Kirjoittaja Aihe: Keskustelua sisäkrossin pintamateriaaleista  (Luettu 48621 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Keskustelua sisäkrossin pintamateriaaleista
« Vastaus #60 : 20.02.15 - klo: 01.11 »
Onko tähän ratkaisuna joko matot lappeenrantaan tai sitten jäädään kotiin?

Matot ensi talvena mukaan johonkin kisaan.
Se voi olla jonkinasteinen ratkasu.
Tosin valittaako jotku sitten että radat on pinnaltaan aivan liian erilaisia... sarjan idea kärsii diipadaa.
No paha sanoa ja mitäs sillä väliä.

Mutta et nyt vastannut suoraan mun kysymykseen.
Onko oikea ratkaisu että jätetään sittenkin lappeenrannan kisoihin lähteminen väliin kun ennakkohuhuista poiketen ei tulekaan mattorataa?
Vai olisko se kuskeille kehittävämpää ajaa kisoissa oli alusta mikä tahansa?

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Keskustelua sisäkrossin pintamateriaaleista
« Vastaus #61 : 20.02.15 - klo: 01.13 »
Vuosituhannen vaihteessa kävi sotkupallo maailmassa kuhina. Amerikassa oli keksitty ilmatäytteiset sup'air kentät. Näitä sitte suomeen tuli heti ja johan oli vanha liitton huutamassa, kun paintball oli pilattu, kun tarjottiin tasamaa nurtsi kenttää ja ei enää oltu metsässä kantojen ja risujen seassa sähläämässä koko camoissa vaan ihan kirjavissa motocross kuteissa keskellä nurtsia pelaamassa.

Tää aivan sama ilmiö tapahtuu nyt rc-puolella. On keksintö jota suuressa maailmassa käytetään niin ei millään lähdetä kehitykseen mukaan vaan tehdään asiat just kuten ne on aina tehty. Sivussa haukutaan kaikki ja muiden saavutukset ja perästä korjaillaan näitä omia lausuntoja.

En väitä, että mattokrossi on seuraava isojuttu tähän homman mähän olen aivan pihalla koko lajista vielä, mutta on se kumma, että Suomessa aina pitää miettiä miten me ollaan tehty niin silleen me tehdään jatkossakin.

Mun maalaisjärjellä matolla ajettaessa saadaan hyvin tasainen pito koko radalle ja saadaan huimia ratoja aikaan niin mitä pahaa siinä on ? Se, että betonista sen radan voi tehdä myös tasaiselle pidolle ? Noh niin sen voikin. Frendi tekee betoni skeittiparkkeja ympäri suomea niin se kyllä rahaa vastaan vääntää vaikka millaisen radan. Sen muokkaaminen onkin sitten eri juttu.

Palataan tähän loppuun sotkupalloon. Vuodet vieri ja sup'air tuli jäädäkseen. Suomessa pelataan SM-Liiga Millen leiskalla, jotta ne jotka haluaa mennä Euroopaan skabaamaan sinne pääsee ja sa arvokasta kokemusta tulevasta kentästä etukäteen. Tässä on hieno esimerkki mitä saadaan aikaan, kun otetaan se pää pois terveestä ja ajatellaan asioita pidemmälle.

Mä voin myös luvata, että tämän lajin tulevaisuus on nuorissa. Kannattaisi varmaan hieman kuunnella heitä. En mä ole mikään vanhan liiton rc-guru, mutta on se kumma, kun kehitystä pitää jarruttaa vaikka mikä olisi. Virheiden tekeminen on osa kaikkea kehitystä ja vaikka matolla crossin ajaminen olisi poissa vuoden päästä maailmalla niin sitten voimme katsoa mikä siellä on tilanne ja sen mukaan miettiä mitenkäs jatkossa tehdään.

Ps. En ole kisakuski, mutta matolla on kiva ajaa. Auto lähinnä nukkaantuu ja täts it.

Mattokrossi on niin vanha juttu että ainoastaan vanhan liiton kaverit tämän tietävätkin.
Ei tässä ole mitään uutta markkinoilla vaan tarkemmin ottaen nimenomaan vanhaan palaaminen.
Vielä kun laitetaan ne foamit alle niin hoplaa... ollaan siellä mistä vajaa parikymmentä vuotta sitten lähdettiin  :azn:


Jos sitä tulevaa ajatellaan niin pitäiskö mielumminkin hommata joka radalle turffit jopa kesäks että saa porukka treeniä MM kisoja varten?
Sit sen jälkeen vaihdetaan matskut taas seuraavaa isoa kisaa silmälläpitäen.
Uskokaa tai älkää... kannatan.

Olisko siinä järkeä... tuskin, mutta kannatan ehdottomasti juuri suomen kuskien menestyksen takia.
« Viimeksi muokattu: 20.02.15 - klo: 01.19 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa V6

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Keskustelua sisäkrossin pintamateriaaleista
« Vastaus #62 : 20.02.15 - klo: 01.24 »
Onko tähän ratkaisuna joko matot lappeenrantaan tai sitten jäädään kotiin?

Matot ensi talvena mukaan johonkin kisaan.
Se voi olla jonkinasteinen ratkasu.
Tosin valittaako jotku sitten että radat on pinnaltaan aivan liian erilaisia... sarjan idea kärsii diipadaa.
No paha sanoa ja mitäs sillä väliä.

Mutta et nyt vastannut suoraan mun kysymykseen.
Onko oikea ratkaisu että jätetään sittenkin lappeenrannan kisoihin lähteminen väliin kun ennakkohuhuista poiketen ei tulekaan mattorataa?
Vai olisko se kuskeille kehittävämpää ajaa kisoissa oli alusta mikä tahansa?

