Kirjoittaja Aihe: Mattorataluokkien sääntömuutosehdotuksia ja keskustelua  (Luettu 55573 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa C1S F1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Mattorataluokkien sääntömuutosehdotuksia ja keskustelua
« Vastaus #60 : 06.05.15 - klo: 14.47 »
Kaivoin kellarista ripperin esille tutkiakseni mitä uupuu. Hyvä niin, sillä siitä puuttuu noi sivu jouset ja niiden kupit sekä kaikkea pikku sälää kuten xxx määrä renkaita, sorvi, korit, moottori, nopari, pinjoneita, diffinkuulia, yms. No ehtii hankkia hyvissä ajoin. Mitä moottoria/noparia käytetään efra-listako? Onko vesan aloittelijan opas missä vaiheessa semmoista itse en ehkä tarvitse, mutta se auttaa varmasti uusia kuskeja paljonkin kaluston hankinnassa ja aloittamisessa. Radalla kun kaikki eivät uskalla kysyä neuvoa ja se osto tehdään kumminkin kotona netin ääressä.
GSB-Racing - Sanwa - Roche - HotRace

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Mattorataluokkien sääntömuutosehdotuksia ja keskustelua
« Vastaus #61 : 06.05.15 - klo: 15.03 »
Toi on liian pitkä, akselivälit on n 195-203mm pääasiassa.

Englannin GT-12 luokan säännöt tulee olemaan joiltain osin meidän sääntöjen pohjana, toki eroavaisuuksia on moniakin.

http://www.brca.org/sections/subsections/pages/rules-equipment-homologation/1142

Sallitut korit on listattu myös tuolla. Korilista tulee olemaan sama kuin Englannissa, ylläolevasta löytyy info.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Mattorataluokkien sääntömuutosehdotuksia ja keskustelua
« Vastaus #62 : 06.05.15 - klo: 15.44 »
GT-12 luokan säännöt tulevat lähiviikkoina, kunhan kerkeen kirjottelemaan  ja hieromaan niitä tarkemmin.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Ruusperi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Mattorataluokkien sääntömuutosehdotuksia ja keskustelua
« Vastaus #63 : 06.05.15 - klo: 15.49 »
Rcm:llä on näköjään koreja heti hyllyssä - ei varmaan ole väärin ajella esimerkiksi allaolevalla?

http://www.rcm.fi/korit/supastox/g888-supastox-gt-type-a-body.html

Toki briteistä saisi meikäläiselle nimikko kopan.
http://www.kamtec.co.uk/epages/BT4645.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/BT4645/Products/K0045

Tuossa vielä BRCA hyväksymät korit.

Kamtec Lotus GT1 (Kamtec part no. GT01)
Kamtec Ascari GT3 (Kamtec part no. GT02)
Kamtec Aston Martin (Kamtec part no. GT03)
Kamtec Type F (Kamtec part no. GT04)

Mardave Lotus GT1 (Mardave part no. V140)
Mardave Ascari GT3 (Mardave part no. V151)
Mardave Aston Martin (Mardave part no. V160)
Mardave GT2 (Mardave part no. V131)
Mardave Porsche (Mardave part no. V113)
Mardave Ginetta (Mardave part no. V161)

Penguin Custom Bodyshells
Lambo GT12 (part number PEN01)

Protoform PF-M12 (Protoform part no. #1613-30)

Screwz4RC Audi R8 (part number G903)
« Viimeksi muokattu: 06.05.15 - klo: 15.53 kirjoittanut Ruusperi »

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Mattorataluokkien sääntömuutosehdotuksia ja keskustelua
« Vastaus #64 : 06.05.15 - klo: 16.37 »
Kannattaa kokeilla tuo leveys muistakin kuin PFM-12 korista - kannattaa myös muistaa että brittien käyttämät JFT-takarenkaat GT-autoon sopivat normi mattoauton taka-akselille, jolloin leveys saadaan huomattavasti kapeammaksi.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Mattorataluokkien sääntömuutosehdotuksia ja keskustelua
« Vastaus #65 : 06.05.15 - klo: 19.59 »
?
« Viimeksi muokattu: 14.05.15 - klo: 00.09 kirjoittanut raddaddy »
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa RoddeR

