Kirjoittaja Aihe: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015  (Luettu 24422 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
« Vastaus #90 : 23.09.15 - klo: 20.07 »

Millä tavoin 7075 T6 alumiini on kehittynyt kestävämmäksi?

Mutta edelleenkään se ei tarkoita että tänäpäivänä autot kestää enemmän kuin ennen.
Peltiasson takatukivarsi versus minkä tahansa tän päivän kymppikrossarin tukivarsi. Peltiasso vie voiton kestävyydessä.

Edelleen. Fysiikan lait on samat ja kovemmasta pidosta seuraa kovempi rysäys

En tiedä miten alumiinia kehitetään, en ole alaa opiskellut.

Tämän päivän autot on kestävämpiä ja se on fakta. Perustuu ihan omakohtaisiin kokemuksiin.

Kovan pidon ja rysäyksen yhtälöä en ymmärrä. Onko täysin varmaa että kovalla pidolla rysähtää, jos näin on eikö
radat kannata pitää silloin mahdollisimman liukkaina jollain liukasteilla?
Verrattuna minkä päivän autoon.

Mulla on täällä 90 luvun alkupään autoja joissa on paljon kestävempiä komponentteja kuin tämän päivän vastaavissa.

7075 T6 alumiini on tänäpäivänä yhtä kestävää kuin 15 vuotta sitten.

Oma ehkä lyhyehkö kokemus ei muuta mitään faktaksi.



Kova pito = kovempi vauhti.
Kovempi vauhti = kovempi törmäys.
Mollaan osuminen kova vs. hitaampi nopeus... no mene ja kokeile.

Sekä kovalla että liukkaalla pidolla rysähtää aina.
Kovalla pidolla rysähtää kovempaa kuin sama tilanne liukkaammalla... Koska liukkaalla et saavuta samaan kohtaan samaa nopeutta.

Mittaa seinästä matkaa vaikka 3 metriä.
Juokse täysillä seinää päin.
Tee sama liukkaammalla tai pitävämmällä lattialla.
Kerro kumpi aiheutti isomman vamman.

Radalla ajaessa kolisee aina. Se on fakta.
Oli liukasta tai pitävää aina kolisee.
Sama mutka samat mollat, sama seinä lähellä... Liukkaalla nopeus on hitaampi, ei kaadu samasta mollasta yhtä herkästi kuin kovalla pidolla... ei rysähdä läheiseen seinään yhtä kovaa... jos välttämättä vauhti ylipäätään riittä lennättämään seinälle asti, kun ei pystyny liukkaalla kiihdyttämään tarvittavaan nopeuteen.
Kovemmalla pidolla kovemmasta nopeudesta kolahtaa kovemmin.

Ihanko oikeesti et tätä ymmärrä?


Ps: tuo mulle yks sun 10 rossarin tukivarsi ja mä otan laatikosta reilu 20 vuotta vanhan auton tukivarren.
Testataan tämä kertomasi fakta  :wink:
« Viimeksi muokattu: 23.09.15 - klo: 20.12 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa Metsäläinen

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
« Vastaus #91 : 23.09.15 - klo: 20.56 »
Aloitin harrastuksen 1988, harrastukseen tuli tauko 1994. En ajanut virallisesti kilpaa ainoastaan kavareiden kanssa oma tekemillä radoilla. Tuona ajan jaksona minulla oli erimerkkisiä autoja Tamiya, kyosho, marui ja schumacher. Ensimmäiseni Tamiya Blackfoot on edelleen käden ulottuvilla. Aloitin harrastamisen uudelleen 2011-2012 autoja on ollut nyt lyhyenä aikana 1xRetroracingiltä, 1xLRP:ltä, 2xSchumilta, 2xTamiyalta, 9xTeam C:ltä, 1x Team Associated, 2xTLR:ltä, 1xTeknolta, 2xYokomolta ja 1xXrayltä.
Uskoisin että on jonkin asteinen kokemus eri vuosikymmenien autoista. Näissä tämän päivän autoissakin on todella paljon eroa muovi-, alumiini- ja hiilikuituosien laadussa.  Tarkoitan kilpatason vehkeitä.
On mielenkiintoista rakentaa ja ajaa erimerkkisiä autoja ja nähdä miten joitain asioita on toteutettu eritavoilla.
En todellakaan väitä tietäväni kaikkea, mutta jotain kokemusta lajista on. Mulle tässäkin harrastuksessa suurimpana eteenpäin vievänä voimana on halu oppia uutta.

Mitä ratoihin tulee, niin en todellakaan pidä liukkaista sisäradoista. Sen olen oppinut lyhyen kilpailu urani aikana.

PS. olen huomenna menossa bunkkeriin testaamaan Yokomon ja Xrayn tukivarsien kestävyyttä.
« Viimeksi muokattu: 23.09.15 - klo: 21.30 kirjoittanut Metsäläinen »
Eurorc - Tamiya Lunch Box - Blackfoot -  Monster Beetle - Arrowmax - Hobbywing

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
« Vastaus #92 : 23.09.15 - klo: 21.25 »
Voisko ylläpito tehdä oma osia tästä eos matosta😉
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
« Vastaus #93 : 23.09.15 - klo: 21.58 »
Komppaan HOKEa, ei ne materiaalit ole kauheesti muuttuneet. Kun asso RC 10 tuli martkkinoille oli siinä valkoiset NEITSEELLISTÄ NYLONIA  ripustusosat. Vähitellen meni trendi kierrätysmuoviin johon sekoitettiin kuituja joukkoon. T6 lentokonealumiini on ollut samaa aina mutta valmistajat on oppinut temperoimaan eli karkaisemaan alumiinia. eloksoinit vielä jäykistää sitä. Oma lukunsa on Hiilikuitu, niitä on satoja eri versioita , woven ja non woven graphite, miten eri kerrokset ja layerit menee. kaikkein kalleinta ja jäykintä on hiilikuitu jossa on nanokuituja joukossa. kaikki tämä heijastuu tuotteen hinnassa. ei voi kategorisesti sanoa että on parantunut. on niitä "kuttaperkkavehkeitä" ihan tarpeeksi edelleenkin.

JK: Yleensä kun valmistaja tulee markkinoille, se kilpailee hinnalla. Vähitellen se tajuaa mitä markkinat vaatii, palkkaa pro kuskeja kertomaan millainen sen auton tulisi OIKEESTI olla. Sitten alkaa tulla tuning osaa kuin turkin hihasta... Jos on balanssissa laatu, hinta ja markkinointikanavat, alkaa autot saada statusta.
Jamppojen täältä pitäis käydä josakin Shanghain RC messuilla jossa satoja taas satoja valmistajia tuuppaa autoa jotka "melkein näyttävät hyviltä", Jotkut niistä päätyvät täkäläisten kauppiaiden valikoimiin. ..Jokainen voi sitten itse päättää, hylkääkö Asson, Yokomon tai jonkun muun PRO merkin ja alkaa seikkailemaan "XYZ" merkillä, vaikka halvalla saa.
« Viimeksi muokattu: 23.09.15 - klo: 22.09 kirjoittanut nitropaimen »
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
« Vastaus #94 : 23.09.15 - klo: 22.20 »
Aloitin harrastuksen 1988, harrastukseen tuli tauko 1994. En ajanut virallisesti kilpaa ainoastaan kavareiden kanssa oma tekemillä radoilla. Tuona ajan jaksona minulla oli ... jne jne
Eli harrastelemalla pystyy luomaan faktan vaikkei tiedä miten 7075 eroaa 20 vuotta vanhasta 7075 alumiinista.

Onks mun sanominen nyt sit enemmän faktaa kun olen harrastanu pidempään, omistanu enemmän autoja ja kokeilen autoissani jatkuvasti jotain uutta kehittyäkseni sekä säätäjänä että kuskina???

Ajan alustalla kuin alustalla ja pyrin aina olemaan nopein.

En mä voi julistaa mitään omakohtaisia kokemuksia faktana.

Se on faktaa että kaikenlaista on ollut ja edestakaisin kokeiltu niin tukivarsien materiaalissa kuin muissakin.
Silti on ollut jo 20 vuotta sitten materiaaleja käytössä jotka on kestävempiä kuin nykypäivän autoissa... Mutta ei yhtä kevyitä eikä auto ole yhtä nopea näillä vanhoilla.

Kuten sanoin... tuo mulle tukivarsi niin tehdään testi.
Tuo sun Yokomon etutukivarsi niin otan mun ikuisuuden vanhasta yokomosta tukivarren. Lyödään vasaralla tai vaikka taivutetaan pihdeillä ja katsotaan kumpi kestää paremmin.

Kestävyys ei aina tarkoita toimivuutta jne, eli tämän takia on ollut käytössä kestävempiä materiaaleja kuin tänäpäivänä.

Tykkäätkös liukkaista ulkoradoista?
Lavangon maastosarjassa ei kyllä ollut kova pito... ei oo Vaasassa eikä tainnu kovin raju pito olla muissakaan maastosarjan kisoissa.

Tykkäs tai ei niin kovempi pito takaa kovemmat osumat ja omat kokemukset ei välttämättä ole faktan kanssa samalla linjalla.
« Viimeksi muokattu: 23.09.15 - klo: 22.24 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
« Vastaus #95 : 23.09.15 - klo: 22.26 »
Aivan en allekirjoittaisi kommenttia, että hyvällä pidolla ajaminen on tarkempaa... Joo, kyllä auto reagoi suunnan- ja vauhdinmuutoksiin paremmin, mutta tällä on myös kääntöpuolensa. Säätäminen on todella paljon tarkempaa, kaatuminen pidosta, huono ländi hypystä ja taas rollataan tai kiinnitellään irronnutta linkkiä...

Materiaaleissa on toki vuosien saatossa tapahtunut kehitystä, mutta ei todellakaan aina kestävyyden kannalta. Toisinaan halutaan jäykempää ja kevyempää, joka harvoin tarkoittaa kestävämpää. Toisaalta on myös muistettava, että kaikki ei aja niillä kestävimmillä tai uusimmilla autoilla.

Kymppirossarit kakiken kaikkiaan ei kyllä ole kestävyydessä vauhtien kanssa samalla tasolla - jollein nyt 1-2 vuoden aikana ole tapahtunut jotain mullistavaa.

Mutta ehkä tämäkin asia on taas vaan kokeiltava, että uskotaan... Tuntuu, että samoja jo kokeiltuja asioita on vaan tehtävä aika ajoin uudelleen ja uudellee - eiköhän trumpettifarkutkin ole kohta taas muodissa...
Old fart

Poissa Metsäläinen

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
« Vastaus #96 : 24.09.15 - klo: 03.31 »


1. Onks mun sanominen nyt sit enemmän faktaa kun olen harrastanu pidempään, omistanu enemmän autoja ja kokeilen autoissani jatkuvasti jotain uutta kehittyäkseni sekä säätäjänä että kuskina???

2. Se on faktaa että kaikenlaista on ollut ja edestakaisin kokeiltu niin tukivarsien materiaalissa kuin muissakin.
Silti on ollut jo 20 vuotta sitten materiaaleja käytössä jotka on kestävempiä kuin nykypäivän autoissa... Mutta ei yhtä kevyitä eikä auto ole yhtä nopea näillä vanhoilla.

3. Kuten sanoin... tuo mulle tukivarsi niin tehdään testi.
Tuo sun Yokomon etutukivarsi niin otan mun ikuisuuden vanhasta yokomosta tukivarren. Lyödään vasaralla tai vaikka taivutetaan pihdeillä ja katsotaan kumpi kestää paremmin.

4.Kestävyys ei aina tarkoita toimivuutta jne, eli tämän takia on ollut käytössä kestävempiä materiaaleja kuin tänäpäivänä.

5. Tykkäätkös liukkaista ulkoradoista?
Lavangon maastosarjassa ei kyllä ollut kova pito... ei oo Vaasassa eikä tainnu kovin raju pito olla muissakaan maastosarjan kisoissa.

6. Tykkäs tai ei niin kovempi pito takaa kovemmat osumat ja omat kokemukset ei välttämättä ole faktan kanssa samalla linjalla.

1. En tiedä sun sanomisista, kerroin vain miten omat tietoni lajin parissa on kehittyneet.
2. Paljon kokeiltu ja paljon kokeillaan edelleen. Muovista ja alumiinista yritetään saada kestävyys ja keveys
irti samasta paketista. Kaikki kehittyy, niinkuin aluperin sanoin.



Vauhdit on kasvanut, mutta on autojen kestävyyskin parantunut huomattavasti.
Kaikki kehittyy, mikään ei ole enää niinkuin ennen.

3. Mulla ei ole varaa alkaa rikkomaan tukivarsia tarkoituksella. Tuo tukivarsi ja auto 20v. takaa voin ajamalla testata niiden kestävyyden. Jos tukivarsien kestävyyttä aletaan testaamaan pitää olla laite joka vääntä molempia tukivarsia samalla voimalla.

4. Kestävyys on parantunut ja se on fakta. Materiaalit (muovi, alumiini ja hiilikuitu)on muuttuneet ja tulee vielä muuttumaan

5. En pidä liukkaista ulkoradoistakaan, ulkona ollaan säiden armoilla. Sisällä asialle on mahdollista tehdä jotain,
laittaa matot lattiaan.

Miten eroaa 7075 20 vuotta vanhasta 7075 alumiinista? Haluan lisätä tämän tiedon fakta laatikkooni.

Aivan en allekirjoittaisi kommenttia, että hyvällä pidolla ajaminen on tarkempaa... Joo, kyllä auto reagoi suunnan- ja vauhdinmuutoksiin paremmin, mutta tällä on myös kääntöpuolensa. Säätäminen on todella paljon tarkempaa, kaatuminen pidosta, huono ländi hypystä ja taas rollataan tai kiinnitellään irronnutta linkkiä...

