Kirjoittaja Aihe: Nitro Glow engine -> Bensa + CDI-ignition muutos  (Luettu 6345 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa SavageRS

  • Veteraani
    • Profiili
Nitro Glow engine -> Bensa + CDI-ignition muutos
« : 24.01.15 - klo: 20.42 »
Onkos kukaan tutustunut näihin Nitro Glow Engine -> Petrol CDI Ignition conversion sarjoihin ? Näillä voidaan muuttaa nitroa polttava perinteinen hehkutulppamoottori bensakoneeksi ja sytkäksi tulee CDI-ignition boxi.

Hehkutulppa vaihtuu minikokoiseen sytystulpaan, hall anturi vauhtipyörälle ja pari lisätiivistettä kannen väliin tiputtamaan puristussuhdetta vähän alemmas.

http://www.justengines.co.uk/acatalog/Ignition_Systems_for_Glow_Engines.html#aJW11000

MCD X4 PHR 30.5cc* Rovan Baja 5T CR600FT TWIN 57cc* Rovan Baja 5B OBR 30.5cc* Nutech XT5 Monster* HPI Savage XL Octane* HB Truckzilla .36* HB Truckzilla .46* HB Truckzilla Big Twin w 2 x Losi 454 .28*

Poissa kyoshodbx

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Nitro Glow engine -> Bensa + CDI-ignition muutos
« Vastaus #1 : 25.01.15 - klo: 09.34 »
No tuohan näyttäis olevan samanlainen systeemi kun tuossa shn koneessa joita tuli rc naveten kautta.muuten tuo on varmaankin ihan soivasysteemi,mutta en tajunnu että miten se sytkän ajoitus toteuttaan.?laitetaanko vanhaan vauhtipöyrään merkki vai tuleeko syttyvehkeitte mukana uusi vauhtipyörä./tehäänkö sytkä anturille jengat koneen kylkeen että saa sen kiinni?mielenkiintoinen kyllä.

Poissa SavageRS

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Nitro Glow engine -> Bensa + CDI-ignition muutos
« Vastaus #2 : 25.01.15 - klo: 13.49 »
Tuolla on ohjeet -> http://www.justengines.unseen.org/acatalog/NewIgnitionIstructions.pdf

4mm magneettia varten porataan reikä vauhtipyörään ja Hall-anturi asennetaan joko mukana tulevalla pannalla moottorin lohkon ympärille kampiakselin päähän tai tehdään omatekoinen kiinnike anturille, se riippuu ihan siitä millainen moottori on kyseessä.

Sytkä ajoitetaan n. 28 - 30* BTDC ( astetta ennen yläkuolokohtaa) hakemalla ensin astelevyyn moottorin TDC yläkuolokohta. Tulpan reiästä jokin pysäytin koneeseen ja pyöritetään konetta kunnes mäntä pysähtyy stoppariin, katsotaan asteluku ja sitten toiseen suuntaan ja taas sama. TDC on näiden kohtien puolivälissä. Sitten säädetään anturi niin että kun vauhtipyörässä oleva magneetti juuri jättää Hall-anturin reunan halutussa kohdin 28 - 30* BTDC, jolloin CDI-yksikkö antaa kipinän tulpalle.
Anturin kohtaa säätämällä voidaan säätää sytkää ja mikä estää kääntämästä tarvittaessa myös vauhtipyörää, sehän on kartiolla kiinni näissä, ei siellä kiilauraa ole...

Tuohon on saatavilla myös oma testaus/säätö kitti, kelaa vain sitä sivua alemmas, heti magneetin jälkeen Sensor Test Kit, JWSENTK ...vastaava löytyy myös Hobby King:sta.

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__67252__Gas_engine_CDI_Ignition_Test_and_Timing_Setup_Tool_Includes_Crankshaft_Degree_Wheel_UK_Warehouse_.html

https://www.youtube.com/watch?v=UwWb8fW_46o

Tuossa on hyvä video ajoitus hommasta, vaikka moottori onkin 4T-tahti, mutta se ei haittaa, koska se ajoitetaan tuossa antamaan kipinä samoin kun 2T-tahtinen (hukkakipinä tulee pakotahdin aikaan). Kaveri selvittää myös Hall-antureiden eroja, niiden toimintaa havainnollisesti, sekä säätää sytytyksen juuri testaus/säätö kittiä apuna käyttäen. Moottoriin asennetaan tässä hieno moottorikohtainen triggeri sarja...tuolla se on tosi helppo säätää, ei tarvitse porailla magneettia vauhtipyörään.

https://www.youtube.com/watch?v=DTwyptJpJL0

Ei tämä mikään bolt-on juttu ole, vaan vaatii omanlaistaan näpertelyä ja onnistunee johonkin koneeseen paremmin kun toiseen, mahdollisesti moottori ei edes toimi halutulla tavalla...moottori ei myöskään anna missään nimessä samoja tehoja kun nitrolla. Varmaankin kannattaa käyttää valmiiksi jotain vähän isompaa nitro moottoria kuten .46 ci (7.5cc) tai jopa isompi :roll:
MCD X4 PHR 30.5cc* Rovan Baja 5T CR600FT TWIN 57cc* Rovan Baja 5B OBR 30.5cc* Nutech XT5 Monster* HPI Savage XL Octane* HB Truckzilla .36* HB Truckzilla .46* HB Truckzilla Big Twin w 2 x Losi 454 .28*

