEAA kisafuilia kovaan käyttöön. (putikeilla jotka ovat mukana Nitro kisatouhussa, on kyllä sitten ihan oikeita kisafuileja tarjolla)
Linkki: http://www.kartweb.com/TechArt/Fuel/castor101.htm

Tässä vähän perustietoa Synteettisistä öljyistä ja kaikista eri versioista mitä öljyteollisuus tuottaa:
http://sosoil.co.za/knowledge-centre/what-are-synthetic-lubricants/    Jos haluat vähän kauppiastasi pistää "tiukkaan rakoon", pyydä polttoainetta jossa on "esteeri pohjaista synteettistä öljyä"..
ja lopuksi: "Hevosmiesten tietotoimiston" väite että synteettine öljy on parempaa, perustuu Vertailuun Mineraali öljy/Synteettinen öljy ... joka on ollut faktaa jo 50 luvulta lähtien.
J.K. : Muutama täsmennys: Mootorin "sisäpuolisen jäähdytyksen" aikaansaa alkoholipolttoaine jossa voiteluainena on systeettisen ja rissan yhdistelmä Jäähdytys tapahtuu kun tuo neste kaasuuntuu. ( esim vesi tuntuu kylmältä kun se haihtuu iholta) Metanoli palaa moottorissa sisällä mutta rissa ei vaan tuleepakoportista ulos vieden lämpöä mukanaan.
-Risiniöljyä on myös syteettisessti valmistettuna. Muunmuassa KLOTZ BENOL on sellainen. Benol menee sekaisin bensan kanssa mitä luonnontuote Risiniöljy ei tee. Tästä syystä Benol ei kelpaa niihin luokkiin jossa polttoainesääntö on 20% risijiöljyä ja 80% metanolia. eli N.K. FAI FUILI.
-ja vielä lisäksi: Risiniöljy on luonnontuote samalla lailla kuin sen lähisukulainen oliiviöljy. On montaa laatuluokkaa rissaa kuten on oliiviöljyäkin. paras on "Virgin oli" eli ensimmäisen puristeen öljy. Risiininä sitä merkitään AA . Sitten on useita muita laatuluokkia aina ihan bulkki kamaan asti joka saadaan kun risinipapuja höyrystetään ja kuumassa puristetaan ihan viimeiset rippeet. Tämä on teknistä rissaa jossa on paljon noita "ihroja" jotka saostuu putelin pohjalle. Aikoinaan PARAS rissa oli CASTROL M joka oli puhdasta ensimmäisen puristeen kamaa. joillakin jannuilla sitä on tuossa tyypillisesä CASTROL metallipöinkässä ja kahdenkymmenen vuoden jälkeenkään ei mitään saostumaa ole havaittavissa ! Tirautan sitä AINA KORKILLISEN fuilipulloon kun uutta myllyä aletaan ajaa sisään. Pari tankillista sillä, niin mylly kiittä !  >>  http://www.castrol.com/en_au/australia/products/motorcycle-and-scooters/racing-oils/m.html
Tallinnan Speediautoradalla on saatavana AINA castrol M pohjaista speedifuilia . 80% mettistä, 20% castrol M öljyä, siksi siellä tehtaillaan niin paljon ennätyksiä !
« Viimeksi muokattu: 11.03.15 - klo: 08.22 kirjoittanut raddaddy »
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa Poinas2

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • WEBSTORE
Vs: Onko tuo LRP Energy Power Fuel hyvää?
« Vastaus #16 : 12.03.15 - klo: 17.22 »
raddaddy

En katso levittäväni mitään mantraa, vaan korjaan selkeitä virheitä siinä mitä tänne postataan. Edelleen jos luet noi postaukseni uudestaan ajatuksella, niin toivottavasti huomaat seuraavat:

1# markkinoilla on fuileja joissa ei ole rissaa = 100% fakta
2# rissaa ei tarvitse olla polttoaineessa = 100% fakta
3# rissa fuilin haihtuessa tukkii kaasareita ja jumittaa luisteja = 100% fakta tosin laadukkailla rissaa sisältävillä polttoaineilla ei ongelma. Byronin 16% tms RTR oli aikoinaan tästä tukkeutumisesta malliesimerkki
4# rissaa sisältävä fuili nokeaa konetta enemmän kuin synteettinen = 100% fakta. Edelleen laadukkaalla rissaa sisältävällä polttoaineella ei ongelma.

