Kirjoittaja Aihe: Akkuja liidokkiin  (Luettu 4035 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Matkamies

  • Tulokas
    • Profiili
Akkuja liidokkiin
« : 18.04.15 - klo: 19.20 »
Terve,

Konvertoin Fenix 60 heittoliidokin RC-liidokiksi ja käytin siihen servot, vastarin ym. vanhasta RTF-koneesta (jonka nimeä en valitettavasti muista). Moottoria en tähän versioon laita, koska ideana on antaa pian 6v täyttävän pojan lennätellä tätä kestävää EPP-liidokkia rinteessä ilman sen suurempaa rikkoutumisen vaaraa.

Törmäsin kuitenkin sellaiseen ongelmaan, että vanhat NiMH -akut ovat päässeet tyhjenemään ja menneet pilalle. Toinen toimi sellaiset 3-4 minuuttia ja toinen olisi nähtävästi kestänyt hippasen pidempään. Molemmilla oli kuitenkin jo latausvaiheessa sellainen ongelma, että täyttyivät mukamas 5 minuutin latauksella.

Kuva akusta alla:



Jo roskiin heitetyn RTF-koneen kanssa tämä akku kesti 15-20 minuuttia, vaikka tuolloin oli moottorikin kiinni. Nyt haluaisin tietää, että kun en tiedä pienten servojen merkkiä, mistä tiedän millä volttimäärällä ne toimivat; onko pakko olla juuri tuo 7.2V? Nyt tosiaan pitäisi saada riittävästi virtaa vain vastariin sekä kahdeen pieneen servoon ja voisi kuvitella, että kevyempikin ratkaisu voisi olla aivan riittävä. Mitenkäs neuvoisitte tästä eteenpäin vai meneekö ihan yritys-erehdys -periaatteeksi, jos servoista ja vastarista ei ole tarkempia tietoja? Vai onko olemassa jokin "standardi", että volttimäärän voi valita vapaasti joltain väliltä?

Tietysti kunhan en tuota 7.2V ylitä, niin pitäisi kai olla aika turvallista siinä mielessä, että mitään ei mene rikki.






Traxxas Ford F-150 SVT Raptor

Poissa Diese-listi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akkuja liidokkiin
« Vastaus #1 : 18.04.15 - klo: 20.46 »
Voi olla kattelusa noilla 2/3AAA kennoilla olevat sopivat NI-MH akut. Helpoin olisi suoraan laittaa sopivan kokoiset 2S LI-PO akut joilla nimellisjännite on 7.4V jolloin myös kapasiteettia saadaan hieman suurennettua mutta tällöin myös laturi menee uusiksi.

Oletko kokeillut ladata ja purkaa akkuja useampaan kertaan eli ns. herätellä niitä?
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

Poissa Matkamies

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Akkuja liidokkiin
« Vastaus #2 : 18.04.15 - klo: 21.35 »
En ole koittanut herätellä, mutta laturissa on kyllä discharge -nappula. Voisihan sitä tietysti...ei vaan ole oikein luottoa noihin akkuihin ja liidokki kun on kyseessä, niin ilman kontrollia se voi sitten olla ihan missä tahansa.

Lipo-laturia ei ole vielä, mutta täytyypä katsoa tuotakin vaihtoehtoa. Ebayta selailin, niin siellä myydään kyllä irrallisia 2/3 AAA -akkuja, että jos niitä hommaisi sen 6 kpl ja hieman juottelisi, niin saisi saman paketin aikaiseksi kuin nykyinen.
Traxxas Ford F-150 SVT Raptor

Poissa Sampsa76

  • PRCA
    • Profiili
Vs: Akkuja liidokkiin
« Vastaus #3 : 18.04.15 - klo: 22.11 »
Harvemmin ne kovin kauas liitelee ilman sähköä  :azn:
Yleensä servot on tehty 4,8-6v jännitteelle, mutta paha sanoa tarkemmin kun ei tiedä tyyppiä. High-voltage servojakin tosin saa tänä päivänä, ne kestää 2s-lipot. Mulla on heittiksessä 1s lipo eli 3,7v, hyvin toimii!

