Kirjoittaja Aihe: Elcon Impact  (Luettu 46072 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Lehtibakka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Elcon Impact
« Vastaus #60 : 23.09.15 - klo: 19.41 »
Mitä mielipuolista!!

Täys alumiiniseen autoon on tungettu muoviosia. Pitää varmaankin lähteä johonkin hoitoon hetkeksi kun tuollaista menee tekemään. Ja asiaan. On tullut tiedusteluja usealta taholta Elconin muovisien alatukivarsien kestävyydestä. Kun omakohtaista kokemusta ei ole niin tällä setupilla mennään seuraavaan kahinaan kokeilemaan. Katsokaa ja kauhistukaa.

   

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Elcon Impact
« Vastaus #61 : 23.09.15 - klo: 22.20 »
Ei se ole ollenkaan niin "mielipuolista" vaan erittäin järkevää ja johdonmukaista. katsoppas huviksesi mitä nuo muoviset ripustukset  maksaa alumiini osiin verrattuna...
Shepherd rata-autossa on ripustuksessa useita muoviosia ihan ratkaisevassa paikassa ja kirosin sitä että muutaman kisan jälkeen niitä sai olla vaihtamassa, kun alkoi tulla klappia kulumisesta.
Sitten tajusin: Klappia ja kulumaa tulee ihan koka tapauksessa, vaikka siinä olisi kuulalaakerit ripustuksessa !
Kun nuo puslat maksaa 5 euroa pussillinen ja ne vaihtaa vaikka kisavarikolla alle viidessä minuutissa kun alumiininenripustus tai bulkhead missä ne on kiinni, maksaisi lähelle viisikymppiä kappaleelta, alkaa tajuta miksi ne on muovia...
« Viimeksi muokattu: 23.09.15 - klo: 22.24 kirjoittanut nitropaimen »
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa Lehtibakka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Elcon Impact
« Vastaus #62 : 24.09.15 - klo: 08.31 »
No tuota alumiinin kulumista ei ole tässä autossa. Ainoa keino saada alumiini ajettua loppuun on huollon puute tai ihan järjetön kolari.

Tässä autossa kaikissa liikkuvissa alumiiniosissa on kulutuspalana muovipusla välissä. Keulaan olen kuluneen kauden aikana kerran aikaisemmin vaihtanut muovipuslat, takana oli ennen syyshuoltoa vielä alkuperäiset. Keulan puslat kuluu nopeammin kun mulla tuo ajotaito aiheuttaa turhan paljon keulalle rasitusta.

Oikeesti nopean tai rauhallisemman kuskin käsissä voi samoilla puslilla ajaa koko kauden. Itse asiassa puslasarja koko autoon maksaa vähemmän kuin kierros muovisia alatukivarsia.

Kävin pihalla tekemässä pikatestin autolla niin vetopito tuntuu paremmalta. Johtuu todennäköisesti siitä että muovinen alatukivarsi fleksaa sopivasti. Epäilen että turffilla kovalla pidolla noilla muoviläpysköillä tulee ongelmia. Lisämurhetta aiheuttaa muovisien tukivarsien iskarien kiinnityspisteet. Ne kun eivät satu olemaan aivan samat kuin alumiinisissa sisaruksissa.

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Elcon Impact
« Vastaus #63 : 24.09.15 - klo: 09.58 »
hyvä on että on muovipuslat ! terästappi plus alumiininen saranapinta ja vähän väliin hiekkapölyä on kuin olisit saanut kerroksen smirgelikangasta joka saranaan... Sitäpaitsi muovipusla ei tarvitse voiteluainetta väliin mitä metalli/metalli vaatisi...
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa Lehtibakka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Elcon Impact
« Vastaus #64 : 12.10.15 - klo: 09.26 »
Jahas, testiajot on suoritettu.

Muutaman ratakierroksen jälkeen jouduin toteamaan että muovinen alatukivarsi ei vaan toimi takana. Syynä on iskarin alapään kiinnitys, tai oikeastaan kiinnitysreikien puute.

Muovisessa versiossa kun ei ole uloimmat reiät lähellekään samassa kohdassa kuin alumiinisissa sisaruksissa joten perän jousituksesta tulee aivan liian pehmeä (ainakin minun ajotyylille tai tyylittömyydelle :azn:)

Edessä taasen muovinen versio toimii todella mallikkaasti. Muutamat kunnon voltit tuli myös kokeiltua kuten asiaan ja kunnon kestotestiin kuuluu. Vaikka päivä oli hiukan viileämpi kuin yleensä kesällä, niin muovi kesti voltit ja pyörähdykset todella hyvin. Oikeastaan olin niin tyytyväinen muovin laatuun että laiskana kaverina päätin jättää etualatukivarret paikoilleen niin pitkäksi aikaa kun ne vaan kestää mun ajotaidottomuuden rääkkiä.