Eli rissa on ihan hyvää tavaraa 2-t koneeseen. Onko se joku jumalainen aine ja kaikki ongelmat poistava nektariini tai edellytys sille että vehkeet pelaa ? Ei ole.

Tuosta jäähdytyksestä vielä, että kyllä noi koneet tarvii ilmaa että ne pysyy tolkullisissa lämmöissä. Tän voi kokeilla heivaamalla sen jäähdytyssiilin mäjelle ja päästellä kisasäädöillä. Se kyllä on totta, että jos pannun ruuvaa tarpeeksi rikkaalle, se menee ilman sitä siiliäkin, mutta ei se vehje mihinkään liiku. Toisaalta samaan lopputulokseen pääsee kun pistää vettä siitä koneesta läpi, palotapahtuma huononee, kulku lakkaa ja lämmöt tippuu  :wink:

Täytyy myös kommentoida tuota "Kun poltoainevalmistaja sanoo : 2% risiniöljyä, 6% synteettistä öljyä, voit turvallisella mielellä käyttää tätä sekä rata autossa että buggyssa" Kyllä ihan yhtä turvallisesti voi ajella aineella jossa on vaikka 8% synteettistä ja 3% rissaa tai vaikka pelkästään synteettistä tai rissaa ja vaikka väliltä 9-12%. Ei se 2%/6% seos tai 8% kokonaisöljymäärä ole liitoksissa mihinkään toimivuuteen tai paremmuuteen absoluuttisena lukuna tai muutenkaan.

Edelleen niin kunhan ei suolleta sitä shaibaa tänne foorumille, niin sen jälkeen mulle on ihan se ja sama millä kukin ajelee ja mihin uskoo. Suomeksi vielä kuten totesin, niin _ei se rissaa sisältävä fuili ole sen parempaa eikä huonompaa kuin synteettinen_. Tärkeintä on pitää ylipäätään huolta siitä pannusta, säädöistä ja opetella niitä vehkeitä käyttämään oikein. Sen jälkeen voi miettiä näitä muita asioita, huuhdella kerosiineillä, suihkutella petroolilla tai sekoitella omia rissasekotuksiaan jos niin tykkää. Täältä ja tästä "ikuisuus aiheesta" tähän
EA-Import Oy Webstore: www.eaimport.net
ALPHA Plus - BETA - BULLIT - TeamDurango - PIRANHA Fuel - M2C - TRESREY - KyPOM - H-Energy - REDS - RevolutionRcDesign - ThunderInnovation - Yaiba

Poissa jucca

  • KUArc admin
    • Profiili
    • KuopioRC.fi
Vs: Onko tuo LRP Energy Power Fuel hyvää?
« Vastaus #17 : 12.03.15 - klo: 17.54 »
Tyhmä maalaisen kysymys joka ei liity aiheeseen. Onko sillä mitään merkitystä polttoaineen hintaan, onko mukana rissaa vai ei?
« Viimeksi muokattu: 12.03.15 - klo: 17.58 kirjoittanut jucca »

Racing Hobby

  • Vieras
Vs: Onko tuo LRP Energy Power Fuel hyvää?
« Vastaus #18 : 24.03.15 - klo: 16.17 »
jucca: ei ollenkaan "tyhmä kysymys" laitoin tuonne jo muutaman linkin, mutta laitan sinulle vielä yhden jos osaat k.o. kieltä (Kannattaa huomata että nimimerkki "poinas" on kaupan portaan edustaja...)
Tässä OS valmistajan käsitys asiasta:
Products - Frequently Asked Questions (FAQ)

What is model fuel made of? Why do I need such a special fuel? Can I use something cheaper?

Model fuel is a blend of methyl alcohol (methanol), Nitro-methane (Nitro), and oil. Methanol is the main ingredient, and provides most of the power. Nitro is added to assist the idle and acceleration, as well as increase power. The oil that's in the fuel is the source of lubricant for the engine.

Methanol is used for two main reasons: 1) It can be ignited with a platinum-element glow plug, and 2) It releases more energy per pound of air than gasoline. It's also very easy to obtain, and is inexpensive.