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Mattorataluokkien sääntömuutosehdotuksia ja keskustelua
« Vastaus #66 : 06.05.15 - klo: 22.59 »
Onko gt-12 autot muuten samanlaisia kuin normi mattikset, mutta vain kori on gt-12 tyyliä? Lähinnä sitä funtsailin kun mattikset on aika herkkiksiä alusta epätasaisuuksille eli onko gt-12 autot myös kranttuja alustan suhteen? Toi calibran koppa hotsittais kovasti....

http://www.kamtec.co.uk/epages/BT4645.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/BT4645/Products/K0045
Kyosho, elämäni auto.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Mattorataluokkien sääntömuutosehdotuksia ja keskustelua
« Vastaus #67 : 06.05.15 - klo: 23.10 »
Pääosin kyllä, eli sama alusta, vain eri kori. Tarvittaessa/mahdollisesti myös kapeammat GT-12 renkaat takana. Maavara on 3-4mm (3,5mm yleisesti), joten kyllähän tarkoitus on että rata ei ole krossirata.

Nimenomaan yksi syy luokkien ajattamiseen luokalle parhaiten soveltuvilla radoilla on tässä tarkoituksena, ja radat siis tällöin ovat tasaisia. Viriautolla kun pomppuradalla vetäsee suoralla 80kmh vauhdilla 2m korkeudella seinään kerran erässä niin ainakin keskiverto harrastaja voi todeta budjetin ja mekkausajan riittämättömyyden hyvin nopeasti siinä sivussa kun mielenkiinto laskee. :)


Nuo Supastoxit ja ZEN Racingin GT-12 (kuten englannissa, autoissa eri alustarakenne ) ja Mardave ovat myös sallittuja kuten aiemmin laitoinkin. Noissa on takana kapeat takarenkaat, jolloin ne menee selkeesti korin sisään. Kaikkia rengas tai lähinnä vannemerkkejä ei autosta riippuen ehkä saa ihan optimileveyteen, mutta aina on mahdollista käyttää noita kapeampia renkaita tai kaventaa normirenkaita sorvissa, jos menee hälyyttävästi yli. En ole vielä tarkkaa leveysmittaa puntaroinut, mutta ns. hyvällä maulla mennään.

13.5 koneella pienet epätasaisuudet ei ole niin pahoja kuin virillä, mutta kisoja ei kyllä sellaisilla tulla ajamaan Suomessa ihan jo yleisen mielenkiinnonkaan vuoksi.

Toivottavasti tuosta oli apua! :)


Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa RoddeR

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Mattorataluokkien sääntömuutosehdotuksia ja keskustelua
« Vastaus #68 : 06.05.15 - klo: 23.30 »
Pääosin kyllä, eli sama alusta, vain eri kori. Tarvittaessa/mahdollisesti myös kapeammat GT-12 renkaat takana. Maavara on 3-4mm (3,5mm yleisesti), joten kyllähän tarkoitus on että rata ei ole krossirata.

Nimenomaan yksi syy luokkien ajattamiseen luokalle parhaiten soveltuvilla radoilla on tässä tarkoituksena, ja radat siis tällöin ovat tasaisia. Viriautolla kun pomppuradalla vetäsee suoralla 80kmh vauhdilla 2m korkeudella seinään kerran erässä niin ainakin keskiverto harrastaja voi todeta budjetin ja mekkausajan riittämättömyyden hyvin nopeasti siinä sivussa kun mielenkiinto laskee. :)


Nuo Supastoxit ja ZEN Racingin GT-12 (kuten englannissa, autoissa eri alustarakenne ) ja Mardave ovat myös sallittuja kuten aiemmin laitoinkin. Noissa on takana kapeat takarenkaat, jolloin ne menee selkeesti korin sisään. Kaikkia rengas tai lähinnä vannemerkkejä ei autosta riippuen ehkä saa ihan optimileveyteen, mutta aina on mahdollista käyttää noita kapeampia renkaita tai kaventaa normirenkaita sorvissa, jos menee hälyyttävästi yli. En ole vielä tarkkaa leveysmittaa puntaroinut, mutta ns. hyvällä maulla mennään.