Tietty kisojen ajaminen on kehittävämpää kuin olla ajamatta kisoja. Rehellisesti sanottuna olin itse hieman pettynyt kun ennakkohuhut eivät pitäneetkään paikkaansa. En tiedä onko kuinka moni jäämässä pois tämän takia. En tiedä oikeasta ja väärästä. Sen päättäkööt itse kukin.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Keskustelua sisäkrossin pintamateriaaleista
« Vastaus #63 : 20.02.15 - klo: 01.40 »
Kysyinkin sun mielipidettä.
Kumpi mielestäsi kehittää enemmän?

Kun itse olet kehittynyt tasoiseksesi kuljettajaksi niin kiersitkö kisat toisensa jälkeen vai jäitkö kotiin kun pinta ei ollutkaan tuttu?

Poissa V6

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Keskustelua sisäkrossin pintamateriaaleista
« Vastaus #64 : 20.02.15 - klo: 02.23 »
Kyllähän sitä tuli kierrettyä kaikki mahdolliset kisat mitä vain kykeni. Tais ainoastaan kuumeet yms estää kisoihin lähtemisen. Kyllähän erilaisilla pidoilla ajaminen on auttanut vaikka kaikki ei oo ollutkaan niin miellyttäviä.

Sitten kun alkoi haaveilemaan ulkomailla kisaamisesta, niin olihan se hienoa kun pääsi ajamaan ja harjoittelemaan samankaltaisilla olosuhteilla ja sehän se on parasta edelleenkin.

Tämän takia toivoisin, että asioita mitä ulkomailla kokeillaan ja käytetään, otettaisiin myös huomioon täällä meillä ja krossissakin se olisi varmasti yhtä tärkeää kuin touringissakin.

Okei olihan tuossa mun 'henkeen ja vereen yms puolustelu' väitteessä liioitteluakin mukana. Alkuperäinen tarkoitukseni oli vain kysäistä yksi kysymys wj5 kisan järjestäjiltä, eikä kuunnella mikä pinta on kenenkin suosikki tai aiheuttaa foorumisotaa ketään kohtaan.  Mielipiteen ilmaiseminen on vapaata puuhaa ja hyvä että niitä tuodaan esille.









« Viimeksi muokattu: 20.02.15 - klo: 02.36 kirjoittanut V6 »

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Keskustelua sisäkrossin pintamateriaaleista
« Vastaus #65 : 20.02.15 - klo: 03.18 »
Kiitos.

Arvasin että sieltä tulee vastaus jonka jo tiesinkin.

Kovan tason turistikuski on tullut ja uskon vahvasti että kehitys on vielä pitkään nousujohteinen.
Joku päivä se iso arvokisamenestys vielä pamahtaa. Näin toivon.

Mun ainoa vastakarva tälle materiaalin vaihdolle sen mukaan mitä maailmalla on kisoja, on se että miten ihmeessä se olis oikeesti edes mahdollista???
Varsinkin siis palvella kaikkia kuskeja.
Nyt kyseessä on EOS sarja.
Mutta mites ne arvokisat?
MM kisat tosiaan ymmärtääkseni on tulossa turffille, vaikka ymmärtääkseni se on ollut jopa sääntöjä vastaan.
Rukattu sääntöjä tai sallitaan väliin tämä poikkeus... en tiedä tarkemmin.
Mutta mites EM ja taas seuraavat MM kisat...
Onkohan ne nyt sitten taas savella... Tai jopa betonilla kun polttis MM kisoissa oli betonirata päällystetty pienellä kerroksella savea josta muistaakseni kului betoni useilta paikoilta näkyviin... Joo okei eri luokka mutta eniveis.

Suomessa luulen että ainoastaan pksrca:lla olis realistisimmat mahdollisuudet toteuttaa pintojen vaihtaminen "muodin" mukaan.
Pienemmillä kerhoilla vaatis varmaankin aikamoisia ponnisteluita jo pelkästään talkooväen vähyyden takia.
Mutta siis... suurin osa sähkökrossista ja varsinkin sen arvokisoista ajetaan jokatapauksessa savella.
Eikös sillon kokonaiskuvaa katsoen se mahdollisimman lähellä saven antamaa pitoa oleva matsku ole just se mikä olis fiksuin vaihtoehto?
Kuten mainitsin niin lappeenrannan suunnalta kuului että alustan pito on hyvin lähellä saven tarjoamaa... Ja pito senkuin paranee mitä enemmän siinä ajetaan...
Mä nään ton pidemmällä kaavalla katsottuna niitä isoja kisoja silmälläpitäen parempana.
Ainiin mutta EOS.
No mutta se on nyt EOS ja kohta PM, EM, MM jne.
Pitääkö siis panostaa kausiluontosesti vai pidemmällä tähtäimellä juttuihin... Mun mielipide on pidempi tähtäin. Jokainen saa olla omaa mieltään ja luen mielelläni mielipiteitä ja perusteluja. Mutta en, valot päälle jne höyryymisiä.

Mun näkemys kesän EM kisan huikeesta menestyksestä keskimoottoriautoilla jne millä isojen poikien mielestä ei voinu ajaa kusettamatta, oli aikamoinen todiste siitä mitä meidän sisäkrossaamiset muutaman vuoden ajalta on tuonut tullessaan.
Siellä oli ihmetystä ties kenellä isolla nimellä ja suomen kaverit tokas... me reenataan pitkät talvet liukkailla sisäradoilla.
Okei... oliko lie tuuria että sattui olemaan kohtalaisen slippery savirata apuna, mutta mä haluan nähdä asian mielummin niin että on jätkät kehittyny kuljettajina niin huikeesti kun olosuhteet on ollu välillä hyvinkin hankalat että sillä säätö ja ajotaidolla muutama kaveri pyyhki monilla nimimiehillä lattiaa. Huimaa.
En osaa edes sanoin kuvailla mikä oli fiilis nähdä suomalaiset A finaalissa kolmen jätkän voimin tuupissa ja pari kaveria nelkussa.

