Kirjoittaja Aihe: TP-10 + Ratakasi sarjasäännöt 2015  (Luettu 13612 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa McQ

  • TamUA
    • Profiili
TP-10 + Ratakasi sarjasäännöt 2015
« : 07.05.15 - klo: 19.16 »
TP-10 + Ratakasi Sarjasäännöt nyt yhdistettynä yhdeksi ohjeistoksi.

Muutokset viimevuoteen:

Ajoformaatti:
6 nopeinta mene suoraan finaaliin
Muutama uusi kori ja pilli (TP-10)

V2 lisätty
Ratakasi tankin koko korjattu 125ml
Ratakasi kilpailija numerot lisätty

Tarkennus TP-10 rengasvaihto asiaan:
Menemme EFRA/ENS sääntöjen/kilpailujen viitoittamalla tiellä:
Sallittu kaksi mekaanikkoa ja vain ranneliikkeellä toimivat avaimet ( määrä vapaa ) 

Sami Munck
Luokkayhteyshenkilö
« Viimeksi muokattu: 26.06.15 - klo: 20.46 kirjoittanut McQ »

Poissa devito

  • Fullspeed RC
    • Profiili
TP-10 + Ratakasi sarjasäännöt 2015
« Vastaus #1 : 07.05.15 - klo: 19.54 »
Mun nimi ja numero puuttu listasta.

Poissa Ender

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: TP-10 + Ratakasi sarjasäännöt 2015
« Vastaus #2 : 07.05.15 - klo: 23.35 »
Mites Ratakasin numerot ? Omasta mielestäni olisi hyvä mennä tuolla samalla mallilla eli edellisen kauden sijoituksen mukaan. Muutenkin tämä yhtenäinen säännöstö on hyvä juttu.

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: TP-10 + Ratakasi sarjasäännöt 2015
« Vastaus #3 : 08.05.15 - klo: 10.14 »
TP-10 + Ratakasi Sarjasäännöt nyt yhdistettynä yhdeksi ohjeistoksi.

Muutokset viimevuoteen:

Ajoformaatti:
6 nopeinta mene suoraan finaaliin
Muutama uusi kori ja pilli (TP-10)


Sami Munck
Luokkayhteyshenkilö

Muutama kommentti: AKK:n "Gas Power Touring 2015" :
Gas power tarkoittaa bensa voimaa , oikein olisi ollut "Nitro Power 2015 On-Road  Series..
Sitten: osakilpailut 2015: 28.6. Vantaa PKSRCA... hehe, Lavangossako kisa pidetään ?
Jos tarkoitetaan Tattista, on se kyllä Helsingissä, Helsingin nuorisoasiainkeskuksen isännöimällä
karting radan kylkiäisradalla, Helsingin (kiistellyn) lentokentän välittömässä läheisyydessä.
(Tuosta ekasta kisasta "mikki hiiri radalla" en kommentoi sen enempää).
Lisäksi kysyisin Sami Munckilta: onko säännöt todellakin 25% Nitro ja 150cc  polttoainejärjestelmä  1/8 luokassa ??
« Viimeksi muokattu: 08.05.15 - klo: 10.37 kirjoittanut raddaddy »
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa C1S F1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: TP-10 + Ratakasi sarjasäännöt 2015
« Vastaus #4 : 08.05.15 - klo: 11.20 »
TP-10 + Ratakasi Sarjasäännöt nyt yhdistettynä yhdeksi ohjeistoksi.

Muutokset viimevuoteen:

Ajoformaatti:
6 nopeinta mene suoraan finaaliin
Muutama uusi kori ja pilli (TP-10)


Sami Munck
Luokkayhteyshenkilö

Muutama kommentti: AKK:n "Gas Power Touring 2015" :
Gas power tarkoittaa bensa voimaa , oikein olisi ollut "Nitro Power 2015 On-Road  Series..
Sitten: osakilpailut 2015: 28.6. Vantaa PKSRCA... hehe, Lavangossako kisa pidetään ?
Jos tarkoitetaan Tattista, on se kyllä Helsingissä, Helsingin nuorisoasiainkeskuksen isännöimällä
karting radan kylkiäisradalla, Helsingin (kiistellyn) lentokentän välittömässä läheisyydessä.
(Tuosta ekasta kisasta "mikki hiiri radalla" en kommentoi sen enempää).
Lisäksi kysyisin Sami Munckilta: onko säännöt todellakin 25% Nitro ja 150cc  polttoainejärjestelmä  1/8 luokassa ??