13.5 koneella pienet epätasaisuudet ei ole niin pahoja kuin virillä, mutta kisoja ei kyllä sellaisilla tulla ajamaan Suomessa ihan jo yleisen mielenkiinnonkaan vuoksi.

Toivottavasti tuosta oli apua! :)

Pohdiskelin vaan sitä, että kun kuulemma tiksin mattoratakin oli liian töyssyinen mattiksille? Toki matot laattalattian päällä saattaa hieman olla epätasainen ja haitata pienellä maavaralla varustetun laitteen etenemistä optimaalisesti. Noh pitää kattoo missä ensi talvena ajetaan pääkaupunkiseudulla ja sitte tehdä ehkä hankintoja...
Kyosho, elämäni auto.

meritane

  • Vieras
Vs: Mattorataluokkien sääntömuutosehdotuksia ja keskustelua
« Vastaus #69 : 06.05.15 - klo: 23.33 »
Onko gt-12 autot muuten samanlaisia kuin normi mattikset, mutta vain kori on gt-12 tyyliä? Lähinnä sitä funtsailin kun mattikset on aika herkkiksiä alusta epätasaisuuksille eli onko gt-12 autot myös kranttuja alustan suhteen? Toi calibran koppa hotsittais kovasti....

http://www.kamtec.co.uk/epages/BT4645.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/BT4645/Products/K0045

Menneen talven itse ajoin mattista meidän krossimatoilla (en virikiilaa kuitenkaan), joissa osassa on jo jonkin verran lainetta, niin kyllä niillä pystyi ajamaan. Mutta sitten kun kävin pari kertaa ajamassa kunnollisilla touring-matoilla, niin oli kyllä mahtavaa ajaa kun matot olivat sameettisen tasaiset!

Ehdottaisin näistä sallituiksi koreiksi noita GT-koreja (on Lamboa, Porchea, Ferraria, Maseratia. Maalaamatonta ja valmiiksi maalattuja koreja. Etenkin toi Porchen kori on kyllä rumankaunis :wink:) http://www.deltaplastik.it/?p=prodotti&l=eng&cat1=6&cat2=35&cat3=58

Miten on, otetaanko sallittujen korien listalle?
« Viimeksi muokattu: 07.05.15 - klo: 08.31 kirjoittanut meritane »

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Mattorataluokkien sääntömuutosehdotuksia ja keskustelua
« Vastaus #70 : 06.05.15 - klo: 23.37 »
Tiksissä kyse oli muutamista kohdista joissa auto sinkoili kaasupohjassa (suoran pää ja etuoikea alalaita) korkeuksiin ilman ajovirhettä ja hallitsemattomasti. Mattojen tasaisuudessa ei ole ongelmaa siellä ollu vaan alustan.

En näe ongelmaa GT-12 autoilussa esim Tiksissä, virikoneen ku laittaa kiinni niin yllättäviin pomppuloisiin on vaikeampaa ilmassa reagoida :)
« Viimeksi muokattu: 06.05.15 - klo: 23.45 kirjoittanut Vesa »
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa C1S F1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Mattorataluokkien sääntömuutosehdotuksia ja keskustelua
« Vastaus #71 : 09.05.15 - klo: 11.57 »
https://www.youtube.com/watch?v=NbpJp1wBqoI

Hyvännäköistä menoa täytyy myöntää.
GSB-Racing - Sanwa - Roche - HotRace

Racing Hobby

  • Vieras
Vs: Mattorataluokkien sääntömuutosehdotuksia ja keskustelua
« Vastaus #72 : 10.05.15 - klo: 08.05 »
https://www.youtube.com/watch?v=NbpJp1wBqoI

Hyvännäköistä menoa täytyy myöntää.
Juu, onhan se silloin kun mennään k o v a a.. Yllättävän paljon tikuilla ohjaavia, no Collari ja Pietsch ajaa myös tikkuradiolla.. onkohan siihen joku taika ? ainakin "lockista lockiin aika on nopeampi kuin ratista kääntämällä. GT luokassa on jengiä kuin pipoa...siihen kun pääsis ! Sitten modifiedissä on tuo tavallinen "aikamiespoika" ajajaprofiili. Splashett näyttää vielä pyörivän kuvioissa..!