Ja tän menestymisen jälkeen kutsut reedy raceen kutsuluokkaan maailman kovimpien jätkien seuraan.
Sanoinkuvaamattoman huikeeta.
Olisko se saavutettu treenaamalla huopamatolla nämä vuodet... uskallan väittää että aika kusessa olis kaikki ollu ruotsin radalla.
Okei se olis voinu olla sitten joku toinen kisa myöhemmin missä olis sama tapahtunu mutta eniveis. Ymmärtänette mun pointin.
Joskus aikanaan puhuttiin suomalaisista rallikuskeista että suomesta tulee kovia ukkoja jatkuvasti kun ovat tottuneet ajamaan metsäteitä paistoi tai satoi vettä tai lunta.

Mut joo... Mä tein taas sen virheen että kirjottelin pitkiä viestejä taas pilvin pimein... niinkuin tämäkin.
Sorry.

Valot on silti jatkuvasti ollu päällä, enkä hetkeäkään ole halunnut krossin olevan driftiä.

Asialinjalla oleva keskustelu on hienoa vaikka kaikki olis eri mieltä. Nenille hyppeleminen ei.
Enkä Viljami tarkottanu sua hetkeäkään. Vain paria teiniä jotka samantien loikkas silmille. Siitä myös se hiimänkiisseli heitto... Kun ei sitä näköjään kaikki ymmärtäneet.

Menenpäs hiimänkiisseliä vetäneenä ikäloppuna surkuttelemaan untenmaille miten juna ei oo koskaan tullut asemalle vaan kiers toista kautta.

 :laugh:

Poissa m.e.

  • Veteraani
    • Profiili
    • https://fi-fi.facebook.com/WinterJumps/
Vs: Keskustelua sisäkrossin pintamateriaaleista
« Vastaus #66 : 20.02.15 - klo: 06.15 »
Mattokrossia on tosiaan ajettu 1980-luvusta lähtien, kuten HOKE tuossa jo kirjoitteli. Myöhemmin matot juuri jätettiin krossista sen takia, että saataisiin pito lähemmäksi sitä, mitä se oikeasti kesällä (savella) on. Toine syy oli, kun touring-luokka alkoi nostaa päätään, niin saatiin kovalle pidollekin kisailuja.

Talvisarjan ideana on ollut palvella mahdollisimman hyvin varsinaista SM-sarjaa (saviradat), tämän takia pintamateriaaleina on suosittu liukkaahkoja, savenkaltaisia materiaaleja tai multi-surface-tyyppisiä ratkaisuja.

Viime aikoina suuren suosion saavuttanutta EOS-sarjaa ajetaan kovapitoisilla matoilla, varmaa syytä tähän en osaa sanoa. Samalla monessa maassa ajetaan suosittuja kisoja (mm. Briteissä) paljaalla lattialla (tai multi surface -tyyppisellä pinnalla), jolloin pito on lähellä savipitoa. Ja nämä sarjat ovat myös erittäin suosittuja riippumatta pidon määrästä. WJ-sarjassakin on nyt ajettu silloin tällöin kovapitoisilla materiaaleilla, mm. Tikkurila tänä vuonna ja Oulu 2013.

Toisaalta Briteissä ajetaan kesällä lähes ainoastaan pitävällä turffilla, joka on taas hieman käänteistä tuohon heidän talvisarjaan nähden, jossa pitoa on siis vähemmän tarjolla. Ja toisaalta vaikka britit ajavat omat sarjansa ainoastaan turffilla, niin sieltä silti tulee liukkaille saviradoillekin EM-tasolla A-finaaleihin aina vähintään 5 kaveria.

Mikä on siis oikea näkökulma asian tarkasteluun; ketä WJ-sarjan pitäisi palvella parhaiten

a. Niitä, jotka käyvät ajamassa EOS-kisoja talvikauden aikana.
b. Niitä, jotka ajavat kesällä SM-sarjaa savella.
c. Tasapuolisesti molempia.
d. Joku muu vastaus?

Mielestäni keskeinen asia esim. WJ-sarjassa on antaa mahdollisimman monelle kilpailijalle mahdollisuus ajaa talven aikana kovatasoisia kisoja sekä toisaalta antaa uusille kuskeille mahdollisuus lähteä pienellä kynnyksellä mukaan hieman isompiin "kerhokisoihin". Eri pito-ominaisuudet pakottavat myös miettimään ajotyyliä ja säätöjä toisella tavalla kuin jos aina ajettaisiin samalla pidolla.

Poissa kyoshodbx

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Keskustelua sisäkrossin pintamateriaaleista
« Vastaus #67 : 20.02.15 - klo: 06.18 »
Valitkaa suosikkinne.

http://strawpoll.me/3682537

Semmonen juttu,että kun järkätään äänestys niin äänestettävät asiat pitää olla tasapuolisesti äänestettävissä.
Nyt on
Matto
Betoni,maalattubetoni ja vielä yks vaihtoehto jota en nyt muista.

Oikein ois ollu
Matto
Betoni

Tai
Matto,keinokuitumatto räsymatto
Betoni,maalattubetoni ja kolmasvaihtoehto

Ekassahan äänestetään tyylii 3vastaan1

Oma ääneni menee normaali betonilattiaiselle radalle.jos se,ketään kiinnostaa.euroopan kisoista en tiijäkun enoo käynyt
« Viimeksi muokattu: 20.02.15 - klo: 07.00 kirjoittanut kyoshodbx »

Poissa Metsäläinen

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Keskustelua sisäkrossin pintamateriaaleista
« Vastaus #68 : 20.02.15 - klo: 07.35 »
Mikä on siis oikea näkökulma asian tarkasteluun; ketä WJ-sarjan pitäisi palvella parhaiten

a. Niitä, jotka käyvät ajamassa EOS-kisoja talvikauden aikana.
b. Niitä, jotka ajavat kesällä SM-sarjaa savella.
c. Tasapuolisesti molempia.
d. Joku muu vastaus?

