Kirjoittaja Aihe: Mattorataluokkien sääntömuutosehdotuksia ja keskustelua  (Luettu 55552 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Mattorataluokkien sääntömuutosehdotuksia ja keskustelua
« Vastaus #90 : 12.05.15 - klo: 16.36 »
Kyllä kaikki tulee aikanaan kuten sääntöpaketti, ohjeisto sarjalle, sekä opas autojen mekkaaamiseen jne. Ja yhteistyötä teen maahantuojien kanssa aktiivisesti, valmistajien kanssa ympäri maailmaa päivittäin. Homma hallussa, kiireellä ei sitä pilata :)
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa iippo777

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Mattorataluokkien sääntömuutosehdotuksia ja keskustelua
« Vastaus #91 : 12.05.15 - klo: 18.56 »
Kyllä kaikki tulee aikanaan kuten sääntöpaketti, ohjeisto sarjalle, sekä opas autojen mekkaaamiseen jne. Ja yhteistyötä teen maahantuojien kanssa aktiivisesti, valmistajien kanssa ympäri maailmaa päivittäin. Homma hallussa, kiireellä ei sitä pilata :)
Mä tilaan yhden auton mikäli EuroRC:stä voin tämän ostaa, kun sinulla on paketti kasassa. Mieluummin syksyllä, kun kesän sekoilen 1/10 tötteröillä.

Tilaan kahdesta syystä:
1. Tyylisi hoitaa asiaa on hyvä (suom: ERINOMAINEN)
2. Kostoksi Raddaddyn sekoilulle.

Tämä on lupaus mikäli paketti irtoaa alle 450€ sähköineen.

Racing Hobby

  • Vieras
Vs: Mattorataluokkien sääntömuutosehdotuksia ja keskustelua
« Vastaus #92 : 12.05.15 - klo: 19.15 »

2. Kostoksi Raddaddyn sekoilulle.


Ihan mielenkiintoinen syy ostopääökseen !

Poissa C1S F1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Mattorataluokkien sääntömuutosehdotuksia ja keskustelua
« Vastaus #93 : 12.05.15 - klo: 19.19 »
Yksityyppi moottori ei mielestäni ole hyvä juttu, koska sitten kaikkien pitää ostaa uudelleen se moottori ehkäpä vielä jostain tietystä rc-liikkeestä. Toki plussana on se, että kaikilla on samanlaiset koneet. Siltikin voisi kopioida suoraan noi brittien sallittujen moottorien ja akkujen listat olisi valinnan varaa. Harvemmin sen kisan voitto ratkeaa sillä tietyllä moottorilla. Saa tietysti olla erimieltä.
GSB-Racing - Sanwa - Roche - HotRace

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Mattorataluokkien sääntömuutosehdotuksia ja keskustelua
« Vastaus #94 : 12.05.15 - klo: 19.50 »
Jos on vapaa lista niin trinityn pannu ei ole sillä listalla, em kisoissa koneet oli 3-4kymppää nopeampia kuin seuraavaksi nopein mylly(t). Muutoin en näe ongelmaa kun ennakko on koneesta säädettävissä kuitenkin.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa race

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Mattorataluokkien sääntömuutosehdotuksia ja keskustelua
« Vastaus #95 : 12.05.15 - klo: 21.25 »
Useampi sallittu kone voisi madaltaa osallistumiskynnystä. Voi olla sopiva motti jollain hyllyssä valmiina. Lisäksi useampi moottorimerkki toisi teknisesti mielenkiintoa lisää, että kulkeeko joku malli kovempaa kuin toinen. Toki lista pitää jonkun laatia. Ellei sitten esim mainittu brittilista ole kelvollinen sellaisenaan.
Hyvältä kyllä vaikuttaa kokonaisuudessaan tämä GT12.
« Viimeksi muokattu: 12.05.15 - klo: 21.37 kirjoittanut race »

Poissa C1S F1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Mattorataluokkien sääntömuutosehdotuksia ja keskustelua
« Vastaus #96 : 13.05.15 - klo: 10.13 »
Tuli vaan mieleen, että miten on välitys ettei mee ihan överiksi ja sit jengillä on takarenkaan kokoinen pinjoni ja autot kulkee suoralla miljoonaa. Vai jääkö maksimi välitys pois koska sillä ei saa hyötyä.
GSB-Racing - Sanwa - Roche - HotRace

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Mattorataluokkien sääntömuutosehdotuksia ja keskustelua
« Vastaus #97 : 13.05.15 - klo: 10.33 »
Välitys on oltava vapaa, koska jos koneet on vapaita, joka merkillä on eri välitys. Suositusvälitys on n 85mm eli vetoratas on n 75 ja pinioni n 48-50 karkeesti jos renkaat 42mm.  Välitys on jossain välillä 83-90mm. Kauheesti ei mee pieleen jos 85mm laittaa. Renkaan koko vaikuttaa välitykseen myös joten välitystä ei voi oikeen rajata niin että se toimisi.

Ei välitystä tarvi juuri rukata kun ne kerran laittaa, pari eri pinionia tarvii ehkä mutta ei muuta. En näe ongelmaa siinä että vetoratas on pieni ja pinioni iso, ei ne siellä autossa mitään vaadi kun ne laittaa kii.

Tuossa videosa mulla on ennakkona "maximit" joilla EM-kisoissakin ajetaan. Ero on potkussa, ei juurikaan suoravauhdissa.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Mattorataluokkien sääntömuutosehdotuksia ja keskustelua
« Vastaus #98 : 13.05.15 - klo: 10.56 »
Yksi mahdollisuus ja vaihtoehto 1S ja 13.5 blinkyn lisäksi on sallia myös uudet 2S lipot jotka ovat 1S kokoisia, jolloin koneena olisi 21,5t. Tätä mahdollisuutta tutkaillaan. 2S helpottaisi säätimien kanssa, kun ei tarvittaisi boosteria. Akkuja on saatavilla jo usealta valmistajalta. Kapasiteetti vain on puolet normi 1S akusta mutta se ei ole ongelma 5min erässä.
« Viimeksi muokattu: 13.05.15 - klo: 11.02 kirjoittanut Vesa »
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa C1S F1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Mattorataluokkien sääntömuutosehdotuksia ja keskustelua
« Vastaus #99 : 13.05.15 - klo: 13.02 »
Tosiaan en hoksannut tota foamirekaan kokoa joka vaikuttaa oleellisesti välitykseen. Ja mitä sääntöihin tulee on mielestäni hyvä asia että on liikkuma tilaa ja listoilta voi valita sitten mieleisensä.
GSB-Racing - Sanwa - Roche - HotRace

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Mattorataluokkien sääntömuutosehdotuksia ja keskustelua
« Vastaus #100 : 13.05.15 - klo: 13.16 »
Tarkennetaanpa sen verran vielä kun tuli kommenttia että miksi ajetaan ensi talvena 3 mattoluokkaa, eli viri, CS ja GT eli tarkoitusta EI ole missään nimessä ajaa kolmea luokkaa vaan CS-12 luokka muutetaan GT-12:ksi ja on sitä myötä se vakioluokka entisen CS-12:n tilalla.



Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

meritane

  • Vieras
Vs: Mattorataluokkien sääntömuutosehdotuksia ja keskustelua
« Vastaus #101 : 13.05.15 - klo: 14.11 »
Laitoin juuri GT-12 luokan houkutusviestin tuonne KUA rc-suljetulle osastolle. Jospa sitä saataisiin meiltäkin useampia kuskeja mukaan ajamaan mattoautojen vakioluokkaa tulevana sisäratakautena  :azn:

Poissa elv

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Mattorataluokkien sääntömuutosehdotuksia ja keskustelua
« Vastaus #102 : 13.05.15 - klo: 17.23 »
Mä kyllä kannattaisin myös 2S tekniikan sallimista. Se varmasti toisi mukaan kaltaisiani satunnaisia harrastajia - jotka sitten saattavat jäädä koukkuun. Melkein jo viime syksynä ostin C-12 auton koska diggaan Tamiyan C-ryhmän kilpurikoreista (Toyota Tom's, Porsche 956, Mazda 787B). Kynnystä madaltaa se että voisi käyttää 2S tekniikkaa mitä kierrättää muussakin kalustossa.

Järkätään Tervakoskella sitten syksyllä skabat...

-e
Riihimäen PA Klubi

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Mattorataluokkien sääntömuutosehdotuksia ja keskustelua
« Vastaus #103 : 13.05.15 - klo: 17.47 »
787b :undecided: löytyykös se Tamiyan listoilla.
Mr lexanilla on varmasti myös loistavia koreja tarjolla tähän luokkaan.
jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa elv

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Riihimäen PA Klubi

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Mattorataluokkien sääntömuutosehdotuksia ja keskustelua
« Vastaus #105 : 13.05.15 - klo: 18.54 »
Korilista on todennäköisesti kuitenkin sama tai karsittu versio Brittien listasta, jotta korit eivät mene ihan vääräntyyppiseksi. Toi Toyota menee mun mielestä enemmänki c-ryhmän ja prototyyppikorien sarjaan eli C-12 luokan koreihin, tosin ei ole luonnollisesti siellä hyväksytty.

Korilla on kuitenkin sen verran merkitystä, että jos vaihdan ton GT-korin tilalle normikopan niin kierrosajasta lähtee melkeenpä muutama kymmenys, vajaa puoli sekuntia pois vielä.

Tosin en usko että ekana vuonna kenenkää kisa ratkeaa siihen koriin, olipa se sitten Toyota tai jokin muu, kovinkaan suuresti koska oletan että kärki ajaa tuolla PFM-12 korilla, joka ajo-ominaisuuksiltaan on varmaankin aika ylivoimanen muihin verrattuna (veikkaus ja tuntuma).
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa elv

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Mattorataluokkien sääntömuutosehdotuksia ja keskustelua
« Vastaus #106 : 13.05.15 - klo: 19.21 »
Korilista on todennäköisesti kuitenkin sama tai karsittu versio Brittien listasta, jotta korit eivät mene ihan vääräntyyppiseksi.

Kyllä, näin olen ymmärtänytkin. Sääli, sillä nuo ovat aika rujon näköisiä. Mutta ei takerruta siihen vaan jatketaan keskutelua aiheen ytimessä  :wink:

-e
Riihimäen PA Klubi

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Mattorataluokkien sääntömuutosehdotuksia ja keskustelua
« Vastaus #107 : 13.05.15 - klo: 20.06 »
Listaa en ole vielä tehnyt joten pidetään toistaiseksi auki tuo asia.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa iippo777

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Mattorataluokkien sääntömuutosehdotuksia ja keskustelua
« Vastaus #108 : 13.05.15 - klo: 20.45 »
Itse kipon hankin, kun saat palaset kohdalleen, mutta mikäli saisit 2s setupin ja esim. mikäli sinne shorty helähtää paikoilleen niin sehän olisi mahtavaa. Voisi ajaa samoilla akuilla, kun muita kippoja.

meritane

  • Vieras
Vs: Mattorataluokkien sääntömuutosehdotuksia ja keskustelua
« Vastaus #109 : 14.05.15 - klo: 09.31 »
Voitko Vesa laittaa tänne julkisesti sen mattoauton välityksen laskemiskaavan, jotta ei tarvitse porukan ihmetellä miten se menee? Ei välttämättä kerro kovinkaan paljoa kun sanotaan, että välitys on esim. 85 mm...

Aika isoilla pinjoneilla mennään näköjään vakioluokkaa, 48-50, pakista suurin mitä löytyy on 37 piikkinen, ja pienin spurri taisi olla 72 piikkinen... Varmaankin pitää hankkia suurempaa ratasta moottorin akselille...
« Viimeksi muokattu: 14.05.15 - klo: 09.34 kirjoittanut meritane »

Poissa race

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Mattorataluokkien sääntömuutosehdotuksia ja keskustelua
« Vastaus #110 : 14.05.15 - klo: 10.26 »
http://www.gearmachine.net/insert_ratio.php?lang=gb&cat=12_pan
Tuossa loistava laskuri, jolla saa välitykset ja etenemän laskettua useallekin ratasyhdistelmälle.
Kaavaha taitaa olla pinion x renkaan halkaisia x pii jaettua spurrilla.
« Viimeksi muokattu: 14.05.15 - klo: 10.29 kirjoittanut race »

Poissa C1S F1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Mattorataluokkien sääntömuutosehdotuksia ja keskustelua
« Vastaus #111 : 14.05.15 - klo: 12.20 »
Mistäs noita JFT:n renkaita kannattaa sitten tilailla? Pari kauppaa löysin, mutta aika vähän on pinkkiä ta magenta kovuuksia ??? vai ajetaanko normi vanteilla vaikka crc:n?
GSB-Racing - Sanwa - Roche - HotRace

Poissa eurorc.com

  • Veteraani
    • Profiili
    • EuroRC
Vs: Mattorataluokkien sääntömuutosehdotuksia ja keskustelua
« Vastaus #112 : 14.05.15 - klo: 13.19 »
Mistäs noita JFT:n renkaita kannattaa sitten tilailla? Pari kauppaa löysin, mutta aika vähän on pinkkiä ta magenta kovuuksia ??? vai ajetaanko normi vanteilla vaikka crc:n?
Näillä näkymin tulee meidän kauppaan, jotta niitä saa Suomestakin, alustavatsopimukset on jo tehty. Aikataulullisesti ekat renkaat alkusyksystä meillä kun valmistellaan sisäsesonkia varten.

t. Axel
HobbyWing | Xray| Gens Ace | Pro-Line | Corally | Hudy | Yokomo | FTX | HPI
EuroRc.com - Facebook

Racing Hobby

  • Vieras
Vs: Mattorataluokkien sääntömuutosehdotuksia ja keskustelua
« Vastaus #113 : 14.05.15 - klo: 14.16 »
Mistäs noita JFT:n renkaita kannattaa sitten tilailla? Pari kauppaa löysin, mutta aika vähän on pinkkiä ta magenta kovuuksia ??? vai ajetaanko normi vanteilla vaikka crc:n?
Näillä näkymin tulee meidän kauppaan, jotta niitä saa Suomestakin, alustavatsopimukset on jo tehty. Aikataulullisesti ekat renkaat alkusyksystä meillä kun valmistellaan sisäsesonkia varten.

t. Axel
Eiköhän kuulu kauppasosioon selkeät mainokset ???

meritane

  • Vieras
Vs: Mattorataluokkien sääntömuutosehdotuksia ja keskustelua
« Vastaus #114 : 14.05.15 - klo: 15.20 »
Tämmöisen löysin yksityisviestien kätköistä:


Välitys lasketaan siten että

renk halk mm x pinioni x 3,14

____________________________________

vetoratas

= auto etenee mm /per koneen pyörähdys.

CRC:n ja Corallyn renkaita myy Future RC ja heiltä saa edullisesti myös renkaansorvauksen renkaiden oston yhteydessä http://www.future-rc.fi/product_catalog.php?c=12

Racing Hobby

  • Vieras
Vs: Mattorataluokkien sääntömuutosehdotuksia ja keskustelua
« Vastaus #115 : 14.05.15 - klo: 16.55 »
Tämmöisen löysin yksityisviestien kätköistä:


Välitys lasketaan siten että

renk halk mm x pinioni x 3,14

____________________________________

vetoratas

= auto etenee mm /per koneen pyörähdys.

CRC:n ja Corallyn renkaita myy Future RC ja heiltä saa edullisesti myös renkaansorvauksen renkaiden oston yhteydessä http://www.future-rc.fi/product_catalog.php?c=12
Niinpä. eiköhän suunnilleen joka toisella kauppiaalla ole siihen mennessä kun luokka alkaa hahmottua, noita nakkeja hyllyssä

Poissa C1S F1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Mattorataluokkien sääntömuutosehdotuksia ja keskustelua
« Vastaus #116 : 14.05.15 - klo: 17.39 »
Enpä mä kysynyt saako sitä suomesta vaan mistä yleensä ja ei oikeasti auta, jos renkaiden kovuus rajoittuu pariin kovuuteen. Katsotaan mitä Vesan säännöt sanoo sitten renkaista ja niiden leveydestä. Sitten sorvissa vedän crc:n renkaita kapeemmaksi.
GSB-Racing - Sanwa - Roche - HotRace

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Mattorataluokkien sääntömuutosehdotuksia ja keskustelua
« Vastaus #117 : 14.05.15 - klo: 20.59 »
Mattosarjan kokonaisuutta ajatellen on mukana oltava kolmas luokka tulotason takaamiseksi, tai järjestämällä toisena päivänä täyteluokan kisoja. Mikä on F1-kuskien määrä Suomessa ja onko teillä kiinnostusta ajaa sarjamuodossa ilman lisenssiä kisoja ensi talvena, jos kisat olisivat:

a, lauantaina C-12 ja GT-12 luokkien kanssa yhtäaikaa
b, sunnuntaina samana kisaviikonloppuna mattosarjan kisojen aikaan yhdessä esim. TSS-10 kisojen kanssa
c, ajaisin mieluummin sekä GT-12 ja F1?


Keskustelu on kuitenkin mattoluokkia koskien, mutta kiinnostaa tietää F1-harrastajien mietteet osallistua kansalliseen kisasarjaan, joka tekisi kisoista järjestäjille kannatavampia.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa thomsva

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Mattorataluokkien sääntömuutosehdotuksia ja keskustelua
« Vastaus #118 : 14.05.15 - klo: 21.48 »
Formulat on mielestäni vähän nousussa myös Suomessa. Uudet mallit, esim. Xray, Serpent ja CRC ovat lisänneet kiinnostusta ja myös vanhat Tamiyat ovat kilpailukykyisiä. Kerhokisoissa meitä on ollut parhaimmillaan vähän päälle 10 autoa radalla. Verrattuna ETS sääntöihin isoin ero on, että ei ole yksityyppirengasta vaan mikä tahansa 1/10 F1 autoon tarkoitettu kumirengas käy.

Formula on kyllä omasta mielestä erittäin hauska auto ajaa ja osallistun kyllä yksittäisiin kisoihin jos vaan aikatauluun sopii.

Mattoautoa en (vielä) omista mutta GT12 vaikuttaa kiinnostavalta. Mahdollisesti voisin ajaa sekä GT12 ja F1.
« Viimeksi muokattu: 14.05.15 - klo: 21.52 kirjoittanut thomsva »
Talvi: GT12 / M-Chassis, F1  Kesä: FG Mini 1:5

Racing Hobby

  • Vieras
Vs: Mattorataluokkien sääntömuutosehdotuksia ja keskustelua
« Vastaus #119 : 14.05.15 - klo: 22.55 »
Mattosarjan kokonaisuutta ajatellen on mukana oltava kolmas luokka tulotason takaamiseksi, tai järjestämällä toisena päivänä täyteluokan kisoja. Mikä on F1-kuskien määrä Suomessa ja onko teillä kiinnostusta ajaa sarjamuodossa ilman lisenssiä kisoja ensi talvena, jos kisat olisivat:

a, lauantaina C-12 ja GT-12 luokkien kanssa yhtäaikaa
b, sunnuntaina samana kisaviikonloppuna mattosarjan kisojen aikaan yhdessä esim. TSS-10 kisojen kanssa
c, ajaisin mieluummin sekä GT-12 ja F1?


Keskustelu on kuitenkin mattoluokkia koskien, mutta kiinnostaa tietää F1-harrastajien mietteet osallistua kansalliseen kisasarjaan, joka tekisi kisoista järjestäjille kannatavampia.

ajattelin ensin laittaa yksityisviestin mutta laitan linkin jotta näet minun suhtautumisen formula 1 1/10 luokkaan. siitä on hyvä jatkaa aikaisempien suunnitelmien mukaan.

http://raddad-racinginfinland.blogspot.fi/

Jos on sitten kisasarja, tarkoittaa se sitten myös kisaamista. ei vaan demoa...
« Viimeksi muokattu: 14.05.15 - klo: 22.58 kirjoittanut Racing Hobby »