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Mattorataluokkien sääntömuutosehdotuksia ja keskustelua
« Vastaus #73 : 10.05.15 - klo: 19.20 »
Lauantaina oli mahdollisuus päästä kokeilemaan GT-12 luokan huippuautoa kertsillä - ja kokeilijoitahan riitti!

Kaikkiaan 8 kuskia ajoi autolla päivän aikana, joista 3 oli seuran ulkopuolelta. Negatiivista palautetta en oikeastaan kuullut keneltäkään mutta positiivista palautetta sen sijaan runsaasti!

Auto oli mun virin EM A-finaaliauto Slovakian EM-kisoista ja ainoat muutokset olivat:
-pidemmät koritolpat
-PFM-12 kori (ei lw)
-auton perä 167mm leveä
-13.5t Reedy kone

Ruuvasin autoon 41/43mm renkaat joilla ajettiin yhteensä 7-8 5min lähtöä jonka jälkeen renkaat oli edessä 39.8 ja takana 42.0mm. Renkaan kovuus 35shorea edessä ja takana. Perus magentalla (32) rengaskulutus olisi ollut hieman suurempi mutta olen varma että kahdella sopivaan kokoon sorvatulla uudella rengassetillä voi ajaa alkuerät ja finaalit.

Kierrosajat eivät juuri muuttuneet toisin kuin jos ajaisi virissä pari kolme erää peräkkäin samoilla renkailla.

Paras kierrosaika oli 1,2sekuntia mun C-12 virillä ajamasta rataennätyksestä ja 0,25s nopeampi kuin TSP-10 rataennätys mun ajamana. Eli kyllä autoissa vauhtia ja tehoa on riittämiin. Videopätkän koitan saada jakoi jotenkin eiliseltä.

9.76s  C-12
10.94s GT-12
11.2s. TSP-10
11.1s TSM-10

Ensi viikolla aloitan sääntöpaketin kokoamisen. 5minuutin eräpituus tulee olemaan varmasti hyvä asia vs 8 min.
Renkaiden määrää myös testien perusteella olen ajatellut uusiksi - 2+2 paria  ja A-finaalisteille lisäksi 1+1 paria.

Uskon että tämä on todellakin oikea suunta kehittää  mattoluokkia. Ja kokemuksien perusteella voin suositella sitä lämpimästi kaikille jotka empivät mukaan lähtemistä.
« Viimeksi muokattu: 10.05.15 - klo: 19.29 kirjoittanut Vesa »
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Mattorataluokkien sääntömuutosehdotuksia ja keskustelua
« Vastaus #74 : 11.05.15 - klo: 10.18 »
Nyt ois parempilaatuisena videot saatavilla:


https://www.youtube.com/watch?v=yo-IvmvWHuA&feature=youtu.be

https://www.youtube.com/watch?v=GH0Bxv0C-Wk







Eli autona siis normi mattoauto, jossa pidemmät koritolpat, perä n 5mm kapeampi (ei shimmejä) kuin normisti (172mm max) ja PFM-12 kori (ei lwightweight). Tekniikka on mun 13.5t Reedy EM kisa setupeilla ja Nosramin säätimellä jolla on ajettu viimeksi EM-kisojen A-finaalissa maaliskuussa. Väittäisin että tehoa ei ainakaan ole liian vähän. Auto on erittäin helppo ajaa koska potkua ei ole kauheesti mutta mutkavauhti pysyy kovana kun alla on foamirenkaat.