Mielestäni keskeinen asia esim. WJ-sarjassa on antaa mahdollisimman monelle kilpailijalle mahdollisuus ajaa talven aikana kovatasoisia kisoja sekä toisaalta antaa uusille kuskeille mahdollisuus lähteä pienellä kynnyksellä mukaan hieman isompiin "kerhokisoihin". Eri pito-ominaisuudet pakottavat myös miettimään ajotyyliä ja säätöjä toisella tavalla kuin jos aina ajettaisiin samalla pidolla.

D. Mattoja käyttäessä esim. öljyt radalla ongelma olisi poissa. Ei tarvitsisi hylätä kokonaisia eräkierroksia niiden takia ja tapella niistä kisojen jälkeen. Renkaiden kanssa pelleily loppuisi. MATTOJA KÄYTETTÄISIIN AINOASTAAN KISOISSA! Tasoittaisi kisoja, ei kotikenttä etua. Treenata voi betonilla tai mikä saattuu radanpinta olemaan.
Suomessa jos haluaa treenata EOS kisoja varten RC-kerhot sanoo ei oota! Kehottaa hommaamaan matot kotiin
ja treenaamaan siellä. Maastosarjassa juniorit saa todella hyvin huomiota suurenmaailman RC-vaikuttajilta
tie kohti maailman tähteyttä on avoinna ihan eri tavalla kuin EOS kisoissa.


Hiihdän vieläkin kouluun kesät, talvet perintö suksilla sarkahousuissa.
 
Eurorc - Tamiya Lunch Box - Blackfoot -  Avante BS - Arrowmax - Halko - Hobbywing - Highest - Futaba

meritane

  • Vieras
Vs: Keskustelua sisäkrossin pintamateriaaleista
« Vastaus #69 : 20.02.15 - klo: 09.01 »
Muistan itse yhden tapauksen, joka oli hyvin huvittava liittyen iskarinhajoamiseen ja öljyjen radalle leviämiseen :)

Ajettiin hyvin liukkaalla betonilattiaisella radalla, ja jossain erässä jollain kuskilla levisi iskariöljyt radalle. No, sitä järjestäjä lähti välittömästi erän jälkeen jynssäämään kovalla tarmolla pois paperilla ja Bräkleenillä. Se taisikin sitten olla öljyn pois siivoamisen jälkeen radan pitävin kohta  :wink:

Ihmetytti vaan, että minkähän ihmeen takia rataa ei ollut ennen kisoja siivottua asiallisesti, jotta liukasta ei olisi ollut kuin saippuakotelossa?!?

Terveisiä kyseisten kisojen kisajärjestäjille, te tiedätte kyllä itsenne :grin:

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Keskustelua sisäkrossin pintamateriaaleista
« Vastaus #70 : 20.02.15 - klo: 09.21 »
Kuin taas nokialla putsattiin öljyt pois radalta niin kyllä se ajo oli kuin jäällä olisivat menneet :undecided:
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Keskustelua sisäkrossin pintamateriaaleista
« Vastaus #71 : 20.02.15 - klo: 10.49 »
Mitäs rengaspelleilyä metsäläinen on harrastanut kun taas otti tuon asian esille?

Omat rengaspelleilyt tänävuonna:
Tikkurila. Uudet renkaat alle ensimmäiseen alkuerään.
Nokia. Uudet renkaat alle perjantain treenissä... 15 minuuttia ajoa ja lauantai aamuna renkaiden leimaus ja koko kisat läpi.
Turku. Sama kuin yllä.
Nokia2 . Uudet renkaat kolmanteen eräharjoitukseen. Reseedauksen pohjat heti tuoreella renkaalla. Seuraavalla rundilla rekisteröitiin päivän kovin kierrosaika.

Kuopion kikkailit tiedän myös etukäteen laitanpa uudet renkaat kisa aamuna.


Mä oon nyt kuunnellu parit vuodet selittelyä rengaskikkailuiden kanssa ja välillä pitoainelässytyksiä.
Silti en montaa kisaa ole muutaman vuoden aikana nähnyt missä olisin renkaiden kanssa tehnyt mitään joogaliikkeitä sisäänajon jne suhteen.
Samat insertit ollu nyt neljättä vuotta (tietysti uudet tarpeen mukaan)

Onpas ollut kovin hirveetä kikkailua ja pieleen on menny.

Renkaista spekuloitu älyttömästi. On totta että männävuosina oli renkaissa heittoja. Erona lähinnä varastointi aika.
Tänätalvena jokainen rengas minkä olen eteeni saanut on ollut priimaa. Todella tuoretta kumia. Eroja en ole löytänyt puristelemalla, haistelemalla, maistelemalla, eikä edes ennustajaeukko saanu tuonpuoleisesta jelppiä.

Vuosi sitten tiksin avauskisassa mulle keulittiin pitoaineista.
Pito oli eri planeetalta jne. Ekassa finaalissa maaliin parin sekunnin erolla toiseen. Tokassa koko finaali sekunnin sisään tokana tulleen kanssa ja maalissa ero 2 kymmenystä.
Kisan jälkeen maanantaina muistaakseni... Menin ajamaan. Tulokset parani... Sain jälleen kuulla renkaista... Jotain on eroa tai sit vaan sattunu lotossa hirveen hyvä erä. Kimpaannuin tästä jauhamisesta ja otin kaverin autosta hänen renkaat ja painelin radalle. Radan bestläp ja kovin 5 minuutin tulos.
Se niistä pidotetuista tai parhaan laatusista renkaista.
Jos mun renkaat oli jollain jipolla taiottu ylivoimasiks niin kyllähän oli sitten kaverin renkaat kikkailtu poppakonstein vielä paremmiks...