Materiaaleissa on toki vuosien saatossa tapahtunut kehitystä, mutta ei todellakaan aina kestävyyden kannalta. Toisinaan halutaan jäykempää ja kevyempää, joka harvoin tarkoittaa kestävämpää. Toisaalta on myös muistettava, että kaikki ei aja niillä kestävimmillä tai uusimmilla autoilla.

Kymppirossarit kakiken kaikkiaan ei kyllä ole kestävyydessä vauhtien kanssa samalla tasolla - jollein nyt 1-2 vuoden aikana ole tapahtunut jotain mullistavaa.

Mutta ehkä tämäkin asia on taas vaan kokeiltava, että uskotaan... Tuntuu, että samoja jo kokeiltuja asioita on vaan tehtävä aika ajoin uudelleen ja uudellee - eiköhän trumpettifarkutkin ole kohta taas muodissa...

Liukkaammilla radoilla ei tarvitse huolehtia säätämisestä, kaataamisesta tai huonoista ländeistä? 

Matot hommataan sen takia että nuorilla kuskeilla on mahdollisuus treenata olosuhteissa jotka vastaavat millaisissa Euroopan suurimmassa talvisarjassa ajetaan. Ei vanhojen jäärien kiusaksi. En ymmärrä miksi tämä on huono juttu.

1-2 vuoden aikana on tapahtunut paljon kehitystä materiaaleissa. Nyt oikeasti kestävyyden suuntaan, koska ympäri maailman ajetaan kovapitoisilla radoilla ja kovaa.
Oli faktaa tai ei niin näin se joka tapauksessa on.

« Viimeksi muokattu: 24.09.15 - klo: 06.55 kirjoittanut Metsäläinen »
Eurorc - Tamiya Lunch Box - Blackfoot -  Monster Beetle - Arrowmax - Hobbywing

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
« Vastaus #97 : 24.09.15 - klo: 07.03 »
Ei millään pahalla mutta koska tiedän että
kyosho ultima/optima sarjan autojen
asson rc10 sarjan autojen
yokomon works/870 sarjan autojen
muoviosat olivat sellaiset että niitä ei yksinkertaisesti vaan saannut hajotettua.
Näissä autoissa ei ilmennyt sellaisia tuotevikoja mitäs tänäpäivänä näkee.
Voimansiirtokin oli yleensä 32dp ja ne kestivät, paitsi yokomossa oli 48dp.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Metsäläinen

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
« Vastaus #98 : 24.09.15 - klo: 07.36 »
Ei siinä mitään pahaa ole jos jotain tietää. Mulla ei ole kokemusta kuin ultimoista ja optimoista.
Pari kertaa viikossa kavereiden kanssa käytiin hakemassa varaosia Kyoshon maahantuojalta varsinkin ketjuvetoiseen optimaan. Siihen aikaan maahantuonti sijaitsi Roihupellon teollisuusalueella, sinne pääsi
pikkupoikana pyörällä mukavasti.
Eurorc - Tamiya Lunch Box - Blackfoot -  Monster Beetle - Arrowmax - Hobbywing

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
« Vastaus #99 : 24.09.15 - klo: 07.52 »
Ja muoviosia et hakennut koska niiden kestävyys oli huippuluokkaa jos vaikka vertaat tämänpäivän muoviosiin😉
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa APK

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
« Vastaus #100 : 24.09.15 - klo: 09.13 »
Kun aiheessa on kertakaikkiaan mahdotonta pysyä, vaan rönsyillään kaikenlaista, laitetaan tämä topikki lukkoon esimerkiksi.
On aika haastavaa jakaa tätä topikkia eri keskusteluihin, kun viesteissä keskustellaan ehkä 1-3 eri aiheesta, joista lähtee taas uusia keskusteluja tämän saman EOS aiheen sisällä.

Foorumi on tasan yhtä hyvä kun käyttäjänsä. Jokainen käyttäjä on vastuussa omilla kirjoituksillaan siitä millainen foorumi on. Uusien viestiketjujen perustaminen ei ole vaikeaa, silloin kun niille selvä tarve on.
http://rc10.fi/index.php?topic=1158.0

-ylläpito
« Viimeksi muokattu: 27.09.15 - klo: 22.10 kirjoittanut APK »
Myytävänä. http://rc10.fi/index.php?action=profile;area=showposts;sa=topics;u=6
Team Xray X12 2023, Team Xray XB8e 2023, Hobbywing& Sanwa/Highest