Kukaan seitsemästä muusta autoa koeajaneesta ei saanut autosta mitään rikki, tai edes paukuteltua sitä seinälle, vaan yleinen mielipide oli että "auto menee sinne minne haluaa". Sivusta seuranneena ero touringkokeiluihin verrattuna oli selkeä - turistilla kun pitoa ei yleensä ole liikaa ja autot seilaa enemmän, laidat paukkuu koko ajan vaikka tehoa ei ole, koska ohjaus tulee aina kumirenkailla "viiveellä".
« Viimeksi muokattu: 12.05.15 - klo: 11.32 kirjoittanut Vesa »
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Mattorataluokkien sääntömuutosehdotuksia ja keskustelua
« Vastaus #75 : 11.05.15 - klo: 11.39 »
Foumit ja matto, se on se talven agenda, skaalasta ja korista voi vielä keskustella. Nyt on tyrkyllä myös 1/8 4wd sähköalusta joka perustuu nitro asvalttiauton alustaan. Ahdasta voi tulla, mutta myös vauhtia ?
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa APK

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
Vs: Mattorataluokkien sääntömuutosehdotuksia ja keskustelua
« Vastaus #76 : 11.05.15 - klo: 11.42 »
Karkaako 1/8 rata-auton paino ongelmaksi sisäradoilla? Luulenpa.
Pidetään tämä keskustelu koskien 1/12 mattoautoja.
Myytävänä. http://rc10.fi/index.php?action=profile;area=showposts;sa=topics;u=6
Team Xray X12 2023, Team Xray XB8e 2023, Hobbywing& Sanwa/Highest

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Mattorataluokkien sääntömuutosehdotuksia ja keskustelua
« Vastaus #77 : 11.05.15 - klo: 12.22 »
Joo pidetäänpä keskustelu aiheen mukaisena. 1/8 voi unohtaa sisällä mattoradalla. Mitään kokonaan uutta luokkaahan tässä en ole luomassa, ainoastaan faceliftiä stanuun, jolla se saadaan kiinnostavammaksi täällä meillä. Uusien luokkien kehittämistä vastaan olen siinä mielessä, että se jakaa vaan porukkaa entistä enemmän pieniin osiin, kun tarjolla on kuitenkin hyvin monta luokkaa jota ajaa. Mattorata-autot eivät ole uusi luokka, meillä on ajettu kisoja 30+ vuotta.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

meritane

  • Vieras
Vs: Mattorataluokkien sääntömuutosehdotuksia ja keskustelua
« Vastaus #78 : 11.05.15 - klo: 13.46 »
Joo, kovaa tuntuu gt12-auto menevän.

Tuossa laitoin viestiä kaverille (joka ajoi viime talven TSM:ää, mutta ei käynyt kisoissa) gt12 auton nopeudesta, että se menee Oulun radalla osaavan kuskin käsissä kympän kovempaa kuin virituristi. Niin, häneltä tuli vastaus että kun gt12-auto menee noin lujaa niin onko kyseessä enää aloittelijaluokka... No, eihän tämä aloittelijaluokka olekaan vaan mattoautoilun vakioluokka. Ja usealla heistä, jotka tätä luokkaa aikovat ajaa tulevana talvena on takana jo useita harrastastusvuosia rc-autoilun parissa.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Mattorataluokkien sääntömuutosehdotuksia ja keskustelua
« Vastaus #79 : 11.05.15 - klo: 13.59 »
Hyvin monella on vääristynyt käsitys siitä mistä se kierrosaika muodostuu. Osa mieltää että sen tekemiseen vaaditaan tehoa. Fakta on kuitenkin että tehoahan tuossa vehkeessä ei ole nimeksikään vs TSM-10 auto esim 6-lankaisella koneella. Mutta mutkavauhdit ovat kovempia koska sitä painoa ei kuskata kahta kiloa radalla, ja renkaissa on pitoa, niin surffaamiseen ei kulu aikaa. Normikorilla mun kierrosajat samalla radalla virimattoautolla on siis 1,2s nopeampia kuin GT-12 ja jos vaihdan tuohon GT:12:een vain normi mattoauton korin, vauhti paranee 0.3-0.5 sekuntia per kierros.


