Kirjoittaja Aihe: KE25 kone käynti ongelma  (Luettu 7818 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Neo RS

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
KE25 kone käynti ongelma
« : 17.09.15 - klo: 11.43 »
Ongelma on seuraava, auto lähtee käyntiin ja käy tyhjäkäyntiä, mutta ei kestä kaasua ollenkaan vaan sammuu. ("räkii" myös polttoainetta pakoputkesta.) auto seisoi noin 1 vuoden afterrun öljyt sisällä. kaasarin vaihdoin uuteen. ei auttanut. onko kone vain mennyt väljäksi? ennen kaasarin vaihtoa auto ei käynyt kuin hehku kiinni ollessa. mistähän lähtisin vikaa seuraavaksi etsimään? säädöt ovat kyllä kohdallaan.

uudessa kaasarissa on kuvassa näkyvä hopeinen "juttu". pienentää ilmanottoaukon, vanhassa tuota ei ollut. otanko siis pois, vai saako tuosta jotain hyötyä?

Poissa nitropaimen

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: KE25 kone käynti ongelma
« Vastaus #1 : 17.09.15 - klo: 12.31 »
Näyttää olevan Picco 21 kaasari tai sen kopio. Mistä tiedät että säädöt on kohdallaan ? Jos räkii polttoainetta on säätö liian rikkaalla. laihenna tyhjääyntiseosta siksi että käy puhtaasti Anna moottorin lämetä kunnolla ja nosta auto maasta niin että pyörät pyörivät vapaasti. Anna kaasua aukaisemalla luisti, moottorin pitäisi ottaa kierroksia, jos alkaa räkiä ja sammuu vaikka hehkuon päällä, on aivan lian rikaalla, sulje pääneulaa ainakin yksi kokonainen kierros.
Kun moottoi käy ilman hehkua kohtalaisesti, voit alkaa ajaa maassa ja etsiä oikeita säätöjä. Tuo kirkas holkki on rajoittaja joka parantaa poltoaineen riittåävyyttä mutta rajoittaa kierrolslukuja älä ota sitä pois, muista laittaa ilmanputsari !!
No nitro, no fun....siispä kaikki joukolla kannua kallistamaan , ja "jäätä särkemään"

Poissa Neo RS

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: KE25 kone käynti ongelma
« Vastaus #2 : 17.09.15 - klo: 18.49 »
Säädöt ovat "tehdasasetuksilla". Vanhassa kaasarissa oli ns. Ajosäädöt. :)  tekee samaa siis molemmilla.. vanhaa säädin suuntaan jos toiseen. Ei auttanut. Tuo kaasarin kuva oli ainoa missä oli tuo holkki. Autossa ei ole tuota kaasaria vaan kyoshon oma ke25 koneeseen. (Sorry) etten tuota maininnut. Vanha kaasari on kyoshon neo race spec auton kaasari ja uusi on ke25 koneeseen mutta tuotetiedossa GT2 autoon. Olisko siksi tuo holkki *hmmm*
Siksi kyselin täältä olisko jollain toisella ollut samaa ongelmaa. Mistä etsin vikaa seuraavaksi kun epäilin että kaasari on rikki.. ja siksi vaihdoin uuteen. Nyt epäilen että koneessa on itsessään jotain vikaa. Täytyy vielä laittaa auto "säätöpenkkiin" ja kokeilla. :D

Ps. Aikaisemmin perussäädöillä en ole koskaan törmännyt vastaavaan ongelmaan.. usean kone remontin tehneenä.

Poissa nitropaimen

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: KE25 kone käynti ongelma
« Vastaus #3 : 17.09.15 - klo: 19.09 »
Nostan kädet pystyyn, viisaammat saa neuvoa...(Hoke, Jouko H jne...)
No nitro, no fun....siispä kaikki joukolla kannua kallistamaan , ja "jäätä särkemään"

Poissa Neo RS

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: KE25 kone käynti ongelma
« Vastaus #4 : 20.09.15 - klo: 19.32 »
Sen verran sain testattua, kone toimii niinkuin pitää kun hehku on kiinni. sen kun ottaa irti auto sammuu heti. väljältä kone ei siis vaikuta.. voisiko palokannessa olla jotain, jottei jaksa palaa? mistähän vikaa etsisin...?

Poissa Stail

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: KE25 kone käynti ongelma
« Vastaus #5 : 20.09.15 - klo: 20.44 »
Tulppaa et ollu vaihtanu?
JQ

Poissa nitropaimen

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: KE25 kone käynti ongelma
« Vastaus #6 : 20.09.15 - klo: 20.45 »
No, aloitetaan (taas) Aivan perusteista; Nitromotti käy ja kukkuu MOITTEETTOMASTI kunhan nämä asiat on kunnossa:
1) Polttoaine on kunnossa eli ei vettä metanoolissa ja oikeanlaatuista öljyä tarpeeksi

2) hehkutulppa on kunnossa eil lanka on ehjä, oikean paksuinen (Lämpäarvo !) eikä ole tummunut (karstottunut) eli hehkuu kirkaana

3) puristusta on tarpeeksi käytettävälle tulpalle ja polttioaineelle. Se tarkoittaa että mäntä/sylinterin sovitus on tarpeeksi tiivis Ja että kannen välys on oikea käytettävälle tulpalle ja polttoaineelle. melkein moottorista ja sen koosta riippumatta tuo välys on sama: 15% nitrolla 0,4mm   25% nitrolla 0,5mm    35% ja yli Nitrolla 0,6mm
Kuuma tulppa (#4-5) 15% nitrolle, kylmä tulppa sitä suuremmalle nitromäärälle  25%(#6-7)
  Buggya ajetaan yleensä rikaalla seoksella ja #3 tulpalla jotta kestää koko erän.

4) polttoainetta tulee kaasuttajaan OIKEA MÄÄRÄ niin tyhjäkäynti ja täyskaasuasennossa.

tämä vaatii: a) polttoainejärjestelmä on tiivis: Pakopllin paine työntää sitä kaasuttajaan ja suodin ei ole tukossa eikä putkissa hiushalkeamia, kaasuttajassa ei roskaa, neula ei kulunut. (tarkista !!)

b) kaasuttajan seos säädöt oikeat, jokainen moottori ja kaasutaja on oma yksilönsä."tehdasasetukset" ovat vain suuntaa antavia

c) jonkunlainen alkulähtkohta on aukaista kummatkin neulat   irti KOKONAAN, puhaltaa polttoaiunetta paineletkusta niin että näkee kummastakin neulasta tulevan ainetta ulos. Sitten ruuvataan kummatkin neulat takaisin niin että kummankin neulan ulkopinta on smalla tasolla neularungon kanssa (tätä kutsutaan "tehdas asetukseksi) sitten pääneulaa puoli kierrosta tästä auki ja startaamaan konetta. ensin ilman tulppaa, niin että näkee polttoainesumun tulevan täyskaasuasennossa tulpan reijästä ulos. Pidä tässä rättiä tiulpanrteijän päällä ettei fuili roiski silmille !!Tulppa kiinni ja annetaan hehkua pyoli minuuttia niin että liikapolttoaine palaa pois,
pärätetään startterilla hehku tulpassa kiinni. Pitäisi heti herätä käytniin, jos ei avataan taas pääneulaa puoli kierrosta jaannetaanhehkua taas puloi minuuttia, uudelleen stertterria. jos ei nyt käy, ei kannata jatkaa, jossakin on isompi vika...

HUOM jos on kolmineulainen, tulee kummastakin  rungossa olevasta reijästäulos  Luistin neulasta ei voi tulla mitään , jos on kaksineulainen kaasuttaja, se vaan säätää tyhjäkäynnin seosta.
« Viimeksi muokattu: 20.09.15 - klo: 20.53 kirjoittanut nitropaimen »
No nitro, no fun....siispä kaikki joukolla kannua kallistamaan , ja "jäätä särkemään"