Siltikin ratamaksut tattiksestakin menee PKSRCA:lle. Think before you drive.
GSB-Racing - Sanwa - Roche - HotRace

Poissa Ender

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: TP-10 + Ratakasi sarjasäännöt 2015
« Vastaus #5 : 08.05.15 - klo: 13.04 »
Lisäksi kysyisin Sami Munckilta: onko säännöt todellakin 25% Nitro ja 150cc  polttoainejärjestelmä  1/8 luokassa ??

Tankin koko pitäisi kyllä korjata. 125 ml on normaali tankin koko ja nyt tämä mahdollistaa kyllä turhan kikkailun.

25% Nitro OK vielä tällä kaudella, mutta ensi kaudeksi kannatan tuota 16% -sääntöä.

Poissa -Tony-

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: TP-10 + Ratakasi sarjasäännöt 2015
« Vastaus #6 : 08.05.15 - klo: 22.52 »
Ratakasin tankin koko on tarkoituksella meillä Suomen sarjasäännöissä 150ml. Muistaakseni Antin ajatus oli pari vuotta sitten laatia sen verran väljät säännöt ettei tarvitse ihan hirveen tarkasti katsastusväen autoja katsella. Myös ratakasin ulkomitat taitaa olla suht "väljät" kv-sääntöihin verrattuna.

Paljon helpompi kisaajien osallistua ratakasi kisoihin kun ei tarvitse jännittää tiukoista kv-säännöistä.

Poissa Ender

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: TP-10 + Ratakasi sarjasäännöt 2015
« Vastaus #7 : 12.05.15 - klo: 13.59 »
Hyvä juttu nuo päivitykset Ratakasi -sääntöihin  :azn:

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: TP-10 + Ratakasi sarjasäännöt 2015
« Vastaus #8 : 19.05.15 - klo: 06.51 »
katsastajalle "testikappale"...

" Paljon helpompi kisaajien osallistua ratakasi kisoihin kun ei tarvitse jännittää tiukoista kv-säännöistä. " ... :cool:
« Viimeksi muokattu: 19.05.15 - klo: 07.47 kirjoittanut raddaddy »
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: TP-10 + Ratakasi sarjasäännöt 2015
« Vastaus #9 : 25.05.15 - klo: 15.56 »
Kauden eka ratapolttisviikonloppu on takana. Mukavaa oli ja kiitokset vielä KyPakin porukalle järjestelyistä.
Kiitos myös Henkka F:lle avusta renkaiden vaihdossa finaalin aikana.

Tänne sääntökeskusteluun heitän ajatuksen joka heräsi eilen.

Meidän tiimillä alkoi nyt kuudes kausi ratapolttiksessa ja finaalikokemuksia on ehtinyt kertyä jo melko paljon.
Tähän asti on pärjätty finaalit aina yhdellä rengassetillä. Eiliset olosuhteet ja vauhti söivät renkaita niin, että tämä mekkari joutui ekaa kertaa elämässään vaihtamaan kesken finaalin renkaita TP-10 autoon. Oikeassa takakulmassa oli 65,5 mm 45 shoren rengas ja enempää rengasta auton neljään kulmaan ei oikein voi laittaa kun mitä meillä oli.

Näin mekkarin on aina helppo sanoa, että kuski voisi tietty ajaa sellaista vauhtia, että renkaat riittää. Entäs jos kuski haluaakin voittaa eikä ajaa finaalissa renkaiden säästöajoa.
TP-10:ssä, ainakin minulle, on kuitenkin ensi sijaisesti kysymys siitä kuka pystyy ajamaan finaalin aikana nopeinta vauhtia ja eniten kierroksia, maaliin asti.

Jos TP-10:ssä olisi tarkoitus finaalissa vaihtaa renkaita siihen olisi suunniteltu saman tyyppiset rengasnavat kuin on C-8:ssa.

En ehtinyt huomata kuinka moni eilen vaihtoi renkaita, mutta ainakin 30 minuutin paikkeilla molemmat kärkiautot vaihtoivat takarenkaat. Meillä se ei sisältynyt varsinaisesti suunnitelmaan, mutta oli pakko, kun alussa maksimimittaiset takarenkaat olivat jo kuluneet ihan loppuun 30 minuutin kohdalla.

Ja se herännyt ajatus jonka halusin heittää tänne oli se, että entäpä jos tuomaristo voisi päättää lyhentää finaalia sen tyyppisen rengaskuluman tilanteessa kun mikä havaittiin eilen jo alkuerissä. 30 minuutin finaali pistää kuskit yhtä luotettavasti järjestykseen kuin 45 minuuttinenkin.

Moni sääntölinjaus meillä saa perustelunsa siitä, että nuoret kuskit on tarpeen ajaa kitimaan kisoissa ns. sisään kv. arvokisoissa käytettävään formaattiin. Se ei päde meillä finaalipituuteen liittyen, sillä kukaan nuorista kuskeistamme ei enää ole nuori siinä vaiheessa, kun ehkä pääsee kv. arvokisan finaaliin. Toisekseen siellä hand out renkaat ovat sen verran pienet ja pehmeät että renkaiden vaihto on vakioelementti finaalissa, ei seuraus ajotyylistä tai kovemmasta vauhdista.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: TP-10 + Ratakasi sarjasäännöt 2015
« Vastaus #10 : 26.05.15 - klo: 12.32 »
Kauden eka ratapolttisviikonloppu on takana. Mukavaa oli ja kiitokset vielä KyPakin porukalle järjestelyistä.
Kiitos myös Henkka F:lle avusta renkaiden vaihdossa finaalin aikana.

Tänne sääntökeskusteluun heitän ajatuksen joka heräsi eilen.

Meidän tiimillä alkoi nyt kuudes kausi ratapolttiksessa ja finaalikokemuksia on ehtinyt kertyä jo melko paljon.
Tähän asti on pärjätty finaalit aina yhdellä rengassetillä. Eiliset olosuhteet ja vauhti söivät renkaita niin, että tämä mekkari joutui ekaa kertaa elämässään vaihtamaan kesken finaalin renkaita TP-10 autoon. Oikeassa takakulmassa oli 65,5 mm 45 shoren rengas ja enempää rengasta auton neljään kulmaan ei oikein voi laittaa kun mitä meillä oli.

Näin mekkarin on aina helppo sanoa, että kuski voisi tietty ajaa sellaista vauhtia, että renkaat riittää. Entäs jos kuski haluaakin voittaa eikä ajaa finaalissa renkaiden säästöajoa.
TP-10:ssä, ainakin minulle, on kuitenkin ensi sijaisesti kysymys siitä kuka pystyy ajamaan finaalin aikana nopeinta vauhtia ja eniten kierroksia, maaliin asti.

Jos TP-10:ssä olisi tarkoitus finaalissa vaihtaa renkaita siihen olisi suunniteltu saman tyyppiset rengasnavat kuin on C-8:ssa.

En ehtinyt huomata kuinka moni eilen vaihtoi renkaita, mutta ainakin 30 minuutin paikkeilla molemmat kärkiautot vaihtoivat takarenkaat. Meillä se ei sisältynyt varsinaisesti suunnitelmaan, mutta oli pakko, kun alussa maksimimittaiset takarenkaat olivat jo kuluneet ihan loppuun 30 minuutin kohdalla.

Ja se herännyt ajatus jonka halusin heittää tänne oli se, että entäpä jos tuomaristo voisi päättää lyhentää finaalia sen tyyppisen rengaskuluman tilanteessa kun mikä havaittiin eilen jo alkuerissä. 30 minuutin finaali pistää kuskit yhtä luotettavasti järjestykseen kuin 45 minuuttinenkin.

Moni sääntölinjaus meillä saa perustelunsa siitä, että nuoret kuskit on tarpeen ajaa kitimaan kisoissa ns. sisään kv. arvokisoissa käytettävään formaattiin. Se ei päde meillä finaalipituuteen liittyen, sillä kukaan nuorista kuskeistamme ei enää ole nuori siinä vaiheessa, kun ehkä pääsee kv. arvokisan finaaliin. Toisekseen siellä hand out renkaat ovat sen verran pienet ja pehmeät että renkaiden vaihto on vakioelementti finaalissa, ei seuraus ajotyylistä tai kovemmasta vauhdista.

Tämä on juuri se sama syy miksi olen halunnut vastustaa Ratakasissa 45min finaalia Suomessa. Strategia ja taktikointi on mielestäni hieno asia ja sitä ei pidä poistaa polttisautoilusta. Tämä renkaanvaihtoasia on kuitenkin sellainen että johtuen puuttuvista henkilöresursseista, asettaa se eri kilpailijat erilaiseen asemaan kun osaavia mekaanikoita ei vaan ole tarpeeksi tarjolla. Tästä syystä siis varauksella samaa mieltä Jarkon kanssa.

-A-

Poissa Ender

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: TP-10 + Ratakasi sarjasäännöt 2015
« Vastaus #11 : 09.06.15 - klo: 10.00 »
Kuljettajan poistumisesta ajajakorokkeelta oli Hyvinkään kisoissa keskustelua.

Omasta mielestäni kuljettaja saisi näissä polttisluokissa aina (harjoitukset/alkuerät/finaalit) poistua alas auttamaan auton korjauksessa ja säätämisessä. Ei tuosta mitään haittaa ole muille, enemmän häiritsee, jos huudetaan ohjeita alas mekaanikoille.

”Mekaanikko” –termihän tässä on yleisestikin vähän väärä ja mekaanikoilla ei välttämättä ole olleenkaan tietoa mitä autolle pitäisi tehdä.

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: TP-10 + Ratakasi sarjasäännöt 2015
« Vastaus #12 : 09.06.15 - klo: 12.29 »
Tänä vuonna on "jokaisessa/kummassakin kahdessa" TP-10 finaalissa vaihdettu erän aikana renkaita. Kuusankoskella renkaiden kuluminen pakotti vaihtamaan ja Hyvinkäällä taas märän erän alku ajettiin märän kelin renkailla, jotka sitten kohti loppua oli tarpeen vaihtaa normaalirenkaisiin.

Finaalin aikana kuului varikolta sellainen sääntövinkki, että renkaita vaihdettaessa saisi olla käytössä vain yksi rengasavain, vaikka auton kimpussa olisikin 2 mekaanikkoa. Tästä ei löydy mainintaa meidän omissa säännöissä, mutta varmaankin EFRAn kirjassa löytyy. Varikolla nähtiin sekä yhden että kahden työkalun renkaanvaihtoja.

Toivottavasti kauden renkaanvaihdot on nyt nähty, mutta tarkistetaan kuitenkin mikä on meidän sarjan sääntötulkinta asiasta - onko TP-10 renkaanvaihdon osalta rajoituksia käsien tai työkalujen määrään liittyen?
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa Crikter

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: TP-10 + Ratakasi sarjasäännöt 2015
« Vastaus #13 : 09.06.15 - klo: 13.13 »
Toivottavasti kauden renkaanvaihdot on nyt nähty, mutta tarkistetaan kuitenkin mikä on meidän sarjan sääntötulkinta asiasta - onko TP-10 renkaanvaihdon osalta rajoituksia käsien tai työkalujen määrään liittyen?

Sääntökirja sanoo, että maksimissaan kaksi mekaanikkoa per auto. Mutta se ei ota kantaa kuinka monta työkalua ko. mekaanikoilla saa olla käsissään.
Eli kahta rengasavainta saa halutessaan käyttää.

Poissa JoukoH

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: TP-10 + Ratakasi sarjasäännöt 2015
« Vastaus #14 : 09.06.15 - klo: 13.14 »
Tänä vuonna on "jokaisessa/kummassakin kahdessa" TP-10 finaalissa vaihdettu erän aikana renkaita. Kuusankoskella renkaiden kuluminen pakotti vaihtamaan ja Hyvinkäällä taas märän erän alku ajettiin märän kelin renkailla, jotka sitten kohti loppua oli tarpeen vaihtaa normaalirenkaisiin.

Finaalin aikana kuului varikolta sellainen sääntövinkki, että renkaita vaihdettaessa saisi olla käytössä vain yksi rengasavain, vaikka auton kimpussa olisikin 2 mekaanikkoa. Tästä ei löydy mainintaa meidän omissa säännöissä, mutta varmaankin EFRAn kirjassa löytyy. Varikolla nähtiin sekä yhden että kahden työkalun renkaanvaihtoja.

Toivottavasti kauden renkaanvaihdot on nyt nähty, mutta tarkistetaan kuitenkin mikä on meidän sarjan sääntötulkinta asiasta - onko TP-10 renkaanvaihdon osalta rajoituksia käsien tai työkalujen määrään liittyen?

Tässä luulossa minäkin olen elänyt mutta ilmeisesti nykyään ei ole työkalujen määrää rajattu. Kaksi mekaanikkoa kun sallitaan niin myös työkaluja saa olla kahdet. Efra säännöissä on mainittu että ainoastaa mekaaninen työkalu on sallittu, määrästä ei ole mainintaa.


Jouko Hyvärinen

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: TP-10 + Ratakasi sarjasäännöt 2015
« Vastaus #15 : 09.06.15 - klo: 14.25 »
Tänä vuonna on "jokaisessa/kummassakin kahdessa" TP-10 finaalissa vaihdettu erän aikana renkaita. Kuusankoskella renkaiden kuluminen pakotti vaihtamaan ja Hyvinkäällä taas märän erän alku ajettiin märän kelin renkailla, jotka sitten kohti loppua oli tarpeen vaihtaa normaalirenkaisiin.

Finaalin aikana kuului varikolta sellainen sääntövinkki, että renkaita vaihdettaessa saisi olla käytössä vain yksi rengasavain, vaikka auton kimpussa olisikin 2 mekaanikkoa. Tästä ei löydy mainintaa meidän omissa säännöissä, mutta varmaankin EFRAn kirjassa löytyy. Varikolla nähtiin sekä yhden että kahden työkalun renkaanvaihtoja.

Toivottavasti kauden renkaanvaihdot on nyt nähty, mutta tarkistetaan kuitenkin mikä on meidän sarjan sääntötulkinta asiasta - onko TP-10 renkaanvaihdon osalta rajoituksia käsien tai työkalujen määrään liittyen?

Tässä luulossa minäkin olen elänyt mutta ilmeisesti nykyään ei ole työkalujen määrää rajattu. Kaksi mekaanikkoa kun sallitaan niin myös työkaluja saa olla kahdet. Efra säännöissä on mainittu että ainoastaa mekaaninen työkalu on sallittu, määrästä ei ole mainintaa.

Tervehdys, jos siellä EFRA kirjassa on tosiaan noin kerrottu "mekaaninen työkalu on sallittu" niin silloinhan se pitää sisällään jo sen työkalujen lukumäärän, joka on siis 1 kpl ... sitä en sitten tiedä mikä on oikea sanamuoto ja käytäntö. Kommentoin vain tuota sanamuotoa, yksikössä kun on.

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: TP-10 + Ratakasi sarjasäännöt 2015
« Vastaus #16 : 09.06.15 - klo: 15.39 »
EFRA Handbook 2015 APPENDIX 1

Kohta 7.6

"Wheels must be fixed by a screw or nut. The screw or nut installed in the wheel
rims may not extend beyond the exterior of the wheel rim. Quick change wheel
systems are not allowed. No automatic / spring charged or electric system to
change the wheels is allowed (only manpower).
"



Sanoisin, että sallitun tyyppisten työkalujen määrään ei tuossa oteta kantaa.

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: TP-10 + Ratakasi sarjasäännöt 2015
« Vastaus #17 : 09.06.15 - klo: 16.25 »
Se mitä EFRA sääntökirjassa oikeasti lukee ( eikä heppoinen suomalainen käännös sovellutus):Wheels must be fixed by a screw or nut, The screw or nut installed in the wheel rims may not extend beyond the exterior of the wheel rim.Quick change wheel systems are not allowed. No automatic /spring charged or electric system to change wheels is not allowed (only manpower)
Eli, vapaasti tulkittuna: Mikään muu kuin käsivoimin toimiva vaihto/lukitus systeemi jossa ei käytetä ulkoista voimanlähdettä, on säännön sisältö ja henki. Jos haluaa olla"luova" niin sallittu on räikkäavain jossa on magneettikärki mutterin paikalla pitämistä varten, samaten kuin useampi avain ja joka vaihdettavassa vanteessa oma mutteri/kiristysruuvi valmiina.

(oho, tulipa samansisältöinen postaus silläaikaa kun tavasin EFRA sääntöjä alkuperäisenä)
"mekaaninen " on se sähkömekaaninen eli akkukäyttöinen ruuvinväänninkin...
« Viimeksi muokattu: 09.06.15 - klo: 16.34 kirjoittanut raddaddy »
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa McQ

  • TamUA
    • Profiili
Vs: TP-10 + Ratakasi sarjasäännöt 2015
« Vastaus #18 : 26.06.15 - klo: 20.54 »
Ensimmäiseen viestin lisätty tarkennus TP-10:npaljon puhuttaneesta renkaan vaihto säännöstä.


Sami Munck
Luokkayhteyshenkilö