Kun tehoja ei ole, potku ei ole sellainen että perä luistelee. Kyllä foameilla ajettaessa ajetaan enemmän rataa ja toisia kuskeja vastaan, ei pitoa ja autoa vastaan.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

meritane

  • Vieras
Vs: Mattorataluokkien sääntömuutosehdotuksia ja keskustelua
« Vastaus #80 : 11.05.15 - klo: 14.07 »
Nimenomaan. Vastasin myös kaverille, että auto on kevyt ja pieni. Ja nämä ominaisuudet vaikuttavat tietenkin kierrosaikaan. Ja toki foamrenkailla on myös hyvä pito verrattuna kumipyöräturistiin. Ja se auto pysyy paremmin linjalla kun tehoa on maltillisesti. Ja näillä yhteisvaikutuksilla on mahdollista saavuttaa kovempi kierrosaika kuin viritouringautolla.

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Mattorataluokkien sääntömuutosehdotuksia ja keskustelua
« Vastaus #81 : 11.05.15 - klo: 14.43 »
Pari omaa "penniä" mukaan edellisestä kommentista inspiroituneena.

Olen hieman koittanut saada omaa ajoharrastusta käyntiin Matiaksen otettua (jo kylläkin useita vuosia sitten) oman virituristinsa mekkaamisen hoitoonsa. Ensin yritin käytettynä ostetulla Tamia 415 turistilla ja stanumoottorilla Rajatorpan radalla. Kun aikaisempaa kokemusta RC-ajamisesta ei ole, niin samalla opettelin ihan alkeita. Auto oli taatusti teknisesti hyvässä kunnossa ja hyvissä säädöissä, joka testattiin antamalla ohjain Maden käteen ja toteamalla kuinka ajaminen on helppoa ja vauhtikin hyvä. Kun otin aloittelijana radion takaisin ja lähdin ajamaan niin juupeli että auto oli taas vaikea ajaa eikä pitoa tuntunut olevan ollenkaan. Vika ei ollut autossa vaan kuskin osaamisessa. Kyllästyin homman vaikeuteen ja pistin auton myyntiin.

Seuraavaksi syksyksi olin mukana innostumassa muutaman muun kaverin kanssa WGT-autoista. Autoksi valikoitui  1. sukupolven Xray WGT, jolla ajaminen oli heti alusta asti AIVAN ERI TASOLLA HAUSKAA verrattuna edelliseen kevään stanuturistilla tuskailuun. Kaverien assot olisivat olleet autoina varmaan parempia ajaa, mutta sekään ei haitannut omaa hauskuutta. Keskeinen ero turistiin oli siinä, että foumirenkailla auto meni sinne minne kuski pyysi, vaikka välillä kiemurrenkin. Suunnan korjaaminen, jota alussa tulee paljon, oli helppoa, kun renkaissa oli pitoa vaikka välillä (tai aika paljon) mentiin pitkin radan reunojakin.

Seuraavaksi kokeilin ajamista Madelta perityllä 1/12 autolla, johon siihenkin laitoin jonkun miedon moottorin (CS-12 speksiä ei vielä silloin ollut) ja taas oli ajaminen kivaa ja helppoa. Renkaiden kuluminenkin oli yllättävän pientä verrattuna kokemuksiin viri C-12 luokasta.

1/12 tai 1/10 mattis stanutasoisilla tehoilla on mattoradalla vähemmän kokeneelle kuskille oman kokemukseni mukaan ylivoimaisesti fiksuin auto. Sellaisella harrastuksen aloittaminen on helppoa ja kohtuullisen edullista turistiin verrattuna.

Tiksissä yritimme aktivoida CS-12 ajelua toissatalvena, mutta kun omasta seurasta ei oikein löytynyt ns. näkyvää vetohahmoa 1/12 luokalle, niin homma ei lähtenyt kunnon kasvuun.

