Kirjoittaja Aihe: Nitro taas luvanvarainen kun yli 23%  (Luettu 15912 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Nitro taas luvanvarainen kun yli 23%
« Vastaus #30 : 15.03.15 - klo: 10.01 »
Näin harrastajan näkökulmasta näen asian niin, että niin kauan kun lähimmästä RC-kaupasta saa nitroa ilman viranomaislupia, niin kaikki on kunnossa. Se, että mistä se johtuu on minulle toissijaista. Jos valmistajat valehtelevat ja pyöristelevät nitron määrää ylöspäin pysyäkseen tuon 30:n painoprosentin alapuolella, niin ei se minua paljon hetkauta.
Tuo on hyvin lyhytnäköistä ja ei varmastikkaan ole hyvä harrastuksen kasvulle jatkossa. Tärkeetä on se että toiminta on laillista ja kestää päivänvalon.

HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa JoukoH

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Nitro taas luvanvarainen kun yli 23%
« Vastaus #31 : 15.03.15 - klo: 10.07 »

Ainut asia mihin harrastaja voi luottaa on valmistajan / myyjän ilmoitukseen tarvitseeko polttoaine luvan.

Kyllä Ruotsistakin voi vielä ostaa 25% polttoainetta ilman lupaa, odottavat siellä myös valmistajien ilmoituksia tarvitaanko lupia vai ei. Ruotsin liitto on vain antanut infoa asiasta että uusi säännöstö tulee voimaa, he eivät ole ottaneet kantaa tarvitaanko lupia vai ei. Ruotsin viranomainen on todennut että raja menee 23%-25% riippuen öljyjen määrästä.

2016 krossissa siirrytään 16% polttoaineeseen (EFRA päätös 2014 marraskuussa).
Jouko Hyvärinen

Poissa micsa.fi

  • RIP
    • Profiili
Vs: Nitro taas luvanvarainen kun yli 23%
« Vastaus #32 : 15.03.15 - klo: 10.41 »
Näin harrastajan näkökulmasta näen asian niin, että niin kauan kun lähimmästä RC-kaupasta saa nitroa ilman viranomaislupia, niin kaikki on kunnossa. Se, että mistä se johtuu on minulle toissijaista. Jos valmistajat valehtelevat ja pyöristelevät nitron määrää ylöspäin pysyäkseen tuon 30:n painoprosentin alapuolella, niin ei se minua paljon hetkauta.
Tuo on hyvin lyhytnäköistä ja ei varmastikkaan ole hyvä harrastuksen kasvulle jatkossa. Tärkeetä on se että toiminta on laillista ja kestää päivänvalon.

Arvasin, että joku tarttuu tähän.

Oletko goos siis sitä, mieltä että jokaisen harrastajan pitäisi siis haastaa valmistajat/maahantuojat/myyjät ja väittää että niiden väitteet prosenttiosuuksista ei voi pitää paikkansa? En väittänytkään että laittomuksiin pitäisi mennä, mutta kyllä tässä asiassa vastuu on valmistajilla/maahantuojilla/myyjillä varmistaan toiminnan laillisuus.

 Tuossa aiemmin Screwedin ominaispainolaskelmahan osoitti, että 25 tilavuus-% nitroa menee yli 30:n painoprosentin, oli öljyn osuus mikä tahansa. Tämä siis tarkoittaa, että

A) nykyisin kannuissa oleva 25% on palturia ja totuus on paremminkin 22% TAI
B) kannuissa oleva 25 tilavuus-% pitää paikkansa jolloin myynti on jatkossa luvanvaraista

Edit: tajusin että sanamuotoni ekassa postauksessa oli puuttellinen ja ei kiteyttänyt selvästi pointtiani. Pointti siis oli, että jos vaihtoehto A) toteutuu, niin suurimmalle osalle harrastajista se on samantekevää ja nuo pari puuttuvaa prosenttia tuskin muuttaa harrastuksen mielekkyyttä mihinkään. Sen sijaan B-skenaario olisi lajin kannalta huono. Sen takia varmasti siirytäänkin 16% fuileihin vuoden päästä.




