Kirjoittaja Aihe: FTT 2016 Sääntökeskustelu  (Luettu 41161 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FTT 2016 SÄÄNTÖKESKUSTELU
« Vastaus #60 : 01.09.15 - klo: 22.02 »
Kiitos APK, näitä toivoin, Joskus ihmetyttää se vaikeus mitä tiedon pumpaminen tällä foorumilla tuottaa...
Käytännön ehdotus, joka tietenkin on nyt väärässä paikassa, on että tuon moderaattori työn yhteyteen lisättäisiin "Editointi vaatimus", ei pelkkää sättimistä ja bannien jakelua, vaan myös ihan editorial työhön verrattavaa tekstien muokkausta ja selkeyttämistä. Siitä kostuisivat muut lukijat, mutta pitkässä juoksussa myös kirjoittajat, kun näkevät mitä "selkokieli" on.
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa iceracer

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FTT 2016 SÄÄNTÖKESKUSTELU
« Vastaus #61 : 01.09.15 - klo: 22.29 »
Rohkenempa olla samaa mieltä.
Tämmöinen fordummies tiedottaminen olisi tervetullutta niin ilman vuosikausien kokemusta alasta voisi käsittää mitä ihmeelliset termit ja kummien tietolähteiden etsiminen netin syövereistä tarkoittaakaan...
Kiitos APK!
VD12

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FTT 2016 SÄÄNTÖKESKUSTELU
« Vastaus #63 : 02.09.15 - klo: 10.03 »
Nyt alkaa olla sellaista formaattia että "sähköpaimenkin" ymmärtää mitä on voimassa olevissa säännöissä !
Pieni lisäys vielä: Otsikko EI OLISI "Sääntökeskustelu" vaan ihan yksiselitteisesti SÄÄNNÖT
Tämä osio olisi lukittu, joten sitä voisi muokata vaan lajiryhmä ja se pomppaisi heti ensimmäisenä kun alkaisi esim sähkö tai polttisluokkien juonteita selaamaan. Keskustelut ja muu hämmentäminen sitten muualla...
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa PMi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FTT 2016 SÄÄNTÖKESKUSTELU
« Vastaus #64 : 02.09.15 - klo: 10.11 »
Nyt alkaa olla sellaista formaattia että "sähköpaimenkin" ymmärtää mitä on voimassa olevissa säännöissä !
Pieni lisäys vielä: Otsikko EI OLISI "Sääntökeskustelu" vaan ihan yksiselitteisesti SÄÄNNÖT
Tämä osio olisi lukittu, joten sitä voisi muokata vaan lajiryhmä ja se pomppaisi heti ensimmäisenä kun alkaisi esim sähkö tai polttisluokkien juonteita selaamaan. Keskustelut ja muu hämmentäminen sitten muualla...

Jep, jep, tätähän tässä on yritetty...
Power Racing / Awesomatic  / Sanwa / LRP

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: FTT 2016 SÄÄNTÖKESKUSTELU
« Vastaus #65 : 02.09.15 - klo: 12.11 »
Nyt pitää sanoa sen verran että on välillä otettava silmä käteen ja luettava ne topikkien otsikot eikä ensin kysyä jos ei ole edes vaivautunut etsimään. Ei ihan kauhean epäselviä ole otsikottai kuvaus niiden sisällöstä.... Jos me lajiryhmän jäsenet etsitään jokaiselle maahantuojalle sopivimmat kalustot myyntiin niin pitää alkaa provikatkin juoksemaan. :afro:
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FTT 2016 SÄÄNTÖKESKUSTELU
« Vastaus #66 : 02.09.15 - klo: 12.58 »
vesa: Kiitos paljon ! hinnoittele palvelusi ! Minäkin alan suunnitella tekstieni hinnoittelua,osviittana SAL:n taksat: € 200,- sivu...
« Viimeksi muokattu: 02.09.15 - klo: 13.04 kirjoittanut nitropaimen »
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Vs: FTT OHEISTO 2015-2016 SEKÄ KILPAILIJANUMEROT
« Vastaus #67 : 03.09.15 - klo: 11.19 »
Mikä idea tuolla virran rajoittamisella on? Moni laturi kykenee nykyään 15A virtoihin, joka on noin 2c nyky akuille
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa APK

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
Vs: Vs: FTT OHEISTO 2015-2016 SEKÄ KILPAILIJANUMEROT
« Vastaus #68 : 03.09.15 - klo: 12.03 »
Eiköhän se johdu ihan siitä, että jos 50 tyyppiä lataa 6A virran sijasta 12A, voi alkaa tulla ongelmia kisapaikkojen sähkön riittävyydessä.
Myytävänä. http://rc10.fi/index.php?action=profile;area=showposts;sa=topics;u=6
Team Xray X12 2023, Team Xray XB8e 2023, Hobbywing& Sanwa/Highest

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Vs: FTT OHEISTO 2015-2016 SEKÄ KILPAILIJANUMEROT
« Vastaus #69 : 03.09.15 - klo: 12.11 »
Eiköhän se johdu ihan siitä, että jos 50 tyyppiä lataa 6A virran sijasta 12A, voi alkaa tulla ongelmia kisapaikkojen sähkön riittävyydessä.

Samoin se estää kilpavarustelun stock luokissa latureiden osalta.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Vs: FTT OHEISTO 2015-2016 SEKÄ KILPAILIJANUMEROT
« Vastaus #70 : 03.09.15 - klo: 16.22 »
Eiköhän se johdu ihan siitä, että jos 50 tyyppiä lataa 6A virran sijasta 12A, voi alkaa tulla ongelmia kisapaikkojen sähkön riittävyydessä.

Samoin se estää kilpavarustelun stock luokissa latureiden osalta.

Tuon yleisen sähkön riittävyyden ymmärrän, mutta en tuota kilpavarustelua. Kuinka paljon eroa suorituskyvyssä on jos lataan akut 1c vs 5c ja kauan suorituskyky akussa säilyy latauksen jälkeen?
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Vs: FTT OHEISTO 2015-2016 SEKÄ KILPAILIJANUMEROT
« Vastaus #71 : 03.09.15 - klo: 17.21 »
Muista että stokki luokka on se kaikesta oudoin laji.
Kaikesta parhaimmat akut pitää olla. Uusin auto. Huh tätä stokkiluokkaa.
Jenkeissä on tuo buggy stokki riistäytynyt kokonaan käsistä ja ei mikään ihme.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Vs: FTT OHEISTO 2015-2016 SEKÄ KILPAILIJANUMEROT
« Vastaus #72 : 03.09.15 - klo: 21.24 »
Eiköhän se johdu ihan siitä, että jos 50 tyyppiä lataa 6A virran sijasta 12A, voi alkaa tulla ongelmia kisapaikkojen sähkön riittävyydessä.

Samoin se estää kilpavarustelun stock luokissa latureiden osalta.

Tuon yleisen sähkön riittävyyden ymmärrän, mutta en tuota kilpavarustelua. Kuinka paljon eroa suorituskyvyssä on jos lataan akut 1c vs 5c ja kauan suorituskyky akussa säilyy latauksen jälkeen?

Ero on kärkitasolla (EM) muutama sekunti tuloksessa, luokasta riippuen karkeasti 2-5s. Eli ei missään nimessä kannata sallia tai on pakko hommata laturi josta irtoaa 20-30A, ja nehän maksaa sen 300-500€.
« Viimeksi muokattu: 03.09.15 - klo: 21.38 kirjoittanut Vesa »
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Vs: FTT OHEISTO 2015-2016 SEKÄ KILPAILIJANUMEROT
« Vastaus #73 : 04.09.15 - klo: 22.50 »
Kauan tuo hyöty, jonka akku maagisesti saavuttaa isoilla latauslistalle kestää latauksen jälkeen? Ainoastaan se, että akku lämpiää voisi selittää suuremman purkuvirran. Jos akku "muistaa" lataustehon, niin sitten ollaan ongelmissa..