Edellä olevan pohjalta täällä oleva GT-12 pohdinta tuntuu hyvin oikeasuuntaiselta.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa Coyote81

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Mattorataluokkien sääntömuutosehdotuksia ja keskustelua
« Vastaus #82 : 11.05.15 - klo: 15.25 »
Tää gt12 tuntuu asialliselta luokalta. Intoa oiukeena odotellaan sääntöjen lopullista hioutumista.
Team Associated TC6, Team Associated TC6.1, Team Associatted 12r5, Serpent F110

Poissa Jämsä

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Mattorataluokkien sääntömuutosehdotuksia ja keskustelua
« Vastaus #83 : 12.05.15 - klo: 11.22 »
Vaan offtopikkia:
Jarkko, kokeilitkos Tamiya Miniä? Miten sellainen pysyy aloittelijan käsissä kumirenkailla ja etuvetoisena?
Ainakin alkukustannus on edullinen.

Ja sitten topikkia:
Hyvä, ettei olla keksimässä uutta luokkaa vaan tuunataan GT12 vähän paremmin soveltuvaksi ja helpommaksi aloittaa. Se on tärkeätä. Ittekin olen joskus kokeillut vastaavaa kuin GT12 ja C12. Runko on vieläkin jäljellä. Asia joka silloin ärsytti näissä oli pitoaineen käyttö ja renkaiden sorvaus. Pitoaineen käyttö oli vain pelkästään epämiellyttävää ja haisi pahalta. Olettekos tähän ajatelleet jotain tuunausta?


Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Mattorataluokkien sääntömuutosehdotuksia ja keskustelua
« Vastaus #84 : 12.05.15 - klo: 11.30 »
Pitoaineet on olleet ns.hajuttomia jo kohta 20 vuotta, ennen ne oli ihan mieletöntä "tinneriä" jolloin koko tila ja vaatteet haisi viikon ajojen jälkeen. Pitoaine on osa foamiluokkaa joten en näe sitä ongelmana. Ainoastaan jos kisat ajettaisiin todella kovapitoisilla kiinteillä radoilla, pitoaineen käyttö stokkiluokassa vois olla tarpeeton. mutta tuollon myös rata ei ole "sama" kaikille.

Renkaiden sorvaus on myös asia jolla säädetään autoa, renkaan koko on oleellinen osa auton toimintaa pidon ja ajotyylin jne mukaan. En näe ongelmana sorvaamista, kun renkaat kuluu stokissa niin vähän. Ei niitä tarvii koko ajan sorvata, viriluokka erikseen.

Ongelmaksi näkisin enemmänkin mattorataluokkien kohdalla tietämättömyyden, joka on pahinta yhdistettynä ennakkoluuloihin - uskotaan asioiden olevan vaikeampaa kuin ne edes ovat! tässä auttaa kun paikkakunnalla on joku joka oikeasti tietää asioista ja neuvoo miten hommat etenevät. Toki tuo asettaa omat haasteensa aina.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Mattorataluokkien sääntömuutosehdotuksia ja keskustelua
« Vastaus #86 : 12.05.15 - klo: 11.55 »
Ei pidotus ole ongelma, enneminkin rengas zydeemin arpominen jos se kiellettäisiin. Teistä ei kai kukaan ollut mukana kun 1/12 luokka aloitettiin. "Kova set up" oli liimata tarranauhaa foamien päälle, järjetön pito.. auto kaatui kaarteessa kunnes löydettiin pidot.. OK Metyylisalisylaatti oli karmeata, mutta helppo käyttää. Sitten tuli CRC ja "muovipussikäsittely", Nyt on mielestäni homma senverran hallinnassa ettei siihen tarvitse puuttua.
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Mattorataluokkien sääntömuutosehdotuksia ja keskustelua
« Vastaus #87 : 12.05.15 - klo: 13.02 »
Tällä hetkellä ei ole tarpeen ajaa ykstyyppirenkaalla, vasta sitten kun on kuskeja runsaasti. Olen JFT:n tehtaan kanssa viikottain yhteydessä ja olen selvittänyt ykstyyppirenkaan tilausmääriä jne. Suositus on kuitenkin Pink-Magenta -seoksissa radalle kuin radalle joten kauheasti siitä ei tarvi poiketa. Seoksissa kyllä neuvon kun vain kysytään.