« Viimeksi muokattu: 15.03.15 - klo: 10.48 kirjoittanut micsa.fi »
Wacky Stack Racing Team

Poissa jucca

  • KUArc admin
    • Profiili
    • KuopioRC.fi
Vs: Nitro taas luvanvarainen kun yli 23%
« Vastaus #33 : 15.03.15 - klo: 11.31 »
Vähän taas OT mutta, saa nähdä hyppääkö 16% fuilin hinta ensi vuonna 25% polttoaineen tasolle :police:

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Nitro taas luvanvarainen kun yli 23%
« Vastaus #34 : 15.03.15 - klo: 12.07 »
Oletko goos siis sitä, mieltä että jokaisen harrastajan pitäisi siis haastaa valmistajat/maahantuojat/myyjät ja väittää että niiden väitteet prosenttiosuuksista ei voi pitää paikkansa? En väittänytkään että laittomuksiin pitäisi mennä, mutta kyllä tässä asiassa vastuu on valmistajilla/maahantuojilla/myyjillä varmistaan toiminnan laillisuus.
En tähän fueli asiaan ottanut suoraan kantaa vaan ihan yleisellä tasolla on hyvä, että harrastus on laillista ja kestää päivänvalon(olisi varmaan pitänyt tarkentaa sitä edellisessä viestissä). Se mahdollistaa että harrastus voi kasvaa. Mut jos joku yhden tonkan fuelia myy laittomasti, niin eihän se mihinkään oikeesti vaikuta, mutta jos kaikki tonkat myydään laittomasti, niin ei se ole hyvä asia.

Jos tehdas/mahaantuojat/kauppiaat myyvät tuotteita väärillä argumenteilla/faktoilla, niin kyllhään se on harrastajien tehtävä olla poliiseja kuka muu olisi? Tätähän ollaan LiPo puolella varsinkin nähty kun harrastajat ovat kouluttaneet itseään ja eivät usko kaikkia C- ja kapsiteettilukuja mitä akkuihin nykyään painetaan.

Lähtökohtaisesti AKK/EFRA/IFMAR tekee säännöt jotka mahdollistivat laillisen toiminnan. Valmistajat/maahantuojat/kauppiaat sitten tuottavat/ottavat myyntiin ne tuotteet jotka ovat laillisia ja kisalaillisia. Mitä laillisuuteen tulee niin jokainen tietysti hoitaa oman tonttinsa.

Jos laki kieltää myymisen/ostamisen, niin se on tietysti kauppiaan edun mukaista että he tietävät säännöt, jotta voivat siitä kertoa harrastajille. Jos laki kieltää käyttämisen ja hallussapidon niin vastuu on luonnollisesti harrastajan. Tässä hyvänä esimerkkinä videolähettimet joiden teho on yli 25mw. Niiden käyttäminen on lähtökohtaisesti Suomessa kiellettyä mutta myyminen ja ostaminen on laillista.

Mutjoo sen verran off-topicia jo että jätän asian tähän. Itse toivon että AKK/lajiryhmä ottaisi fueliasiaan kantaa, koska ovat säännöt laatineet tälle kaudelle sekä EFRA:n kokouksissa olleet kun asiaa on käsitelty euroopan tasolla. Siellähän on jo kaikki asiat selvitelty ja pohdittu, eli turhaa duunia spekuloida forumilla kun joku on duunin jo tehnyt. Sanomattakin on selvää että parasta on jos lupia ei tarvita kaikille osapuolille.


HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa micsa

  • PRCA
    • Profiili
Vs: Nitro taas luvanvarainen kun yli 23%
« Vastaus #35 : 15.03.15 - klo: 12.12 »
Jouko ja Micsa kirjoittelee asiaa, ei kait se nyt ole tavallisen kuluttajan homma ruveta laskemaan löpön laillisuutta ja osto tilanteessa opastaa myyjää kysymään lupaa.
Harrastajan näkökulmasta on aivan sama onko pönikässä 22% vai 25% nitroa, ei vaikuta kierrosaikoihin.
Joten eiköhän kauppiaat itse osaa tehdä ratkaisunsa luvanvaraisuudesta.

Poissa Crikter

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Nitro taas luvanvarainen kun yli 23%
« Vastaus #36 : 15.03.15 - klo: 14.51 »

Lajiryhmä tulee käsittelemään tämän asian seuraavassa kokouksessaan.
Kuten aikaisemmin on todettu, EFRA:n säännöissä mainitaan että 2016 siirrytään 16% polttoaineen käyttöön myös krossissa.
Olemassa olevien polttoaineiden hallussapitoon oikeuttavan siirtymäajan puitteissa nykyisillä polttoaineilla voidaan ajaa tuleva kausi.

Kaikissa lähteissä on mainittu, että kauppiaan tulisi tarkistaa tarkistaa tämä ostolupa asiakkaalta.
Joten suurin tekijä tässä asiassa tulee olemaan kauppias, joka myy polttoaineen asiakkaalle.

 

Poissa SavageRS

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Nitro taas luvanvarainen kun yli 23%
« Vastaus #37 : 15.03.15 - klo: 16.21 »
Onhan tuossa vaihtoehtona ajaa myös 20% Nitro:lla, ei mitään käytännön eroa 25%, olen huomannut että sillä saa paremmin säätöihinkin ja sisältää monesti enempi öljyäkin (Byron). Tuo 16% on isompiin .28 - .36 -> .46 koneisiin aika mietoa kamaa.

Eipä tuo vaikuta tavallisen käyttäjän polttoaineen ostamiseen käytännössä mitenkään, niin kauan kun sitä yleensä myydään. Mikä estää hankkimasta lupaa, jos se siitä on kiinni ? Kriminaaleille ei myönnetä ? Ihan oikein.
MCD X4 PHR 30.5cc* Rovan Baja 5T CR600FT TWIN 57cc* Rovan Baja 5B OBR 30.5cc* Nutech XT5 Monster* HPI Savage XL Octane* HB Truckzilla .36* HB Truckzilla .46* HB Truckzilla Big Twin w 2 x Losi 454 .28*

Poissa JoukoH

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Nitro taas luvanvarainen kun yli 23%
« Vastaus #38 : 18.03.15 - klo: 09.36 »

Jos nyt joku kauppias vaatii ostoluvan niin sen voi hakea näin (sähköpostilla on suositus)

Yksityishenkilö hakee lupaa Poliisihallitukselta, jonne hakemuksen voi jättää tulevaisuudessa sähköisesti. Toistaiseksi hakemus voidaan jättää joko poliisilaitokselle tai toimittaa suoraan Poliisihallitukseen joko sähköpostitse skannattuna (asehallinto@poliisi.fi) tai postitse osoitteella Poliisihallitus / Asehallinto, PL 50, 11101 Riihimäki.

Alkuvaiheessa luvan hakemiseen ei ole käytettävissä valmista lomaketta, vaan lupaa haetaan vapaamuotoisella hakemuksella. Hakemuksesta tulee ilmetä seuraavat tiedot:

- luvanhakijan nimi ja henkilötunnus
- osoite, puhelinnumero ja mahdollinen sähköpostiosoite
- hankittavan lähtöaineen nimi ja pitoisuus, (nitrometaani (CAS RN 75–52–5) xx paino–%)
- hankittava määrä
- lähtöaineen käyttötarkoitus
- osoite / paikka, johon lähtöaine varastoidaan, jos eri kuin hakijan ilmoittama kotiosoite
- osoite / paikka, jossa lähtöainetta käytetään, jos eri kuin hakijan ilmoittama
- hakijan allekirjoitus
- mahdollinen liite / todistus esimerkiksi harrastustoiminnasta.

Myönnetty lupa postitetaan kotiin. Lupa on maksullinen ja se myönnetään enintään kolmeksi vuodeksi kerrallaan. Luvan hinta tulee alkuvaiheessa olemaan 30 euroa.


Voit esimerkiksi näin hakea lupaa sähköpostilla (asehallinto@poliisi.fi)

Hakisin lähtöainelupaa nitrometaani (CAS RN 75–52–5) 60 paino–%, käyttötarkoitus pienoisautoilu nitrokäyttöisillä autoilla, hankittava määrä 60l.

Hakija: Etunimi Sukunimi (Sotu), katuosoite, postinumero postitoimipaikka, puhelinnumero

Luvan käsittelyaika on 2-4 arkipäivää.
Jouko Hyvärinen

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Nitro taas luvanvarainen kun yli 23%
« Vastaus #39 : 18.03.15 - klo: 09.43 »
Kyllä on vaarallisia laitteita nää meidän lelut, kun lupakin pitää hakea poliisin asehallinnosta.

NiMh akkuihin niiden käytön loppuaikoina olisi oikeasti ollut syytäkin olla "räjäytysluvat" ja pakollinen käsittelykoulutus, mutta fuiliin ?!?!?

