Kirjoittaja Aihe: Tamiya M04 ja M06  (Luettu 51331 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ilari58

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Tamiya M04 ja M06
« : 16.01.15 - klo: 19.59 »
Ajattelimpa sitten näille takavetoisillekkin vääntää oman aiheensa.
Eli tuli tuossa tilattua tuo M06 PRO racing factorylta ja siellä vielä odottelee, että korikin saapuu. Päädyin tuohon PRO malliin kun tulee alu osina nuo mitkä muovisina tuntuisi helpoiten hajoavan. Tarkotus olisi vielä kevään aikana päästä kokeilemaan tuota m-competition luokan kisaa. Pitkään olen lueskellut pitkin foorumia mineistä ja vaikka nyt lukemani mukaan etuvedot ovat hieman nopeampia niin halusin kuitenkin takavedolla aloittaa minit.

Voin myös laittaa tänne kuvia kasaamisesta kunnes auto ja kaikki osat ja sähköt saapuvat kotiin. On niistä varmaan hyötyä muillekkin tulevaisuudessa kuin minulle.
“When I came around the corner, it all went to Hælvette” -Petter Solberg

Poissa Luigi54/vielä vanhempi

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Tamiya M04 ja M06
« Vastaus #1 : 26.01.15 - klo: 11.31 »
M-Chassis Comppi luokkaan olen/ollaan rakentamassa M04 takavetoa.... tai oikeastaan se on rakennettu ja ajettukin jo ensi testit....
Vähän väljemmällä radalla (Koria) pääsee yksin kurvaillen aika lähelle M03/M05 aikoja, mutta sit ku on "säpinää" radalla enemmän, ei kyllä pysy etuvetojen kannassa.
Testit jatkuu Korialla.... ja alkaa kuulemma Ylistaron suunnassa myös.....

Teknisesti päädyin/päädyimme kuitenkin M04:seen,kun tekniikka(esim.osien määrä) huomattavasti yksinkertaisempaa....

Testit siis jatkuu.....

 :cool:  Barbie  :cool:
Tamiya Mini; Poikien Barbie , Tosimiesten Barbara....

Poissa vato

  • EPUArc
    • Profiili
Vs: Tamiya M04 ja M06
« Vastaus #2 : 26.01.15 - klo: 18.53 »
Niin se El Vatos Garagen M03 vaihtui M04 autoon.Kaipasi lisää haastetta ja tuolla aloitetaan testaaminen.
Vielä kun saadaan Comppiin HPI:n True Ten korit ja ABC-Hobbyn tekeleet listalle,wink wink..
Renkaat ovat kuvassa väärät,se vaan oli hienompi noilla kuin kottikärrymäiset 60D Viilaa/Liimaa renkaat.

Nro kyljessä väärä,jos joku ajaa Compissa 67 nrolla niin ei tartte huolestua.Mutta kisaan vaihtuu oikea 44nro.

Tekniikka hakusessa,saatan alkuun ajaa Hiilikannulla kun on muutamat hyvät hiilinoparit hyllyssä,mutta harjaton on tulevaisuudessa.
Jotain osia on tulossa mutta yritän välttää turhaa hifistelyä.
Vanha melkeinpä voittamaton M03 tulee säilymään ajokunnossa,saa verrata vauhtia tähän :wink:

Mutta koetan antaa etuvedoille vastusta koko rahalla.