Pitoaineet on tarkoitus olla EFRA-listan mukaiset, eli öljyttömät.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Mattorataluokkien sääntömuutosehdotuksia ja keskustelua
« Vastaus #88 : 12.05.15 - klo: 16.10 »
Tässä vielä lyhyt poiminta sääntömuutosehdotuksista, eli mun ehdottamat "12 askelta kohti parempaa mattorata-luokkien tulevaisuutta":

  • GT-12 luokassa ei lisenssipakkoa
  • GT-12 luokassa 2+2 paria renkaita/kisaaja/kisa, A-finalisteille käytettävissä 1+1 paria vielä finaaleja varten. Madaltaa oleellisesti kustannuksia verrattuna aiempaan. Suosituskoko esim uusille 41.5mm eteen ja 43mm taakse.
  • GT-12 koreilla saavutetaan realistisempi, kiinnostavampi ulkonäkö houkuttelemaan uusia ja vanhojakin kuljettajia mukaan. Korit lisäksi kestävämpiä, sekä paremmin lähikontakteja sallivia kuin C-ryhmän korit
  • Sallittujen pitoaineiden lista, ei-öljypohjaisia aineita. Parempi pito, renkaat kestävät kauemmin, matot eivät öljyynny.
  • Erillinen SM- ja kansallinen mestaruussarja C-12 ja GT-12 luokille - mahdollisuus kehittää lajia sille ominaisilla radoilla.
  • SM-top 6(?) kuljettajat voivat osallistua max. kahteen osakilpailuun, joista paremman sijoituksen pisteet lasketaan sarjan lopputuloksiin. Tällä toivotaan sarjaan vierailevia kuljettajia "boostaamaan" luokkaa, mutta kuitenkin mahdollistamaan luokan kuljettajien taistelun sarjavoitosta.
  • Uusia kilpailupaikkakuntia kisakalenteriin.
  • Kilpailupäivänä lauantai
  • Erillisellä sarjalla on plussat ja miinukset - mutta tällä pyritään EM-MM- luokan menestyksen jatkamiseen myös tulevaisuudessa tarjoamalla paremmin luokalle soveltuvat olosuhteet,  haasteet huomioiden.
  • Autot ja niiden ylläpito edullista. Suurin kuluerä on kauden aikana renkaat.
  • TSP-10 luokan moottori on sallittujen listalla, ohjeistoon tulee lista sallituista moottoreista (muutamia kieltoja) kilpailun tasaväkisenä pitämiseksi. Myös yksityyppimoottori on mahdollinen (sama kuin TSP-10) rajoitetulla ennakolla.
  • Pitkä harjottelu- ja kisakausi - syys-huhtikuu lähes joka kaupungissa jossa mattorata.

Ja mitäs vielä keksiikään?

Ainiin, ja ajoaika 5min > rengaskulutus pienempää ja kisapäivät ei veny äärimmäisyyksiin vaikka ois todella paljon kuskeja.

Ja luonnollisesti siis blinky-säätimillä mennään eli nollaennakko.
« Viimeksi muokattu: 12.05.15 - klo: 17.50 kirjoittanut Vesa »
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Mattorataluokkien sääntömuutosehdotuksia ja keskustelua
« Vastaus #89 : 12.05.15 - klo: 16.29 »
Hyvä veto tuo "12 askelta... siitä tykkään!" Vielä kun luokan tukijoiksi ilmaantuisi muitakin asiantuntijoita kuin sinä, ei kävisi raskaaksi ajan oloon. laitappa listalle eri 1/12 alustojen suomen maahantuojat, nin olisi niillä pieni ponnistus tulla ulos vastaamaan "markkinoiden kyselyihin" ( Racing Hobbyn valinnat julkistetaan Nitrosesongin päätyttyä, ihan kaikkeen ei sentään minun resurssit riitä..)
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa