Kirjoittaja Aihe: himoto syclone ei käynnisty  (Luettu 8716 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Aparaatti

  • Tulokas
    • Profiili
himoto syclone ei käynnisty
« : 26.08.15 - klo: 22.12 »
Tervehdys!

tein heti kaikki aloittelijan virheet ja ostin halvan (ei ilmeisesti kovin laasukas siis) käytetyn polttiksen (Himoto syclone)leikkikaluksi pihaan ja nyt se ei suostu käynnistymään =(

eli oli kuulemma sisään ajo ajettu ja siltä se näyttikin kun oli niin siisti päältä eikä pohjassakaan paljoa naarmuja tms.

no. aluksi lähti helposti käymään ja toimi ihan ok.Mitä nyt muuttui heti ekassa ajossa 4 vedosta takavetoiseksi kun tippui johonkin se toisen eturenkaan vetoakseli. otin sitten toisenkin pois.
Eli muutaman litran sain sillä ajeltua ongelmitta. säätöihin en uskaltanut kauheasti kajota kun tiesin että voi olla vaikeaa saada ne takaisin jos kauheesti säätää.

no sitten se ei yhtääkkiä lähtenytkään käyntiin vaikka olin sillä ongelmitta noin tunti sitten ajanut.
katkesi siinä hässäkässä sitten vetonarukin käynnistimestä. avasin sen käynnistimen ja korjasin. ei vain vieläkään  käyntiin vaikka kuinka kiskoi. irroitin kaasarinkin ja putsailin paine ilmalla. ei auttanut.

luin kaikki mahdolliset vinkit (joten ei kannata vinkata ari-pekan sivuja tms.) ja yritin sitten säädellä ja palauttaa ns tehdas asetuksia kun aattelin että jos ne on menneet tärinästä pieleen. ei vaa edelleenkään.
eilen kun töiden jälkeen kokeilin käymään niin lähti melkein heti käyntiin kaasun trimmi täysillä (näin sen tähänkin asti käynnistin), mutta kun trimmiä sääsi pienemmälle niin auto sammui jo ennen tyhjäkäynti kierroksia, eikä sen jälkeen enää tunnin kiskomisen ja säätämisen aikana uudestaan käymään.

sama juttu tänään. ekoilla kerroilla käymään ja sama juttu..sammui eikä enää uudestaan.

jotenkin tuntuis ehkä siltä että polttoaine loppuu?? ..mutta vaikka olisi roskaa tms. niin kai se uudestaan käymään lähtis edes vähäksi kun kerran polttoaine liikkuu putkissa kun puhaltaa paineletkuun.

siis tulppa toimii, hehku(t) toimii, tankin, pakoputken kaasarin kiinnitykset ja letkut mielestäni tiiviit. letkussa oleva suodatinkin putsattu.

vähän epäilen että on voinut ajellessa olla seos hiukka liian laihalla kun ei mielestäni paljoa savuttanut, mutta voiko väljistyä parin litran ajolla niin paljon vaikka olisi ollut laihalla? olen peukalolla  testannut että jotain puristusta on mutta en oikein osaa verrata mihinkään kun ei ole sen enempää kokemusta näistä.
tietysti jos etsis jostain männän ja putken niin vois ainakin sen asian pois sulkea. ei vain viitsisi kauheasti ostella osia ennenkuin tietää että sen sais toimimaan

varmaan unohdinkin asioita joita olen jo kokeillut..mutta jos joku osaisi auttaa ja keksisi ikä ihme on tutkimatta?

Poissa FMF

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: himoto syclone ei käynnisty
« Vastaus #1 : 26.08.15 - klo: 22.23 »
Missä päin vaikutat? Jos yläkuolossa edes jonkin verran vastusta tuntuu, niin kyllä se käy siihen asti että saavuttaa tarpeeksi korkean lämpötilan.

Poissa Aparaatti

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: himoto syclone ei käynnisty
« Vastaus #2 : 26.08.15 - klo: 22.30 »
Forssa.