Kunhan testaaminen pääsee vauhtiin niin koetan muistaa jakaa tipsejä täällä.


http://www.youtube.com/user/qmile
Tamiya 417x vtr,TamiyaMiniM05/M03 Classic+Comp,Huge FF11,TRF417 V5,Huge FF12,Tamiya F104

Poissa thomsva

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Tamiya M04 ja M06
« Vastaus #3 : 26.01.15 - klo: 19.29 »
Onpa hienot väritykset beetlessä. Näyttää nopealta! :)

Talvi: GT12 / M-Chassis, F1  Kesä: FG Mini 1:5

Poissa Kivelaster

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Tamiya M04 ja M06
« Vastaus #4 : 27.01.15 - klo: 16.06 »
Onpa hienot väritykset beetlessä. Näyttää nopealta! :)

Tottakai se näyttää nopealta, kun on mun comppinumero kyjessä  :cool:

-Mika

PS. Otan mielelläni vinkkejä vastaan auton nopeuttamisesta. Mun M04 Fiude on kyllä kovin nopea suoralla, mutkissa on vielä hiukan ylimääräistä ohjelmaa...

-Mika

Poissa Ilari58

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Tamiya M04 ja M06
« Vastaus #5 : 29.01.15 - klo: 20.32 »
Noniin vihdoin se paketti sitten eilen minullekkin saapui  :cheesy: Tänään sain vikat osat laiteltua kasaan ja päätin sit lähteä testaamaan. Sit tuli sellanen ongelma, että kun käännän renkaita ohjaimesta niin yht äkkiä auto rupee kaasuttamaan täysiä eteenpäin... Tai itseasiassa kun päästän irti ohjaimen ratista niin sit vasta rupee yht äkkiä kaasuttamaan. En nyt itse keksinyt heti ratkaisua tuohon miksi se noin tekee, mutta jos joku viisas viitsisi auttaa  :azn:
“When I came around the corner, it all went to Hælvette” -Petter Solberg

Poissa kaitsu82

  • EPUArc
    • Profiili
    • Kerhokisat
Vs: Tamiya M04 ja M06
« Vastaus #6 : 29.01.15 - klo: 20.35 »
kääntyikö renkaat?
Tamiya m06, Tamiya mini x2, Tamiya F104, Tamiya TT-01, axial scx10,
http://kerhokisat.fi http://racingfactory.fi http://epuarc.fi/

Poissa Ilari58

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Tamiya M04 ja M06
« Vastaus #7 : 29.01.15 - klo: 20.59 »
Joo renkaat kääntyi, mutta hetikun päästän irti niin auto lähtee täysillä eteenpäin. Kokeilin varulta kahteen kertaan, mutta molemmilla kerroilla sama homma.
“When I came around the corner, it all went to Hælvette” -Petter Solberg

Poissa kaitsu82

  • EPUArc
    • Profiili
    • Kerhokisat
Vs: Tamiya M04 ja M06
« Vastaus #8 : 29.01.15 - klo: 21.05 »
mikä radio?
onko nopari calibroitu??
Tamiya m06, Tamiya mini x2, Tamiya F104, Tamiya TT-01, axial scx10,
http://kerhokisat.fi http://racingfactory.fi http://epuarc.fi/

Poissa Ilari58

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Tamiya M04 ja M06
« Vastaus #9 : 29.01.15 - klo: 21.17 »
Jahas empäs minä ole mitään kalibrointia tehnytkään  :grin: radio on kyosho kt-201 ja nopari on team orion vortex r10 tollanen perus nopari.

Sit varmaan ettimään netistä kalibrointi ohjeita  :cheesy:
“When I came around the corner, it all went to Hælvette” -Petter Solberg

Poissa Ilari58

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Tamiya M04 ja M06
« Vastaus #10 : 29.01.15 - klo: 21.32 »
Löysin tuolta http://www.mediateamorion.com/_FTP/TeamOrion/Manuals/ORI65110.pdf ohjeet noparin kalibroimiseen, mutta omassa noparissanihan tuo nappi tietysti puuttuu... pitäs olla tuossa käynnistys napin vieressä, mutta siinä ei ole mitään. Katsoin tuosta toisesta orionin noparistani joka on vedenkestävä niin siinähän sellanen on.

Ilmeisesti ei muutakun noparia hommaamaan...
“When I came around the corner, it all went to Hælvette” -Petter Solberg

Poissa Ilari58

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Tamiya M04 ja M06
« Vastaus #11 : 29.01.15 - klo: 22.52 »
Noh halusin tuon toisen orionin noparin kuiteskin ottaa irti ja tuohon koittaa ja sain kalibroitua. Nyt tuntuu toimivan, mutta kuitenkin kun kääntää vasemmalle niin välillä lyö kaasua pohjaan itsestään... Mulla ei vaan älli riitä mikä tässä mättää  :grin: Nyt siis tarvisin apua tuohon, että miksi kaasuttaa välillä itsestään kun kääntää vasempaan, renkaat kuitenkin kääntyy, mutta samalla kaasuttaa.

edit: Eli kuitenkin toimii normaalisti että voi ajaa hyvin, mutta tuommonen ongelma tulee välillä kun kääntää.
« Viimeksi muokattu: 29.01.15 - klo: 22.57 kirjoittanut ilari007 »
“When I came around the corner, it all went to Hælvette” -Petter Solberg

Poissa Andrimus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Tamiya M04 ja M06
« Vastaus #12 : 29.01.15 - klo: 23.04 »
Kyosho on allerginen tamiyalle :grin: :grin: :wink:

meritane

  • Vieras
Vs: Tamiya M04 ja M06
« Vastaus #13 : 29.01.15 - klo: 23.07 »
Ilari: muistahan ilmoittautua Kuopion kisoihin kun saat auton iskuun  :azn: Tästä ilmoittautumaan https://www.myrcm.ch/myrcm/main?hId%5B1%5D=bkg&dId%5BE%5D=19152&pLa=en
« Viimeksi muokattu: 29.01.15 - klo: 23.12 kirjoittanut meritane »

Poissa Ilari58

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Tamiya M04 ja M06
« Vastaus #14 : 29.01.15 - klo: 23.17 »
Ilmottaudun heti kun auto toimii kunnolla   :grin: toi pakki häiritsee tossa niin olis kiva jos joku lainais orionin ohjelmointi korttia. Entiedä häiritseekö se jotenkin tota kun tossa se menee nyt suoraan pakille eikä jarrulle.
“When I came around the corner, it all went to Hælvette” -Petter Solberg

Poissa kaitsu82

  • EPUArc
    • Profiili
    • Kerhokisat
Vs: Tamiya M04 ja M06
« Vastaus #15 : 30.01.15 - klo: 23.49 »
koitahan jotain toista radiota jos sattuu olemaan...
Tamiya m06, Tamiya mini x2, Tamiya F104, Tamiya TT-01, axial scx10,
http://kerhokisat.fi http://racingfactory.fi http://epuarc.fi/

Poissa pitsinki

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Tamiya M04 ja M06
« Vastaus #16 : 31.01.15 - klo: 00.33 »
Ilmottaudun heti kun auto toimii kunnolla   :grin: toi pakki häiritsee tossa niin olis kiva jos joku lainais orionin ohjelmointi korttia. Entiedä häiritseekö se jotenkin tota kun tossa se menee nyt suoraan pakille eikä jarrulle.

HW:een kortti käy myös orionille (Ainakin Orion Vortex R10)
Mini M-03x4+muutama muu

meritane

  • Vieras
Vs: Tamiya M04 ja M06
« Vastaus #17 : 31.01.15 - klo: 08.45 »
Jos et saa autoa pelaamaan ennen kisoja, niin eiku auto vaan völjyyn ja niin laitamma auton iskuun viimeistään kisapaikalla.

Poissa macman

  • KerhoCup-ratasarja
    • Profiili
Vs: Tamiya M04 ja M06
« Vastaus #18 : 31.01.15 - klo: 11.50 »
Voisiko olla että moottorin johdot on väärinpäin ja kalibrointi suoritettu vahingossa väärinpäin myös.
Näin kävi meillä yhdessä classic minissä   :embarrassed: Auto toimi muuten hienosti mutta meni jarrutettaessa suoraan pakille  :grin:

Poissa temppa.kk

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Tamiya M04 ja M06
« Vastaus #19 : 31.01.15 - klo: 11.56 »
Hyvin mahdollista. Itsellä teki kanssa kun oli johdot väärinpäin. Asia ratkeaa kun vaihdat kahden moottorille menevän johdon paikkaa ja kalibroit uudelleen.

Poissa kaitsu82

  • EPUArc
    • Profiili
    • Kerhokisat
Vs: Tamiya M04 ja M06
« Vastaus #20 : 31.01.15 - klo: 11.57 »
Veikkaisin että radion tai vastarin kanssa ongelmia, ei auto saa mihinkään liikkua samalla kun rattia kääntää
Tamiya m06, Tamiya mini x2, Tamiya F104, Tamiya TT-01, axial scx10,
http://kerhokisat.fi http://racingfactory.fi http://epuarc.fi/

Poissa Ilari58

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Tamiya M04 ja M06
« Vastaus #21 : 31.01.15 - klo: 12.27 »
Sain eilen jo auton toimimaan hyvin. Johdot oli ihan oikein ja kyllä se kalibrointi meni ihan oikein, vaihoin jo eilen ohjainta ja rupes toimimaan. Laittelen kuvia tässä lähipäivinä.

ps. Tuo numero juttu, laittelin jo numero hakemusta kerhokisat sivuilt mutta ei oo tullu vastausta, olisko mitään kehen vois ottaa yhteyttä comppi luokan numeroista?
« Viimeksi muokattu: 31.01.15 - klo: 14.32 kirjoittanut ilari007 »
“When I came around the corner, it all went to Hælvette” -Petter Solberg

Poissa kaitsu82

  • EPUArc
    • Profiili
    • Kerhokisat
Vs: Tamiya M04 ja M06
« Vastaus #22 : 31.01.15 - klo: 22.30 »
juu niitä on muutama muukin lisäämättä, jos numero on vapaa niin lisään sen huomenna. anteeksi että on kestänyt.
Tamiya m06, Tamiya mini x2, Tamiya F104, Tamiya TT-01, axial scx10,
http://kerhokisat.fi http://racingfactory.fi http://epuarc.fi/

Poissa Ilari58

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Tamiya M04 ja M06
« Vastaus #23 : 02.02.15 - klo: 22.03 »
Juu ei siinä mitään, hyvä että asia kuitenkin etenee  :azn:

Nyt tuli pari kuvaakin otettua. Renkaiden kulmat on edessä vielä mitä sattuu niin täytyy säädellä, pääasia ainakin että toimii   :grin:
“When I came around the corner, it all went to Hælvette” -Petter Solberg

meritane

  • Vieras
Vs: Tamiya M04 ja M06
« Vastaus #24 : 02.02.15 - klo: 22.07 »
Viileä kori tuossa Alpine-kuvassa :)

Poissa Ilari58

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Tamiya M04 ja M06
« Vastaus #25 : 02.02.15 - klo: 22.28 »
Eihän tuota alpinen koria oltais otettu ellei se olisi hieno  :grin: aika takapainotteinen tuo auto tuntuu olevan, täytyy jotain painoja kehitellä eteen.
Arvatkaas kuka laittoi osallistumista ekaan kisaansa  :wink:
Koitin tuohon tarrojen painotus firmaan ottaa kanssa yhteyttä mikä löyty kerhokisat sivuilta niin eivät oo spostilla vastanneet. Onko se vielä pystyssä? Täytyypi huomenna vaikka soitella sinne  :azn:
“When I came around the corner, it all went to Hælvette” -Petter Solberg

meritane

  • Vieras
Vs: Tamiya M04 ja M06
« Vastaus #26 : 03.02.15 - klo: 09.06 »
Hieno homma! :)

Tervetuloa!