Erittäin laadukkaan 30A virralla lataavat laturin saa alle 200€:lla, joten ei se rahasta ole kiinni. 2c raja on tosin aivan riittävä eli about 15A maksimissaan.
« Viimeksi muokattu: 04.09.15 - klo: 22.56 kirjoittanut Bigbear »
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Vs: FTT OHEISTO 2015-2016 SEKÄ KILPAILIJANUMEROT
« Vastaus #74 : 04.09.15 - klo: 23.18 »
Ei ketään kiinnosta jos haluaa oikeasti ajaa kovaa, kestääkö akku kisan vai kaksi. Vaikka akut ostaisikin kaupasta, yhden akun per kisa kustannus on aika olematonta jos ajaa kärkitaistossa koko kauden, vaikkapa 6 kisaa. Eikä ne akut rikki mene, kauden aikana tuskin on tarvetta panikoida kovin montaa pakettia akkuja. Lähinnä on kyse siitä että käyttää oikein ne mitä on,vaikka olis vaan 1-2 pakettia, kuin että ostaa 10 akkua.

Jos isoja kisoja on pari vuodessa, eikä kansallisia stanukisojakaan ole montaa, eikä ne akut niiiiiin paljoa maksa....Ei kisa-akuilla muutenkaan ajeta stanua montaa viikkoa/kuukautta jos aikomus on ajaa kärjessä.

Tuolla 10A virralla ei kyllä juurikaan eroa huomaa vs 7A - käyttöiässä siis - ellei aio tehdä jotain kestävystestiä. Enemmän se akku ottaa kipeää jos sen kerran dumppaa niin että jännite menee alle 3V/kenno.
« Viimeksi muokattu: 04.09.15 - klo: 23.23 kirjoittanut Vesa »
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Vs: FTT OHEISTO 2015-2016 SEKÄ KILPAILIJANUMEROT
« Vastaus #75 : 04.09.15 - klo: 23.23 »
Ei ketään kiinnosta jos haluaa oikeasti ajaa kovaa, kestääkö akku kisan vai kaksi. Isoja kisoja on pari vuodessa, eikä kansallisia stanukisojakaan ole montaa, eikä ne akut niiiiiin paljoa maksa. Ei kisa-akuilla muutenkaan ajeta stanua montaa viikkoa/kuukautta jos aikomus on ajaa kärjessä.

En tarkoittanut akun kesto ikää vaan sitä kuinka kauan suuremmasta latausvirrasta saa hyötyä tai kuinka kauan se maaginen hyöty säilyy akussa? Jos lataan akut kotona maksimi virroilla ja ajan sitten muutaman tunnin sisällä akut tyhjäksi, niin onko hyöty yhä olemassa?

Toisaalta toit hauskan pointin esille. Ilmeisesti akkuihin käytetty raha on vähempi arvoista kuin latureihin.... Ihmeellistä ajatuksen juoksua...

Kunhan ihmettelen.
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Vs: FTT OHEISTO 2015-2016 SEKÄ KILPAILIJANUMEROT
« Vastaus #76 : 04.09.15 - klo: 23.28 »

Toisaalta toit hauskan pointin esille. Ilmeisesti akkuihin käytetty raha on vähempi arvoista kuin latureihin.... Ihmeellistä ajatuksen juoksua...

Kunhan ihmettelen.

Mielestäni aika selkeää ajatuksen juoksua, että kun virta on max 10A niin ei ole tarve ostaa a, kallista laturia ja b, akkuja "jatkuvasti" jos on tottunut ajamaan 2v samalla akulla. Vai mitä tarkoitat? Laturi ei kuitenkaan mene vanhaksi, akut on kulutustavaraa joka on budjetissa muutaman kuukauden välein, laturi sen sijaan ei. Virrat ei ole 10A:lla niin isot että kumpaakaan tarvii vielä stressata. Se ero 7A verrattuna ei ole niin merkittävä että sen takia tarvii suomen kisoissa latureita uusia. Sitten kun laitetaan 15A+ niin alkaa elinkaarikin olla lyhempi, samoin potkussa on jo kunnolla eroa.


Ei sitä eroa varmaankaan huomaa jos akut lataa liian aikaisin täyteen. Kyllä se akku nopeimmilaan on sillon ku on juuri ladattu.

Latausvirran nostamisella ei ole siis pyritty nostamaan kustannuksia, eikä se sitä teekkään. Mutta yhtenä syynä on jatkuvasti lisääntyvät akkumerkit ja mahdollisuus tilata akut semmoisilla tarroilla kuin itse haluaa, aiheuttaa yleistyessään ns.kusetusta. Tällä se saadaan rajattua pois.

Esim. EFRA:lla ei ole mitään latausrajoituksia EM-kisoissa, ei ainakaan 1/12 luokassa ole ollut tähän mennessä, ja geneeriset säännöt on kyllä yleensä samat kaikissa sähköluokissa

Riippuen latausvirrasta ja akuista sekä luokasta, vaikutus on muutamasta kierroksesta pariin minuuttiin, kun akut on juuri ladattu ISOLLA virralla. Mutta 10A ei ole vielä iso virta nykytekniikalle.
« Viimeksi muokattu: 04.09.15 - klo: 23.55 kirjoittanut Vesa »
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Silppa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Vs: FTT OHEISTO 2015-2016 SEKÄ KILPAILIJANUMEROT
« Vastaus #77 : 05.09.15 - klo: 00.07 »
Stockki luokissa vaikuttaa lataus virrat  ilmeisen paljon koska noita lataus/purku laitteita ainakin ETS kisoissa näkyi mitä ihmeellisempää. Ensin puretaan ja sitten ladataan isolla virralla täyteen juuri ennen erän alkua ja pidetään akku mahdollisimman lämpimänä.
#LAR

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Vs: FTT OHEISTO 2015-2016 SEKÄ KILPAILIJANUMEROT
« Vastaus #78 : 05.09.15 - klo: 00.21 »
Akun lämmittäminen on useimmiten kiellettyä, siksi akku puretaan isolla virralla ja vedetään täyteen niin, että akku on koko ajan lämmin, isolla virralla.
« Viimeksi muokattu: 05.09.15 - klo: 00.26 kirjoittanut Vesa »
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Vs: FTT OHEISTO 2015-2016 SEKÄ KILPAILIJANUMEROT
« Vastaus #79 : 05.09.15 - klo: 06.33 »
Sanoisin kyllä että Nitrotouhu on simppeliä tähän verrattuna: Ottaa galloonan pönikän käteen ja ravistaa vähän, tankkaa pikatäyttöpistoolia käyttäen ja laittaa kaasarin neulan hiukka rikkaammalle. Ajaa myllyn varikolla lämpöiseksi ja kiristää neulan taas piikille, tankkaa täyteen ja antaa mennä. Ihan on niin paljon paukkua kun ikinä toivoo, tulee tankille ja ihan samat paukut taas käytössä. Jos ei hölmöile liian laihalle, koko sesongn menee tällä tavalla, huolellisimmilla jannuilla kolme sesonkia samalla myllyllä, katsoo vaan että vaihtaa tasaisin väliajoin ilmanputsarin.
Lisäbonuksena tuoksu ja ääni... (sekä raikas kesäilma)   :)
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Vs: FTT OHEISTO 2015-2016 SEKÄ KILPAILIJANUMEROT
« Vastaus #80 : 05.09.15 - klo: 08.22 »
Akun lämmittäminen on useimmiten kiellettyä, siksi akku puretaan isolla virralla ja vedetään täyteen niin, että akku on koko ajan lämmin, isolla virralla.

Tätä juuri hain eli suurilla virroilla lataamalla ainoastaan saa lisähyötyä koska akku lämpiää. Tosin ei nyky akut lämpiää vaikka niitä lataa 30A virroilla. Jos akut taas purkaav vaikka 55A virralla, niin akku lämpiää jo voimakkaasti.

Mitä akkujen kestoon tulee, niin moni akku valmistaja antaa täyden siunauksen ladata 2c virroilla ja ei ne akut siitä kuole. Mutta "ongelma" taitaa vain olla saanu luokissa...

Itse olen ladannut akkuja 2+C:llä jo vuosia ja ei ne akut siitä kovinkaan nopeasti kuole. Tosin en aja stanuluokkaa, joten en huomaa eroa.

Olen kokeillut myös 5c latausta ja siinä akku taitaa olla kovilla.
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa Master Calgar

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
    • Kultasepäksi käy tieni
Vs: FTT 2016 SÄÄNTÖKESKUSTELU
« Vastaus #81 : 01.11.15 - klo: 19.45 »
Pientä kyselyä noista turistiautojen koreista ja takasiivistä, toivottavasti nyt ei minua tästä ristiinnaulita, jos menee ihan ohi aiheen...  :tongue:

Turistiautoissa kun on nuo takasiivelle tarkoitetut "kohokkeet", mihin yleisesti siipi kiinnitetään, niin onko laillista leikata ne pois ja kiinnittää siipi ns. suoraan takakontin päälle, eli ettei siiven ja auton takapään väliin jää tuota jokusen millin ilmarakoa?

Nyt puhtaasti ihan siis teoriamielessä kyselen, enkä suinkaan ole vänkäämässä mitään sääntöjä vastaan  :laugh:
Katon kautta mutkasta ulos ja oikopolkua hakemaan!
[Slash 4x4 Platinum][Xray T4][Axial SCX-10][TLR 22SCT][Xray XB9E]

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: FTT 2016 SÄÄNTÖKESKUSTELU
« Vastaus #82 : 02.11.15 - klo: 09.04 »
Pientä kyselyä noista turistiautojen koreista ja takasiivistä, toivottavasti nyt ei minua tästä ristiinnaulita, jos menee ihan ohi aiheen...  :tongue:

Turistiautoissa kun on nuo takasiivelle tarkoitetut "kohokkeet", mihin yleisesti siipi kiinnitetään, niin onko laillista leikata ne pois ja kiinnittää siipi ns. suoraan takakontin päälle, eli ettei siiven ja auton takapään väliin jää tuota jokusen millin ilmarakoa?

Nyt puhtaasti ihan siis teoriamielessä kyselen, enkä suinkaan ole vänkäämässä mitään sääntöjä vastaan  :laugh:

Mielestäni on laillista. Takasiiven osalta säännöissä sanotaan, ettei se saa olla kattolinjaa korkeammalla, siiven leveys ei saa ylittää auton leveyttä ja takaylitys saa olla muistaakseni maks 10mm. Lisäksi siiven päätylevyjen koko on rajattu. Noista tulkitsemalla, mikään sääntö ei siiven laskemista kiellä. Se, onko se sitten auton ajettavuuden kannalta viisasta, onkin kokonaan toinen juttu.
Flying Calacucco

Poissa Master Calgar

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
    • Kultasepäksi käy tieni
Vs: FTT 2016 SÄÄNTÖKESKUSTELU
« Vastaus #83 : 02.11.15 - klo: 09.38 »
Pientä kyselyä noista turistiautojen koreista ja takasiivistä, toivottavasti nyt ei minua tästä ristiinnaulita, jos menee ihan ohi aiheen...  :tongue:

Turistiautoissa kun on nuo takasiivelle tarkoitetut "kohokkeet", mihin yleisesti siipi kiinnitetään, niin onko laillista leikata ne pois ja kiinnittää siipi ns. suoraan takakontin päälle, eli ettei siiven ja auton takapään väliin jää tuota jokusen millin ilmarakoa?

Nyt puhtaasti ihan siis teoriamielessä kyselen, enkä suinkaan ole vänkäämässä mitään sääntöjä vastaan  :laugh:

Mielestäni on laillista. Takasiiven osalta säännöissä sanotaan, ettei se saa olla kattolinjaa korkeammalla, siiven leveys ei saa ylittää auton leveyttä ja takaylitys saa olla muistaakseni maks 10mm. Lisäksi siiven päätylevyjen koko on rajattu. Noista tulkitsemalla, mikään sääntö ei siiven laskemista kiellä. Se, onko se sitten auton ajettavuuden kannalta viisasta, onkin kokonaan toinen juttu.

Asia selvä :) Juu en tuosta ajettavuudesta tiedä mahtaako mennä ihan pieleen sitten. On vaan yksi vähän piloille maalattu kori tuossa, jonka kanssa aattelin noin ihan testinä kokeilla. Toki jos täysin laiton olisi, ei testiä kannattaisi edes miettiä, kun saahan sitä omia ajojaan ajella vaikka puolikas bensakanisteri korina  :tongue:
Katon kautta mutkasta ulos ja oikopolkua hakemaan!
[Slash 4x4 Platinum][Xray T4][Axial SCX-10][TLR 22SCT][Xray XB9E]

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: FTT 2016 SÄÄNTÖKESKUSTELU
« Vastaus #84 : 02.11.15 - klo: 12.49 »
Korithan on EFRA hyväksyttyjä mukaanlukien siipi. En tosin tiedä mitä säännöt sanoo korin muokkaamisesta? Olettaisin että ne hyväksytään siksi että kaikki ajaisivat samoilla koreilla jolloin muokkaus olisi kiellettyä, mutta en ole sen tarkemmin uusia sääntöjä kahlannut läpi.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Testikuski

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FTT 2016 SÄÄNTÖKESKUSTELU
« Vastaus #85 : 02.11.15 - klo: 12.56 »
Tämä menee jo tulkinnan puolelle, mutta leikkaaminenhan on sallittua? (Korin helmat, renkaan aukot..) eli ei niitä siipien patteja ole erikseen kielletty leikkaamasta? (spekulointia).
Ospa Rc

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: FTT 2016 SÄÄNTÖKESKUSTELU
« Vastaus #86 : 02.11.15 - klo: 13.23 »
Tämä menee jo tulkinnan puolelle, mutta leikkaaminenhan on sallittua? (Korin helmat, renkaan aukot..) eli ei niitä siipien patteja ole erikseen kielletty leikkaamasta? (spekulointia).

Renkaiden osalta on ainakin leikkausviivat, jotka indikoivat leikkausta, pateilla ei ole semmoista. Mut tosiaan en minäkään ole mikään sääntöjen tulkitsija, siihen löytynee sit luokkayhteyshenkilö lajiryhmän avustuksella. Yksittäisessä kisassa luonnollisesti kilpailunjohtaja tekee omat tulkinnat, jotta kisa sujuu hyvin ja toivottavasxti myös säännöt toteutuvat niiden hengen mukaan eikä pakosti kirjaimen mukaan.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: FTT 2016 SÄÄNTÖKESKUSTELU
« Vastaus #87 : 02.11.15 - klo: 13.49 »
Joskus on arvokisoissa katsastus käskenyt teippaamaan umpeen esim. hieman ylisuuren ylimääräisen antennireiän, jos antennilla on toinenkin reikä. Sääntö ainakin pari vuotta sitten vielä sanoi, että korissa ei saa olla ns. ylimääräisiä reikiä.

Jos siipi peittää pois leikattujen tolppien reiät umpeen, niin ym. ongelmaa ei katsastaessa pitäisi olla.

Kerran katsastus poistatutti yhden a-finaalikandidaatin touring autosta etuiskaritukeen kiinnitetyn spoilerin muotoisen muovin kappaleen. Se siis oli kiinni auton rungossa, ei korissa.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: FTT 2016 SÄÄNTÖKESKUSTELU
« Vastaus #88 : 02.11.15 - klo: 13.55 »
7.1.1
Only bodies that comply to the body guideline for 1:10 electric touring car bodies
as per drawings in this handbook of real touring cars that have a minimum length
of 4200mm in the original car are allowed. No GT or Sports car bodies allowed.
All Touring car bodyshells to be submitted to the EFRA Bodyshell Homologation
officer for approval.


Itse tulkitsisin sääntöä siten, että koria ei saa muokata muuten kuin leikkaamalla se autoon sopivaksi ja sääntöjen mukaisesti (takapuskuri). Korin nystyjen poistaminen on korin muokkaamista, jonka jälkeen se ei vastaa listalle hyväksyttyä korimallia.
« Viimeksi muokattu: 02.11.15 - klo: 14.11 kirjoittanut Vesa »
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Tuukka T

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FTT 2016 Sääntökeskustelu
« Vastaus #89 : 02.02.16 - klo: 10.09 »
Ehdotus muutoksesta tulevien vuosien ohjeeseen: Luovutaan mitaleista ja pokaaleista ja muista koriste-esineistä muiden kuin junioreiden osalta. Kisan päätteeksi ajajakokouksen kaltainen yhteenveto jossa kisan järjestäjän edustaja vetää päivän yhteen tulosten osalta. Junnuille siis pokaalit ja mitalit entiseen malliin mutta senioreille lämmintä kättä ja hyvää mieltä sekä raikuvat aplodit kaikille osallistujille. Rahapulassa kärvistelevien seurojen osalta säästyy ajan yli pitkä penni.

Jk. Itte ajan yleensä Ö-finaalissa ja kuitenkin kotona varsin usein pitää ensimmäiseksi pilkkoa pokaali palavaan ja metallijätteeseen. Tuntuu tuhlaukselta näinä aikoina kun jätteen määrää pitäisi pikemminkin vähentää.
Löysin rantein...