Poissa SavageRS

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Nitro Glow engine -> Bensa + CDI-ignition muutos
« Vastaus #3 : 05.02.15 - klo: 18.17 »
Koska kaikkea hullua pitää aina kokeilla, niin tilasin Force R36 .36ci nitro-moottorin ja Rxecl CDI Single Cylinder Conversion kitin, sekä tarvikkeet asennukseen. Kokeilen ihan omana projektinaan onnistuuko tälläinen nitro -> bensa conversio ja saako moottorista toimivan, sekä soveltuuko se sen jälkeen mihinkään ?

Moottorin edessä varsinaiset CDI-sytkä vermeet ja Kill switch, keskellä putkilossa on pieni sytystulppa hehkutulpan kierteellä, vasemmalla ylhäällä hall-sensorin pidin, magneetti ja pora sitä varten. Hall-sensori pilkistää sytkäjohtimen alta ja osoittaa kuvassa alas päin kohti punaisia kill switch:n johtoja. Vasemmalla ajoitukseen tarvittavat, piston stopper, hall-testeri ja alimpana ajoituslevy.



Ensi silmäyksellä vauhtipyörässä ei ole varaa porailla reikää säteen suuntaisesti, mutta kenties akselin suuntaisesti lähelle kehää onnistuisi, jolloin Hall-anturillekin olisi aika looginen paikka...hmmm  :roll:
MCD X4 PHR 30.5cc* Rovan Baja 5T CR600FT TWIN 57cc* Rovan Baja 5B OBR 30.5cc* Nutech XT5 Monster* HPI Savage XL Octane* HB Truckzilla .36* HB Truckzilla .46* HB Truckzilla Big Twin w 2 x Losi 454 .28*

Poissa JiiVee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Nitro Glow engine -> Bensa + CDI-ignition muutos
« Vastaus #4 : 17.06.15 - klo: 21.54 »
Onks tää projekti kuollut ja kuopattu?
pöö

Poissa Screwed

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Nitro Glow engine -> Bensa + CDI-ignition muutos
« Vastaus #5 : 18.06.15 - klo: 11.58 »
EN jaksa lukea ton sytkän speksejä, mutta kannattaa huomata että tuossa on vain lennokkimoottoreita esimerkkikuvissa ja ne ei kierrä yli 15k rpm. Eli kannttaa varmistua että toi sytkä on speksattu ainakin 30 k rpm kierroksille mikäli meinaa autonmoottoriin sitä laittaa.

Aivan toinen seikka on sitten se että miten se nitromoottorin kaasarin suuttimet toimii bensakäytössä, sillä bensaa syötetään alle puolet siitä mitä metanolia.

Sitten vielä kannanotto kun olen tämän saman nitro->bensavillityksen nähnyt vuosia sitten lennokkitouhuissa. Noin yleensä on vallalla käsitys että bensamoottori olisi jotenkin käyntivarmempi kuin nitromoottori. Totuus ja käytäntö on kuitenkin täysin päinvastainen. Bensamoottorissa on hajovia osia paljon enemmän, eli juuri tämä CDI-boksi. Näitä kiinalaisia sytkäbokseja on nyt nähty monta vuotta käytännön käytössä lennokkipuolella ja aika herkkiä hajoamaan ovat. Usein ovat jo valmiiksi rikki kun laatikosta ottaa.

Poissa SavageRS

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Nitro Glow engine -> Bensa + CDI-ignition muutos
« Vastaus #6 : 23.06.15 - klo: 00.21 »
Jahas, netti toimii taas..

Projekti jatkuu taas joskus kun löytyy sopivaa aikaa ja inspistä, juuri nyt on muutakin puuhaa.

Tämä on puhdas kokeilu, eikä ole mitään takeita että koko laite tulee koskaan toimimaan.

- Tuossa CDI-boxissa pitäisi kyllä riittää kierrokset 30 000rpm...tuskimpa kone tulee edes kiertämään sitä tai se voi kilahtaa jo 15 000rpm kohdilla...kuka tietää saako tuota edes käyntiin bensalla.
Kukaan ei ole väittänyt että bensalla olisi helpompi saada toimimaan...varmasti vaikeampi.

- Tehoissa hävitään varmaan puolet suhteessa nitroon.

- Puristuksia laskettava myös lisäämällä kannentiiviste tai pari.

- Kaasarin säädöt ovat arvoitus, seosruuveja saa vetää kuitenkin rajusti kiinni...koneen sisäänajo tarkoitus tehdä nitrolla, sillä bensalle ei ole olemassa mitään perussäätöjä.

