Kirjoittaja Aihe: Tamiya M04 ja M06  (Luettu 18606 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vato

  • EPUArc
    • Profiili
Vs: Tamiya M04 ja M06
« Vastaus #30 : 24.03.15 - klo: 16.17 »
Lisäänpä omaan listaani saman kuin jos edellä

-ei yhtään hipo-alu-bling osaa.Vain ne muoviosat mitä auton rakennussarjassa on tullut mukana,pois lukien servosaveri.
Joka on mallia Large.
http://www.youtube.com/user/qmile
Tamiya 417x vtr,TamiyaMiniM05/M03 Classic+Comp,Huge FF11,TRF417 V5,Huge FF12,Tamiya F104

Poissa snakepoison

  • Ylivieskan UA
    • Profiili
Vs: Tamiya M04 ja M06
« Vastaus #31 : 13.08.15 - klo: 00.55 »
Ajatus M06 autosta on kytenyt jo hetkisen . Kysynkin että mitä hop-up osaa auto tarvitsee ? En ole tuota promallia katsellut vaan perus .suomesta näyttää osien saanti aika heikolle , vai olenko väärässä ? Ajatuksena oli ite päivittää samantien aluohjauspalat ja paremmat iskarit , löytyykö osia esim 3 racingin tekemänä ? Miniin ainakin riittivät hyvin
ASSO B5M , Tamiya M05

Poissa MonsTTer

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • KyPak
Vs: Tamiya M04 ja M06
« Vastaus #32 : 13.08.15 - klo: 18.47 »
Eipä siihen välttis mitään erikoisempaa tarvii, kuten vato tuossa ylempänä mainitsikin.

Tuolta-> http://www.rcmart.com/for-tamiya-m06-c-595_744_1494.html vois laittaa alu-ohjauksen+ palat ja tietty kuulalaakerit. Nuo Yeah racingin iskarit on todettu toimiviksi ja halvoiksi. Eri set-up mahdollisuuksia riittävästi! http://www.rcmart.com/yeah-racing-xpress-shockgear-50mm-damper-touring-p-36295.html?cPath=595_744_1494
Ite tilasin koko auton tuolta :wink:

#49
Schumi Mi5, XRay X12, Sakurat FF+Zero, Tamiya minit M03R+M05V2Pro+M05V2R+M07, Axial Yeti.

Poissa Ruusperi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Tamiya M04 ja M06
« Vastaus #33 : 15.03.16 - klo: 10.51 »
Akkuvinkki: LRP tekee M06 sopivaa pötköakkua, missä on 4mm liittimet. Tavalliset Minin akut on tosi ahtaat johtojen osalta jos auto on lyhyimmällä akselivälillä.

Tuotekoodi: 430216
LRP LiPo Hyper Pack 4800 - 7.4V - 30C - Multi Plug Hardcase
Pienoisautoja 1/27 ... 1/5, Sanwa MT-4S / M12
http://www.mikkelinpienoisautoilijat.fi | http://www.fullspeedrc.fi

Poissa Stahl-Ville

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Tamiya M04 ja M06
« Vastaus #34 : 13.09.16 - klo: 20.25 »
Aloittelija suunnitteleen M Chassis-luokan autoa:
Korisäännöt ja sallitut korit olen lukenut, mutta kotiradan räppäilyihin kiinnostaisi tehdä oikeasta 1:1 harrastevehkeestäni RC-kori: BMW E24 635CSi. Korin pituus 475mm ja akseliväli 263mm. Tamiyan M-06 on säädettävissä kolmelle akselivälille, joista pisinkin on 239mm.

Miten tuo 24mm ero akselivälissä korin ja alustan välillä hoidetaan RC-hommissa? Jääkö akselit vaan törpön näkoisesti epäkeskeisesti pyöränaukkoihin vain onko alusta jotenkin lisää jatkettavissa?

Poissa thomsva

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Tamiya M04 ja M06
« Vastaus #35 : 13.09.16 - klo: 21.04 »
Aloittelija suunnitteleen M Chassis-luokan autoa:
Korisäännöt ja sallitut korit olen lukenut, mutta kotiradan räppäilyihin kiinnostaisi tehdä oikeasta 1:1 harrastevehkeestäni RC-kori: BMW E24 635CSi. Korin pituus 475mm ja akseliväli 263mm. Tamiyan M-06 on säädettävissä kolmelle akselivälille, joista pisinkin on 239mm.

Miten tuo 24mm ero akselivälissä korin ja alustan välillä hoidetaan RC-hommissa? Jääkö akselit vaan törpön näkoisesti epäkeskeisesti pyöränaukkoihin vain onko alusta jotenkin lisää jatkettavissa?

Tuo BMW kori sopisi varmaan touringauton runkoon hyvin kun niissä on vakiona tuontapainen akseliväli. M-06 rungon jatkaminen olisi luultavasti mahdollista hankkimalla ylimääräiset jatkopalat (en ole 100varma) mutta ongelmaksi voi jäädä leveys. M-chassis autot on renkasta mitattuna alle 170mm leveitä kun touringautot on ~190mm. On aika ikävän näköistä jos renkaat jää kovin syvälle rungon sisään.

BMW 635 kori voi siis olla haastava sovittaa M-Chassis autoon, mutta siitä tulisi hieno VTR luokan auto.

Joka tapauksessa tervetuloa mukaan kisoihinkin ajamaan! M-chassis on kaikin puolin hauska luokka ja sopii myös aloittelijalle hyvin.
Talvi: M-Chassis, F1  Kesä: FG Mini 1:5

Poissa Stahl-Ville

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Tamiya M04 ja M06
« Vastaus #36 : 14.09.16 - klo: 09.27 »

Tuo BMW kori sopisi varmaan touringauton runkoon hyvin kun niissä on vakiona tuontapainen akseliväli. M-06 rungon jatkaminen olisi luultavasti mahdollista hankkimalla ylimääräiset jatkopalat (en ole 100varma) mutta ongelmaksi voi jäädä leveys. M-chassis autot on renkasta mitattuna alle 170mm leveitä kun touringautot on ~190mm. On aika ikävän näköistä jos renkaat jää kovin syvälle rungon sisään.

BMW 635 kori voi siis olla haastava sovittaa M-Chassis autoon, mutta siitä tulisi hieno VTR luokan auto.

Joka tapauksessa tervetuloa mukaan kisoihinkin ajamaan! M-chassis on kaikin puolin hauska luokka ja sopii myös aloittelijalle hyvin.


Nyt onkin paha. Tuo BMW olisi se juttu, kun oikeiden kanssa on pusattu 25 vuotta. RC on pojan harrastus ja oman auton kautta jäisi pojan SC-auto pojalle eikä isä tunkisi väliin. M Chassis luokkana kiinnostaa kun Turussa on Minejä kerholla useita. Taitaa olla haastavaa yhdistää noita kahta mielenkiinnon kohdetta: BMW 635 koppa vaihtokoppana M-06 -alustassa, jolla voisi sääntöjen puitteissa kisata sallittu koppa kisaan vaihtaen.

Mites VTR-alustat. Minkä merkkinen ja mallinen 2WD RWD -alusta olisi akseliväliltään sopiva. 257mm taitaa olla touring-alustataan saatava mitta.

Tässä mielenkiintoinen projekrti, kun Amerikan Joe modasi M04L  -alustan jatkopallalla ja  TL01 -tukivarsilla saavuttaen akselivälin 259mm ja raidevälin 190mm.
http://www.tamiyaclub.com/forum/index.php?/topic/60917-my-m04xl-project/
« Viimeksi muokattu: 14.09.16 - klo: 13.32 kirjoittanut Stahl-Ville »

Poissa thomsva

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Tamiya M04 ja M06
« Vastaus #37 : 14.09.16 - klo: 11.11 »
VTR luokan autot on lähes aina rakennettu nelivetoiselle touringrungolle. Ne on rakennettu lähes kokonaan hiilikudusta ja alumiinista ja sopii paremmin radalle kuin parkkipaikoille. Takavetoa voi kyllä testata poistamalla edestä vetoakselit, mutta ei välttämättä toimi hyvin. Takapiha-ajeluun vaihtoehto voi olla joku Tamiya TT01 tai vastaava muovirunkoinen auto, sekin tosin on neliveto. Vaikka esikuva on takaveto voi RC puolelle neliveto olla hauskempi ajettava koska se toimii paremmin silloinkin kun pito on vähän huonompi.

Touringrunkojen akseliväliä voi yleensä säätää jonkun millin siirtämällä prikkoja tukivarsien edestä/takaa. Koria voi myös usein leikata hieman leikkauslinjoista poiketen ilman että näyttää kovin oudolta.

Kuulostaa siltä että tarvitset kaksi uutta RC autoa. :)
Molemmat ei tarvitse hankkia kerralla. Itse suosittelisin miniä alkuun jos pystyt pitämään sen BMW:n vielä odotuslistalla.
Talvi: M-Chassis, F1  Kesä: FG Mini 1:5

Poissa Ruusperi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Tamiya M04 ja M06
« Vastaus #38 : 14.09.16 - klo: 11.36 »
Ymmärrän sun tuskan, joskus vaan olisi niin hienoa saada rc-autoksi teknisesti ja ulkonäöllisesti mahdollisimman lähellä aito auto jolla voisi ajaa kilpaakin.