Vai oliko sittenkään... Olisko se ero sittenkin löytynyt auton setupista tai kuskista.
Ei... Sehän se ei voinut missään nimessä olla vaan kyllä renkaat ratkas koko kisan.

Mikähän siinä on että meillä ongelmat halutaan aina löytää renkaista tai jostain muusta... Koskaanhan ongelmat ei voi löytyä peilistä.
Rehellisesti voin myöntää että olen tähän syyllistynytvitsekin ja olen jälkikäteen saanut huomata että se eyy olikin peilissä. Enpä ole tästäkään oppinut vaan olen jälleen pienessä mielessäni syyttänyt omasta tekemisen tasosta muiden renkaita jne... Ja taas on syy löytynyt sittenkin omasta tekemisestä.

Alkaa nää junnut pistämään tällaset ikäloput koville.
Siirtyiskö syyttelemään renkaita tai kuskien rengaskikkailua va hyväksyiskö tosiasiat.

Mä oon muutaman vuoden aikana saanu vähintään puolet kisoista jonkin asteen syyttelyitä niskaan kisakumppaneilta. Useammin kuin kehuja ajosta. Siihenkin olen saanut kuulla syyn parilta eri taholta... Syy on minussa.

Lähdenpä tosiaan lappeenrantaan jälleen uusilla renkailla ilman mitään kikkailuita. Pitoainesyyttelyt sentään ovat hävinneet mun korvilta vaikka tosin tässäkin topikissa vihjailtiin. Saas nähä kuuluuko rengaspelistä mitään muuta. Ihmettelen jos ei. Kerta se olis ensimmäinenkin.

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Keskustelua sisäkrossin pintamateriaaleista
« Vastaus #72 : 20.02.15 - klo: 11.06 »
Hommannimihanonse
Että jengi ei vaan tajua Hoke kuinka kova sälli sää olet.
Jos sää menet vähäkin kovempaa se ei missään nimessä tarkoita sitä että olet
Kova kuski
Osannut säätää autoa hyvin
Ei ei vaan teet ilman muuta vilppiä :laugh:

Oma veikkaus lappeenrannan alustasta on se että siellä tulee olemaan hyvä pito.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Metsäläinen

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Keskustelua sisäkrossin pintamateriaaleista
« Vastaus #73 : 20.02.15 - klo: 11.16 »
Mitäs rengaspelleilyä metsäläinen on harrastanut kun taas otti tuon asian esille?

Renkaiden sisäänajon merkitys, eli kuinka paljon renkaat on valmiiksi kuluneet. Tämä on aika tarkkaa, useilla radoilla, mimmoinen pinta renkaissa suhteessa radanpintaan, varsinkin 2WD luokassa. Nelkuissa homma on vähän eri. Renkaat on ollut tänä vuonna parempi laatuisia, eli tuoreita mustia.
Tähän on saattanut vaikuttaa se että EOS kisat ajetaan Schumin renkailla tänä vuonna. Pitää olla tuoretta
kumia saatavilla, ettei tule rengas nillitystä isoissa kisoissa.
Eurorc - Tamiya Lunch Box - Blackfoot -  Avante BS - Arrowmax - Halko - Hobbywing - Highest - Futaba

Poissa m.e.

  • Veteraani
    • Profiili
    • https://fi-fi.facebook.com/WinterJumps/
Vs: Keskustelua sisäkrossin pintamateriaaleista
« Vastaus #74 : 20.02.15 - klo: 12.33 »
Jokaisen WJ-kisan kohdalla on tarvittaessa saatu hyvin tietoa järjestävän seuran kuskeilta (jopa kisakutsun yhteydessä), mikä pitää olla kulutusaste kisoihin lähdettäessä, jotta rengas olisi nopeimmillaan. Eli se ei ole ollut mikään salaisuus eikä varmasti jatkossakaan ole.

Poissa Metsäläinen

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Keskustelua sisäkrossin pintamateriaaleista
« Vastaus #75 : 20.02.15 - klo: 12.52 »
Ei se tietenkään mikään salaisuus ole. Mutta jos sattuu tilanne, että kauppiaalta on renkaat loppu kun olen hankkimassa uusia kisarenkaita. Renkaita tulee kauppiaalle edellisenä päivänä ennen kisaa, siinä on hankala
keretä ajamaan renkaita sisään. No mitäs en hommannut ajoissa oma moka. Aloittelijoiden kannalta olisi varmaan myös helpompi, jos olisi matot kisoissa, uudet renkaat alle ja ongelma ratkaistu.
Pariin kisaan olen leikannut saksilla minipinneistä pinnit puoliksi, koska en ole kerennyt ajaa renkaita sisään.
Kohtuullisen työlästä hommaa.
Eurorc - Tamiya Lunch Box - Blackfoot -  Avante BS - Arrowmax - Halko - Hobbywing - Highest - Futaba

Poissa Juho

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • www.rc10.com
Vs: Keskustelua sisäkrossin pintamateriaaleista
« Vastaus #76 : 20.02.15 - klo: 15.34 »
Täällä tuntuu menevän hieman puurot ja vellit sekaisin.

Tottakai, jos haluaa tulla hyväksi kuskiksi pitää osata ajaa erilaisilla pinnoilla. Pointti on tämä: Suomessa järkätään 2 viikkoa ennen EOS kisaa suht kovatasoiset krossikisat. Suht moni kisojen kärkinimistä on lähdössä seuraavaan EOS kisaan. Jos olosuhteet olisi samankaltaiset, saisivat nämä jampat autonsa kohtuulliseen setappiin EOS kisaa varten, Suomessa kun on muuten mattokrossin ajaminen kohtuu harvinaista puuhaa.