..ja sori kun tuli aloitettua uusi ketju kun näitä ilmeisesti jo aikas monta. olen niitä lukenutkin läpi muttei vaa onnaa.

en oikein itsekään jaksa uskoa että kyse olisi männästä. putki näytti ihan siistiltä. männän pää vähän rusehtava mutta se lienee normaalia(?)

ihmetyttää vain että jos sen saa hetkeksi käymään jollain säädöillä niin miksei samoilla säädöillä onnistu toistamiseen

säätöjä olen kokeillut niin että ensin neulat (ylä ja ala) kiinni, auki esim sen 2 kierrosta ja siitä asteittain pienemmälle sekä suuremmalle.. tietysti se on aikas tsägä että ne sattuis oleen oikein suhteessa toisiinsa ja vielä sillä hetkellä polttoainetta tarpeeksi sylinterissä poltettavaksi
« Viimeksi muokattu: 26.08.15 - klo: 22.37 kirjoittanut Aparaatti »

Poissa FMF

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: himoto syclone ei käynnisty
« Vastaus #3 : 26.08.15 - klo: 22.35 »
Sammuuko yllättäen vai nouseeko kierrokset ensin? Mulla oli joskus samantyyppinen ongelma ja syyksi paljastui tankin korkin vuotava tiiviste. Eli pakokaasujen tuottama paine ei riittänyt antamaan soppaa. Tavaraa kyllä nousi lääkeruiskulla. Ryypyttämälläkin kyllä, mutta huonosti.

Poissa Aparaatti

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: himoto syclone ei käynnisty
« Vastaus #4 : 26.08.15 - klo: 22.40 »
voi olla että nousi kierrokset ensin. vähän vaikea sanoa kun kävi suht vähän aikaa niin ei kerennyt säätämään kuin trimmiä ja se tietysti vaikeuttaa havainnointia kun sitä samaan aikaan pienentää.

mutta tankki tahi letkut tuskimpa vuotaa kun testasin niin että irroitin letkun kaasarista ja tukin sen sormella ja puhalsin paineletkuun eikä ilma kulkenut mihinkään

Poissa FMF

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: himoto syclone ei käynnisty
« Vastaus #5 : 26.08.15 - klo: 22.42 »
Seuraava helppo ois tietysti kokeilla uutta tulppaa vaikka se vanha nyt toimivalta vaikuttaisikin päälle päin. Voisit myös koittaa esilämmittää konetta johonkin kahdeksankymmenen asteen hujakoille ja katsoa, mikä vaikutus sillä on käynnistyvyyteen.

Poissa Aparaatti

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: himoto syclone ei käynnisty
« Vastaus #6 : 26.08.15 - klo: 22.44 »
mutta edelleen...vaikka tankki tai joku letku vuotais niin pitäisihän sen kaiken järjen mukaan käynnistyä aina sen jälkeen kun puhallan paineletkuun ja näin saataan polttoainetta sylinteriin?

Poissa Aparaatti

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: himoto syclone ei käynnisty
« Vastaus #7 : 26.08.15 - klo: 22.45 »
tulppaakin olen vaihtanut. hehkujakin taitaa olla 6 kipaletta

Poissa FMF

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: himoto syclone ei käynnisty
« Vastaus #8 : 26.08.15 - klo: 22.46 »
mutta edelleen...vaikka tankki tai joku letku vuotais niin pitäisihän sen kaiken järjen mukaan käynnistyä aina sen jälkeen kun puhallan paineletkuun ja näin saataan polttoainetta sylinteriin?
Pitäis juu... Vähän vaikea sanoa. Melkein kannattaa mennä jonkun osaavan kaverin juttusille lähimmälle radalle esimerkiksi. Ite en kyllä keksi.

Poissa Aparaatti

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: himoto syclone ei käynnisty
« Vastaus #9 : 26.08.15 - klo: 22.50 »
en tiiä missä lähin rata tai harrastaja on =)
no jatketaan harjoituksia ja ihmetellään. opitaan erehdyksestä.se on yleensä ollu tapana muidenkin polttomoottoreiden kanssa. Ihmisen tekemiä vehkeitähän nämäkin on =)

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: himoto syclone ei käynnisty
« Vastaus #10 : 02.10.15 - klo: 22.19 »
Jos kerran mylly on jo käynyt vähän aikaa mutta sitten ei enää suostu käymään noilla asetuksilla, on parasta puhdistaa koko polttoaine jäljestelmä alusta loppuun: Kierrä pääneulaa varovasti kiinni että tiedät missä säädössä se on ( en usko "tehdas asetuksiin") Sitten kierrät sen pääneulan kokonaan pois. anna letkun olla kiinni, mutta puhalla ainetta tankin kautta niin että tulvii neulan aukosta. Jos siellä on ollut roskaa, tai rissa tukosta, pitäisi kyllä tulla nyt ulos. Sitten ruuvaat neulan kokonaan kiinn ja aukaiset uudestaan siihen arvoon missä oli  plus puoli kierrosta lisää. Nyt pitäisi myllyn olla rikkaalla mutta pysyä käynnissä kun on hehku kytkettynä. Sitten annat vaan myllyn lämmetä ja alat etsiä tarpeeksi ärhäkkää säätöä, aina välillä antaen myllyn mennä tyhjäkäynnile, ettei riko kankea. Onnea matkaan.. (muista ilmanputsari)
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa elvis1000

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: himoto syclone ei käynnisty
« Vastaus #11 : 09.10.15 - klo: 19.34 »
Ainakin itellä myös ollut mystisiä tukoksia polttoainejärjestelmässä veneessä/autossa ihan letkuissakin. Tiedä sitten mikä ajan kanssa paakkuuntuu polttoaineessa. Mites se sun fuili? Se kone ei riko tulppia?  Käynnistelin ikivanhaa kyosho ultimast gp gxr-15. Vaihdoin koko kaasarinkin kun se alkuperäinen oli susi. No pienen ajelun jälkeen hajotti tulpan. Syyksi paljastui kiertokanki, ylä ja alalenkki väljä. Gallona menny koneesta läpi.

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: himoto syclone ei käynnisty
« Vastaus #12 : 09.10.15 - klo: 20.07 »
Ainakin itellä myös ollut mystisiä tukoksia polttoainejärjestelmässä veneessä/autossa ihan letkuissakin. Tiedä sitten mikä ajan kanssa paakkuuntuu polttoaineessa. Mites se sun fuili? Se kone ei riko tulppia?  Käynnistelin ikivanhaa kyosho ultimast gp gxr-15. Vaihdoin koko kaasarinkin kun se alkuperäinen oli susi. No pienen ajelun jälkeen hajotti tulpan. Syyksi paljastui kiertokanki, ylä ja alalenkki väljä. Gallona menny koneesta läpi.
Eiku K Kauppaan, pienen valituksen kera...
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa elvis1000

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: himoto syclone ei käynnisty
« Vastaus #13 : 09.10.15 - klo: 23.12 »
Ainakin itellä myös ollut mystisiä tukoksia polttoainejärjestelmässä veneessä/autossa ihan letkuissakin. Tiedä sitten mikä ajan kanssa paakkuuntuu polttoaineessa. Mites se sun fuili? Se kone ei riko tulppia?  Käynnistelin ikivanhaa kyosho ultimast gp gxr-15. Vaihdoin koko kaasarinkin kun se alkuperäinen oli susi. No pienen ajelun jälkeen hajotti tulpan. Syyksi paljastui kiertokanki, ylä ja alalenkki väljä. Gallona menny koneesta läpi.
Eiku K Kauppaan, pienen valituksen kera...

Noo, siitä on noin 15v aikaa. Olin aika lapsikin sillon mutta antoi huonon maun koko harrastukseen nämä aku ankka autot. Tässä lähiaikoina selvitin perusteellisesti miksi se ei koskaan toiminut. En usko että ihan näin radikaalia on aloittajan autossa mutta annoinpa tälläsenkin tarinan. Hommasin kesällä tollasen käytetyn, lähes sisään ajetun kyosho lambo 1 catin. Hieno vehje merellä myötä tuulessa mutta kyoshon laatu yllätti siinäkin. 3 vakio potkuria rikki, kaasarin pääneula sääti itsekseen seoksia. Laitoin raakasti kaikkiin ruuveihin keskikovaa kierrelukitetta myös pääneulaan, 10l jälkeen takalaakerin kuulat nousi männän päälle. Jos vertailee 28gxr koneen sisuskaluja esim mach28 hobaon pannuun niin aika alkeellisen näköistä. Mutta hyvin se soi aallokossa
« Viimeksi muokattu: 09.10.15 - klo: 23.29 kirjoittanut elvis1000 »