Muutamille kirjoittajille propsit huolellisesta perehtymisestä asiaan ja sen mukaisesta kattavasta infosta.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Nitro taas luvanvarainen kun yli 23%
« Vastaus #40 : 13.04.15 - klo: 10.49 »

5.7. Fuel may only contain methanol (methyl alcohol) CAS number 67-56-1), lubricating oil,
a small content of anti-corrosion chemicals and maximum 25% of nitro methane (Cas
number 75-52-5) in volume. The specific gravity of the mixture may not be heavier than
0.91 grams/cc at 20°C and standard atmospheric pressure. For quick testing a Nitromax 25
can be used , but in case of failure with the Nitromax an official density meter must be used
to control the specific gravity of the fuel including the temperature recorded during the test.
A specific table will be produced to report the density (gr/cc) based on the temperature
(from 0 to 50°C) The tolerance on the measurement will be +/- 0,5% based on the data
reported in density table. Any violation with fuel which means any proof of the use of other
additives as mentioned will means 5 years of disqualification from any EFRA and IFMAR
event.

Eiköhän ne polttoaineiden valmistajat / maahantuojat / myyjät vaadi ostoluvan jos ne menevät rajan yli. Muuten mennään sillä olettamuksella että lupia ei tarvitse.
Säännöt puhuu ominaispainosta. Itselleni hankin jo ajat sitten Serpentin ominaispainomittarit (aluminiluodit lasiputkessa) 16% ja 25% varten. Tämä siksi että "kaupalliset valmistajat yrittävät säästää nitrossa, sen verran kallista se on"... Ihan järjestään, kun tuolla mittarilla mittaa, voi lisätä nitroa, jotta kuulaa just ja just  antaa raja-arvon. Miettikää: kun valmistetaan tuhansia litroja, on prosentin parin nipistys tuhansia dollareita vuodessa. Sitten on erikseen esim: Model technics, joka sekoittaa Nitro ETAANIA Nitro Metaanin tilalle osatilavuudesta. Sitten on nämä uudet "vihreät" Etanolifuilit jonne sekoitetaan myös Nitro Etaania "Oikean nitron" lisäksi. Fuiliala on RC bisneksen alue jossa huijataan raskaimmin ja härskeimmin, eikä tuo Öljypuoli ole se suinkaan se ainoa alue. Jos haluatte kusettaa esimerkiksi Buggyfuileissa, ostakaa 30% nitrofuilia (Helifuilit) jossa on paljon synteettistä öljyä (jopa 20%) lorauttakaa 1/10 tai 1/15 osa ISOPROPANOOLIA sekaan, millään RC hobbyn piirissä löytyvällä testerillä sitä ei saada selville. Isopropanollilla on jonkun verran lämpöjä nostava ominaisuus , mutta fuilikulutus tippuu aivan muihin lukemiin. Myös tilkka MTBE:tä (Diesel polttoainen lisäaine) tekee ihmeitä fuilikulutukselle.
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa micsa.fi

  • RIP
    • Profiili
Vs: Nitro taas luvanvarainen kun yli 23%
« Vastaus #41 : 16.09.15 - klo: 09.43 »
2016 vuonna siirrytään myös krossissa 16% nitroon.

Mikäs on tilanne tämän asian kanssa? Jos oikein katson, niin ainakin syksyn 2014 EFRA AGM:ssa olisi päätetty että vuonna 2016 ajetaan EM-kisat 16% nitrolla, mutta sen tuoreempaa tietoa asiasta ei ole.

Mikä lienee SM-sarjan osalta tilanne ensi vuonna?

Wacky Stack Racing Team

Poissa JoukoH

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Nitro taas luvanvarainen kun yli 23%
« Vastaus #42 : 16.09.15 - klo: 11.40 »
2016 vuonna siirrytään myös krossissa 16% nitroon.

Mikäs on tilanne tämän asian kanssa? Jos oikein katson, niin ainakin syksyn 2014 EFRA AGM:ssa olisi päätetty että vuonna 2016 ajetaan EM-kisat 16% nitrolla, mutta sen tuoreempaa tietoa asiasta ei ole.

Mikä lienee SM-sarjan osalta tilanne ensi vuonna?

AKK:n hallitus elokuussa
Pienoisautoilu: Hallitus hyväksyi sääntömuutokset koskien polttoaineen nitrometaanipitoisuutta kaudelle 2016. Todettiin, että EFRA:n kokouksen myötä saattaa vielä tulla sääntömuutoksia marraskuun alussa.
Jouko Hyvärinen