Lyökö tämä sitten jotenkin kapuloita rattaisiin maastosarjakuskeille tms? Tuskin. Eikö niidenkin pidä oppia ajamaan erilaisissa olosuhteissa?

Jos tuntuu, että olosuhteet on ihan hanurista niin ei kai sitten oo pakko ajaa.

PS. M4-10 ei tule sanasta Maasto vaan Modified, ennen oli lisäksi Stock  :afro:
Associated/Reedy/Sanwa/Pro-Line/Protoform/V-Dezing/RC-Trim

Poissa hmort

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Keskustelua sisäkrossin pintamateriaaleista
« Vastaus #77 : 20.02.15 - klo: 16.13 »
Enemmän niitä kansainvälisiä kisoja on savella kuin matolla.

Eipä ollu Reedy racekaan matolla.

Niin noh... eipä siellä mitenkään huikeeta menestystä tullutkaan, mutta oliko syy siinä ettei ajettu matolla vai siinä että oli pikkusen kovaa kaveria vieressä?

Juu ja ajettin pitoaineilla kun ei ollut savella tarpeeksi pitoa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
-Henry Mort

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Keskustelua sisäkrossin pintamateriaaleista
« Vastaus #78 : 20.02.15 - klo: 16.48 »
Enemmän niitä kansainvälisiä kisoja on savella kuin matolla.

Eipä ollu Reedy racekaan matolla.

Niin noh... eipä siellä mitenkään huikeeta menestystä tullutkaan, mutta oliko syy siinä ettei ajettu matolla vai siinä että oli pikkusen kovaa kaveria vieressä?

Juu ja ajettin pitoaineilla kun ei ollut savella tarpeeksi pitoa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jenkit :laugh:
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Keskustelua sisäkrossin pintamateriaaleista
« Vastaus #79 : 20.02.15 - klo: 17.50 »
Ai ei ollu tarpeeks pitoa  :grin:

Juu ei jos tappopitoa haettiin.

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Keskustelua sisäkrossin pintamateriaaleista
« Vastaus #80 : 20.02.15 - klo: 18.49 »
Voisko olla niin että jos on mattoalusta niin pitäiskö katsoa joku muu rengas, esim joku sliksi tyyppi :wink:
Ei olis ihan sellainen kaatopito.
Ymmärsin että prolinenella olis sellainen tarjolla.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa P.R

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Keskustelua sisäkrossin pintamateriaaleista
« Vastaus #81 : 20.02.15 - klo: 19.11 »
Tuskin olen ainoa joka ei nyt ymmärrä tätä meuhkaamista..eikös se ole vaan hyvä että käytettäis eri materiaaleja?
Matolla olis kiva ajella vaihteeksi.
Esim. Turun radan pito on niin liukas,että savibaanalla harvemmin on noin huonoa pitoa.
Ne joita ei rataleiska/pinta miellytä jättää ajelematta.
Team Näätäracing                 www.rcm.fi

Poissa m.e.

  • Veteraani
    • Profiili
    • https://fi-fi.facebook.com/WinterJumps/
Vs: Keskustelua sisäkrossin pintamateriaaleista
« Vastaus #82 : 20.02.15 - klo: 19.42 »
Tuo Juhon pointti oli kyllä hyvä. Eli jos on tiedossa kovatasoisia kisoja (EOS) ja jos tiedetään, että sinne on lähdössä useita kuskeja Suomesta, niin silloin voisi jatkossa miettiä pintamateriaalia tuota edeltävään WJ-kisaan.

Kisakalenterin kanssa on toki aina tekemistä ja säätämistä, mutta tämä voidaan ottaa huomioon ensi kauden kisoja mietittäessä.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Keskustelua sisäkrossin pintamateriaaleista
« Vastaus #83 : 20.02.15 - klo: 19.59 »
Myöskin sellainen näkökulma, että betonipohjaisia ratoja on hankalampi saada käyttöön, kun taas mattoratoja on lähes joka paikassa. Tuokin karsii osan jengistä, koska kylmiltään ei varmasti kiinnosta lähtä ajamaan, jos ainoat treeniolosuhteet on matolla. Toki perjantaina on näyttänyt olevan vapaata treeniä, mikä taas on tarkoittanut useimmille sitä, että panostus on "kerhokisacupiksi" aikamoisen kova. Tasokin on wj-kisoissa läpi linjan erittäin hyvä kisasta toiseen. Mielestäni kv-kisaajien huomioiminen ratamateriaaleissa on pienempi paha niille jotka eivät noita kisoja aja. Radan pintahan olisi helppo speksata siten, että ns. messumatto olisi kaikissa paikoissa tuo käytettävä matto. Se on halpaa ja usein ilmaistakin.

Minä näen asian siten, että kun puitteet on sellaiset, että ne ovat kuuminta kärkeä tyydyttävät, niin ihan varmasti myös vähemmän ajaneet ja ei-niin-tosissaan -kisaavat myös saavat varmasti paremman vastineen rahoilleen ko. olosuhteissa ajamisesta. Luokassa kuin luokassa. Ns. epäsopiva rata ei houkuttele kärkeä paikalle. Onneksi kuitenkin kisoissa on todella runsaasti porukkaa, EM-kärkikuskeja myöden, joten tuokaan ei ihan täysin siis ole paikkansapitävää. Matille isot propsit koko WJ-formaatin keksimisestä Suomeen, ja vuosia kestäneestä krossiluokkien supportista.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Keskustelua sisäkrossin pintamateriaaleista
« Vastaus #84 : 20.02.15 - klo: 20.11 »
Tuskin olen ainoa joka ei nyt ymmärrä tätä meuhkaamista..eikös se ole vaan hyvä että käytettäis eri materiaaleja?
Matolla olis kiva ajella vaihteeksi.
Esim. Turun radan pito on niin liukas,että savibaanalla harvemmin on noin huonoa pitoa.
Ne joita ei rataleiska/pinta miellytä jättää ajelematta.