- Suurin ongelma tulee varmaankin olemaan lämpö ja jäähdytyksen riittävyys, koska bensa ei jäähdytä. Koneeseen on tarkoitus tulla erillinen puhallin jäähdyttämään kampikammiota, onneksi Forcen koneessa on myös kohtuu isot rivat lohkossa.

Sen verran olen kartoittanut, että näitä on kyllä tehty maailmalla, menestyksestä tuskin voi silti puhua, sillä näistä puhutaan niin kovin vähän...siksi kiinnostuinkin asiasta.
« Viimeksi muokattu: 23.06.15 - klo: 19.32 kirjoittanut SavageRS »
MCD X4 PHR 30.5cc* Rovan Baja 5T CR600FT TWIN 57cc* Rovan Baja 5B OBR 30.5cc* Nutech XT5 Monster* HPI Savage XL Octane* HB Truckzilla .36* HB Truckzilla .46* HB Truckzilla Big Twin w 2 x Losi 454 .28*

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Nitro Glow engine -> Bensa + CDI-ignition muutos
« Vastaus #7 : 25.06.15 - klo: 11.47 »
Jos minulla olisi "tällainen intohimo pois nitrosta", lähtisin tutkimaan DIESEL VAIHTOEHTOA. Ei mitään sähköä, karmee vääntö verrattuna sekä bensa että nitromyllyyn. samalla tankillisella tuplasti ajoaikaa, ei suuria ongelmia lämmössä koska myös petrooli (kuten öljy) kuljetaa lämpöä pakoportista ulos. Ainoa mitä tarttee tehdä on vaihtaa myllyyn kansi, tankin kannen tiivisteet (silikoni paisiuu, viton ei) samaten fuililetkut silikonista kumiin. Firma josta niitä saa (lennokkimoottorehin) on DAVIS DIESEL DEVELOPMENT. Olen jo lähettänyt niille kyselyn josko olis vielä jossakin jemmassa 21 kansia, Traxxas 3,3 myllyyn on suoraan saatavana Diesel muutoskitti.

http://www.davisdieseldevelopment.com/index.htm

Tässä muuten linkki tuonne "Buku heavy duty Clutch" mestaan, ihan varmaan toimivia ja kestävia eikä mitään "Käytä ja heitä" kamaa mitä nuo Orkkuvalmistajat tuuppaa...

https://www.bukupower.com/Clutch.aspx
« Viimeksi muokattu: 25.06.15 - klo: 12.21 kirjoittanut raddaddy »
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa kyoshodbx

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Nitro Glow engine -> Bensa + CDI-ignition muutos
« Vastaus #8 : 25.06.15 - klo: 13.07 »
Tuommosesta diesel vaihtoehdosta pitäis jonkun kauppiaan kiinnostua.kuten rcnavetta kiinnostui sh bensakoneesta.näin saatais kokeiltua tuokin.itellä ei oo kiinnostusta ulkomailta ostaa sikaa säkissä mut suomesta jos sais nii harkiten laitan.

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Nitro Glow engine -> Bensa + CDI-ignition muutos
« Vastaus #9 : 25.06.15 - klo: 17.31 »
Tuommosesta diesel vaihtoehdosta pitäis jonkun kauppiaan kiinnostua.kuten rcnavetta kiinnostui sh bensakoneesta.näin saatais kokeiltua tuokin.itellä ei oo kiinnostusta ulkomailta ostaa sikaa säkissä mut suomesta jos sais nii harkiten laitan.
21 nitromoottoriin ei sellaista ole valmiina mutta vosin tilata tuon Traxxas 3.3 sarjan ja sitten kisamekatsuilla (oikeiden autojen) sellaisen version teettä että kävisi yleisimpiin buggy motteihin. Picolla on 6-pulttine kansi ja Novarossilla (yleensä) nelipulttinen. niistä kun soveltais saisi kyllä aika hyvin sellaiset aika moniin motteihin.
Kunhan sellaisen saan maahan niin kyllä tuo diesel homma on muuten kyllä hanskassa... 60/70 lukujen taitteessa kisasin "Team racing" lennokeilla joissa pelkästään käytetään dieseleitä (Googlaa FAI F2C ...)
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa camshaft6

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Nitro Glow engine -> Bensa + CDI-ignition muutos
« Vastaus #10 : 30.06.15 - klo: 14.06 »
En tiedä tuntuuko vain minusta,vai onko fakta että diesel versiot kiertävät autokäytössä vakiota selvästi vähemmän.
[corally rdx][speedpassion gt2.0 lpf]
[gm10,5][eurgle 2,4ghz] [zippy lipo]

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Nitro Glow engine -> Bensa + CDI-ignition muutos
« Vastaus #11 : 27.09.15 - klo: 17.36 »
En tiedä tuntuuko vain minusta,vai onko fakta että diesel versiot kiertävät autokäytössä vakiota selvästi vähemmän.
Koskee "oikeita " autoja, melkein saman kiertää kun bensavehkeet, vääntöä on kovan puristuksen takia aivan älyttömästi eli vaihteita ei tarvita. Saattais olla kova sana buggyssa, mutta säännöt kieltää.
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa