Kirjoittaja Aihe: FTT 2016 Sääntökeskustelu  (Luettu 41055 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa PMi

  • Veteraani
    • Profiili
FTT 2016 Sääntökeskustelu
« : 01.06.15 - klo: 11.25 »
Tervehdys kaikille asiasta kiinnostuneille.

Viimeisessä FTT-kisassa Laukaalla tehdyn kyselun perusteella ei hirveitä muutoksia ole odotettavissa kauden 2016 sääntöihin. Muutama poiminta kyselystä johon vastasi paikanpäällä 44 kisaajaa.

- Formaatti- jatketaan nykyisellä säännöllä ja mielellään kaikki finaalit kolminkertaisina kuitenkin siten, että viimeinen finaali lähtisi ennen klo 19:00.
Elikkä tässäkin tulee vastaan päivän pituus niin kilpailijoille kuin kilpailuorganisaatiolle.

- Miten kisataa- suuri enemmistö on ylivuotisen sarjan kannalla jossa talvisarja ja kesä sarja ovat erillisinä. Talvella neljä osakilpailua ja kesälle 3-4 kilpailua.
Talvelle riittää kilpailijoita, mutta riittääkö kesälle? Jotain tehdään, mutta mitä ja missä mittakaavassa?

-Palkinnot- paluu vanhaan näyttäisi olevan toiveena, kuusi parasta A-finaaleista, kolme B-finaaleista ja muista voittaja. Tästä voidaan lähteä, mutta kun kaikki A-finalistit kutsutaan palkintojen jakoon niin jonkinlaista jalostusta tullaan tekemään.

-Kilpailuluokat/ viikonlopun ohjelma- nykyiset ilman foamiluokkia oli toive suurimmalla osalla ja kisaviikonlopun ohjelma myöskin nykyisenlaisena. Lisäluokaksi F1 kumirenkailla mikäli tarvetta.

Varmaan monta muutakin asiaa ja toivetta on kilpailijoilla mielessä mitä haluaisisivat FTT-sarjassa tapahtuvan tai muuttuvan, nyt on avattu keskustelu. Laittakaa ideoitanne, huomioitanne tai ihan oikeaa rutinaa tulemaan tällä foorumilla, YV:llä tai sähköpostiin pentti.minkkinen(at)luukku.com , soittaakin saa.
Katsotaan mitä saadaan aikaiseksi kaudelle 2016.

Myöskin seurat, jotka olette suunnitelleet kilpailuja ensikaudeksi, laittakaa minulle tietoa kilpailusta ja varsinkin ajankohdasta, se helpottaa asioiden viemistä eteenpäin. Tavoittena talvisarjalle on se, että maaliskuussa on talvisarjan viimeinen osakilpailu.
Myöskin kesän 2016 kilpailuista, tai halukkaista kilpailujen tekijöistä, olisi hienoa saada tietoa.

Huomioikaa myös C-12/GT-12, foamiluokkia suunnitellaan omaksi sarjakseen. Se miten FTT-sarja ja tuleva foami-sarja nivoutuu toisiinsa on myös suunniteltava.

t. Luokkayhteyshenkilö / Pentti  0400547403
« Viimeksi muokattu: 10.11.15 - klo: 20.38 kirjoittanut mcly »
Power Racing / Awesomatic  / Sanwa / LRP

Poissa micsa.fi

  • RIP
    • Profiili
Vs: FTT 2016 SÄÄNTÖKESKUSTELU
« Vastaus #1 : 01.06.15 - klo: 18.08 »
Saatan sohaista ampiaspesään, mutta silläkin riskillä kirjoitan oman kommenttini...

Minusta Prostockin kiinnostavuutta lisäisi, jos se ajettaisiin lauantaisin ja siellä ei ajaisi virin huippukuskit. Nykyinen malli, jossa se ajetaan avoimena luokkana sunnuntaina on sikäli huono, että lauantaina viriä ajamalla saa aika paljon treeniä vain poroa ajaviin nähden. Sinänsä poron kova taso on hyvä juttu, mutta nykyisessä mallissa pitäisi tulla lauantaina kisapaikalla ajamaan viriä vain treenin vuoksi.
Wacky Stack Racing Team

Poissa markova

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
    • http://baanaweb.fi/heihan9/RC%20JA%20MAALAUKSET.htm
Vs: FTT 2016 SÄÄNTÖKESKUSTELU
« Vastaus #2 : 01.06.15 - klo: 19.46 »
Saatan sohaista ampiaspesään, mutta silläkin riskillä kirjoitan oman kommenttini...

Minusta Prostockin kiinnostavuutta lisäisi, jos se ajettaisiin lauantaisin ja siellä ei ajaisi virin huippukuskit. Nykyinen malli, jossa se ajetaan avoimena luokkana sunnuntaina on sikäli huono, että lauantaina viriä ajamalla saa aika paljon treeniä vain poroa ajaviin nähden. Sinänsä poron kova taso on hyvä juttu, mutta nykyisessä mallissa pitäisi tulla lauantaina kisapaikalla ajamaan viriä vain treenin vuoksi.

Samoilla linjoilla Micsan kanssa

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FTT 2016 SÄÄNTÖKESKUSTELU
« Vastaus #3 : 01.06.15 - klo: 20.26 »
Mää heitän villin kysymyksen.
Olisko se mahdollista muuttaa rataa sunnuntaille??
Pienikin muutos tekis radasta erilainen.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa TeemuS

  • EPUArc
    • Profiili
Vs: FTT 2016 SÄÄNTÖKESKUSTELU
« Vastaus #4 : 01.06.15 - klo: 21.11 »
Saatan sohaista ampiaspesään, mutta silläkin riskillä kirjoitan oman kommenttini...

Minusta Prostockin kiinnostavuutta lisäisi, jos se ajettaisiin lauantaisin ja siellä ei ajaisi virin huippukuskit. .

Samoilla linjoilla Micsan kanssa

Ei todellakaan näillä kuskimäärillä rajoituksia virikuskeille. Jos välttämättä haluaa kymmenen parhaan joukkoon voi aina ajaa mattista :laugh:

Kesäsarjassa voisi miettiä jos ajettaisiin vain kahta luokkaa...
www.racingfactory.fi  www.epuarc.fi  XRAY T4´15 XRAY T4´16

Poissa RoddeR

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FTT 2016 SÄÄNTÖKESKUSTELU
« Vastaus #5 : 01.06.15 - klo: 22.08 »
Saatan sohaista ampiaspesään, mutta silläkin riskillä kirjoitan oman kommenttini...

Minusta Prostockin kiinnostavuutta lisäisi, jos se ajettaisiin lauantaisin ja siellä ei ajaisi virin huippukuskit. Nykyinen malli, jossa se ajetaan avoimena luokkana sunnuntaina on sikäli huono, että lauantaina viriä ajamalla saa aika paljon treeniä vain poroa ajaviin nähden. Sinänsä poron kova taso on hyvä juttu, mutta nykyisessä mallissa pitäisi tulla lauantaina kisapaikalla ajamaan viriä vain treenin vuoksi.

Samoilla linjoilla Micsan kanssa

+1
Kyosho, elämäni auto.

Poissa PMi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FTT 2016 SÄÄNTÖKESKUSTELU
« Vastaus #6 : 02.06.15 - klo: 10.07 »
Mää heitän villin kysymyksen.
Olisko se mahdollista muuttaa rataa sunnuntaille??
Pienikin muutos tekis radasta erilainen.
Jerzi

Muuttaako mitenkään jos vaikka vaihdettaisiin ajosuunta sunnuntaiksi?
Power Racing / Awesomatic  / Sanwa / LRP

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: FTT 2016 SÄÄNTÖKESKUSTELU
« Vastaus #7 : 02.06.15 - klo: 10.18 »
Ajosuunnan vaihtoa on kokeiltu muutama vuosi sitten. Ongelma on se, että mattojen karvat nousee edelliseen profiiliin verrattuna vastakarvaan joten pito voi muuttua päivän aikana paljonkin. Pääasiassa pito on aiemmin ollut "outo". Mutta muuten ei ole ongelmaa, jos profiilia tehdessä on otettu tuo huomioon.


Kaikkien kolmen luokan ajattaminen lauantaina ei ole mahdollista aikataulusyistä (TSM-TSS-TSP).
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Ender

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: FTT 2016 SÄÄNTÖKESKUSTELU
« Vastaus #8 : 02.06.15 - klo: 10.50 »
Omasta mielestäni nykyinen malli on erinomainen ja lisää myös osallistujamääriä TSS-10 ja TSM-10 –luokissa ja tämä on hyvä juttu.

Tällä kaudella ajoin TSS-10 –luokkaa lauantaisin ja poroa sunnuntaisin ja samoin teki Ale. Ensi kaudella suunnitteilla, että Ale jatkaa TSS-10:ssä ja minä siirryn TSM-10 –luokkaan. Molemmat ajaisivat sitten sunnuntaina poroa.

Kauden aikana harjoittelumäärät eivät ole kovinkaan suuria ja ollaan otettu nämä kisat samalla hyvänä mahdollisuutena ”treenata” hyvillä radoilla. Ja varmasti monelta mm. Oulun kisa olisi jäänyt välistä, jos kisa olisi ollut vain ”yksipäiväinen”.

Ja minua ei ainakaan haittaa, että porossa on sunnuntaina mukana virin kärkikuskit, tämähän on vain huippujuttu, kun voi verrata omaa vauhtia heihin. Tätä vartenhan on B/C/D… -finaalit niissä saa kisata oman tasoisten kanssa. Ja mielestäni nuo alemmat finaalit ovat harrastajalle yhtä tärkeitä kuin se ”A-finaali”… ja siksi kaikki finaalit pitäisi yrittää ajaa kolmenkertaisina.

Poissa JuhaS14

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Hakukoneoptimointi
Vs: FTT 2016 SÄÄNTÖKESKUSTELU
« Vastaus #9 : 03.06.15 - klo: 03.24 »
Tyhmä kysymys:

Miksei suomessa voitaisiin siirtyä yleiseurooppalaiseen malliin jossa ajetaan vaan stockkia (13.5T) ja viriä - tämän lisäksi formulaluokka (simppeli entry-luokka) (joka toimisi ponnahduslautana myös mattoautoihin (-> Toisi varmasti enemmän harrastajia sinnekin).
 

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FTT 2016 SÄÄNTÖKESKUSTELU
« Vastaus #10 : 03.06.15 - klo: 12.20 »
Jotenki tyhmältä kuullostaa ajatus poistaa se suosituin touring luokka  :undecided:
jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa PMi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FTT 2016 SÄÄNTÖKESKUSTELU
« Vastaus #11 : 03.06.15 - klo: 13.56 »
Ajettavat luokat pysyy ennallaan, tässä asiassa ei olla minkään EU-säädöksen alla. Lisäluokka on vielä hakusessa, tosin F1 on ennakkosuosikkina toistaiseksi.
Power Racing / Awesomatic  / Sanwa / LRP

Poissa Screwed

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FTT 2016 SÄÄNTÖKESKUSTELU
« Vastaus #12 : 03.06.15 - klo: 14.30 »
Miten ois jos virit ajaisi suununtaina kun radassa on jo parempi pito? Mun mielestä on nurinkurista, että autoilla jotka sitä pitoa eniten kaipaa, ajetaan hunommalla pidolla. Ja tästä olisi sekin hyöty että virikuskit ei saisi hyötyä porossa, mutta päinvastoin joka voisi hieman tasoittaa hommaa, eli win-win, eikö?

Sitten muutama sana renkaista... Olen antanut itselleni kertoa että renkaista on aina polemiikkia oli ne mitä tahansa.  Mutta. Jos renkaat ovat sekä ajettavuudeltaan että kestävyydeltään sitä luokkaa ettei kukaan (virikuski) halua niillä treenata niin pitäiskö asialle tehdä jotain? Ainakin tiksissä ei yksikään virikuski treenannut Volaneteilla em. syistä. Vaikka ne saisikin kestämään niin ajettavuus on kuin ajajisi ilmapallon päällä jossa profiili on ainakin 120. Hyvä vertailukohta esim. Ride renkaat jotka mielestäni piti vähän huonommin mutta ajhettavuus oli niin paljon parempi että niillä pääsi tiksissä monta kymppiä kovempaa. Ja sitten ne tietenkin kesti 30 akullista kun Volanteilla pääsi parhaimmillaan 12. Saa siinä rengas maksaakin vähän enemmän jos se kestää 2,5X paremmin.

Sunnuntaina on aika monessa kilpailussa ollut jo ongelmia kaatumisen kanssa johtuen juurikin ilmapallorenkaista. Matalemmilla renkailla ei tuota ongelmaa olisi. Olen jutellut asiasta aika monen kuskin kanssa ja selkeää on että stanukuskiella ei ole mitään valittamista, porokuskeista osa on tyytyväisiä ja osa ei, ja virikuskeista en ole törmännyt yhteenkään joka tykkäisi Volanteista.
« Viimeksi muokattu: 03.06.15 - klo: 14.36 kirjoittanut Screwed »

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: FTT 2016 SÄÄNTÖKESKUSTELU
« Vastaus #13 : 03.06.15 - klo: 15.39 »
Sunnuntaina on aika monessa kilpailussa ollut jo ongelmia kaatumisen kanssa johtuen juurikin ilmapallorenkaista. Matalemmilla renkailla ei tuota ongelmaa olisi. Olen jutellut asiasta aika monen kuskin kanssa ja selkeää on että stanukuskiella ei ole mitään valittamista, porokuskeista osa on tyytyväisiä ja osa ei, ja virikuskeista en ole törmännyt yhteenkään joka tykkäisi Volanteista.
Renkaissa ongelma on se ettei löydy valmistajaa joka on riittävän hyvä maailmasta. Kriteereinä:
Tasalaatu
Hinta, jotta voi ylläpitää maahantuoja+jälleenmyyjä rakennetta
renkaan ominaisuudet ajettavuus, kestävyys, pito jne
tehtaan luotettavuus ja jatkuvuus

Sorex=lliian kallis ja rajoitettu tuotanto
Muchmore Volante= vielä kehitysvaiheessa oleva uusi rengas
GRP=kehitysvaiheessa
Matrix=kehitysvaiheessa
Sweep=epätasainen laatu, ei maahantuojaa Suomessa
Ride= hyvä rengas ja toimiva, mutta liian kallis hinta tehtaalta joka sitten rikkoo jälleenmyynti kuviot.
LRP=ei riittävää pitoa

Suomessa ei myöskään oikeen löydy kauppiasta joka pystyy oikeesti toimimaan maahantuojana, likviditeetti ei yksinkertaisesti riitä tekemään yhtä isoa tilausta josta sitten myydään seuraavat vuosi renkaita. Vaan tilauksia tehdään hiljalleen jolloin vaihtelua on erien välissä.

Paras vaihtoehto, jotta saataisiin oikeesti toimiva rengas Suomeen olisi että AKK (eli harrastajien rahoilla) rahoittaisi ostot. Tuotteet myytäisiin omakustanne hintaan kerhoille, jotka järjestävät kisoja ja siten saataisiin hyvää tulonsiirtoa kerhoille jotka sitä tarvitsevat. Kauppiaat voisivat ostaa AKK:lta renkaat siten että katettaisiin logistiikka ja korkokulut. Lajiryhmä kilpailuttaisi rc-kaupat logistiikan osalta.