En minäkään meuhkaamista ymmärrä.
Kauhea ärripurri tuli kun ei radalla ole mattoa.
Kitistään että on driftiä vaikka tuohan ei paikkaansa pidä... Kuten kisan järjestäjätkin ilmoittivat.
Turku on Turku... Liukas. Mut miten se tähän lappeenrannan alustaan liittyy? No ei mitenkään.
Lappeenrannassa on hallissa hyvä pito niinkuin ilmoitettu.

Mistä ihmeestä siis meuhkaus?

Kylhän mä tän ymmärtäisin jos tuleva kisa olis turussa liukkaalla, mut kun ei ole vaan toisella puolella suomea ja pitävällä alustalla.

Poissa Potski

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Keskustelua sisäkrossin pintamateriaaleista
« Vastaus #85 : 20.02.15 - klo: 23.27 »
Moi,

Mun mielipide ei ehkä ole niin mustavalkoinen kuin monella tähänkin ketjuun äänestäneellä. Mun mielestä mattokisaan meneminen on sinällään mielekkäämpää, koska on todennäköisempää, että KILPALEMINEN on helpompaa. On totta, että on lattioita (Kuopio), jotka ovat todella hyviä, mutta suurin osa lattioista vaativat kovaa paikallistuntemusta, ja on todennäköisempää, että KILPAILEMINEN lattialla ei ole niin helppoa, vaivatonta ja tiukkaa kuin mattopinnalla. Ja ennen kuin kukaan sanoo ulkoratojen päällystämisestä matolla, niin kukaan ei tässäkään ketjussa ole siitä mitään vihjannut - kaikki on samaa mieltä siitä, että savi on paras. Samalla ajattelulla voitaisiin argumentoida, että valetaan kaikki ulkoradat betoniin ja maalataan se vielä kaupantekijäisiksi. Ja samaan hengenvetoon voidaan vielä todeta, että kaikki lattiapinnoista tykkäävät voivat sitten jättää kaikki savi kisat ajamatta koska ne ei ole betonia. Sitä paitsi enemmän se auto matolla sotkeentuu kuin lattialla (tästäkin joku jo ehti heittää). Ja mitä britteihin tulee, niin taitavat ajaa molemmilla pinnoilla talven aikana - ne on keksinyt, että kaksi eri pintamateriaalia ei välttämättä ole toisiaan pois sulkevia. Voidaan vaikka vuorotella - ne jotka eivät ehdottomasti halua ajaa matolla, jättävät ne kisat väliin ja ne ketkä ei ehdottomasti halua ajaa lattialla jättää sitten ne kisat väliin. Ei se niin vaikeata ole.

WJ kisoissa on kova taso, etenkin kärjessä. Pitää ajaa hyvin, jos mielii kärkisijoille. Se nyt vain on kuitenkin karu fakta, että sarjan "arvoon" nähden rahallinen ja ajallinen panostus alkaa olla mun arvomaailmassa liian kova - mieluummin panostan hieman lisää ja ajan esimerkiksi sitä EOS sarjaa, joka tässäkin viesti ketjussa on saatu näyttämään kaiken pahan alulta. Koen kuitenkin, että sitä kautta saan rahoilleni ehkä paremmin tavoitteitani palvelevan vastineen.

Yleisesti ottaen pitäisi mun mielestä pinnan valinnassa käyttää nykyistä enemmän pelisilmää. Esimerkkejä:
 - Tiksissä kun vaihtoehtoina olivat kaakeli vs tennismatto, valinta oli itsestäänselvä
 - Kuopiolaisilla oli jokin aika sitten todella hyvä lattiapinta, valinta oli itsestäänselvä
 - Lappeenrannassa on ilmeisen hyvä lattiapinta ja matot, ajankohta on erittäin täydellinen EOS kisaan lähteville suomalaisille, valinta ei ole enää itsestään selvä, mutta toisella valinnalla olisi voitu tehdä palvelus tuonne Itävaltaan lähteville suomalaisille. Pienillä valinnoilla ja vähällä pelisilmällä saataisiin rakennettua edes jonkinlaista yhteishenkeä koko lajin sisälle. Kovassa kisassa kärjessä ajamalla oppii ajamaan siellä kärjessä - pienellä pelisilmällä voidaan edesauttaa eri kuljettajien mahdollisuutta toteuttaa tätä.

 Mattokisoissa mua yleisesti kiehtoo seraavat asiat:
 - pito on tasainen, kilpailuun tuleminen on helppoa ja toista vastaan KILPAILEMINEN on helppoa
 - yleisesti ottaen pienemmällä virheellä on isompi vaikutus, koska erot ovat pienemmät
   Esimerkkinä nyt Tiksi viimevuonna kaakelilla vs tänä vuonna matolla - kuskit olivat samat, jokainen voi katsoa erot
 - matto / savi mahdollistaa täysin uuden profiilin kisa-aamuksi - päästäisiin opettelemaan ulkomailla tärkeää radan opettelua: kun katsoo aikojen kehitystä suomalaisilla yleisesti arvokisoissa, alussa ollaan hyvin mukana, mutta muut pystyvät parantamaan vauhtiaan enemmän
 - vauhti on kova - pitää koko ajan mennä tosi kovaa ja tosi tarkasti
 - rengaspeli on samanlaista kuin ulkona, uusi tai 5 min ajettu rengas on nopein



Mitä se on ylipäätään keltään pois, jos WJ:ssäkin osa kisoista ajettaisiin huopamatolla? Osa porukasta kuitenkin niillä haluaisi ajaa. Samalla tavalla se ei ole keneltäkään pois kuin jos ajetaan osa kisoista lattialla? Ja vielä ratkaisumallina mattojen hankintaan: Nostetaan kunkin WJ kisan osallistumismaksua 2€, raha menee suoraan sarjan vetäjälle ja sarjan vetäjä ostaa matot, joilla voidaan ajaa kaksi kisaa.