Nitro-methane is used to enhance power output. It acts as an oxidizer as well as a "hot" fuel in its own right. It's not used in large amounts in most model engines because it's too powerful a fuel for the way model engines are made...it's just too "hot". It can also be explosive if it's not handled correctly...ever see an AA-Fuel dragster or Funny Car explode?

Oil is used to lubricate all of the moving parts in the engine. Like all two-stroke engines, there's no oil sump, so you can't put oil into the engine and just add fuel. The oil is mixed into the fuel. Oil used in model fuels can be made from a single product, or a blend of products. The oil that used to be the most common was castor oil. This is a product refined from castor beans (like soybean oil comes from soybeans). It's the same oil you'll find in the drugstore, but it's been processed to make it less gummy and with fewer solids than the medicinal type. Lubricating castor oil is not certified for human internal use, though, so it's not a substitute for medicinal castor oil.

Castor oil has been replaced in most fuels by some kind of synthetic oil. The synthetic oils used in model fuels are basically synthetic versions of castor oil. The synthetic oils are used because they are: 1) less expensive than castor oil; 2) less gummy than castor oil; and 3) leave less mess on the model than castor oil. They are not "better" oils, but oils with different characteristics that are highly desirable. For "problem" engines, a fuel with some castor is highly desired, because it is actually a better lubricant at the operating temperatures a model engine can generate.

Nowadays, "Premium" fuels contain a blend of synthetic and castor oil, hoping to combine the best characteristics of each. "Sport" or "regular" fuels are usually 100% synthetic oil. Very few model fuels use 100% castor oil, but they are still available from some fuel manufacturers.

An "ideal" fuel blend for most model engines would be 20-22% oil, 10-15% Nitro, and the rest methanol. The various percentages of the ingredients are percentages of the volume of fully-mixed fuel. These numbers are controversial.

Some fuel manufacturers claim that their lubricant is so good that you need less of it, so they have lower oil content. Many advantages are claimed from this...some are even true. Lower oil will allow an engine to throttle up faster because there's less oil to get in the way of the combustion process. There's also less oil to give you a margin of error in case the engine gets a bit lean for some reason.

A lot of times, oil quantity is reduced so that the cost price of the fuel is lower, and the fuel manufacturer can increase profits by keeping the price at the same level as full-oil fuels. In fact, cost is the main reason most fuels are blended with about 18% oil. While it's lower than the "ideal" fuel, it still has enough oil to give good protection.

Just about the only thing that can be added to a basic fuel are some ingredients that help the glow plug fire off the mixture inside the engine...these are called "ignitors". Propylene oxide is an example of an ignitor that's been added to fuel in the past. Some rust-inhibiting compounds can be added to help slow down rusting of the bearings and crankshaft, but their effect is limited because only a small amount can be added to the fuel before the fuel's performance is affected.

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Onko tuo LRP Energy Power Fuel hyvää?
« Vastaus #19 : 24.03.15 - klo: 16.52 »
raddaddy alter ego asialla?
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa jucca

  • KUArc admin
    • Profiili
    • KuopioRC.fi
Vs: Onko tuo LRP Energy Power Fuel hyvää?
« Vastaus #20 : 24.03.15 - klo: 17.58 »
Olikin sellainen muistikuva tuolla ns. aivoissa: Kun vuosia sitten puheenaiheeksi nousi fuilin hinta (olikohan tällä foorumilla?), niin silloin sanottiin, että korkeaan hintaan on syynä rissa.

Racing Hobby

  • Vieras
Vs: Onko tuo LRP Energy Power Fuel hyvää?
« Vastaus #21 : 24.03.15 - klo: 18.49 »
raddaddy alter ego asialla?
jäi tuo väärä nimimerkki päälle kun laitoin updeittiä kauppiasosioon. en enää muuhun viitsi puuttua kuin selvään potaskaan. Näkisittepä millaisessa kunnossa jotkut noista "tiimikuskien" myllyt olivat kun tehtaalta käytettynä ostin 15kpl . Purkamalla ja parhaat osat valitsemalla kyllä useimmista käyttö ja myyntikuntoiset sai kasattua. Olen teemu saarisen kanssa samaa mieltä että huolimattomampia ja piittaamattomampia mottimiehiä kuin sponssatut kuskit ovat, saa kyllä hakea...