Poissa Matkamies

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Akkuja liidokkiin
« Vastaus #4 : 18.04.15 - klo: 23.22 »
Eli Lipon (esim. 1S) voi heittää suoraan kiinni ja muut komponentit eivät tykkää huonoa? Ainakin RC -autopuolella on muistuteltu siitä, että Lipon jännite ei saa laskea liian alas ts. täytyy käyttää asetusta, joka sammuttaa laitteet ennen jännitteen laskemista liian alas. Ja sellaista toiminnallisuutta liidokissani ei ole. Autopuolellakin käytän NiMh -akkuja, joten tarkempaa omakohtaista kokemusta Lipoista ei tosiaan ole.
Traxxas Ford F-150 SVT Raptor

Poissa Jeepster

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Akkuja liidokkiin
« Vastaus #5 : 19.04.15 - klo: 08.03 »
Kuinkas tarkkaa tuollaisessa liidokissa on paino ja tilankäyttö?
yks vaihtoehto olis hakea lähikaupasta ihan täyspitkiä ladattavia AAA akkuja.

Poissa Matkamies

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Akkuja liidokkiin
« Vastaus #6 : 20.04.15 - klo: 12.54 »
No tässä nimenomaisessa koneessa siipipinta-alaa ei ole mahdottoman paljon, joten painon kanssa täytyy olla tarkkana ja vielä tarkempi täytyy olla painopisteen kanssa. Ehdotuksesi on ihan varteenotettava, mutta tällöin vastarin & servojen pitää toimia alle 7.2V:lla. Jos nimittäin täyspitkillä AAA-pattereilla / akuilla pitää saada aikaiseksi 7.2V, niin painoa tulee kyllä liikaa. Täytyy testata tuokin vaihtoehto ennen kun lähden askartelemaan 6 x 2/3 AAA -pakettia irtokennoista.
Traxxas Ford F-150 SVT Raptor

Poissa TeemuS

  • EPUArc
    • Profiili
Vs: Akkuja liidokkiin
« Vastaus #7 : 20.04.15 - klo: 20.59 »
2S lipo ~300mAh ja siihen kaveriksi bec 5v tai 6v. Pikkulipo ja pieni bec painaa yhteensä noin 30-40g.
www.racingfactory.fi  www.epuarc.fi  XRAY T4´15 XRAY T4´16

Poissa topcat

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Akkuja liidokkiin
« Vastaus #8 : 21.04.15 - klo: 18.55 »
Eikös tossa olis soiva peli joku 6,6 v life akku?

Poissa Osteri

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Akkuja liidokkiin
« Vastaus #9 : 22.04.15 - klo: 00.29 »
Ite värkkäsin samantyyppisen heittokamppeen ja akuksi 1S lipo 200mah, akun hinta muutaman euron eikä paina juuri mitään. Ilman mitään beccejä ja virtaa riittää noin 40 minuuttia kolmella micro servolla.

Poissa Matkamies

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Akkuja liidokkiin
« Vastaus #10 : 01.05.15 - klo: 07.40 »
Ratkaisin asian niin, että hankin 4 kpl Panasonic Eneloop lite AAA-akkuja ja paristokotelon. Nuo lite akut ovat kevyempiä kuin tavalliset ja tällä järjestelyllä paino nousi vain yhden gramman verrattuna siihen mitä se oli vanhalla akkupaketilla. Servot näyttivät toimivan tällä, vaikka volttimäärä toki putosikin alkuperäisestä. Kapasiteettiakin on nyt melkein tuplat aiempaan verrattuna.

Eipä nyt sitten muuta kuin lennättämään. :)
Traxxas Ford F-150 SVT Raptor