Vinkki: Täällä käyttävät pitoaineita Minien renkaissa. Kannattaa sinunkin hankkia, jos ei entuudestaan ole. Esim. CS High Grip-pitoaine on hyvä! Ilman pitoaineita ajaminen menee kyllä aikamoiseksi luisteluksi meidän matoilla... http://www.rcm.fi/renkaat-ja-vanteet/pitoaineet.html

Poissa barkki

  • EKpa ry
    • Profiili
Vs: Tamiya M04 ja M06
« Vastaus #27 : 05.02.15 - klo: 13.58 »
tullu nyt luettua tätä foorumia vähän useemmin niin lyösinki tälläsen topikin :D niin tuli täs vaan mieleen pistää omasta m06.sta kuva tänne:D eli omasta alustas lyötyy trf iskarit,etu ja taka iskari tornit vaihettu hiilari tolppiin ja diffinä toimii öljy diffi lyösäl öljyl ja hyvin se kulkee mitä ajan tuol imatralla :) tietty sitt etu ja taka hudit on optio osaa ja tietty ohjaus on kokonaan alumiinia :) vakaajat pitäs viel hommata niin sais paremmaks viel ;D tuntuu mutkas nuosevan ain joku tassu ilmaan :) koppana lyötöö muummuassa kupla ja sitten vaihees oleva silvia s13 kori :) kunhan saan maalin niin pitää maalailla uusiksi kun käytin väärää maalia taas kerran niin karis maalit pois. Lissäilen siitäkin kuvan kunhan saa maaalit sisuksiin.
▶ Sähköl mennään
☆ Tamiya M05 ☆Tamiya trf416we ☆ Asso Bm5 ☆ Xray drifteri ☆

Poissa vato

  • EPUArc
    • Profiili
Vs: Tamiya M04 ja M06
« Vastaus #28 : 24.03.15 - klo: 14.17 »
Ylistarossa oli todella hienosti tuuppeja paikalla ja hyvin sijoittuivat lähtöruutuihin.Ei vain oltu takaruuduissa vaan Paalupaikka+toinen ruutu meni tuupeille!

Eli teoreettisesti sanottuna,tällä hetkellä Compissa ihan sama kummalla ajat,kunha opettelet ajamaan sillä,voit voittaa.HIENOA!!!

Olen erittäin tyytyväinen että kisaamisesta tuli näin tiukkaa.Ilma tuuppien mukaantuloa olisin jäänyt Compista pois kokonaan.

Kierrosajat Ylistarossa monelta kohdalta epäilyttäviä,väitän että ponderi-linja sai jtn väärää lukutietoa koska muutamilla kuskeilla oli aivan mielettömiä läppeja,ja sitä edeltävä ja seuraava melkein 1.2-2sek hitaampia.
Ja en usko että ne johtuivat ohittamisesta.Yhden kerran mua takaa-ajaneelle ilmoitettiin tälläinen huippukierros ja ei se mua ottanut kiinni vaikka eroa piti tulla pual sekkaa..saman vahvisti tämän takana ajanut,ei kuulemma karkuun juurikaan pinkonut edellä menevä.

Mutta ekat tuntumat tuli siis toisella harjoitus kierroksella ja alkuongelmien jälkeen alkoi vauhtia olemaan tarpeeksi.
Mutta hemmetin hauska laitos ja mukavan erillainen ajaa!

-Diffistä semmoinen havainto että toiset ajoivat aika löyhällä,mulla ehkä (taas) porukan nihkein..
Liian tiukalla diffillä ajo oli toivotanta mutta takapuntti tasoitti asiaa.

-Ajolinjat ihan eri kuin etuvedolla,kurviin tulo ihan eri tyylistä mutta suoralle lähtö ja liikkeelle lähtö taas voitokkaampaa.
Ja aika tärkeämpää tuntui olevan se että auto on suorassa kurvan jälkeen kun kaasun tällää,nopeutti menoa radalla.Tuo päti aikoinaan kun ajettiin mineillä vakio diffeilla kilpaa.

-Etufillareiden liimaus+hionta yhtä tarkkaa kuin muillakin mineillä.

Mun M04:ssa nyt siis vanha SP:n kone+vanha säädin(siirryn joko HW comboon tai hiilipannuun koska on parit hyvät hiilisäätimet jäänyt pakkiin)
-Tamiya M-iskarit TRF jousilla
-Öljyt UR25-35 3mm reboundilla
Aloitin Sinisillä jousilla ympäriinsä mutta siirryin keltaisiin Jokelan kokemusten mukaan ja oli hiukan parempi ajaa niillä.

Diffiä kokeilin säädellä molempiin suuntiin mutta ainoa kerta kun se oli huono oli kun oli puoli kierrosta tiukempi "hyvästä"

 DragBrakea kokeilin muutella mutta siinä tuntui olevan lievä aika passeli(rata ei ollut mikaan tappopito)
Liipasinjarru oli samalla tavalla löyhällä,eli aika mitätön jarru.Voisi kokeilla Expoa jarrussa jolloin max voima kova mutta pienellä painamisella ei tarraa niin lujaa.

-maavara oli 6-7mm

-Lisäpainoa oli vakiorunkoon n.40-50g

Kuplan kori ei varmaankaan paras mahdollinen mutta hemmetin hieno radalla!
Jos noi korihommat tuosta aukee "only Tamiya"-kuviosta niin Joku ABC:n koppa tai vastaava vois olla listalla.

Sunnutaina kisan jälkeen kokeili F1 luokassa ajava kerhokaveri ajaa mun kuplalla ja meinas jopa innostua  :wink:

Tälläistä tällä kertaa,jos jotakin jäi kysyttävää tuosta mun setupista niin saa kysyä.

vato

http://www.youtube.com/user/qmile
Tamiya 417x vtr,TamiyaMiniM05/M03 Classic+Comp,Huge FF11,TRF417 V5,Huge FF12,Tamiya F104

Poissa jos

  • Jäsen
    • Profiili
    • RaumRC
Vs: Tamiya M04 ja M06
« Vastaus #29 : 24.03.15 - klo: 16.03 »
Jos pienen stoorin kanssa kirjoittaisi omasta takaveto Ministä, jolla vietiin paalu paikka finaaleihin.

Autohan oli lähes tulkoon täysin vakio M04, johon oli vaihdettu alumiininen Tamiyan pitkä serviseiveri ja jonkun valmistajan mini iskarit. Jousina oli yeah racingin keltaiset jouset takana ja saman valmistajan jäykimmät jouset edessä. Öljyinä oli Asson 40-30 eli UR~35-25. Eli etupää oli todella jäykkä verrattuna takapäähä. Maavara oli minimi 6mm.

Autossani ei siis ollut mitään muuta alumiini/viritys osaa. Jotta auto pääsi minimi painoihin, olin laittanut etubulkin boksin täyteen painoja (olisiko ollut n. 40 grammaa ) ja diffi oli myös täysin vakio, jonne olin laittanut jotakin öljyä estämään kulumista. Eli siis täysin löysä.

Sähköinä olivat täysin samat, kuin M03 minissä käyttämäni eli Hobbyking MI-digital servo, Dualsky 550mj nopari ja hobbywing comppi moottori. Noparista oli jarru ja kaasu säädetty täysille, mutta ohjaimesta jarrua vähennetty 60 prosenttiin ja drag brakea ei ollut käytössä lainkaan.

Näillä auto toimi hienosti ja pääsuoran päähän sai vetää jarruttamalla sivuluisussa, kuten myös etusuoran lähdössä olevaan mutkaan, ilman pelkoa että perä lähtisi alta. Koko päivänä en tehnyt mitään muutoksia autoon.

Auto ei myöskään ollut koko päivänä kippaavan oloinen, vaan jokaisen mutkan sai ajaa runttaamalla, kunhan muisti renkaista liimata uloimmaisen rivin kuviosta.



RaumRc