Lopputulos olisi että saataisiin hyvä rengas, yksi erä, alhainen hinta. Kauppiaat saisivat riittävät katteet ja kerhot saisivat lisätuloja. Kaikilla olisi hauskempaa ja harrastajia tulisi lisää. Hinnassa leikattaisiin 2 välikättää pois kun käytännössä harrastajat itse ostaisivat renkaat tehtaalta. Kerhotkin voisivat myydä renkaita, suurinosa eivät ole ALV alaisia joten sekin laskee harrastajan kustannuksia. Ostoerä vaikka 20-30 kierrosta(1 laatikko), niin pysyy logistiikkakulut myös kurissa.

Tällä mallillahan käytännössä ulkomailla mennään, eli sarjan järjestäjä myy myös renkaat. Näin myös Suomessa esim WJ sarjassa ja ulkomailla esim ETS ja EM/MM kisat hyviä esimerkkejä. Riippuen miten katteet rakentaa kerhoille ja kauppiaille niin rengas setin hinta asetuu siihen 20e-25e haarukkaan veikkaisin jos asiat tehdään oikein eikä kenestäkään tule liian ahne ja priorisoidaan että raha kiertää harrastajalle pääosin koska ovat asian rahoittaneet.

Renkaat ovat iso osa touring autolla ajamista ja uskon että tämmöisellä mallilla voisi isosti vaikuttaa minkä laatuista kiekkoa harrastajat saavat ja mihin hintaan.

EDIT: vuoden renkaat maksaa noin 15-25k, joka ei pitäisi olla ongelma AKK kokoisessa organisaatiossa.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa PMi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FTT 2016 SÄÄNTÖKESKUSTELU
« Vastaus #14 : 03.06.15 - klo: 16.09 »
Tällä mallillahan käytännössä ulkomailla mennään, eli sarjan järjestäjä myy myös renkaat. Näin myös Suomessa esim WJ sarjassa ja ulkomailla esim ETS ja EM/MM kisat hyviä esimerkkejä. Riippuen miten katteet rakentaa kerhoille ja kauppiaille niin rengas setin hinta asetuu siihen 20e-25e haarukkaan veikkaisin jos asiat tehdään oikein eikä kenestäkään tule liian ahne ja priorisoidaan että raha kiertää harrastajalle pääosin koska ovat asian rahoittaneet.

Tällä mallillahan on FTT-sarjassakin menty. Renkaan toimittaja on tilannut renkaat tehtaalta ja kilpailunpitäjä myynyt ne sekä saanut provikat myymistään renkaista. Toimiva malli, mitä nyt se hässäkkä kilpailuaamuina kun kauppaa niitä renkaita.

Jos FTT-sarjaan halutaa, että renkaat ostetaan köntässä ja myydään sitten eteenpäin seuroille tai kilpailujen järjestäjille, niin rengasköntän ostava taho on kyllä jokin muu kuin AKK. Se ei tule onnistumaan että AKK ostaa renkaita mihinkään muuhun kuin omaan käyttöönsä, jos siihenkään. Se on vaan tosiasia, että renkaan maahantuoja on jokin kauppaa niillä tekevä taho.

Nykyisellä renkaalla mennään ensikausi ja sitten on uuden renkaan valita edessä seuraavalle kahdelle kaudelle.

Sunnuntain pitoon sen verran, jos ja kun C-12 luokka poistuu ja lisäluokaksi tulee joku kumirengasluokka sekä vaihdetaan vielä ajosuuntaa, niin pito-ongelma(?) tai paremminkin kaatopito-ongelma poistuu tai ainakin pienenee.
Power Racing / Awesomatic  / Sanwa / LRP

Poissa Silppa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: FTT 2016 SÄÄNTÖKESKUSTELU
« Vastaus #15 : 03.06.15 - klo: 18.30 »
Saako tuota v3 volanten rengasta enää?? Nykyään versio taitaa olla v6 tai v7 mallia. Ja ilmeisesti tällä renkaalla ajetaan myös ETS sarja huhujen mukaan.

Tuo v3 kun ei oikein ollut onnistunut versio. Ainakaan puljun omistajan mukaan :)
#LAR

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: FTT 2016 SÄÄNTÖKESKUSTELU
« Vastaus #16 : 03.06.15 - klo: 19.14 »
Tällä mallillahan on FTT-sarjassakin menty. Renkaan toimittaja on tilannut renkaat tehtaalta ja kilpailunpitäjä myynyt ne sekä saanut provikat myymistään renkaista. Toimiva malli, mitä nyt se hässäkkä kilpailuaamuina kun kauppaa niitä renkaita.
Et ymmärtänyt eroa selkeesti. Mallihan on täysin erilainen rahllisesti kuin nykyinen malli ja poistaa suurimmat haasteet renkaissa.

Tässä esimerkki ihan luvuilla:

Oletetaan että rengas setti maksaa 16e Aasian tehtaalta:

Nykyinen malli:

hintaan lisätään ensiks tullit +rahdit, arvotaan vaikka 1e per setti.

Tämän jälkeen maahantuoja laittaa oman katteensa päälle, eli esim 4e per setti.

hinta on silloin 16+1+4=21e

Toinen kauppias/kerho ostaa renkaan 21e(0% alv) ja lisää siihen oman katteensa esim 3e.

lopullinen hinta on 24e siihen kun lisätään alvit on jo hinta 29.7e. Kauppiaan kate on tässä lähes olematon, käytännössä palvelutuote mikä on vaan pakko olla kaupassa. Jokainen myyty tuote tuottaa tappiioo koska kate ei kata kustannuksia.

Ehdotettu uusi malli:


AKK ostaa/rahoittaa rengasoston. Volyymit ovat isommat kun tehdään yksi iso ostos ja hinta saadaan neuvoteltua paremmaksi, esim 13e/setti. (rahditkin laskee kun ne voidaan ottaa laivalla ja isompi erä)

Maahantuojan ottama 4e kate jää kokonaan pois. Hinta on silloin kuluttajalle 22.3e(sis alv). Jos halutaan kauppiailta voidaan periä esim 0.5e kate millä katetaan logistiikka kustannukset riippuen mihin hintaan palveluja on tarjottu. Silloin renkaat maksaisivat noin 23e rc kaupassa.

Renkaat maksavat 23e kaupasa, mistä kauppiaalle jää 4e kate. Tämä on jo ihan riittävä että voidaan tehdä voittoa. Renkaita myös myydään huomattavasti enempi koska niiden hinta on parempi ja harrastajat harrastavat enempi koska rengas on keskimäärin huomattavasti parempi. Kauppias on tyytyväinen koska hän saa voita leivän päälle ja harrastaja tyytyväinen koska on hauskaa harrastaa. Rengas on parempi, edullisempi ja ne ei lopu kesken kaupoista.

Kerhot voivat myös suoraan ostaa renkaita 20-30setin erissä, silloin kauppiaat sivutetaan täysin ja harrastajat saavat koko hyödyn itsellensä kun raha menee kerholle.

Olisi mielenkiintoista kuulla miksi AKK ei voi rahoittaa/ostaa renkaita jotka palvelevat heidän jäseniään? Eikös AKK:n tehtävä ole luoda ja parantaa harrastusmahdollisuuksia? Jotenkin tuntuu nurinkuriselta että harrastajien edustama järjestö ei edes halua harkita mallia missä harrastajien rahallinen etu, kilpailulliset lähtökohdat ovat parhaat sekä funfactor olisi suurin?




HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: FTT 2016 SÄÄNTÖKESKUSTELU
« Vastaus #17 : 03.06.15 - klo: 19.34 »
Volanteen on tullut päivitystä ensi kautta varten, tosta on keskusteltu maahantuojan kanssa. Asiasta tiedotetaan kyllä aikanaan. Kaikin puolin kuitenkin parannuksia luvassa. Muistutetaan kuitenkin myös vielä, että "kauheasti kehutusta" Sweepin renkaasta oli myös 3 erää ja 3 täysin erilaista versiota, joilla kierrosaikaerot hyvin suuret.

Niin kauan kuin olen kisoja kiertänyt, aina on ollut valitusta renkaasta, olipa se sitten mikä tahansa. Yleensä valittajina ovat ne, joilla ei riitä joko mielenkiinto tai ymmärrys säätää autoa. Toki tänä talvena ja viime talvena on ollut myös renkaassa ongelmaa, mutta valmistaja on siihen reagoinut. Olisi voitu valita renkaaksi myös eräs toinen merkki, sillo vaan vaan valitus olis tullu siitä että renkaan pinta on valmiiksi liimassa. Joten.... Aina ona se on joillekkin psk vaikka miten tekis ;)

Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: FTT 2016 SÄÄNTÖKESKUSTELU
« Vastaus #18 : 03.06.15 - klo: 19.47 »
Volanteen on tullut päivitystä ensi kautta varten, tosta on keskusteltu maahantuojan kanssa. Asiasta tiedotetaan kyllä aikanaan. Kaikin puolin kuitenkin parannuksia luvassa. Muistutetaan kuitenkin myös vielä, että "kauheasti kehutusta" Sweepin renkaasta oli myös 3 erää ja 3 täysin erilaista versiota, joilla kierrosaikaerot hyvin suuret.

Niin kauan kuin olen kisoja kiertänyt, aina on ollut valitusta renkaasta, olipa se sitten mikä tahansa. Yleensä valittajina ovat ne, joilla ei riitä joko mielenkiinto tai ymmärrys säätää autoa. Toki tänä talvena ja viime talvena on ollut myös renkaassa ongelmaa, mutta valmistaja on siihen reagoinut. Olisi voitu valita renkaaksi myös eräs toinen merkki, sillo vaan vaan valitus olis tullu siitä että renkaan pinta on valmiiksi liimassa. Joten.... Aina ona se on joillekkin psk vaikka miten tekis ;)
Volanten rengastahan kehitetään tällä hetkellä ensi talven alkavaa ETS sarjaa varten, parannusta varmasati luvassa. Tullaanko Suomessa jäädyttämään jokin tietty kehitysversio vai mennäänkö aina uusimalla? Jos mennään uusimalla miten vanhoihin versioihin suhtaudutaan?

Sweeppi olis ollu ihan ok Suomeen jos niitä olisi tilattu yksi erä :) montaa erää ei sitten ollutkaan niin hyvä idea. Itse en usko että nykyisellä mallilla tullaan koskaan saamaan oikeesti hyvää rengasta. Ohan sitä jo yritetty kohta 10v?
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: FTT 2016 SÄÄNTÖKESKUSTELU
« Vastaus #19 : 03.06.15 - klo: 20.13 »
Kunhan asia on käsitelty lajiryhmän ja maahantuojan kesken niin siitä sitten tiedotetaan foorumilla.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Screwed

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FTT 2016 SÄÄNTÖKESKUSTELU
« Vastaus #20 : 04.06.15 - klo: 19.50 »
Yleensä valittajina ovat ne, joilla ei riitä joko mielenkiinto tai ymmärrys säätää autoa.
No tässä tapauskessa ei sitten 5/10 virin a-finalisteista osaa säätää autoa... Se että kaikki ei täällä jaksa nillittää asiasta johtunee varmaan siitä että ne tietää ettei se auta mitään. Mä en vielä tiedä...

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: FTT 2016 SÄÄNTÖKESKUSTELU
« Vastaus #21 : 04.06.15 - klo: 20.10 »
Jos haluaa mieleisensä renkaan ajoon, niin ei muuta kuin maahantuontia vaan pystyyn ja seuraavaan testiin toimittaa 10 sarjaa renkaita niin on mukana kisassa. Muutoin on ihan turha valittaa kun on pakko joku rengas valita. Mieluiten itse ajaisin foameilla muttei se ole valitettavasti vaihtoehto joten on valittava kumirengas.

Nykyisen renkaan maahantuoja yhteistyössä valmistajan kanssa on toiminut esimerkillisesti ja reagoinut kaikkiin "valituksiin".

Renkaat valittiin yksimielisesti kauden renkaaksi, ja nimettyinä testaajina olivat kuskit jotka ovat olleet kaikissa tai osassa talven kisoja A-finaalissa TSM-10:ssä, tai muuten omaavat riitävän tiedon ja kokemuksen sekä vauhdin suomen tai kv-tasolla, jotta valintaa voidaan pitää parhaana mahdollisena saatavilla olleista ja tarjotuista renkaista. Voin sanoa että ei varmasti ole maailman paras rengas mutta ei myöskään läheskään sieltä huonommasta päästä. Se on selvää että ongelmia oli alkukaudesta, mutta ongelmien määrä olisi ollut vähintäänkin sama tai suurempi jos joku toinen valittavissa olleista olisi otettu renkaaksi.

Valituksen määrä on vakio, se vain koostuu eri asioista, se on fakta. Ei tarkoita etteikö tästäkin voi opppia, mutta valitettavasti se sama asia on opittu jo vuosia sitten, ja se ongelma on aina vaihteleva laatu kun kyse on kuitenkin tuotteesta jota painetaan suuria määriä ja joissa materiaalit koostuvat monesta aineosasta.

ETS-fanaatikot voivat lukea viime kisan palautetta renkaista, ei oo menny ihan nappiin.

Suomessa on ajettu keskimäärin huomattavasti paremmalla renkaalla ja paremmissa olosuhteissa (tasaiset radat, kunnon matot) kuin joilla isommat kisat euroopassa turistiluokassa ajetaan. Siinä on varmasti myös yksi syy siihen, mikä on pudottanut suomalaisia pois kärjen tuntumasta touringkisoista, poislukien Viljami, Joel ja Juho = "unelmaolosuhteissa" kun treenaa niin voi tulla järkytyksenä että renkaat eivät aina olekkaan pyöreitä.


Niin kauan ku renkaita ei osteta yhdessä erässä koko kaudeksi, niin kauan tulee olemaan enemmän vai vähemmän valittajien kavereilla paremmat renkaat, aina.

Hyvä tietty että mielipiteitä tulee. Sinänsä kyselyyn on vastannut vain 44/100(?), joten voi vetää monenlaisia johtopäätöksiä, muissa kuin rengasasioissa siis.

Noh, siinä mun mietteitä.
« Viimeksi muokattu: 04.06.15 - klo: 20.37 kirjoittanut Vesa »
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa JuhaS14

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Hakukoneoptimointi
Vs: FTT 2016 SÄÄNTÖKESKUSTELU
« Vastaus #22 : 05.06.15 - klo: 03.08 »

Suomessa on ajettu keskimäärin huomattavasti paremmalla renkaalla ja paremmissa olosuhteissa (tasaiset radat, kunnon matot) kuin joilla isommat kisat euroopassa turistiluokassa ajetaan. Siinä on varmasti myös yksi syy siihen, mikä on pudottanut suomalaisia pois kärjen tuntumasta touringkisoista, poislukien Viljami, Joel ja Juho = "unelmaolosuhteissa" kun treenaa niin voi tulla järkytyksenä että renkaat eivät aina olekkaan pyöreitä.



 :afro:

Mä oon ajanut pari ETS-kisaa (Tshekki, Saksa) ja DHI Cupin. Ainakin nämä olivat ihan "kilpailukykyisiä" "suomen unelmaolosuhteisiin verrattuna", ajoin myös kerran Raision vai Uudenkaupungin radalla kisaa missä joutui lopettamaan treenaamisen kesken kun radassa oli niin syviä monttuja että pohjalevy kului lähes puhki.

Tästähän vois tehdä ihan vientituotteen ulkomaille ja voitais kaupallistaa se: suomen rengas-, kone- ja unelmaolosuhde-konsultointia. Pistäkää harkintaan sinne lajiryhmään niin voitaisiin varmaan näillä tuloilla rahoittaa pari uutta unelmaolosuhderataa suomeen.  :afro:

Kaikki kunnia / kiitos, että suomessa on pidetty hyviäkin kisoja, mutta tervettä itsetutkiskelua / tutustumiskierros 2010-luvun kv touring-kisoihin olisi hyvä suorittaa jos kutsuu Suomen olosuhteita unelmaolosuhteiksi.

Noista 3 em. mainitusta kuskista kukaan ei kisaa fintrack-sarjassa vaan ovat valinneet nämä "huonompitasoiset" ja huonompiolosuhteiset ETS/DHI/LRP Masters/Reedy Race -kisat jostain syystä.
« Viimeksi muokattu: 05.06.15 - klo: 03.21 kirjoittanut JuhaS14 »

Poissa JoukoH

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: FTT 2016 SÄÄNTÖKESKUSTELU
« Vastaus #23 : 05.06.15 - klo: 08.09 »

- Formaatti-

Nykyinen on toimiva.

- Miten kisataa-

Talvisarja, kilpailut marras-, joulu-, tammi-, helmi- ja maaliskuussa. Lasketaan 4/5 kilpailua. Huomiodaan vain kansainväliset kilpailut, ETS ja jne etteivät ole päälekkäin.

Erillinen kesäsarja kansallisena niille jotka sitä haluavat ajaa. TP10 on jo hyvä vaihtoehto.

-Palkinnot-

A-finaali, palkitaan 6-10 palkinnoin muille kättä päivää. B --> 1-3 palkitaan.

-Kilpailuluokat/ viikonlopun ohjelma-

Viri lauantaina muilla ei väliä miten ajetaan

Jouko Hyvärinen

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: FTT 2016 SÄÄNTÖKESKUSTELU
« Vastaus #24 : 05.06.15 - klo: 10.33 »
Kirjoituksessani oli kyse matolla ajettavista kisoista, joten asfalttiratojen kuntoon en ota kantaa. Uudessa kaupungissa ajetaan vain asfaltilla.

Voidaanhan me tehdä niin että lopetetaan kisojen järjestäminen suomessa ja passitetaan jengi ajamaan ETS-kisoja ;)

Olisi kuitenkin äärimmäisen hienoa, että nämä ideoiden heittelijät olisivat oikeasti joskus järjestämässä niitä kisoja jotta nähtäisiin tilanne myös sieltä toiselta puolelta.

Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa JuhaS14

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Hakukoneoptimointi
Vs: FTT 2016 SÄÄNTÖKESKUSTELU
« Vastaus #25 : 05.06.15 - klo: 11.10 »
Kirjoituksessani oli kyse matolla ajettavista kisoista, joten asfalttiratojen kuntoon en ota kantaa. Uudessa kaupungissa ajetaan vain asfaltilla.

Eli susta siis suomen matto-olosuhteet on täysin ylivoimaiset vrt. kansainvälisiin kisoihin ja tästä syystä suomalaiset ei pärjää maailmalla, koska on ajettu maailman parhailla matoilla & maailman parhaissa olosuhteissa?

Yks asia mitä mä voisin sanoa että on suomessa hyvää on ajokulttuuri / tuomarilinja.

Yleisesti mitä vois parantaa:

-Lähes joka vuotinen rengassekoilu - Tulee nyt mieleen ainakin mustaavat Xenonit jotka oli sitten ihan eri renkaat millä ajettiin, nää Volantet joilla jokainen suomen huippukuski sanoi "ei tartte ajaa" irtoavine liimoineen / jatkuvasti muuttuvine pitoineen.

-Stanupuolella moottorisekoilut (Nykyisin käytössä oleva lienee tosin ihan ok)

-Yleisesti ottaen tulevan kauden laitteet voisi olla aiemmin tiedossa: Aina renkaiden, koneiden, yms. saatavuus menee viime tipalle

-Katsastukseen menevä aika muutenkin tiukassa aikataulussa

-reseedaukset käyttöön

Mattoradat/mattokisat pääasiassa hyviä tosiaan, mutta en nyt siltikään niitä rankkaisi olosuhteiltaan ETS-mattokisoja paremmaksi. Mattolaadut keskimäärin ETS parempia kun suomen radoilla.

Ei siis ole tarkoitus nillittää, mutta jos lajiryhmä tosiaan väittää, että suomessa olosuhteet on paremmat kun kv kisoissa pääasiassa ja tästä johtuu ettei suomesta päästä kv-kärkeen koska suomessa on liian hyvät olosuhteet, niin jonkun näköinen reality check olisi ehkä syytä tehdä ja miettiä kriittisesti miten hommaa voi kehittää, vaikka toki moni asia suomessa on jo hyvin
« Viimeksi muokattu: 05.06.15 - klo: 11.20 kirjoittanut JuhaS14 »

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: FTT 2016 SÄÄNTÖKESKUSTELU
« Vastaus #26 : 05.06.15 - klo: 11.31 »
Ei missään lue ylivoimaisista olosuhteista, joten ei vääristellä ja provosoida. Unelmaolosuhteista ei kuitenkaan varmasti olla kaukana, jos katsoo millaisilla radoilla suomen seurat tällä hetkellä ajaa talvisin - matot on hyvät ja ok pitoiset ja radat tasaiset. Ratoja on varsinkin etelässä monta, kiinteää rataa siis.

Me kuitenkin teemme ratamme täällä Oulussa viikottain ja puramme sen iltaisin. Silti mielestäni olosuhteet jossa treenaan lauantaisin, on paremmat kuin keskimäärin 1/12 kisoissa maailmalla, ja kokemusta on noi kymmenistä kv-kisoista ja EM A-finaalitasolla. Joten uskoisin että näkemykseni ja kokemukseni on riittävä.

Kahden kisan perusteella olet valmis sanomaan että ETS-kisat on mattolaadultaan parempaa kuin suomessa? Se mikä on parempi ja mikä on paras, on makuasia. Mutta jos vertaa moneen muuhun maahan ja niiden olosuhteisiin treenata, voin sanoa että meillä ajetaan treenitkin paremmissa olosuhteissa kuin monet kv-kisat. Kaikki nuo piirteet joista olosuhteet muodostuu, eivät ole se mieluinen itsensä edustama mainoslakana radan vierellä tai kaljatuoppi varikolla, vaan jotain muuta.

Se mikä on parempi, voi määritellä monella tavalla. Mutta ei kyllä missään tapauksessa ole ainakaan rataolosuhteet huonommat kuin kv-kisoissa.

Rengassekoiluun on hyvin vaikea tai mahdotonta lajiryhmällä tai meikäläisellä vaikuttaa, jos valmistaja muuttaa itse renkaita ilman että sille on annettu lupaa.

Se mikä toimii ja on käytössä kaupallisessa sarjassa on ihan eri asia mikä on harrastajalle paras ja mieluisin vaihtoehto. FTT-sarjassa on ollu jengiä viime talvena joka kisasssa yli 100, joten se puhukoon puolestaan. Se että ETS-sarja on suosittu ja siellä ajetaan p*skalla renkaalla, ei tarkoita että meidän pitää ajaa p*skalla renkaalla tai tehdä ratoihin pomppuja varta vasten.

Kannattaa myös tehdä reality check viime talven renkaiden suhteen. Jos on edellisen kerran ajanut Voltanteilla syksyllä ja perustaa mielipiteensä siihen, on kyllä todella pihalla renkaan laadusta (vaikkakin ekassa erässä oli ongelmaa liimausten kanssa, se on selvä).

Niitä konkreettisia ehdotuksia ja lähinnä suunnitelmia otetaan vastaan. Plans are nothing, planning is everything.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa JuhaS14

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Hakukoneoptimointi
Vs: FTT 2016 SÄÄNTÖKESKUSTELU
« Vastaus #27 : 05.06.15 - klo: 11.46 »
Kannatan siis goosin ehdotusta jossa AKK tilaa noi renkaat, tolla varmistettaisiin tasalaatuisuus / harrastelijoiden hinta/laatusuhde ja renkaiden saatavuus.

En tiedä mitkä olosuhteet 1/12 kisoissa on, lienee Suomessa ainakin aika kuollut luokka joten miksei nyt puhuta 1/10 turistista ja sen olosuhteista. Rengas aina samaksi kun ETS jossa ne on testattu huomattavasti isommissa ympyröissä, myös stock-moottorit ja säätimet olisi hyvä apinoida sieltä.
« Viimeksi muokattu: 05.06.15 - klo: 11.51 kirjoittanut JuhaS14 »

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: FTT 2016 SÄÄNTÖKESKUSTELU
« Vastaus #28 : 05.06.15 - klo: 11.50 »
Juha, kirjataan ehdotus talteen. Se on minunkin mielestäni paras vaihtoehto, että renkaat ostetaan yhdessä valmistuserässä ladun takaamiseksi. Tai ainakin oletettavasti se laatu on erän sisällä sama, olipa se sitten yleisesti huono tai hyvä muilla mittapuilla. Sen kannalla en ole, että AKK ne ostaa koska se ei ole edes mahdollista. Mutta maahantuoja voisi ne toki investoida kerralla. Tuon tavan realistisuudesta voidaan sitten käydä eri keskustelu.

Seuraavaksi kahdeksi kaudeksi valitaan rengas ensi talven testien perusteella, joten maahantuojille nyt HOX siitä koppia. Paljonko kaudessa menee renkaita Suomessa, olisiko jotain 2000 settiä?

Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa AAKE K.

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FTT 2016 SÄÄNTÖKESKUSTELU
« Vastaus #29 : 05.06.15 - klo: 11.52 »
Renkaat: Talvella vaihtoehdot pitäisi olla ainoastaan Lrp tai se kumi millä ajetaan ETS-sarjaa. Se, että testataan 10 sarjaa/ehdokas on valmistajan tai maahantuojan rahojen tuhlausta. Ja jos renkaat ei ole vielä tuotannossa, niin se on muutenkin turhaa, sillä ikinä esisarja ei vastaa tuotantoa. Se on todettu jo moneen kertaan. Viime talven testirengas muistutti ominaisuudeltaan huippurengasta, mutta tuotantorengas oli täysin eri rengas. Rengas kootaan kolmesta osasta eli kumi, vyö ja liima, jos joku näistä muuttuu, niin renkaat on erilaiset. Lisäksi tulee insertti ja vanne, mitkä vaikuttaa myös huomattavan paljon. Joku jos on ollut tuotannon kanssa tekemisessä mukana tietää sen, että muutoksia saattaa tulla.
Sama oli MM-kisoissa, jossa versio 4 oli viimeinen.
Eli 2 vaihtoehtoa ja kisajärjestäjä ottaa ne sieltä, mistä parhaiten saa.
Awesomatix-RS5-Traxxas-Team Durango-Nosram-LRP-Sanwa, www.power-racing.net