Samppa

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Keskustelua sisäkrossin pintamateriaaleista
« Vastaus #86 : 21.02.15 - klo: 00.35 »
Missä kohtaa se EOS on saatu näyttämään pahan alulta?

Mä taidan olla ainut joka siitä mitenkään ivallisesti mainitsi.
Se on ymmärretty ilmeisesti väärin, kuten tietysti moni muukin asia.

Koko asia lähti kisakutsusta... sieltähän tämä on irtautettu.

Viljami kysyi ajetaanko matolla vai betonilla kun kuulemma olis matoilla saattanut olla mutta kutsussa on että betoni lattia.
Totesin että toivottavasti se loistava betoni mitä siellä näyttäis olevan.
Juniori tokaisee... Nyt niitä valoja... seuraava junnu hyppiikin jo oikein kunnolla seinille.
Driftiä jne... jumankavita...

Diipadai.
Mun EOS viittaus on lähinnä ainoastaan siksi että ensin oltiin niin rinta rottingilla lähdössä ajamaan lappeenrantaan kun huhut puhui matoista.
Sit kun ei olekaan mattoja niin vedetään herneet nenään "voi hitsinvitsinpitsi... mä jään kotiin kun ette tehny mulle ja mun kaverille mattorataa.

Tää kitinä ja ylipäätään tunteilu mattojen poissaolosta ei johdu mistään muusta kuin oman navan tuijottamisesta.
"pitää olla matot koska mä lähden eossiin... jos ei oo niin pitäkää tunkkinne"

Comoon nyt.
Ihanko oikeesti heidän olis pitäny ajatella muutaman kuskin eos reissua kun tainnu olla lähinnä ajatuksena tehdä ylipäätään rata vartavasten näitä kahta kisaa (SC ja WJ) varten vuokrattuun halliin.

Olisitte ottanu asian puheeks jo aikasemmin eikä aleta ottamaan itkupotkuraivareita jos ei järjestäjät osanneet ajatella juuri parin kuskin napaa.

Aatelkaas nyt ihan oikeesti.

Nyt on typerää että tämä topikki on tällaisella otsikolla... Minä aloittajana jne... Eihän sivulliset tajua tippaakaan mistä koko asia lähti.
Mun "pottuilu" on poissa asiayhteydestä jne.

Kitinä kisajärjestäjille drifting radasta ym (mistä tämä keskustelu lähti ja irtautettiin) näyttää äkkiseltään siltä kuin minä olisin alunperin aloittanut topikin vastahyökkäyksenä mattoja kohtaan ja olisin sitä mieltä että ei missään nimessä mattoja edes yhteen wj kisaan talvella.

Tämä koko sonta delete napin alle ja joku aloittaa tuonne kilpailijoiden osiolle topikin tästä aiheesta.
Meuhkaaminen jonkun alustan millä ei ole edes koskaan ajanut, totaalisesta ajokelvottomuudesta voi jättää samantien sivuun ja porukka voi keskustella ja vaihtaa mielipiteitään vapaasti.
Tämmösessä asiayhteydestä poistetusta vänkäämisestä ei ole mitään hyötyä kun kiireessä porukka lukee viestejä miten haluaa ja tulkitsee ne omalla tavallaan vetäen rinnan notkolle ja päästäen jonkun suoranaisen mussutuksen pihalle... ei ole mitään hyötyä mihinkään suuntaan.

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Keskustelua sisäkrossin pintamateriaaleista
« Vastaus #87 : 21.02.15 - klo: 01.05 »
Onko ETS ja EOS ajettu yhdistettyinä kisoina eli ensin ETS ja sitten pari hyndaa ja EOS?
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

meritane

  • Vieras
Vs: Keskustelua sisäkrossin pintamateriaaleista
« Vastaus #88 : 21.02.15 - klo: 07.25 »
Hirmunen keskustelunvyöry on lähtenyt yhdestä V6:den mielipiteestä, heh!

No, tämähän taisi olla hieman arka aihe, vähän kuin keskioluen poistaminen maitokaupoista Keskustapuolueen kannanotossa, heheh!

Suosittelen niille (myös itselleni, sillä tämäkään kommentointi ei ole välttämätöntä) että käyttäisitte tähän viestiketjuun kirjoitteluun kuluvan ajan hyödyllisemmin kuten esimerkiksi rc-autolla tapahtuvaan päämäärätietoiseen ja pitkäjänteiseen harjoitteluun. Etenkin niillä kaupunkialueilla, missä jokapäiväiseen harjoitteluun mahdollisuudet ovat.

Hyvää jatkoa kaikille ja ajamisen iloa myös! :)

Poissa JoukoH

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Keskustelua sisäkrossin pintamateriaaleista
« Vastaus #89 : 21.02.15 - klo: 09.11 »

Kyllähän sarjaan mahtuu mattokisakin, Oulussahan on ajettu WJ:n kisa matolla. Ensi vuoden kalenteriin Oulun kisa takaisin niin päästään taas ajamaan myös mattokisa.

On tosi että kovalla pidolla erot tasottuvat mutta myös radan profiililla voidaan vaikuttaa kuinka tiukkaa kisaaminen on, esim Nokialla monesti radat ovat olleet liian teknisiä kisaradaksi. WJ:n osallistujamäärät ovat nyt olleet huipussaan, saa nähdä tippuvatko ne kun pintamateriaali ei miellytä kaikkia.
Jouko Hyvärinen