Takavetoisia touring autoja näkee radalla aika vähän ja isolla todennäköisyydellä sellainen ei ole kilpailukykyinen VTR luokassa. M04/M06 on poikkeus, sillä voi pärjätä sopivissa olosuhteissa ja siihen olisi treenikoriksi tarjolla hieno BMW 2002 HPI:ltä, mutta eihän se tietty ole sama kuin 635.

http://hpiracing.world/fi/part/7215
Pienoisautoja 1/27 ... 1/5, Sanwa MT-4S / M12
http://www.mikkelinpienoisautoilijat.fi | http://www.fullspeedrc.fi

Poissa Stahl-Ville

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Tamiya M04 ja M06
« Vastaus #39 : 14.09.16 - klo: 13.29 »
Kiitokset kummallekin kommentoijalle jo tässä vaiheessa.

M04-alustasta saisi oikean akselivälin (257mm)ja raidevälin  tuupin tuon jenkkifoorumin reseptillä. Äkkiseltään arvioimalla kuitenkin palauttaminen sääntöjenmukaiseksi ja sääntökopalle kisaa varten ei ole ihan suit sait sukkelaan ja kisaa edeltävänä iltana -tyyppinen juttu? Tähän kommentteja osaajilta kiitos.

M05-alustaan on lisäpalat saatavissa kasvattamaan aksleiväli, mutta raidevälin kasvattaminen noin 10-15mm/puoli jää ongelmaksi. Jos (ja toivottavasti kun) tuollainen sarja tulisi tarjolle myös m06-alustaan, olisi se ratkaisu. Pystyisikö raideväliä kasvattamaan pidemmillä pyörännapa-akseleilla (olka-akseli) ja niiden päälle korkeammat hexit? Kestääkö laakerointi noinkin suuren (10-15mm/puoli) levittämisen? Vanteet tietysti tuovat loput reunaehdot tarvittavista levityksistä.

Olenko ymmärtänyt oikein, että 04 ja 06 ovat tuupialustoja, joista 06 hipompi antaen enemmän säätöjä? Mitä muuta merkittävää eroa niillä on?

Periaatteena olisi pitää kustannukset kurissa ja enemmänkin olla syvällä hands on mukana pojan orastavassa harrasteessa. Ei niinkään itse loistaa muuna kuin mekaanikkona ja luovana rakentajana. Kisaaminen toki kiinnostaa, mutta tavoitteena pystyä ajamaan kisa ilman osaajien kilpailemisen häiritsemistä. Tehdä siis halvalla(hah-hah-haa!) unelmien RC omasta harrastekohteesta sen suurimmilta kunnian vuosilta, eli ETCC-sarjan 24 tunnin kisoista. Ok, olen friikki ja sinut sen kanssa. Linked in -profiilissakin on kuva rumasta naamasta sellaisen kilpurin kupeella tehtaan museossa Münchenissä.

Jos auton saisi muutoksilla palautettua sääntöjen vaatimaksi muulle korille ja akselivälille, olisi se kai edullisinta. Toinen vaihtoehto, joka nousee mieleen olisi hankkia kaksi M04-alustaa ja tehdä toinen kerhokisan vaatimuksiin ja toinen jenkkireseptillä friikkileluksi. Olisi toinen varaosina tiukkoihin hetkiin kun kerran aina tekosyitä hankinnoille tarvitaan. Ehkä kuitenkin kokonaistaloudellisinta varsinkin jos friikki-alustan ja tarpeet pyrkisi löytämään käytettyinä.

VTR olisi luonnollisin luokka, mutta rakenteet ja kustannukset kuulostavat budjetin ylittäviltä. Lisäksi M chassiksessa saattaisi saada kilpapariksi toisen rehdin takatuupparin ja koitella voimiaan sellaista vastaan.

Posti toi justiinsa saapumisilmon, pääsee illalla ihmettelemään tuota 635 -koria luonnossa ja tarkistamaan mittoja. Kuvien perusteella en ihmeitä odota mittatarkkuuksilta. Tuli viikossa Hong Kongista. Maksoin ti 7.9. ei paha mislestäni.
http://www.ebay.com/itm/1-10-Group-A-1983-BMW-635Csi-635-csi-E24-ETCC-RC-Car-Body-190mm-200mm-Decal-/361510322853
« Viimeksi muokattu: 14.09.16 - klo: 13.37 kirjoittanut Stahl-Ville »

Poissa thomsva

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Tamiya M04 ja M06
« Vastaus #40 : 16.09.16 - klo: 12.41 »
Olenko ymmärtänyt oikein, että 04 ja 06 ovat tuupialustoja, joista 06 hipompi antaen enemmän säätöjä? Mitä muuta merkittävää eroa niillä on?

M04 on vanhempi ja huomattavasti yksinkertaisempi rakenteeltaan. Itselläni on M06, joka on omasta mielestäni turhankin monimutkainen. Ruuveja löytyy useita eri pituuksia ja muutenkin moni asia on ratkaistu turhan vaikealla tavalla. Esim. rungon purkaminen diffin huoltoa varten on melkoinen operaatio. Ihan kelvollinen auto silti tuo M06 mutta myös M04:ssä on oman hyvät puolensa.   

Varmaan auton pidennys ja levennys on mahdollista, mutta siinä on jonkin verran hommaa, joten luulen ettei sitä muunnosta kukaan haluaisi tehdä monta kertaa.
Talvi: M-Chassis, F1  Kesä: FG Mini 1:5

Poissa Stahl-Ville

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Tamiya M04 ja M06
« Vastaus #41 : 14.11.16 - klo: 12.56 »
Onko linjoilla M06:lla mattokisaa ajavia? Millaisia öljyjä iskareissa? Radialit vai slicksit alla? Hankin Tamiyan lyhyet TRF iskarit M-chassikselle. Eteen keltainen jousi, taakse sininen. Öljyt pitäisi osata valita.

Paikalla tvih

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Tamiya M04 ja M06
« Vastaus #42 : 19.08.17 - klo: 18.01 »
Pohtinut tosiaan näitä M-Comp-autoja. Katselin M-07:aa, mutta sinällään haluais Porsche RS-korilla tehdä - ja etuveto-Porsche olis jo melkoista rienausta ;)

Ymmärtääkseni M-06:een (kuten 07:äänkin) menisi kulmikkaat (eli "kantti") akut? Kun löytyis ennestään yksi stick pack ja monta saddle packia, niin sikäli kuin comppiauton hommaa jossain kohtaa niin olis plussaa jos ei tarttis uutta akkuakin ostaa.

Poissa Stahl-Ville

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Tamiya M04 ja M06
« Vastaus #43 : 21.08.17 - klo: 15.10 »
Kanttiakut käy kyllä M06:een.

Poissa MonsTTer

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • KyPak
Vs: Tamiya M04 ja M06
« Vastaus #44 : 21.08.17 - klo: 19.01 »
M-05 ver.II runkoon käy myös kantti akut.
Schumi Mi5, XRay X12, Sakurat FF+Zero, Tamiya minit M03R+M05V2Pro+M05V2R+M07, Axial Yeti.

Paikalla tvih

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Tamiya M04 ja M06
« Vastaus #45 : 29.08.17 - klo: 20.12 »
Huomasin että tuosta M-06:sta näköjään on tuo VW Beetle-pakettiversio. Minkähän takia tuota koria ei vaikuta olevan erikseen myynnissä (kun tuon setin osat on huonommat kuin pro-kitin, esim. ei kuulalaakereita, niin ei sitä sillä viitsisi)? Muutenkin näyttää siltä että lähes kaikkien Tamiyan M-korien valmistus on lopetettu ainakin kun Tamiya USA:n sivuilta katsoo.

No, saa nähdä päätyykö sitä kuitenkin etuvetoon vaikka sitten Mini-korilla. Decisions, decisions.

Poissa Stahl-Ville

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Tamiya M04 ja M06
« Vastaus #46 : 30.08.17 - klo: 15.22 »
Huomasin että tuosta M-06:sta näköjään on tuo VW Beetle-pakettiversio. Minkähän takia tuota koria ei vaikuta olevan erikseen myynnissä


Onko Tamico Saksassa tai Tony's Tamiya Parts Englannissa tuttuja? Kummallakin näyttää kori olevan

https://tamico.de/Tamiya-VW-Beetle-Karosserie-1825147

http://www.ebay.de/itm/Tamiya-58173-Volkswagen-Beetle-M02L-M04L-M06-1825147-11825147-Body-Shell-NEW-/292218072485?epid=1628579797&hash=item44098deda5:g:YfIAAOSwcUBYLcOd#shpCntId


Paikalla tvih

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Tamiya M04 ja M06
« Vastaus #47 : 30.08.17 - klo: 18.37 »
Ah, kappas, enpä jostain syystä hoksannut hakea varaosien kautta varsinaisten erillisten korilistausten sijaan että olisi tullut tuo oikea tuotekoodi. En tiedä miksi, kun kuitenkin sillä tavalla esim. Asson autojen kanssa teen... :embarrassed: Tosin Tamiyan sivua lukuunottamatta en kieltämättä ollut ulkomailta paljon vielä etsinyt. Mutta kiitoksia tästä, onpahan tuokin vaihtoehto nyt.