Poissa Lehtibakka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Elcon Impact
« Vastaus #65 : 18.12.15 - klo: 09.55 »
Autotallissa tapahtuu.....

Eikös se niin ole että hyvästä autosta voi tehdä vielä paremman tai sitten pilata koko auton kun oikein yrittää. Ian Oddie niminen kaverus lontoon nurkilta on käyttänyt omassa Elconissaan takajousituksen levityspaloja. Eli takaiskarin alapään kiinnitys pyritään saamaan mahdollisimman lähelle rengasta. Noh, kyseisen lurjuksen palat piti tietysti saada härmään kokeiltavaksi. Yksi lyhyt testi on kyseisillä palikoilla jo ajettu, mutta testit jatkunee kunhan kevät koittaa. Pakollinen kuva tietysti tähän silvous plait:



Kun autoa on tullut rakenneltua sieltä täältä lisää ja osa osista ollut kevennettyjä, mutta joitakin osia vaihtunut raskaampiin tai jopa osia lisääntynyt autoon  oli pakko tehdä vielä henkilövaaka EFRA punnitus. Ei huono tulos isoilla renkailla 12,2kg!!! Niin tankissa saattoi muuten olla bensaakin jokunen tippa.




Poissa Lehtibakka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Elcon Impact
« Vastaus #66 : 04.05.16 - klo: 09.02 »
Päivitetään tännekin kuulumisia.

Testiä on ajettu takaiskunvaimentimien levityspalojen kanssa kahden kuskin toimesta. Kokemukset ovat olleet erittäin positiivisia. Takapään kallistuksen vakaajasta tuli turhake, koska auton saa toimimaan ilman sitä paljon paremmin.

Lisäksi kierrosajat ovat parantuneet molemmilla kuskeilla 2-3s verrattuna viime kauteen, eli kellokin tykkää tapahtuneesta muutoksesta.

Seuraavaksi katsotaan kauden ensimmäisessä kisassa kuskien ja autojen iskukyky.

Poissa pivo

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Elcon Impact
« Vastaus #67 : 08.05.16 - klo: 21.35 »
Nyt rupeais täälläkin auto olemaan valmis kisakauden aloitukseen parin viikon päästä. :cool:
Auto ehti talven aikana vaihtua "uuteen" käytettyyn, mutta merkki ja malli pysyi samana. Mihinkäs sitä hyvästä vaihtamaan... :laugh:
Moottori kaipaa vielä pientä sisäänajoa ja säätöjen hakemista mutta muuten kaikki on valmista ja toimivaa.
Kestävyys ja nopeus selviääkin sitten vasta ekan kisan aikana.


Poissa Lehtibakka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Elcon Impact
« Vastaus #68 : 09.05.16 - klo: 18.54 »
Tämän kauden renkaat nipussa ja liimattuna

« Viimeksi muokattu: 10.05.16 - klo: 08.08 kirjoittanut Lehtibakka »

Poissa Lehtibakka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Elcon Impact
« Vastaus #69 : 17.05.16 - klo: 11.36 »
Jotain tuninkia autoon ennen kisoja:

Takajousitus progressiiviseksi:



Korin kiinnitykseen toisenlainen vaihtoehto Mogatecilta:


Poissa Lehtibakka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Elcon Impact
« Vastaus #70 : 18.11.16 - klo: 08.57 »
Jahas,

Auton syyshuolto tehty. Vaihtoon menivät takadiffin isot laakerit, yksi eturenkaan laakeri ja yksi kulmavaihteen sisäpuolinen laakeri. Aikaisemmin on kertaalleen vaihtunut kytkinkellon laakerit.

Mun mielestä ei ollenkaan huono tulos koska autolla on ajettu jos kaksi kautta kilpaa ja välillä käytetty erittäin raakoja puhdistusmenetelmiä (painepesuri ym). Eli voidaan todeta että auton alkuperäiset laakerit ovat yllättävän laadukkaita kapistuksia.

Poissa Lehtibakka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Elcon Impact
« Vastaus #71 : 20.04.18 - klo: 12.25 »
Hupsis ja heijaa...

Elconin tehtaalta ilmoitettu että uusi Impact tulee myyntiin tämän vuoden aikana.

Eli tarkempaa tietoa ja kuvia odotellessa......

Poissa Lehtibakka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Elcon Impact
« Vastaus #72 : 23.04.18 - klo: 10.34 »
Kuvia uudesta Impactista. Tämä on proto auto, eli ei täysin vastaa tuotantomallia vielä.

Huomiota herättää kaksi kytkintä ja perinteisen vetokäynnistimen puuttuminen.





Poissa Andrimus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Elcon Impact
« Vastaus #73 : 23.04.18 - klo: 22.06 »
Tuota katselin ekan kerran aivan äimänä. On se sen verran ufon näköinen viritys . Vähän aikaan kävi mielessä suihkuturpiinikone  :grin: